header to ads



Reflektioner kring NYFW

Bråda dagar i Amsterdam och Antwerpen har gjort att jag varit totalt bortkopplad från vad som skett på andra sidan Atlanten. Likt en törstig gazell har jag lapat mode hela morgonen och här bjuder jag på mina spontana reflektioner.

Bäst än så länge är utan tvekan Rodarte. Jag är så imponerad av designsystrarna bakom märket. Bara materialkombinationerna är värda en mode-Oscar. Intressant, nytänkande, stringent och framförallt unikt.

Min första tanke var Margiela, men det kanske beror på att jag precis har kommit hem från Antwerpen, min andra tanke var Azzedine Alaia. Även om jag tycker att Alexander Wang kan göra lite fräcka vardagsplagg så kanske jag inte riktigt anser att han spelar i någon högre liga. Det är liksom svårt att jämföra Alexander Wang med Olivier Theyskens eller Nicolas Ghesquire. Men med den här kollektionen känns det dock som om Alexander Wang har avancerat något - trots, i mina ögon, tydliga referenser till designikoner.

Marc Jacobs kollektion kändes väldigt otydlig. Till skillnad från förra säsongens kollektion som, trots ett mish-mash av referenser och stilar, lyckades vara fascinerande stringent och tydlig känns den här kollektionen (som även den är eklektisk) bara rörig och ogreppbar på alla plan - färger, materialval, referenser, styling. Kanske har vi nu nått den slutgiltiga destinationen av postmodernism där referensmixen inte ens skapar ett nytt unikt uttryck utan endast är just en rörig mix av olika tids- och stilreferenser - utan eftersträvan att vara något annat. Tummen ner från Hotspot!

Kommentarer
Postat av: Klang

NYFW gav mig ingenting på herrsidan, riktigt dåligt! Demobilderna på mig och Adam finns på bloggen, de blev bra ;)

Postat av: OONA

Håller med dig i allt du skriver!

Rodarte... Genialiskt!

2009-02-19 @ 13:28:34
URL: http://oona.blogg.se/
Postat av: Caroline

Håller med lite om Wang där. Han spelar väl inte i någon större liga, plaggen han gör tycker jag dock är underbara, men det känns mer som ett eller två snäpp över topshop unique-kollektionen.

2009-02-20 @ 11:38:08
URL: http://coffeechic.blogg.se/
Postat av: Sanna Samuelsson

Marc Jacobs-kollektionen känns på något sätt som beviset på hans ganska uppenbara hybris. Det finns inget intressant över den här looken- leken med fulhet och 80-talspastischer känns lite början av 2000-talet på något sätt. Får dock känslan av att man kan ursäkta honom vadsomhelst. Han ÄR ju ändå marc jacobs.

2009-02-21 @ 02:59:11
URL: http://www.blacknbeyond.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:

Trackback
Links