header to ads



Time to shine - Balenciaga S/S 09


Bild: Balenciaga S/S 09

Balenciaga spelade på några favoritkort - "futuristisk soldat", styva material, Sluttande axlar, matalliceffekt, slimmade välskurna byxor (dock med trumpetben denna gång). Jag tycker att det överlag ser väldigt bra ut vid en första anblick men det var ett tag sedan Nicolas Ghesquire fick en att tappa andan av hänförelse och chock.
Ska vi redan nu enas om att en blänkande, glittrig kavaj kommer att bli plagget som kommer att stå på mångas önskelista inom kort? Jag tror överlag att paljetter, glitter och skiftande metallicblänk (gärna i regnbågensfärger vad jag väljer att kalla skalbagge-effekten) kommer att bli "the thing".

Fin färgskala!

Grande Finale ?


Bild: Maison Martin Margiela S/S 09

Nog kändes det som ett avsked. 20 år har gått och den mystiska mannen som alltid blickat framåt valde den här gången att göra en retrospektiv kollektion baserad på hans samlade verk. Även incognito-temat som ligger Margiela varmt om hjärtat var genomgående i vårkollektionen, den här gången med sjalar eller hår som täckte modellernas ansikte. I avslutningen skickades en gigantisk tårta in följt av Margielas crew, Martin själv var naturligtvis inte med i ledet (han har inte gjort ett offentligt framträdande på över 10 år). En avskedstårta eller helt enkelt ett 20-årsfirande av en aktiv modeskapares?

Vad nu?


Bild: Vivienne Westwood S/S 09

Nämen, nu har till och med bilderna från Vivienne Westwoods visning, som låg efter Margiela i schemat, börjat sprida sig på nätet,
men fortfarande inget Margiela-stoff. Jag ger upp, nu är modemåttet rågat för idag helt enkelt.


Bild: Dagens visnings-schema

I väntan på Maison Martin Margielas finalkollektion (?)

Nu var det snart 3 timmar sedan Maison Martin Margielas visning gick av stapeln i Paris och än så länge står inte en bild att finna i hela cyberrymden. Min "refresh"-knapp kommer snart att vara helt utsliten. Kom igen bildbyråer, ni håller en hel värld av modemissfoster på halster! Jag är ju bara för nyfiken på att se vad Mr Margiela har att ge, speciellt eftersom det ryktas om att det här är han sista kollektion. Finito, slut, aldrig mer är ryktena som går - trots dementi från ägaren Renzo Rozzo.

Self Service


Bild: Self Service, plåtat av Inez & Vinoodh

Ett nytt nummer av Self Service har släppts. Note to self: Köp imorgon!

Grattis!



I lördags fick
Erika sin M. Jag vill uttnyttja bloggen för att önska dem all lycka! Så fina!

Dansant


Bild: Nina Ricci S/S 09

Jag sitter hemma och känner mode-eufori just nu. Dans var inspirationen bakom Olivier Theyskens fantastiska Nina Ricci-visning. Jag ser det.
Oliviers förkärlek till det edwardianska är påtagligt så även den  dammiga färgskalan och de flytande tygerna som kännetecknar hans estetik. Med andra ord - Olivier när han är som bäst.

Kort fram, långt bak


Bild: Nina Ricci S/S 09 och Balmain S/S 09

Nu börjar det hända grejer!
Nina Riccis visning var ju även den obeskrivligt bra! Paris visar sig på styva linan och befäster sin roll som modets mecka. Jag är förtrollad och hänförd!
Klänningar som är långa där bak och korta där fram känns spännande och är troligtvis något vi kommer att få se frekvent på röda mattan framöver.

Balmain - bara bra


Bild: Balmain S/S 09

Christophe Decarnin har verkligen hittat formen på Balmain. Jag kan se Carine Roitfeld i varenda skapelse, vilket självklart är något postitivt. Rockigt men ändå sofistikerat och välskräddat. Kort sagt en väl sammanhållen kollektion som helt klart bekräftar att det finns substans bakom modesurret som råder kring Balmain för tillfället. En av de bättre vårkollektionerna so far.
Kavajerna!

Mode alá Brideshead


Bild: DN Söndag 28/9

Idag får ni bara inte missa modejobbet i DN Söndag (Erik Gripenholm har stylat medan jag har hållt i trådarna) som är baserat på boken / serien och bioaktuella filmen "
En förlorad värld". Vi plåtade jobbet förra fredagen, en fantastisk höstdag på Taxinge Slott. Erik hade gjort ett helt fantastiskt jobb att hitta kläder och modellerna var som stöpta för rollerna som Charles och Sebastian. Don't miss!


Foto: Niklas Dahlskog, Styling: Erik Gripenholm, Koordinator: Karolina Skande
Make-up: Karin Westerlund/Mikas, Modeller: Kiljan och Marcus/Mikas


Sean Connery för Louis Vuitton


Bild: OBS! Bilden är ett egenproducerat bildmontage av en LV-kampanj

Det ryktas om att Sean Connery är nästa man att föra vidare Louis Vuittons prestigefyllda kampanjfackla. Vi har tidigare sett levande legender som
Mikhael Gorbachev, Francis Ford Coppola (tillsammans med dotter Sofia Coppola) och Keith Richards i Louis Vuittons hyllade kampanjserie (plåtad av Annie Leibovitz). Spännande!

