header to ads



En doft av sommar...

underytan

Just nu trånar Hotspot efter en underbar doft till sommarens sista ljumma kvällar. Här är de som står högst på önskelistan - Just nu (och naturligtvis funkar de ypperligt även i höst!).

Jean Patou, Sira des Indes: Jean Patou är ju som bekant ett av världen mest legendariska parfymerier så när de i våras släppte den nya doften Sira des Indes blev jag naturligtvis omåttligt nyfiken. När jag fick reda på att den dessutom är gjord på den sällsynta röda champacan som slår ut i gryningen och måste odlas för hand, (enda kommersiella parfymen någonsin innehållandes ) visste mitt ha-begär inga gränser.
Carthusia, Aria di Capri:
Carthusia är en av världen äldsta parfymtillverkare (startades av munkar på Capri på 1380-talet (!!)) och alla deras dofter är tillverkade efter gammal tradition och med gediget hantverk. Cow parfymeri i Stockhom säljer Carthusias bedårande dofter och många är de gånger då jag trånat efter Carthusias doft Aria di Capri.
Diptyque, Tamdao: Jag har ju som bekant varit kär i Diptyques doftljus ett bra tag och tydligen ska även deras parfymer vara bortom denna värld. Tamdao doftar av mystiskt regnskog med kryddiga inslag som rodenträ, musk och cypress.
LÁrtisan, La chasse aux pappillons: "Fjärilarnas jakt" - hur underbart låter inte det? "En doft som leker kurragömma mellan citron- och apelsinträd". Inslag av lind och citrus - kan det bli somrigare?
Acqua di Parma: Blu Mediterraneo Fico di Amalfi: Klassiska Acqua Di Parma släppte för ett tag sen Mediterraneo-serien och genast satte de sig åter på kartan som ett av de intressantare parfymhusen. Alla dofter i mediterraneo-serien är unisex (glöm sunkiga CKOne, det här är verkligen underbara dofter som passar båda könen) och inspirerade av olika paradis i Italien - Sicilien, Amalfi och Capri. Min favorit är Amalfi. Mmmmm..... Ett hett tips till alla Göteborgare är att spana in Mediterraneo-serien på Mouche som säljer den till ett betydligt bättre pris än NK i Stockhollm.

Kommentarer
Postat av: Hanna

mmm! söta parfymer! ;)

Postat av: lameilleuse

Åhhhh la Chasse aux Papillons! Äntligen någon SVENSK person som uppmärksammar denna dofternas doft! Jag måste be en vän som skall till Paris i dagarna att köpa en ny flaska åt mig, kanske en bodylotion också :o) - tack för påminnelsen!

Postat av: Angel

fräscha parfymer

2006-07-28 @ 22:00:31
URL: http://lovingangel.blogg.se/
Postat av: Anna

vilka härliga kollage du gör ! :D snälla, har någon tips på någon bra webshop som säljer söta t-shirts för ett inte alltför högt pris? gärna prickigt, eller med gulligt tryck eller kanske randigt. Med lite färg? :)

2006-07-28 @ 23:08:18
Postat av: Carin

åh älskar också Tamdaos parfymer, något som skiljer sig från mängder i alla fall

2006-07-28 @ 23:50:32
URL: http://carins.blogg.se
Postat av: hotspot

Hanna: Ha ha, ja och gott luktar de dessutom ;)
lameilleuse: Ha ha, ja det är helt min nya obsession lite roligare parfymer än de superkommersiella från de stora märkena och LArtisans parfymer känns minst sagt otroligt lockande! De är ju säkert billigare i Frankrike men annars går den ju även att beställa från COWs hemsida.
Anna: eller hur!
Anna: Åh tackar! Åh vad svårt, T-shirtar finns ju lite var stans söta och fina, vet ingen speciell webbshop som har speciellt mycket av den varan (någon annan?). Hm, kolla in de vanliga lite billigare webbshopparna som Nelly.se eller Asos eller liknande.
Carin: Ja det är helt klart min nya grej, bort med de superkommersiella parfymerna och fram för de lite roligare anrika parfymerierna :)

2006-07-29 @ 11:26:41
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: emma

Härliga parfymer:)

2006-07-29 @ 18:20:48
URL: http://duvetvem.blogg.se
Postat av: hotspot

emma: Eller hur!

2006-07-30 @ 09:51:20
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Anna

Jättefina kläder! Men hur gör du när du lägger ut bilder? Frågar du hemsidan där de kommer ifrån eller räcker det att man bara uppger var de kommer ifrån? Jag skulle vilja ha koll på hur man gör med blilder. Tack,

2006-07-30 @ 13:00:02
Postat av: Anna

Vad skriver jag? Härliga parfymer menade jag juu..

