header to ads



Model Portfolio - Alek Wek

Model Portfolio - Alek Wek
Bilder: Ansiktsbild Giorgio Armani S/S 07, Visning för Chado Ralph Pucci S/S 07, Backstage med Polina Kouklina F/W 06, Omslag för Elle, Michael Kors kampanj, Kampanj för GAP

När Elle valde att placera Alek på omslaget 1997 ansågs det av branschen som en risk. Mörkhyade personer på omslag sålde inga lösnummer - trodde man... Genomslaget var dock enormt och redaktionen blev bombarderad av människor som hyllade Elle för att omdefiniera begreppet skönhet. Sedan dess har Alek varit en av de mest bokade modellerna i branschen och trots att detta var nästan 10 år sedan så syns Alek fortfarande i diverse modellsammanhang.
Alek föddes i södra Sudan i Afrika och växte upp som en del i Dinka-stammen.Vid 14 års ålder var hon på grund av det infekterade inbördeskriget tvungen att fly till London och det var även där som hon blev upptäckt på en gatumarknad.
Alek är engagerad i en rad välgörande ändamål och Afrika ligger naturligtvis varmt om hjärtat så hon har bland annat arbetat tillsammans med läkare utan gränser, undervisat i medvetenhet om AIDS, varit rådgivare för amerikanska komittén för flyktingar, med mycket mycket mera!
Till råga på allt är Alek intresserad av design och med den kunskap som hon färvärvat genom branschen har hon startat en egen framgångsrik väsklinje.


Kommentarer
Postat av: Kiss&Tell madelen

Färgen på hennes hy var underbar, hon var supersnygg!

Postat av: ...

måste bara säga att jag fullkomligt älskar din blogg! jag kan inte sätta fingret på var det är som tilltalar mig så oerhört mycket men något är det och jag kan inte få nog av det! jag bara älskar att läsa olika bloggar men den här slår verkligen ALLT! jag kan inte ge dig nog med beröm för en otroligt älskvärd modeblogg med absolut allt som en sådan ska innehålla! och att du känner ytligheter gör saken ännu ,er spännande! jag är inget besatt fan, men jag tycker bara att din blogg är alldeles, alldeles underbar...

2006-10-29 @ 10:53:55
Postat av: Emma

Så snygg hon är! Jag gillar också din blogg jättemycket, en insperationkälla..

2006-10-29 @ 11:02:05
URL: http://reesewitherspoonlover.blogg.se/
Postat av: Katarina

Alek Wek är skitsnygg och hon verkar så jordnära på något sätt. Över till något annat, har du Hotspot, något bra tips på en fotkräm? Jag har använt Archipelagos Milk Fotkräm men nu är den slut och Blush har inte den längre :( Så nu är jag mest förvirrad över vad jag ska ersätta den med...

2006-10-29 @ 11:12:19
Postat av: elca

Vilken intressant story. Jag tycker att hon ser oerhört hjärtlig och god ut. Och vacker såklart!

2006-10-29 @ 11:12:52
Postat av: sorbonne

Verkligen gripande historia. Det är lite läskigt att tänka sig hur förtyckt världen är. Liksom att 1997 var första gången (eller en av de första gångerna) som en afrikan var på omslaget!

2006-10-29 @ 11:37:19
URL: http://sorbonne.blogg.se
Postat av: Elin

Gud vad härlig hon ser ut. Man blir glad av att titta på henne, speciellt när hin ler.

2006-10-29 @ 12:08:45
URL: http://speedofsound.blogg.se
Postat av: hotspot

Kiss & Tell: Ja den är helt otrolig, sån lyster och sån härlig färg!
...: Jag tror inte du anar hur glad jag blir när jag får så snälla kommentarer det gör på riktigt ens dag! Jag lägger ner myckt tid på bloggen, att komma på nya idéer, göra fina bilder och framförallt hitta roligt och spännande innehåll och det känns verkligen sååå kul när man får sån feedback då känns det om man är ute på rätt spår och att det är värt den tid man lägger ner på det - Tack så hemskt mycket!!!!
Emma: Visst är hon! Åh jag blir så glad, tack!
Katarina: Jag håller med, det verkar som om hon har en skön personlighet och som hon har lite distans till hela modesvängen. Åh svaårt, jag har använt scholls en hel del, föga glammigt men ändå effektivt.
elac: Jag håller helt med, så fascinerande kvinna!
sorbonne: Ja visst känns det overkligt!
Elin: Ja hon har ett helt fantastiskt leende

2006-10-29 @ 12:16:19
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Ulrika

Åh, hon är så himla söt!

Såg att du uppskattar feedbacken du får till din blogg och då måste jag ju bara hålla med om allt som folk säger. Din blogg är jättebra, det är kul att den uppdateras så ofta och så får man superbra tips. Plus för all proffsig design och sådär. :D

2006-10-29 @ 18:05:43
URL: http://kilklack.blogg.se
Postat av: Sara

Jag har en Alek Wek-väska, den är så snygg och modellen håller i många år!

2006-10-29 @ 18:10:23
Postat av: A.

Tycker Alek Wek är så cool. Så speciell och stolt över det också!

2006-10-29 @ 18:26:51
URL: http://stylebyme.blogg.se
Postat av: aajda

Hon är helt gorgeous!

2006-10-29 @ 18:40:42
Postat av: hotspot

Ulrika: Visst är hon! Nämen åh vad alla är snälla idag! Tack så hemskt mycket, så kul när folk tar sig tid att ge postitiv feedback och berättar vad de gillar med bloggen (då vet jag vad jag ska satsa på) TAck!
Sara: Åh vad häftigt!
A: Ja cool är verkligen rätta ordet!
aajda: Vad skoj att så många gillar Alek, hon har verkligen ett speciellt utseende som man minns!

2006-10-29 @ 19:55:33
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Elektra

Jag skulle vilja se Doutzen Kroes portfolio....jag har ändrat mig mig, Isabeli Fontana är inte vackrast...det är hon!!! Så ljuv och änglalik.

2006-11-12 @ 21:39:42
Postat av: Sexy Sadie

Det er så heftig å se en svart modell som ser ut som en afrikaner og ikke som en farget europeer. Alek er vidunderlig å se på.

2007-01-25 @ 12:00:32
URL: http://sexysadie.norblogg.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:

Trackback
Links