header to ads



Elsas mode


Släpps 22/10


Är det vara jag som håller på att förgås av nyfikenhet inför Sofi Fahrmans boksläpp! Skicka boken till mig nu innan jag går av! I
nöjesguiden kan man läsa en rolig intervju med Sofi och lite spännande kuriosa om boken.

"Jag dog av skräckblandad förtjusning redan under första kapitlet"
Margret Atladottir, Chefredaktör Nöjesguiden


Tydligen är namedroppingen brutal i boken. Här är några personer som dyker upp i handlingen:

Pamela Bellafesta, Elin Kling, Frida Fahrman, Linn Gustafsson, Karolina Skande (jo man tackar), Blondinbella, Jonna Bergh-Wahlström, Cia Jansson, Caroline Winberg, Filippa Berg, Ebba von Sydow, Eleonore Nygårds, Björn Af Kleen, Elsa Hosk, Alex Schulman, Carolina Gyning, Anna Hibbs, Karolina Ramqvist, Madeleine Levy, Kenza, Engla, Cecilia Blankens, med många fler.....

Förtjusande


Åh Paris! Du anar inte hur höga förhoppningar jag har på dig! Anne Valerie Hash var med i startgruppen. Än är det inte mycket som kommit ut på nätet. Jag gillar dock den här looken. Hotspot sommaren 2010 - ja inte helt omöjligt!

Impad

Elin Kling i idolgarderoben

Bilden är från Elins blogg


Idag var jag som sagt var ute i Nacka för att hälsa på
Elin i Idolgarderoben. Jeezuz vilken administration. Vad sägs om att hitta kläder till 60 individanpassade outfits? Jag vet inte om det låter så imponerande som det faktiskt är. Jag vet själv hur svettigt det kan vara att få ihop kanske 8 stycken outfits som man känner sig nöjd med och då har jag inte ens någon idol med egna stilåsikter att ta hänsyn till! Jag har aldrig kollat på Idol tidigare (nej, faktiskt inte ett enda avsnitt) men nu är jag helt hooked och måste förstås kolla varenda kväll. Det var roligt att se kläderna i garderoben som tjejerna hade på sig igår.

Idol


Idag ska jag hälsa på
Elinjobbet. Sköj!

Tröja: Acne
Byxor: Rodebjer
Skor: Acne
Smycken: i massor!

PS. Jag vill ha jackan på också.

Jacka: Filippa K

Linn



När jag önskeklär mig vill jag tydligen se ut som
Linn...

Armband: Som sagt var - smycken (!). Detta fina armband är från Paige Novick
Byxor: Ok, jag skulle aldrig ha ett par tights med skinndetaljer i verkligheten, men det här är som bekant inte verkligheten
Tröja: Lutz Patmos - kvalitetströjor!
Scarf: Leopard skriker inte heller Hotspot men en sån här scarf är undantaget som bekräftar regeln
Skor: Lågskaftade boots - det borde jag skaffa. Från Sigerson Morrison
Väska: Jag gillar Rika. Jag vill ha en Rikaväska!

P3 Populär

Jag och Noemi i studion

Bild: SR


Det är väldigt roligt att prata i radio. Jag och (fantastiskt söta) Noemi hade med oss massvis av underkläder som vi pratade om. Noemis underkläder är helt underbara - handsydda och otroligt välarbetade. Jag ska beställa! Ni kan kolla in det vi hade med oss samt lyssna på inslaget på P3s hemsida.

Jewelry


Jag råkade handla lite smycken idag när jag var på stan och letade efter en födelsedagspresent till en av mina allra käraste vänner. Smycken, jag är besatt. Visserligen känns det som att ett alternativ till
favorithalsbandet kan göra gott. Vid kassan råkade jag även roffa åt mig ett armband (som för övrigt är som gjort för att ha tillsammans med alla mina svarta gothringar.


Repeat


Jag går på repeat stilmässigt just nu. Det känns skönt och tryggt! Idag ska jag gästa
P3 Populär tillsammans med duktiga Noemi, vi ska prata underkläder. Jag kan ingenting om underkläder men jag får väl gå efter mina egna preferenser.

Kavaj: Zara
Byxor: Acne
Tröja: Acne
Skjorta: Filippa K
Skor: Acne
Väska: Prada
Smycken: Diverse

WWWWD strikes again

Modehumor WWWWD #2


Så har ett nytt nummer av
modehumormagasinet WWWWD släppts. På första sidan den slående nyheten - thin is back! Ladda ner här!

Måndagsstil


Tänk om man kunde välja mellan alla kläder i hela världen. Vad jobbigt det skulle  vara ändå...

Väska: Väskan Billy från Jerome Dreyfuss
Halsband: JAg såg det här halsbandet på Lindex pressrum idag. Det ska jag ha!
Tröja: Slapp och fin från Weekday
Skor: Tro det eller ej men de är faktiskt från Azzedine Alaia
Tights: Jag har gått och blivit tightstokig
Jacka: Snyggaste mockajackan från Acne!


A tribute to Sonia


Jag firar Sonia Rykiels samarbete med H&M genom att inviga min Sonia Rykiel-halsduk för säsongen. Nu ska jag springa på lite presskontor. Hasta la vista!

Kavaj: Filippa K
Topp: Weekday
Byxor: Acne
Skor: Acne
Väska: Prada
Halsduk: Sonia Rykiel
Smycken: Diverse

Sonia Rykiel för H&M


Den senaste gästdesignern på H&M blir Sonia Rykiel som kommer att göra inte mindre än två kollektioner för klädkedjan. Den första kollektionen som kommer att bestå av accessoarer och underkläder lanseras 5 december och den andra kollektionen som släpps våren 2010 kommer att innehålla Sonia Rykiels klassiskt randiga plagg. Kul säger Hotspot som gillar den franska pantertanten Sonia!

