Känns det inte lite omodernt?
Jag läste på Modette.se om den aktuella kampanjen för Tom Fords nya herrparfym. Naturligtvis var jag tvungen att klicka mig vidare till Tom Fords webbsida för att se vad det hela handlade om. Jag kommer, i motsats till vad ni kanske tror, inte att moralisera över den sexiga (?) kampanjen. Det jag däremot måste kommentera - känns inte hela greppet makalöst omodernt och trött? Att provocera genom sex känns, enligt mig, lika föråldrat och passé som heroinchica modeller. När jag ser det här längtar jag verkligen till den dagen då sex slutar sälja.
PS. Bilderna är fotade av Terry Richardson
Translation: The campaign for Tom Fords new perfume is as unmodern as heroinchic models. Please, let the day come when sex no longer sells.
Tom Ford tycker jag känns sjukt ofräsch. Vart man än vänder sin blick när han är involverad är någon alltid naken! Det känns bara så irrelevant och onödigt. Som du säger känns det ju knappast procoverande och vågat, snarare bara förlegat och tråkigt.
Astrid: Jag kunde inte ha sagt det bättre själv. Måste Tom gömma sina produkter bakom en massa sex för att sälja? Han känns, precis som du säger omåttligt svettig och ofräsch!
Håller helt klart med. Känns nästan absurdt och bara äckligt.
Håller verkligen med Astrid och dig!
Ungefär som fotografen Terry Richardson, hade inte blivit förvånad om det var han som låg bakom den här kampanjen.
Emma: Konstigt nog så måste det ju av någon anledning funka. Tragiskt?
donnasandra: Det känns skönt att det är fler som är trötta på"sex-marknadsföring"
v: Ja och honom har vi fått mer än nog av efter alla trötta sisley-kampanjer. Jag vet faktiskt inte vem som är fotograf till den här kampanjen men det ser onekligen lite "terry-aktigt" ut.
Men om jag förstått det rätt så är det en doft för killar? Tyvärr så säljs mkt killsaker med hjälp av nakna kroppar. Och jag tror att iom att allt har varit så naket inom modet de sista åren har gjort att de går längre och längre. Folk är ofta dumma och går på reklam utan att tänka på den och ifrågasätta
Klokt Karolina. Håller verkligen med. Keep up the good work! Och grattis till alla kanonuppdrag och allt kul som sker.
Maleandro: Tjejer eller killar, spelar ingen roll, jag tycker att det känns ointressant och okreativt i vilket fall. Sen att det funkar och säljer, det tvekar jag inte en sekund på... Tragiskt?!?
Sofie: Åh hej! Tack så mycket :) Skönt att det är fler än jag som är trötta på den uttjatade sex-reklamen (ha ha, där lät jag som en 70-årig dam)
Men du är ju rolig du! Du skrev att du inte skulle moralisera men sen kom ändå tre rader moraliseringar ändå!! :D
Bild nr 1 är bara äckligt vulgär enligt mig (om man tittar slarvigt). Där skulle då inte jag vilja ha parfym. *haha*
På tal om Terry, inte visste jag att han tagit den här bilden? :)
http://www.terryrichardson.com/Images/JT650.jpg
kimberly: Hm, tycker inte att jag moraliserar. Jag skriver inte att jag tycker att det är förklastligt, kvinnoförnedrande eller anstötande, bara att jag tycker att det känns tråkigt och trött. Det är enligt mig inte att moralisera. Stor skillnad. Det hade lika gärna kunnat handla om att jag var trött på kampanjer med massor av blommor eller vad som helst... Just nu känns sex (i den här formen) bara omodernt helt enkelt.
Hua, jag tycker att detta var smaklöst. Reklam i all ära, men den ska vara bra, detta känns mer som ett sätt för att få uppmärksamhet! Tummen ner!
Kanske för att jag är en tråkig mama, men jag tänker faktiskt på våra små barn, hur ska de uppfatta och kunna respektera våra kroppar när det görs sån här reklam!
Tråkig moral kärring
Ååå, man behöver inte vara en tråkig moralkärring (apropå Karolines inlägg) bara för att man tycker att sådan här känns så förlegad och pissigt år 2007. Det är exakt sådan här reklam som får mig att bli obstinat och vägra köpa produkten.
Förresten är reklam inte ett dugg sexigt om det var det som var syftet med den. Till vem vänder den sig eg??