2006-07-30 @ 13:01:58
Postat av: hotspot

Anna: Egentligen är det inte alls tillåtet att ta bilder utan tillåtelse och jag brukar försöka kolla att det är ok med webbshoppar etc innan jag "lånar" bilder men ibland kanske man råkar slarva lite... Schhhh....

2006-07-30 @ 16:43:08
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: sweet

Jag fick några prover på Acqua Di Parma:s parfymer på mouche (bland annat fikon doften). Hu, jag tyckte att dom var hemska. Riktiga allergibomber och så luktar dom tant på fel sätt. Men dom verkar hajpade.

fint kollage annars.

2006-07-30 @ 18:59:57
Postat av: Linda

Parfymerna från Carthusia är helt underbara!

2006-07-30 @ 20:02:11
Postat av: glamourbibliotekaren

Tam Dao er SUPER! Min absolutte favoritt blandt Diptyques parfymer. Carthusia-duftene er også kjempefine... og jeg elsker L'Artisan; har Passage d'Enfer selv. YUM!

2006-07-31 @ 00:49:23
URL: http://glambibliotekaren.blogspot.com
Postat av: hotspot

sweet. Åh jag som tycker att de är helt underbara (kommer inte ihåg vilken av dem dock som jag tyckte var sådär....) De luktar ju inte typiskt fräsch "vanlig" parfym men det är just det jag gillar, att de luktar lite speciellt (men enligt mig fortfarande gott), men parfymer är ju verkligen något personligt som verkligen måste "passa" en själv.
Linda: Åhhh, jag vill ha!!
glamourbibiliotikarien: Åh du har då verkligen koll på parfymutbudet!! Nu är jag sååå sugen på att köpa en ny härlig parfym!

2006-07-31 @ 12:30:26
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: sofia

måste bara fråga.. vad använder du för dataprogram för att kunna göra sånna fina kollage? =)

kram, s

2006-08-01 @ 18:26:20
URL: http://sofijaa.blogg.se
Postat av: Hans Husman

Capri var ju förövrigt gammal sommarort åt (en del av de) romerska kejsarna under de varma och fuktiga perioderna.

Kanske byggde munkarna upp en äldre lokal tillverkning som startades för att möta upp behov från Roms aristokrati.

2006-08-02 @ 13:05:51
URL: http://www.nyfikenvital.org/?q=node/863
Postat av: hotspot

sofia: Självklart! Jag gör mina inlägg i photoshop :)
Hans Husman: Åh så ligger det säkert till :) Spännande!

2006-08-02 @ 17:49:58
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: martin f

Roligt med en doftuppdatering!

Tam Dao ville jag verkligen tycka mycket om, men den Ditpyquen fungerar inte riktigt för mig. För cedrig, träig och rivig helt enkelt. Älskar att dofta på parfymer med starka tränoter, men bära dem på skinnet blir en helt annan sak.

La Chasse: Underbar, en av mina favoriter bland damdofter. Var på vippen att köpa mig själv en flaska, men beslöt mig för att vara osjälvisk vad gäller dofter för en gång skull och köpte den till min flickvän istället.

Min sommarfavorit alla kategorier (och användandet sträcker sig till årets alla tolv månader) är dock Hermès - Eau des Merveilles. Den är perfektion i en flaska för mig.

2006-08-04 @ 11:34:34
URL: http://acgross.blogspot.com
Postat av: hotspot

martin f: Åh vad skoj en riktig doftconneseur (eller hur det stavas). Diptyques parfymer är ju ofta ganska sträva och nästan lite ogästvänliga men jag gillar det, fast kanske inget man använder varje dag. La Casse, går jag och drömmer om dagligen... Åh tack så mycket för tipset, aldrig doftat på men det ska jag göra så fort tillfälle ges! Tack för en mycket rolig kommentar :)

2006-08-04 @ 12:05:49
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Coach Bags

I admire the valuable information you offer in your articles. I will bookmark your blog and have my children check up here often. I am quite sure they will learn lots of new stuff here than anybody else!tfgvytf

2011-07-25 @ 08:44:19
URL: http://www.bagssaleonline.com/
Postat av: Cheap Soccer Jerseys

Resources like the one you mentioned here will be very useful to me!

2011-12-25 @ 13:50:19
URL: http://www.shop-soccer-jerseys.com/
Postat av: clearance furniture

The idea being shared here is awesome.I would easily say it is one of the informative blog I have ever visited.

Postat av: Coach Outlet Online

love with him and Coach Outlet Onlinewanted to make sure that he would be your guy for good

2012-04-17 @ 11:20:14
URL: http://www.2012-coachstoreonline.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:

Trackback
Links