WTF

Marni S/S 10



Marni ser ju allt annat än lovande ut... Vad hände här Consuelo Castiglioni?

Pucci - Bring back Matthew Williamson!

Emilio Pucci S/S 10


Peter Dundas gör sin debutkollektion för Pucci där Matthew Williamson tidigare huserat som chefsdesigner. För Pucci finns det bara en säsong nämligen vår/sommar. På sommaren tapetseras fullkomligen lyxön Capris gator av puccimönstret som sprakar av färg. Det är där kärnan till varumärkets existensberättigande ligger och det är troligtvis där (och på några andra lyxiga semesterorter) som de sköna slantarna tjänas. Döm därefter av min förvåning när Peter väljer att presentera en kollektion som kanske inte lider total avsaknad av mönsterfärgade tunikor men iallafall låter dem spela en väldigt blygsam roll. Istället har han drabbats av någon form av Balmainkomplex parat med en stereotyp bild av hur det Italienska modet "ska" se ut. Jag ser Versaces vräkighet och Cavallis slampighet men väldigt lite av Puccis lyxbohemiska sommarstil. Bring back Matthew!

Tights


Höstlördag!

Kavaj: Zara
Skjorta: Gant Vintage
Byxor: Acne
Skor: Whyred
Väska: Prada
Armband: Gamla

Barnsligt!?!


Jag är förvånad över att så många modehus just nu går in så hårt för att attrahera och locka de unga. I kristider borde det väl vara säkrare att investera i en etablerad och ekonomiskt stabilare målgrupp?
I Milano  är det värre än någonsin. Den intellektuella modenivån är till och med lägre än vad den brukar vara och då är vi ändå vana vid en hel del bling-bling, grafittitexter och djurmönster från Italien.

Dalís Vogueomslag

Salvador Dalís omslag för Vogue


Utställningen
Dalí Dalí på Moderna var helt klart värd ett besök. Som så många andra fascineras jag av surrealismen men smakmässigt är det långt ifrån min stil. Det är dock alltid intressant att se en stor samling av en ikonisk konstnär. Självklart fann jag det extra intressant att se hans kopplingar till modevärlden. De minst sagt spektakulära Vogueomslagen och förstås Elsa Schiaparellis kräfklänning. Kopplingen till Francesco Vezzoli gjorde utställningen extra intressant. Väldigt bra curerat!

Prada

Prada S/S 10


Miuccia Prada har alltid haft en förkärlek för sportinfluenser, personligen tycker jag alltid att de kollektioner där de sportsliga referenserna blir för tydliga är de sämsta. Jag föredrar tant-Prada. Vårkollektionen har visserligen vissa drag av sport och tanten är den här säsongen utbytt mot en betydligt yngre kvinna (girlie, helt klart en trend). Man skulle kunna tro att detta betyder tummen ner från Hotspot men så är faktiskt inte fallet. Det är visserligen inte en av  de starkare Pradakollektionerna men jag finner den njutbar. Visningen börjar trevande med några klassiska Pradalooks (cityshorts/cykelbyxor parat med raka kavajer/kappor i grått) men blir sedan allt intressantare. Printsen och de vita "kristallplaggen" fick mig att känna spontant välbehag.
Själv beskriver Miuccia kollektionen som "strandbusiness" - casual med dressat, högt och lågt, brett och smalt. En ovanligt bärbar och "straight forward"-kollektion för att komma från Miuccia Prada.

30


Idag fyller jag 30 är och det väljer jag att fira storslaget hela långa dagen. Champagne och choklad (som min kära vän Maria uppvaktade mig med imorse) är bara början. I eftermiddag bär det av till
Moderna Museet för Dalí-utställningen och sen blir det middag och mer champagne på Mathias Dahlgrens Matbaren. Med andra ord, inte mycket mode idag (även om jag visserligen har tjuvjobbat lite och troligtvis kommer att kasta mig över datorn när jag kommer hem ikväll för att kolla in Pradas visning). Vi ses imorgon!

Marios trestegsmetod

Mario Schwab S/S 10


Det slog mig att jag inte kommenterat Mario Schwab. Jag vill bara säga, mycket kort, att jag älskar det! Hans trestegssilhuett (
Lisa var det du som myntade det?) känns otroligt modern, inspirerande och unik.

I modevärlden är det tydligen november

Vogue Nippon november 2009


Att tiden snurrar fort i modevärlden är ingen nyhet. Vårkollektionerna kablas ut när hösten inte ens har anlänt jada, jada...  Modemagasinen brukar också ligga steget före, när det är september är det oktober i tidningshyllan och det känns onekligen som om de nya numren bara kommer allt tidigare. Min teori visar sig stämma - inne på tfs ser jag att Vogue Nippon redan har släppt deras novembernummer. Jisses! Var ska det här sluta? September i januari, sommar när det är vinter. Årstiderna är inte längre vad de en gång brukade vara - iallafall inte i modevärlden.

DN

Nu ska jag iväg till DN där jag hängt ovanligt mycket den här veckan, stökar med ett roligt jobb som publiceras redan på söndag om allt går som planerat.

Kavaj: Filippa K
Byxor/tights: Acne
Skjorta: Zara
Skor: Minimarket
Väska: Prada
Armband: Gamla
Ring: Antikt, gammalt och nytt

Heja!