Nu blev jag lite sur såhär på eftermiddagen :)
Ja inte säljer då det där något till mig.
Det skadar nog inte att moralisera en aning. Ska man kalla det kvinnoförnedrande? Ja, det skadar nog inte heller... Dum, fånig reklam. Vem vill gå runt och lukta svettigt kön?
-Eh okej sån reklam kan man också göra.
Nästan för uppenbart att komma från Tom Ford.. Visst det kanske ser snyggt ut men han kunde väl komma med något annat som fårvånar utan att spela på sex. Själv blir jag inte lätt provocerad när det gäller att spela på sex och nakenhet, men det känns lite tråkigt i längden.
Jag tycker dom är hemska! Blir nästan förbannad. Långt i från "smakfullt sexigt". Håller med när ska sex sluta sälja?
Det ÄR kvinnoförnedrande och osmakligt. Tycker också att man ska kunna sälja på annat sätt än att visa halva muttan på något.
Bra skrivet alltså och jag håller med.
nä men usch va tråkigt! håller verkligen med dej, när ska sex sluta sälja? puh...
Karoline: jag nöjer mig med att konstatera att det känns, trött, tråkigt och föråldrat :)
sanna: Som sagt var, jag har inga tvivel på att reklamen funkar... Motsägelsefullt så väljer ju till och med jag att ge den uppmärksamhet även fast jag tycker att den känn ovanligt trött...
Cecilia: Inte mig heller, men det är få saker som herr ford gör som jag skulle kunna tänka mig att konsumera.
em: Jag vet inte det jag. Då får den precis den uppmärksamhet som den vill ha. Det är ju helt uppenbart att den vill provocera. Mer effektivt är nog egentligen att ignorera (motsägelsefullt, jag vet).
Angel: :)
Ida: Skulle kunna vara mina egna ord. Är varken pryd eller lättstött, tycker bara att det känns tråkigt, gjort och förutsägbart - precis som du!
Liza: Det sker nog när helvetet fryser till is...
Smaklöst skulle jag vilja tillägga!
Jag håller med em. Klart man kan moralisera. Jag tror folk är rädda att bli stämplade som pryda om de moraliserar men det ÄR ju faktiskt sexistiskt och förnedrande. Man är inte tråkig om man reagerar på objektifiering och sexism. Jag tycker minsann att det är både förkastligt och kvinnoförnedrande, även om det inte är särskilt anstötligt och provocerande.
frederica: Ja ändå sättet att få igenom det är väl egentligen att ignorera likannde kampanjer...
PrettyinPink: Ja iallafall den här omoderna sexvinklingen. Har inget emot sexiga saker men det finns ju helt klart gradskillnader...
Maja: Jag ser ingen charm i det...
jenny: Ja men genom att moralisera så ger man ju kampanjen PRECIS den uppmärksamhet som den vill ha och är skapad för. Genom att bli upprörd och moralisera så visar man ju på ett sätt att den här typen av marknadsföring fortfarande fungerar. Förstår du vad jag menar. Jag blir helt ärligt inte upprörd, bara uttråkad. Jag tycker att det känns som om det är ett ännu starkare tecken på att ovanstående reklam är förlegad på alla sätt.
jätte trist att se, känns otroligt förlegat med denna typen av reklam. måste säga att på mig får verkligen denna kampanj snarare motsatt effekt, inte direkt insprerad av att köpa denna doft. Lixom vad vill han förmedla?
vadå lukta som...eller vadå??
Alltså ibland kan ju sexrelaterat vara grymt vackert, om det görs på ett konstnärligt sätt. Men detta känns bara porrigt och äckligt.
Håller helt med- så passé att försöka chocka genom sex. Och guuud så trist! Å andra sidan funkar det som reklam, vi pratar ju om det nu. men han känns som en genuin snuskgubbe, Tom Ford.
Jag håller fullständig med. Det är förlegat och uttjatat. Mina förväntningar på något nytt som kan få min uppmärksamhet utan att det behöver innehålla sexanspelningar är stora...
Ser ut som ett skämt! Jag vill absolute inte dofta så...
