header to ads



Min helg i bilder

Ni brukar emellanåt klaga på att jag är för opersonlig så jag gör en crowd pleaser och visar lite bilder från helgen, även om den inte var så fashion - om man inte räknar reflektionen kring lokalt förankrat mode och det faktum att jag var där med två fashiondamer. Jag ångrar mig, det här inlägget kvalar lätt in på en modeblogg.


I helgen var jag i Åre med Lina och Nina. Vi åt, drack, bowlade, hajkade (ok inte riktigt men vi var ute i "terrängen"), badade och fikade. PS. Jag kan inte sluta skratta åt att vi satt nedklämda i samma minimala soffa alla tre trots att cafeét i övrigt var tomt.


Tiden går hälften så snabbt i Åre och 2 dygn kändes som en vecka - på ett bra sätt!


Vi var naturligtvis ute och gjorde "byn". Det är väldigt fascinerande, modet på Åres uteställen är precis (exakt!) likadant som det var när jag hängde mycket i Åre i min ungdom (för ca 12-15 år sedan). Det är fascinerande med lokala trender - de är ofta väldigt seglivade och de får en att inse att det trendigaste i allas ögon faktiskt inte behöver innebära lacktights och platåklackisar (tack å lov).


Det kanske är svårt för er att tro (ja, även för mig själv ibland) men när det väl kommer till kritan kan jag vara ganska atletisk. När jag gick i gymnasiet blev jag kärleksfullt (hoppas jag) kallad för Sporty Spice. Jag vet inte om bowling räknas som en riktig sport men jag kammade iallafall hem tävlingen! Wohoo!


Breaking Fashion News - 17 märken klara för 9:e upplagan av Fashion Week by Berns!

Jag fick precis ett pressmeddelande från arrangörerna av Fashion Week by Berns. Tydligen är 17 märken klara för modeveckan i början av februari. Med på listan finns bland annat: Carin Wester, Acne, Cheap Monday, Hope, Whyred, Filippa K och Dagmar. Det står att Acne och Hope är två av de märken som kommer att satsa stort under veckan. Vad betyder det - visning? Det ska bli otroligt spännande att se det slutgilitga schemat. Många har ju siat om att Berns Fashion Week är på randen att gå i graven efter allt hårdare konkurrens från Köpenhamn, sviktande konjunkturläge och rörig administration från arrangörernas sida. Vi får innerligt hoppas att så inte är fallet. Go Fashion Week by Berns!

2009 året som gått - plaggen

Imorgon är det december, årets sista månad, vilket på Hotspot innebär att det är dags att summera det gångna modeåret. Vi börjar med att lista plaggen som satt på varenda trendmedveten (modebloggerskas) kropp.

Lacktightsen - De dök upp som bubblare redan under 2007 och försvann sedan ett tag för att i år göra en come back av epidemiska mått. 2009 var året då den enes ben var blankare än den andres. Må den tiden vara över inom kort (personlig önskan)! Tights överlag måste nog utses till årets plagg nummer ett - alla kategorier.
Kavaj - "Den herriga kavajen" slog igenom med dunder och brak i år. I våras och i somras skulle den vara ljus och till hösten blev den mörkt. De som gillar den raka och lite rymliga kavajen (undertecknad) lär hålla kvar i den när vi går in i 2010.
Skinnjackan - Visst, skinnjackan har varit populär i bloggosfären i "evigheter" (en modebloggsevighet är ca 3 år och ett plagg stämplas efter den tiden som en "odödlig klassiker" som "aldrig kan bli fel" - så är det förstås inte ute i riktiga världen) men jag hävdar ändå att 2009 var året då skinnjackan nådde kulmen. Ett tecken på att den peakade i år är att favoritjackan, efter att ha suttit på precis varenda modebloggerska och modeveten, i höstas faktiskt började bli utbytt av de allra trendkänsligaste. Men så länge som Vogue Paris glider runt i Rick Owens skinnjackor kommer resten av modecrowden att göra detsamma (dock i billiga kopior istället för ett RO-orginal).

I väntan på Lula

Lula # 8 och medborgarrättskämpen Rosa Parks


Jag längtar efter ett nytt nummer av
Lula. I väntans tider kollar jag med jämna mellanrum in Lulas webbsida för att se om någon ny info har dykt upp. Idag bläddrade jag igenom Lulas nio tidigare omslag och inser att mitt favoritomslag utan tvekan är Lula #8 med Chanel Iman. Som så många andra slogs jag vid första anblicken av den omedelbara av likheten med ett amerikanskt porträttfotografi från 50-talet. Senare har jag läst någonstans (minns inte var) att omslaget var en hyllning till medborgarrättskämpen Rosa Parks (som framförallt är känd för att hon 1955 vägrade att ge upp sin sittplats på bussen för en vit en man). Så inte nog med att omslaget är fint i sig, även tanken var fin (om det nu stämmer)!

THE DEEP V

Vogue Paris dec/jan 2009

 

Laetitia Casta, som i januari är aktuell som Brigitte Bardot i filmen om Serge Gansbourg, pryder inte helt otippat Vogue Paris dec/jan omslag. Mörkt och murrigt. Fint!  Den djupa v-formade urringningen sitter där den ska. Jag är förvånad att det skulle
dröja så länge innan Prada-effekten nådde omslagen och röda mattan den här gången.

