header to ads



Au Revoir

image2260
Nu åker jag till Paris för att möta våren. Förhoppningsvis kommer några visningar att avverkas annars är det bara förströelse och lättja som står på schemat så datorn får stanna hemma! Jag kommer dock hem redan på söndag så vi ses då!

Solo får sig en omgång

image2259
Bilder: Nya Solo-butiken vid Norrmalmstorg

Butikskedjan Solo genomgår just nu en ansiktslyftning där allt från butiker till logotype och emballage görs om. Igår hade den omgjorda butiken vid Norrmalmstorg invigning. Stockholmsbutiken är den andra i raden att få sig en omgång, i Västerås har den nya förändringen redan skett och nu står alla andra Solo-butiker runt om i landet på tur.
Det övergripande intrycket av den nya butiken är att den känns ljus och luftig, tidigare fokus på jeans har helt klart skiftat till ett tydligare fokus på "fashion" (om det är 100% positivt låter jag vara osagt). Jag tyckte att det var fantastiskt skönt att kläderna fick så mycket utrymme att man lätt kan "läsa av" butiken som tidigare varit väldigt mörk och så överbelamrad med kläder att man knappt kunnat orientera sig. En positiv förändring, helt klart. Nya varumärken har även köpts in och det känns verkligen som om Solo är redo att tampas om de riktigt modeinitierade kunderna.

En svår konst

image2258

Många är de bloggare (och även andra för den delen) som skojat om "dagens outfit"-poserandet (väldigt lättköpt om ni frågar mig) men jag ska tala om för er alla där ute att det faktiskt är en svår och fin konst att behärska... Det är många faktorer som ska stämma - på samma gång - ljus, posering, kläder på rätt plats, lagom med zoom, hinna i tid innan självutlösaren går av, lagom vinkel på huvudet (viktigt) osv... Tänk på det nästa gång ni är på väg att håna en modebloggare, det ligger mycket jobb bakom de suddiga, ansiktslösa och mycket onaturliga bilderna. Se på det som origami, knyppling eller någon annan svårbehärskad konstform.

Idag har jag iallafall på mig:
Kavaj: Cacharel (jag vet att jag använder den varje dag men just nu känns den rätt hela tiden)
Jeans: Acne
T-shirt: Luella
Halsband: Glitter
Armband: Cocoo, one of a kind, Timi

Vinnarna!

image2257

Så var det dags att presentera vinnarna av OSiS Dust It-tävlingen. Tack för alla fantastiska bidrag - hur lyckas ni få till alla fantasifulla håruppsättningar?! Jag försökta välja tre frisyrer som var  olika varandra men alla lika snygga. Låt er inspireras av Lenas fantastiska uppsättning, Linas underbara burr och Stinas stilrena knut - så snyggt!

Jag kommer att kontakta alla vinnare på mailadresserna som ni skickade in bidraget med.

Grattis!

En ung Anna Wintour

image2256
Jag surfade runt på nätet och hittade den här fantastiska bilden på en ung Anna Wintour. Så snygg, älskar håret och amuletten! Svårt att tro att hon skulle vara en djävul?!

Just det...

image2255

Jag glömde bort att jag tog en outfit-bild imorse...bättre sent än aldrig eller vad är det man brukar säga.

Kavaj: Cacharel
Klänning: Maje
Väska: Prada
Strumpbyxor: Mörkgrå från Lindex

Visningarnas visning - Balenciaga!

image2254
Bilder: Balenciaga F/W 08


Av flera skäl är Prada och Balenciaga de kollektioner som varje säsong är intressantast att analysera. Nu har bilder från Balenciagas höstkollektion precis läckt ut på nätet och de sprids just nu som en löpeld jorden runt - alla vill säga sitt. Självklart måste även jag säga mitt!

