header to ads



Hotspot top 10 - Kollektioner F/W 08

image2293
Som sig bör listar jag, enligt tradition, mina 10 favoritvisningar efter avslutade modeveckor. Jag måste säga att det var ovanligt knepigt att hitta 10 favoriter denna säsong, inte för att kollektionerna var direkt dåliga utan mer för att det var svårt att hitta de som verkligen överrumplade, fascinerade och trollband.

1. Prada (upp)
- Jag älskar Miuccias konceptuella tänkande där varje säsong håller en tydlig och genomtänkt linje som väcker känslor hos de flesta, om än det är anstöt eller välbehag. Jag har sagt det förr och jag säger det igen - Miuccia är utan tvekan vår tids största modeskapare (tillsammans med Nicolas Ghesquire som lustigt nog kommer på följande placering med sin linje för Balenciaga).
2. Balenciaga (NY) - Att fascineras och inspireras av Nicolas kollektioner är närmast oundvikligt men ibland ligger de i gränslandet för vad som känns verklighetsförankrat (om nu mode måste vara det är en annan fråga). I år anser jag dock att han lyckas få utspel för sin kreativa förmåga samtidigt som han är något tyglad och sansad. Någon skulle kanske kalla mig tråkig men jag tycker att resultatet är fantastiskt och samtidigt ytterst bärbart och kommersiellt, han bevisar med andra ord att hög kreativitet och kommersiell gångbarhet inte nödvändigvis behöver vara motpoler.
3. Dries van Noten (upp) - Jag är så begeistrad av mönster just nu och det är ingen som gör mönster som Dries!
4. Christopher Kane ( NY) - Förra säsongen trillade han bort från min lista men det visade sig vara ytterst tillfälligt för nu visar Chirstopher återigen upp det som gör honom unik. Precis som de stora mästarna Miuccia och Nicolas lyckas han gång på gång visa sammanhållna kollektioner som väcker förundran och känslor. Jag älskar de stora plastpaljetterna som på något magiskt sätt lyckas vara smakfulla trots deras uppenbara vulgäritet.
5. Lanvin (NY) - Det Alber Elbaz gör för Lanvin är alltid otroligt och har länge varit en stående favorit även om vissa säsonger väcker varmare känslor än andra. Hans känsla för god smak och sofistikation är orubblig!
6. YSL (Ny) - Stefano Pilati får ständigt ståede ovationer och även om han naturligtvis är begåvad är det inte alltid hans design slår an en sträng hos mig. Höstkollektionen är dock fantastiskt konsekvent. Stram men inte tråkig!
7. Burberry Prorsum (NY) - En typisk Christopher-Bailey-för-Burberry-kollektion, vilket kan tyckas något tråkigt men Christopher Bailey är verkligen en mästare på material och färg, något som måste uppmuntras med jämna mellanrum! Man hittar referenser till Balenciaga och Prada men det gör inget för det är gjort på ett bra sätt!
8. Rodarte (NY) - Rodarte har så vitt jag vet aldrig hamnat på listan förr men den här säsongen lyckades märket väcka mitt intresse. Jag fascineras tyget, vet inte riktigt hur jag närmare ska uttrycka mig men det är som om man inte ser en början och ett slut på något sätt. Vid närmare eftertanke kanske det snarare är formen som intresserar... Eller är det färgerna... Ja ja, något visst är det iallafall för trots att kollektionen känns lite spretig och man kan finna nästan för tydlig inspiration från Olivier Theyskens emellanåt så väcker kollektionen verkligen mitt intresse.
9. Nina Ricci (NY) - Även Nina Ricci återkommer med jämna mellanrum upp på min lista. Olivier Theyskens gör ett fantastiskt jobb med det gamla modehuset och han håller sig ofta väldigt nära Nina Riccis arv och grundstome. Jag skulle hävda att han i och med denna kollektion tar ett något större kliv och vågar sig på en något utvecklad estetik som inte är lika uppenbart "Nina Ricci" men det utan att tappa bort sig helt. Roligt!
10. Chanel (NY) - Jag är en av de som anser att Karl Lagerfeld snart har gjort sitt, iallafall under Chanels flagga. Skjut mig inte nu! Men med den senaste Chanel-kollektionen fick han mig dock att vackla något i min övertygelse. Han kan få stanna någon säsong till.

Nya från förra säsongen - Balenciaga, Christopher Kane, Lanvin, YSL, Burberry Prorsum, Rodarte, Nina Ricci, Chanel
Upp från förra säsongen - Prada, Dries van Noten
Iaktagelse - Det är förvånansvärt många favoriter som trillat bort från förra säsongen. Stammisar på listan som marni och Preen har till exempel trillat bort.

Vilka är era favoriter?

Kommentarer
Postat av: emma

alla:P

Postat av: alexandra

fanns ingen så favorit, jag tycker personligen att hela kollektionen var jätte snygg!

2008-03-11 @ 14:38:43
URL: http://alexandrawandeby.blogg.se
Postat av: hotspot

emma: :)
Alexandra: Vilken av kollektionerna?

2008-03-11 @ 14:52:24
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Carin

jag saknar helt klart mcqueen. han förtollade mig totalt!

2008-03-11 @ 15:53:00
URL: http://carins.blogg.se
Postat av: nathalie

åhå vilket fint inlägg love layouten! rodarte är min favorit av dessa

2008-03-11 @ 16:03:18
URL: http://ruddy.blogg.se
Postat av: There She Goes Again...

Blev lite inspirerad och gjorde min egen lista. Kika in!

2008-03-11 @ 20:50:51
URL: http://thereshegoesagain.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:

Trackback
Links