PS. Är det djupa v:et den nya "modern cleavege"? Har vi gått varvet runt? (För förklaring av vad "the modern cleavege" är - kontakta Lisa).

Mot Åreskutan

 

Vid lunch bär det av mot Åre och innan dess har jag en triljon saker att få klart (och till råga på allt ett gäng hantverkare som går omlott här hemma) så jag säger adjö redan nu! Vi ses på söndag! Fy katten vad det här ska bli skönt!

Plåtning

Plåtning för DN Söndag


Idag tog vi ett gäng dyra klänningar och släpade ner dem till kulvertarna under DN-skrapan (det är en helt osannolik labyrint av mörka korridorer och gigantiska lufttrummor). Det var fuktigt, bäckmörkt, svinkallt och dragigt men det var det värt! Resultatet publiceras söndagen 6/12. Snygga modell-Andrea kommer från bästa modellagenturen Mikas, som för övrigt har en
blogg. Kul om man är intresserad av modellvärlden!

Whyreds sagolika skapelse specialdesignad för NK


Skrattar bäst som skrattar sist


Igår bjöd
Ninamysig soppmiddag. Vi var ett stort gäng modedamer som hade det trevligt, själv drog jag som vanligt diverse rövarhistorier och vandringssägner som iallafall jag själv skrattade gott åt själv. Jag älskar mina små modevänner och på fredag har jag äran att få åka på SPA-helg till Åre med två stycken av dem. Livet är väl bra underbart!

Tjuvkik

1 av 13 klänningar som jag tipsar om i kommande DN Söndag 29/11


Just nu sitter jag och väljer bilder och korrar modejobbet som ska publiceras på söndag i DN. Jag tror att det kommer att bli kalas, vilket är bra eftersom temat är Party. Letar du efter en festlig blåsa inför julens fester så missa gör du helt rätt i att spana in DN på söndag.

Scoop???


Linn släpper ett skåp! Herregud kan det verkligen vara så (illa) att man klistrat in Anja Rubiks kropp på det omdebatterade W-omslaget? Vill veta!

PS. Mer om fallet hos Lisa! Detaljgranska höften. En sak är iallafall helt säkert. Något fuffens är det med W-omslaget

Jag vet inte...är det så likt?



Maria Nilsdotter


Herregud vad jag jobbar här hemma. Det är rena rama löpande bandet. Eftersom jag åker till LA nästa vecka måste jag bli mer eller mindre klar med alla mina jobb som är planerade till i början på januari. Imorgon ska jag plåta två jobb för DN och jag fick precis hem de här godbitarna från Maria Nilsdotter. Det är inga billiga små saker så nu är jag livrädd att jag, förvirrad som jag kan vara, ska lyckas med något katastrofalt.

Snapshot Backstage

Anna Selezneva på Looks omslag och backstage på Guccis S/S 09-visning


Fan vad jag älskar att blogga! Det är så grymt skoj att ha läsare som är minst lika modenördiga som en själv.
Julia upplyste mig om att specialtidningen Looks omslagbild (som jag hyllade häromdagen) är plåtad backstage på Guccis S/S 09-visning. Med andra ord är det ingen påkostad studioplåtad omslagsbild utan en snapshot från backstageområdet. Där ser man, ibland blir det inte bättre för att man anlitar någon av världens dyraste fotografer och genomför en strikt kontrollerad och detaljplanerad omslagsplåtning för multum.

Derek Lams vårkampanj 2010

Derek Lam S/S 10

Som jag har väntat på att de stora vårkampanjerna ska börja sprida sig på nätet! Först ut är Derek Lams vårkampanj plåtad av Solve Sundsbo. Modellen Ginta var även Dereks hovdam på CFDA. Kampanjen får mig osökt att tänka på det här inlägget som jag skrev för ett par veckor sedan.


Daul Kim på omslaget av Russh

Russh december 2009


Ni har säkert inte missat den tragiska nyheten att supermodellen Daul Kim har gått bort under mycket tragiska omständigheter. Av en slump råkar hon pryda decemberomslaget av Australiensiska Russh och det känns väldigt deprimerande att detta är det sista vi ska få se av henne.

Louis Vuitton Journeys Awards

Bidrag till Louis Vuitton Journeys Awards - Resolution


Louis Vuitton har tillsammans med Wong Kar Wai (My blueberry nights, In the mood for love mfl) utlyst en filmtävling på temat "What is a journey". 15 nominerade har presenterats och det är nu upp till allmänheten att rösta fram sin favorit. Majoriteten av filmerna är episkt storslagna och knyter snarare an till någon form av inre resa snarare än resa i bemärkelsen fysisk transport.
Kolla in och rösta!

5 fina omslag från 2009

Självklart måste Demo vara med på listan! Vårat februarinummer plåtat av Jimmy Backius och stylat av Sofie Dillon tycker jag var helt fantastiskt!


New York Magazines specialmagasin Look tog mig med storm! Omslaget skapade Anna Selezneva-feber i bloggvärlden. Vart tog hon vägen? Varför ser man inte henne på fler omslag och kampanjer! Hon var ju överallt ett tag - YSL-kampanj, omslag för Vogue Paris...


Jag gillar verkligen Harpers Bazaars septembernummer med Natalia Vodianova. Det lyckas vara fint och orginellt men ändå kommersiellt!


