header to ads



I'll be back!


Bild: Det var aktuellt sommaren 2006 - Spybag, Lindsay Lohan i Vanity Fair och marin-mode...

Eftersom jag drar iväg söderut tiiiidigt imorgon tar jag ett ordentligt semester-adjö redan ikväll genom att återanvända ett gammalt semesterkollage som jag gjorde inför sommarsemestern 2006. Härliga sommarvibbar!

Vi ses igen 3/8!

Semester hägrar


Bild: Make-up-Lisa sminkar Anna i bakluckan på bilen

Jag kom precis innanför dörren. Jag har varit ute och plåtat modejobb på stan hela dagen idag och det känns. Tack och lov så ska jag åka till landet imorgon för en veckas semester (först måste jag bara avsluta en lång lista med jobb ikväll). Jag behöver verkligen lite rehabilitering, det känns som om flytt och renovering i kombination med jobbstress börjar ta ut sin rätt. Jag är på väg att gå in i någon form av senilstadie där jag inte ens kan slutföra en tanke - så trött är jag.

Med andra ord kommer det nog att bli lite glest med inlägg på bloggen närmsta veckan men jag lovar att snart komma tillbaka full av liv och vitalitet.

?


Jag har
på senare tid börjat ifrågasätta Marc Jacobs omdömme. Nu undrar jag om han har tappat det helt. Gå in på Marc Jacobs webbsida och kolla själva! Ska man hoppas att det är någon som hackat sidan?

Tavi är tolv


Bilder:
Tavi - The new girl in town

Ibland, även om det sker ytterst sällan, trillar man över bloggar som väcker ens intresse och uppmärksamhet. Tavi skiver en sån blogg. Tavi är tolv år gammal men har redan mer koll och stil än de flesta modebloggerskor med den dubbla åldern. Lite sjukt är det men jag kan inte annat än att fascineras av hennes modemognad och förtrollas av hennes vackra bilder.

Tolv år! Madness!

Middag på Gondolen


Efter, vad som iallafall känns som, veckor av flytt ska jag ikväll ut och roa mig. Det känns som om det var evigheter sen sist. Middag på Gondolen med en härlig vän är vad som vankas.

Armband: Fint och
Chunky
T-Shirt: Lanvins t-shirtar är grymma men även när det kommer till priset
Nagellack: Jag gillar namnen på OPIs färger "MonSooner or Later"
Kjol: Har vi tröttnat på de vippiga kjolarna än?
Hår-rosett: Fin stor och svart rosett att ha i håret!
Skor: Jag tror att grova gummisulor (som sticker ut lite från kanten) på skor kommer stort framöver.
Väska: Den perfekta clutchen?

Vågat


Bilder: Från Vogue Paris augusti 2008.
Foto: Mario Testino
Styling: Carine Roitfeld


Håll i er för snart kommer det troligtvis att blåsa upp till storm. I Vogue Paris augustinummer har Carine Roitfeld stylat en modeserie där Raquel Zimmermann iklädd päls visar fingret åt och ignorerar ett gäng PETA-aktivister. De kontroversiella bilderna är tagna av Mario Testino som helt klart har lyckats fånga hela "fashionista-blir-påhoppad-av-djurrättsaktivister-under-modeveckan-känslan". Carine utmanar onekligen ödet och hon kan nog vänta sig lite röd färg på kappan under nästa modevecka...

Källa: Fashionologie

Café de Flore


Film: Kate Moss och Gaspard Ulliel gör Longchamps höstkampanj

På Youtube kan man hitta en behind-the-scenes-film från inspelningen av Longchamps höstkampanj med Kate Moss och Gaspard Ulliel.
Skoj, men det roligaste av allt är att de spelar in framför ett av mina favorithak i Paris, Café de Flore vid Saint Germain de Pres. Café de Flore är förövrigt även Karl Lagerfelds favorithak så har man tur kan man få se modekejsaren själv när man är där. Åh, nu längtar jag otroligt mycket till Paris. Måste nog åka dit snart...



Efterdyningar


Bild: Vogues aprilomslag liknas vid King Kong

Minns ni det här Vogueomslaget som jag
skrev om för några månader sedan? Omslaget kommer garanterat att gå till historien, och det inte på grund av det faktum att LeBron är tredje mannen någonsin att pryda Vogues omslag (eller för den delen den första svarta mannen), nej omslaget har nämligen väckt (och väcker fortfarande) stor debatt i USA.
Liknelsen vid King Kong och Fay Wray är närmast oundviklig och anses av många som rasistisk och starkt bidragande till ett bibehållande och förstärkande av en förlegad och vidrig människosyn.

