header to ads



Fashion School - Diana Vreeland - A Vogue Legend

Fashion School - Diana Vreeland - A Vogue Legend

I och med Diana Vreelands entré på
Vogue skulle den något konservativa Condé Naste publikationen aldrig mer bli densamma. Diana vände upp och ner på traditioner och utmanade regler och tabun som tidigare varit otänkbara att rucka. Parisfödda Diana flyttade 1914 till New York. 1920 gifte hon sig med en förmögen bankman och Diana som inte haft en tanke på att arbeta hamnade mer eller mindre av en slump i modeindustrin.
Legendariska Carmel Snow på Harpers Bazaar var den första att upptäcka hennes begåvning och gav henne snabbt anställning, det dröjde inte länge innan Diana kunde titulera sig moderedaktör. Diana som blev besviken att hon inte fick posten som chefredaktör när Carmel gick i pension hoppade snabbt på ett mycket frikostigt erbjudande från Vogue som inkluderade ett fritt kontokort kopplat till Conde Naste, fria resor till Europa så ofta hon ville och en lön som på den tiden var enorm - inom ett år var hon chefredaktör på den aktade tidningen. Det tog inte lång tid för Diana att göra övergripande förändringar och hennes visioner skakade verkligen modevärlden.
Diana satte prägeln på Vogue som än idag lever kvar och många elaka tungor säger att Anna Wintour fortfarande rider på Dianas våg. En sak är iallafall säker, Diana är utan tvekan den som satt mest avtryck i Vogues historia och hon ligger verkligen bakom en rad legendariska jobb. Bland annat det fantastiska fotoreportaget med Marilyn som publicerades kort efter hennes död, fotograferat av Bert Stern.

Kommentarer
Postat av: Minna

Du lyckas alltid hitta massa härlig och rolig läsning, du är så duktig hotspot!

märks att du brinner för det du håller på med!

kram minna

Postat av: Karin

Roligt och intressant inlägg! Man får reda på mycket av dig, jättebra :)

2007-02-27 @ 09:17:58
URL: http://konstverk.blogg.se
Postat av: Sophie

Snacka om nostalgi på hög nivå! Synd att man inte va född på den tiden!;)

Mvh Sophie♥
www.sophisticatedsophie.se

2007-02-27 @ 09:38:38
URL: http://sophiesfashion.blogg.se
Postat av: S.G

Fotoreportaget av Marilyn är underbart!

2007-02-27 @ 10:25:44
URL: http://superficialglance.blogg.se
Postat av: Sigrid

Jag älskar dina rep om modehistoria. Mera mera!

2007-02-27 @ 12:34:16
URL: http://sigrid.webblogg.se
Postat av: Hanna

så intressant om henne!

2007-02-27 @ 12:51:15
URL: http://lilyrose.webblogg.se
Postat av: Amanda

På tal om Fashion School - har du några tips på bra modeböcker man ska hålla utkik efter på bokrean? Längtar efter att fylla bokhyllan med snygga böcker och nu får man ju passa på :)

2007-02-27 @ 13:44:07
Postat av: Portillon

Diana är min idol om någon. Jag har läst Eleonor Dwight's biografi över henne och Diana's egen - D.V. Båda är fantastiskt bra och intressanta..Riktigt inspirerande.

2007-02-27 @ 18:33:41
URL: http://portillon.blogspot.com
Postat av: hotspot

Minna: vad roligt att du tycker det, tack så hemskt mycket. Jag önskar bara att det fanns mer tid så jag hann göra ännu fler och bättre inlägg
Karin: Vad skooooj! Tack!
Sophie: Nostalgi vet jag inte eftersom man själv inte upplevt det men jag kan hålla med om att det hade varit sweet att ha upplevt den tiden, men så kommer folk säkert säga om vår tid också :)
SG: Ja verkligen!
Sigrid: Vad roligt, tack!
Hanna: Vad roligt att du tycker det!
Amanda: Oj, svår fråga - jag läser altl som kommer i min väg men jag älskade verkligen cay bonds Bordel de mode, det är inte omöjligt att den dyker upp rean heller...
Portillon: Nämen gud vad skoj! Tack för bra läsartips, ska verkligen kollas upp!

2007-02-28 @ 07:53:04
URL: http://www.hotspot.webblogg.sew
Postat av: Lina

coolt. jag känner hennes barnbarn Caroline Vreeland.. hade ingen aning om att hennes mormor va SÅ stor..

2007-10-10 @ 09:43:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:

Trackback
Links