Julie Verhoeven


Bilder: Julie Verhoeven

Julie Verhoeven är världens kanske kändaste modeillustratör. 2003 designade hon en specialutgåva av väskor för Louis Vuitton, förra året designade hon en specialkollektion för brittiska Mulberry. Hon har även gjort en specialutgåva av Lancomes moderna klassisker Juicy Tube. Nu senast är hon aktuell i och med Versace S/S 09-kollektion där hon designat mönstrena som var återkommande i en stor del av kollektionen.

Julia för Accessorize


Bild: Accessorizekampanj med Julia Restoin Roitfeld

Julia Restoin Roitfeld, dotter till Carine Roitfeld chefredaktör på franska Vogue, lånar ut sin modecred till brittiska krimskramskedjan Accessorize. Jag är inte helt såld på
idén - eller bilderna för den delan.
Källa: Fashionindie

Nattjobb


Bild: Plåtning för Solo nr 12

Igår jobbade jag natt. Vi plåtade ett härligt festjobb för Solo nr 12 på Östermalms gator. Östermalmsbor är ett lustigt släkte, under plåtningen träffade vi på ett och annat orginal som kom med "kreativa" idéer på hur jobbet skulle kunna göras bättre, en dam var till exempel fast besluten om att hennes hund skulle vara med på en av bilderna. Under hela plåtningen var det en väldigt härlig på gränsen till surrealistisk stämning som jag tror smittade av sig på bilderna. Det var mitt sista jobb för Solo vilket känns otroligt sentimentalt och tråkigt men ibland är det dags att gå vidare, jag har fått ett nytt jobb på en ny fantastiskt spännande tidning, men mer om det senare.

Stenåldersmode



Ni ville se stapplande modeller på Prada. Voilá!

"Cave Woman Couture" var alltså inspirationen bakom kollektionen. Knepigt tema att göra sofistikerat high fashion på måste jag säga men är det någon som kan föra en sån idé i hamn så är det väl Miuccia antar jag. Jag är fortfarande inte helt såld... Grottbjörnens folk goes high Fashion!

Hur kunde jag missa?


Herregud! På något väldigt oförklarligt sätt lyckades jag helt tappa orienteringen.
Trots att jag påminde mig själv på bloggen häromdagen lyckades jag missa att Pradas visning var igår. Jag var helt inställd på torsdag. Nu hinner jag inte ens detaljgranska den i lugn och ro.
Efter en snabb överblick kan jag bara säga följande: spontant känns den inte så stark som de senaste kollektionerna, vadlånga kjollängder (!), mish mash-tanten är ett faktum, skrynkligt (gillar!), en del grejer känns lite Bottega Veneta goes Prada (gillar verkligen det "pappriga" materialet!). Det är verkligen materialen som är grejen. Helt ogenomtänkta tankar bara för att jag måste säga något (bloggsjukan).

Fölsedag


Idag har jag fått paket både av mig själv och av min man. I present till mig själv köpte jag ett par
midnattsblå manchesterbyxor från Acne, som jag bestämde mig för att införskaffa för längesen. Imorse fick jag en helt sjuk present på sängen, jag ger er en ledtråd så kanske jag visar upp den/det i sin fulla prakt så småningom. Just nu vill jag ha den bara för mig.

Nu ska jag svida om till mina födelsedagsbraxor, det vankas middag på Döden i grytan.

B-day


Det har varit väldigt många som önskat "dagens outfit" så idag bestämde jag mig för att bjuda till, trots att det gjorde mig grymt försenad. Nu ska jag iväg till studion för att hjälpa min assistens Josephine med ett jobb, eller jag kan nog inte kalla henne min assistent längre nu när hon har börjat göra jobb på egen hand. Sen plocka på stan inför nattplåtning som är inplanerad på torsdag. Sist men inte minst - möte. Altt är som vanligt med andra ord.

Kavaj: Topshop
Kjol: Les Petits
Blus: See by Chloé
Skor: Minimarket
Halsduk: Sonia Rykiel
Strumpor: Twilfit tror jag

Allt jag ser är skorna


Bild: Skor hos Gianfranco Ferré S/S 09 och Louis Vuitton S/S 07

Det Italienska märket Gianfranco Ferré har fått en ny designduo vid rodret, Tommaso Aquilano and Roberto Rimondi. Modekritikerna är alla överens om att de har gjort ett strålande jobb med senaste kollektionen (iallafall i jämförelse med den designerlösa F/W 08-kollektionen som släpptes efter det att Lars Nilsson mycket hastigt och (o)lustigt fick avgå från modehusets designtron). Själv har jag inte kommit så långt som att hinna skaffa mig en uppfattning om kollektionen i dess helhet. Jag fastnade nämligen vid skorna som i mitt tycke är vad man skulle kunna kalla en "re-make" av Louis Vuittons uppmärksammade skor från S/S 07-kollektionen.

