header to ads



Hotspot kontemplerar - Mode är att vara modern


Nu kommer ni säkert tro att det här är en motattack mot
fröken von Sydow, det är det inte (vissa av er kommer självklart tro att så är fallet oavsett). Den flora av kommentarer som uppstått har dock fått mig att fundera. Det verkar som om de flesta faktiskt inte ens har reflekterat över vad mode faktiskt är och vad det betyder.

Saxat från Wikipedia om man säker på mode:
”något som är förenligt med tidens rytm och smak, alltså det som är modernt”

Att mode är föränderligt och kollektivt är med andra ord dess själva essens, dess grund och natur. I modern tid har man alltid klätt sig enligt normer som hört tiden till, för att bli socialt accepterad eller för att signalera grupptillhörighet.
De legendariska stilikoner som vi idag hyllar för deras unika och smakfulla stil, Audrey Hepburn, Marilyn Monroe och Twiggy för att nämna några, är alla symboler för den tid de levde i och för det mode som då rådde.
Paris har traditionellt haft rollen som modediktator, från Couture-husen i Paris förde man mode ut till massorna, exakta kjollängder spred sig som en löpeld i veckotidningar världen över och hemmafruarna satte sig vid symaskinen för att sy enligt anvisningarna. Det är med andra ord inget nytt fenomen att folk har en benägenhet att vilja klä sig enligt de normer som anses moderna. Och nej...det är inget som enbart är gällande för Sverige.
Jag skulle faktiskt vilja hävda att vi idag är mer individuella i våra klädval än vad vi någonsin har varit i historien. Aldrig tidigare har så många subkulturer, trender och smaker existerat och tolererats samtidigt. Jag tänkte att det kanske kunde vara intressant att reflektera över med tanke på rådande debatt.

Kommentarer
Postat av: julia

att blogga om mode är fruktansvärt ute och uttjatat i mina ögon. det känns så krystat.

2008-08-23 @ 00:30:37
Postat av: hotspot

julia: Min naturliga fråga blir då naturligtvis - varför läser du då en renodlad modeblogg som Hotspot?

Postat av: Linn

ganska sant faktiskt.

2008-08-23 @ 00:32:37
URL: http://linnsara.blogg.se/
Postat av: julia

hotspot: grejen är den, att jag gick in på bloggkoll och du var den enda som hade uppdaterat vid denna tidpunkten. första gången jag är inne här på säkert ett halvår. om du ville veta varför. det märks ganska tydligt att modebloggarna tynar bort. jämför antalet kommentarer du får idag med för t.ex. ett-två år sen.

2008-08-23 @ 00:37:49
Postat av: Anonym

Men, men idag, gäller modet att ha vara rätt/först ute med just it-kjolen, it-väska eller en billigare "lookalike". Dvs många går runt i samma kläder, från samma märke på ett helt annat sätt än förr. Nu finns internet ju med alla dessa modebloggar. Dessa modebloggar föreskriver ofta plagg, ett speciellt plagg från ett visst märke.



Förut var det mer så som du har hämtat från wikipedia: Att man har klätt sig enligt normen. Normen, just det enligt riktmärket, förväntningarna.

jag är tvärsäker på att normen var friare förr eftersom att trender inte var så lättilgängliga då, som de är nu!

2008-08-23 @ 01:07:06
Postat av: ruthie

Jag brukar läsa de "stora" modebloggarna i Sverige för att veta vad jag ska hålla mig borta från att köpa. Det är väl okej att inspireras av varandra men att köpa exakt samma jeans/skor/väska etc känns inte så kul. Nu kanske inte jag kommenterade inlägget men det var en tanke jag haft bara.

2008-08-23 @ 07:44:45
Postat av: hotspot

Anonym: Jag tror, eller är rätt övertygad om, att du har fel. Ett exempel: På 70-talet skulle alla ha jeans från gul och blå, deras v-jeans. Folk reste från hela landet till Stockholm för att köa i timmar när ett nytt lass kom in i butiken. Då var det Gul & Blås utsvängda jeans eller inget som gällde om man ville vara "rätt". I höst känns ju ett par stuprörsjeans från Cheap Monday lika moderiktiga som ett par morotsformade jeans från Acne, eller varför inte ett par utsvängda vintage jeans från 70-talet, jag hoppas du förstår vad jag menar. Att det känns som om detär hysteriskare idag är troligtvis för att informationsflödet är betydligt större men det behöver inte betyda att modet är mer likriktat än tidigare

ruthie. SOm jag skrev tidigare tycker jag att man ska bära det man själv gillar oavsett hur få eller många andra som råkar gilla samma sak. Det är, enligt mig, lika mesigt att välja att inte ha något för att någon annan har det som att köpa något enbart för att någon annan har det. Men det är ju min åsikt.