är jag den enda som inte stör mig på reklamen? visst kan den kännas smaklös och tacky men det är väl det den syftar till att vara. istället för att köra allt i smyg som i andra reklamer där man finner en underliggande sexuell undertoning är det här riktigt hardcore, "in your face", inget daltande med köparen. sen tycker jag att richardson är faktiskt så äkta och skön i sitt arbete. jag uppskattar den råare reklamen istället för typ naomi i guldregn och en spännig kille med sex som underliggande faktor.
och märkligt nog såg jag faktiskt inte alls bakgrunden i dessa foton förrens ganska länge. jag trodde du syftade på parfymflaskorna först. sen när jag såg bakgrunden tyckte jag bara att det var en rolig grej..sjukt att även om det var så "in your face" att man missade det helt, till skillnad då från smygpornografi som man märket av direkt.
men jag antar att ingen håller med mig.
emma, har en poäng där
Omodernt-ja! Och jag mår illa..
åsa: Sälj, sälj, sälj. PR, PR, PR är nog vad han vill förmedla :)
Maria: Som sagt var jag har inget emot sexuella referenser men tyckr bara att den här typen av sexuell provokation känns trött och omodern.
Diana: Ha ha, :D Jo det är ju det som är pradoxen. Det får ju uppmärksamhet hur trist och banalt man än tycker att det är...
ytterligare en Astrid. Ja det hade varit ngt
Ella: He he
emma: Om det nu måste vara motpolen, Naomi i guldregn alltså. Jag kan ju inflika att de här bilderna är ganska kraftigt beskurna...
elvira:Hm, ja alla har ju olika uppfattningar.
De där bilderna var ju bara extremt osmakliga...
Eh.. Det var..öh.. en underlig kampanj. Vad gör parfymen mellan hennes ben liksom? Känns omotiverat på nåt sätt..haha
Jag brukar gilla Tom Ford, men nejej, enbart osmakligt - och som sagt, väldigt väldigt, inte nu!
Hotspot... jag förstår vad du menar, men jag tror inte att man genom att reagera över att reklamen är sexistisk ger företaget den uppmärksamhet det vill ha, lika lite (eller mycket om man så vill) som om man diskuterar reklamen för att man tycker att den är tråkig för att greppet känns uttjatat och gammalt (och det gör det ju onekligen). Det som däremot säljer är om folk uppfattar reklamen som provocerande/vågad (och om allmänheten moraliserar över den aspekten). Jag bli ju inte mindre trött på denna typ av reklam för att den är tråkig OCH sexistisk... Att vi vill slippa se utfläkta muttor verkar vi iaf vara överens om.
Blä...finner inget annat ord...
Usch, det där ser bara tacky ut.
du, vart kommer den där fonten ifrån? finns den på dafont.com ?
riktigt snyggt, också- vart hittar du alla dina photoshop penslar? :)
Hehe kan inte hålla med alls. Jag tycker de är kul, känns som en satir på nittitalsreklamer i liknande stil. Inte så fräsh kanske men överdriven på ett rätt cool sätt, poängen lär ju inte vara sexig. Sen kanske själva antipublicitet-grejen är lite trött men oftast ganska effetiv.
Ulrika: Kan tyckas
Charlotta: :)
Lisa: Själv tycker jag att hela Tom Ford känns ganska omodern (och då inte bra på grund av detta)
jenny: Ha ha, ja det kan vi vara överens om.
Carmen: :)
Pernilla: Tacky, också ett sätt att beskriva det kanske... he he
cecilia: Jag svarade på ditt mail
Emma: Om jag "känner" Tom Ford rätt så är det här inte gjort som en ironisk pastisch. Han är ju (ö)känd för att alltid sälja sex. Han har ju till och med sagt själv: "jag kommer att bli omodern den dagen sex slutar sälja"
Smaklöst.
Jag är vanligtvis väldigt svag för Tom Ford, lite fjortisvarning på mig men jag tycker han är läcker.
Men jag tolkar bilderna som att detta är en parfym som luktar muff, inte att man kommer få en massa muff för att man bär den. Och det var väl kanske inte riktigt meningen :D
Jag tolkar bilderna på samma sätt som LipGloss Bitch. Vad sjutton luktar de där parfymerna?
Oj. Det var nog bara jag som inte riktigt såg vad det hela ehh...föreställde. Jag tyckte bild nr 1 såg ut att vara ett slags nytt försök till trosor... Det hade ju varit nyskapande. Och obehagligt. Man blir inte så lockad av parfymen dock...av nån underlig anledning...