PS. Så här med facit i hand skulle man nästan kunna säga att det var Louis Vuitton-skorna (ovan) som kickade igång hela "galna-sko-cirkusen" som nu är i full blom. Eller har jag fel?

Arga leken börjar nu!


Bild: Begraving? Nej, flärdfull modevisning

Joel Stein som är en briljant skribent på Time magazine har skrivit ett fantastiskt utlåtande kring hans upplevelser av modevisningarna under New York Fashion Week. Texten är helt enkelt oslagbar. Jag rekommenderar att ni läser den i sin helhet.

"...fashion shows are the most serious events in the entire world. Nobody in the audience smiles or talks; the models look like they're on the Bataan death march; and people slowly, lifelessly clap at the end. I've been to political panels, criminal trials, locker rooms of playoff losers, graduate English classes and the Ron Paul convention, and I've never seen people take themselves quite this seriously."

OBS! Läs texten i dess fulla längd här

Festligheter från H&M


Jag fick precis pressbilder på H&Ms festnyheter som kommer att landa i butik inom kort. Mycket fint - och trendriktigt. Hatten med flor är smärtsamt i tiden, så även den ärmlösa kavajen. Jag tilltalas av volangkjolen på grund av de assymetriska volangerna, de råa kanterna och mixen av blanka och matta material (så hett, och rätt!). De håliga skorna med öppen tå känns även de väldigt nu (to say the least). Trendjackpot på H&M med andra ord! Håll ögonen öppna efter fina fynd!

Hot hot hot - Säsongslösa kollektioner


Bilder: Rodarte S/S 09, Marc Jacobs S/S 09, Burberry Prorsum S/S 09

Av tradition har vår- och höstsäsongerna lätt gått att särskilja utifrån färger och materialval. Detta har kommit att luckras upp. Styva material i mörka färger är inte längre reserverat för höstkollektionerna och ljust bleka pasteller platsar nu för tiden även i vinter och höstkollektionerna (se marc Jacobs F/W 08 och Louis Vuitton F/W 08) När jag var i London var säsongslösa kollektioner det enda som det pratades om, alla var rörande överens om att det var den senaste stora trenden. Trender handlar med andra ord inte längre främst om specifika "it-plagg" utan snarare om bredare generella grepp och strömningar.

Svindlande höjder


Igår visade Burberry Prorsum sin vårkollektion. När det kommer till Burberry går jag nästan raka vägen på detaljbilderna då jag vet att det är detaljer som accessoarer, materialval och skrädderi som de gör bäst. Den här säsongen var det framförallt skorna som fångade min uppmärksamhet. De "håliga" skorna som vi har sett ett tag hänger kvar och blir allt öppnare, kanske är de ett mellansteg tillbaka till remsandaletten? Än så länge är platån dock kvar och den assymetriskt formade konklacken (som bara blir allt högre, var ska det sluta?). Skorna är iallafall fina, om än säkert svårmanövrerade på fötterna.

Godis


Det verkar som om det är temadag smycken idag. Vill ni se på fina smycken rekommenderara jag ett besök i
Chanels virtuella värld. Jag tar en sån, två såna och...nej förresten, bara en sån och sen två av den sorten - hur mycket är jag uppe i då (för er som är uppväxta med karamellkungen förstår kanske inte riktigt vad jag menar)?

Jag vet var jag skulle vilja vara på tisdag



Det finns vissa visningar som kittlar lite extra och Prada är nog den som alltid kittlar allra mest, iallafall för mig. Tisdag kväll är med andra ord bokad för att sitta och ihärdigt surfa nätet för att hitta de första visningsbilderna som troligtvis kommer att dyka upp någon blogg eller något forum. Nästan lika spännande som att vara på plats, med betoning på nästan.

Nitar och läder


När jag var i London hade jag endast ett shoppingmission, jag skulle till Burberrybutiken för att kolla på en present åt en kär vän. Väl inne i butiken höll det dock på att sluta med att jag kom hem ett armband rikare men fortfarande presentlös. Burberry har tidigare inte gjort så mycket smycken men i deras höstkollektion spelar smyckena en central roll. Själv tycker jag att armbanden är helt fantastiska och först kollade jag på ett brunt armband med guldkedja. Jag kom sedan på att det var roligare att satsa på nitarna som är väldigt karakteristiska för kollektionen. I butiken som jag var i hade de endast den breda varianten men serviceminded som de var så rotade de reda på ett exemplar av den smala varianten som fanns kvar i en annan butik. Tyvärr, eller kanske tack och lov, hann jag aldrig åka dit för att köpa det. Vilket kanske var bra på ett sätt men armbandet är onekligen fint!

Samma tema


Bild: Vogue Korea April 2007


Bilder: Vogue US December 2007

När man bläddrar i ett modemagasin är det inte helt ovanligt att man drabbas av någon form av Déja`vu-känsla. Har jag inte sett det förr? Många gånger är det säkert en ren slump medan det andra gånger med stor säkerhet är ett medvetet val att arbeta utifrån en förlaga. Jag tycker iallafall att det är väldigt roligt att jämföra snarlika jobb med varandra för att se hur man har gestaltat något utifrån samma inspiration.



