header to ads



Diane von Furstenberg och Pre-rafaeliterna

Diane von Furstenberg S/S 10


Jag läste
Style.coms visningsrecension av Diane von Furstenbergs kollektion där det stod att kollektionen var inspirerad av Egypten och Pre-rafaeliterna. Det senare gjorde mig förstås nyfiken. Jag måste dock säga att referenserna till den brittiska konstnärsgruppen från 1800-talets i mitt tycke är rätt svåra att upptäcka. Den tydligaste kopplingen är nog snarare hårstylingen än kollektionen som sådan.

Konst från Pre-rafaelitrörelsen i urval


Kommentarer
Postat av: Rare Autumn

tydligen så var den övergripande tanken 'antiquity made modern' (enligt women's wear daily), och det känns väl litegrann som att de överdoserat på 'made modern' (och glömt 'antiquity' / originalinspirationen)... som du så kan jag nog bara se refernsen i håret (och skorna på sätt och vis)

Postat av: M

Jag känner inte heller att referenserna är speciellt tydliga, bortsett från håren. Det är inte mycket arts and crafts över kläderna i sig, inte heller i färgsättningen.

2009-09-14 @ 13:09:55
Postat av: Sofia

Jag ÄLSKAR verkligen Prerafaeliterna; kvinnorna, tekniken och stämningen! Förövrigt kunde inte jag heller se några större kopplingar. Tyvärr.

2009-09-14 @ 14:27:24
URL: http://appareo.blogg.se/
Postat av: Mimo (fashion stylist i Paris)

åh vilka tjusiga konstverk! jag måste nog titta närmare på pre-rafaeliterna (:

2009-09-14 @ 14:36:14
URL: http://mimostyle.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Jag måste faktiskt säga att jag varken gillar kläderna, håret eller modellerna. Några pre-rafaeliter syns inte till. Det finns faktiskt modeller som i så fall skulle passa mycket bättre. Ju mer jag kollar på bilden desto mer ogillar jag den. Huh. Rossettis kvinnor däremot kan jag spendera dagar åt att studera.

2009-09-14 @ 21:34:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:

Trackback
Links