2008-08-23 @ 08:48:29
URL: http://hotspot.webblogg.se/
Postat av: L

trender är inte mode. de flest modebloggar är egentligen trend- och stilbloggar. mode är något annat, ett fenomen som inte bara förändras utan står sig med tiden. både trender och mode bygger på semiotik. mode handlar om attityd, tender om ängslighet.

2008-08-23 @ 08:55:16
Postat av: Fredrica

Du tipsade om Cacharel-duffeln och jag skulle jätte gärna vilja se om det går att få tag på den. Vet du någon affär i Stockholm som har/kommer få in den, eller kanske en nätshop där du tror att den finns? Tack för alla bra tips och en bra blogg!



2008-08-23 @ 09:05:32
Postat av: hotspot

L: Trender och mode är inte samma sak, det köper jag, men trender är en del av mode. Att mode skulle stå sig över tiden köper jag inte, visst det har ett cykelbeteende men det är ändå föränderligt.

Fredrica: Ring sjökklint agenturer för info om köpställen (eller till köpinfo-stället som står i tidningen), vet inte exakt vilka butiker som kommer att få in duffeln

2008-08-23 @ 09:23:53
URL: http://hotspot.webblogg.se/
Postat av: jenny

orka

2008-08-23 @ 09:39:06
URL: http://jnyyy.blogg.se/
Postat av: Karoline

Men vad som är tråkigt att de som är ledande inom modebloggarna just nu (och tidigare)har samma typ av stil, hypar samma saker inom just en typ av mode/trend. Det är kanske så att ni tillskrivs något större än vad ni egentligen borde, då det mesta handlar om vad ni har på er och er stil och inte olika stilar och olika trender i stort, om det inte är något out of the ordinary typ kolla den här galna skon t.ex.

Men grejen är också den att flera gånger har flera bloggar t.ex Linns,Fahrman och Kling hypat exakt samma produkt en och samma dag. På något sätt hade man önskat att de som är ledande inom modebloggarna idag inte kände varandra så bra och jobbade ihop. Då kanske man hade fått en mer mångfacetterad bild.

2008-08-23 @ 09:43:43
URL: http://hotness.wordpress.com
Postat av: hotspot

Karoline: Jag förstår vad du menar men det är ju upp till läsarna att avgöra vad de vill läsa. De vil läsa om det som är modernt (mode) och uppenbarligen tycker de att linns, fahrmans och elins stil och modesmak (som jag förövrigt tycker är helt olika även om de kan skriva om samma plagg emellanåt) är intressant och att de får det de vill ha där.

Det är ju den konstanta frågan - varför går lättsmälta Hollywoodactionrullar alltid betydligt bättre än smala indiefilmer från forna öst-tyskland? Skulle de så kallade "smala" bloggarna bli stora över en natt och det var det som folk helt plötskligt ville inspireras av skulle det ju bli mainstream och då skulle det helt plötsligt vara sååå tråkigt att folk bara läste de bloggarna. Förstår du mitt resonemang? I och med att något får många läsare, mycket uppmärksamhet är det omöjligt att vara smalt, unikt, personligt och annorlunda längre. Jag skulle tex hävda att Elin inte har en direkt "avarage-stil" men i och med det att hon fått en hel hord med ungdomar som gillar och läser henne har hennes stil helt plötsligt blivit ett koncept som folk vill efterlikna och vips så är det så tråkigt för att det är så alldagligt och icke unikt. Det blir mainstream att se ut som Elin Kling helt enkelt.

2008-08-23 @ 09:57:49
URL: http://hotspot.webblogg.se/
Postat av: carolina

eftersom du väljer att göra ett inlägg så kan man väl ändå säga att Ebbas artikel knäppte dig lite på näsan. för du kan knappast förneka att med vissa modebloggerskor som du umgås med har en liten klubb för inbördes beundran. du och modette-ellinor har ju bilder på varandra i vart och varannat inlägg.



det har väl knappast med individualism att göra?

2008-08-23 @ 10:05:59
Postat av: Em

Jag håller ju med i din analys av vad modet är, men det hindrar ju fortfarande inte att vad Ebba och alla andra säger är sant - folk har ingen egen stil (att det finns flera subkulturer spelar ju eg ingen roll, alla inom dem klär sig ju likadant) och tycker bara det som är inne för stunden är snyggt. Och att klä sig enligt vad tidningarna dikterar kan vad som helst. Det är svårare att ha en snygg, egen stil, och det var väl lite av Ebbas poäng.

2008-08-23 @ 10:08:35
Postat av: CrimsonAnna

Jag förstår din poäg. Jag hoppas du gör fler day and night och hitta stilen för det är det som gör hotspot unikt. Dessutom tycker jag din attityd är mer förlåtande än de andra modebloggarna.