- Fantastiskt roligt att se en så kvinnlig och förfinad kollektion från Nicolas Ghesquire, tydligt minimalistisk i sin utformning. Klänningarna är ju bortom denna värld!
 - De stela materialen som skapar en egen form istället för att följa kroppens har varit återkommande i Balenciagas  kollektioner, så även denna!
- Högblanka plagg dyker upp som accentmaterial i kollektionen, vi kan redan nu förutspå att lackade plagg och accessoarer även fortsättnigsvis kommer att vara gällande i modevärlden. I övrigt är det stora kontraster som gäller när det kommer till materialval - mjuk och följsam sammet möter stela och hårda ytor.
- Svart, vitt, grått och lite vinrött, isblått och gult är färgerna att räkna med.
- Delar av kollektionen som form, material, färger går lätt att härleda till Nicolas senaste kollektioner. Har Nicolas pillat russinen ur kakan?

Korta reflektioner:
- Skorna ser fantastiska ut, av det lilla jag skymtat!
- De stela små kavajerna = mycket bra!
- Mönster som för iallafall mina tankar till Japan

Kom igen
Style.com! Jag vill se detaljbilder NU!

Maison Martin Margiela

image2253
Bilder: F/W 08 Maison Martin Margiela

Martin Margiela är en av de modeskapare som alltid hyllas högst av modejournalister med smak för en smalare avante garde-tenderande estetik. Hans former har inspirerat många svenska designers, för att nämna någon - Ann-Sofi Back. Jag måste säga att jag blev lite förbryllad över delar av den nya höstkollektionen. Leopardmönstrade skynken, känns det Maison Martin Margiela? De dekonstruerade kavajerna däremot - Margiela upp i dagen. Jag gillar garanterat "old school Margiela" bäst.


Dagens (önske)outfit

image2252

Idag ska jag ner på stan och äta flott lunch på Sturehof, då skulle jag vilja vara så här fin!

Kavaj: Söt liten
kavajsak. Kavaj är helt klart min nya fixering, jag vill ha min cacharelkavaj varje dag!
T-Shirt: T-shirt från H&M Divideds Art by: som kommer i butik mars/april
Väska: Favorit-YSL-väskan fast i svart kroko!
Jeans: Acne Hex i färgen Lena (fortfarande lika fin!)
Halsband: Ni har väl inte missat att amerikanska billighetskedjan Forever21 har börjat skicka till Sverige från deras webbshop?
Skor: Helt tramsigt fina, visserligen skamlösa kopior av ett par Dries van Noten-skor som jag varit besatt av i över ett halvår...

YSL Besace Bag

image2252
Bilder: Jessica Alba och Sarah Jessica Parker med YSL Besace på axeln

It-väskans fornstora dagar må vara över men fina väskor kommer alltid att vara intressant, iallafall för mig. Efter YSL
MuseDowntown och Uptown relanserar nu YSL en modell från 1969, Besace Bag. Tvättat läder, längre axelrem, enkel i formen och diskreta detaljer - jag tycker att den är fin! Kändisarna plockade snabbt upp den som en favorit. Vad tycker du?

Känner ni igen mönstret?

image2251

Idag har jag varit runt på stan hela dagen för att plocka grejer till Sofis Mode. Jag hittade bland annat ett plagg med härligt blommigt mönster, någon som känner igen det?

Oscarsgalan

Inatt gick galornas gala av stapeln och jag känner väl att jag måste säga mitt om några av klänningarna.

