header to ads



Hotspot på studiebesök - Solo-Redaktionen

26631-1812
Bilder: Sid 1 - På väggen sätts alla sidor av tidningen upp allteftersom de blir klara. Solo har just varit i lämning, därför var väggen helt tom vid mitt besök. Elin Kling anländer till jobbet, något krasslig men ändå på benen. Fina visitkort som självklart är rosa. Sid 2 - Carin jobbar som reporter och skriver texter för brinnande livet. Chefredaktören Karin har travar att ta tag i. Musiken står konstant på och i en kartong finns ett gigantiskt utbud att välja bland.

Idag var jag på besök på Solos redaktion. Jag ställde redaktionen mot väggen och frågade en rad frågor om hur det är att jobba på en tidning.

Solo är en liten redaktion med endast 5 anställda:
- Chefredaktör Karin är chef och ansvarig för hela tidningen. Rollen som chefredaktör är ofta administrativ av naturen då man har yttersta ansvaret för att tidningen ska bli klar i tid. Karin försöker dock att jobba med innehållet i tidningen och producera material så ofta och mycket som hon bara kan
- Art Director Jessica ansvarar för layouten av tidningen. Jessica godkänner alla bilder och ansvarar för eventuella förändringar av tidningens form
- Reportrarna Carin J och Carin K står för en stor del av innehållet och producerar de flesta artiklarna och reportagen i tidningen.
- Moderedaktör Elin ansvarar för modeblocket på 30 sidor. Hon har kontakt med frilansare, bokar modeller och fotografer, väljer bilder etc.

Jobbet
Mycket av tiden när man jobbar på en tidning går åt till administration - adresser som ska hittas, köpställen som ska listas, paket som ska packas, texter som ska korras, fotografer som ska ringas, bud som ska bokas etc. Men sen består det förstås även av en hel del idéarbete, research och skrivande.
Frilansare
På Solo jobbar man mycket med frilansare för mode- och skönhetssidorna. Normalt sett jobbar de med fasta frilansare som återkommer i varje nummer då det leder till en bra relation där arbetet flyter snabbt och problemfritt. De flesta frilansarna har de hittat genom rekommendationer från vänner och kollegor i branschen men Karin som är chefredakör berättar att de håller benkoll på bloggar och personer på internet. De har till exempel en tjej som rapporterar från Los Angeles, henne hittade Karin efter att ha googlat på internet.
Bakgrund
Karin säger att en journalistisk utbildning helt klart är att föredra om man vill ge sig in i tidningsbranschen men att det är långt ifrån en nödvändighet. Själv är hon en självlärd tidningsjunkie som älskar att skriva. "Man måste älska att skriva" säger Karin när hon ska lista de viktigaste egenskaperna för att bli en bra tidningsmakare.
Fördelar
Många föreställer sig att jobbet på en tidning innebär glassiga tillställningar, drivor med lyxiga gåvor och privata möten med snygga kändisar. Visst är det en del av jobbet, men långt ifrån hela sanningen. De flesta redaktioner får en hel del skönhetsprodukter för att ha till produkttester och recensioner, dessa skickas oftast runt bland redaktionsmedlemmarna för att testas. I Sverige är det dock ytterst ovanligt (om det ens existerar) att redaktionsmedlemmar får kläder och dyra saker skickade till sig för privat bruk. Gratis designväskor är med andra ord bara att glömma.
Arbetstiden tillbringas på redaktionen, det är med andra ord ett vanligt 9-5 jobb. Ibland får man kanske gå på någon tillställning eller göra en intervju utanför arbetstid vilket kräver att man kan vara flexibel med sina arbetstider.
Visst får man träffa en hel del kändisar om man jobbar på en tidning, oftast rör det sig om svenska kändisar men ibland kan det bli en telefonintervju eller på-plats-intervju med någon internationell stjärna.

SOLO - Tusen tack för att ni ställde upp!

Kommentarer
Postat av: Alice

Kul med sånt här!

