header to ads



Hotspot kontemplerar - Alla är lika goda kålsupare!

26631-1339
Jag skulle kunna dra det så långt som att säga att det bästa med
Sartorialistens besök i Sverige var att han slog hål på gamla tradiga klyschor som vi svenskar älskar att vräka ur oss - "alla i sverige ser likadana ut", "svenskar är så okreativa och tråkiga i sättet att klä sig" etc.
När han dessutom väljer att posta ett sånt här inlägg är det kanske dags att vakna upp och inse - alla stilar kan vara väl genomförda och coola på sitt sätt. Att ha "en egen stil" handlar inte om att klä sig så udda och utmärkande som möjligt utan att hitta en estetik som är tilltalande (enligt en själv!!!!!!!!!!) och passar ens personlighet - oavsett om det är genom att klä sig i enbart 2hand eller i rutiga kostymskjortor. Så nu uppmanar jag verkligen alla - sluta vara så j...la fördömmande och ha tillräckligt med förtroende för folk för att inse att de flesta faktiskt klär sig efter eget tycke och smak och att det inte är mer "rätt" att klä sig på det ena eller andra sättet. Jag är precis lika trött på pretto-mode-människor som kräks över allt som bärs av fler än 3 personer, som människor som rynkar näsan åt "alternativa stilar". Båda sorterna är lika goda kålsupare! Skärpning!

Det kändes fantastiskt bra att få det sagt!

Själv kan jag se vissa kopplingar till det här kontroversiella inlägget jag skrev för ett bra tag sen (som de flesta verkade misstolka).

Translation: I love the sartorialist for bringing this up but at the same time I am truly embarrassed. Can we once and for all agree upon that one particular style is not cooler or more "right" than another! Iam so sick of this constant nagging!

Kommentarer
Postat av: Liza

Bra skrivet, precis innan jag klickade på din blogg så läste jag på hans blogg och tänkte också skriva ett inlägg om det för det är nogt jag har stört mig på ett bra tag. Det bästa är en mix av båda.. och som sagt att alla få klä sig som dom vill och inget är rätt eller fel eller fullt eller fint.
Smaken är ju som baken ;)

Postat av: Sandra

Jag håller verkligen med dig! Bra skrivet!

2007-05-07 @ 16:33:23
URL: http://donnasandra.blogg.se
Postat av: Emelie

Håller med dig fullständigt - och därför tycker jag alla ute- och inne listor bör skrotas!! =)

2007-05-07 @ 16:33:47
URL: http://emelieandersson.blogg.se
Postat av: hotspot

Liza: Ja det är faktiskt rent ut sagt pinsamt. Scott har varit världens största modestäder och kommer sedan till Sthlm där han verkligen blir imponerad av den höga modegraden och det enda vi gör att dissa varandra och klanka ner på varandra..
Sandra: tack!
Emelie: Personligen tycker jag inte att detta har att göra med "inne-och-utelistornas" vara eller icke vara.

2007-05-07 @ 16:43:14
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Ida

"pretto" .. får jag skämmas om jag gillar det ordet. Kanske tänker jag främst på kultur, film och musik. Vet inte, men jag gillar ordet kanske inte hela dess innebörd.

Tycker Scott hade snälla ord att säga om sverige/svennar. Nu har inte jag varit o rest över hela världen men i de länder jag varit i så har inget folk klätt sig så bra som svenskar. Även om vi är lite lättlurade av trender och kändisar ;) fast det behöver absolut inte var negativt. Visst finns det många som har "samma smak" i sverige med det gör väl inget om det är en snygg smak ;)

2007-05-07 @ 17:08:46
URL: http://www.fashionnerds.se
Postat av: hotspot

Ida: He he, pretto har väl kanske inte en så positiv klang i mina öron, något elitistiskt... Men det är just det som jag tycker är intressant, jag har själv aldrig tyckt att svenskar är så extremt konformistiska, särskillt inte om man jämför med andra länder, hej och hå amerikanska ungdomar som " alla " kör någon grabbig sportig stil. Vad som är snyggt är ju helt personligt och det är det jag vill få fram, det spelar ingen roll om du klär dig som 100 andra om det är det finaste du vet eller om du klär dig i världens mest avancerade avante garde-plagg och det är det finaste du vet. Sen behöver man ju personligen inte älska allas sätt att klä sig men man behöver heller inte klanka ner och vara nedvärderande mot de som klär sig annorlunda (och annorlunda kan vara stureplansstilen så väl som smala söderstilen beroende på vilket "läger" man tillhör).

