header to ads



Bonne Année kära bloggläsare!

 

Gott nytt år mina kära bloggläsare!! Själv skulle jag ha firat in det nya året storslaget med några av mina bästa vänner på
en köldbiten och vacker ö i Stockholms ytterskärgård men eftersom jag inte har återhämtat mig helt från min sjukdom blir det till att stanna hemma. Men jag deppar inte ihop - jag har ju 2010 att se fram emot. Redan nu vet jag att det kommer att ske en del stora och spännande förändringar, bland annat med bloggen, men mer om det i det nya året. Nu vill jag bara önska alla er fina läsare ett riktigt gott nytt år! Jag är så glad och stolt över att jag har bloggvärldens smartaste, nyfiknaste och bästa bloggläsare! Fortsätt att komma med era initierade, ifrågasättande och roliga kommentarer - det är de som gör bloggen!!

Gott nytt år!

Kate Mossssss för Just Cavalli

Just Cavalli S/S 10 väljer Kate Moss (är de ensamma om det den här säsongen?)


Kate Moss har varit ovanligt frånvarande i vårens kampanjskörd. Hos Just Cavalli dök hon dock upp i en reklamkampanj som man med fördel hade kunnat lämna okommenterad. Kläder... Nej, jag väljer att inte säga något.


Vad var hett och vad kommer att bli hett?

På DN.se ser jag framåt och bakåt



Linnéa Jonjons körde en ordentlig genomkörare med mig för ett tag sedan där hon ville veta allt om 2009-års trender, vad som var signifikant överlag för modet under det första decenniet av 2000-talet och vad vi har att vänta av modet inför 2010. Nyfiken? Läs här.

Just det, i söndags listade jag även de mest inflytelserika stilikonerna under 2009. Kolla in det här!

...och jag listar även de största stilikonerna


Ok, sista, jag lovar....

 


Chanel S/S 10


Jag kan ju bara inte hoppa över Chanel. Inte när det är så här fint. Claudia Schiffer still knows her stuff. Även om jag ibland kan känna att det är lite tröttsamt att Karl Lagerfeld alltid måste göra precis allt själv så måste jag erkänna att denna spanskinfluerade kampanj är underbar (den påminner i känsla om förra säsongens "
amishkampanj"?. Temat är dock något förvånande med tanke på bondromantiken på catwalken.

Vad hände med bondgården och lantlivsromantiken?


Kampanjbonanza

Äh vet ni vad, vi river av ett gäng när vi ändå håller på.

Mulberry frontar Alexaväskan i den nya kampanjen. Jag är förvånad - not!

Älskar dock väskan så för att uttrycka mig på klassiskt bloggmanér - vill ha!

 

Georgia Jagger för Versace. Kan inte Christopher Kane bara ta över rubbet

på det där företaget. Det hade kunnat bli så bra!


När det kommer till YSL förväntar man sig fenomenala kampanjer, men även

om detta är riktigt bra och Natalia Vodianova är en favorit så når det inte riktigt ända

hem. Claudia Schiffer vid Hollywoodskylten slår detta med hästlängder!


D&G sneglar på Chloés kampanjer?


Chloé är ena hejare på att göra fantastiska reklamkampanjer. Detta verkar det som om även D&G tycker då deras vårkampanj för 2010, enligt mig, är en sämre karbonkopia av Chloés fantastiska S/S 07-kampanj.

Prada goes commercial

Prada S/S 10 av Steven Meisel


Ok, jag får sätta sjukvarandet on hold. Alla stora kampanjer har börjat rulla in på tfs. Prada kör en kommersiell vårkampanj där en väska får spela huvudrollen. Väskor och skor är ju trots allt nästan detta enda som folk faktiskt köper ur kollektionerna nu för tiden... Det är kanske smart men jag vet inte hur roligt jag tycker att kampanjen är. Lite kul är det dock med det av kapade huvudet. Det får mig att tänka på the good old blogging days...

