header to ads



Året som gått 2007 - Kvasitrenderna

26631-1982

Upp som en sol... ner som en pannkaka. Trenderna som hyllades av modepressen men aldrig riktigt slog igenom på gatorna.


Färggradienter - Jag har inte gett upp hoppet om att massan ska inse storheten i denna vackra trend. Även om vissa designers håller kvar vid denna trend är sannolikheten inte så stor att det är något som kommer att dominera gatubilden.

Neon - Bortsett från några entusiastiska klubbkids och några exprimentella naglar på ett antal modeinitierade blev det aldrig någon färgchock ala 80-talet. Tack och lov kanske man får tillägga så här i efterhand.

Fjädrar - Fjädrarna är helt enkelt för opraktiska och ömtåliga för att fungera i dagens ultrapraktiska samhälle där strykfria skjortor och maskintvätt är lag.

Turban - Bortsett från ett gäng entusiastiska stylister och en handfull excentriska modelejon var turbanen inget annat än ett ytterst kortvarigt modetillstånd - som vinterkräksjukan ungefär - den drabbar en snabbt och hårt men försvinner innan det hinner bli olidligt påfrestande.

Huvan - Trenden som verkligen inte blev. Om det inte vore för den omåttligt poplära eternitysjalen från H&M-trend som spred sig som en löpeld på bloggarna skulle hucklet kunna vara trenden som aldrig existerade utanför catwalken och modemagasinen.

Fransar - Bortsett från ett gäng fransväskor som kändes trötta samma sekund som Zara prånglade ut dem var det här en trend som aldrig anammades av folket. Vissa designers har inte gett upp hoppet och lanserar fransarna även till våren, själv är jag övertygad om att frans-stilen är alldeles för smal för att slå igenom på allvar.


Kommentarer
Postat av: ida

Njo men en hel del neon såg i alla fall jag. Både på stan och på klubbar... och huvan ja den var inte heller osynlig. Många fler än mig har dragit omkring med stora luvor i alla fall här i Göteborg.

Postat av: Rana

Hm.. Det här med färggradienter tycker jag är fasligt coolt, och jag tror att många andra också tycker det. Men i och med att de flesta inte letar sig längre än till närmsta hm så kanske de helt enkelt inte har kommit i kontakt med sådana plagg? Jag önskar iallafall att budgetkedjorna kunde snappa upp lite fler trender..

2007-11-27 @ 08:52:29
URL: http://jagochkarl.webblogg.se
Postat av: Maria

Jag instämmer med Rana, jag har inte sett skymten av färggradienter i en endaste budgetaffär jag besökt.. :S Inte för att jag var så hemskt förtjust i trenden heller, men i och med att den inte har varit tillgänglig för vi vanliga människor är det knappast konstigt att det aldrig slog igenom. Turbanen var väl lite väl svårburen, men halvturbanen hakade ju däremot flera på, bl.a jag :)

2007-11-27 @ 09:41:51
URL: http://www.shoppoholic.blogg.se
Postat av: emma

jag är nästan alldeles säker på att jag såg ett färggradierat (??) plagg på H&M, typ förra veckan. det var inte ens på trend-avdelningen, utan vanliga tråkiga H&M... om jag inte har drömt det. det var iallafall jättefult :)

2007-11-27 @ 09:52:36
Postat av: Linapina

Hej hej!
jag undrar fall du skulle kunna svara på de här frågorna?
1) Viken är vinters it-väska, eller är den död?
2) Vilken visning ser du fram imot att gå på, på Stockholm Fashionweek i januari?
3) Vad höstens största modemisstag tycker du?
Tack på förhand :)

2007-11-27 @ 10:21:13
Postat av: fanny

tänkte på dedär med den kortlivade neontrenden här om dagen. tack och lov säger jag bara!

mvh fannyf.webblogg.se

2007-11-27 @ 10:36:29
URL: http://fannyf.webblogg.se
Postat av: anna

Måste bara säga att jag tycker detta årets mode varit helt fantastiskt,mycket nyskapande inom material vilket jag uppskattar eftersom jag jobbar med textil..hoppas det fortsätter att exprimenteras som tex prada a.w/07

2007-11-27 @ 10:54:56
URL: http://http://annabosio.blogspot.com/
Postat av: Anna

Ja jisses, turbanen blev verkligen hypad i modetidningarna men osynlig på gatan.

