header to ads



Beauty Alphabet - A-D

26631-441

Knappt har modealfabetet gått i graven då ett nytt alfabet dyker upp, men den här gången är det skönhet och välmående som är på tapeten. Vad är egentligen skillnaden på Eau de Cologne och Eau de Toilette? Vad betyder egentligen SPA? Här får du svaren på frågorna du aldrig vågat fråga men alltid undrat över! Håll till godo!

A - Aloe Vera:
Aloe Vera är en planta som bland annat växer i Afrika, Asien, medelhavsområdet och Kina. Plantan tillhör släktet suckulenter där även alla kaktusar ingår. Växtens gele-liknande innehåll har fantastiska läkande effekter och har i århundraden använts av olika folkgrupper i medicinskt syfte. På senare år har Aloe Veran även gjort intåg bland de moderna skönhetsmärkena då ryktet om dess välgörande effekter spridit sig. Det är t ex mycket vanligt att Aloe Vera ingår i "after sun" produkter då Aloe Veran har en enormt lugnande och läkande effekt på solbränd hy.
B - BUS: Brun-utan-sol, eller i folkmun BUS, är något som vi nordbor ägnar oss åt under årets mörkaste månader. I perioder har det ansetts lite genant att nyttja dessa produkter, speciellt om du varit av det manliga könet, men i och med den metrosexuella mannens intågande försvann alla sådana farhågor och att BUSA idag är ungefär lika svennigt och vanligt som att se på Lets Dance på fredagar. Visst BUSA på, men gör det med måtta och noggranhet för en uppenbar BUS-bränna är allt annat än hett!
C - Cologne: Eller Eau de Cologne som det egentligen heter betyder vatten från Köln.1709 (!) etablerade Johann Maria Farina ett parfymhus i Köln (Farina Gegenuber) vilket idag är världens äldsta parfymhus som fortfarande är i bruk. Därav namnet Eau de Cologne.  Idag är dock Eau de Cologne en generisk term för alla dofter innehållandes 2-5% eteriska oljor, ironiskt nog är den ursprungliga Eau de Colognen dock en Eau de Toilette då den innehåller mer än 5% eteriska oljor. Mycket förvirrande....
D - DiorShow: Mascarornas Rolls-Royce! Omskriven, omtalad och hyllad! Jag är benägen att hålla med, det är den bästa mascaran på marknaden! Men som med det mesta - you either love it or hate it!

Kommentarer
Postat av: sofia

kul med ett skönhetsalfabet, vet du hur mycket dior show kostar i taxfeen? Måste också säga att du har en jätteinspererande blogg!

Postat av: Ulrika R

Diors mascara är helt klart den bästa!!Har inte provat någon bättre. Trots att borsten är enorm så är den otroligt lätt att applicera. En klar favorit i sminkväskan.

2006-06-08 @ 18:14:45
Postat av: Ulrika R

Mascaran kostar ca 180 kr på Taxfree.

2006-06-08 @ 18:15:28
Postat av: Johanna

Love Dior Show mascara!

2006-06-08 @ 18:22:39
URL: http://www.modeskytt.webblogg.se
Postat av: Mian

Tror starkt på Aloes undergörande effekter, men man får passa sig för alla fejk AloeVeras

2006-06-08 @ 18:36:22
URL: http://Living.blogg.se/
Postat av: maria

ja! vad roligt med ett nytt alfabet!

2006-06-08 @ 18:51:33
Postat av: W

Åh jösses, beautyprodukter som är så kul! Vilken bra bloggkategori.

2006-06-08 @ 19:00:09
URL: http://livingbyw.blogg.se
Postat av: Emma

Ååh... Diorshow! Har YSL nu, men den är inte i närheten av att vara så bra!

2006-06-08 @ 19:10:06
URL: http://www.emmasgarderob.webblogg.se
Postat av: lenie

åh, va smart med skönhet! måste köpa en ny mascara snart och funderar på att köpa en diorshow har nämligen aldrig testat den..

2006-06-08 @ 19:16:16
URL: http://leenajoutsemo.blogg.se
Postat av: Fridaa

Åh, det är underbart! Nåt bra försvinner och nåt ännu bättre kommer!

2006-06-08 @ 20:02:57
Postat av: hotspot

sofia: 180 kr (tack Ulrika). Åh skoj att du gillar min blogg, tack :)
Ulrika: Jag håller helt med. Tack för info :)
Johanna: Ha ha,jag med!
Mian: Jag med! Åh jag visste inte ens att det fanns fejk-produkter...
maria: åh, vad skoj att du tycker det :)
W: Ha ha ha ha ha, det är så underbart, du är nästan "värre" än vad jag är :)
Emma: Åh vad lustigt jag har också YSL just nu och är inte alls lika nöjd med den som med DiorShow.
lenie: He he, vet inte hur smart det var men roligt att alfabetet kan få fortsätta :) Ja prova DiorShow, tror inte att du blir besivken :)

2006-06-08 @ 20:14:34
Postat av: hotspot

Frida: Åh vad glad jag blir :) Roligt att få så snälla kommentarer :)

2006-06-08 @ 20:15:40
Postat av: lenie

om jag förstått rätt så har du följt project rumway! så..chole vann, vad tyckte du om det? :)

2006-06-08 @ 21:03:48
URL: http://leenajoutsemo.blogg.se
Postat av: hotspot

lenie: Jag hoppades nog mest på Daniel (tycker han verkar så snäll + att han gjort så mycket fint under programmets gång) men Chloé är duktig och mycket i hennes kollektion var fint ävenom jag tyckte att vissa saker, tex den blå långa klänningen) var lite damiga. Tror att de tog hänsyn till Banan Republic.

