header to ads



Hotspot kontemplerar - Vet någon var man kan köpa “den egna stilen”?

Hotspot kontemplerar

Ny kategori! Tankar och funderingar kring aktuella modefenomen helt enkelt. För den som mäktar med att läsa lite text.

Hela fashioneliten och dess efterföljare är rörande överens, ”den egna stilen” är det man bör eftersträva för att bli modemässigt fulländad. ”Det spelar ingen roll vad du har på dig bara det återspeglar din personlighet”, ”skit i trender det är bara töntigt”, ”var personlig”, ”klä dig i sånt du trivs i” - självklart ligger det många sanningar i dessa ack så utslitna ord men även många lögner. Ponera att din egna stil är en kort sliten jeanskjol, urringat rosa linne med ”zexy babe” tryckt på bröstet, sönderblekt långt hår och vita höga stövlar med spetsiga tår, du älskar helhjärtat ditt val av kläder och tycker verkligen att de reflekterar din personlighet, du borde med andra ord få högsta betyg av alla modebedömare och experter – eller? Naturligtvis inte!
"Den egna stilen” måste nämligen följa väldigt strikta ramar för att klassas som ”egen” och eftertraktansvärd. Du kan med andra ord inte fritt välja det du tycker är fint från Kappahl, Lindex och Gina Tricot och hänga på dig - nej just den egna stilen duger nämligen inte. Att klä sig som alla andra är det fulaste man kan göra men att klä sig i ”fula” kläder från de svenniga klädkedjorna är en dödssynd.
Vad räknas då som ”snyggt”, ”fult” och ”ingen egen stil”? Var lugn, det är otroligt väl definierat. Allt som är smalt och lite obskyrt (gärna så lokalt som möjligt, lokalt är alltid coolare än globalt) men ändå rosat av någon ”som har koll” är lika med snyggt, allt som säljs på Gina Tricot och Asos är ”fult” och allt som alla andra vill ha (läs: det som det står om på modebloggar) är ”inte en egen stil”. Om du nu tror att du kan gå säker genom att köpa allt snyggt från de coola små balla märkena så tror du fel – nej det tyder på ytterst dålig smak (läs: ingen personlig smak).
Nålshuvudet för den egna stilen är med andra ord otroligt litet, för hur lätt är det att ha coola, snygga saker som ingen annan har eller vill ha och sen lyckas kombinera dem på ett sätt som ingen annan gör.
Jag kan dock lugna alla som får akut stilstress, ”den egna stilen” börjar bli otrendig. Alla vill ha den och det är ju som bekant det fulaste av allt. Våren 2007 blir våren då man ska se ut som alla andra – och det är hur hett som helst! 

Ovanstående inlägg är skrivet  med en ytterst ironisk underton men med ett par allvarligt menade funderingar.

Kommentarer
Postat av: Camilla

Huvudet på spiken. ;)

Postat av: Amanda

Haha såå rätt ju.
Men om vi ska vara lite seriösa, det finns en person som verkligen klarar det där med att ha en egen stil men inte vara konstig och ja du vet... och det är Sigrid.

2006-12-14 @ 14:06:02
URL: http://amandaelinmaria.blogspot.com
Postat av: veronica

Haller med Camilla, verkligen huvudet pa spiken.

Sen lyckas ju aven Cory Kennedy med det dar att ha en egen stil (jag ar inget stort fan av henne dock), men i LA ar hon mest kand for att vara en minderarig och smatt patetisk partytjej med en fet planbok.

2006-12-14 @ 14:13:00
URL: http://fashionette.wordpress.com
Postat av: Mimi

Haha, jag säger samma sak som Camilla: Huvudet på spiken!
"Egen stil" har tappat all betydelse! Om jag skulle försöka definera vad det betyder för mig så skulle jag säga att en person som har en egen stil gör en utav två saker:
1. Har oavsett vad som varit trendigt hållt på vissa 'kläd-principer' och man har bland trend-plaggen kunnat se något utav ett tema. 2. Har inga riktlinjer alls; Ena dagen är det goth och nästa dag är det 20-tal.