Skärmdump från Burberry Prorsums livestreamade visning


Helt fantastiskt med live streamade visningar. Inget slår naturligtvis att vara på plats men det är ändå så nära "the real deal" man kan komma. Hur kul är det till exempel inte att se
Hilary Alexander rusa upp över catwalken samma sekund som visningen är över. Som sagt var - nästan som att vara på plats.

Kollketionen då? Hela visningen kändes som en enda lång ingång... Det slog mig även att stela strukturer som ger kroppen en ny form, de rustningslika plaggen, börjar kännas daterade....

Just nu!


Live från London. Gör som jag och spana in Burberry Prorsums visning streamad
direkt från LFW.

PS. Det känns för övrigt helt rätt att Burberry har flyttat "hem" sin visning från Milano!

Vinnaren!



Jag tar en kort paus i en hektisk arbetsdag för att presentera vinnaren i
"skjorttävlingen". Stort Grattis till Julia E som kammade hem priset delvis på grund av sin motivering men framförallt på grund av den fantastiska skjortbilden.

"Jag älskar skjortor därför att man kan se uppklädd ut i de, även om de råkar vara ett av världens slappaste plagg. Liksom; löst sittande, svala på sommaren, bara att dra på sig, men ändå stilrena! Så borde alla plagg vara, och just därför älskar jag skjortor!"

Stort tack för ALLA fina bidrag! Julia, maila din adress till mig så lägger jag skjortan på lådan omgående.

Anna i London

Anna Wintour först på plats hos Mario Schwab


Enligt "The cut" är det första gången sedan 2007 som Anna Wintour förärar London Fashion Week med sin närvaro. Tydligen gillar hon att vara först på plats på visningarna då bild efter bild visar en ensam Anna på front row. Målet med Annas Londonvistelse är tydligen att scouta nya talanger. Det ska bli intressant att se vad hon kan fiska upp för något "nytt" - Louise Goldin (okej, jag ska sluta - snart).

Ovanligt ointressant

Christopher Kane S/S 10


Någon skrev så här om Christopher Kanes S/S 10-kollektion på tfs "även om Christopher Kane tidigare har skapat en del fula saker så har de iallafall alltid varit intressanta, det här är både fult och ointressant". Jag skulle kanske inte dra det fullt så långt även om jag delvis förstår vad  skribenten till citatet menar. Det här känns ovanligt ointressant för att komma från Christopher Kane (minns ni
F/W 07 - vacker och rasande intressant). Innan jag helt skriver bort Christopher Kane för den här säsongen måste jag få någon form av recension med beskrivning kring tankarna bakom kollektionen (finns det något så meningslöst som recensioner på modesajter som endast rabblar upp hur alla plagg ur kollektionen ser ut - bokstavligt - rutigt, rosa/blått/brunt, cut outs och flickiga klänningar - gomorron det kan vi väl se själva).

Enligt rykten ska modellerna själva ha fått välja outfits - hur gick det till? Vad hände med klänningarna som ingen ville ha på sig (för sånna måste det väl funnits)? Eller favoriterna som alla ville ha på sig? Nyfiken på riktigt.

På tal om Girlie...

Luella S/S 10


Luella brukar ju inte fega ur på det sockersöta och vårkollektionen 2010 är inget undantag.
Girlie, girlie, girlie! Mimmi mus (eller pigg för att vara korrekt) känns inte långt bort och det upplever jag inte som något positivt. Vill vi verkligen gå tillbaka till baby doll-tjejen?! Är vi inte sugna på kvinnlig feminitet snarare flickig feminitet? Eller är det bara jag?

Polka dots - lägg det på minnet!

Första bilden

Christopher Kane S/S 10


Många med mig sitter troligtvis och håller andan i väntan på Kane! Ovan ser ni första bilden som jag kunnat hitta. Looks girlie! Intressant med tanke på att det är Kane som är avsändaren! Chock! Min trendanalys som jag gav i en intervju tidigare idag verifieras av den ena visningen efter den andra - vi är trötta på det hårda, rockiga och kantiga vi går en mjukare, femininare och ljusare tid till mötes.

En till...



Bilder: snodda från tfs som snott från Gettty (as you can see)

Louise Goldin - Londons finest?

Louise Goldin S/S 10


Intressantast i London är utan tvekan Louise Goldin (ok, tillsammans med Christopher Kane). Stickmästaren utvecklas varje säsong och den nya kollektionen är enligt mig det bästa hon någonsin visat. Med grunden i Richard Avedons legendariska kampanjbilder för Versace och några snedsprång via bland annat 1990-talets strut-bh:ar a'la Gaultier landar hon i ett uttryck, som hör och häpna, faktiskt känns helt unikt och nytt. Christopher Kane har kännts lite slapp de senaste säsongerna så postitionen som "Londons finest" är helt klart hotad. Vi får väl se vem som tar hem tronen!

Richard Avedon för Versace S/S 1994


Efter tio

Bild: DN och TV4


Ja, det råder verkligen Chanelfeber just nu! Imorgon ska jag till Malou von Siwers program,
Efter tio, och visa lite Chanelinspirerade kläder. Jag tror att även den här tjejen kommer att vara på plats. Med andra ord - missa inte!

Så blir du lite mer Coco

DN Söndag 20/9


Det råder verkligen Chanelfeber och DN Söndag vill förstås inte vara sämre, idag ger jag nämligen tips på hur man får till den klassiska Chanelstilen a'la 2009.

Vinn, vinn, vinn

 

Gant firar 60-årsjubileum och har i samband med det nyproducerat en begränsad upplaga av några av deras klassiska skjortmodeller. Jag har fått möjligheten att lotta  ut en av dessa skjortor här på bloggen.