2008-08-23 @ 10:10:06
URL: http://www.metalanna.blogspot.com
Postat av: hotspot

carolina: Jag ser det absolut inte som en knäpp på näsan. Det här är precis det som intresserar mig när det gäller mode och jag tycker att det är både kul och spännande att det händer lite i bloggvärlden och att det (för en gångs skull?) faktiskt diskutteras riktiga, intressanta ämnen. Vad som påverkar mode, vad folk gillar, varför det blivit så är enligt mig intressant.

Det här är en blogg, Eleonore är en av mina bästa vänner, att hon nämns och syns på min blogg är med andra ord inte så konstigt. Jag är dock men egna person med mina egna åsikter (bara för att man har vänner behöver väl inte det betyda att man inte är en egen individ?) Vi är vänner, ja, jag tycker att mina vänner är duktiga, snygga, snälla, coola, trevliga - så visst kalla det gärna inbördes beundran. Är det något fel i att lyfta fram och uppskatta det ens vänner gör? Själv tycker jag att det är härligt icke-jante.

2008-08-23 @ 10:13:26
URL: http://hotspot.webblogg.se/
Postat av: Sandra

Jag tycker visst att Elin Kling tillhör mittfåran stilmässigt- och detta beror inte på att alla 15-åringar kopierar hennes stil rakt av, vilket till viss del må vara sant, utan för att hon inte klär sig särskilt originellt i mitt tycke. Jeansshorts och skjorta, klänningar, höga klackar, stuprörsjeans och skinnjacka- det är plagg som funnits i min garderob och varit favoriter i åratal, och säkert många med mig. Vari ligger individualismen, undrar jag.



Dessutom tycker jag att man framstår som riktigt korkad om man går ut i Metro och kommenterar Ebbas artikel och ämnesval som "tjatigt" genom argument som att det är samma hysteri på motorbloggar när olika (kill-)bloggare lägger upp samma bilmodeller. Hur långt ifrån ämnet får man komma egentligen? Essensen är väl egentligen att det är mycket u n g a läsare som läser just modebloggar och att hypen över vissa kläder, skor eller accessoarer skapar ett ha-begär som många femtonåringar inte kan leva upp till/har råd med. Och visst blir det lite skevt när fullvuxna modebloggare med god inkomst bloggar om vad man "måste" ha på sig för att passa in i tiden. Klart det skapar press och hysteri.

2008-08-23 @ 10:14:41
Postat av: hotspot

Em: Finns det verkligen någon som har en alldelles unik, personlig stil. Helt oberoende av de vänner man umgås med, de intressen man, den litteratur man läser, de filmer man ser, den musik man lyssnar på? Det (!) är en sjukt intressant fråga! Läs gärna det här: http://hotspot.webblogg.se/2006/december/hotspot-kontemplerar-vet-nagon-var-man-kan-kopa-de.html

2008-08-23 @ 10:17:12
URL: http://hotspot.webblogg.se/
Postat av: hotspot

Sandra: Och nu tycker jag att det är du som hamnar lite utanför ämnet. Men...handlar en egen stil om att ha så konstiga plagg som möjligt? Du skriver att hon har klänning, höga klackar och skinnjacka, det kan man väl använda men ändå ha en egen stil? Det handlar väl om hur man väljer att bära plaggen, till vad och när? Själv tycker jag däremot inte att det är långt ifrån ämnet att jämföra med andra intressen där det också råder trender, tex bilintresserade. Ha-begär är något som jag tror ligger i vår natur och att lägga allt det ansvaret på modebloggare tycker jag är naivt (men det är ett annat ämne som jag tidigare diskutterat i oändlighet). Bara för att man är ung behöver inte det betyda att man är dum. Jag tror att även en 15-åring förstår att jag som 28-årig heltidsarbetande kan ha en större budget att köpa kläder för.

2008-08-23 @ 10:22:16
URL: http://hotspot.webblogg.se/
Postat av: becky

Ganska härligt att inte alla bloggare är 15 år och bara intresserade av att ha saker.. Gillar din blogg med andra ord!

Kram Becky

2008-08-23 @ 10:44:09
URL: http://carrieandme.blogg.se/
Postat av: JOSEFINE

godmorgon :D

2008-08-23 @ 10:58:20
URL: http://josefiner.blogg.se/
Postat av: Nicole

Bra inlägg, du skriver intressanta saker!

2008-08-23 @ 11:11:51
URL: http://nicolecharro.blogg.se/
Postat av: Anna

Hej. Du har inte förstått själva grundstommen och problematiken med det här ämnet. Att rättfärdiga oss själva är något vi alla gör, mer eller mindre, beroende på hur mycket man egentligen tycker att ens situation och val kräver det.

2008-08-23 @ 11:35:21
Postat av: Anna

Härligt att du kallar en tjej i din ålder för fröken, fin klapp på huvudet.