2006-12-14 @ 14:17:43
URL: http://mimis.blogg.se
Postat av: Anna Krimskrams

Åh så bra - och befriande!

2006-12-14 @ 14:20:51
URL: http://krimskrams.webblogg.se/
Postat av: Diana

Bästa jag har läst på länge. Tack!

2006-12-14 @ 14:22:22
Postat av: G. Camilla

åh, det här är en kategori jag verkligen, verkligen gillar. läser modevetenskap, kurs och att gräva lite mer under ytan på allt vad modevärlden innebär är så kul och intressant. Roligt att analysera och höra vad alla andra tänker om det ena och det andra.
kramar

2006-12-14 @ 14:34:01
URL: http://www.gladyscamilla.blogg.se
Postat av: Anneli

Väl skrivet, och att det finns ironi i texten råder det ingen tvekan om.

Det jag undrar är var du isf själv hamnar, efter att ha ironiserat över hela "egen stil"-grejen. Alltså, jag tycker du trampar i din egen fälla lite grann med ditt resonemang. Du ironiserar ju över dig själv och dina fellow bloggare!

2006-12-14 @ 14:39:22
Postat av: Linda G

Håller med alla, hur bra och roligt som helst. Tänkte faktiskt på detta med "egen stil" när jag läste din intervju med Robert Rydberg. Det är ju en sak att vara modig och unik när man har pengar och tillgång till stort utbud men bor man i mindre stad och har begränsad budget är ju H&M rikt representerad i garderoben. Varje person får väl försöka sätta lite personlig prägel på sina outfits och det gör man ju eftersom alla faktiskt är olika individer.

2006-12-14 @ 14:40:42
Postat av: Fia

Va glad jag blir över att du skrivit om det här. Jag har tänkt på det här med 'den egna stilen' som många pratar om, speciellt stylister och kända modevetare. Och nu har du skrivit så att man förstår.

2006-12-14 @ 14:41:08
URL: http://copsfashion.wordpress.com
Postat av: lenie

jätte bra skrivet :)

2006-12-14 @ 14:44:28
URL: http://leenajoutsemo.blogg.se/
Postat av: hotspot

Camilla: Tack!
Amanda: Tack! Jag älskar Sigrid!
veronica: Tack :)
Mimi: Roliga funderingar :D
Anna Krimskrams: TAck :)
Diana: Stolt som en tupp :)
G. Camilla: Vad rooligt. Jag upskattar ju själv lite mer genomtänkta och arbetade texter om mode, nu återstår bara att se hu rofta jag hinner pränta ner mina tankar!
Anneli: Tack! Personligen tror jag att de flesta köper och klär sig i det de tycker är snyggt och det är enligt mig "en egen stil" oavsett om 0 andra personer gillar det eller "alla i hela sverige" gillar exakt samma saker. Jag förstår inte varför vissa "egna stilar" betraktas som mer rumsrena än andra?
Linda G: Jo alla köper ju förhoppningsvis kläder de gillar och kombinerar dem på det sätt som de tycker är fint och enligt mig är det en egen stil lika mycket som allt annat!
Fia: :) Kom bara ihåg att det ligger mycket ironi bakom min text :)

2006-12-14 @ 14:47:14
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Madde

Det bästa jag läst på länge! Otroligt bra skrivet! :D

2006-12-14 @ 14:47:49
URL: http://maddesmode.webblogg.se
Postat av: Elle

Detta var precis vad jag satt och tänkte på när jag läste din intervju med Robert Rydberg!! Du tog verkligen orden ur min mun. Detta med att det bästa är att ha en egen stil, men att det bara är de "rätta" egna stilarna som är coolt är så rätt. Det enda som menas är ju att man ska ha exakt det som är trendigt, men att man ska göra en egen twist och om alla gör det, ja då är det ju plötsligt inte eget längre.. Grymt bra skrivet! Tack!