Bilder: i-D Magazine



Bilder: Vogue Russia


Zooey + flor = alla rätt


Bild: Nylon oktober 2008

Zooey Deschanel pryder omslaget på Nylons oktobernummer, "The it girl issue". Passande, för vem är mer it girl är Zooey just nu? Finns det någon, en endaste där ute, som inte gillar Zooey? För övrigt säger jag bara flor. Snart på en fashionista nära dig!


Bild: Flor på Luellas S/S 09-visning

12 cm är aldrig skönt, jag har beviset!


Bild: Högklackad fashionista utanför visningstältet på LFW

Om jag skulle göra en uppskattning över hur många kvinnor som under modeveckan bär klackar över 8 cm skulle nog min gissning hamna på 80%. Det är fascinerande att se alla dessa modelejon som i snabbt tempo stressar fram på vana klackar mellan de olika visningsplatserna. För att inte tala om alla dessa obligatoriska stå-timmar då man bara väntar - väntar på att bli insläppt, väntar på att få sin plats, väntar på taxi - aldrig med en stol eller bänk i sikte. Självklart fascineras man av att dessa chicsters aldrig tycks få ont i fötterna eller bli trötta i benen.
När jag slog mig ner på ett café precis runt hörnet från visningsområdet (för att vila benen) upptäckte jag dock något mycket underhållande som förklarade allt. Genom fönstret såg jag den ena efter den andra fashionistan som sekunden efter de rundat gathörnet plockade fram ett par platta ballerinaskor ur den obligatoriska designväskan. Med andra ord är de höga klackarna mycket ett spel för gallerierna men jag gladdes ändå över det faktum att ingen kan vandra obehindrat i ett par 12 cm klackar under en (minst) 12 timmar lång arbetsdag.

Prêt-à-portea


Bild: Två mycket delikata skapelser

I London hängde jag med Modette på Prêt-à-portea, afternoon tea på
The Berkley där man serveras bakverk inspirerade av kreationer från Pret a´Porter-kollektionerna. Mitt favoritbakverk, en lite syrlig macaroon, inspirerades lustigt nog av favoritkreationen - en volangdröm från Lanvin. Delikata skapelser!

Svensk frånvaro


Bild: Mikaela De Ville på NRJ intervjuar Eleonore efter John Rochas visning

Avsaknaden av svenskar i London var påtaglig. Bortsett från
Modette som hade NRJ med sig träffade eller såg jag inte en enda svensk. Varför är det inga svenskar som rapporterar från London?

My point of view


Bild: Bilder från Aquascutum plåtat av mig på 3:e raden och Style.coms proffsfotograf

Idag kan man följa modeveckorna med bara någon timmas fördröjning från en dator i hemmets trygga vrå, underbart för alla oss modeoffer. Men även om tekniken utvecklas för att det ska kännas som om man är delaktig i det stora modekalaset (trots att man sitter mil bort) går det inte att jämföra med att vara på plats.
Jag är till exempel inget större modellfan, även om jag naturligtvis håller koll på de största och har mina favoriter, men jag lovar att man reagerar när modeller som Jessica Stam eller Chanel Iman vandrar catwalken ner bara några meter bort. Man har sett dem på så många catwalkbilder och i så många tidningar att det är omöjligt att inte reagera och även om man vet att ens suddiga bilder från tredje raden (om man har tur) är helt meningslösa, då proffsbilder kommer att spridas bara några timmar senare, kan man inte låta bli att fota. Jag tyckte därför att det var kul att lägga upp mina bilder bredvid style.coms bilder. När jag tittar på mina bilder väcker de minnen och känslor från visningen (jag satt ihoptryckt mellan två korpulenta och högljudda damer på en ranglig klaffstol, det var klibbigt varmt och luften var lika dålig som i en tunnelbanevagn under rusningstrafik) medan Style.coms bilder mest får mig att undra om de verkligen är från samma tillfälle. Var jag där?

Suzy Menkes wears Prada


Bild: Suzy Menkes på Eley Kishimotos visning

När alla fotografer trängdes kring Peaches Geldoff eller någon annan person som är i ropet just nu valde jag att paparazziplåta (från andra sidan lokalen) den person som enligt mig var den största celebriteten i rummet, Suzy Menkes. För er som inte vet vem Suzy är kan jag meddela att hon jobbar för
International Herald Tribune där hon skriver uppriktigt och ärligt om mode. Hon är alla modedesigner dröm och mardröm på samma gång. Ett godkännande från Suzy kan betyda lycka och framgång medan en sågning kan leda raka vägen till ingenmansland. Hennes ord är lag.
Foto: Karolina Skande

Christopher Kane


Bilder: Christopher Kane S/S 09

Tyvärr (!) fick jag ingen inbjudan till Christopher Kanes visning som gick av stapeln igår i London. Efter att ha sett bilderna på Style.com kan jag dock till min egen tröst konstatera att det, enligt mig, inte var en av hans starkare kollektioner, med det inte sagt att vissa kreationer var rent ut sagt magiska. På det hela kändes kollektionen naiv och på vissa håll närmast barnslig, naiv är förövrigt ett ord som jag tycker sammanfattar många av vårkollektionerna som vi sett än så länge. Jag älskar hur han använder det cirkelformade för att skapa en ny variant av volangen. Cirklarna presenterades ju som bekant i hans förra kollektion (FW 08) och volangerna var genomgående i kollektionen före det (S/S 08), det känns som om han här har exprimenterat sig fram till en ny hybrid mellan de båda, vilket känns som det intressantaste i hela kollektionen. Jag blir dock allt annat än imponerad av
det publikfriande aptrycket eller de saloonliknande fjäderboorna.