Cameron Diaz - satsade på en blekrosa axelbandslös klänning med origami-inspirerat liv. Fin naturlig håruppsättning som på det hela taget kändes väldigt Cameron. Jag tycker att hon var fin men jag kippade inte direkt efter andan.
Tilda Swinton - Tilda har verkligen sin speciella stil och även om den ligger långt ifrån min så finnerjag henne fascinerande och spännande. Jag vet inte heller hur snygg jag egentligen tyckte hon var igår på galan men jag berörs ändå och det måste ju generera någon form av pluspoäng.
Renee Zellwegger - Att satsa på bleka nyanser till en naturligt mjölkvit hy brukar vara Nicole Kidmans kännetecken och jag tycker faktiskt att Renee påminner om henne i vad jag antar är en Carolina Herrera-klänning. Har lite svårt för den höga slitsen och faktiskt även för allt strass men modellen var fin.
Jennifer Love Hewitt - Den här klänningen smickrade verkligen inte Jennifer Love Hewitt. Fel färg, fel material och fel modell. Hår och make-up var däremot mycket fint.
Jennifer Garner - Svart festkretaion i sjöjungfrumodell, trist val om ni frågar mig men hon är förstås inte ful... Sjöjungfru är inte riktigt min modell of choice...
Anne Hathaway - Rött känns lite som årets färgoscarsgalan. Jag förstår precis varför Anne valde färgen, den passar henne utmärkt. Modellen är fin men det känns som om alla klänningar ser ut så just nu - en axel, smal silhuette och lite släp.
Nicole Kidman - Nicole brukar alltid vara fantastiskt tjusig men i år blev det inte helt rätt. Gillar tanken med de långa halsbanden men i slutändan sitter klänningen konstigt på något sätt och svart är inte Nicoles bästa färg. Jag vill se henne i dammgrått, smutsrosa eller blyertsgrått. Har den inte en väldigt konstig längd också? För kort?
Jessica Alba - Gravida Jessica Alba valde en klänning som kändes väldigt mycket Jessica Alba i en färg som hon kanske bär upp bäst i världen. Hon är strålande fin men precis som med Anne Hathaway känns den här modellen väldigt självklar och säker just nu...
Heidi Klum - Tankarna går oavkortat till den elaka styvmamman i snövit. Man får ge henne någon poäng för effekten.
Katherine Heigl - I vad som skulle kunna vara samma klänning som Anne Hathaways om det inte vore för avsaknaden av blommor. Fin men modellen har vi sett ett antal gåner förr. Jag gillar dock verkligen att Katherine har samma utsrålning som någon av de fornstora Hollywoodlegenderna.
Penelope Cruz - Sjöjungfru utan axelband en populär modell. Jo visst är hon strålande vacker men som sagt var, jäsp, man kan verkligen den här modellen nu.
Calista Flockhart - Så skönt att se någon i något annat vad det gäller modell och färg att Calista nästan ligger bäst till hos mig just nu även om klänningen kanske inte var det vackraste jag någonsin skådat...
Hilary Swank - Hilary är även hon iklädd "oscarsuniformen" en axel, figurnära silhuette, lite släpp. Vackert men det känns onekligen något fantasilöst...
Vanessa Paradis - Japp, Vanessa var snyggast! Visserligen safe i svart men fantastiskt skönt at se något annat än axelbandslös och "en axel". Älskar knapparna fram och den kvinnliga skärningen vid urringningen och ärmarna!!

Massor med spets!

image2249
Bilder: Spetsplagg från Mint & Vintage

I torsdags var jag som sagt var och hälsade på hos
Mint & Vintage. Naturligtvis spanade jag in de nya vårgrejerna och fann till min förtjusning massor med spets så är du sugen på att tjuvstarta hösttrenden redan nu vet du var du ska leta för att hitta fantastiska spetskreationer!

Hitta stilen - Harlequin Romance

image2249

Så länge som jag velat göra en hitta stilen på Commedia dell'Arte-tema men inte funnit kläderna som passar på temat... I och med Miu Miu Harlequin-inspirerade vårkollektion var det nu möjligt att genomföra. Enjoy!

Cape: Hallonröd cape från Miu Miu - som en dröm!
Klänning: En av de Liselotte Watkins-illustrerade plaggen finns nu på Mytheresa.com
Mask: En svart mask är förstås ett måste...
Löskrage: Eh, hur sugen blev jag på den här fina löskragen från Miu Miu?
Amulett:: Harlequinrutig amulett!
Skor: Snirkliga skor från Jimmy Choo.

Söndag

26631-2247

Snart ska jag bege mig ner på stan för att uträtta lite ärenden sen ska jag hem och jobba så vi ses säkert i eftermiddag igen!