2007-05-07 @ 17:15:26
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Minna / SPANbloggen

BRA SAGT! Lästa tidigare idag på Sartorialistens blogg och höll med honom. Härligt att det uppmärksammas, när jag bodde i Sthlm hatade jag det där. Man sorterade och stämplade in folk i fack så enkelt, korkat är vad det är!

Bra inlägg!

/minna

2007-05-07 @ 17:17:22
URL: http://www.spanbloggen.se
Postat av: Alice

SÅ SANT! t.ex. det är ju lika "fegt" att inte våga ha något bara för att alla andra har det om man nu tycker det är snyggt, som att inte kunna ha något som sticker ut om man nu vill ha det... haha blev lite svårt o förklara där men hoppas du fattar ;)

2007-05-07 @ 17:28:53
URL: http://aliceg.blogg.se
Postat av: Emelie

Oj, det där var fantastiskt skönt att läsa - tack! :)

2007-05-07 @ 17:30:29
URL: http://www.modette.se/knicksan
Postat av: julia

fifan, jag håller med dig. hur man än klär sig anses det som att "du klär ju dig precis som alla andra". jaha, så HUR ska man då klä sig för att INTE klä sig som alla andra? Har man en stil så har man, vare sig halva Sverige ser ut likadat. Det handlar om att trivas med det man bär och gör man det så märks det!

2007-05-07 @ 17:45:03
Postat av: Bjooti

Bra skrivet! Som vanligt! Gillade även det tidigare inlägget du refererade till skarpt, och Sartorialistens också, även om man blir lite lagom generad av att läsa det.

2007-05-07 @ 18:16:24
URL: http://bjooti.net
Postat av: MakeUpYourMind

Är det en sak så är det att vi svenskar är smått avundsjuka. Scott har rest världen över och i varje land har den egna befolkningen hyllat deras egen sense of style. Men jag har aldrig sett svenskar klanka ner på andra svenskar som när bilderna från Stockholm sattes upp. Stackars Scott, han måste tycka att vi inte är riktigt kloka som håller på så. Att han tog tid till att sitta ner och skriva det inlägget måste bero på att det har varit en hel del sådana kommentarer.

2007-05-07 @ 18:23:12
URL: http://makeupyourmind.webblogg.se/
Postat av: Ellis

Man skäms ju så mycket när man läser det här,Haha att du vågar göra ett sånt här inlägg med tanke på att det finns så mycket åsikter om det här:):) Alla vill vara annorlunda och sticka ut, och jag Tror att i strävan att Försöka ha den mest Personligaste och annorlundaste stilen så blir det tvärtom.Man riskerar att bli det man Inte vill vara.Mainstream och som " alla andra ":)Fast egentligen.Det är väl inget fel med det, låt var och en bara få vara sig själv.Punkt.

2007-05-07 @ 18:46:37
URL: http://Ellisellis.webblogg.se
Postat av: Victoria

Jag blev jätteglad när Satorialst uttalade sig så gott om Sverige. det fick mig att fundera över om Sverige inte är så tråkiga ändå som folk alltid vill påstå. Jag är trött på folk som jämför med Paris och säger att vi ser klonade ut jämfört med de som är så individualistiska. Men då sticker väl vi svenskar ut, om alla andra är individualistiska förutom just oss. :/ Jag håller med dig till fullo.

2007-05-07 @ 19:14:29
URL: http://svartvitlila.blogg.se
Postat av: Amanda

Jag håller verkligen med. Det är så tröttsamt med folk som säger saker i stil med "hon är ju inte speciellt trendig, hon vågar ju inget!" och tvärt om. En egen stil är väl mest av allt att hitta det man själv trivs i och inte om man exempelvis gillar den minimalistiska stilen ösa på med mönster och färg bara för att folk ska tro att man vågar sticker ut från mängden.
Återigen, bra skrivet!

2007-05-07 @ 19:18:48
URL: http://www.amandasstil.blogg.se
Postat av: Fröken SötSur

Jag håller verkligen med The Sartorialist! Pinsamt med allt Östermal-vs-Södemalm-shit och fjanterier.

2007-05-07 @ 19:18:58
URL: http://suratanten.blogs.se
Postat av: Fliickan

Instämmer helt, men självklart så måste man också ha rätt att säga vad man inte tycker är snyggt, bara man inte gör det på ett (alltför) elakt sätt. Huvudsaken är att man inser att de man tycker klär sig gräsligt förmodligen tycker precis samma sak om en själv, alla är ju olika :)

2007-05-07 @ 19:40:36
URL: http://fliickans.webblogg.se
Postat av: Sofia

en ny What's hot and what's not skulle inte skada :)

2007-05-07 @ 19:47:59
URL: http://sofiasofia.blogg.se
Postat av: C.M - FACTOTUM

Trevligt inlägg, även om man helst vill att det inte skall behövas skrivas, vi talar ju ändå om en självklarhet...