Ett olyckligt och omedvetet misstag från Vogues sida. Troligtvis inte...

A tribute to Yves Saint Laurent


Bild: Japp, dålig mobilbild på L'Officiels specialutgåva

Häromdagen bunkrade jag upp med lite nya tidningar. Hittade då den här specialutgåvan som L'Officiel har gett ut till minne av Yves Saint Laurent. En samlingsvolym med alla hans kollektioner. Nu frågar jag mig varför jag inte köpte den, hur korkad får man vara. Det jag däremot köpte var nya Italienska Vogue med endast svarta modeller. Inte mycket att hänga i julgranen om ni frågar mig. Hade det inte varit för "de svarta modellerna"-konceptet hade det varit ett nummer som snabbt hade fallit glömska.

PS. Jag har inte gått och dött. Jag har flyttat i helgen men kan ännu inte bo i nya lägenheten på grund av hantverkare som renoverar. Till råga på allt har jag gått och blivit sjuk. Panik!

Ytterligare plagiat från Margiela?


Bilder: Solglasögon, L’Incognitos, från Martin Margiela

Margielas solglasögon, L’Incognitos, fick omedelbar uppmärksamhet när de visades på catwalken. Solglasögonen är inspirerade av den mörka censur-remsa som brukar läggas över personers ögon när man vill hemlighålla någons identitet i medier.
Efter att ha surfat runt på internet råkade jag av en slump hitta en webbshop som säljer solglasögon som ser nästan identiska ut. De kallas där för "Censor bar sunglasses", med andra ord är dessa solglasögon härkomna från exakt samma idé som Margielas. Något får mig att tro att dessa solglasögon inte har producerats efter Martin Margiela visade sina på catwalken...
Det var inte länge sedan
Martin Margiela var i blåsväder över ett tryck som han "lånat", nu undrar man naturligtvis om det här är ytterligare ett exempel där Martin Margiela har "lånat" inspiration till sin F/W 08-kollektion.


Bilder: Censor Bar sunglasses som finns att köpa på Urban Junkie

Hyllningströja till Karl Lagerfeld


Bild:
Nylon

Urban Outfitter hyllar modekungen Karl med en t-shirt. Själv tycker jag att den är allt annat än snygg men det är ju alltid skoj med lite humoristiska modereferenser. Jag undrar vad Karl själv tycker, "känner" man honom rätt är det antingen älska eller hata som gäller.

"Prada-ish"


Bilder: Prada Resort 2009, örhängen från Glitter

Häromdagen lånade jag en massa smycken, bland annat dessa örhängen från Glitter. Jag tycker att de är fina och väldigt Prada. Fint och Prada brukar ju gå hand i hand.

Inte bara kläder


Ibland handlar mitt jobb inte bara om kläder, ibland handlar det om godis. Eller, det gjorde det iallafall idag. Jag har plåtat hela förmiddagen på DN och även om jag som vanligt inte kan säga så mycket kan jag meddela att det var en hel del godis inblandat. Majoriteten efterskänkte jag till mina hårt arbetande DN-kamrater men en del lyckades jag få med mig hem igen.

Gött (som
en viss tös skulle sagt).

Solo nr 8


Solo nr 8 - "The Dress"
Fotograf: Niklas Dahlskog I Stylist: Karolina Skande
Make-up: Lisa Peterson I Modell: Therese Z / Elite


Varje månad är det precis lika spännande när ett nytt nummer av
Solo kommer ut. Det spelar ingen roll att man sett bilderna eller pdf:er på det färdiga jobbet, det är alltid något visst att se det i tryck.
Solo nr 8 kommer ut i butik på torsdag och i det här numret har jag stylat ett modejobb, "The Dress", där klänningen står i centrum. Det blev fint, mycket tack vare duktiga fotograf-Niklas.
Jag bjuder även på en tjuvkik på höstmodet där jag listar de största och viktigaste trenderna inför den nya säsongen. Som vanligt ger jag er även en modelektion i modeskolan som den här månaden handlar om klassiska stilikoner.
Låter det inte toppen?!

Denim


Här är min nya denimskjorta från Acne. Het va?! Jag är mycket nöjd!

Idag


Bild: Från
Karins blogg

Full fart som vanligt. Tidigt upp för att ge sig ut på stan och plocka kläder till DN-plåtning på onsdag sen direkt iväg till Solo för att sortera kassar med kläder som jag budat till redaktionen. Jag har precis kommit hem efter en snabb tur då jag har letat lite rolig rekvisita. Nu - sortera och skiva ner listor med köpinformation.