PS. Naiv, glöm inte det!

Tillbaka i verkligheten


Så var man tillbaka i Stockholm efter ett par händelserika dagar i London. Det var förstås en upplevelse även om det på plats kan vara svårt att njuta. Det är hela tiden något som man är lite nervös eller stressad över. Jag upplevde iallafall ett gäng visningar, en rolig men lite läskig intervju och modemässan med alla dess utställare (där jag bland annat träffade Sandra Backlund vilket var otroligt skoj). Nu är det dags att sota för gammal ost, 2 dagar borta innebär 2 dagars jobb som hamnat på efterkälken. Off to Dagens Nyheter!

PS. Jag måste till frisören! Min hårfärg är ju rent ut sagt motbjudande!

LFW


Nu drar jag till London för att få en stor dos modeinjektion. Eller det är iallafall planen, upptäckte nämligen att jag tappat bort mitt pass i flytten, men sånt löser sig (nästan) alltid. Om allt går enligt planerna har jag en väldigt spännande intervju inbokad på tisdag som jag redan nu är lite nervös för. Annars hoppas jag på roliga visningar och kanske en snabb shoppingtur (om jag har väldigt tur).  Jag kommer att försöka blogga under resans gång men av erfarenhet vet jag att det brukar bli svårt att få till när man har fullbokat schema mer eller mindre dygnet runt. Initierade rapporter kommer dock garanterat när jag är tillbaka på onsdag.

Prada - Fallen Shadows


Film: Prada Fallen Shadows

Miuccia Prada har
som bekant en förkärlek till kortfilmer. Förra säsongen var det den animerade filmen "Trembled blossom" som fick sammanfatta Pradas vision av vårkollektionen. Den här säsongen presenteras kortfilmen "Fallen Shadows". Vackert men smått surrealistiskt och något suggestvt.

Bättre sent än aldrig


Bild: Carine Roitfeld, chefredaktör på Vogue Paris

Carine Roitfelds uppenbarelse har lyst med sin frånvaro under New Yorks modevecka men sista dagen valde hon att dyka upp, enkom för att beskåda Ralph Laurens visning. Vadan detta negligerande Olympus Fashion Week kan man fråga sig. För mycket kändiscirkus och för lite fashion mån tro?
Källa: Fashionologie

Den förlorade generationen


Det här kan bli bra, riktigt bra - ur modesynpunkt förstås. "The curious case of Benjamin Button", storfilm baserad på F. Scott Fitzgeralds kortroman. F. Scott Fitzgerald förknippas med en grupp författare och poeter som levde i Paris på 20-talet som ofta går under benämningen "den förlorade generationen", dit även storheter som Ernest Hemingway och Ezra Pound räknas.
Ska vi slå vad om att det lagom till premiären av Benjamin Button kommer att börja dugga med referenser till den "Förlorade generationen". Vill ni vara med på noterna rekommenderar jag er att läsa "The sun also Rises" av Ernest Hemingway (där begreppet "den förlorade generationen" härstammar ifrån). Bättre inspiration står ej att finna om man har en fabläs för att romantisera en svunnen tid i världens vackraste stad, Paris.

Filmen har premiär någon gång i december!

Oktoberfest


Bilder: Oktoberomslag

Så börjar oktoberomslagen rassla in på allvar. Fest! Här kommer kommentarer på några som jag tyckte var intressanta av vitt skilda anledningar:

- Jag svär, om Vogue sätter Kate på omslaget en gång till då kommer jag att...avstå från att köpa tidningen (ok, kan bli svårt då jag prenumererar men om jag hade köpt lösnummer hade jag stått över - i ren protest).
- W låter Anne Hathaway som omslagstjej och visst är ambitionen god men det är något med amerikanska tidningar som gör att de inte riktigt spelar i högsta fashionligan...
- Jag brukar inte älska i-D - för hårt, ruffigt och aggigt för mig men det här gillar jag, 80-talsflirtigt ur minst två aspekter.
- Bonjourjr är en ny tidning och omslaget får mig verkligen att gå igång på alla modecylindrar.
Fiiiiint! Köpa, köpa, köpa!

Vive la France


Bilder: Solo nr 10
Foto: Carl Klingspor, Styling: Karolina Skande
Make-up: Lisa Peterson, Modell: Anna / Mikas


Idag släpps ett nytt nummer av Solo. Jag har bland annat stylat ett 8-sidigt franskinfluerat modejobb, kan erkännas att jag hade en en ung Jane Birkin på näthinnan när jag planerade jobbet. Naturligtvis något av ett drömtema för en frankofil som jag.