2007-05-07 @ 19:57:04
URL: http://www.factotum.se
Postat av: Jonna

TACK! Vilket bar inlägg. Jag håller med dig in i minsta detalj! Det finns inget osoftare än människor som försöker krysta fram en "speciell" stil mest för sakens skull. På ett sätt är alla och inga stilar unika, och på tal om estetik så anser jag din väldigt tilltalande!

2007-05-07 @ 20:19:28
Postat av: Hanna

håller fullständigt med, prima sagt!

2007-05-07 @ 22:00:07
URL: http://hanna7.blogg.se/
Postat av: maria

Har ngn hört om detta? Gisele - H&M samarbete?
http://www.hollywoodrag.com/index.php?/weblog/comments2/gisele_bundchen_already_finds_next_lingerie_deal/

2007-05-07 @ 22:42:55
Postat av: Ella W

Som en utlänning som har bott i Göteborg i mer än 6 år, kan jag bara säga att en stor del svenskar, särskilt ungdomar, är väldigt modemedvetna. Och eftersom alla är så modemedvetna, så klär sig alla ganska lika för att inte vara den som ser annorlunda ut på gatan. Men det kan också bero på alla stora klädkedjor där folk brukar handla... Det känns ungefär som för några år sedan när jag var i HongKong. Tjejer bar LV monogram överallt på gatorna.

2007-05-07 @ 22:54:42
Postat av: Michaela

Word!

2007-05-07 @ 22:55:24
URL: http://rar.tjejsajten.se
Postat av: stina

Fy fan vad rätt du har i det!!!

Mode ska vara roligt! Är man inte intresserad av det är det också helt ok.

2007-05-08 @ 01:21:17
URL: http://kladstrecket.blogspot.com
Postat av: lisa

Jantelagen är ju ganska seglivad eller hur?
Iom det "individuella" modet kunde den vändas åt två mysko håll i modesammanhang;

1, du köper inga designerprylar och är därför inte originell/personlig nog...

2, du köper plagg i butikskedsjor och är därför inte originell/personlig nog...

Här får ju både den med möjlighet (läs; pengar) en chans att klaga på den som inte kan köpa sig det senaste och dyraste. Samtidigt öppnar det porten så att den med lite pengar kan klaga på lyxkonsumtion och hur detta förpestar samhället.
Vem vann? Ingen.

Kan själv inte se någon skillnad mellan modet på östermalm vs. södermalm. Kanske om man slog en lov runt södra latin år 1997 att man kunde se en mer "individuell" look. Den berodde på att vi gick i skolan och hade massor med tid att handla på UFF (och desto mindre pengar).