Klänning: Rules by Mary
Kofta: Luella
Strumpbyxor: Lindex
Linne: Cherry Tee

Vi hade iallafall tur med vädret

26631-2246
Bild: Frusen Amanda från Stockholmsgruppen

Det blev toppenväder, om man bortser från att det blåste lite... Ljuset var magiskt, Amanda (modellen) var super och det hela var avklarat på 4 timmar (någon form av rekord). Otroligt kul att jobba med naturligt ljus istället för lampor och blixtar men samtidigt lite av ett stressmoment då man inte vet hur ljuset kommer att ändras under dagen, därav den snabba arbetstakten. Nu är jag som vanligt helt sjukt sugen på att se det färdiga resultatet som man kommer att kunna skåda i
Solo nr 5.

Tävling - Vinn hypade "Dust it"

image2245

Överallt kan man läsa om den fantastiska mirakelprodukten "Osis Dust It". Nu har 3 personer chansen att vinna produkten. Skicka ett foto på din snyggaste frisyr för att delta i tävlingen, jag kommer att välja ut 3 vinnare som presenteras på bloggen tillsammans med sitt vinnande bidrag.

Villkor: Maila ditt bidrag (OBS! endast ett) till [email protected]. Märk Tävling! I juryn sitter jag, Karolina Skande och mitt beslut kan inte överklagas. Vinnaren utses onsdag 27/2. Vinnaren kommer att annonseras på bloggen och han/hon mailar sedan sina kontaktuppgifter till mig.

Svart klänning med vit krage

image2244

Det har blivit något av en
följetong med svarta klänningar med vit krage här på bloggen. Den här fina hittade jag idag på Mint & Vintage. Omysigt material fick mig att avstå men är man inte materialsnobb så...

Mera blommor!

image2244

I höstas var jag på besök hos
Mint & Vintage för att spana in vad de skulle köpa in till våren. Jag blev då väldigt förtjust i en blommig klänning som jag såg i Majes Look Book, snälla Anna beställde in ett par varav en enkom för min skull. Häromdagen fick hon in dem i butiken så idag var jag där och köpte den. Så fina blommor och stora härliga fickor fram! Jag tänker ha den tillsammans med ett smalt naturvitt vintageskärp som jag också köpte på Mint & Vintage idag.
Nu är jag kittad med två fina blommiga klänningar i lite olika stuk inför våren, det känns bra!

Uppladdning

image2242

På förmiddagen har jag jobbat hemma och väntat på bud, några sista grejer till en plåtning för Solo som är imorgon. Vi plåtar utomhus så håll tummarna på att vädergudarna är med oss imorgon! Nu ska jag iväg till
Mint & Vintage för att kolla på en klänning som jag beställt, spännande!

Kavaj: Storfavorit från Cacharel
T-shirt: Hope
Jeans: Acne LUV (det känns faktiskt heeeelt ok, inte så tajt som jag trodde...)
Scarf: H&M
Armband: One of a Kind, TIMI, Cocoo

Miuccia Prada

26631-2241
Bild: Spets från Pradas F/W 08-kollektion

"I have always hated lace...But I love a challenge, and thought it could work for my new 'femme fatale.'"
Miuccia Prada

"I thought using a little bit here and there is tacky, so we've had all Switzerland working on couture lace. They're in shock" Miuccia Prada

Jag tycker att Miuccia verkar vara en ytterst intressant person. Bara det faktum att hon väljer att arbeta med spets genomgående i en kollektion när det är en textil som hon avskyr. Enligt min meningen lyckades hon dock alldelles förträffligt! Vill ni veta mer om den spännande personen Miuccia Prada rekommenderar jag er varmt att läsa (om ni kan få tag på artikeln) intervjun med henne i förra numret av POP.

Minns ni när jag under förra modeveckan i Milano rapporterade om tomma stolar på front row? Tydligen är det samma visa i år, om inte än värre. Här kan ni läsa mer om Milanos modekris. Vad skulle Milanos modevecka vara utan Prada? Det är frågan som många ställer sig.

