header to ads



Designer Alphabet - E-H

Hotspot Designer Alphabet - E-H
Så var det dags för nästa del av alfabetet.

E Emilio Pucci:
Emilio Pucci föddes 1914 i Neapel, Italien. Emilio var verkligen en multibegåvning och under hans livstid hann han bland annat med en doktorstitel i politisk vetenskap, starta ett legendariskt modehus och sist men inte minst vara en del i det italienska skidlandslaget. Det var faktiskt hans skidkarriär som fick honom att styra in på modebanan. 1947 blev han nämligen av en händelse fotograferad av en fotograf från  Harper’s Bazaar iklädd egendesignade skidkläder. Moderedaktören på Harper's Bazaar blev alldelles till sig när han såg bilden på Emilios skidkläder och bad honom att ta fram en hel linje skidkläder. 1948 visades därför Emilios sportkläder i ett nummer av Harper’s Bazaar och efter det valde Emilio att satsa på modekarriären. 1950 öppnade han ett modehus på Capri och han gjorde sig snabbt känd för sina svulstiga och färgglada mönster som idag är så signifikanta för modehuset Pucci.
F – Frida Gianni: Det kan inte ha varit lätt för Frida Giannini att axla manteln efter modekungen Tom Ford men många säger att det var ett välbehövligt lyft för modehuset Gucci som började anklagades för att ha kört fast på samma spår. Frida själv säger att hon inte är lika besatt av att ”sälja sex” som Tom var utan att hon har en mer mjuk och ”tam” designestetik. Frida är kanske framförallt känd för sin talang att designa accessoarer, utöver en kort tid som rtw-designer på Fendi har hon mer eller mindre uteslutande jobbat med väskdesign, så att designa hela rtw-kollektioner var något av ett eldprov för Frida. Accessoarer har därför, ganska naturligt, en central roll i Fridas kollektioner och själv tycker hon att det utgör 80% av en outfit.
G - Giles Deacon: Giles Deacon producerar sina kollektioner i Londons East End som är beryktat för att vara ett tillhåll för unga vågade avantegarde-inspirerade designers. Giles design är däremot befriande fri från förkärleken till det avantegardistiska och hans design präglas framförallt av raffinerad elegans men med glimten i ögat. Giles är ytterligare en produkt av modeskolan Central St Martins som på löpande band kläcker fram nya begåvningar. Direkt efter examen fick Giles anställning på det italienska lyxvarumärket Bottega Veneta där han år 2000 skapade en rtw-kollektionen för modehuset. Han har även varit anställd som konsult åt Gucci-grupp. Hans begåvning är med andra ord inget att ifrågasätta!
H - Hedi Slimane: Välkänd för den smala långa silhoutten som hyllats av hela modevärlden. Bland annat säger modelegenden Karl Lagerfeldt att Hedis design är den enda han bär. Androgyn är ett ord som ofta dyker upp när det talas om Hedis verk och det finns vissa likheter med estetiken från det tidiga 80-talet. Mellan 1997-2000 designade Hedi för YSL Rive gauche men idag är han chefdesigner på Dior Homme. I början av 2000-talet visste lovorden om Hedi ingen hejd. Hans silhouette blev ständigt kopierad och idag har den blivit något av "mainstream" för alla modeintresserade killar med lite "rockig" stil. Personligen har jag sett nog av Hedis designspråk som börjar kännas trött – jag vill se något nytt!

Kommentarer
Postat av: Sophie

Kul att se en bild på Emilio! Har faktiskt aldrig sett en!:)

Mvh Sophie♥
www.sophisticatedsophie.se

Postat av: Sigrid

Jag är fascinerad. Hur du hinner. Vad du kan. Och att du vill. Hotspot i mitt blogghjärta!

2006-11-16 @ 09:33:30
URL: http://sigrid.webblogg.se
Postat av: Sanna

Hej tjejen! Nu har jag hittat bilden (när du skulle till Skåne). Du är jätte fin i koftan!!! Men vilken storlek tog du? mvh Sanna

2006-11-16 @ 10:06:48
Postat av: ssagis

Åh älskar Pucci :)

2006-11-16 @ 10:58:48
URL: http://ssagis.blogg.se
Postat av: Moi

hello! Du är en av de allra bästa bloggskrivarna, gillar verkligen din stil!! Nu har jag startat en egen blogg, skulle bli jätteglad om nån ville kolla in den! Skriv gärna nån komentar så jag vet vad jag ska tänka och jobba på, kramar!!

2006-11-16 @ 11:17:19
URL: http://www.almostitgirl.blogg.se
Postat av: hotspot

Sophie: Ja så såg han ut! Klassisk italiensk gentleman!
Sigrid: Ha ha ha! Hinner - gör jag knappt...Kan - inte så mycket men är duktig på att leta i böcker och på nätet ;) Vill - Det är ju det roligaste jag vet!. Tusen kramar! :)
Sanna: Åh jag kommer faktiskt inte ihåg och den är hemma n men jag följde NAPs storleksguide och det blev på pricken rätt...
ssagis: :)
Moi: Nämen vad roligt, tack! Jag ska försöka hinna kolla in den :)

2006-11-16 @ 12:34:07
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Klara

Tycker Frida Gianni har lyckats rätt bra än så länge, jag gillar att hon gjort accessoarer med mönster ur gamla arkiv som tex de där antika blommorna, och så älskade jag den rockinspirerade kollektionen ( david bowie?), det var väl hon som gjorde den? Har inte kollat in spring rtw kollektionen än, får väl kolla style.com. Sedan tycker jag det är bra att Matthew Williamson tagit över designen för Pucci, tyckte att märket hade spårat ur totalt ( typ endast skrikiga mönster för ibizatanter), men de nya kollektionerna som han står för är jättefina.

2006-11-16 @ 19:07:26
Postat av: hotspot

Klara: Jag är ju inte "guccigirl" men jag tycker att Frida verkar duktig! Ja blommorna gillade jag fatkiskt också! Jag hålelr Matthew var verkligen helt rätt för Pucci!

2006-11-17 @ 08:50:09
URL: http://www.hotspot.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:

Trackback
Links