Direkt från catwalken


Bild: Charlize Theron i kavaj från Rag & Bones S/S 09-kollektion
och Jessica Stam tidigare samma dag på catwalken


Charlize Theron hedrade Rag & Bone med sin närvaro på deras S/S 09-visning och hon måste ha gillat det hon såg för senare på kvällen valde hon att dyka upp i en kavaj från kollektionen när hon gjorde entré på "The Fifth annual Fashion Rocks event".

Fashion Election


I DN i söndags skrev jag en notis om hur mode och politik går hand i hand nu inför valet i USA. De amerikanska modebloggarna svämmar över av rapporter om vad kandidatfruarna har på sig (tydligen ska tex Mrs McCain ha burit kläder för ett värde av 2 miljoner vid ett tillfälle) och vilka modepersonligheter som stöttar vem.
Idag hittade jag på fashionologie en annan rolig twist på temat presidentval möter mode. Under modeveckan i NYC har det tydligen börjat cirkulera knappar i äkta valmaneér med modellnamn på, "Vote for Stam". Enligt utsagor har Agyness setts gå runt med Stams knapp och Stam i sin tur har setts gå runt med en Cocos knapp. Fantastiskt roligt!

Art Deco, Surrealism och postmodernism



Jag måste grotta ner mig lite till i Marc Jacobs. Jag märker att jag blir mer och mer fascinerad av den senaste visningen, speciellt med perspektiv från hans senaste visningar. Marc Jacobs F/W 07 skrek Art Deco med dess långa raka linjer och signifikanta färgval. Marc Jacobs S/S 08-visning var en parad av referenser till surrealismen - Trompe Loéil-tryck, bakvända klackar och påmålade kroppsdelar .
Gårdagens S/S 09-visning var ett enda stort
postmodernt utropstecken, en eklektisk mix där han utan förbehåll blandar Broadway, Country, Paris, Louisianna, 80-tal, 40-tal, naïve, Afrika, Sport mm i ett enda stort vackert (?!) modecollage. S/S 09-kollektionen kan närmast ses som en pastisch på hans tidigare kollektioner, som i sig var pastischer på en konstform. Kan det bli mer postmodernt?

Ska man analysera mode ur ett samhällsperspektiv skulle man kunna se detta som ett bevis på att det postmoderna samhället är på sin pik med allt vad det innebär: Det finns inte längre någon skillnad mellan orginal/pastischer och finkultur/masskultur, massmedia har den fullkomliga makten, globaliseringen är total och det finns inga absoluta sanningar. Otroligt intressant - tycker jag.

Ok, var det någon som hängde med?

Bon re-designar


Bild: Bons nya design. Som så många andra just nu väljer de att släppa nästa nummer med fyra olika omslag

Bon har fått en ny kostym. Efter sju år tyckte
Bon att det var dags att förnya sig och blicka in i framtiden. Till hjälp tog man Johan Avedal som närmast jobbat för GQ Style. Färgerna och nya formen får mig spontant att tänka på Miami Art Deco. Jag tycker att det känns fräscht och modigt att våga göra en så radikal förändring men det är inte utan att jag kommer att sakna den gamla tribaltatueringen till logga.

Grattis Bon!

Marc Jacobs S/S 09 - En eklektisk mix


Bild: Marc Jacobs S/S 09

Jag kan naturligtvis inte lämna Marc Jacobs visning okommenterad.
Även om jag personligen tycker att frågetecknena kring Marc Jacobs hopar sig måste jag medge att han lyckades skaka fram en väldigt "Marc Jacob-iesk" kollektion som lyfter fram det som alltid varit en av hans främst styrkor, nämligen förmågan att presentera en eklektisk kollektion som ändå håller ihop. Färger, materialval, mönster och stilreferenser spretar men det gör inte det övergripande intrycket. Så, säga vad man vill om Mr Jacobs men en talang för att knyta ihop säcken det har han onekligen.

Apropå dyra saker


Bild: Ralph Laurens parfym Love som kommer att gå loss på 23 500 kr

När vi ändå talar om dyra saker. Ralph Lauren släpper en parfym som kommer att gå loss på ca 23 500 kr. Var det någon som sa lågkonjunktur? Själv är jag tveksam till om Ralph Laurens varumärke har tillräckligt med muskler för att lansera en premiumprodukt av detta slag, Chanel - ja, Bottega Veneta, Christian Dior eller YSL - troligtvis, men Ralph Laren - mycket tveksamt.
Källa: e24

Samarbete, schvamarbete...

Vad som kommer att vara mest karakteristiskt för modebranschen på 00-talet? Samarbeten till döds.
Senast i raden är Levis som väljer att uppvakta House of Holland. Själv tycker jag att Henry Holland
skulle ha hållt sig till det enda som han har gjort bra i "modesammanhang", knasiga t-shirtar, och att Levis ska vårda deras varumärke med omsorg. Och...att alla ska sluta med meningslösa sammarbeten som inte fyllar någon annan funktion än att försöka få lite press och uppmärksamhet på bloggar (vilket visserligen lyckas eftersom även jag väljer att skriva om det, så nu sätter jag punkt.).