2006-06-08 @ 21:08:46
Postat av: lenie

aa precis! jag hoppades också på daniel! hans saker var riktgit fina ;D

2006-06-08 @ 21:36:19
URL: http://leenajoutsemo.blogg.se
Postat av: Lia

ibland känns det som om jag är den enda som inte gillar diorshow. tycker den smular ner för mkt under dagen. är det ingen annan som upplever detta?

den enda mascaran jag egentligen gillar är kanebo 38 grader, den sitter som berg, heeela dagen men är ändå lätt att ta bort.

2006-06-08 @ 22:05:06
Postat av: Ella W

Hmm, kanske ska ge Dior en chans, har aldrig provat den. Min favorit har alltid varit YSL. Jag gillar långa och naturliga fransar mer än dramatiska och mörka på vardagar.
Haha, jag nästan har Aloe vera till allting...Min favorit sätt är att blanda Aloe gele med shea butter som handkräm. Ole Henriksen är mycket OVERPRICED, tycker jag iaf. Brukar få billiga och bra Aloe Vera gele från min mamma i Kina regelbundet :-)

2006-06-08 @ 22:37:35
Postat av: Maria

I DiorShow är det mer mascara än i nästan alla andra mascaror, även de i samma prisklass. Ytterligare en anledning att välja den om man tvekar. Tack för en kalasblogg!

2006-06-08 @ 22:44:35
Postat av: hotspot

lenie: vad skoj att han var din favvo också :)
Lia: Åh jag tycker precis tvärtom att den sitter som berget, första gången jag provade den hade jag en 17 timmars arbetsdag framför mig och den satt på plats precis hela dagen. Kanske borde prova kanebo dock...
Ella W: YSL är en bra mascara men långt ifrån lika bra som Diorshow om du frågar mig, den är lite för kletig och klumpig YSLen. Jo jag kan tänka mig att det finns både bättre och billigare men man faller ju alltid lite för "lyxfaktorn" ;)
Maria: Hm, det visste jag inte, bra tips! Åh skoj skoj att du gillar bloggen!

2006-06-09 @ 08:45:38
Postat av: Helena

Jag läste någonstans att det fullständiga namnet på den där parfymtillverkaren i Köln är "Johann Maria Farina gegenüber dem Jülichs-Platz GmbH". Kortnamnet "Farina Gegenüber" betyder alltså "Farina mittemot". Vilket jag tyckte var lite gulligt.

2006-06-09 @ 08:57:26
URL: http://oversattarbloggen.blogspot.com
Postat av: hotspot

Helena: Japp det stämmer! Valde dock att skriva ut den kortare varianten ;) Hm, kanske ska lägga upp hela namnet...

2006-06-09 @ 09:00:21
Postat av: Helena

Äsch, det behöver du nog inte, det är nog en rätt etablerad kortform av namnet. Jag tyckte bara det var lite roligt, men å andra sidan tycker jag alltid att tyska låter vansinnigt kul. En allmän defekt bara.

2006-06-09 @ 09:31:25
URL: http://oversattarbloggen.blogspot.com
Postat av: Hanna

aloe vera är så bra!

2006-06-09 @ 09:37:05
URL: http://lilyrose.webblogg.se
Postat av: hotspot

Helena: Ha ha ha, själv ryser jag vid blotta anblicken av tyska, skadad för livet efter tyska lektionerna i gymnasiet månne ;) Men jag håller med,namnet är lite lustigt... :)
Hanna: Visst är det :)

2006-06-09 @ 09:45:13
Postat av: Malin

På tal om mascaror: Jag har hört att Lancôme Définicils ska vara bra. Någon som har åsikter om den? :)

Kul kategori förresten!

2006-06-09 @ 13:06:10
URL: http://malinslilla.blogg.se
Postat av: hotspot

Malin: jag har hört det samma men aldrig provat.

2006-06-09 @ 13:09:36
Postat av: Ulrika R

Jag har testat Lancomes mascara och jag var tyvärr inte så förtjust. Många av mina vänner använder den och tycker att den är jättebra!

2006-06-10 @ 08:35:13
Postat av: hotspot

Ulrika R: Hm, då ska jag hålla mig borta.... Jag har ju iofs också hört av många att den ska vara bra!

2006-06-10 @ 15:34:44
Postat av: Rebecca

Kul kategori! Vill inte vara en pain in the ass.. men heter det inte Rolls-Royce? Inte för att det har någon roll egentligen...;)

2006-06-12 @ 17:16:53
Postat av: hotspot

Rebecca: Nämen åh så pinsamt... Naturligtvis, tack för upplysningen... :)

2006-06-20 @ 08:17:25
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Burberry Outlet Online

It can be incredible to begin with time We’ve visited your internet site. I came across an excellent deal of intriguing stuff with your site. There are many helpfull information. Your ideas widen my vision.Hoping to read more interesting posts!

2012-06-30 @ 04:25:57
URL: http://www.burberryoutletonlinesale.us

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:

Trackback
Links