Postat av: Nina

Vad kul att läsa hur det fungerar på svenska modetidningar, blev förvånad över att de endast är 5 st fasta på redaktionen! :)

2007-10-01 @ 17:48:47
URL: http://fashionina.com
Postat av: hotspot

Alice: vad roligt att du tycker det. De här inläggen är ju onekligen lite mer tidskrävande så det är kul att få positiv feedback :) Tack
Nina: Vad roligt att du tycker det. Jag är själv helt fascinerad över hur de lyckas på ihop en tidning varje månad, de jobbar verkligen hårt...

2007-10-01 @ 18:08:24
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Lisa

JÄTTEKUUUUUUUUUUUUUUL! mer sånt här Hotspot! gud va roligt :)

2007-10-01 @ 18:09:20
Postat av: Fröken SötSur

Vad kul att läsa! Snacka om att det ligger mycket arbete bakom ett nummer.

2007-10-01 @ 18:13:37
URL: http://suratanten.blogs.se
Postat av: KAROLINE

Det är stressigt, speciellt dagen innan tidningen ska tryckas! Oh mama. Då är det mitt-i-natten jobb som gäller. Och alla människor som man ska få tag i, som kanske inte grår att få tag i. Och alla plagg som man lånar. Som ska bäras hit och dit. Men samtidigt är det kul så länge man jobbar det man tycker om!

2007-10-01 @ 19:24:34
URL: http://www.thatshot.blogg.se
Postat av: Nina

Låter riktigt kul!

2007-10-01 @ 19:30:34
URL: http://ninastil.blogspot.com
Postat av: Åsa

Superkul med en rak och saklig artikel om ett glassigt (??) jobb! Och så roligt att du valde just SOLO (fast du har ju vissa känningar där, förstås..)Jag har köpt en lång radda modetidningar nu i höst och den jag läst klart flest gånger är senaste numret av SOLO. Visst brister den kanhända rent språkligt emellanåt, och inte verkar målgruppen vara såna 40plussare som jag,
men vad gör väl det när SOLO har så härliga modesidor! Lovely! Absolut väl värd varenda krona - kommer definitivt att köpa SOLO igen om jag inte blir prenumerant rent av. Ska testa nåt nummer till, först.

2007-10-01 @ 19:43:38
Postat av: Anonym

hej! jag undrar vem som e längst, karin nordin eller elin? ja tycker inte alls elin ser så jätte lång ut, på bilden som är med här till exempel men i tidningen ser hon längre ut än karin??? båda har varit modeller???? har frågat elin massa gånger men inget svar!!

2007-10-01 @ 19:52:52
Postat av: hotspot

Lisa: vad glad jag blir. Roligt att du tyckte om inlägget!
Fröken Sötsur: Ja det är helt fantastiskt att de lyckas rodda ihop ett nytt nummer varje månad, verkligen!
Karoline: Åh, vilken tidning jobbar du på?
Nina: Ja, skoj men mycket jobb. Jag är jätteimponerad över allt arbete som de lägger ner på varje nummer
Åsa: Vad roligt att du tycker det :) He he, ja egentligen är du nog äldre än målgruppen men man kan ju tycka att det är underhållande iallafall :) Roligt att du uppskattar tidningen och framförallt modedelen :)
Anonym: Jag vet att Elin för inte så längesedan skrev ut både sin längd och Karins längd på bloggen i ett inlägg för hon fått så många frågor angående det. Jag måste erkänna att jag inte riktigt vet vem som är längst, tycker det känns ganska ointressant, Karin kanske är någon cm längre men de är båda långa och känns ganska jämnlånga.

2007-10-01 @ 20:22:59
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Klara

Först måste jag bara säga att jag älskar din blogg!
Keep up the good work.
Jag har alltid velat jobba med mode på en tidning som SOLO, så jag blev jätteglad att du tog dig tid att skriva om det. Väldigt intressant!
Tycker du att det är något man ska satsa på?
Och hur gör man om man vill börja jobba inom det området?
Höstkram

2007-10-01 @ 20:26:26
Postat av: Alice

hehe, jag tror jag vet svaret till anonym:
elin är 175 cm lång och karin är 177 cm lång. elin har varit modell, men med karin vet jag inte.. fast hon ser ju väldigt "modellig" ut tycker jag så att kanske det! =)