2006-12-14 @ 14:51:20
Postat av: Annie

Väldigt bra kategori Hotspot. Substans är ordet känner jag.

2006-12-14 @ 14:51:46
URL: http://enteranniesworld.blogspot.com/
Postat av: Eleonore

Och det är så skönt att man kan ha självdistans när man befinner sig mitt i smeten :)

2006-12-14 @ 14:53:30
URL: http://www.jonkoping.nu/ytligheter
Postat av: Michaela

Word! Lite kul att om typ tre modebloggerskor köpt samma klänning eller skor eller whatever så börjar folk prata om att "alla har den där klänningen/skorna" eller liknande bara för flera bloggerskor har den. Typ Gardenia ankelbootsen? Har sett flera bloggerskor men kanske bara fem stycken på stan. Eller de svarta Zara-pumpsen med rundtå som ett par bloggerskor köpte men jag har nog bara sett ett eller två par på stan. Och två personer är väl inte "alla"? Gillar kategorin!

2006-12-14 @ 14:56:48
URL: http://rar.blogg.se
Postat av: Roxana

Enda sättet fär att kunna klä sig "eget" är ju att bara använda second hand.De plaggen finns det ju oftast bara en av. Samt att sy/virka7sticka egna plagg.

2006-12-14 @ 15:24:45
Postat av: Käthe

Hihi, årets bästa inlägg och med härlig distans. :)

2006-12-14 @ 15:30:02
URL: http://kathe.blogg.se
Postat av: Annika

Bra skrivet! Men när ska du ha dagens outfit? Känns som en evighet sen du hade det ;)

2006-12-14 @ 15:32:20
URL: http://annika.webblogg.se
Postat av: Helena

Säger som Eleonore, härligt med ironi och självdistans i dagens shop(blogg)oholic tider! Ser fram emot fler inlägg i denna kategori! :)

2006-12-14 @ 15:37:01
Postat av: MakeUpYourMind

Så sant som det var sagt! Kunde inte ha sagt dt bättre själv.

2006-12-14 @ 15:39:52
URL: http://www.makeupyourmind.webblogg.se
Postat av: FashionFun

Intressant, kul och tänkvärt. Längtat efter denna typen av inlägg från dig :)
TAck!

2006-12-14 @ 15:41:43
URL: http://fashionfun.blogg.se/
Postat av: Hannis*

BRA helt enkelt, mycket bra!

2006-12-14 @ 15:44:39
Postat av: Britta

Allvarligt talat så är det ju först när man ignorerar förståsigpåarna och skiter högaktningsfullt i vad andra tycker om ens kläder som man kan kalla det att man har en egen stil. Och för att göra det krävs det mer mod än vad den samlade stileliten i pyttelandet Sverige någonsin kan anamma. Med några få undantag.
Vi är så fast i vårt kollektiva självförtroende att vi känner oss mer eller mindre tvungna att dissa allt som faller utanför ramen för det som markerar vår egen lilla klick-tillhörighet. Trist, men svenskt.

2006-12-14 @ 15:47:13
Postat av: Laura

Bra skrivet. Visst det dær med 'den egna stilen'. I all æra. Før jag gillar nær folk ær nytænkande, skapar nya trender eller som tvært om bara skiter i allt som har med trender att gøra & lyckas se coola ut ændå. Men på andra sidan, vi tar Cory Kennedy som ex. Ung tjej, tydligt modemedveten & kør sin egen grej. MEN vad hænder nær 50.000 tjejer & kvinnor runt omkring i europa inspireras & vill se ut som henne? Dom tar efter stilen som blivit en trend i sig & då ær det ju inte alls eget længre. Då har ju principen om 'en egen stil' døtt ut 6 blivit en trend... som allt annat.