Chloés vårkampanj


Chloé S/S 10


Fortfarande under isen men jag måste bjuda på Chloés fina vårkampanj. Retrokänsla - tidigt 80-tal. Raquel Zimmerman= fin. Jag tänker även på det Diane Keaton-inspirerade modejobbet i Vogue Paris när jag ser kampanjen.

Modejobb från Vogue Paris



Sicko


Jag är sjuk! Sjukt sjuk!

Jul


Go Elin!


Japp, nu drar det ihop sig!
Elin, du kommer att dansa skiten ur de andra deltagarna!!!

Linn Fernström

Flickburen av Linn Fernström


Min man är helt enkelt bäst på att köpa julklappar. Igår fick jag en signerad litografi av Linn Fernströms Flickburen. Jag har varit fascinerad av Linn sen jag upptäckte henne för flera, flera år sedan (9 år?) och Flickburen är garanterat ett favoritmotiv.  Utöver litografin fick jag massor av andra underbara saker:
konst- och modeböcker (vi såg Salvador-utställningen på Moderna när jag fyllde år och Vogue Cover-utställningen när vi var i Paris), Dokumentären om Valentino (såg den igår, missa den inte), Doftljust från Byredo (Peyote Poem) och ett "vitrinskåp" från svenskt Tenn (inte exakt det på bilden men i samma stil). Kan det bli bättre?

Varm


Nu vankas det julmys på riktigt. Jag vill bara ha varma, mjuka och mysiga kläder på mig! Inget annat tolereras!

Halsband: Jag är inte döskallar men rent generellt så börjar de som symbol att återigen kännas ok efter den senaste döskalleslängen (när var det? 2006-2007?. Alexander McQueen håller iallafall fast vid dem.
Byxor: Dessa byxor från Sandro provade jag i Paris. De är underbara - som en blandning mellan mjukisbyxor och ullångkalsonger. Tyvärr så de inte underbara ut på mig...
Kofta: Den här luddiga mysiga koftan från Acne undrar jag varför jag inte köpt...
Topp: Jag vill ha min randiga Weekdaytopp varje dag, borde investera i ett alternativ (den på bilden är från Sandro även den).
Ring: Visst ser väl den här ringen intressant ut?! Jag minns dock inte var jag hittat den....
Skor: Och så mina nya skor - förstås! Nilson!

Bloggskor


Jag såg de här skorna i
Lisas hall häromdagen. Jag frågade försynt var de kom ifrån och hon tittade på mig förvånat - "vadå, det är ju värsta bloggskorna ju, har du missat dem?". Det hade jag, men nu finns de alltså i ytterligare en bloggares ägo - 1299 kr på Nilsons (eller heter det Nilson? och var det kanske 1199 kr?).

Rodarte for Target

Rodarte for Target


Åh vad jag är ledsen att jag inte var i USA igår när Rodartes kollektion för Target lanserades...För övrigt var jag på Target när jag var i LA. Fy tusan vilken sunkig affär det är...lite förvånande att de har lyckats få till så pass många intressanta samarbeten. H&M är ju rena rama modehuset i jämförelse.

Alexander Wang S/S 10


Det sägs att detta är Alexander Wangs vårkampanj. Jag tycker dock inte att det ser ut som en kampanj - snarare som lookbookbilder. Snygga tjejer är det iallafall. För övrigt har jag börjat smälta lite för Alexander Wangs vårkollektion som har krupit sig på mig succesivt sen visningen. Jag skulle nästan våga gå så långt som att säga att det är Wangs bästa kollektion någonsin. Det känns som om han "gör sport" på en väldigt bra och modernt sett. Personligen tycker jag att sportreferenser lätt känns småtråkiga och ofta ganska osexiga men i den här kollektionen  funkar det - verkligen!


Bästa Guccikampanjen

 

På tal om Guccikampanjer måste jag passa på att visa en väldigt fin Guccikampanj. Det här är enligt mig den bästa Guccikampanjen någonsin, kanske för att den känns mer Chloé än Gucci....