2008-08-23 @ 11:45:11
Postat av: eva

gud vilket bra inlägg, och bra svar, jag fattar inte vad folk klagar på, starta en egen blogg med eran egna superpersonliga/icke-mainstream stil då!Klart att man har med och nämner sina vänner i sin egna blogg! Jag älskar att läsa de populäraste modebloggarna eftersom jag älskar kläder och mode, det fungerar som inspiration men självklart köper och har jag bara på mig det som jag tycker är snyggt och är "min" stil. Tycker för övrigt att t.ex. de flesta modebloggare har en personlig stil och kläder som jag inte skulle våga mig på. Men precis som du säger, mode är föränderligt och det jag tycker är snyggt nu kommer jag tröttna på till slut och något helt annat tar vid.

2008-08-23 @ 11:57:46
Postat av: martinfredriksson.se

Var tvungen att låna min tjejs dator för att posta det här: EM HAR FÖRSTÅTT: Jag håller ju med i din analys av vad modet är, men det hindrar ju fortfarande inte att vad Ebba och alla andra säger är sant - folk har ingen egen stil (att det finns flera subkulturer spelar ju eg ingen roll, alla inom dem klär sig ju likadant) och tycker bara det som är inne för stunden är snyggt. Och att klä sig enligt vad tidningarna dikterar kan vad som helst. Det är svårare att ha en snygg, egen stil, och det var väl lite av Ebbas poäng.

2008-08-23 @ 12:14:39
URL: http://www.martinfredriksson.se
Postat av: Evelina

Ebbas artikel var riktigt bra... och sann!

2008-08-23 @ 12:21:48
Postat av: nedischen

mode behöver inte betyda samma sak för alla

2008-08-23 @ 12:29:56
URL: http://nedish.blogg.se/?c=1195654073
Postat av: Maria på Modette

Intressantast är nästan att många verkar leta efter "konflikten". Jag tycker absolut inte att Karolinas två inlägg är en motattack mot Ebba över huvud taget, utan inlägg i en intressant debatt kort och gott. Trots att detta började med en kvällstidningsartikeln behöver det inte tolkas som "Ebba rasar mot modebloggarna" (Ebba är ju själv modebloggare), eller "Hotspot rasar mot Ebba". Bådas inlägg tycker jag är både tänkvärda och välskrivna, och framför allt nyanserade. Allt är inte svart eller vitt, även om bloggkommentarer gärna är det.



Självklart är det så att många modebloggare faller för samma saker. Inte för att de är modebloggare, utan för att de (vi, kanske jag ska säga som känner flera av de utpekade...) umgås privat – och är det något som ofta sägs vara den viktigaste inspirationskällan för ens klädstil så är det ens vänner och omgivning. Att sen just dessa vänner råkar ha många tusen läsare varje dag gör så klart att deras smak influerar fler än genomsnittstjejen, och därför tolkas ett par skor som en megahype, trots att det kommer att vara max 80 personer i landet som bär dem. Visst kan det bli lite parodiskt när "alla" (läs: Sveriges 25 mest lästa modebloggare) verkar köpa Acne LUV eller vad det nu är som omskrivs mest för tillfället. Men det betyder inte alls att "folk inte har någon egen stil", för oavsett om Karolina och Eleonore (eller Frida och Elin, eller Ebba och Sofi) skulle äga likadana plagg, så bär de dem på olika sätt. Och jag håller helt med Karolina som säger att det är lika ängsligt att avstå från ett plagg man gillar för att någon annan också köpt det, än att köpa det för att andra har det. Jag ratar trender (rutigt) som jag inte gillar, oavsett hur många omkring mig som köper en viss rutig skjorta från Monki, och jag följer trender jag gillar (spets) oavsett hur många omkring mig som köper en svart spetströja från H&M.



Mode är modernt, mode är personligt, mode är mainstream och individuellt på samma gång.

Eller som nedishen säger: "mode behöver inte betyda samma sak för alla".

2008-08-23 @ 13:39:05
URL: http://www.modette.se/maria/blogg
Postat av: Peter

"Intressantast är nästan att många verkar leta efter "konflikten"" Spot on!

2008-08-23 @ 14:02:45
URL: http://ten-thirtyone.blogspot.com
Postat av: Katarina

Varför allt snack om mode/trender eller vilket ord man väljer... Det handlar väl om ett intresse för kläder, skor och accessoarer? Då friskriver man ju sig från vad som är inne och ute och bloggen blir mer personlig...

2008-08-23 @ 14:05:16
Postat av: Anonym

Maria summerade och avslutade denna diskussion. Bra gjort! (behövdes en medlare för då Hotspot sade samma sak betraktades det som "en motattack")



Ut och njut av det fina vädret nu och om det vill sig väl; köp ett par skor från minimarket : D

2008-08-23 @ 14:17:31
Postat av: Y a m i n a

Fin blogg!

