header to ads



Efterdyningar


Bild: Vogues aprilomslag liknas vid King Kong

Minns ni det här Vogueomslaget som jag
skrev om för några månader sedan? Omslaget kommer garanterat att gå till historien, och det inte på grund av det faktum att LeBron är tredje mannen någonsin att pryda Vogues omslag (eller för den delen den första svarta mannen), nej omslaget har nämligen väckt (och väcker fortfarande) stor debatt i USA.
Liknelsen vid King Kong och Fay Wray är närmast oundviklig och anses av många som rasistisk och starkt bidragande till ett bibehållande och förstärkande av en förlegad och vidrig människosyn.

Ett olyckligt och omedvetet misstag från Vogues sida. Troligtvis inte...

Kommentarer
Postat av: Frida

Wow. Slående likhet & knappast någon tillfällighet...



Har en fråga till dig Karolina



Jag har bestämt mig för att köpa min första designväska, en Mulberry Bayswater kommer det att bli. Nu till min fråga. Var ska jag köpa den? Ska jag gå till en Mulberrybutik eller till någon återförsäljare? Är det olika pris beroende på vart man köper den? Det pris jag funnit är ca 7 500:-. Vet du om den är billigare någon annanstans?

Tacksam för svar.

2008-07-21 @ 12:58:24
Postat av: monika

stackaren det e la inte hans fel han liknar king kong.....





~LOVE FROM LONDON~





Postat av: Christine

Fast sååå likt var det väl ändå inte. Gillade för övrigt inte omslaget så mycket. Tyckte det var lite tråkigt. :-/

2008-07-21 @ 13:07:54
URL: http://chrisse.blogg.se/
Postat av: Lisa

Intressant!



Jag tycker att det finns en skillnad i att Giselle faktiskt har kommandot i bilden. Med en fot framför LeBron är hon inte ett svagt, passivt objekt.



Jag tycker att King Kong symboliserar den djuriska urkraften i detta fall, och inte den förtryckte svarte mannen. I berättelsen har apan själ och hjärta, medan människorna endast ser honom som ett ursinnigt hot.

2008-07-21 @ 13:56:54
URL: http://lilaclisa.blogspot.com/
Postat av: bjorn

dödslag = samhällskontraktet förverkligats

Thomas Quik tex= skäras i ett halvår och hängas upp i klara kyrkogårdstorn

Eklund etc



och skitstövlar (100 parametrar och köra igenom i dataprogram och få OK)



jfr alternativkostnad (finns ju piller som i Irak)





Förmildrande skäl



100 dip agenter i sv (tex folkrörelser etc)



det blir aldrig bättre



problemet är

"inte rent mjöl i påsen"= egenintresset etc från pedofili till ekonomi till egenintresse (dvs samtliga eu ledare)

Vi har det för bra (nästa konsumentprodukt etc)

Bättre å ha tex som i nazityskland "fricheck"



och folkets mandat



rättsväsendet inte fungerar (sätter inte dit= korruption)



om man hade 1 stat, organisation el fungerande verksamhet el beslut



jfr tänka till idag (från mögelgift till painboll med gift i till pilar som skär igenom så blodet flammar över)



skitstövlarna ska inte leva (ogräs= kanske biljett till en bättre värld på en annan planet)



jfr alternativkostnad (finns ju piller från irak)

rätt eller fel beslut

Postat av: Saray

Intressant liknelse onekligen. Oavsett om bilden liknar King kong eller ej så är den ju rätt märklig i sin utformning. LeBron i full basketmundering och Giselle i aftonklänning och ljuva lockar!!?? Det spelar väl ingen roll att hennes ena ben är framför hans när hela hennes framtoning skriker Barbie?

2008-07-21 @ 14:13:54
Postat av: J

jävlar vad gammal nyhet, jag trodde nyhetsvärdet kring det här dog för evigheter sedan? Och du har hoppat över att nämna att det är Annie Liebowitz som plåtat med Wintour's godkännande på hela idén.

2008-07-21 @ 14:16:03
Postat av: Laura

Hej!

Har en liten kläd/modefråga som jag hoppdes få hjälp med av dig :). Jag har precis blivit färdig civilingenjör och fått jobb som konsult. Nu vill mina föräldrar ge mig en kostym som en del av min examenspresent vilket ju är super inför jobbet. Men var hittar jag snygga kostymer för tjejer? Lite dyrare och bra kvalitet, den ska ju hålla ett tag. Och stilren ska den vara men gärna lite tuff ändå. Man vill ju inte bli tantig ;).

2008-07-21 @ 15:32:40
Postat av: Mattias

Svårt att riktigt bestämma mig vad jag tycker om det omslaget

2008-07-21 @ 16:05:45
URL: http://mattiasbok.blogg.se/
Postat av: emy

ja, omslaget är slående likt. men otroligt snyggt gjort. och all publicitet är bra publiscitet. :)

2008-07-21 @ 18:00:04
URL: http://emscatwalk.blogg.se/
Postat av: Vickan

Usch vad trött jag blir på alla som skall överananalysera hela tiden!

Båda var ju med på att göra omslaget, båda poserade frivilligt, ingen tvingade dem. Jag ser inget förlegat i att man själv är fri att välja sina egna modelljobb, det är ju inte så att de skulle svälta ihjäl om de vägrade ;)

2008-07-21 @ 20:32:33
URL: http://lifeandtimesofvictoria.webblogg.se/
Postat av: ruthie

Laura: Gå till Tiger för medeldyrt men bra kvalité och stilrent, även om det inte var mig du frågade...

2008-07-21 @ 22:06:30
Postat av: John

Detta är ett av mina favoritnummer någonsin. Intressant vinkel med supermodeller/idrottsstjärnor. Jag minns att jag satt i junisolen och läste det här numret.

2008-07-21 @ 22:59:27
URL: http://johnvalencia.blogg.se/
Postat av: Sewing Feathers

I see what you mean, but...



I didn't even think of it as racist - just a funny picture with a man screaming and a woman jumping, nothing racist because I didn't even think of the color as something meaningful, just saw the resemblance.



I think racism is really gone only when people don't notice these kind of things anymore. Or get insulted by them. Why should they be insulted anyway? Do we really think they need this kind of protecting, doesn't it just mean that we think that they are in a weaker position in that way? I really don't think they are, or should be.

2008-07-21 @ 23:01:50
URL: http://sewingfeathers.blogspot.com
Postat av: Sewing Feathers

I would see it more as an jokey insult to basketball players who steal all the pretty supermodels hah :)

2008-07-21 @ 23:04:05
URL: http://sewingfeathers.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:

Trackback
Links