header to ads



Modeblogg 1.0

Dagens outfit från 2005-2006


Miashopping skriver ett roligt (och intressant) inlägg om tiden då modebloggerskorna var huvudlösa (cirka 2005). Själv valde jag av flera anledningar att vara anonym på bloggen väldigt länge. En av de främsta anledningarna var, precis som Mia skriver, att det var kläderna som var huvudsaken. Modebloggerskorna ville visa upp sina kläder och sin stil - inte sig själva. De som skrev modebloggar då var intresserade av kläder, stil och mode och hade inget behov eller intresse av att fronta sin person. Till skillnad från idag då man ibland får känslan av att vissa startar en modeblogg främst för att visa upp sig själva och att modet eller kläderna är sekundära i sammanhanget. Idag är närbilder ur alla möjliga vinklar på minst 600 pixlars bredd närmast ett måste om du ska ha en suck i modebloggsvängen. Mobilbilder på max 200 pixlar utan huvuden skulle inte ha mycket till chans i bloggosfären idag.

Kommentarer
Postat av: Petra

Kommer ju ihåg varenda en av dem!!

2009-09-02 @ 13:56:42
Postat av: Weronica - En mammas dag

Jag minns det som om det var i går :). All heder till dig som, även om Du frontar dagens outfit, fortfarande skriver mest om mode som företeelse. Det känns som om något gick förlorat där i modebloggosfären när personen själv fick det största utrymmet. Man kan vara mycket personlig även utan huvud :).

Postat av: Linda/SÖTSUR

Ha ha...ja, tänka sig vilken skillnad det är. Jag ska leta reda på lite huvudlösa bilder jag också;)

2009-09-02 @ 14:18:07
URL: http://suratanten.blogs.se
Postat av: Lissie

Du var ju sjukt snygg redan då. Alla kläderna skulle jag kunna ha på mig idag 4 år senare - kredd!

2009-09-02 @ 14:23:19
Postat av: Sofia

Håller med dig om att det inte är lika mycket fokus på själva modet, utan snarare på personen, nuförtiden. Kan faktiskt sakna den gamla goda tiden ibland.



Det kan vara spännande med insikt i bloggarnas liv, men i lagom dos kanske... Därför är du i mitt tycke den absolut bästa modebloggaren!



Du har en bra balans med ett tydligt intresse och framförallt kunskap om det du skriver om.

2009-09-02 @ 15:38:43
URL: http://appareo.blogg.se/
Postat av: Sara S

Jag kan inte annat än att hålla med i det som skrivit här ovan. Det är så kul att du fortfarande håller så hög klass och fokuserar på mode.

Minns tiden då allt man såg av dig var den där bilden där du provar skor (eller vad du gjorde) sittandes på golvet. man ville så gärna se mer, det är bra att teasa lite. Har följt dig många år och hoppas på att följa dig många fler.

2009-09-02 @ 19:38:16
Postat av: hotspot

Sara S: Åh tack så mycket för fina komplimanger. Visst var det mer spännande och härligt back then? Ha ha, det roliga är att det aldrig var jag (på skobilden) utan Sofia Coppola från ett gammalt Vogue Paris-reportage. Det var så jag ville att ni skulle se mig :)

2009-09-02 @ 20:11:26
URL: http://hotspot.webblogg.se/
Postat av: Tove

Håller med alla andra; du är och förblir den i särklass bästa modebloggen - med eller utan huvud ;)

Och dina "gamla" out-fits är fortfarande fina och väldigt mycket du. Gillar det!

2009-09-02 @ 20:14:54
Postat av: Johanna - MyShoebox.se

Oj, har jag läst din blogg så länge! Minns de där bilderna :)

2009-09-03 @ 09:05:49
URL: http://myshoebox.se
Postat av: Offida

Det lönar sig nog att ha lite riktlinjer för hur mycket man visar/berättar på bloggar/twitter/facebook. Annars blir det så att man i misstag skriver status updates i stilen "hej nu far jag till Madagaskar på en månad, Pia du vattnar väl blommorna, nyckeln ligger under dörrmattan och adressen var grönkullavägen 14 b!" och postar det till halva världen.

2009-09-03 @ 09:18:48
URL: http://fagerdam.blogspot.com/
Postat av: Camilla

Hej,



Måste hålla med de andra om allt de säger. Men också berömma för de fina bilderna, allt det där skulle jag lätt ta på mig idag!

2009-09-03 @ 12:47:40
Postat av: Therese

Hej, jag har följt dig sedan tiden då bilderna såg ut så där (och ännu tidigare) och måste bara säga att jag blir lite nostalgisk av att se dem, de var en sådan oerhörd inspiration för mig och dina kläder så fantastiskt snygga. Ja, det är lika inspirerande och snyggt fortfarande alltså, men jag var nog mer påverkningsbar då. Tack för fantastiska bloggår! (med förhoppning om många kommande)

2009-09-03 @ 13:18:04
Postat av: Stine

Personlig har jeg ikke imot modeller uten hodet, spesielt ikke hvis bildene blir vist opp med kreativitet og stil slik som dine for eksempel. Men motebloggene er mer spennende når man får et ansikt bak stemmen, og her en personlig vri.

2009-09-03 @ 20:40:40
Postat av: Emma

Ja, eller så var det så att man var lite rädd för att lägga ut bilder på sig själv på internet. Det var ju lite "farligt" att göra det på den tiden.

2009-09-03 @ 21:14:49
URL: http://filleleflash.blogspot.com
Postat av: kristin

ååå gillar faktiskt de kläderna bättre än dagens svarta trender...

Älskar den grå paperbagbrallan. Var kommer den ifrån?

2009-09-04 @ 15:29:16
Postat av: Karolina Lassbo

Jag minns även att det var i samma veva som modellerna på webbshoppar som typ Nelly också var huvudlösa! Jag hade länge stört mig på det och satt bredvid Nellys VD på en middag och sade då åt honom på skrapen att nu får ni faktiskt sluta med huvudlösa modeller! Vilket de strax därefter gjorde. =)

2009-12-01 @ 18:53:23
URL: http://karolinalassbo.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:

Trackback
Links