Håller med dig om att den färgtonade trenden är utsökt, kan det kanske vara svårt att producera till låga priser? Men hoppas kan man ju alltid.

Neon syns lite här och där som detaljer till våren - de ger sig inte, klädskaparna...

a.

Postat av: lisa

hej karolina! har en fråg som inte har med deta inlägg att göra men ngt som jag och mina väninnor inte kan komma överens om: Versace, hur uttalas det? Versatje? Versass? Eller huuuur säger man? :))) tacksam för svar :)

2007-11-27 @ 11:25:12
Postat av: Ida

Kul inlägg!!! Bra skrivet också.
Färggradienter och egentligen snarare chockrosa än all neon tycker jag är galet snyggt. Nåt plagg med färggradering och illrosa kommer jag iaf kunna ha nästa säsong, det har jag sett till :)

2007-11-27 @ 11:58:28
URL: http://shopblogg.webblogg.se/
Postat av: hotspot

ida: Jo som jag skriver så plockades det upp av några få initierade men det var ju ingen masshysteri likt förklädesklänningen 2006.
Rana: JA det är fint! Jo, det är ju ofta det det hänger på, hur tillgängligt det blir hos kedjorna.
Maria: Ja det har du rätt i halvturbanen hade ett större genomslag om än väldigt kortvarigt.
emma: Nämen det var ju ett bra tips. vi får kolla om det var verklighet eller bara en dröm :)
LinaPina: Hinner inte svara på dina frågor just nu. Maila mig gärna så ska jag svara så fort jag får tillfälle
fanny: Ha ha :)
anna: Jag håller med och det har verkligen varit fokus på material och tyger, nästan mer än modeller och enstaka plagg, vilket jag tycker är URKUL!
Anna: Jag såg den på några modeevents - thats it. Inte helt otippat. Ja den känns sofistikerad! Jo visst har det inte helt försvunnit men jag tycker att nyhetens behag är över för längesedan
lisa: Jag vågar inte ta gift på det men jag skulle uttala det Versatjie
Ida: Tack så mycket! Jag gillar också stark rosa. Ha ha, ja helt rätt kör på!

2007-11-27 @ 12:38:11
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: anna

Färggradienter är verkligen jättefint! Jag har letat länge efter en svart-vit "doppad" klänning... Fann en på Monki, men den verkar vara slut :(

2007-11-27 @ 22:06:24
URL: http://fashionistaanna.blogspot.com
Postat av: shifte

åhh men färg gradienter är ju finfint! monki har nyss fått in en sån tröja som jag gillade iallafall :)

2007-11-27 @ 22:21:22
URL: http://shaft.blogg.se
Postat av: Malin S

Jag gillar dina syrliga reflektioner.

2007-11-27 @ 23:53:12
URL: http://malinsmacblogg.blogg.se
Postat av: alma

hm.. jag tycker att både neon och huvan slog igenom rätt bra. däremot turbanen. vad hände med den?

2007-11-28 @ 06:47:56
URL: http://almah.tjejsajten.se
Postat av: hotspot

Anna: Vet vilken du menar, den är fin!
shifte: Ja visst är den fint. Kan det vara den som Anna efterfrågar?
Malin S: He he, tack - antar jag :)
alma: Jo det var ju en trend men för en ganska initierad skara skulle jag ändå vidhålla.

2007-11-28 @ 12:03:25
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Carro

Haha, den där fransväskan från Zara ja.. Den föll jag pladask för när jag var i Milano (ett bra tag innan den hamnade på hyllorna i Sverige) och nu vill jag inte ha nån annan, den är underbart praktisk! Vilken tur att ingen annan köpte den då, så slipper man skämmas.

2007-11-28 @ 19:05:54
URL: http://borntoshine.webblogg.se
Postat av: sofie

NÖRDBÅGARNA! när man läste och såg bilderna verkade som att trenden var hur stor som helst. sedan köpte jag ett par(med riktig styrka och allt) och huxflux kände/känner jag mig uttittad på stan och märkligt ensam i vimlet. fast det trivs jag iof ganska bra med..
ha en fin kväll!

2007-11-28 @ 23:12:34
Postat av: Jutta

Jag håller inte med. Huvan om något känns otroligt het i vinter om du frågar mig! Dessutom för ju både fransar och fjädrar tankarna till 20-talet, som kommer stort. Och jag knöt turban senast igår!

2007-12-02 @ 01:59:07
URL: http://jutta.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:

Trackback
Links