header to ads



Hotspot kontemplerar - Hellre en avslappnad tönt än en osäker cooling

image1696

Så fort du börjar intressera dig för mode, eller vilken estetisk genre som helst, så måste du välja läger. Antingen är du svår och dissar allt som dissas kan eller så är du en ovetande nolla som borde veta bättre. Allt behöver nödvändigtvis inte vara dåligt men för att vara på den säkra sidan är det alltid bättre att vara negativ. Jag har inte florerat i den inre kretsen av den svenska modevärlden länge men det tog mig en nanosekund att inse att de som anses vara coola är de som tycker att allt är banalt, kommersiellt och allmänt vedervärdigt.
Jag är en stor förespråkare av kritiskt tänkande och personliga åsikter, om de är väl grundade. Däremot känner jag en stor tristess över att den som är först att säga något negativt om något per automatik utses till herren på täppan. Jag uttalar mig gärna positivt om saker, om de enligt min åsikt är värda det, men jag har heller inga problem att kritisera. Skillnaden ligger dock i att när jag väl bestämt mig så är min åsikt ganska fast, oavsett av vad någon annan har att säga i saken. Min upplevelse är dock att majoriteten först vill "lyssna in" vad andra har att säga om saker innan de saluför sin egen åsikt. Nu kan man lätt tro att jag syftar på någon specifik person eller en åtskild händelse men så är inte fallet, jag undrar bara var denna ingrodda skepsis kommer ifrån? Förutfattade meningar eller förförståelse, jag vägrar att tro att det är så enkelt. Vi svenskar (eller gäller det bara svenskar?) trivs av någon anledning med att nedvärdera folk istället för att lyfta upp dem.
Jantelagen, var det så det kallades?

Kommentarer
Postat av: Anna

Bra skrivet! (again) Love the contemplations!
Jantelagen, Jante Lagen, Jante-lagen (ar det sarskrivning eller inte, man tro..?!)
JANTELAGEN
-------------------------------
Du skall inte tro att du är något.
Du skall inte tro att du är lika god som vi.
Du skall inte tro att du är klokare än vi.
Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
Du skall inte tro att du vet mera än vi.
Du skall inte tro att du är förmer än vi.
Du skall inte tro att du duger till något.
Du skall inte skratta åt oss.
Du skall inte tro att några bryr sig om dig.
Du skall inte tro att du kan lära oss något.
-------------------------------------
Jag ar svensk, fast bor i annat land. Och jag maste medge att, enligt mig, sa ar det nog mellan person till person, om man vill ge komplimang och berom (jag ar pro komplimanger) eller inte, & det verkar mer koncentrerat i vissa industrier/stader/lander. Jantelagen existerar utanfor Sveriges grans, trust me. Din karriar och blogg visar din raka, arliga & jordnara attityd, & det ar precis darfor du har kommit dit du har idag, och det ar vad dina lasare uppskattar. Klart att mode ar en klurig industri dar man ska folja andra for att affarerna ska ga ihop($$), men sedan vem far credit for att starta en trend eller imitera? Slutligen, GEEK eller cool?! Med en fil.kand i systemvetenskap & analytiker till yrke sa klassas jag garna som GEEK (stylish GEEK, that is). However, in my "class", the days are fabulous!

Postat av: Annie

Varför måste man välja läger?
Jag tycker att det räcker med att stå på en plats man gillar själv. Sen är det klart att det är trist att det finns hierarkier och fasader men tyvärr funkar det så, vissa personer får näring av att se ner på andra. Det är bruk av härskarteknik när den är som mest uppenbar.
Det gäller bara att se det och inte låta sig beröras.

2007-08-31 @ 07:26:12
URL: http://enteranniesworld.blogspot.com
Postat av: Ella

Så kloka ord... och så sant. Tack för en bra blogg! /Ella

2007-08-31 @ 07:38:15
URL: http://whattowear.blogg.se
Postat av: Louise

Bra skrivet! Förstår precis vad du menar...

2007-08-31 @ 08:11:16
URL: http://rightnow.webblogg.se
Postat av: Alice

Säger som ovanstående; bra ord, klokt skrivet! Håller verkligen med!
Vi här i Sverige borde verkligen bli bättre på att hylla folk...

2007-08-31 @ 08:14:19
URL: http://aliceg.blogg.se
Postat av: Elin

Var hittar jag Carin Westers hötskollektion att köpa online? Vet ywfs och tresbienshop men någon mer?

2007-08-31 @ 08:35:59
Postat av: Sofia

En fråga angående SKOR!
VAD VAD VAD "ska" man ha i höst/vinter?? Jag vill inte ha höga klackar, utan de mer grova kängorna som syns lite överallt men samtidigt kan jag inte hitta några specifika - har du tips på några och isf var de kan finnas?
Tack för superb blogg!