2007-10-01 @ 20:28:16
URL: http://aliceg.blogg.se
Postat av: hotspot

Klara: Vad kul, tusen tack! självklart är det något att satsa på om det är vad du absolut vill göra men jag tror att man ska vara medveten om att det är en enorm konkurrens om jobben. Vi har ju inte så många tidningar i Sverige och redaktionerna är oftast väldigt små så det är inte så många jobb som finns medan det finns oändligt många tjejer som vill jobba med det. Är du säker på att det är det du vill göra mest av allt så är det dock klart att du ska satsa. Först och främst måste man ju ha en gedigen passion, nästintill nördigt intresse (jag brukar jämföra mig själv med en frimärkssamlare, så anal är jag i mitt modeintresse) sen gäller det nog bara att försöka skapa sig kontakter eller på något sätt visa vad man går för
alice: Tack för info!

2007-10-01 @ 20:48:59
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Maria

Gud va kul, mer sådana inlägg Karolina =)Verkligen super itressant att ta del av hur det går till bakom kulisserna... speciellt med tanke på att jag själv vill hålla på med sådant..
givande info =) /Maria
Ps! Din nya bild är snygg och fräsch! Du passar i lugg =)

2007-10-01 @ 22:21:39
URL: http://mariamelle.blogspot.com
Postat av: Linn

Snygg bild hörru!!!!!

2007-10-01 @ 23:33:25
URL: http://linngustafsson.blogg.se
Postat av: Fredrik

kul med studie besök!

2007-10-01 @ 23:34:36
URL: http://fredrikfredrik.webblogg.se
Postat av: Ella W

Alltid lika intresant att läsa din blogg! Jag har fått mycket inspration och "kunskap" om modebranchen. Att jobba med mode som en karriär är nog för sent för mig nu. Men ändå, jag tycker det är lite synd att bara ha det som en hobby, efersom det tar mycket av min tid...

2007-10-01 @ 23:47:24
Postat av: Sofiie

Himla kul läsning, spännande och få en inblick i SOLO redaktionens liv :D

2007-10-02 @ 09:44:03
URL: http://sofiie.webblogg.se
Postat av: Fia

Jag tycker alltid du är så himla cool - och faktiskt ett avbrott mot de andra "modetjejerna".. så jag hoppas verkligen inte du tar illa upp när jag säger att din nya byline-bild inte är så rolig. Eller naturlig. Du är ju grymmt snygg och kreativ.. borde du inte ha en bild som visar det ? :P

2007-10-02 @ 10:11:51
Postat av: hotspot

Maria: Vad kul att du tycker det, tack :)
Linn: Ha ha, tack detsamma :)
Fredrik: Ja :)
Ella W: Det är aldrig försent... :) ibland kan iofs en hobby få ta mycket tid :)
Sofiie: vad roligt att du tycker det, tack!
Fia: Åh tack så mycket! Ha ha, jo det kanske kan tyckas men att få till en hyfsad byline-bild är helt klart en svår konst, iallafall om man är lite kameraskkygg som jag :) Det som funkar i vanliga livet är inte så säkert att det gör sig så bra på en frilagd byline, samt - man vet inte hur länge den ska användas så man vill att den ska vara någorlunda neutral :)

2007-10-02 @ 10:29:20
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Fia

Bra svar där ;)

2007-10-02 @ 11:06:41
Postat av: fashionholic

åhh spännande! kul att se hur det går till :)

2007-10-02 @ 11:33:56
URL: http://fashionholic.blogg.se
Postat av: KAROLINE

SVAR: Jobbar inte på någon tidning (tyvärr). Men jag läste journalistik på gymnasiet och hade turen med mig och fick en kanonplats som praktikant på ungdomstidningen Chili i Stockholm (gratis tidning som ges ut på skolor och på JC bland annat). Då fick jag ha kontakt med alla presskontor, göra mindre intervjuer, hänga med på plåtningar, skriva texter som publicerades och ja ... känna på journalist-livet i sju veckor. Jag trivdes verkligen!

2007-10-02 @ 20:32:58
URL: http://www.thatshot.blogg.se
Postat av: Petra

Hej,

Jag skulle behöva en e-mail adress till någon på Solo. Hittar inget på nätet.. Tack! Petra

2008-01-15 @ 09:13:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:

Trackback
Links