2008-08-23 @ 14:19:40
URL: http://masqara.blogg.se/
Postat av: Siolia

2008-08-23 @ 14:29:29
URL: http://siolia.blogg.se/
Postat av: Siolia

Men oj vilken härlig blogg, tack för all inspiration!

2008-08-23 @ 14:29:45
URL: http://siolia.blogg.se/
Postat av: hotspot

Katarina: Men jag är intresserad av mer än bara kläder, skor och accessoarer för mig är mode något mycket mer - historia, strömningar, influenser, inspiration, karaktärer, hantverk, image, varumärken mm. Det är det som gör kläderna så intressanta, inte själva plagget i sig.

2008-08-23 @ 14:42:18
URL: http://hotspot.webblogg.se/
Postat av: Sanna

Hej! Har följt några bloggar regelbundet, bla din, Eleonore och Linns. Sen kikar jag ibland in på Fridas, Elins och Sofies. Och på senare tid blir man bara blasé när man läser vissa av dom. Känns som en liten ankdamm där Linn, Elin och ibland även Frida tror att dom är dom stora fashionistorna i Sverige vilket är skrattretande. Vissas ständiga "klä ner " med en skinnjacka, vissas ängsliga, ängsliga vilja att vara rätt, vissas trista inlägg om att hennes jeans är såå för stora, Ebba har ju huvudet på spiken! Du och Eleonore tycker jag fortfarande står högre i rank, även om man ofta ser många samma, många lika, gärna svindyra saker och det skapar en viss köphets som vi diskuterat här förut. Men det var väl inte modet i sig Ebba ville diskutera? Utan likriktningen och påverkan? Och sen blir man bara full i skratt när man läser om "plocka på stan" och sen visar dom upp sina egna shoppingfynd och bilder där dom dricker cafe latte med laptopen i knät... Märkliga arbetsgivare måste jag säga...

Ja, det finns mycket man kan diskutera men när en v bloggarna besvarade fråganom hon hade några åsikter om Ebbas krönika med " jag bryr mig inte ett dugg". suck, lite reflektion och självkritik kan vara bra ibland...

2008-08-23 @ 14:47:16
Postat av: hotspot

Alla: Tack för alla kommentarer, det är både kul och intressant att läsa. Även om jag, som maria påpekar, tycker att många tänker väldigt svart eller vitt, bra / dåligt, rätt / fel, ebba /hotspot så är det iallafall kul att folk engagerar sig och faktiskt tycker något. Sluta aldrig tycka men kom ihåg att när det kommer till tycke och smak finns det faktiskt inte några rätt och fel bara olika åsikter! Det kanske blir dagens råd från Hotspot som precis har köpt lite nya modebloggarkläder från Acne!

2008-08-23 @ 14:50:14
URL: http://hotspot.webblogg.se/
Postat av: hotspot

Sanna: Ja men tro mig, det är svårt. Lägger man en kommentar i ämnet går man till motatack, lämnar man ingen kommentar är man feg och har ingen känsla för självdistans. Mycket svårt. Vad är det rätta att göra? Bara hålla med? Jag tycker att Ebbas krönika var välskriven men det betyder inte att jag inte anser att det finns fler aspekter på ämnet än de hon tar upp, något som jag valde att skriva om här på bloggen. Skulle jag och Ebba ta en kaffe skulle vi med stor säkerhet ha ett både roligt, trevligt och utvecklande samtal i ämnet.

Sen kan jag inte tala för hur mina "konkurrenter" jobbar men det jag kan säga är att även om folk tror att det är en picknick i parken att leta kläder till plåtningar och planera med fotograf, make-up, studio etc är det allt annat än. Jag skulle vilja att någon utomstående hängde på en vecka för att se hur iallafall jag jobbar. Det är tungt, smutsigt, stressigt och slitigt, men.....förstås alldelles alldelles underbart på samma gång.

2008-08-23 @ 14:57:26
URL: http://hotspot.webblogg.se/
Postat av: Anki

Visst katten satte slog Ebba huvudet på spiken med sin artikel. Sen kan ju du försöka linda in saken i

en massa fina, verbala ord. Summan av kardemumman blir ändå det Ebba påpekade....ingen har en egen

stil, alla blir stöpta i samma form, vilket blir

trist och tråkigt.



2008-08-23 @ 15:11:56
Postat av: Hotspot

Anki: Om du blir glad av att tro det så visst. Som sagt var...inget är svart eller vitt.

2008-08-23 @ 15:17:00
URL: http://hotspot.webblogg.se/
Postat av: Stina

Sanna: Varför skulle man inte kunna ta en latte efter man varit och plockat på stan? Som stylist får man oftast ett visst arvode för utfört jobb, inte timlön.

2008-08-23 @ 15:28:18
URL: http://rubia.se
Postat av: Anna

"Men jag är intresserad av mer än bara kläder, skor och accessoarer för mig är mode något mycket mer - historia, strömningar, influenser, inspiration, karaktärer, hantverk, image, varumärken mm. Det är det som gör kläderna så intressanta, inte själva plagget i sig."