Helt galet

26631-2240
Bilder: tv orginalscarf designad Gösta Olofsson, th kopia från Marc Jacobs

Det här är faktiskt helt sjukt! Det råder ingen tvekan om någonting i det här fallet. Heja Härjedalen säger jag samtidigt som jag håller tummarna för att den snälla mannen som är son till Gösta Olofsson kan göra sig en hacka på Marc Jacobs bekostnad!

PS. Gör Marc Jacobs en sån här grej kan han knappast ha några betänkligheter kring att andra kopierar hans design...

Marni, Marni, Marni...

image2238

Jag brukar med öppna armar ta till mig allt som
Consuelo Castiglioni gör för Marni men höstkollektionen övertygar mig inte, inte alls faktiskt. Jag är tveksamt inställd till en en del av mönstren, vissa styles kändes ovanligt osofistikerade och helheten kändes aningen spretig. Visst kan jag gräva fram en del fina favoriter men ser man till helheten är jag något skeptisk.
Som i så många andra kollektioner kan man se tydliga drag från Pradas höst 07, visserligen ligger Prada och Marni tradionellt ganska nära varandra estetiskt men jag vet inte... Håriga kappor?!
Vad det gäller höstens färgpalett råder det dock ingen tvekan - bruna jordtoner som går mot grått. Greige, Taupe, mullvad - har du hört det förr?!

Dagens (önske)outfit

image2237

Jag känner för en fräsch och vårig vardagslook. I verkligheten är jag klädd i helsvart...

Halsband: Fint halsband med lite Marni-influenser från
APC
Tröja: En randig tröja kan verkligen aldrig bli fel och den behöver inte komma från Proenza Schouler
Kavaj: Stella kan kavajer
Väska: Ett tag var det bara Chloé-väskor som gällde nu har Miu Miu gått om men jag gillar fortfarande Heloise bag.
Jeans: Mina LUV har ännu inte kommit till användning, grämer mig lite över att de är så sjukt tighta, får ta tjuren vid hornen imorgon...
Skor: Azzedine Alaia - king och shoes and tight dresses!

Lägg spets på minnet!

26631-2237
Bild: Prada F/W 08

Prada har "talat" och budskapet är väldigt tydligt - spets it is! Miuccia valde att visa en ultrafeminin och damig kollektion där spets spelade den solklara huvudrollen. Formen känns sofistikerad och de enfärgade plaggen som går ton i ton känns harmoniska i jämförelse med vårkollektionen där mönster och illustrationer utgjorde en stor del av kollektionen.
Jag älskade vårkollektionen som Miuccia presenterade, men hon är verkligen mästaren på att förnya sig så nu känner jag mig spontant väldigt förtjust i denna eleganta och nästan lågmälda kollektion. ett bevis på att Miuccia Prada inte behöver skrika eller göra yviga gester för att höras!

Gossip Girl, mina modefavoriter med mycket, mycket mer...

26631-2236
Bild: Solo nr 3 2008

Imorgon kommer nya numret av
Solo ut i butik. Minns ni när jag var på jakt efter en pampig plats att plåta på? Det slutade med att vi fick vara på vackra Hallwylska palatset i Stockholm vilket resulterade ett modejobb på 8 sidor i bästa Gossip Girl-anda. Gillar du Gossip Girl bör du inte missa med andra ord!
Jag har tillsammans med Elin och Linn valt ut mina vårfavoriter och sen har jag förstås även bidragit med modeskolan där vi i detta nummer går igenom krångliga uttal på svåra designernamn. SKOJ!

Svart klänning med vit krage

image2235

Det var många, med mig, som gillade
den svarta klänningen med vit krage som jag hade med i "La vie en rose"-inlägget. Tyvärr är priset på just den klänningen aningen högt men det går att hitta alternativ till ett betydligt bättre pris, det är min assistent Josephine ett levande bevis för. Kolla vilken löjligt fin second hand-klänning hon hade på sig när vi plåtade i förra veckan. Ahhh, varför är jag så dålig på begagnatshopping?