Uppgift: Maila en lågupplöst bild på dig i din favoritskjorta och beskriv kort varför du älskar skjortor.

Vinst: Exklusiv Gantskjorta, "The cashmere", i härlig bomull/ cashmereblandning. Herrstorlek M (dock ganska liten i storleken).

Villkor: Maila ditt bidrag (endast ett) till [email protected]. Märk "tävling".  Vinnaren utsees 22/9. I juryn sitter jag Karolina Skande och mitt beslut kan inte överklagas. För att delta i tävlingen måste du vara bosatt i Sverige.

Best of NYFW


Agnes sätter verkligen huvudet på spiken. Jag har då aldrig sett på maken till många små chica coctailfodral... Trots det har jag lyckats att hitta fem favoriter från veckan.

- Marc Jacobs När han är bra då är han bland de bästa, när han är dålig är han bland de sämsta. Den här säsongen gick det vägen!
- Calvin Klein För mig handlar det om texturen. Jag vill typ stoppa plaggen i munnen - och ha dem på mig på samma gång.
- Rodarte Trots att jag upplever kollektionen som en upprepning av föregående säsong kan jag inte sticka under stolen med att systrarna Mulleavy är exceptionellt begåvade. De långa dramatiska svarta klänningarna var bäst och jag kan inte vänta tills jag får se någon av dem på första bästa Hollywoodmatta.
- Proenza Schouler Vanligtvis är Proenza Schoulers kollektioner extremt stringenta och väldigt sammanhållna. Den här gången känns det något mer anarktistiskt och jag inte riktigt avgöra om det är något bra. Den Back-liknande (ni minns väl kollektionen med alla knutar, AW 07?) vita skjortklänningen är dock så fin så att hela kollektionen platsar på min lista.
- Threeasfour I New York känns Threeasfour geniala, jag är inte lika övertygad om att känslan hade varit detsamma om vi befann oss i Paris...

Lulafilmer

I ateljen...

...hos fantastiska Mercedes Helnwein


Kolla in filmen

 

Lulas hemsida kan man kolla in tre fina kortfilmer. En av filmerna är från den fantastiska konstnären Mercedes Helnweins studio när hon förbereder sig för sin kommande utställning "East of Eden". Väldigt Lula, väldigt fint!


Christopher Kane för Topshop

Christopher Kane för Topshop


Idag släpps
Christopher Kanes kollektion för Topshop på webben. Jag tror att det kommer att bli en formidabel succé. Kollektionen är en perfekt balans mellan Christopher Kanes kreativa och signifikanta modeskapande och Topshops kommersiellt drivna ungdomsstil. Svart, nitar och fodral - än har kidsen långt ifrån tröttnat! Lyckas du inte klicka hem något över nätet finns kollektionen i de svenska butikerna 23 september.

Inte utan mitt halsband


Nu ska jag iväg och träffa
Linn och sen blir det tjejmiddag hemma hos superkvinnan Kling. Jag har en känsla av att jag kan bli utlockad på dåligheter ikväll. Jag ska försöka att hålla mig i skinnet!

Klänning: Filippa K
Skärp: FASR
Skor: Acne
Väska: H&M
Halsband: Det kan ni ju bara inte ha missat vid det här laget

Fint BON!

Senaste numret av BON - fint!


Men titta vilket fin BON-omslag! Jag har inte hunnit bläddra än men jag upplever det som att
BON har blivit varmare och mjukare (tjejigare?!?) i de senaste numren. Vilket jag spontant ser som något positivt, både för BON och mig personligen.

Mina inredningsvisioner

Inredning a'la Hotspot


Sandra som var chefredaktör på Demo har startat en jättefin inrednings- och designblogg,
Design Delight. Häromdagen mailade hon lite frågor där hon undrade hur det såg ut hemma hos mig. Vill ni veta vad jag har för inredningsambitioner - kolla in här!

Plankare

Gaga uppträder på V Magazine och Marc Jacobs fest

Bild: Purple Diary


I måndags anordnade V Magazine tillsammans med Marc Jacobs en hett eftertraktad fest. Lady Gaga uppträdde (alla verkar gå Ga-ga för Gaga just nu) och alla som är något var där - och tydligen några till. På Chic Report visade de hur några på ett enkelt sätt hade lyckats planka sig in på den åtråvärda festen. Vågar man gissa på hårdare kontroller nästa år?

Tydligen var tricket att offra ett iPod-fodral för att fejka entré-armbandet

Bild: Chic Report


Chanelquiz

Kolla om Nathalie Schuterman hade rätt på Chanelfrågorna

 

Icity gjorde en rolig grej igår på röda mattan. De körde en liten quiz där de frågade premiärbesökarna olika Chanelrelaterade frågor. Jag hade nog förväntat mig lite bättre koll bland modefolket... Själv klarade jag mig dock undan hundhuvudet, puh!

Alexa bär Alexa

Alexa med väskan Alexa från Mulberry


Alexa bär Mulberrys nya väska Alexa. Den ser väldigt fin ut tycker jag. Som en lite moderniserad och upphottad Bayswater. Fint med läderremmarna och det korta handtaget! Jag undrar hur den är i svart...jag "behöver" ju en ny svart väska. Födelsedagspresent kanske?! Det ryktas om att en viss Hotspot fyller tre noll nästa vecka!