Det citatet fångar väldigt bra vad jag tycker är unikt i just din blogg. Jag tycker många stora modebloggar verkar sakna det perspektivet och intresset. Du gör ett mycket bra jobb:)

2008-08-23 @ 15:55:58
Postat av: hotspot

Anna: Tusen tack!

2008-08-23 @ 16:16:00
URL: http://hotspot.webblogg.se/
Postat av: Sanna

Jag håller med dig om att människor i dagens samhälle har en större möjlighet att tillhöra just den subkultur som de vill. Det tråkiga är att inom de grupperna som existerar så klär sig alla likadant. I synnerhet i Sverige, landet där alla är rädda för att sticka ut. Inom subkulturen "modefolket" klär sig de flesta likadant. Det är trist men sant.



Jag måste dock säga att din blogg sticker ut. Den är fokuserad på just mode och uppfyller det som Sydow efterlyser. Till skillnad från många av dina kollegor så försöker du inte hävda att du har en egen personlig stil utan du skriver och följer trender.

2008-08-23 @ 16:32:20
Postat av: hotspot

Sanna: Som sagt var, själv tror jag inte att det är något som är unikt för Sverige. Subkulturer har samma kulturella uttryck (kläder) även utomlands. En punkare är en punkare både i Sverige och i England. En fashionista är en fashionista både i Sverige och Paris (med skillnad från att i Sverige har fashionistan senaste från Acne i Paris senaste från Prada eller Balenciaga.). Ha ha, tack för komplimangen, antar jag. Själv anser jag dock mig ha en personlig stil även om jag intresserar mig för trender och "once in a blue moon" väljer att adaptera dem till min stil.

2008-08-23 @ 16:44:26
URL: http://hotspot.webblogg.se/
Postat av: Sanna

Stina: jag skrev bara hur trött jag är och hur fånigt det känns att se dessa bilder om och om igen, precis den lilla ankdammen jag beskrev.

2008-08-23 @ 16:59:49
Postat av: Emma

Word på Modette-Maria. Varför skriver folk att de stora modebloggarna inte har någon personlig stil? Klart dom har. Och vem har sagt att man måste ha en personlig stil, sticka ut från mängden och köpa sånt ingen annan har. Det blir ju bara löjligt om man klagar på dom som har lika kläder. Det finns ju ett begränsat utbud..hehe.

2008-08-23 @ 17:00:25
URL: http://toofunkyforfashion.blogspot.com
Postat av: vivian

jag har själv inte läst ebbas artikel om modebloggarna, men jag har pluggat stil historia och lärt mig att mode följer andra förutsättningar i världen. Som Hotspot sagt tusen gånger redan. Ett tag gjorde kvinnor, hör/läs och häpna, klänningar av fiskskinn pga av dålig ekonomi. Allt följer ekonomi och självklart andra förutsättningar, med världsekonomi på nedgång kommer vi snart inte ha råd att köpa alla de kläder och saker vi nu kan köpa och då kanske det bli inne att ha på sig gud vet vad.. Så jag säger följ ditt eget hjärta och om du gillar det modebloggarna skriver om så köp det eller INSPIRERAS av det du läser.

Själv läser jag många modebloggar som ger mig inspiration till mitt eget arbete.

Gillar din blogg!

Kör på, Hotspot!

2008-08-23 @ 17:22:16
Postat av: hotspot

sanna: Nej, det var faktiskt inte alls allt du skrev, du ifrågasatte deras arbetsgivare.

vivian: Tack

2008-08-23 @ 17:28:03
URL: http://hotspot.webblogg.se/
Postat av: Sanna

Jag skrev två aspekter på det hela, dels att jag blir full i skratt när jag ser bilderna (=trött) sen kommenterade jag hur hur arbetsgivaren ser på det hela. Jag har arbetat inom både media och på stora företag och är nu läkarstuderande och därför tycker jag hela fenomenet är konstigt. Men det kanske hör till vanligheterna på Aftonbladet och Metro?

2008-08-23 @ 20:37:50
Postat av: sofia l

sen kommentar, men inte en de av problemet att det blir dubbel rundgång? jag har verkligen inget emot att man lyfter fram sina vänner, det är fint - men att se samma foton och läsa beskrivningar av samma outfits i ett par tre bloggar ökar på ankdammskänslan. sedan skulle jag gärna se mer nyanserad kritik - inte sågningar, men mindre reservationslöst beundrande. som det är nu är "inte riktigt min stil" det vassaste omdömet en designer får, det känns ibland som det är lite fööör viktigt för många bloggerskor att hålla sig väl. mode är absolut en kulturyttring, men de flesta kulturarter recenseras betydligt mer objektivt och ickeängsligt. hoppas inte det här uppfattas som ett påhopp på din blogg, som jag tycker är en av de bättre.

