Ofrivillig shopping
Ibland när jag gör jobb och plåtningar så lånar jag plagg direkt från butikerna. För ett par veckor sedan skulle jag göra ett sjaljobb till DN och lånade ett par sjalar från NK Damaccessoarer. Bland annat sjalen ovan. Vid returen ringer personalen från NK Damaccessoarer och hävdar att sjalen har gått sönder, något som jag hade väldigt svårt att förstå hur det skulle ha gått till men jag beger mig till NK för att kolla upp problemet. Det visar sig att en liten maska har släppt i fållen på sjalen och butiksbiträdet hävdar bestämt att det inte var så när jag lånade plagget (hon var mycket säker på detta trots att ingen ens kollade igenom sjalen innan jag lånade den). Själv är jag ganska säker på att det inte är jag som åstadkommit felet utan att det måste ha vara en defekt som fanns där redan från början (bör tilläggas att problemet i sig var närmast omöjligt att upptäcka när biträdet skulle visa mig felet). Så där står vi ord mot ord och det slutar naturligtvis med att jag får punga upp 2500 kr för sjalen. Det är visserligen sånt man får vara beredd på när man lånar saker från en butik men det känns surt när man är närmast 100% säker på att man inte förstört eller slitit på något. Själv är jag tacksam för att det iallafall är en fin Sonia Rykiel-sjal som jag kan tänka mig att använda (skulle dock ha valt en annan färgställning).
Jag tycker det känns lite märkligt att butiker lånar ut till press. Är det inte sådant presskontor finns till för? Alla märken finns väl inte representerade på presskontoren iofs, men jag skulle inte vilja betala 2 500 kr för en vara som blivit använd.
Är det inte lite magstarkt av NK att kräva dig på 2500 kr om det uppenbarligen var så dålig kvalitet från början...? Illa.
Jag tror du blir jattefin i den fargen!
Reklamen de får av att synas på redaktionell plats i DN är värd oändligt mycket mer än 2500. Så även om det faktiskt vore så att den gått sönder under plåtningen, borde de bjussat på det. Snålt och osmart av NK.
Jag har också varit med om att plagg varit/gått sönder men för mig har det aldrig inneburit något problem. Butikerna borde vara smarta och uppskatta den gratis marknadsföring de faktiskt får. 2500 kr är en liten kostnad för en "annons" i DN. Häromdagen var det en butik som inte villle låna ut en jacka till mig eftersom de hade så få kvar. Som om det inte skulle vara något positivt att få in folk i butiken som kanske köper något annat..? Suck. Inget problem för mig egentligen, de som förlorar på det är ju dem själva. Det är alltid butiksbiträden som håller på och tjafsar sådär, aldrig butikschefer. De vet nog bättre.
Fy fan va surt. Bär med dig avtalpapper i fortsättningen och be dem skriva på vid hämt och lämning. Jag LOVAR dig att det inte var du, det blev bara lättaste vägen ut för henne.
Du är säkert fin fin i den, men jag förstår verkligen din suck.
Jag suckar med dig och hoppas att det uppstår kärlek mellan dig och sjalen istället :) Den kommer bli ett bra samtalsämne varje gång du bär den om inte annat :) ha ha
Anonym: Man lånar alltid från presskontoren när det finns möjlighet men de byter säsong väldigt tidigt och redan för några veckor sedan finns det bara vårkläder att låna där. På Dn har vi ju max 2 veckors pressläggning och det är lite tidigt att börja skriva om sommarklänningar och sandaler :) Därför är vi mer eller mindre tvungna att låna från butik. De är dock otroligt noga med hur plagget kommer att användas. MÅnga lånar inte ut om det ska vara på modell etc. Egentligen är det ju inte konstigare än att folk provar kläderna i provrum eller tar hem dem på öppet köp.
Förlåt, inte meningen att vara anonym däruppe:) ser lite otrevligt ut. Det är ju bra att butikerna är noga med syftet i alla fall. Som du säger, det finns ju öppet köp men då ska ju varorna vara oanvända (i teorin i alla fall, det är nog många som köper kläder, använder dem ett par ggr och lämnar tillbaka sen).
Damerna på NK Damaccessoarer har aldrig varit trevliga, oavsätt ärende. Enda vettiga personal på NK är hos La Mer, NK underkläder och DKNY. Swatch, Café mm - hjälp, skicka på omedelbar service-kurs!
Fy det var otroligt småaktigt och tjurigt snålt av NK. Det blir badwill för dem, ingen är odödlig. När institutioner som exempelvis ROOM kan gå i KK (mycket pga av dåligt rykte på stan) kan säkert även andra göra det.
Ajdå, den word of mouth spridning (eller varför inte "word of web" effekt) som detta ickegenerösa agerande kommer ge dem, som blir sökbart för all framtid (eller åtminstone om eller tills du tar bort det här inlägget) lär vida överstiga den kostnad det inneburit för NK att ta tillbaka sin scarf med en maska. Oavsett var den uppstod. Det är bara att beklaga.
Karolina - du gör för övrigt ett fantastiskt jobb med DN-bilagan! Jag köper den varje söndag numera. Och det från en som annars är slavisk läsare av SVD om helgerna.