2006-12-14 @ 15:57:46
URL: http://auralaura.blogg.se
Postat av: Stina

Fantastiskt bra skrivet! Började själv ponera om att skriva ett inlägg om ämnet efter det kom på tal igår på din blogg men nu behöver jag inte det! Länkar till dig.

2006-12-14 @ 16:01:13
URL: http://kladstrecket.blogspot.com
Postat av: Mia

Rightonhoney:-) Kan internet ha ngt med saken att göra, månne;-) Tjipp!

2006-12-14 @ 16:03:55
URL: http://monokel.blogspot.com/
Postat av: Dress Like a Princess

Vad duktig du är på att skriva :)

2006-12-14 @ 16:07:07
URL: http://dresslikeaprincess.blogg.se
Postat av: Missy

Så rätt!!! Måste förstås stämma in i hyllningskören, även jag. Eftersom alla eftersträvar en "egen, personlig stil" innebär det ju att alla med en "egen och personlig stil" ser likadana ut. Hur konstigt det än må låta (men herregud, se er om så märker ni att det är sant!) Och alla vet ju att ett mode slutar att vara ett mode när den stora massan anammat det, så jag tror helt och fullt på dina orakel-ord om våren 2007 ;-)

2006-12-14 @ 16:12:08
Postat av: Emma

Roligt skrivet :)

2006-12-14 @ 16:15:10
URL: http://lillaemma.webblogg.se/
Postat av: A

Du är ju jätteduktig på att skriva :D Hur kommer det sig att inte du får skriva krönikor i tidningar?
Väldigt intressanta funderingar kring ett väldigt intressant ämne också :) Så klockrent alltså!

2006-12-14 @ 16:17:27
URL: http://belive.blogg.se
Postat av: petra

bra sagt på många sätt o vis. Men sista meningen hoppas jag du menar ironisk. Självklart använder alla som gillar kläder sig av vad som händer i modebranchen. Men däremot hur vi sätter ihop det och vad som klär oss, personligen och kroppsform..!!!! Jag hoppas verkligen inte att våren blir så att alla ska klona sig mer än vad man gör nu, gå ner gatan på Söder eller Sture- alla ser ju likadanna ut o det gör att stilen blir opersonlig. För mig definera jag mig genom mina kläder, gör inte ni det!!!

2006-12-14 @ 16:17:36
Postat av: Anonym

Kände du dig lite dissad med StylistRobbans svar på fråga 7 och 10?

2006-12-14 @ 16:18:00
Postat av: Coco

Åh, Hotspot, det här var faktiskt den _bästa_ och mest klarsynta modeanalysen i år! Jag har skrattat högt framför skärmen - bravo!!

2006-12-14 @ 16:19:59
Postat av: Robert

Den personliga stilen är det som driver modet framåt... Skulle den dö, vad skulle då all inspiration komma ifrån tror du?
Nej, jag köper inte alls dina argument. Skulle istället vilja säga att den personliga stilen är viktigare än någonsin. Du gör också en kategorisering med folk som bär t.ex. zexy babe... efter som du generalisera dem som en grupp, har de ju ingen personlig stil, eller hur?!
Nej! tyvärr... Personalize!

2006-12-14 @ 16:20:18
URL: http://form.blogg.se
Postat av: Anonym

And u?! Have u got your own style or not? I'm not sure what to think of your analysis. Perhaps I'm stupid. take care!

2006-12-14 @ 16:31:30
URL: http://stylesucker.blogg.se
Postat av: sanna

vilket härligt inlägg!

2006-12-14 @ 16:45:23
URL: http://spaderdam.webblogg.se/
Postat av: sura tanten

Bra skrivet! ...kul att läsa också:)

2006-12-14 @ 16:52:46
URL: http://suratanten.blogs.se
Postat av: petra

måste säga att jag ser faktisk hellre folk gå i kort jeans kjol, rosa poncho vad som helst som inte är trendigt. Även om man själv till vis del följer vissa trender, så blir jag så glad när jag ser någon som vågar sticka ut o ger fan i vad andra tycker... Men seriöst finns de i Sverige? jag har kanske sett enstaka i de åren jag bott här, alla är snygga, men man ser inte skillnaden!! blir det värre nu??