2008-08-23 @ 21:29:10
Postat av: Lissie

Seriöst att använda Wikipedia som källa. Not.

2008-08-24 @ 11:06:09
Postat av: Maria på Modette

Sanna: Det går inte att jämföra uppdragsgivare (frilansar) med arbetsgivare (anställda). Som uppdragsgivare struntar jag fullkomligt i hur många lattefika mina frilansar tar på en dag, så länge de levererar i tid och enligt överenskommelse. En frilans (jag har varit det själv) har inte fasta arbetstider utan sitter ofta på kvällar och helger för att förbereda eller avsluta uppdrag. Dessutom, att "plocka på stan" är i allra högsta grad jobb.





sofia l: Du har en poäng tycker jag – i och med att många av de största bloggarna umgås och länkar till varandra så överlappar läsekretsarna, och då får man intrycket av likriktning och minskad mångfald. Hur stort "problem" det här är kan man säkert diskutera i all evighet – visst kan det bli humoristiskt när snarlika inlägg dyker upp i olika bloggar samtidigt, men å andra sidan får bloggarna mer personlighet eftersom de som skriver bjuder på sitt privatliv (vännerna). Det är väl en smaksak vad man tycker om det.

2008-08-24 @ 11:35:39
URL: http://www.modette.se/maria/blogg
Postat av: frida

maria på modette: är du hotspots personliga advokat? du borde ta betalt, för du verkar lägga ner en hel del tid här...

2008-08-24 @ 20:46:00
Postat av: Anna

Vilken intressant konversation! Jag har läst Hotspot, Ytligheter (nu Modette) och Ebbas bloggar sedan de startade blogga i 2005 och är otroligt imponerad att alla 3 (och nu fler som Sofi, Frida, Linn) gick ifrån att blogga på fritiden till att förverkliga sin dröm och ha den som sitt jobb på heltid! Själv drömmer jag om ett sådant tillfälle, och jag tror inte jag är ensam.... Jag vet att det är hårt jobb, men trots allt inom en industri de brinner för och det är få förunnat.



Sedan tycker jag att det är väl inte så konstigt att man ser väskor, jeans, skor komma igen i vissa bloggar - ganska naturligt eftersom alla arbetar inom samma branch, går på visningar, blir först med att höra de senaste - och sist men inte minst har bra smak! Eller hur, är det inte därför vi läser modebloggar för att se vad som är på gång från catwalks och affärer!? Det var ju så det hela började med bloggarna år 2005, anledningen till att de blev så populära...

2008-08-24 @ 21:27:18
URL: http://www.thedailytrend.blogspot.com
Postat av: sofia dahlén

Jag tycker det är roligt att det är möjligt att diskutera mode i stort en specifik svensk modebloggarstil (för det handlar ju inte om mode i stort, även om modebloggarstilen förstås överlappar mycket med mode i större sammanhang, men är ännu snävare och går att skilja ur det vidare modet). Helt utan att lägga in någon värdering i att den är konform (precis som att vilken annan subkulturell stil som helst är konform), för det känns totalt poänglöst att göra.

2008-08-24 @ 22:25:34
URL: http://www.conspicere.se
Postat av: sofia dahlén

"...inte bara mode i stort utan en specifik svensk modebloggarstil..." skulle det vara.

2008-08-24 @ 22:30:21
URL: http://www.conspicere.se
Postat av: Johanna

En aspekt av det hela är väl att själva begreppet modeblogg är så brett. Jag har bestämt för mig att Hotspot hade en semestervikarie förra året som konstaterade just att det finns en skillnad mellan en "modeblogg" och det som i mångt och mycket snarare är dagböcker på nätet ackompanjerade av foton på "dagens outfit".



Att kompisar har en liknande stil kan väl vara en sak, och lite tråkigt är det kanske att de största bloggarna i mångt och mycket vurmar för samma stil och att de defacto utgör en liten ankdamm. Cecilia Blankens är ett undantag som visar en mer personlig stil. När jag själv vill läsa om mode så surfar jag gärna in på Hotspot som faktiskt är en av få som lyckas ha ett samtal om mode och som visar på ett djupare intresse och kunnande. Sofi och Elin besöker jag också, men snarare av samma orsak som jag surfar in på pinkisthenewblog med jämna mellanrum... Hotspot vinner i längden!

2008-08-24 @ 22:44:22
Postat av: Sara

Ok, men hade du strukit ordet fröken hade ditt inlägg varit betydligt mycket snyggare.

2008-08-24 @ 23:15:08
Postat av: HDS

Håller med dig så mycket!

