header to ads



Hotspot Fashion School - Power Dressing of the 80's

26631-1907

Kavajer med axelvaddar, kostymbyxor med avsmalnande ben och pumps med hög smal klack och spetsig tå, på 80-talet började kvinnor klä sig på ett nytt sätt och de hade en anledning. Kvinnor började nu för första gången på allvar att konkurrera om männens jobb på arbetsplatserna vilket ledde till att kvinnorna "power dressade" sig för att känna sig jämnställda mannen. Känslan man ville förmedla var makt och framgång, även om plaggen i grunden var traditionellt manliga lyckades man med hjälp av detaljer att utstråla kvinnlig styrka. Stilen kom så småningom, troligtvis på grund av TV-serier och filmer, att sprida sig långt utanför affärskorridorerna och idag är den signifikant för det glada 80-talet.

Filmer som blivit karakteristiska för Power dressing
Working Girl, 1988 - Tess jobbar som sekreterare med en elak chef som snor hennes ideér. När chefen blir sjuk passar hon på att ge tillbaka genom att låtsas vara chef själv.
Nyckeln till framgång, 1987 -  Brantley flyttar till storstaden med drömmen om en framgångsrik karriär, det blir inte riktigt som han tänkt sig... Han tar situationen i egna händer och skapar ett alias som leder honom rakt in i ledningsgruppen.

TV-serier som blivit stilbildande
Dallas, 1978-1991 - Oljemagnat i Dallas som bor på ranchen Southfork
Dynasty, 1981-1989 - En välbärgad familj i oljebranschen
Falcon Crest, 1981-1990 - Familj som driver en vingård i Californien

Kommentarer
Postat av: yeh-yeh girl

Fram för power dressing :)

Postat av: ida

Coffe, tea .. me?? en av de roligaste replikerna ur Working Girl alltså ;)

2007-11-01 @ 10:17:14
URL: http://www.fashionnerds.se
Postat av: Anna

Vilket kul inlägg:)

2007-11-01 @ 10:18:35
Postat av: donnasandra

Dynasty är den som jag har mest minnen ifrån :-) Det modet känns ändå så långt borta nu...

2007-11-01 @ 10:52:09
URL: http://donnasandra.blogg.se
Postat av: t

Tänkte tipsa om att jag just nu har en tävlig i min blogg där man kan vinna en klocka från tritoni!!!!.. Jag hoppas att du inte misstycker att ja skriver det i dina kommentarer =) vet själv hur irrierande det kan vara när folk bara skriver för att få folk till sin blogg... Ha en bra dag! / T

2007-11-01 @ 10:58:43
URL: http://shopaholicmamman.blogg.se/
Postat av: Frida & Fabulous

Jag är riktigt sugen på power pumps...

2007-11-01 @ 11:44:21
URL: http://fridafabulous.se
Postat av: fashionholic

underbart inlägg tjejen!! brings back the good old times.. 80 talet var något alldeles speciellt!!

2007-11-01 @ 12:15:24
URL: http://fashionholic.blogg.se
Postat av: hotspot

yeh yeh girl: Jag är benägen att hålla med, om det görs på rätt sätt :)
ida: He he, försökte hyra working girl på min lokala video (det var hu rmånga år sedan som helst sen jag såg den) men de hade den inte - katastrof!
Anna: Tack!
donnasandra: Åh kommer ihåg både Dallas, Dynasty och Falcon Crest men jag tror att det var under de senare åren
t: OK......
Frida & fabulous: Jag med!
fashionholic: Själv är jag född 79 så även om jag kommer ihåg 80-talet så kan jag inte direkt säga att jag fick uppleva power dressing, he he :) Det var mer Pernilla Wahlgren Picadilly Circus och Lili och sussie - typ...

2007-11-01 @ 13:10:06
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: PrettyInPink

så jäkla hett hett hett!!!!!!

2007-11-01 @ 18:37:08
URL: http://www.PrettyInPink.blogg,se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:

Trackback
Links