Glossy, glossy, Gucci

Gucci S/S 10


Natasha Poly är sexy, sexy vid poolkanten och finishen är så glossy att det till och med är någon form av rekord för Gucci.
Jag kan som bekant inte riktigt värja mig mot den här typen av simpel lyxmarknadsföring. Gör det mig shoppingsugen - nej. Vill jag bära kläderna på bilden - nej. Det jag blir sugen på är att vara ekonomiskt oberoende i valfri lyxig tropisk lyxmiljö. Kampanjen går i exakt samma spår som Guccis cruisekampanj 2010, som dock var betydligt bättre om ni frågar mig. Summa sumarum - den här typen av kampanjer funkar garanterat och de är garanterat Gucci men kan någon egentligen skilja dessa typer av kampanjer åt? Håller man isär om det är Gucci eller Versace?

Foto: Mert & Marcus


Wild at heart

Helena Christensen - Vogue US 1991

 

Marlon Brando i filmen "The wild one" från 1953


Jag var besatt av 90-talets supermodeller när jag var ung. BESATT! Jag tror att modejobbet "Wild at hearts" i Vogue US september 1991 var ett av de första modejobb som verkligen bet sig fast i mitt medvetande och modeförtrollade mig. Det idag närmast ikoniska modejobbet inspirerat av Marlon Brando (och en släng Madonna, hey detta var ändå i början på 90-talet då allt var inspirerat av Madonna) var unikt då man samlade alla de största supermodellnamnen just då - Linda Evangelista, Cindy Crawford, Helena Christensen, Naomi Campbell, Claudia Schiffer, Tatjana Patitz, Stephanie Seymour och Karen Mulder. Jag är dock väldigt tveksam till om jag förstod referenserna på den tiden (eller Madonnakopplingen såg jag nog)... Jag minns dock att jag tyckte att bilderna var precis hur coola som helst! Idag när jag av en slump trillade över jobbet igen så såg jag att det är Grace Coddington som stylat det legendariska modejobbet. Det visste jag garanterat inget om back then.

Bildserien öppnade med en bild där alla supermodellerna stod uppradade

- lika mäktigt då som nu!

 


Heat

Beyonce lanserar sin första parfym i februari


Jag älskar Beyonce! Världens hetaste (!) kvinna ju. Men det blir nog ändå inget införskaffande av hennes nya parfym, med det visserligen passande namnet heat, som lanseras i februari 2010. Vanilj, Neroli, Magnolia, persika, mandelmacaroon och creme de musk - låter som en ganska söt och mäktig doft.

Lanvin S/S 10

Lanvin S/S 10


Varje säsong gör Lanvin kampanjerna som fastnar. Vårens kampanj är inget undantag. Blir Jamie Bochert säsongens
kampanjmodell? Lisa utnämner henne till och med till årets modell. Jag tycker att det kanske inte riktigt går att ta den titeln från Lara Stone. 2010 däremot kan mycket väl bli Jamies år.

The catwalk cats

 

Hur har jag kunnat missa att Grace Coddington (tillsammans med Didier Malige) har gett ut en bok med namnet "The Catwalk Cats"? Bara titeln är ju underbar! Grace och Didiers liv och jobb genom deras katters ögon! Jag önskar mig, notera det! För övrigt ryktas det om att Grace Coddington har haft en tête-à-tête med regissören av "The September Issue", R J Cutler. Vågar man hoppas på en uppföljare med Grace Coddington i centrum?

 

När jag blir stor ska jag bli som Grace!


Esprit lockar med Daisy Lowe och Julia Restoin Roitfeld

Julia Restion Roitfeld för Esprit S/S 10


Ytterligare ett exempel där ett varumärke tror att ett par it-girls är allt som behövs för att göra ett klädföretag hett...