Rodarte

Rodarte S/S 10


Rodarte är ett av mina absoluta favoritmärken, garanterat favoriten när det kommer till New York! Jag imponeras av hur de har lyckats skapa ett unikt uttryck som är både vackert och fascinerande. Man kände onekligen igen systrarnas signifikanta formspråk i vårkollektionen som visades igår, kanske lite för mycket. Visserligen är det viktigt att, speciellt som relativt nytt modemärke, etablera och gjuta en formgrund men det utan att kollektionerna blir närmast identiska. Jämför man med tidigare säsong är det mycket som känns som en upprepning - tekniken med materialblanindningar i lager på lager, materialvalen samt silhouetten och formen känns igen. Jag hade hoppats på något  som tog det vackra Rodarte-uttrycket ett steg längre.

Rodarte F/W 09


Röda mattan

Jag på premiären av Coco livet före Chanel


Det var ett väldans pådrag på röda mattan igår och färgerna som dominerade gästernas outfits var inte helt otippat svart och vitt. Kolla in bilder på alla tjusiga människor
här.

Chanel


Kolla vilken fin liten ask med flaska Chanel no 5 i. Som en liten dockteater. Filmen var väldigt fin även den!

Premiär


Jag tror att
Elin stressade upp mer än en fashionista när hon skrev att hon såg fram emot att se alla superstylade människor på "Coco livet före Chanel"-premiären ikväll. Själv har jag precis provat mig igenom några alternativ (allt för att slippa skriva) och beslutat mig för att det nog får bli så här. Jag kanske gör något åt det stripiga håret och omålade ansiktet dock...

Topp: Zara
Kjol: Gammal, minns ej
Skor: Zara
Väska: YSL
Halsband: H&M

PS. Svart och nitar - ha ha ha!

DN Webb-tv

 

DNs webb-tv har intervjuat mig och Barbro Hedvall angående Chanelmodet som av naturliga skäl är på tapeten just nu. Själv får jag inte fram många kloka ord (mer behållning får man av fantastiska Barbro Hedvall),
här hittar ni iallafall klippet.

Deadline

Lider av skrivkramp just nu så jag flyr fältet och drar iväg på en flott möteslunch på
Pontus istället. Ikväll - Coco Chanel!

Blus: Filippa K
Tröja: Acne (tack Lisa!)
Byxor/tights: Acne
Skor: Acne
Väska: Prada
Smycken: Antikt, gammalt och nytt och Zanzlöza zmycken

Likheter


Är det bara jag som ser lite Prada S/S 08 i Marc Jacobsklänningen ovan? Slump, säkerligen.

På scenen Marc Jacobs!

Marc Jacobs S/S 10


Marc Jacobs säger sig vara trött på allt svart och nitat - och det är sannerligen jag också. När Marc bjuder på ett skådespel som S/S 10-kollektionen önskar man att alla inser att den svarta och rockiga tiden är förbi (iallafall för den här gången). Inspirerad av opera, balett och teater har han skapat en, vad som vid en första anblick upplevs som en fantastisk kollektion. Jag tolkar den som en mer bärbar förlängning av hans surrealistinspirerade S/S 08-kollektion.
Jag har kommit fram till att Marc Jacobs är något av ett varannan-säsongs-geni - F/W 09 katastrof, S/S 09 mästerverk, F/W 08 intetsägande, S/S 08 beautiful (eller så kan han bara göra vårkollektioner...). Nyckeln till en bra Marc Jacobs-kollektion (jag har sagt det förr) är när han på sitt unika sätt lyckas blanda diverse brokiga referenser på ett sätt som tillsammans skapar något nytt och unikt. Det ser ut som om han har lyckats med det i denna kollektion, till skillnad från hans katastrofala höstkollektion där den enda (tråkiga och fantasilösa) inspirationen var 80-tal.
Nu måste jag detaljgranska och läsa lite om kollektionen! Åh, det är verkligen härliga modetider just nu!

Topp till tå

 

Om jag skulle gå klädd i
Topshop från Topp till tå då skulle det se ut så här. Inte alls pjåkigt med andra ord... Mockabyxorna! Skorna! Halsbandet!

Sparken

Sparkad från Emanuel Ungaro?


I förra veckan fick vi veta att Lindsay Lohan anställts av Emanuel Ungaro för att agera "artistic adviser". Det har inte hunnit gå mer än någon vecka och redan sprids det rykten att hon nu ska ha fått sparken från det nya jobbet. Tydligen ska hon ha missat en inbokat telefonintervju med Wall Street Journal och sedan vägrat att bli fotograferad på Emanuel Ungaros event under "Fashion's night out". Det kryper i kroppen på mig - ta dig samman människa och låt inte de elaka tungornas olyckbådande skvaller bli självuppfyllande profetior! Suck!

Hermès ♥ Liberty

Hermès och Liberty i exklusivt samarbete


Hermès och Liberty slår sina påsar ihop. Under 6 veckor kommer man att kunna hitta en special-Hermès-shop på Liberty. Utöver den vanliga F/W 09-kollektionen kommer man att kunna hitta specialgjorda scarfar och slipsar tillverkade av Libertys kända Tana Lawn-bomull designat av Bali Barret. Spännande att para Libertys mönsterhistoria med Hermès fantastiska hantverkshistoria. Ytterligare ett exempel på när ett samarbete känns motiverat.

Diane von Furstenberg och Pre-rafaeliterna

Diane von Furstenberg S/S 10


Jag läste
Style.coms visningsrecension av Diane von Furstenbergs kollektion där det stod att kollektionen var inspirerad av Egypten och Pre-rafaeliterna. Det senare gjorde mig förstås nyfiken. Jag måste dock säga att referenserna till den brittiska konstnärsgruppen från 1800-talets i mitt tycke är rätt svåra att upptäcka. Den tydligaste kopplingen är nog snarare hårstylingen än kollektionen som sådan.