Alexa Chung på Jalouse juniomslag. Jag älskar retrokänslan och Alexa känns coolare än någonsin!


Vogue Paris valde att visa Lara på ett helt nytt sätt när satte henne på deras septemberomslag. Filmiskt och fint!

OBS! Det här var inte helt vetenskapligt genomfört utan dessa omslag var de jag omedelbart kom att tänka på. Påminn mig - vad såg vi mer för fina omslag under 2009?

Lara och Lara-kopia


Det kommer tydligen att,
utöver supermodellomslaget, släppas ytterligare två stycken omslag till i-Ds vinternummer. Lara Stone pryder det ena och Lara Stone-kopian Georgia Jagger det andra. Lustigt. Georgia Jagger landar verkligen prestigeuppdrag efter prestigeuppdrag just nu (omslag Vogue UK, reklamkampanj för Versace mm). Man kan ju undra om det delvis beror på den nästan förvillande likheten med Saharaheta Lara Stone!? Jag gillar i vilket fall som helst båda omslagen ovan, även om det för min del gärna hade kunnat vara "orginal-Lara" på båda varianterna.

4 nyanser av modebloggerska

Söta Sandra på omslaget av dagens DN Söndag


Jag har träffat Sandra, Signe, Filippa och Karoline för att snacka om modebloggar. Ser verkligen alla modebloggerskor likadana ut? Vad är egentligen en modeblogg? Vilka genrer inom begreppet modeblogg finns det? Fyra tjejer med helt olika stil, bloggar och uppfattning om fenomenet modeblogg. Läs idag i DN Söndag!

Dogs in Vogue


En annan solklar punkt på julönskelistan är boken "
Dogs in Vogue". Jag älskar ju de små liven och vad kan väl vara bättre än en kavalkad av rackare fotograferade av några av världens bästa fotografer?!?!

Blink, blink

På alla i-Ds omslag är ett öga övertäckt eller stängt


Apropå
i-Ds supermodellomslag, jag har läst att det var många som störde sig på att modellerna blinkade med ena ögat. Det blinkande/övertäckta ögat är dock det som kännetecknar i-Ds omslag. Själv tycker jag att roliga och unika omslagsideér är toppen. Jag är inte säker, men jag antar att i-Ds blinkande öga är kopplat till logotypen.

Hot hot hot - Crisp White Shirts

Övre raden: Cacharel, Isaac Mizrahi, Max Mara

Nedre raden: Limi Feu, Marc Jacobs, YSL



Style.com skriver de att den vita blusen/skjorta är het. Ha ha, berätta något som jag inte vet. Jag hoppas att detta innebär ett absurdt stort utbud av krispigt vita skjortor i vår!

Igår

Fin jeanskänsla hos JC - jag tänkte bara på 90-talets jeanskampanjer


Mikaela jobbade för Demo en massa gånger - hon är så söt så man går av!


Fint att JC valde (vågade) att lägga allt fokus på jeansen


Name the Pet uppträdde - hon var sjukt bra (och dansade som en gud)


Här är de, mina små kycklingar!

Det har varit pressvecka så modemänniskorna har valfärdat runt på presskontoren. Själv tillbringade jag min gårdag tillsammans med en trivsam skara. Vi avverkade  JC, Rizzo/Don Donna, Indiska, Din Sko, MQ och H&M. Mest bilder tog jag på JC så jag antar att det var presentationen som gjorde mest avtryck.

Häng med mig på jobbet

 

Förra veckan när jag gjorde ett jobb för Veckorevyn hängde DNs webb-tv-team med. Nu kan man kolla in filmen på webben.
Kolla in!

i-D + Elle Topmodel

Senaste numret av i-D

Bild hittad hos Kling


Det här kan vara första i-D-omslaget som jag gillar, någonsin. Eva, Helena och Claudia håller, i allra högsta grad, fortfarande. När jag ser det här omslaget tänker jag på en specialtidning som svenska Elle gav ut under en period under 90-talet. Den hette Elle TopModel (tror jag det var) och handlade enbart om de stora supermodellerna. Jag hade alla nummer, som jag önskar att jag hade dem kvar!! Det sjuka är att det inte var så många år sedan jag slängde dem. I en flytt åkte de ut - vad tänkte jag!?!?!

Dressed for success

Tillbaka framför garderoberna. Idag kommer att bli en bra dag. Det känner jag redan nu, kanske för att jag vet att jag kommer att få hänga med
några av mina urhärliga branschkollegor.

Blus: Acne
Klänning (som jag bär som någon form av cape/kavaj/kappa): Acne
Tights: Sandro
Skor: Acne
Halsband: H&M
Armband. Diverse
Skärp: Fifth Avenue Shoe Repair

Los Angeles


Jag skojar inte, om exakt 2 veckor och 3 dagar kommer jag att befinna mig i bilden ovan.
Hotell är bokat och flyg är bokat - en vecka i Los Angeles står på agendan. Jihooo! Jag vette tusan hur jag ska hinna med allt jobb som måste göras innan julen men det måste funka på något sätt. Vem kan avstå möjligheten att få åka iväg på en spontantrip till La-La-Land?!?

Modebloggare


Om jag inte får stå upptryckt framför mina garderober på morgonen så blir det ingen outfitbild den dagen. Jag glömmer helt enkelt bort att man faktiskt kan ta en bild ute på stan under dagen. En gammal skada från när "Dagens outfit"
plåtades så anonymt som möjligt bakom lyckta dörrar. Det är tur att jag umgås med andra modebloggare som styr upp verksamheten. Idag fotade snälla Linn mig när vi var runt på pressvisningar.