2007-08-31 @ 08:36:33
Postat av: Ida

Man ska stå för vad man tycker, det är viktigt och våga ha en egen åsikt. Men då måste man oxå orka förstå och ta emot kritik från oliktänkande. Som du säger/skriver finns det en hel del som bara håller med här i sverige och tar den säkra vägen och tycka som andra. Jag har många gånger kanske udda åsikter och min egen vilja och det har jag fått lite ris av men å andra sidan kan jag vara glad över att jag tänker själv ;)

2007-08-31 @ 09:36:28
URL: http://www.fashionnerds.se
Postat av: hotspot

Anna: Hm, bra fråga. Jag skriver ihop :) Du har nog rätt, det är nog snarare en företeelse som kan existera i olika grupperingar överallt. Tack för en intressant kommentar, och snälla komplimanger :)
Annie: Hm, du har rätt. Fel uttryckt, man blir snarare placerad i läger oavsett om man vill eller inte... Jo det är nog ganska grundläggande och enkla mekanismer som föder den formen av osäkert beteende. Ja man försöker ju stå ovanför allt trams men ibland måste man verkligen ta ett steg ut och tänka efter för det är lätt att bli knäpp i en galen värld...
Ella: Vad glad jag blir, tack!
Alice: Ja, eller hur! :)
Elin: Hm, inte så vitt jag vet...
Sofia: Det är jättesvårt att rekommendera ett specifikt par skor. Däremot tror jag att vagabond har en hel del bra skor i deras sortiment till bra priser.
Ida: Du sätter nog huvudet på spiken. Folk är rädda för att behöva förklara sig och ifrågasättas och då är det enklare att glida med...

2007-08-31 @ 09:47:03
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Käthe

Bra skrivet! Jag är inte insatt i modevärlden men det är så jag har anat mig till att det är. En sorts fisförnämhet blandat med osäkerhet. Bättre att fälla ett plagg eller en modeföreteelse än att fria, verkar vara mottot. Jag tror att många är osäkra vad de gillar och inte gillar eftersom de är så rädda att inte följa modet (alla kategorier). Därför tror jag att inne- och utelistor är så populära för då kan man ställa in sitt moderadar så det passar. *hihi* Nu börjar jag svamla ut. :)

2007-08-31 @ 10:19:19
URL: http://kathe.blogg.se
Postat av: Emelie

Sverige har ju alltid varit landet lagom, så om ngn sticker ut och något håll blir den hyllad eller överrumplad av skitsnack. Det behövs mer förståelse och frihet av vissa saker i det här landet. Nog vill vi alla tro att vi är fria men många, många är egentligen alldeles för uppsnoppade på vad andra vill att vi ska tycka och tänka...

2007-08-31 @ 10:38:42
URL: http://emelieslife.blogspot.com
Postat av: Inne


Vet inte vilken del av "de inre kretsarna" du syftar på, men så här är det i alla fall för mig: alla skrattar åt och dissar något, till exempel en stil som precis blivit upptäckt av "massan". Man tycker att stilen eller grejen är jobbig. Men sen gör man en 180-gradare och dyker upp i den stilen man varit så duktig på att dissa. (fast mycket snyggare än massan såklart). Då sätter man sig alltså på tvären två gånger, åt två läger. dubbelt så bra! (men undantaget var wayfarers. och nu rave.)

2007-08-31 @ 11:01:51
Postat av: Ida

Kul att vi "agree" här.. ja du jag är inte så dum i bland ;) Ha en fin fredag förresten!!

2007-08-31 @ 11:34:23
URL: http://www.fashionnerds.se
Postat av: Anna S

Hum, lustigt att många av oss i den svenska "modevärlden" inte uppfattar dig på det sättet som du själv verkar uppfatta dig....

2007-08-31 @ 13:16:12
Postat av: hotspot

Käthe: Jag tycker mest att det är ett intressant fenomen, om än tråkigt. Visst kan jag säkert själv uppfattas som negativ ibland men jag hoppas verkligen att jag även kan säga när jag tycker att något är riktigt bra
Emelie: Hm, ja du har säkert ärtt
Inne: Jo det är ungefär så jag menar. Man kan vrida på det hur många varv som helst men är man först med att säga att något är fel så är det bra, eller nåt....
Ida: Ha ha, ja :)
Anna S: Ha ha, det hade varit riktigt kul att veta vad de/ni tycker/tänker om mig (trodde inte att någon hade en uppfattning ens...) men så är det säkert. Jag missuppfattar säkert hur folk är som jag inte känner och vice versa. Sånt är väl livet.

2007-08-31 @ 18:11:35
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Bella

Anna S: Undrar om någon uppfattar dig så som du tror att du uppfattas.

2007-08-31 @ 18:57:55
Postat av: Carolina

Har också funderat på detta. Det finns en bok av ett par danska författare, Stjernfelt och Thomsen, om fenomenet i fråga; den heter "kriktik av den negativa uppbyggligheten". De diskuterar varför det är mer legitimt att vara negativ en positiv. Jag tror den kritiska attityden är spridd i stora delar av västvärlden, inte bara i Sverige!