2006-12-14 @ 16:59:39
Postat av: Sara

Verkligen bra skrivet!! Håller med dig det är verkligen svårt att definiera egen stil! Men jag köpte i alla fall en helt underbar klänning på Weekday i förra helgen (maid-dress:) av märket: Paula Hagerskans. I den känner jag mig egen.

2006-12-14 @ 17:01:46
URL: http://www.weekday.se
Postat av: hotspot

lenie: Tack!
Madde: Generad men smickrad :)
Elle: Ha ha ha, ja något åt det håller :)
Annie: Tack tack tack!
Eleonore: Ja man försöker ju ;)
Michaela: Ha ha, ja det där är en sjukdom jag själv drabbas av ibland, man tror att "alla" vill ha något bara för att lilla bloggklicken är ute efter det men i verkliga livet ser det annorlunda ut.
Roxana: Jag håller inte riktigt med, tycker nog att det går att vara personlig ändå
Käthe: Åh någon som fattat tonen! Tack! :)
Annika: I know, det kan helt enkelt bara bortförklaras med tidsbrist. Jag ber om ursäkt och hoppas att fler dagens dyker upp inom kort
Helena: Tack tack! Jag ska göra mitt bästa att få fram mer inlägg i kategorin det enda som kan stoppa mig är bristen på tid :)
makeUpYourMind: TAck tack!
FashionFun: Och förhoppningsvis kommer de dyka upp med jämna mellanrum :)
Hannis*: Tack!
Britta: Jag förstår vad du menar och håller delvis med!
Laura: Ja det går ju så fort så man vet ju snart inte längre vem som var först, vad som var eget och vem man ska lyssna på men visst är det skoj :)
Stina: He he, jag har pillat och fixat påd et här inlägget ganska länge och nu kände jag att det var moget att publiceras! Tack!
Mia: Ja, du fråga mig inte... :)
Dress like a princess: Dolda talanger ;) Tack!!!
Missy: tack tack och jag förstår vad du menar!
Emma: Tack!
A: Oj nu kommer jag snart att tappa fotfästet av allt härligt smicker! Tack så mycket :)
Petra: Mycket ironisk!!!!!!!
Anonym: Anser mig faktiskt ha en egen stil så nej inte särskilt
Coco: atck så hemskt mycket - roligt att man kan underhålla!
Robert: Ironi som sagt var ironi! Jag precis som du beudrar människor som lyckas få till det på ett fantastiskt och nytänkande sätt men det är inte alltid så enkelt som folk vill få det att låta som
Stylesucker: Ok, jag antar att du kan svenska eftersom du förstår inläggen. Jag skulle garanterat säga att jag har en egen stil.
sanna: Tack!
sura tanten: Tack tack, roligast är när man kan underhålla någon :)

2006-12-14 @ 17:04:52
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Lovisa

Åh, din blogg blir bara bättre och bättre Hotspot! Superbra inlägg. Tycker själv att det är väldigt förvirrande hela den här grejen med "egna stilen". Går det tillexempel att ha en "egen" stil, sammtidigt som man klär sig modernt? Det säger ju imot sig själv lite... Aja hursom, mycket kul å interessant läsning!

2006-12-14 @ 17:16:47
URL: http://lovisaochlitetill.blogg.se
Postat av: Sophia

shit vad bra skrivet! keep up the good work och du kan gå långt! Tack.

2006-12-14 @ 17:40:07
URL: http://fuckingfabulous.webblogg.se
Postat av: W

Resonemnaget påminner mig lite om en gammal krönika av Linda Skugge i spåren av "ingen vill veta var du köpt din tröja". Medvetet val av vintage efter mycket medvetet sökande av "rätt grejer" är något helt annat än att bara gå och handla gamla grejer på Myrorna för att man känner för det eller kanske för att man inte har råd med något annat. Lite samma sak som Östermalmsdonnorna som går runt med vintagebarnvagnar (för att inte se ut som alla andra svenssons och vara mer personlig). Något helt annat än att ha en gammal vagn vilken som helst. Kul med reflektioner!