Jacka: Filippa K
Byxor: Les Petites
Skjorta: Acne
Halsband: Antikt, gammalt och Nytt
Väska: Marc Jacobs
Skor: Acne

Ta död på stilreglerna

Miuccia mixar gärna mönster

Miu Miu S/S 10



tfs har de listat fem stilregler som de tycker att det är hög tid att vi tar död på. Jag håller verkligen med!

Mönstermix - Att man inte skulle kunna mixa olika mönster i en outfit är verkligen en tossig gammal skröna, mönstermatchningar är ju bland det snyggaste som finns.
Svart och brunt - Frågar ni era mor- och farföräldrar så lever de nog i villfarelsen att svart och brunt inte bör kombineras. En modern människa vet förstås att det inte behöver vara en färgblandning av ondo.
Vitt på vintern - Vintervitt, vintern är vit (iallafall om man bor i Sverige, norra Sverige) så självklart kan du bära vitt även denna årstid.
Monokromt - En annan mormorsregel är att man inte kan bära samma färg från topp till tå. Ton-i ton är ju hur snyggt som helst och även en helt monokrom look kan bli en fullträff (helsvart?!)
Accessoarer - Alla vet att det är detaljerna som gör outfiten men jag håller verkligen med om att ibland är det avsaknaden av smycken och ryschpysch som gör outfiten. Har du ett enastående plagg, låt det få all uppmärksamhet

Vilka stilregler vill du ta död på?

Julias Jilkampanj

Julia Restoin.Roitfeld för parfymen Jil

Foto: Jan Welters



Jag har helt missat den här kampanjen som Julia Restoin-Roitfeld frontar för Jil Sanders kampanj för deras nya doft Jil (lanserades i somras). Har ni sett den? Jag måste säga att den ser absolut dötrist ut. Ospännande bild, ospännande styling, ospännande flaska. Påminner inte logotypen lite om
den här?

Smell like the Beckhams


Så här ser kampanjen ut för Backhams nya parfym - "Beckham signature story" (vad fasen är det för namn på en parfym?). Det känns lite tragiskt att alla deras bilder tillsammans måste vara så desperat längtande, sexiga och erotiska (ni känns inte mer lyckliga för det). Jag blir iallafall inte sugen på att lukta som dem - blir du?

Studio


Det känns som om jag bor i olika fotostudios just nu. Idag har vi plåtat för DN hela dagen, 14 bilder + omslag i ett rasande tempo, puh! Kalastema, missa inte det sön 29/11. Nu måste jag kolla in alla mail, telefonmeddelanden och sms som öst in under dagen.

Frågetecken kring Miu Mius vårkampanj 2001


Miu Miu SS 2001

Foto: Vincent Peters


Jag läste hos
Lisa att Ann-Sofie Back och Anders Edström för några år sedan gjorde en Miu Miu-kampanj tillsammans (närmare bestämt för S/S 01) vilket var en nyhet för mig. Nyfiken som jag är var jag förstås tvungen att leta lite på internet för att hitta kampanjen i fråga och efter inte allt för mycket research så lyckades jag hitta vårkampanjen från 2001 på tfs. Där stod det dock att det var Vincent Peters som plåtat kampanjen (som för övrigt inte heller ser ut att vara ett jobb av Back/Edström) vilket gjorde mig lite förvirrad. Nu vill jag veta?! Har de gjort en Miu Miu-kampanj? Vilken var det? Hur såg den ut? Kan någon hjälpa mig?

Filmcharader

Ur filmen Flashdance, 1983

Ur franska Vogue maj 2003 Foto: Inez & Vinoodh

Förra helgen när vi lekte filmcharader på en middagsbjudning försökte jag att återskapa den legendariska stripscenen ur Flashdance - det var ingen som fattade någonting (sjukt förnedrande att jag till slut fick säga vilken film som jag försökte efterlikna...). I Vouge Paris jobb "On Air" från 2003, stylat av Emanuelle Alt, råder det dock inga frågetecken kring att det är Flashdance som man refererar till. What a feeling säger jag bara!

Modebloggsbloggen


Ni har väl inte missat DNs
modebloggsblogg (så otroligt meta)? Den här veckan är det Hotspot som man följer och utöver saxningar från bloggen kan ni hitta en lång intervju och, längre fram i veckan, även videoklipp som vi spelat in. Håll utkik!

Fashion Knockout


Vogue Italia juni 2002 Foto: Steven Meisel

 

Vogue Brazil januari 2008 Foto: Donald McPherson

 

Två slående (ha ha) lika modejobb. Ytterligare ett exempel där orginalet överträffar kopian med hästlängder.


Doftsalva

Klassiska sprayparfymer är så 2008, den senaste grejen är doftstick och doftsalvor. Franska dofthuset Diptyque är inte sena att haka. Nu släpper man två doftsalvor - L’Ombre dans l’Eau och Philosykos. Jag har provat doftstift och tycker nog att det är en ganska bra idé, ett litet stick är enkelt att ta med och smidigt att applicera med. Jag vet dock inte om jag tycker att Diptyques förpackning ser ut att vara den bästa - ska man smeta med handen? Måste kollas in!