Phoebe Philo klar för Celine

Så var det bekräftat. Intressant. Första visningen under Phoebes fana kommer att bli F/W 09-kollektionen. Grattis till alla Philofans!

251474


Bild: Alligatorväska från Chanel

251 474 kr är beloppet som du får slanta upp om du vill bli ägare av Chanels senaste väska i alligatorskinn. En Hermés Birkin framstår ju närmast som ett kap i sammanhanget...

Vad som komma skall!


Bild: Preen S/S 09

Något av det roligaste med de internationella modeveckorna är att de fungerar som en kristallkula in i framtiden. Vissa saker har man kanske själv haft på känn att de är på gång och när man ser det på catwalken kan man tolka det som en bekräftelse på att man var rätt ute.
Min intuition har under en period sagt till mig att snörade effekter (som korsettsnörning) är något som kommer att komma tillbaka i olika former. Under en längre period har snördetaljer förknippats med, vad man med en elak tunga, skulle kunna kalla "white trash-mode" som ofta återfinns i billighetsbutiker som inte helt sällan är belägna nära centralstationen i många storstäder. Att det var ett bra tag sedan som snördetaljer hade ett anseende på catwalken bidrar, kanske något motsägelsefullt, till utsikten att det kommer att bli nästa heta grej. Vi har ju under en period sett det på skor så det är onekligen inte helt långt bort... Själv känner jag dock: inget för mig.

Färgskräll hos Wang


Bild: Alexander Wang S/S 09

Stafettveckorna har startat. Modets OS är i full gång i New York och jag är mer entusiastisk en någonsin - jag tror (hoppas?) på en stark modesäsong. Vem kommer att överraska, vem kommer att floppa och vad har vi att vänta från oraklen Marc Jacobs, Nicolas Ghesquire och Miuccia Prada?
Alexander Wang var en av de första att visa i New York. Mannen som är känd för herrinspireraade skärningar i basfärger kommenterade själv sin visning med "They wanted color, they got color!". Inspirerad av Miamis färgstarka Art Deco-hus presenterade han en visning med klassiska "Wang-ska" former och silhuetter men med en helt ny sprakande färgpalett.

Söndagsmode


Bild: DN Söndag 7/9

Kommer ni ihåg
när jag hade tvådagarsplåtning för DN för ett tag sedan? Idag publicerades resultatet - Uptown Downtown - ett modejobb där jag låtit 5 höstplagg kjolen, jeansen, kappan, spetstoppen och kavajen stå i centrum för att sedan stylas i två särskilda stilar, stramt elegant (Uptown) och avspänt retro (Downtown). Ovan ser ni hur spetstoppen passar både den sofistikerade östermalmstjejen och den sköna söderbönan. Många sidor mode för pengarna.

Topshop Boutique


Bild: Fin sko från Topshop Boutique

Topshop är duktiga på skor - roliga, moderna och ofta välgjorda till ett rimligt pris. Nu släpps även en skolinje från Topshops lite exklusivare och mer designade linje, Boutique. Med andra ord, ännu bättre skor är att vänta från Topshop! Jihoo!

Köpen


Här kommer bilder på köpen från Acneutförsäljningen, precis som jag lovade. Klänningen var Pamela tydligen på jakt efter så jag har lite dåligt samvete att jag lade beslag på den, men den är så fin så jag kunde omöjligt ge bort den när jag hörde att det var just den hon var ute efter. Sorry! Jag äger inget i plommon men jag tycker att färgen var väldigt höstig och fin. Jag börjar samla på mig en hel del skjortor enligt modellen ovan men jag gillar det ju uppenbarligen så det var säkert ett väldigt bra köp.

Tack för idag, slut för idag


Jag avrundar dagen med ett Korianderdoftande skumbad (Kiehls) och stämningshöjande doftljus från Byredo (med doft av Cassis). Precis vad jag behöver. Med mig tar jag nya numrena av Cover och Costume. Bye bye!

"Alla var där"



Idag hade Acne "VIP-utförsäljning". Det liknade närmast ett modevent i Elle-galan kaliber. "Alla" var där - Marina Kereklidou på
Bon, Cia Jansson på Elle, Sofi Fahrman på Aftonbladet, Ebba von Sydow på Veckorevyn.com, Pamela Bellafesta från King, Elin Kling från Style by Kling, Agnes på Rodeo mfl, mfl - glatt rotandes i högar av kläder.
På plats kände jag mig helt uppgiven av det faktum att alla andra tycktes göra superfynd utom jag men nu när jag kommit hem och rannsakat mina köp måste jag säga att jag är fantastiskt nöjd! Ni får se innehållet imorgon.

PS. Sorry Pamela, det blir nog så att jag behåller klänning. Du får dock gärna låna den om du vill!

Ahhhhh


Mobilen ringer och piper i ett, mailen strömmar in. Alla vill ha svar på frågor eller ha något gjort, helst nu. Det är en sån dag ni vet... Själv har jag inte hunnit klä på mig ordentligt, än mindre äta något så det är vad jag ska göra nu. Inga undantag, nej inte ens om självaste Anna Wintour skulle ringa.