Daisy Lowe för Esprit S/S 10


Hot, hot, hot - Beige

Från vänster: A.F Vandevorst, Celine, Chloé

 

Fasen vad beige våren kommer att bli - på ett bra sätt alltså!

En till MJ-annons


En till Marc Jacobsannons finns nu att beskåda. Very "broken Harlequin doll" - trött!

"A Single Man" - Nominerad till tre Golden Globes

Tom Ford har regiserrat långfilmen "A Single Man"


Oj, vad jag ligger i startgroparna för att se Tom Ford-regisserade "A Single Man". Om inte själva Tom Ford-faktorn var motivation nog att se filmen så har den nu även blivit nominerad i tre Golden Globe-kategorier, så då kan den ju inte vara dålig - eller?

Vogue Brazil


Är det bara jag som tycker att det är lite märkligt att Alber Elbaz på Lanvin agerar gäst-AD i senaste numret av Brazilianska Vogue? Hallå (?!?!), vart tog den journalistiska integriteten vägen? Hur mycket kan man sitta i knät på modeskaparna? Vad blir nästa grej? Miuccia Prada som chefredaktör på Italienska Vogue?

Madonna för Dolce Gabbana

Madonna för Dolce & Gabbana S/S 10


Hela havet stormar i modebranschen. Lara tar Madonnas jobb för Louis Vuitton men Madonna misströstar inte utan går glatt vidare till att fronta Dolce Gabbanas vårkampanj för 2010. Stefano Gabbana säger, i Italienska Vanity Fair, att valet var naturligt - "Madonna älskade den nya kollektionen" (dont they always....) och "trots sin makalösa figur äter hon gärna pasta" (yeh right!).  Ja ja, jag gillar detta betydligt bättre än den närmast patetiska
Louis Vuittonkampanjen från i höstas.


Toni Garrn in style of Lara?

Vogue Deutsch jan 2010


Är det bara jag som drabbats av total Larafeber, eller är inte Toni Garrn stylad till en total Lara-look alike på tyska Vogues januariomslag - som för övrigt är plåtat av duktiga Camilla Åkrans.

En kort fråga

Alexa Chung för Pepe Jeans S/S 10

Varför väljer man att ha en populär stilikon som Alexa Chung som frontperson i sin kampanj när man sen väljer att styla henne i någon ful och töntig stil som som hon aldrig skulle kännas vid i vanliga fall. Kids som gillar Alexa gillar henne för hennes stil så jag förstår inte hur modemärken kan vara så dumma att de tror att de kan sätta på henne vad som helst och att ungdomarna sedan ska tänka - Ah, det där måste jag ha för Alexa har ju på sig det.

Detta är ett mycket vanligt fenomen (det finns värre exempel än detta) och jag vill veta hur marknadsföringsmänniskorna tänker! Är det inte bättre att välja en frontperson vars stil faktiskt stämmer överens med varumärkets?

2009 året som gått - Modellerna


Vilka var modellerna förskönade vår värld under 2009?

Lara Stone - Det mest korrekta vore kanske att endast nämna Lara Stone i detta sammanhang. 2009 var helt klart hennes år. Kate Moss släng dig i väggen! Det har varit underbart men nu måste hypen snart avta innan till och med jag blir Lara-mätt!
90-talsikonerna - Claudia Schiffer, Helena Christensen, Eva Herzigova med flera har nästan jobbat hårdare än vad de gjorde när det begav sig på 90-talet. Riktigt kul och jag hoppas att användandet av "äldre" modeller inte bara är en tillfällig trend. Vi vill inte bara se 14 åriga benrangel från Östeuropa i tidningarna och på catwalken (!) - det hög tid att de gamla modellegenderna även återerövrar modevisningarna!
Sara Blomqvist - Det går bra för många av våra coola svenska tjejer just nu. Vi är förstås omåttligt stolta och glada här hemma. Sara, som nog är den som kommit längst, får representera hela svenskgänget i denna summering.