2006-12-14 @ 18:28:19
URL: http://livingbycw.blogsome.com/
Postat av: Emma

Kul med ny kategori! Du skriver jättebra.

2006-12-14 @ 18:32:50
URL: http://www.emmasgarderob.webblogg.se
Postat av: Sofia

Intressanta funderingar. Vad tycker du själv? Är det viktigt med en egen stil? Eftersträvar du en egen stil?

Exemplet du ger med en tjej vars "egna stil" består av kort sliten jeanskjol, urringat rosa linne med "zexy babe" tryckt på bröstet, sönderblekt långt hår och vita höga stövlar med spetsiga tår - vad tycker DU om en sådan tjejs stil? Är den hot eller not so hot?

Tycker att det är kul med ironi, men vill gärna höra få ett svar sans ironi eftersom jag är uppriktigt nyfiken på dina åsikter.

2006-12-14 @ 18:39:46
Postat av: Mimmi

det här med mode är svårt, egen stil ännu svårare och att vara riktigt trendig har blivit jämställt med att gömma en elefant i badkaret - näst intill omöjligt!

2006-12-14 @ 18:57:06
URL: http://mimmisblogg.webblogg.se
Postat av: Mary

Haha, ganska roligt inlägg som slår huvudet på spiken, att begreppet "egen stil" egentligen inte existerar i den mån det används av "rätt" människor idag. Men egen stil kan också betyda något positivt, då tänker jag mer på det som kallas för "Personal Style" kanske, att vissa människor har ett eget grund/favorittema som de själva valt och tycker om och sedan inkorporerar vissa av de element som "alla andra" gillar i. Som en melodi som man gör vissa tillägg till när anadan faller på?

2006-12-14 @ 18:58:54
URL: http://maryladyluck.blogspot.com/
Postat av: Lisa

Kul med ny kategori! Håller helt med, personligast är bäst, men trendigt ska det va, eller? Ojoj, kanske det är enklare att bara mixa, det personliga med det trendiga, lite fingertoppskänsla och voilá! Oj, lättare sagt än gjort!

2006-12-14 @ 19:06:11
URL: http://minkusinmadagaskar.blogspot.com
Postat av: Stina

Det här var underbart roligt och befriande att läsa. Ärligt talat - var det verkligen så mycket ironi? Tyckte att du skrev en hel del sanningar. ;)

2006-12-14 @ 19:12:20
URL: http://rubia.se
Postat av: den Revolutionära Ankan

Man ska aldrig, aldrig sätta sig över andra människors preferenser, det är ett litet ledord som jag i teorin försöker följa. I praktiken så kan jag nog hissa och dissa och grovt kategorisera precis som de flesta andra.

Stil för mig handlar om att göra medvetna val utan att något blir för konstruerat. Stil för mig är också att bli inspirerad av hur andra människor väljer att sätta samman sin "look". I litet och i stort.

Att inordna sig i en större skara och klä sig precis som alla andra är inte inspirerande, men det kan vara praktiskt. Alla har inte tid, lust eller ekonomi att alltid engagera sig i mode och det är faktiskt ok! För mig är faktiskt det mer ok än den dömande skaran som springer i flock men låtsas vara individualister med en ganska elitistisk syn på hur de tycker att mode ska vara. Det är en himla trist inställning till mode, tycker jag. Mode ska vara frihet!

2006-12-14 @ 19:29:01
Postat av: Mill

Det är så härligt med lite ironi och självdistans, men med en gnutta sanning! Well written!