2007-08-31 @ 23:03:35
Postat av: Alvina

Men är det inte lite det mode handlar om, hiss och diss? Att alltid vilja se och söka det nya. Modet idag rör sig i en kolosal fart och det som var supertrendigt för två månader sedan är trist och tråkigt idag (när det når gemene man och de stooora massorna). Jag tycker det är just vad som är charmen med mode, att hylla något ena dagen och dissa det nästa. Knäppt men sant!

2007-09-01 @ 08:19:12
URL: http://alvinas.blogg.se
Postat av: Jenny

intressant! det är så mycket lättare att skriva elaka och nedsättande saker än att vara kreativ och hitta på positiva saker att skriva om verkar det som. jag tror att i långa loppet är det de "snälla" som kan bli riktigt stora. har en släkting som jobbar mycket med olika sorters kändisar som säger att divafasoner har bara de som inte är så stora, som kanske saknar den där självklara talangen, de allra största kändisarna är ödmjuka, trevliga och har självdistans.
tycker eleonore på modette är ett bra exempel på en fashionista som inte skriver ner personer och saker utan fokuserar på det positiva och alltid är trevlig, och det är ju professionellt.
så fortsätt köra din stil!
kram

2007-09-01 @ 20:05:46
URL: http://jennysvintage.blogspot.com/
Postat av: a-c

Det är svårt att ha integritet - men beundransvärt. att stå upp för det man tycker i en miljö där det som är coolt är tvärt om. I sverige är det jante som styr, vilket är otroligt ocharmigt. Lika ocharmigt är fjäsk. Men att vara trevlig, ha en positiv outlook ger en möjlighet att faktiskt vara ärlig om det man tycker och det är stil - och alltid modernt. Fortsätt vara den du är - det blir som sagt aldrig omodernt att vara trevlig.

2007-09-02 @ 09:21:21
URL: http://stockholmtown.blogg.se
Postat av: Fluff

Åh, Karolina, när jag läste det här kom jag att tänka på något jag upptänkte när jag såg Modefebers bilder från någon av visningarna under Stockholms modevecka: Alla på front row sitter tillbakalutade med benen i kors och ett block och en penna som de håller nonchalant i händerna - medan en person sitter framåtlutad, med blicken fixerad på varje modell som går förbi, ser ut att gestikulera ibland och verkar nästan trilla framåt av engagemang. Det var du :-) Cecilia B Johnsson skrev att Stockholm under modeveckan var fyllt av "bajsnödiga modeänniskor" som är neurotiskt fixerade vid att ha på sig rätt kläder, men du är uppenbarligen inte en av dem. You go girl!

2007-09-02 @ 12:58:50
Postat av: hotspot

Bella: Nej troligtvis kan nog ingen veta hur de uppfattas av andra... :)
Carolina: Du har säkert helt rätt och det går säkerligen att applicera på de flesta genres och branscher.
Alvina: Det beror nog på vem du frågar. Som sagt var, jag har inga problem med att säga att något är inne, inte heller ute (även om det är ett ganska svårdefinierat begrepp) men det jag syftar på är mer en negativ attityd som genomsyrar saker på en mer djupgående nivå.
JennY: Jo det är av någon anledning lättare att vinna pluspoäng på att vara elak och sarkastisk än positiv, vilket ju är intressant men lite deppigt...
a-c: Jag håller helt med. Roligt nog sa jag för några veckor sen att "om det är något som är omodernt så är det att vara dryg och otrevlig", ha ha, vilket betyder att det precis som du skriver alltid är modernt att vara postitiv och trevlig.
Fluff: Ha ha ha, jag har sett de bilderna :) Jag ser helt galen ut men jag är verkligen engagerad när jag är på visning. Det går ju så fort och det är så mycket man måste hinna se och få intryck av. Ha ha :) Cecilia är för övrigt en av de coolaste människorna som jag har träffat sen jag började jobba med mode. Alltid trevlig, glad och hjälpsam (men det helt utan att vara överdriven, lismande och inställsam).

2007-09-02 @ 18:00:42
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Jimmy

Tjena
Fick en länk av min flickvän, "läs detta inlägg". Kan bara säga att jag håller med, är inte i mode branschen
utan i grafisk design branschen och bor i Sydney, men här är det precis lika. Tycker du att något mainstream o kommersiellt är häftigt o gångbart tittar folk snett på dig (svenskar då alltså, för andra kulturer har inte samma sjuka värderingar som oss), du MÅSTE nedvärdera allt o alla annars är du konstig, klär du dig inte på ett visst sätt lr lyssnar du inte på en viss sorts musik så är du inte värd mer än skiten på skorna. Hur blev vi svenskar så världsledande i att veta vad som är rätt eller fel, inne eller ute, på eller av.
Trött på alla artie fartie människor som tror de är bättre än alla andra. Btw bra inlägg, nu fick jag avregaera mig =)
Ha de

2007-09-04 @ 13:32:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:

Trackback
Links