Konst från Pre-rafaelitrörelsen i urval


Inspirationen bakom kollektionen

tv. Alexander Wang S/S 10 th. inspirationsbild


Jag tänker inte lägga upp en massa bilder från Wangs kollektion, det har redan gjorts på tillräckligt många håll. Men jag måste ändå ge någon form av kommentar: Trist även om det är skönt att se att Mr Wang iallafall glimtvis verkar vilja visa något som  iallafall tenderar till att vara något nytt för designern.

Ingen har väl missat att det var amerikansk sport - amerikansk fotboll - som låg som inspiration bakom kollektionen. På
WWD kan man hitta 127 bilder som inspirerat till vårens kollektionen. Ovan ser ni Alexander Wangs bild med kommentaren “Exploring the deviant side of American teen culture.”. Inspirationen känns ganska bokstavlig efter att ha sett kollektionen.

Tjuvkik - Skorna från Balmains vårkollektion 2010

Skor från Balmains vårkollektion 2010


Än har modeveckorna bara startat (än så länge - sjukt uttråkad av det jag sett) och det är en långt kvar innan det är dags för modeveckornas grande finale - Paris - där Balmain visar sin vårkollektion. Men, redan nu har en liten förhandstitt på kollektionens skor läckt ut på nätet via twitter. En föraning om en etnoinspirerad kollektion?!? Det vore väl bara för väl om Christophe Decarnin väljer att droppa den glamrockiga stilen som precis alla torde vara trötta på vid det här laget. Den som lever får se... Spänning!

Hot dog

Ferdinand i glasögon från Oscar Magnusson och Elsa i fluga från Matinique

Foto: Bea Lundborg Av: Karolina Skande


Ingen älskar hundar som jag! Länge har jag velat göra ett modejobb där jag kan förena mina två passioner - mode och hundar. Jag lät därför några av mina favoritjyckar sitta modell när jag skulle göra ett jobb om höstens herraccessoarer i DN. Jobbet publiceras i DN söndag på söndag men redan nu hittar ni ett litet smakprov på
DN.se. Ni skulle bara veta hur kul vi hade det i studion! Är det inte så man dör lite?!

Vad var det jag sa - morrhår!


Minimarkets morrhårsfest på Domain, NK


Bildbevis från
Minimarkets morrhårsfest. Själv valde jag, inspirerad av boken som jag precis läst, att styla mina morrisar a'la Salvador Dali. Fantastiskt skoj!

Morrhår!



Oj, oj, oj - nu är man tillbaka i matchen. Idag har det gått i ett - precis så som det ska göra. Dagen avslutades på NK där Minimarket bjöd på morrhår (ja, morrhår). Nu ska jag försöka skriva mästerverk till DN. Vi ses imorgon!

Jeans

Jag har jeans på mig idag, det känns sjukt ovant... Den nya skjortan känns däremot otroligt bekant trots att den är ny. Älskar den! Nu ska jag till Bottega Veneta för att lära mig allt om "
The knot". Väskan firar 30 år och det firar man med mingel och utställning - "The knot: a retrospective".

Lula #9 Höst

Nytt nummer av Lula är på G


Nytt nummer av Lula - jag har väntat! Karen Elson - WOW! Kom till Sverige nu!


Fritt val

Nu ska vi se om jag minns var alla de här fina sakerna kommer ifrån...

Kavaj: LPBG - aldrig hört talas om tidigare, har ni?
Topp: Något otippat att jag plockar något från Vivenne Westwood...
Nagellack: Tillbaka till rött.
Väska: YSL men påminner om en Burberry som var nära att köpa för någon säsong sedan
Byxor (jag väljer att kalla dem tights!): Narciso Rodriguez
Skor: Åh, ah, eh! Balenciaga. Lackjodhpurs - tjing!

PS. Jag var bara tvungen att lägga till en kråsig klocka!

Om fulhet

Jag är otroligt fascinerad av vad som upplevs som fult och motbjudande och vad vi väljer att tolka som vackert. I mångt och mycket är uppfattningen om vackert och fult något subjektivt, men det finns vissa saker som nästan alla kulturer i världen uppfattar som motbjudande. Själv läser jag just nu Umberto Eccos bok "
Om Fulhet". Språket är akademiskt och ibland högtravande men innehållet är rasande intressant.

Intressanta fulexempel:

- Ålderdom är något som de flesta kulturer betraktas som något fult - rynkor, krokighet och tunnhårighet. Hemskt kan tyckas men förklaringen till varför det är så är både enkel och logisk. Allt som kan kopplas ihop med kroppens, i en förlängning människans, och i en ytterligare förlängning artens förfall tolkar vi som något negativt och därmed upplevs det som fult. Det hela grundar sig i naturens viktigaste lag - artens överlevnad.

- Många har säkert upplevt orättvisor som har med utseende att göra. Med jämna mellanrum dyker artiklar upp om hur vackra människor har lättare att få jobb än fula  och om hur vackra människor får passera före i krogkön. Orättvist, ja, men fullt förklarligt. Det onda har sedan urminnes tider framställts som något motbjudande och avskyvärt - djävulen med svans och horn, häxan med kutrygg och vårtor - medan det goda alltid förknippats med det vackra - de undersköna grekiska gudarna, de vackra änglarna. Kort - godheten är vacker medan ondskan är ful. Att förknippa ondska med något fult är med andra ord oerhört kulturellt betingat, så att favorisera det vackra är ett ganska naturligt (om än ofta omedvetet) beteende.