Frida: Ha ha, det här inlägget blev kanske lite mer bittert än vad som var tänkt från början. Jag ville mer visa att om man jobber som stylist eller lånar kläder så får man vara beredd på att sånt här kan hända, oavsett om man anser sig själv vara oskyldig. Åh, tack så hemskt mycket! Själv tycker jag förstås att det borde och kan vara mycket bättre det jag gör för DN, men så är det väl alltid!
Jag kollar alltid alla plagg noga efter skador/fel osv och fotar ALLT för att kunna reklamera och få en ny. Är rasande less på alla märken med undermålig kvalitetskontroll och butiker som låter trasiga varor ligga framme (hör du det MONKI!)
I det här fallet är det väl lite svårt att bevisa vem som har rätt, kollade inte du igenom plagget innan returen så har ju säljaren ett upp.
Lisa: Du har helt rätt!
Surt sånt där, samma sak var nära på att hända mig när jag jobbade i Prag. Jag hade lånat en klänning (ur butik) från Moschino, när jag skulle lämna tillbaka den påstod butiksbiträdena att klänningen förstörts av smink, kragen på klänningen var nämligen aningen ljusare. Efter många om och men lyckades jag bevisa att det var butiksbiträdena själva som förstört både klänningen jag använt till plåtningen samt det andra exemplaret av klänningen de hade i butik. De hade nämligen skyltat dem i fönstret under ett sådant starkt ljus att den koboltblåa färgen på klänningen bleknat runt kragen där de riktat lampan. Värt att nämna är att jag annars hade fått punga ut närmare 15 000 kr... svettigt.
Åh gud så irriterande, jag hade blivit galen. Håller även med Robin om att de inte är särskilt trevliga på NK Damaccessoarer. Provade en sjal där för ett tag sen och när jag sa att jag ville tänka på saken sa tjejen i kassan "hmpf, tänka och tänka" och vände ryggen till. Inte särskilt bra sätt att locka kunder på, men som tur köper jag ju nästan allt på Internet ändå :)
http://stylestory.blogg.se/
Caroline: Ha ha, det är bland det mest galna jag har hört! Vi lever i en snurrig värld där butiksbiträden ibland (tror att de) står över kunden...
Åååå suck va tråkig stil och suck vad jag känner igen mig! Hoppas du får en härlig helg ändå, kram från Filippa
Superfin men tråkigt att komma över den på det sättet...
Kan bara hålla med tidigare kommentarer: så himla osmart av dem att vara så småaktiga, det förlorar de ju bara på själva. Och respekt till dig för att du skrev om det i bloggen, det blev ju ett mycket bra exempel på väl förvaltat inflytande i en bloggvärld som annars är ganska mesig när det gäller ämnen av den här typen. Jag tycker förresten att det var en fin halsduk, är säker på att den kommer klä dig.
i like it
Sånt där borde åtminstone vara avdragsgillt!
oj, jävlar det var dyrt
Vad tråkigt att det blev så. Tur att det var en så fin sak iallfall. Fick själv nyligen köpa ut en clutchväska for flera tusen kronor. Men men, det är iallafall avdragsgillt och jag är säker på att du fick en rabatt också. Persobligen tycker jag att det är väldigt trevlig personal på Damaccessoarer och egentligen på hela NK. Går du in på många av de lyxiga butikerna på Birger Jarlsgatan måste du nästan be om ursäkt för att du vågat gå in i dreas butik. Haha, galet det där!
I will continue to focus on. Never done in the article comments, this is my first network comments, appreciate you sharing.
I'm happy I found this blog ! It's very good and thank you for sharing it !
http://www.mbtschuheschweiz.org
Thank you for your website, your web site for me are of great help.
come quickly to join in our site to get cheap MBT Shoes with the best quality to never let you down
coach outlet online Bags seriously respected. They begin to seriously look like traditional Coach bags, due to the fact that they produce high quality products and workmanship.
So thanks for you page and welcome to my louisvuitton handbags online store! There will be good discount in order to back the support of majority of customers. http://www.borselouisvuittonit.org
http://www.http://www.borselouisvuittonit.org/borse-da-uomo-c-329.html
During the traditional and popular perfect balance.our christian outlet online offer your high quality christian louboutin uk and christian sunglasses. Orders Over $100 Free Shipping. Founded in 1895 by Daniel Swarovski, The christian louboutin outlet continues to be an world renowned industry leader in the production of fine crystals. http://www.christianlouboutin-ukoutlets.co.uk
I am so confused that I don,t even know where to buy the Louis Vuitton Handbags. Because I can prefer to chose the fashionable design, favorable price, top service . The Huffington Post said Kiziria is not affiliated with louis vuitton bags uk, adding that he has designed the condom in collaboration with Design Provocation as a design project. http://www.louisvuitton-lv.co.uk
They are designed for hand, elbow and shoulder carry thanks to comfortable flat leather handles.mulberry outlet are well known solution these days, there are lots of the lovers. Everyone believes the fact that mulberry sale can be well-known simply because of its high quality and the lovely pattern. http://www.mulberryoutletsales.co.uk
Some pieces that get damaged and defected during producing are also supplied to Coach outlets for sell on cost to cost basis.
love with him and Coach Outlet Onlinewanted to make sure that he would be your guy for good
I am very much pleased with the contents you have mentioned.I wanted to thank you for this great article. I enjoyed every little bit part of it and I will be waiting for the new updates.