Glamour

Glamour januari 2010


I senaste numret av Glamour (januari 2010) har jag skrivit en artikel om hur svenskt mode egentligen uppfattas i utlandet. Vad har svenskt mode egentligen för status på den internationella modearenen? Missa inte!

Dree Hemingway för Valentino

Valentino S/S 10


Mert & Marcus har förevigat Dree Hemingway i Valentinos vårkpampanj. Är den inte väldigt, väldigt mörk för att vara just en vårkampanj (speciellt för att vara en vårkampanj för Valentino)? Jag undrar vad/var Dree hade varit utan sitt efternamn....

Blade Runner


Vogue Italia mars 1998 Foto: Steven Meisel


Elle France 2006 Foto: Stephane Sednaoui


Vogue Nippen augusti 2007 Foto: Solve Sundsbø


Tre relativt lika bildidér från tre olika editorials. Själv tänker jag omedelbart på
Blade Runner när jag ser dem...

2 av 3

Love #3


Katie Grand kan tydligen inte låta bli att låta nakna människor pryda omslaget av Love.
Nummer 1 och nu nummer 3. Varför? Lara Stone hade inte varit otippat omslagsval på någon annan tidningen men när det kommer till Love känns det onekligen inte självklart att välja modellen som frontar mest covers just nu....

PS. Sist på bollen ser jag nu när jag börjar surfa runt på favvobloggarna efter 1 veckas bloggläsarsemester. Så kan det bli...

Äntligen hemma!


Ett tag trodde jag att jag skulle få
leva resten av mitt liv på olika flygplatslounger. Efter byte av flyg som var trasigt och försening av nästa flyg missade vi vårt connecting flyg till Stockholm från Chicago. Efter en halv dag på Chicagos flygplats skickades vi via Munchen (där vi fick vänta i ett antal timmar) hem till Stockholm. Dock utan bagage (som troligtvis fortfarande befinner sig i Chicago). Lägg lite jetlag på det... Men, det var det verkligen värt. Jag har haft det underbart LA.

Förhoppningsvis är jag lite mer på hugget i imorgon

Oj, vad detta känns avlägset....


Vårkampanjer

Jag märker att vårkampanjerna börjar dyka upp medan jag är här borta, helt avskuren från min vanliga fashionverklighet. Det känns helt sjukt - jag läser inga bloggar, modeforum eller tidningar (bortsett från The New York Times som jag läser vid frukosten varje morgon, btw idag var det en intressant artikel om Alexander Wang TNYT)

Här kommer iallafall korta kommentarer på två kampanjer:

Det känns ju bara för bra att de bytt ut Madonna mot Lara.

Jag är även otroligt tacksam över att de droppade afrokrullen i kampanjen

Jag kan inte sluta att tänka på Pradakollektionen S/S 08 när jag ser

ovanstående klänning från Marc Jacobs.

Apropå klänningar från MJ, jag är för övrigt kär i en tossigt dyr klänning som

jag såg i Marc Jacobsbutiken på Melrose Place häromdagen....


Shop 'til you drop

Idag har jag konsumerat på äkta amerikanskt manér. Jag tog bilen till utomhusgallerian (The Grove), Valet-parkerade och shoppade julklappar tills jag inte kunde bära fler kassar. Det ni ser ovan är bara en del av skörden. Jag måste köpa en ny resväska, annars kommer allt aldrig att komma med mig tillbaka hem...

The First Lady


Jag har helt tappat kontrollen över dagar, tid och dygn här borta, men tydligen har Nobel gått av stapeln. Innan festligheterna tippade jag och Barbro Hedvall i DN om vad Michelle Obamas val skulle bli. Vill ni veta vad vi tror och vad vi tycker om Michelles stil generellt -
kolla in här!