2006-12-14 @ 19:40:28
URL: http://millssvada.blogspot.com
Postat av: hotspot

Lovisa: Mycket klok frågeställning som jag knappt vet svaret på - som sagt var mycket förvirrande! Tack!
Sophia: tack jag är djupt smickrad!
W: Ja, jag är så förvirrad nu så jag vet knapast ut eller in eller svad som var min tanke från början :) Tack!
Emma. Vad roligt att du tycker det, tack!
Sofia: Jag tycker att alla som klär sig i det de själva tycker är snyggt har en egen stil, med andra ord har jag en egen stil för jag har mycket starka uppfattningar om vad jag tycker är snyggt och inte och skulle aldrig sätta på mig något jag inte tycker är fint, sen vad jag tycker är fint ändras hela tiden...
Mimmi: ha ha ha ha :D Ja det är garanterat svårare än vad det låter :)
Mary: Självklart har egen stil en stark positiv konnotation men begreppet har verkligen använts i vått och torrt ibland av konstiga anledningar och vid fel tillfällen om du frågar mig.
Lisa: Ja PRECIS så! :)
Stina: Ok, det är allt fullkomliga sanningar ;)
den Revolutionära ankan: Mycket mycket kloka ord!
Mill: Tack tack! :)

2006-12-14 @ 19:54:02
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: oa

"Världens osäkraste folk" Har ni sett Fredrik Lindströms program igår?..handlade om svenskar.
Svenskar behöver supa för att bli bekräftade och våga...samma med mode, få vågar sticka ut, ALLA har page och leggins och A formade klänningar.Har oxå med osäkerheten att göra.

2006-12-14 @ 19:54:44
URL: http://livsstiligt.blogspot.com
Postat av: Bjooti

Väldigt bra text!

2006-12-14 @ 19:58:42
URL: http://bjooti.net
Postat av: Modebladet

Mycket intressant och läsvärt. Tummen upp!

2006-12-14 @ 20:00:25
URL: http://modebladet.blogg.se
Postat av: Frida

Så himla intressant, idag har tänkt mycket på det här ämnet senaste dagarna. På tiden att någon fick ner mina tankar på prent.
BRA SKRIVET!

2006-12-14 @ 20:05:29
Postat av: Ida

Så sant! Sjukt bra skrivet bruden! Du imponerar vad du än väljer att göra och skriva på din blogg!

2006-12-14 @ 20:54:33
URL: http://shopblogg.webblogg.se
Postat av: Sparkle

Riktigt bra skrivet. Jag hoppas på fler såna bra inlägg! :)

2006-12-14 @ 21:03:51
URL: http://sparkle.blogg.se
Postat av: Kerstin

Heja Hotspot. Allvarligt - pennan är din bästa vän. Puss :)

2006-12-14 @ 21:09:44
URL: http://kerstinrosalia.blogspot.com/
Postat av: Anna

Bra skrivet! Det kanske är ett sätt att utrycka att mode inte är rationellt och förändras ständigt? (och just därför tycker vi om mode)

2006-12-14 @ 21:44:28
Postat av: Malin A

Hotspot-Du är cool !

2006-12-14 @ 22:42:01
Postat av: Anna

Härlig läsning, skrattade högt för mig själv flera gånger! Kramkram

2006-12-14 @ 22:54:33
URL: http://fashionable55.webblogg.se
Postat av: Emmy

Tankeväckande och välskrivet! Ett klassiskt exempel på detta är väl ändå Rachel Zoe hypen, alla tjejer som hon stylade precis likadant blev sjukt omskrivna för sin "egna" stils skull.