2008-08-24 @ 23:35:56
Postat av: hotspot

Sara: Så vitt jag vet är Ebba ogift, alltså en fröken. Inget nedvärderande menat överhuvudtaget. Jag kallar alla fröken eller damen, jag kan bara tänka mig vilket liv det blivit om jag valt att skriva "Damen von sydow". Ha ha ha

2008-08-25 @ 08:16:36
URL: http://hotspot.webblogg.se/
Postat av: hotspot

Sara: Så vitt jag vet är Ebba ogift, alltså en fröken. Inget nedvärderande menat överhuvudtaget. Jag kallar alla fröken eller damen, jag kan bara tänka mig vilket liv det blivit om jag valt att skriva "Damen von sydow". Ha ha ha

2008-08-25 @ 08:16:53
URL: http://hotspot.webblogg.se/
Postat av: Maria på Modette

frida: Haha, nej jag är inte Karolinas advokat och jag tycker faktiskt inte att hon behöver någon heller. Jag råkar bara hålla med henne i den här frågan. Får bara "oppositionen" kommentera? Som sagt: vissa verkar leta efter en konflikt som inte finns.

Och angående att jag lägger mycket tid här (läs: skrivit två, nu tre, kommentarer) – jag följer så klart Karolinas blogg för att jag dels uppskattar den och dels för att det faktiskt är en del av mitt jobb. Dessutom är detta en intressant debatt som jag gärna deltar i. Så var det med den saken.

2008-08-25 @ 10:52:31
URL: http://www.modette.se/maria/blogg
Postat av: Matilda

oj, vilken diskussion det blev!

Jag tycker att man bör hålla sig ifrån modebloggar om man inte vill läsa sånt. Enkelt, ja?



Men! Det är ju som sagt inget nytt fenomen det här med att vissa är trendsättare, läste faktiskt i helgen en DV från 69, den kunde nästan lika gärna varit tryckt idag. (med vissa undantag). Förstår inte varför folk blir så upprörda över detta.



jag läser gärna lite tips - och jag påverkas säkert till 100% av det jag läser. Men det är ju bara kläder!

2008-08-25 @ 16:57:58
URL: http://froekensvensson.blogg.se/
Postat av: annie

Jag håller med dig! Hade faktiskt tänkt skriva något sånt här själv, men sen la jag ner bloggandet så det sket sig med det, så att säga.



Men det finns en annan aspekt på det också- mode är inte ett statiskt begrepp. I nuläget är mode något kollektivt, men det går mer mot det individualistiska hållet. Det är ju så med popkultur. Om tjugo år kanske definitionen är en helt annan.

2008-08-25 @ 18:04:41
Postat av: Victoronia

Det där med att använda modebloggvännernas bilder (på t ex en snabb lattefika mellan plocken på stan)kan jag tycka är att göra det lätt för sig om man inte har tid att skriva ett ordentligt inlägg. Då tycker jag snarare att det är bättre att inte posta något alls. Visst vill man visa en lite personligare del av sin tillvaro men hur mycket mode är det? Jag förstår ärligt talat inte vad Ebba snackar om. Okej, hon har en poäng men hur nytt är det? Det är något roande att hon försöker sig på självrannsakan samtidigt som hon kommenterar "kollegornas" likriktade stilmedvetenhet. Det håller inte. Hon låter lite bitter, om någon frågar mig.

2008-08-26 @ 10:40:04
URL: http://victoronia.blogg.se/
Postat av: Elizabeth Lance

Oh, this would be the hot spot I ever seen. It has an intriguing moment on it. I might get over to know this kind of blog. Thanks for sharing on it. It has an informative blog to me.



site

http://www.blindsale.co.uk/

2011-07-26 @ 04:42:47
URL: http://www.blindsale.co.uk/
Postat av: zabrina

The most fashion blogs are really trendy and style blogs. Fashion is something else, a phenomenon that not only changed but stands up over time.

2011-07-26 @ 04:48:05
URL: http://six-pack-reviews.com
Postat av: Michael Jordan Jersey

the Lakers 88-85 win over the



Hornets. Bryant 3 of 21 shots, 15 shots all missed, let us look at an interview after the game both players.

2012-04-06 @ 14:13:40
URL: http://www.jerseysbirds.com
Postat av: Coach Outlet

Some pieces that get damaged and defected during producing are also supplied to Coach outlets for sell on cost to cost basis.

2012-04-17 @ 05:56:32
URL: http://www.coachoutlet-store-onlines.net
Postat av: Coach Outlet Online

love with him and Coach Outlet Onlinewanted to make sure that he would be your guy for good

2012-04-17 @ 11:11:10
URL: http://www.2012-coachstoreonline.net
Postat av: Coach Outlet Online

love with him and Coach Outlet Onlinewanted to make sure that he would be your guy for good

2012-04-17 @ 11:30:47
URL: http://www.2012-coachstoreonline.net
Postat av: Kostenlos

Lovely Blog. Thank you.

2012-06-22 @ 08:39:19
URL: http://www.kostenlosonline.net/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:

Trackback
Links