Intressant, eller hur? Läs!


Acne + Byredo

Fin etikett - förstås!


Jag måste säga att Byredo och Acne är en mycket bra fusion av två varumärken. Det nya samarbetet har resulterat i en doftljus vid namn "Lilla Nygatan 23". Lanseringsfest blir det i New York på torsdag. Där hade man ju gärna befunnit sig. Själv älskar jag specialljuset som man fick på Acnes pressvisning på Millesgården, jag antar att det är samma ljus som nu lanseras publikt. Det lilla ljuset tänds bara vid väldigt speciella tillfällen men nu behöver jag inte snåltända längre för nu kan jag bara styra min steg till närmsta Byredo-återförsäljare - eller Acnebutik (antar jag)...

Favoritljuset sjunger på sista versen!


Nej, men vad har vi här? En vit skjorta?!


Jag har insett att jag kanske inte kan använda favorithalsbandet varje dag. Det här halsbandet fick jag upp ögonen för när jag plåtade söndagens jobb för DN. Från H&M - 99 kr.


Håll i er nu! Jag köpte även en vit blus. 100% silke från Zara. Gillar de stora fickorna!

Höstmode i DN

Bild från DN Söndag


Nu går det att hitta en liten
del av modejobbet från i Söndags på webben för er som undrade. Enjoy!

Parisienne Kate Moss!


Kolla in den nya reklamfilmen för YSLs parfym Parisienne med Kate Moss. Hot, hot, hot - minst sagt! Jag gillar den instrumentala versionen av Depeche Modes "I feel you".

Fransk höst

Bild från DN Söndag 6/9

Av: Karolina Skande

Foto: Anne Nybleaus


I dagens DN Söndag hittar ni ett stort modejobb som jag har gjort. Snygga, franska och höstiga stadsbohemer var min inspiration - vilket kan ha bidragit till den akuta Parislängtan som jag upplevt senaste veckan. Ni som inte har DN kommer säkert att kunna se delar av jobbet på webben imorgon.

PS. Missa förresten inte att jag chattar på
DN.se imorgon kl 11.00! Jag påminner imorgon!

Parfymer

 

Jag är mycket nöjd med min doftgarderob för tillfället. Var doft vid rätt tillfälle.

Christian Celle, Calypso, Thé - Lätt doft för bekymmersfria dagar
Byredo Parfums, Blanche - Intressant doft för dagar av eftertanke och bildning
Dior, Escale a`Portofino - Härlig doft för dagar då drömmen om det ljuva livet känns påtagligt nära
Prada, Infusion de fleur D'oranger - God doft för alla de där dagarna då allt bara är som vanligt

Paris, je t'aime

Parisabstinensen blev för svår. Nu är resa bokad till Europas vackraste stad. Ursprungsplanen är alltid att resa någon annanstans - New York, Milano, Barcelona - men det tycks av någon anledning alltid bli Paris i slutändan.
Bo mysigt, äta gott och bara strosa! Jag ska nog köpa mig ett franskt ljudband inför resan. Je'mappelle Karolina

Edward Hopper och Dagmar

Edward Hopper - Morning Sun

Dagmarkampanj plåtad av Andreas Kock


Det här får bli en konstlördag här på bloggen. Men inte helt utan koppling till mode - det här är ju trots allt en modeblogg, he he. En personlig favorit bland de amerikanska konstnärerna är Edward Hopper. En favorit som jag tycks dela med den svenska modefotografen Andreas Kock. För visst måste det väl vara Edward Hoppers konst som inspirerat till dessa bilder tagna för Dagmar?

 

Edward Hopper - Empty Room

Dagmarkampanj plåtad av Andreas Kock


Magasinvanor


Democrats are more beutiful - Elizabeth Peyton!


Jag noterar en förändring i mitt magasinköparbeteende. Dyra modemagasin har blivit vardag så nu när jag vill köpa läsning att riktigt njuta av blir det konstmagasin. Kan det vara så att när hobby har blivit levebröd så måste man utveckla någon annan hobby? Är en hobby bara en hobby om det inte är allvar? Idag när jag var på
Konst-ig såg jag att senaste numret av Art World (konstvärldens motsvarighet till Vogue) frontade en av mina absoluta nutidsfavoriter - Elizabeth Peyton. Nu - läsning och rödvin! Lördag!

Elizabeth Peyton


Kort, kort

Klipp, klipp


Den ena modellen efter den andra låter lockarna falla och klipper håret kort, kort - Caroline Trentini, Alyona Osmanova och nu senast Irina Lazareanu. Jag tycker att det känns fräscht  och väljer att se det som ett tecken på att vi är trötta på det långa, slitna och "beachruffsiga" håret!

Del 6: Hotspot + Gant - På reklambyrån


Om jag fick välja


Tänk vad snygg man hade varit om man hade fri tillgång till alla kläder som finns att hitta på webben.

Tröja: Surface2Air
Halsband: H&M (det ska jag nog ta och kolla efter)
Kavaj: Acne
Ring: Sara Weinstock, ett för mig nytt smyckesmärke
Skor: Givenchy, oh la la
Byxor: Rag & Bone
Väska: YSL, en klassisk skönhet

A tribute to Dash Snow?

Danska supermodellen Freja Beha Erichsen är på omslaget av senaste numret av
Purple. När jag såg omslaget kom jag genast att tänka på en bild av bortgångna konstnären Dash Snow som publicerats i samma magasin bara ett par nummer tillbaka. En slump eller en hyllning till en bortgången vän?