Ser ni att jag har ett nytt fynd från Acne på mig. Jag älskar den vita acne-skjortan som jag köpte på rean så jag kände att jag behövde en likadan i denim. Bättre bild kommer

Garderobsrensning


Bild: Tänk om det alltid var så här luftigt i garderoben!

Även garderoben har rensats ur men istället för att lägga upp kläderna på blocket väljer jag att låta dem gå till välgörande ändamål. Det känns så underbart att bara ha sina absoluta favoriter kvar i garderoben! Det känns som en befrielse! Nu ska jag försöka att inte dra på mig en massa nytt "skräp" som bara ligger och dammar i garderoben.

Vad jag gör?


Bild: Så här ser det ut i hela lägenheten just nu.

Jag packar ner mitt liv i lådor. På fredag kommer nämligen flyttfirman för att transportera allt till vår nya fina lägenhet. I veckan är det fullt upp med jobb för DN så jag har försökt att få så mycket som möjligt gjort nu i helgen, det vill säga en hel del. Jag passar även på att
sälja av delar av mitt bohag som inte kommar att göra sig i nya lägenheten. Härligt med nystart! Rensa, rensa, rensa.

Min summering av modeveckan


Foto: Anja Liljefors

Idag upptäckte jag att
min artikel från modeveckan ligger uppe på DNs webbsida, så missade ni min summering i söndags så finns den nu att läsa gratis på webben (dock utan bilder).
Jag hittade även en liten notis som jag skrivit om tennislegenden Lili de Alvarez. Roligt att en del av mina jobb även dyker upp på webben.

Fredagspanelen på KING


Idag är det fredag och jag har återigen fått äran att delta i
Kings fredagspanel. Den här gången diskutterar vi politikermode. Citatet ovan är inte mitt men jag tycker att det är briljant (i sitt sammanhang), som alltid när det kommer från Claes.

Ett stort plus till webbnissen som denna vecka lyckades få ihop något mycket bra av mitt osammanhängande svammel som jag levererade i en stressig telefonintervju på H&Ms presskontor!

CKOne


Kampanjbilder för CKOne

Alla som var tonåringar på 90-talet har med stor sannolikhet en relation till parfymen CKOne. Den var banbrytande med sitt, på den tiden, mycket moderna unisextänk (parfymen är tänkt för både män och kvinnor) och den förkroppsligade precis allt som var coolt och rätt i mitten av 90-talet. Kate Moss, som var en av modellerna i den idag legendariska kampanjen, var rena rama barnet och fortfarande ganska grön i modeindustrin. Själv hade jag, precis som alla mina vänner, en flaska strategiskt placerad i bokhyllan i flickrummet, väl synlig för alla att se. Det var tider det.
Nu talas det om en stor relansering av doften. Kate Moss är dock inte aktuell som affischnamn, man talar snarare om Agyness Deyn, "nutidens" Kate Moss. Många vill göra gällande att Agyness idag är vad Kate var på 90-talet - pyttsan säger jag. Ska de göra en relansering vurmar jag för okända, något oputsade förmågor - precis som i orginalkampanjen.

Vackert Elle!


Bild: Elle augusti 2008 - För Sverige i tiden
Fotograf: Jimmy Backius
Stylister: Cia Jansson, Lisa Lindqwister och Jenny Fredriksson

Jag har prenumererat på
svenska Elle sen jag var typ tolv och det här är utan tvekan det bästa jag någonsin har sett, ja inte bara i Elle utan i svensk modepress överhuvudtaget. I augustinumret av Elle kan man skåda ett förtrollande modejobb på inte mindre än 38 sidor. Svensk design har tolkats i en romantisk 1700-talskänsla som till och med skulle få Gustav III att le i graven.

Stående ovationer från Hotspot till Elle! Jag blir verkligen lycklig av att se hur begåvade och ambitiösa människor det finns. Det här är för mig ett bevis på att det går att skapa stordåd även om man inte är Italienska Vogue (som har obegränsad budget, fri tillgång till modehusens alla kläder och toppmodellerna uppställda på rad).

Vogue inspireras av "Blow up"


Bild: Från Michelangelo Antonionis film "Blow Up" från 1966

Minns ni
när jag skrev om den legendariska filmen "Blow up" som kommit att influera mängder av modejobb i glassiga fashionmags? Igår hittade jag ett mycket färskt exempel, nämligen i senaste numret av Vogue UK där en scen ur filmen har fått stå som förlaga till valet av scenografi och location i det stora höstjobbet. Jag tycker att de har fångat känslan väldigt väl - inspiration och inte kopiering, så jobbar proffs. Vad tycker ni?