2007-05-08 @ 09:30:17
Postat av: hotspot

Minna: Jag är själv inte helt fördomsfri (finns det någon som är det) men vissa tror verkligen på fullaste allvar att de är coolare och har sååå mycket bättre koll än andra bara för att de bor i (förlikar sig med) en viss stadsdel och det tycker jag är ingefär så ocoolt som det kan bli
Alice: Jo det har ju nästen blivit lite så, nej det kan jag inte ha för bla bla bla av olika anledning, gillar man något - köp oavsett och alla andra älskar eller hatar det!
emelie: Varsågod!
julia: Ha ha, då ska man tydligen klä sig som de på söder där alla också ser likadana ut fast på ett annat sätt, eller nåt... Ja det är precis det som det handlar om!
Bjooti: Generad är bara förnamnet... Vågar man säga "bara i Sverige"
MakeUpYourMind: ja kanske... Ja och det känns så tråkigt, varför kan inte vi som alla andra bara tycka att det är kul att han gillade svenskarna och deras stil istället för att genast, han är coolare än hon för han kommer därifrån eller har det och det.... Så högstadieaktigt!
Ellis: Ja skäms gör man verkligen! Det här ämnet är verkligen något som jag funderat så mycket på (därav även mitt gamla inlägg) jag fattar t ex inte varför alla smala och creddiga människor tror att de är så coola och har rätt att klanka ner på alla andra och att det är ok bara för att de tror att de är balla eller nåt. äh, jag fattar ingenting och tycker att det är hyckleri! Och det har jag inga problem med att säga till någon!
Victoria: Nej, det är sjukt att vi själv har tutat i oss det så fundamentalt att vi alla ser likadana ut och bla bla bla, när det uppenbarligen finns många utlänningar som tycker raka motsatsen, lite självförtroende istället för att osäkert klanka ner på oss själva och andra - TACK!
Amanda: JAg skriver under på det! Jag hatar när folk säger att fler borde "hitta sin egen stil" med det menat att den stil som den personen har i dagsläget inte duger, den personen har faktiskt valt de kläderna för att han/hon gillar dem, är inte det en egen stil då? Jag fattar heller inte när egen stil blev synonymt med att man måste klä sig så utmärkande och spektakulärt som möjligt, varför kan en egen stil inte vara jeans och t-shirt?
Fröken Sötsur: Ja pinsamt var ordet!
Fliickan: Ja och DET håller jag verkligen också med om! bara för att man ska respektera och ibland även imponeras av andras betyder inte det att man inte kan ogilla något eller känna att det känns omodernt etc.
Sofia: Ha ha, jag måste komma på något bra först, de går liksom inte att krysta fram, det måste vara klockrent!
CM FACTOTUM: Uppenberligen inte för alla...
Jonna: Varsågod! Nej precis, det finns verkligen inget osoftare än människor som gör sig själva coola genom att racka ner på andra! Och jag håller med, det finns verkligen en hel del människor därute som man känner - ta av dig utklädnaden och var dig själv istället (även om det också finns personer som verkligen har en smal och unik, kanske något galen stil, som passar hur bra som helst i det och gör det hur bra som helst.)
Hanna. Tack!
maria: Ja hört lite om det.
Ella W: Som sagt var, tror inte att det är ett så unikgt svenskt beteende som vi försöker få det till och i ärlighetens namn, ser verkligen alla så lika ut som vi försöker få det till. När jag går på stan tycker jag mig se en variation av diverse stilar och personligheter.
Michaela: Tack!
stina: Tack tack! Ja det är precis det som det ska vara och det är precis det alla säger samtidigt som man inte har något problem med att racka ner på andra och säga att alla ser likadana ut och att alla är så okreativa bla bla bla. Det är kreativitetshämmande om något!

2007-05-08 @ 09:31:01
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: hotspot

lisa: men jag skulle nog våga hävda att även den "individuella" looken som du talar om har vissa tydliga gemensamma drag och kanske i grund och botten inte så mycket individuellare än det man kallar Östermalms-stilen. Fast vad vet jag... Jag håller med, ta död på den där gamla jantelagen nu för jag är så bored på den så jag håller på att dö! och jag är framförallt trött på allt j..la gnäll om vem som är är coolast och har mest personlig stil - för i helvete slappna bara av och ha skoj! Det kommer nog leda till mer kreativitet än allt gnat

2007-05-08 @ 09:34:04
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: CrimsonAnna

Instämmer. Jag fick för några år sedan för mig att jag inte skulle ha så mycket svart i garderoben. Sedan började jag fundera på för vems skull var det för min egen eller andras? Insåg att jag smittats av andras tankemönster så det är fortfarande svårt att hitta i min garderob utan ledarhund eller pannlampa;)

2007-05-08 @ 09:35:56
URL: http://www.metalanna.blogspot.com
Postat av: Cecilia

Usch, jag tyckte det var riktigt pinsamt att läsa kommentarerna till sartorialistens hyllande inlägg om svenskarna och vårt sätt att klä oss; samtliga som kom från svenskar var kritiska och klankande och handlade bara om man var bättre klädd i Göteborg/Stockholm på Söder/Östermalm osv... hur kul är det för folk runtom i världen att höra och vad säger det om svenskarna? Jag har själv emigrerat till sydligare breddgrader och även om folk inte alltid klär sig oklanderligt här så är det avslappnat och det är så mycket vackrare än att vara missunnsam och kritisk! Jag håller verkligen med dig Hotspot om det du skrev "slappna av och ha skoj". Jag älskar mode och kläder men jag tror detta är något som glöms bort, att det ska vara kul också! Keep up the good work...

2007-05-08 @ 12:01:05
Postat av: alma

Väl talat Hotspot! Jag tycker det är otroligt pinsamt av dessa omogna personer att ta sina småaktiga åsikter om "rätt stil" till Sartorialist blogg. Han förtjänar inte att behöva sitta sålla bland kommentarer som är personangrepp och hatiska. Jag skäms verkligen! Låt folk ha det de gillar och tycker passar deras liv och hur/var de bor!

2007-05-08 @ 15:55:25
Postat av: Em

Jag håller fullständigt med Cecilia ovan. Bor i Sydney nu och när jag läste Sartorialistens inlägg kände jag bara vad skönt det är att folk är lite mer avslappnade här. Alla stilar blandas friskt med varandra och jag har aldrig upplevt någon missunnsamhet eller avundsjuka mellan olika klädstilar eller områden.

2007-05-09 @ 08:52:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:

Trackback
Links