Den dagliga rapporten

Det är lätt att känna sig som hemma i den här staden. Efter fem dagar har man
fått in en skön dagslunk! Idag började jag dagen med att ta mig ner till Santa Monica för att
hämta "min" lilla bil (även kallad latinobilen) som jag lämnade där igår



Min kompis, Annika, hängde med mig tillbaka till hotellet där vi låg och slappade på taket i flera timmar

California dreamin'

Igår var en helt perfekt LA-dag. Den började som sagt var med läsning vid poolen...


Sen drog jag till mysiga Abbott Kinney blvd för lunch (på urtrevliga
Gjelinas) med en gammal kompis som bor här


Annika jobbar som frliansande nöjesskribent (bland annat för Chic) och jag kan
säga att jag igår var mer än avis när hon visade hur hennes LA-vardag kan te sig



Efter en urtrevlig (och lång) vinlunch drog vi till hippa och flotta Viceroy i Santa Monica
för mer vin, drinkar och tilltugg
...
Sen hoppade jag in i en taxi och slocknade sött på hotellet. En perfekt dag helt enkelt...

Nu ska jag äta frukost och sen blir det lite jobb som jag ska försöka stöka undan så snabbt som möjligt för solen skiner och jag vill upp på taket!

Sunshine

Idag strålar solen! Jag har precis varit uppe på taket en snabbis för att kolla in läget,
snart ska jag ta min bok och åka upp och sätta mig här i ett par timmar...


Californication

Det har inte regnat i LA sen april, det tog vädergudarna igen för idag då det spöregnade hela förmiddagen.
Men, jag satte på mig min nyinköpta flanellskjorta och var så nöjd ändå.

På H&M hängde Sonia Rykiel-plaggen på rad...så jag var naturligtvis tvungen att köpa
några plagg (och lite andra saker på några andra butiker...)



För inte ens 400 kronor fick jag fantastisk pedikyr och manikyr - wonderful!


Shoppingtips - Confederacy på 4661 Hollywood Blvd. Bra grejer!


LA växer verkligen för var dag som går. En helt absurd stad på så många sätt men
det går helt enkelt inte att stå emot dess charm!

At the shore

Det blir mycket semesterbilder just nu och väldigt lite fashion. Jag hoppas att ni står ut!

Idag tog vi SUVen och drog ner till Santa Monica och Malibu

Det är alltid lika underbart att se havet!


Det är verkligen otroligt skoj att bara åka runt och kolla på alla hus. Det är sjukt
att husen är precis så amerikanska som man föreställer sig att de ska vara. Du kan hitta allt från
"Hans och Greta"-hus till stora "Toscanska" villor och gotiska palats. Inget byggt innan 1930 - förstås



Lunch åt vi på Ivy at the Shore i Santa Monica


Mycket mysigt! Jag blev proppmätt på gränsen till illamående

Katsuya

Maten igår på Katsuya var helt outstandning. Varför finns det inga bra restauranger i
Stockholm som serverar en fräsch och modern tappning av asiatiska rätter (nej, East räknas inte)



Du vet att du är i LA när det hänger fler paparazzis utanför restaurangen än fotografer på en
större biopremiär i Stockholm. Den enda kändisen jag såg var Ray Ramano (ha ha)


På hotellet finns massor av söta bulldogar, tyvärr inte levande...

Min dag i bilder

Det går inte att värja sig mot magin

 

Självklart var vi tvungna att åka upp bland kullarna för att spana in de

gigantiska, och ofta väldigt smaklösa, kåkarna

 

When in the States....drive a giant SUV (den går dock (!) på biobränsle!)

 

Vi åt lunch på The Bazaar som hör till SLS Hotel i Beverly Hills -

de galna svenskarna var förstås de enda som satt utomhus (ja, detta är utomhus)!

 

Bäst shopping i Beverly Hills hittar man, enligt mig, på Barneys,

men Pradbutiken var som vanligt något extra och bör spanas in (bilden)

Tillbaka från stan simmade jag 50 längder i poolen på taket - helt underbart!