Gainsbourg - vie héroïque


Nu har en längre trailer släppts till filmen om Serge Gainsbourg. Japp, den ska jag se!

Opublicerat

 

Jeansmodejobb som skulle ha publicerats i Demo nr 10


När Demo lade ner hade vi redan hunnit lägga ut ett par modejobb som det visade sig aldrig skulle hinna komma i tryck. Bland annat det här helt fantastiskt fina modejobbet stylat av Kattis Lindoff och plåtat av Anders Kylberg.

Svindlande höjder


Daphne Guiness, är så vitt jag vet, först med att bära Alexander McQueens Armadilloskor ute i det civila. Daphne Guiness har dock en vana av svårmanövrerade skor, för inte allt för längesedan dök hon upp i Nina Riccis avancerade skor från F/W 09-kollektionen. Bra balans eller dödslängtan?


WOW

1 av 22 looks som vi plåtat för Veckorevyn idag


Jag älskar (!) mitt jobb. Idag skulle det plåtas 22 (!) olika looks (igår kände jag mig sjukt osäker på de flesta) med en modell utan erfarenhet. Till råga på allt skulle hela spektaklet filmas av DNs webb-tv-team. Det var med magknip och oroskänslor som jag lade huvudet på kudden igår!
Vad händer?  Det visar sig att modellrookien Nicole är född med främsta syfte i livet att stå framför kameran. Hon poserade hakan av mig och det övriga teamet. Emellanåt ville jag bara gråta av ren och skär jobbglädje när jag såg henne sätta bild efter bild helt utan direktiv. Jag hade kunnat sätta på tjejen precis vad som helst, hon hade rockat röv (förlåt!) av varenda plagg.

Nu helg!

PS. Det är tusan fint med platta (vita) skor

Hudnära

Natalia Vodianova näckar för Shalimar


Eva Mendez kråsar loss i bara mässingen för Calvin Klein Obsession som ofta satsar på naket

Även Yves Saint Laurent kör av tradition på naket i parfymannonser - se fler exempel nedan

År 2000 väckte Sophie Dahl stor uppmärksamhet när hon näckade för YSLs parfym Opium

Juergen Teller kör ofta på en stil som iallafall för mina tankar till sexövergrepp (suck) - här Marc Jacobs parfym Daisy

Ett exempel som naturligtvis måste nämnas i sammanhanget - Tom Fords vidriga parfymkampanj

Lika självklart som en pool i en cruisekampanj är nakenhet i parfymannonser. Visserligen är det ingen nyhet men jag slogs verkligen av hur naket det är i parfymannonserna när jag bläddrade igenom gamla kampanjarkiv.  I vissa fall känns nakenheten motiverad, i andra fall inte… Här är några klasiska exempel.

 

Men, det är inte bara damerna som näckar i parfymkampanjerna. Nedan ser ni två klassiska och hett omdebatterade kampanjer från nakenhuset nummer ett - Yves Saint Laurent.

 

1971 chockade Yves Saint Laurent världen när han valde att näcka i en kampanj för sin egna parfym. Han gjorde det för att ifrågasätta det faktum att endast kvinnor visade hud i reklamkampanjer - en modern man.

 

En annan omdiskuterad kampanj är denna, även den från Yves Saint Laurent. m jag minns rätt så var det få tidningar som ville publicera kamoanjen så man fick göra beskärda varianter av bilden.


Hot hot hot - Långkjol

Övre raden: Yohji Yamamoto, Max Mara, Roksandra Illincic

Nedre raden: Chloé, YSL, Haider Ackerman


Att jag är sugen på långkjol är ingen nyhet men på catwalken måste man nog ändå så säga att det känns ganska nytt efter många långa säsonger av minikorta kjoltyg. Seså alla klädkedjor och svenska märken. Producera svart perfekt långkjol, gärna liknande Yohji Yamamotos variant alternativt Chloés snygging (sugen på att applicera hela Chloélooken på mig själv i vår, kortärmad skjorta - något att lägga på minnet)!

Statue of Liberty


Dazed & Confused dec 2009

 

Abbey Lee Kershaw på Dazed & Confused decemberomslag 2009. Bu eller Bä? Toppen eller botten? Hiss eller diss?


Mode och mat

Ladureé lanserar specialmacaroons tillsammans med Marni


Det är egentligen ganska lustigt när branschen som troligtvis äter minst i världen slår sina påsar ihop med lyxlivsmedelsföretag... Senast i raden av exempel är italienska Marnis samarbete med det franska lyxkonditoriet Ladureé (konstigt att Ladureé inte valde ett franskt modehus, det finns ju en del att välja mellan). Man har komponerat en specialmacaroon (förstås) av lyxig choklad och guldflagor (lyx the old fashioned way, vilket inte rimmar helt väl med Marni, enligt mig. Marni handlar mer om understated luxury än guld och krås.

Ett annat exempel: Ni har troligtvis inte missat Christian Louboutins och Piper-Heidseck samarbete

Christian Louboutins och Piper-Heidseck


Indiska


Jag förbereder just nu två mastodontjobb som ska plåtas imorgon och på fredag. Jag hittade det här fina halsbandet från Indiska i berget av kläder som jag just nu sorterar. Inte helt olikt
älsklingshalsbandet. Tips, tips, tips!