Bild: Inspirerat av filmen "Blow Up" - "Before the fall", Vogue UK aug 2008.
Foto: Emma Summerton
Modeller: Lily Donaldson och Freja Beha Erichsen


Vem är mannen?


Jag är åter hemma efter ytterligare en fotosession på DN. Ett väldigt roligt jobb som publiceras 20/7! Är det någon som känner igen killen som plåtas? Om någon därute har så bra modekoll vinner ni...låt oss säga...ett par örhängen från Cornelia (den som gissar rätt först alltså).
Snart ska jag iväg på planeringsmöte med Solo-gänget vilket alltid är lika trevligt. Först måste jag bara hinna med lite research för framtida DN-jobb.

Augustinummer


Bilder: Annonser ur Vogue UK augusti 2008

Tack vare min fantastiskt vän
Eleonore landar Vogue UK i min brevlåda varje månad. Idag låg augustinumret inplastat och lockande på mitt hallbord när jag kom hem. Lika intressant som det redaktionella innehållet är det att äntligen få se höstens kampanjer som det tisslats och tasslats om i månader (när började kampanjerna lanseras i augusti? Har det inte alltid varit september som varit månaden för de nya höstkampanjerna).

Efter att ha sett de flesta kampanjerna i tryck:

Bäst - Chanel med Claudia Schiffer (jag var så skeptisk men blev så positivt överraskad av både Karl och Claudia)
Sämst - Yves Saint Laurent med Naomi Campbell (min tveksamma inställning till Naomi spelar troligtvis en stor roll)
Största besvikelsen - Miu Miu med Vanessa Paradis (det hade kunnat bli så bra)
Same old, same old - Louis Vuitton med Eva Herzigova (blue skyes...)

Överlag måste jag nog säga att kampanjhösten ser ovanligt lam ut.

Andreas Wilson för Dior



Idag har jag varit på DN hela dagen och plåtat. Jag kan som vanligt inte berätta så mycket men jag kan iallafall avslöja att jag under delar av dagen hade sällskap av trevliga Andreas Wilson.
Vissa av er har kanske missat att Andreas har varit modell för Dior? Han upptäcktes av Dior-folket när Ondskan var "Oscars-aktuell", det hela resulterade i en reklamfilm (regiserad av David Lynch) för den närmast kultförklarade parfymen Fahrenheit. Har ni sett den? Visst är det coolt!

Dagens (önske)outfit


Inte så vidare somrigt men det är inte vädret heller...

Kofta: Snygg kofta med minst sagt markerade axlar - hett -
Maison Martin Margiela
T-Shirt: Roligt t-shirt som försvann lika snabbt som den kom in, Colette
Jeans: Svarta jeans är något av en ny fixering
Nyckelknippa: Nyckelpigor - glöm aldrig det! Hetaste insekten just nu! Från Sonia Rykiel
Skor: Fina skor från Topshop
Väska: Så fin från YSL. Vet inte hur många gånger den fått statuera drömexempel här på bloggen...

Carine Roitfelds bidrag


Bild: L.E.N.Y.s icons limited edition - Carine Roitfeld

L.E.N.Y. (Limited Edition N.Y) har som reaktion mot modevärldens dåliga inverkan på miljön dragit igång en kampanj med det klassiska upplägget - kändisar designar saker som man sedan säljer och låter vinsten gå till vägörande ändamål - i detta fall Al Gores "The climate Project".
Alla medel äro goda och tröjan är fin så jag säger - Jolly good! Tröjan säljs bland annat på
Colette.

Hot hot hot - Monokromt


Övre raden: Albino, Nina Ricci, Allessandro Dell'Acqua
Nedre raden: Bottega Veneta, Celine, Akris

Monokromt, lägg det på minnet. Redan nu till hösten ska vi klä oss i en enhetlig färgskala om de internationella modehuset får bestämma, antingen jobbar man i exakt samma färgskala från topp-till-tå eller i skalor som ligger ton-i-ton. Under Stockholms modevecka visade det sig att de svenska märkena (bland annat Acne, Tiger och Whyred visade helt monokroma outfits) ville att trenden ska hålla i sig ända in i 2009 så det är bara att satsa fullt ut redan nu om du finner den homogena looken tilltalande.

I dagens DN Söndag


Bild: DN Söndag 6/7

I dagens DN Söndag har jag gjort en stor sammanfattning från Modeveckan. Jag listar de kommande trenderna på både herr- och damsidan. Jag intervjuar även en rad personer som är på plats i vimlet. Vill du ha koll på våren 09 kan det vara värt att kolla in.