 

Dags att göra sig i ordning, ikväll blir det middag på Katsuya. Det är helt sjukligt bra att ha semester kan jag meddela!


Hotspot i LA - Postcard


Live - utsikten från hotellbalkongen kl 06.00 i West Hollywood


Efter en 24-timmars resa, en hel del krångel med en GPS (Karolina ensam i en hyrbil med en trasig GPS snurrandes ute på Los Angeles gator, jo jisses...) och några ynka timmars sömn vaknade jag precis, redo att göra stan! Jag säger bara - Änglarnas stad nu kör vi!

La la land

 

Om drygt ett dygn kommer jag att sitta på den här balkongen och äta frukost. Vi hörs när jag korsat Atlanten!

2009 året som gått - Modefenomen


Summeringen av modeåret 2009 fortsätter.

Mode + Film - Förra året var det konstvärlden som hela modebranschen ville förknippas med, i år var det filmens magiska värld. Modehusen producerade egna kortfilmer och modeindustrin producerade filmer om modevärlden (i tätt samarbete med modehusen). Exemplen är så många att det inte ens känns lönt att börja rabbla exempel...
Twitter - 2009 var året då modebranschen började twittra. Om vi tidigare tyckt att modebloggarna är snabba med att föra ut informationen från visningarna så är det ingenting i jämförelse med den hastighet som twitterglada redaktörer på första raden sprider skvaller under världens modeveckor. Se bara
Vogue Italias decembernummer.
Livestream - Visst har vi sett försök till livestreamde visningar förr men det känns ändå som om det var under 2009 som fenomenet fick fotfäste. Det blev succé när Alexander McQueen och Burberry livesände deras vårvisningar, en sån succé att den enorma trafiken ledde till teknikstrul. Trots vissa barnsjukdomar är konceptet naturligtvis framtiden och vi kan med största sannolikhet se fram emot att se allt fler visningar live från första raden hemma i soffan. Detta gäller troligtvis inte bara visningar - inom kort kommer nog de flesta händelser och icke-händelser att streamas.

Illustrerad önskeoutfit


Kommer ni ihåg
önskeoutfiten från igår? Så coolt, Lisa blev så inspirerad att hon illustrerade hur kläderna skulle se ut på. Japp, precis så såg jag det framför mig. Tack Lisa!


Twitterinspirerat Vogue Italia

Vogue Italia decemberomslag 2009 är inspirerat av Twitpics


Vogue Italias decemberomslag förvånar. Christy Turlington, Gisele Bundchen, Kasia Struss, Lara Stone & Natalia Vodianova frontar det
Twitpicsinspirerade omslaget som är plåtat av Steven Meisel (eller?). Enligt uppgift ska tidningens tema vara just Twitter, bloggar och internet, därav omslaget. Dagens outfit på Vogue Italia - who would have guest? Många uppdrörda röster menar dock att omslaget inte ÄR eller känns Vogue. Säga vad man vill, men Vogue IT är aldrig blyga att ta pulsen på aktuella fenomen.

Vad säger ni - bu eller bä?!

Dance

Annons för Givenchys nya parfym Dance


Givenchy lanserar en ny parfym, Dance. Det är märkligt med Givenchys parfymkampanjer, de kommunicerar något helt annat än det Riccardo Tisci skapar för Givenchy. Får inte Riccardo Tisci vara med och leka när det kommer till parfymerna? Sträcker sig hans kreativa chefskap inte till de kommersiella grejerna som måste sälja på riktigt? Blir inte kunden förvirrad av dessa totala stilkollisioner? Eller kan det vara så att Givenchys parfymkunder inte har någon uppfattning om vilket uttryck klädkollektionerna har? Det sägs ju ofta att modehusens klädkollektioner endast kommit att bli dyra marknadsföringskanaler för att sälja mer parfym och kosmetika, men borde inte den marknadsföringen iallafall stämma överens någorlunda med den målgrupp och känsla som man förmedlar i huvudprodukten, parfymen? Den här kampanjen är visserligen inte fullt så Givenchyfrånvänd som kampanjen med Liv Tyler som lanserades 2007. Jag är förvånad. Går det verkligen att driva ett varumärke med två så fundamentalt olika inriktningar - Riccardo Tiscis svarta och hårda stil parallellt med parfymkampanjernas docksöta flickor? Även
Givenchykampanjen för parfymen play med Justin Timberlake förvånade mig.