Skjorta: Calvin Klein borde kunna enkla vita skjortor
Byxor: Marc Jacobs sammetsbyxor är inte dumma
Skor: Topshop kan skor, det hävdar jag fortfarande!
Väska: YSL gör, som jag tidigare påpekat, väskorna just nu
Smink: Rött på läpp och nagel känns fint till den annars väldigt enkla stilen.

Vogue India väcker rabalder


Bild: Vogue India

Den indiska upplagan av Vogue har inte hunnit existera i ens ett år men redan har den lyckats väcka världsomspännande uppmärksamhet. I ett modereportage har man valt att använda sig av vanliga indiska människor som man stylat med svindyra accessoarer från bland annat Hermés, Burberry och Fendi. Smaklöst säger många som påpekar att de enskila accessoarerna kostar mer än vad en genomsnittsindier tjänar på ett år. Själv tycker jag att det är intressant att reaktionerna blir så kraftiga på just denna artikel (även om jag självklart förstår mig på grundproblematiken i frågan). Jag vet inte hur många gånger som andra upplagor av Vogue har rest till utsatta kontinenter som Afrika och Sydamerika för att "lokalcasta" autentisk befolkning till modeplåtningar av lyxkaliber.
För att ge ett exempel:


Bild: "From here to Timbuktu" Vogue US June 2008

Vänskapligt ret


Mina kära vänner
på Bon har gjort sig mycket lustiga över att jag gick hem så tidigt från modeveckans avslutningsfest som de är med och arrangerar, det har varit mycket prat om att jag var tvungen att gå hem för att inte missa barnprogammen och så vidare... Idag fick jag ett brev på posten med avsändare Bon. Jag förstår att det kan vara svårt att tro för en utomstående, men, de har faktiskt humor däruppe på Bon-redaktionen. Jag skrattade gott.

idétorka



Jag brukar aldrig ha problem med att komma på nya ideér för olika jobb, snarare tvärtom, jag brukar få strama åt tyglarna för att inte löpa amok med något galna och kanske inte fullt genomförbara uppslag. Eftersom idéflödet brukar vara ymnigt och jämnt har jag aldrig sett någon anledning att skriva ner mina ideér för senare bruk, något som jag ångrar just nu.
Den här veckan (nu närmast om en timme) är full av inbokade möten där jobb ska planeras upp för månader framöver och vad har hänt? Jag har hamnat i någon form av kreativ  kramp. Jag har ägnat hela morgonen åt att bläddra i tidningar i hopp om att spärren ska släppa. Jag hoppas att det är ytterst tillfälligt och att jag vaknar upp som mitt vanliga jag imorgon.

Högt och lågt för Elsa Sylvan


Bild: Elsa på omslaget av Muse #14

Elsa Sylvan är just nu aktuell som kampanjtjej för MQ tillsammans med Brolle men hon är även i ropet som omslagstjej för det välsedda modekonstmagasinet Muse. Det går bra för Elsa ute i stora vida världen något som uppmärksammats av bland annat Elle som gav henne utmärkelsen "årets modell" på årets Elle-gala. Jag tror på en strålande fortsatt karriär för Elsa men jag måste erkänna att jag blev lite konfunderad när hon dök upp i MQs kampanj i det här skedet av karriären.

Stylist


Bild: Stylist - the interpreters of fashion

Jag har under en längre period haft för avsikt att beställa hem boken "Stylist - the interpreters of Fashion", en stor tegelsten där världens främsta stylister och deras verk samlats. Till min lycka behövde jag aldrig klicka hem den själv utan jag blev minst sagt glatt överraskad när jag fick den i present av min livskamrat. Ett par av mina absoluta favoritstylister fanns naturligtvis med i boken. Grace Coddington och Carine Roitfeld.


Bilder: Grace Coddington
Från toppen: Vogue 2006 Steven Meisel, Vogue 2003 Annie Lebovitz, Vogue 2003 Steven Meisel


Det jag älskar med Grace Coddington är hennes förmåga att skapa karaktärer och en story, man blir fascinerad och vill veta mer om personerna på bilden. Jag har tidigare skrivit om
"Alice i underlandet-serien" som är en av mina favoritserier, alla kategorier.



Bilder: Carine Roitfeld
Överst från vänster: The face 1998 Mario Testino, Vogue Paris 2006 Craig McDean, Vogue Paris 2004 Mario Testino


I boken läste jag att när Carine Roitfeld stylar så är det alltid med utgångspunkten "vill jag vara den här personen?". Jag tycker att det är ett otroligt fascinerande sätt att jobba på och i slutändan så är det ju trots allt det mycket handlar om när det kommer till mode och styling. Märkligt nog måste jag säga att hon lyckas uppnå detta till och med när hon gestaltar en blodig slaktare och en suggestiv spökbrud.

Hot hot hot - Högt i halsen


Från vänster: Collette Dinnigan, Prada, Andrew Gn

Knapparna ska knäppas hela vägen upp. Strikt och prydligt, ordning och reda löning på fredag, det känns modernt när samhället i stort känns allt mer förtappat. Går att applicera på både herr och dam.