Men shit, det där var fööör mkt... =/ Förstår inte hur sånt här kan sälja? Någon gräns måste det väl finnas....?
'Omodernt' = 'Immature' på engelsk.
Ellers er jeg enig i det du skriver her ! =)
Tom Ford, jag vet inte ... han försöker ju kanske inte nå ut till "sina kunder". Det här ser mer ut som att Tom Ford vill sälja till en helt annan målgrupp? Jag vet inte. Uh, jag gillar det inte. Men ... kampanjen diskuteras överallt och det är väl också själva grejen kanske.
Håller absolut inte med!! Mode ska vara sexigt. Intressanta möten och upplevelser är laddade, oftast med en sexuell underton. Många designers hämtar inspiration från sensuella och erotiska källor. Knä höga boots, stilett klackar, korta skinn kjolar, figur sydda klänningar etc. etc.... Kommer den dagen då du kan säga att du aldrig mer vill ha sex?
Håller absolut inte med!! Mode ska vara sexigt. Intressanta möten och upplevelser är laddade, oftast med en sexuell underton. Många designers hämtar inspiration från sensuella och erotiska källor. Knä höga boots, stilett klackar, korta skinn kjolar, figur sydda klänningar etc. etc.... Kommer den dagen då du kan säga att du aldrig mer vill ha sex?
Anna: :)
LipGlossBitch: Ha ha, ja han ser väl kanske bra ut men är långt ifrån min stil. Sen har jag alltid tyckt att han verkar ovanligt osympatisk.
Fröken Sötsur: He he
lisa. Ett par parfymtrosor :)
Maria: :)
Line: Immature betyder väl ändå omogen och inte omodern?
karoline: Jo det är ju det som är grejen att uppenbarligen har det sin effekt att göra en sån här kampanj och jag är ju inte heller bättre kålsupare än att jag tar upp den
kat: Jo nu menar jag kanske inte att mode inte ska ha någon sensuell eller sexuell koppling överhuvudtaget, det är nog omöjligt. Det som uppfattas som sexigt är trots allt individuellt. Jag tycker även att det är lite svårt att göra en liknelse mellan tex en skinnkjol och kampanjen ovan.
gud vad förvånande att det är terry richardson som har fotat kampanjen... not. ZZZZZZZZZZZZZZZZZ.
Är det möjligt att den här reklamen inte blir anmäld som för sexistisk?
Eller är den redan det
Det känns så uttajat och beige med att anspela på sex. Att göra tvärtom känns mer i tiden, men det behöver jag väl knappt nämna? Och så måste jag ju säga att det är anmärkningsvärt varför det alltid förekommer mer eller mindre avklädda kvinnor i kampanjer med produkter för MÄN? Kan man ju fundera på...
Håller helt med! Gud vad sorgligt detta är! Just det att kvinnan ska tillfredställa mannen till att köpa denna produkt, nej usch!
Jag tycker bilderna är äckliga. Om man vill öka sin försäljning med hjälp av sex kan man ju göra det mer smakfullt.
riktigt smaklöst!
Är det någon som minns rakvattnet Aqua Vera från 70-talet? Den här reklamen får mig att associera till det, svettiga män med fett hår, kulmage i gabardinbyxor och uppknäppt syntetskjorta, det hela andas bara desperation... Känns som att målgruppen är män som aldrig kommer att komma i närheten av en riktig kvinna.
Jag tycket det är så fantasilöst och omodernt att det är pinsamt.
Jag tycker det var hett! ;)
alltså jag vill inte föda ett barn till den här ibland sjuka och äckliga världen. alltså. punkt.
Från en kille i gänget - eller en katt bland hermelinerna. Bara så ni vet, tjejer, det finns inte en enda kille som inte tycker att de där bilderna är just otroligt sexiga. Vi brukar, generellt sett, inte tycka att kvinnors kön och bröst är äckliga utan tvärtom! Intressant att ni är så överens i era fördömmanden. Och jag är säker på att era män och killkompisar spelar med när ni förfasar er... men de gillar verkligen de där bilerna, så är det bara...sorry that I had to break it to you like that....
Mannen
I'm happy I found this blog ! It's very good and thank you for sharing it !
Some pieces that get damaged and defected during producing are also supplied to Coach outlets for sell on cost to cost basis.
love with him and Coach Outlet Onlinewanted to make sure that he would be your guy for good