Så (icke) glamourösa är glamjobben



E24 har i samarbete med Passion för Business greppat ämnet glamourjobb. Hur glassigt ät det egentligen att jobba med mode eller att skriva en blogg. Varför kan jobb som skådespelerska anses vara glammigt när en normal skådespelarlön ligger runt 20 000 kr?
Läs!

Läs även hur man kan använda bloggen till att nå sina framtida karriärmål och vilka som faktiskt har lyckats med det konststycket. Läs om det och annat bloggrelaterat på e24.

Inside the fashion victim's studio

Hilarious!

Lina har nog det roligaste bloggformatet just nu, iallafall om man, som jag, är ett stort fan av Inside the Actors studio. Kolla in vad jag svarar på de klassiska frågorna!

40-something

Vogue US december 2009

Foto: Annie Leibovitz


Ett instick i
Demi Moore-debatten. Cate Blanchett är yngre än Demi Moore, men ser äldre ut, och är enligt mig betydligt mycket vackrare. För att inte tala om intressantare!

PS. Även om det senaste Vogue US decemberomslag råkar vara så trist så att man storknar....

Georgia Jagger för Versace

Georgina Jagger, Versaces senaste fejja


Rockdottern Georgia Jagger bryter mark som modevärldens senaste darling. Efter omslaget på Vogues UKs novermbernummer var det inte mer än väntat att den blott 17-åriga "it-tjejen" skulle landa ett stort kontrakt för något av de stora modehusen. Versace hoppar på Georgia-tåget och i vår kommer hon att pryda deras globala  kampanj.

Demi Moore en snygg 25-åring?

Demi Moore på W decemberomslag 2009


För några månader sedan listade jag snyggt sommarklädda kändisar i DN. Jag skrev att Demi Moore bar en fräsch vit liten sak på P Diddys White Party men att jag fann det något obehagligt att hon som 47-årig kvinna kan se ut att vara hälften sin ålder. Detta fick omedelbart gehör i bloggvärlden där, andra 40-åriga kvinnor, tyckte att det var förskräckligt att jag ansåg att 40-åriga kvinnor inte kunde vara vackra. Nu vill jag bara passa på att klargöra att jag absolut anser att 40-åriga kvinnor kan vara vackra, i väldigt många fall betydligt vackrare än många 20-åringar. Jag är dock tveksam till om jag tycker att de vackraste 40-åringarna är de som ser ut att vara 25 år.
Just nu pryder en Balmainklädd Demi Moore W:s omslag. Även om det garanterat ligger en hel de photoshoppande bakom bilderna kan jag inte annat än att reflektera över att det är allt annat än naturligt att se ut som Demi Moore när man närmar sig 50-strecket. Med det inte sagt att hon inte är snygg, om hon hade varit 25 det vill säga....

Demi Moore på P Diddys White Party sommaren 2009


Missa inte Fashion i London

Yvan aka Facehunter fotar snygg tjej


Ikväll är jag med i
SVTs nya modesatsning Fashion. Den här veckan besöker man Londons modevecka och man avhandlar fenomenet modebloggar. Själv babblar jag på i studion om den nya aktören som gjort entré i modevärldeni men man har även träffat streetstylebloggaren Facehunter.

"Vårt ankare är i vanlig ordning programledaren Karin Winther, som i sin studio träffar modejournalisten Karolina Skande och pratar om en ny maktfaktor på frammarsch: Bloggaren. Karolina arbetar som modejournalist på Dagens Nyheter och driver parallellt modebloggen "Hotspot" som precis blev utnämnd till Sveriges mäktigaste."

PS. Vid inspelningstillfället var jag absurdt förkyld och med en febersvettig panna och snorfylld hjärna levererar man inte alltid det träffsäkraste analyserna. Ha gärna det i åtanke om ni väljer att se programmet!

Gemma slänger in handduken

Gemma Ward fotograferad av Karl Lagerfeld.


Gemma har, genom sin agent, offentliggjort att hon har lagt modellandet på hyllan. Under ett par år har Gemma hetsas av media som ifrågasatt hennes allt glesare närvaro på catwalken, i kampanjer och i redaktionella jobb. Hennes modellagentur har dock å det bestämdaste nekat till att Gemmas modellkarriär skulle vara över.
En absurd debatt om hennes vikt blossade upp i samband med att hon gick Chanels S/S 07-visning och sedan dess känns det onekligen om om Gemma inte riktigt har kommit tillbaka på banan och nu verkar det onekligen som om hon tagit beslutet att lämna modevärlden för gott.

A Single Man

Tom Ford regidebuterar med filmen "A Single Man"


Ni har väl inte missat att
Tom Ford har debuterat som långfilmsregissör? Hans film "A Single Man", med Colin Firth och Julianne Moore, hade premiär i Los Angeles i torsdags. Ja, den ser snygg ut, något annat hade man kanske inte väntat sig av ytans mästare Tom. Men den verkar inte bara vara snygg utan även spännande. Julianne Moore är utan tvekan en av vår tids bästa skådespelerskor så jag tror att filmen har potential. Nu vill jag se den nu, nu, nu!

På önskelistan


Den första boken om modehuset Prada lanseras inom snar framtid (jag har tyvärr inget datum). Boken, med titeln Prada, är ett 706-sidigt retrospetiv av modehusets fascinerande historia som innovatör inom mode, konst, arkitektur, film och kommunikation. Priset kommer att ligga på ca 100 euro. Den perfekta julklappen till modenörden!