Kings fredagspanel


Panelen: Claes Juhlin, jag och Tobias  Björkstedt

Jag sitter i Kings fredagspanel (tror att det är så de kallar den), en ära naturligtvis. Vill ni veta vad jag hissar och dissar med modeveckan? Kolla
här

Jag vet inte om det är webbfelsnisse eller jag som formulerat mig bristfälligt

Les Mads


Bild: Les Mads fina visitkort

Tysklands största och bästa modeblogg,
Les Mads, skrivs av Julia och Jessica. Jessica som besökte Stockholms modevecka gjorde en filmintervju med mig på avslutningsfesten. Härligt att bli intervjuad på engelska när man är helt slutkörd och precis fått i sig ett par glas vin.


Om tre är en trend...


...så verkar det som om jag i vår äntligen kommer att få
mitt lystmäte efter gröna skor. De från Whyred ligger bra till!

Modekadaver


Bild: Harvey Nichols reakampanj som går under namnet "vulture"

Harvey Nichols rea-kampanj är briljant! Vem känner sig inte som en hungrig gam attackerandes ett modekadaver när det är dags för rea.


Bild: Rea-gam!

Jag förtjänar inte presenter


Den här veckan har jag lämnat disk efter mig, byggt högar av kläder, missat att öppna viktig post, varit totalt ointresserad av gemensamma bankaffärer och gjort mängder av andra slarviga saker i dagarna tre, ändå låg ett litet inslaget paket på sängen igår när jag kom hem från sista visningen. I paketet låg Diors senaste parfym Escale 'a Portofino som luktar fantastiskt somrigt. Flaskan är bara den så fin att man blir lycklig. Old Glamour!

Tack så mycket!

It's all over!


Så var det över för den här gången, något som jag nästan (!) är glad för. Jag är helt slut, helt slut! Idag hade jag tänkt att jag skulle vara en duktig bloggerska eftersom jag inte har varit det de senaste dagarna men... det har blivit strul med några bilder till ett jobb som jag lämnade till DN inatt så troligtvis måste jag kasta mig iväg dit snart.
Modeveckan var iallafall fantastisk! Jag försöker ge mig på någon form av kort summering:

- Veckans bästa:
Utan tvekan Minimarket som imponerade stort med en otroligt genomarbetad och vacker kollektion som höll oerhört hög nivå även med internationella mått mätt. Tack för en fantastisk visning!
- Veckans sämsta: Det är faktiskt otroligt svårt att komma på något som var riktigt dåligt, och det säger jag inte för att vara snäll. Jo förresten, om jag måste hitta något att "klaga" på, kanske den absurda trängseln på Bon-festen och att drinkarna tog slut snabbare än snabbt.
- Vad pratar man om på en modevecka: Veckans vanligaste mening som utbyts måste vara "Ska du gå på XXX". Jag vet inte hur många gånger jag ställt och blivit ställd den frågan under de senaste 3 dagarna.
- Veckans vackraste: Carins utomhusvisning blev en succé. Trots ostadigt väder under hela veckan bestämde sig solen att visa sig från sin bästa sida. Stockholm var som när det är som vackrast - magiskt! Var ni där?
- Veckans roligaste överraskning: Coco Summer som spelade och sjöng på Hopes visning. Hon var fantastiskt duktig, cool och snygg!
- Veckans trevligaste: Personer som jag har otroligt stor respekt för har ofta en konstig inverkan på mig, jag blir nervös och blyg när jag hamnar i deras direkta närhet. När Johnny Johansson helt otippat slår sig ner vid vårat bord på Acnes middag blev jag onekligen lite stirrig. Det visade sig dock att han var världens kanske trevligaste och ödmjukaste person så nu behöver jag inte vara "rädd" längre. Skönt!
- Veckans bäst organiserade: Filippa K är överlägsna när det gäller struktur och ordning. Allt går ofta snabbt och smärtfritt och alla möter en med ett trevligt leende (trots det faktum att de troligtvis är så sönderstressade och nervösa att de håller på att gå av).

I LOVE FASHION WEEK!

Minimarket var fantastiskt!

Just nu har jag ingen dator men bilder och lovord kommer, var så säkra...

Jag missade visst en bild...


Bild: Marina Kereklidou och Linda Leopold

Jag måste ju visa de vackra flickorna från
Bon också... Utanför Acne (ser ni konfettin på marken).

PS. Ni har väl inte missat att Bon som vanligt lägger upp filmer från alla visningar. Nästan som att vara på plats!

Summering dag 2


Jag väljer att göra en favorit i repris - potpurri av bilder från dagen. Okommenterade och öppna för valfri tolkning! Fantastisk dag och underbart mode (som jag kommer att berätta mer om senare...)!
Imorgon är nämligen en ny modedag...