Kampanj från 2007 med Liv Tyler för parfymen Irrésistible


Veruscka


Vad tror ni att jag vill ha på mig? Långkjol förstås!

Vit blus: från YSL
Kjol: Chloé (om man ändå hade råd...)
Halsband: H&M kommer med massor av fina smycken i vår!
Guldskärp: YSL
Skor: Roliga varianter av Surface to Airs hypade skor
Glasögon: Åh vad jag vill ha ett par nya bågar. Persol
Nagellack: OPI


My bag


Vill ni veta vad jag bär runt på i min väska. Kolla in här!

2009 året som gått - modehusen


Det går trender även i modehus och designers. De här stod högst i kurs under 2009.

Balmain - När Balmains vårkollektion för 2009 briserade över modevärlden skulle ingenting någonsin bli sig likt igen. Plötsligt skulle var och varannan människa ha varit redo att slanta upp ca 50 000 kr för ett par slitna jeans om de bara hade resurserna. Den utbredda idoldyrkan till franska Vogue, vars uniform bestod av Balmainplagg, bidrog naturligtvis till den närmast absurda haussning av en stil som i grunden egentligen är föga ny eller kreativ. Klädkedjorna klappade i händerna av förtjusning åt de lättkopierade plaggen som helt plötsligt blev lika hett byte på den breda marknaden som vatten i Sahara. När vi nu går in i 2010 stänger vi troligtvis Balmainboken, om de inte visar att de kan leverera något annat än glittriga miniklänningar och kavajer med markerade axlar det vill säga.
Alexander Wang - Alexander Wang förkroppsligar vad som kommit att kallas "modebloggstilen" i medier och på bloggarna. Den nonchalanta, lite trasiga och något androgyna vardagsstil som den amerikanska designern har gjort till sin träffade mitt i prick på många små modeblogghjärtan. Anledningarna till det är nog många - stilen är tuff och nonchalant, den går med enkla medel att kopiera och den attraherar svensken som gärna klär sig funktionellt, färglöst och anspråkslöst. Visst känns det som om den typiska Wang-stilen har peakat och är på väg att tyna bort i det nya decennieskiftet som står för porten?!
Givenchy - År 2009 var svart och hårt. Hårdast och nattsvartast av dem alla var Givenchy som hyllades av såväl de kräsnaste av modejournalister men även de glättigaste av shoppingivrarna. Lack, läder, chaps, mördarklackar och denim - en dundersuccé som åter satte Givenchy på modekartan.

Sound of Music

Harpers Bazaar March 2008

Jag har ju en förkärlek till modejobb med tydliga referenser. Det här jobbet som publicerades i Harpers Bazaar UK mars 2008 var ett sånt jobb som fastnade direkt. Eva Herzigova gestaltar Maria och Terry Richardson (otippat eller hur!) har tagit de filmiska bilderna. Det är nästan svårt att hålla isär vad som är bilder ur modejobbet och vad som är bilder ur filmen...



De övre bilderna är stills från filmen och de nedre bilderna är från modeserien i Harpers Bazaar


Måste hitta


Jag måste införskaffa en långkjol och det är snarast. Ska vi slå vad om att det kommer att vara ett sånt plagg som är omöjligt att få tag på just nu men som kommer att tapetsera väggarna på varenda klädkedja om bara några månader? Självklart vill man ju hitta den perfekta innan dess. Det är ju en del av sporten. Jag har stora förhoppningar om att den ultimata långkjolen kan stå att finna i LA.