Ralph Laurens vårkampanj 2010

Ralph Lauren S/S 10


Efter Ralph Laurens
katastrofala annonsblunders är det med extra intresse som jag kollar in den officiella vårkampanjbilden som precis hamnat ute på nätet. Den verkar inte vara fullt så manipulerad som skräckbilderna på Filippa Hamilton-Palmstierna men ser inte den vänsta modellens arm lite underlig ut, eller är det bara dålig bildkvalitet? Oavsett så är bilden bland det tristaste jag sett. Kläderna, eller allt, ser fascinerande omodernt ut.

Från skiss till catwalk


Designskisser Versace S/S 10


Versaces S/S 10-visning

Det är alltid kul att se modeskaparnas designskisser som så småningom leder fram till den färdiga produkten. Vissa designers är väldigt detaljerade och exakta i sina skisser medan andra ritar upp i stora drag hur de föreställer sig känslan med plagget snarare än dess exakta utformning. Jag hittade dessa skisser som är till Versaces vårkollektion för 2010. Jag skulle säga att de ligger i gränslandet mellan en detaljerad skiss och en inspirationsskiss.

Till salu *snyft*

Fynda fin blus från Minimarket


Som jag har längtat efter den här skjortan från
Minimarket som jag beställde för längesen. Idag kom den på posten och jag var lycklig - tills jag insåg att den var för liten (eller kanske inte så mycket för liten som att jag vant mig vid lösa och rymliga storskjortor framför nätta små blusar). Skjortan är i ett helt underbart mockaliknande material (som går att tvätta i maskin) som känns härligt mjukt och exklusivt.

Nypris: 2360 kr
Mitt pris: 1180 kr (50%) Aldrig använd!!!!
Storlek: L, storlek 40 (smal modell och passar snarare en 38)

Maila ([email protected]) om du är intresserad - först till kvarn!

Ofrivillig shopping


Ibland när jag gör jobb och plåtningar så lånar jag plagg direkt från butikerna. För ett par veckor sedan skulle jag göra ett sjaljobb till DN och lånade ett par sjalar från NK Damaccessoarer. Bland annat sjalen ovan. Vid returen ringer personalen från NK Damaccessoarer och hävdar att sjalen har gått sönder, något som jag hade väldigt svårt att förstå hur det skulle ha gått till men jag beger mig till NK för att kolla upp problemet. Det visar sig att en liten maska har släppt i fållen på sjalen och butiksbiträdet hävdar bestämt att det inte var så när jag lånade plagget (hon var mycket säker på detta trots att ingen ens kollade igenom sjalen innan jag lånade den). Själv är jag ganska säker på att det inte är jag som åstadkommit felet utan att det måste ha vara en defekt som fanns där redan från början (bör tilläggas att problemet i sig var närmast omöjligt att upptäcka när biträdet skulle visa mig felet). Så där står vi ord mot ord och det slutar naturligtvis med att jag får punga upp 2500 kr för sjalen. Det är visserligen sånt man får vara beredd på när man lånar saker från en butik men det känns surt när man är närmast 100% säker på att man inte förstört eller slitit på något. Själv är jag tacksam för att det iallafall är en fin Sonia Rykiel-sjal som jag kan tänka mig att använda (skulle dock ha valt en annan färgställning).

Uniform


Idag fortsätter intervjuerna som jag påbörjade igår. För att bidra till en "
måndag hela veckan"-känsla klär jag mig närmast identiskt som igår (men i annan färgskala). Säkert och tryggt.

Tröja: Acne
Skjorta: Filippa K
Byxor: Acne
Skor: Acne
Halsband: Zanzlöza zmycken
Ring: Antikt, gammalt och nytt

Inte bärbart my ass!

tv. Camilla Belle i Alexander McQueen på 2012-premiären

th. Samma klänningen på Alexander McQueens visning



Alexander McQueens storslagna vårvisning kritiserades av vissa (läs Grazia) för att vara totalt världsfrånvänd och icke bärbar. In your face säger jag när jag ser bilder på Camilla Belle snyggare än någonsin i en av klänningarna från vårkollektionen.

Acne


Vad hade jag på mig innan byxtightsen?


Silkiga blusar...


Storjeansskjorta

Jag måste redovisa alla mina köp på bloggen, allt ska arkiveras. Har det inte bloggats om har det inte hänt - lite så är livet som modebloggerska (något som jag diskutterade med en fellow bloggkollega tidigare idag).
Tillbaka till nyköpen! Jag undrar verkligen hur jag har kunnat leva innan byxtightsen introducerades i min garderob. Nu bär jag dem varje dag. Ett par grå kändes som ett nödvändigt alternativ till de svarta. Varma och sköna är de också! Cremefärgade silkiga blusar - jag vet, det är som ett stort skämt, men jag kan inte leva utan dem och jakten på den absolut perfekta kan i och med detta vara över (ha ha, nog!). Storjeanskjortan kändes som en bra idé i butiken och jag tänkte ha den till de grå byxorna men idag när jag satte på mig hela ensemblen kändes det inte rätt. Vi får se om den kvalar in i garderoben...

Intervjuer


Idag ska jag åka runt och intervjua härliga modemänniskor. Samma sak står på schemat imorgon!