Klar för idag?

image2233

Nu är jag tillbaka från Aftonbladet där jag snabbt rev av en plåtning och sen hade ett effektivt möte med
Sofi där vi planerade upp några nummer framöver. Det kändes bra, så bra att jag tror att jag är färdigjobbad för idag, because I'm worth it, om jag nu kan hålla mig till det är en annan femma... Jag ska iallafall ta en paus för att kolla in nya numret av SOLO som just landade i brevlådan - SKOJ!

Aftonbladet

image2232

I eftermiddag ska jag ut till Aftonbladet för att plåta ett jobb och för att ha ett möte med Sofi. Ser ni att jag har på mig Monkibyxorna som jag tipsade om häromdagen, besökte Monki i SOUK-gallerian igår och slog till på momangen!

Scarf: Från S:t Petersburg
T-shirt: Luella
Kavaj: Cacharel
Byxor: Monki

Burberry Prorsum

26631-2231

Den lilla jäkla apan är på plats och jag kan knappt tygla min avundsjuka! Bilder har precis spridits från Burberrys visning och jag måste säga att jag gillar det. Det handlar mycket om texturer och materialval vilket troligtvis kommer kännas signifikant för den senare hälften av 00-talet när man betraktar dess mode retrospektivt. Färgskalan är väldigt tilltalande och lättburen vilket troligtvis kommer att bidra till kommersiella framgångar för kollektionen trots kreativa materialval och intressanta former. Kreativitet vs sälj - en balansgång som Christopher Bailey är känd för att behärska med bravur. Visst kan man se referenser till både Balenciaga och Prada i kollektionen men jag tycker ändå att den håller ihop och andas Burberry.

Hitta stilen - La vie en Rose

image2230

För några veckor sedan såg jag
La Mome, filmen om Edith Piafs tragiska liv. Den var tung men verkligen sevärd. Edith ansågs på sin tid inte som den vackraste av kvinnor men hon hade en stark och personlig stil som känns modern än idag.

Halsband: Piaf är fransk slang och betyder "sparven", ett halsmycke med en liten fågel passar därför utmärkt!
Jacka: Fin jacka med guldfärgade kanter i tidstypisk modell från Matthew Williamson
Klänning 1: Fin klänning med vit krage från RM
Klänning 2: Svart klänning som är på pricken i stil med något Edith Piaf hade kunnat bära
Läppstift: Djuprött läppstift är ett måste!
Hatt: Kaptenshatt

Jag passar på att bjuda på orginalet också:

Galna smycken

image2229

I senaste numret av Teen Vogue hittade jag dessa helt galna smycken från
Yasbukey. Jag var tvungen att kolla upp deras hemsida där jag utöver de helt surrealistiska smyckena fann en fantastisk smyckeskollektion uppbyggd av rep och kristaller. Jag skulle vilja ha det blå diademet!
image2230

Varje vecka

26631-2227

Det är faktiskt rätt otroligt att Sofis Mode kommer ut en gång i veckan - mycket mode blir det. I dagens nummer har jag utöver "bloggat i veckan" och "surfa hem stilen" bidragit med vårens 12 viktigaste nyckelplagg. Nej, nu måste jag omedelbums börja med mina jobb för nästa veckas tidning...

Snygga byxor!

26631-2226
Ibland när jag har kläder hemma på lån brukar jag på kul prova igenom en massa saker, en arbetsförmån kan man kalla det. Ibland provar man plagg som man kanske inte skulle fått upp ögonen för i butik, som dessa svarta jodhpurs-inspirerade byxor från Monki. Nu är de kanske lite skrynkliga men rackarns vad bra de sitter. De kostar blott 400 kr så jag kommer garanterat att köpa dem!

Vårtecken

image2224

Idag överrumplades jag av ett fantastiskt lyckorus när jag vara nere på stan. Nathalie Schuterman hade vårskyltat och hela butiken lös av vårnyheter som karamellfärgade accessoarer och härliga blommiga klänningar. Otroligt vackra och sofistikerade blomsterarrangemang stod utspridda i butiken som bara skrek vår.

