header to ads



Hotspot Fashion School - The excentric Elsa Schiaparelli

image1738


De insatta hävdar att hon har haft större betydelse för den moderna modehistorien än den samtida rivalen Coco Chanel. Elsa Schiaparelli föddes 1890 i Rom men kom längre fram i livet att verka som designer i modets mecka, Paris. Ursprungligen designade hon sportkläder. Det var i och med det att hon designade en mycket uppmärksammad tenniskjol åt den dåtida stjärnan Lili de Alvarez som hon blev ett namn på mångas läppar.
Men det är hennes senare arbete som satt djupast spår i modevärlden. Hon var bland annat först med att använda sig av stoppade axelvaddar och djurmönster. Vackra djurbroscher är ett annat ikoniskt Schiaparelli-signum. Med en förkärlek till allt ovanligt blev hon snabbt känd som en designer med starka surrealistiska inslag. Under en period arbetade hon till och med tillsammans med den samtida surrealistkonstnären Salvador Dalí.

Att äga ett äkta Elsa Schiaparelli-plagg är många modenördars våta dröm och de designers som influerats av hennes jobb är oräkneliga. Senast i raden är Marc Jacobs vars vårvisning 08 hade tydliga surrealistiska referenser.


Kommentarer
Postat av: Linnea

Jag har alltid tyckt att man måste veta sin historia för att förstå nuet bättre, därför är det här intressant att läsa. More fashion school!

Postat av: yeh-yeh girl

En mycket elegant och cool kvinna.

2007-09-12 @ 21:16:23
URL: http://gordonochjag.blogspot.com
Postat av: Matilda

Hej!
Har efter en tids fundering bestämt mig för att ta beslutet, som så många andra, att starta en blogg. Bloggen kommer framförallt att fokusera på inköp, faktiska eller i drömstadie Jag delar helt enkelt med mig av det jag snappar upp och hoppas att det ska glädja någon, förutom mig själv. Det får bli vad det blir. Jag ger härmed bloggandets värld en chans.
Mycket nöje!

2007-09-12 @ 21:57:17
URL: http://steal.blogg.se
Postat av: hotspot

Linnea: Vad kul att du gillar fashion school :)
yeh yeh girl: Japp
Matilda: Jo, din bror har redan varit inne och gjort reklam för din blogg....

2007-09-12 @ 22:16:19
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: web hosting service



This post is really sweetest on this notable topic. I harmonise with your conclusions and will thirstily look forward to your incoming updates. Keep posting good blogs. Thanks.

2012-04-12 @ 15:02:32
URL: http://www.web-hosting-service.in/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:

Trackback
Links