Tröja: Acne
Skjorta: H&M
Byxor: Acne
Skor: Acne
Halsband: Lindex
Armband: Same old

Skattgömma

Harpers Bazaar november 1956

 

Harpers Bazaar maj 1964

 

Harpers Bazaar mars 1959

 

Harpers Bazaar oktober 1959

 

Harpers Bazaar april 1958

 

Idag kom jag (eller snarare min man) över en hel flyttkartong med vintage Harpers Bazaar från 50- och 60-talet helt gratis. När jag var i Paris nyligen kollade jag på Les Archives de la Presse (Paristips!) för att se om man kunde komma över några fina gamla tidningar men de var grymt dyra, Vogue och Harpers Bazaar från 50-talet gick loss på minst 40 euro stycket, så det blev inga köp.

 

Det enda jag kan säga efter att snabbt ha rotat igenom kartongen är - Fy Fabian vad mycket bättre omslagen var förr i tiden. Inga söndershoppade Hollywoodstjärnor med stelopererade leenden där tandläkarblekta tandrader bländar läsaren från 100 meters avstånd. Kreativa bildideér som både visuellt och redaktionellt är utmanande och intressanta - ja så såg det ut för 50- 60 år sedan. På vissa områden känns det onekligen som om utvecklingen går bakåt...

 

PS. Bilderna gör inte de vackra bilderna rättvisa, men det är ju så mörkt...


Hatar att älska Acne


Vad göra för att införliva lite glädje i den annars jämngråa vardagen - shoppa. Jag svängde förbi Acne för att kolla efter en vinterjacka (jag har varit på jakt efter en hela mitt vuxna liv - varm och snygg - att det ska vara så svårt) men "råkade" förstås komma därifrån med tre plagg som inte alls kan kategoriseras som ytterplagg. Nu har jag inte råd med någon vinterjacka så det blir till att frysa - i år igen.

PS. Ni får se köpen imorgon. Det är tydligen för mörkt ute nu för att ta vettiga bilder.

Blue (och då är det inte kläderna som jag syftar på)


Hur lyckas man varje år med att förtränga det faktum att Sverige till 80% är mörkt, kallt och allmänt energitömmande?! Nu ska jag snart plocka kläder på presskontor.

Kavaj: Whyred
Byxor: Les Pettites
Skor: Acne
Topp: Filippa K

Inspirationen bakom kampanjen


Missoni S/S 09



John Rawlings Vogue 1941



Missoni S/S 09



John Rawlings Vogue 1941


Jag gillar verkligen Missonis sommarkampanj för 2009. Jag hade inte en tanke på att de var otroligt lika några av John Rawlings ikoniska strandbilder för Vogue (där det här omslaget kanske är det som de flesta känner igen) förrän jag trillade på dessa på tfs. Finns det några orginella ideér längre eller är allt bara replikor och pastischer på tidigare orginal (lever vi i ett totalt postmoderniserat samhället?). I vilket fall så älskar jag fortfarande Steven Meisels kampanjbilder för Missoni.


Större bild

Vogue UK december 2009


Jag har hittat en större bild på Vogue UKs decemberomslag med Lara Stone. Sockersött!

Okommenterat



Tröja: Les Petites
Byxor: Acne
Skor: Acne
Skjorta: Gant vintage collection
Armband: Diverse

Jag är nyfiken - gul

L'Officiell november 2009


Åh, jag tröttnar aldrig på Chloë Sevigny! Det verkar för övrigt som om gult är den nya rubrikfärgen på omslag! En färg som inte känns alltför vanlig i normala fall. Fint och glatt tycker jag!

Jalouse november 2009 och Vogue Russia november 2009

 


Vogue Brazil oktober 2009

 

Harpers Bazaar UK december 2009




Jimmy Choo


Idag var jag förbi H&Ms pressrum för att kolla in Jimmy Choo-kollektionen som släpps 14 nov. Är man ett Choo-fan kommer man inte att bli besviken. En lyxpartykollektion, med många typiska Jimmy Choo-inslag, som lanseras perfekt inför julfester och nyårsfirande. Mycket kvalitet för pengarna - mjuk mocka och fint läder till pangpriser!

Hela havet stormar

Lina och Linn (bild från Linn)



Det händer som vanligt mycket i bloggvärlden. Folk flyttar och startar nya bloggar på löpande band. Idag flyttade
Linn tillbaka till sin gamla bloggadress och lämnar med andra ord Pause. Lina har börjat jobba på PR-byrån Jung där hon även har startat en blogg (hon har dock även kvar Nymodigheter).

Missa inte Fashion i SVT ikväll!

Karin Winther ledsagar er genom de internationella modeveckorna i SVTs nya satsning Fashion


För ett tag sen spelade jag in TV för SVTs nya modesatsning Fashion. Fashion kommer att sändas i fyra avsnitt där varje program handlar om en av de internationella modeveckorna. Första avsnittet om New Yorks modevecka sänds
ikväll kl 21.30 på SVT1. Nästa vecka när det "bär av" till London kommer jag att gästa programmet och prata om mode och internet.

Nyvaken


Som ett stafettlopp avlöser mötena varandra idag. Det ska bli kul att komma ut och träffa lite folk - först måste jag bara vakna ordentligt!

Tröja: Monki
Byxor: Les Petites
Skor: Acne
Armband: J Dauphin
Halsband: Lindex