2006-12-14 @ 23:07:37
URL: http://www.emmylicious.blogg.se
Postat av: Em

Vilken bra ny kategori! Mycket intressant att läsa dina och dina läsares reflektioner över sådana här saker.
Jag har aldrig varit i ett land där folk är mer homogent klädda än i Sverige. Reagerar alltid speciellt mycket på det när jag varit utomlands en längre tid och kliver av Arlanda Express på Centralen. Visst, alla är "inne" och har den senaste klacken eller halsbandlängden, men hur kul är det att se ut som ALLA andra? Det har jag aldrig förstått.
Alla måste väl ha saker de hatar eller älskar oavsett mode. Hur kommer det sig då att alla plötsligt ÄLSKAR klumpklackar bara för att det räknas som "inne"? Själv hatar jag klumpklackar och hade sjukt svårt att hitta några stövlar alls när det var som värst.
Oops, sorry för långt inlägg! :-)

2006-12-15 @ 00:28:57
URL: http://chicpicks.blogspot.com
Postat av: hotspot

oa: Ja det kan nog ligga något i det men jag tycker ändå att när jag pluggade i USA så såg verkligen ALLA amerikanske collageungdomar EXAKT likadana ut. Det känns som om jag skulle kunna plocka ut en amerikansk collageungdom ur en skara på 1000 pers hur lätt som helst. Så även om svenskarna är homogena så är det ett fenomen som finns inom olika grupper i alla delar av världen. Se bara på de japanska ungdomarna där alla kör på någon seriefigursstil, galet - ja men alla har det, kan det då kallas "en egen stil?"
Bjooti: Tack!
Modebladet:Tack!
Frida: Tackar och niger!
Ida: Tack snälla IDa, jag uppskattar verkligen dina ord :) Tack!!
Sparkle: De kommer när inspirationen och ämnena faller naturligt på plats :) Tack!
Kerstin: Stolt och glad så det förslår! Tack!
Anna: Ja du har helt rätt mode är allt annat än rationellt och jag håller med, det är det som är tjusningen!
Malin A: Ha ha ha, det vet jag inget om men jag tackar :)
Anna: Det är så roligt att man kan underhålla, roligt men overkligt :)
Emmy: Ja exemplena kan göras oändliga :) Tack!
Em: Du ska inte be om ursäkt för att du skriver långa kommentarer, det är BARA intressant och roligt! Jag håller med men ändå inte... Jag tror att det finns grupperingar i alla länder där folk klär sig väldigt homogent, ovan gav jag exemplet på amerikanska collegeungdomar där stilen verkligen är likriktad.

2006-12-15 @ 07:33:00
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Julia

Egen stil skapas enligt mig av människor som inte är så förb*nnat ängsliga om vad som är "rätt just nu". Människor som med mod och utan att snegla på sin samtid vågar uttycka lust och glädje med sina kläder. Om den personen sedan bor i Åmål och handlar alla sina kläder på Gina Tricot och JC eller bor i fina kvarteret i STHLM och shoppar på små "fina" butiker spelar ingen roll.

2006-12-15 @ 14:55:54
Postat av: Marie

Bra skrivet!

2006-12-15 @ 18:23:22
URL: http://www.janeaddams.blogspot.com
Postat av: Cicci

Hahaha, helt fantastiskt! Har funderat mycket kring det där också och alla pretton som hyllar den egna stilen, ja så länge den egna stilen är så cool att den godkäns av dem! Eller nåt! Jättebra skrivet, mer sånt :)!

2006-12-15 @ 20:11:54
URL: http://ciccicicci.webblogg.se
Postat av: Anonym

jag skulle nog säga sarkastiskt. inte ironiskt. roligt att en som skriver en blogg inte vet skillnaden. jag menar, man kan tro att någon som skriver mycket, är så pass bevandrad i det svenska språket att veta en sån basic grej??

2006-12-16 @ 02:41:37
Postat av: hotspot

Julia: Personligen tycker jag att alla som köper och har på sig kläder de tycker är fina har en egen stil oavsett hur många eller få som har samma plagg.
Marie: tack!
Cicci: Ja lite så...
Anonym: Så vitt jag vet är sarkasm en skarpare och bitskare form av ironi så gränsen är väl hårfin, vill du kalla det sarkasm så varsågod.

2006-12-16 @ 10:08:52
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Bohemica

Väldigt bra skrivet! Julkramar!

2006-12-25 @ 17:10:30
URL: http://bohemica.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:

Trackback
Links