Filippa K med mera

Filippa berättade om kollektionen

Snygga och trevliga Sara Blomqvist

Fina skor


Igår var det alltså pressvisning för Filippa Ks vårkollektion för 2010. Inspirationen var hämtad från 80-talet vilket var omöjligt att ta miste på. Färgchock! Miami Vice! Jag skulle säga att styrkan med vårkollektionen helt klart var kavajerna och byxorna (både på dam och herr).
Jag gillar Filippa K när de fokuserar på det som de kan allra bäst, det enkla, rena och raka. Avskalat ner till ett par grymt snygga byxor och en vit t-shirt med bra passform. Jag tycker att tjejerna (och killarna) som jobbar i Filippa K-butikerna oftast representerar Filippa K-stilen bäst. När jag var inne i butiken på Grev Turegatan häromdagen blev jag otroligt inspirerad av de snygga och trevliga butikstjejerna som såg grymma ut i just ett par av välsittande byxor och en ren vit skjorta. Enkelt på ett skönt avslappnat och lite nonchalant sätt, så vill jag se Filippa K.

Efter Filippa K begav jag mig vidare till Indiskas visning (där jag tyvärr inte fick en enda vettig bild). Kvällen avslutades sedan med middag,
tillsammans med ett glatt gäng, på Restaurang Grodan.

Middag på Grodan


Insomnia

Inatt - dålig natt. Inte många minuters sömn. Nu ska jag till DN för intressant plåtning och sen pressvisning för Filippa K och modevisning för Indiska - om jag står på benen så länge det vill säga.

Kavaj: Zara
Tröja: Acne
Byxor: Filippa K
Skor: Acne
Scarf: Götrich

Acne


Likt en gam högg jag efter
Lisas ratade utförsäljningsfynd. Allt jag köpte på Acneutförsäljningen har jag henne att tacka för! Hur mycket gillar inte jag rundhalsade stickade tröjor och kavajer. Fint, fint, fint! Glad, glad, glad! Tick tack! Jag köpte även sjuka mängder barnkläder till mina kära systersöner men jag antar att det inte är lika intressant för er bloggläsare att se.


Modeblogg 1.0

Dagens outfit från 2005-2006


Miashopping skriver ett roligt (och intressant) inlägg om tiden då modebloggerskorna var huvudlösa (cirka 2005). Själv valde jag av flera anledningar att vara anonym på bloggen väldigt länge. En av de främsta anledningarna var, precis som Mia skriver, att det var kläderna som var huvudsaken. Modebloggerskorna ville visa upp sina kläder och sin stil - inte sig själva. De som skrev modebloggar då var intresserade av kläder, stil och mode och hade inget behov eller intresse av att fronta sin person. Till skillnad från idag då man ibland får känslan av att vissa startar en modeblogg främst för att visa upp sig själva och att modet eller kläderna är sekundära i sammanhanget. Idag är närbilder ur alla möjliga vinklar på minst 600 pixlars bredd närmast ett måste om du ska ha en suck i modebloggsvängen. Mobilbilder på max 200 pixlar utan huvuden skulle inte ha mycket till chans i bloggosfären idag.

Mer Bloppis!

Det sålde ju slut i ett kick så jag öser upp lite fler fynd.

Söt blus med knyt i midjan från See by Chloé

Märke: See by Chloé
Storlek: Italiensk 44 (svensk 40) OBS! Liten i storleken
Hotspot-pris inklusive frakt: 450
0 kronor

Om du skulle vara intresserad av något av dessa plagg är det bara att maila: [email protected]




Vive la France

Jag ska snart dra iväg på ett litet uppdrag men är tillbaka vid skrivbordet i eftermiddag då jag tänkte lägga upp lite fler guldkorn på bloppisen.

Tröja: Weekday
Byxor: Rodebjer
Skor: Acne
Väska: Chloé
Smycken: Diverse

Hot hot hot - Sliced & Diced

Alexander Wang ,Rad Hourani, Ohne titel

Det verkar som om vi får leva med det trasiga trash-modet ett tag till. Men istället för hål är det nu kirurgiska snitt som är senaste sättet att på moderiktigt vis trasa ner ett plagg, främst byxor men gärna lite överallt på valfritt plagg. Om det är något som jag kommer att bära? Inte troligt...

Marknadsanpassning

Specialanpassat POP-omslag för de baltiska länderna

INGEN har väl missat att lilla
modebloggerskan Tavi ska pryda Dasha Zhukovas första nummer av POP? Däremot kanske ni inte har hört att porrstjärnan/politikern Cicciolina kommer att placeras på omslaget i de baltiska länderna. Visst kan det vara klokt att anpassa omslag och innehåll efter marknad men glappet mellan Tavi och Cicciolina kanske är väl lite brett?!?

Filippa K

Idag hade jag 15 min att bränna på stan innan jag skulle träffa
Jonna på Sturehof - livsfarligt! En sväng förbi Filippa K resulterade i 3 köp. Jag jobbar tydligen efter en-in-en-ut-principen. Långskjorta, förstås!


Men även en klänning som på galgen kanske inte ser ut att vara mycket för världen men som visade sig vara helt fantastisk på. Hotspotklänning!


Underkläder är svårt att hitta, iallafall om man som jag vill ha rejäla saker i bomull. Hur fina är inte Filippa Ks söta små under?

Business as usual


Så var sötebrödsdagarna verkligen över - hösten är här! Idag ska jag plocka kläder och ha ett trevligt lunchmöte med
den här donnan.

Kavaj: Zara
Skjorta: Acne
Byxor: Acne
Skor: Acne
Väska: Chloé
Armband: Diverse