Det är vad jag kallar vårtecken!

L.U.V Telephone

image2223

Mina Tube Lena funkade aldrig riktigt, den största anledningen var väl kanske att jag köpte dem i en för stor storlek, de har därför inte använts i någon större utsträckning.
Idag var jag i Acnebutiken och provade deras nya modell L.U.V i färgen Telephone och kom då fram till att de skulle få ersätta Lena. Den här gången valde jag att köpa ett par som satt så tajt att jag nästan måste operera bort blindtarmen för att få på mig dem. Det kommer att bli en plåga den första perioden men jag hoppas att de töjer sig lika mycket som mina andra Acnejeans.

PS. Är någon intresserad av att köpa mina Tube i färgen Lena så kan ni maila mig. 700 kr inkl frakt är mitt pris.

Hotspot top 10 - Vårskor

26631-2223

Vårens skor är galna och jag älskar det! Jag har verkligen en fablaisse för de stövlett- och skolettinspirerade skorna med öppen tå och öppen häl! Jag har listat några av mina absoluta skofavoriter!

1. Miu Miu - När jag såg de sagolika Miu Miu-skorna med pelarklack blev jag helt förtrollad. Garanterat vårens snyggaste sko. Än har jag inte sett dem i någon webbshop eller butik men ag väntar redan på rean...
2. Topshop -
Topshop kan verkligen skor! De här skorna har jag haft med i ett modejobb och det var fler än jag i teamet som föll pladask för de coola och kaxiga skorna med öppen tå och öppen häl.
3. Prada - Pradas fantasiskor är nästan lika fina som skorna från Lillasystern Miu Miu. Färgerna!!!!
4. Chloe - Chloes öppna stövlett påminner lite om mina favoriter från Topshop, de har dock en galen konklack som jag finner charmig!
5. Balenciaga - Ahhh vad jag vill ha ett par sandaler med mycket remar och hög klack!
6. Nine West - Nine West går tyvärr inte att få tag på i Sverige, annars hade jag omedelbums köpt de fina skorna som är en blaning mellan sandalett och skolett. 89 dollar är helt klart överkomligt!
7. Topshop - Påminner om paret på plats nr 2 men i lack och med korsade breda band. Galet grymma!
8. Lanvin - Man skulle kunna tro att man var trött på stora kristaller vid det här laget men inte när de sitter på ett par så massiva skor som de från Lanvin
9. Chloe - En något mer gå-vänlig variant av nr 4. Jag gillar de dubbla spännena bak!
10. Moschino - Galna two-tone-skoletter från Moschino som skulle sitta fint i vår

Trick or Treat

image2221
Bild: Luella F/W 08

Det verkar som om modevärldens fascination för fantasi och sagor håller i sig ända in på hösten, iallafall om
Luella får bestämma. Tankarna för en ju omedelbart till snälla häxor i en förtrollad värld. Personligen är jag väldigt förtjust i modevärldens tillfälliga förälskelse i det förtrollade och overkliga. Jag älskar tanken av mode som en förtrollad sagovärld där allt kan hända!

Luellakollektionen överlag var dock inget som fick mig att trilla av stolen, med undantag det för en del trevliga plagg. Stylingen = skojig och bra, Kollektionen = lite för mycket Betsey Johnson-vibbar för min smak.

Tillbaka från Efter tio

image2220

Jag har precis kommit hem efter att ha medverkat i
Efter Tio med Malou von Sivers. Vi pratade vårtrender och modebloggande, det var fantastiskt roligt men lite nervöst, som vanligt. Ni som missade programmet kan se klippet på Efter Tios hemsida.

Se klipp

Elizabeth and James; by Mary Kate och Ashley Olsen

image2219
Bild: Kläder från nya märket Elizabeth and James av Mary Kate och Ashley Olsen

För något år sedan släppte de (ö)kända systrarna Olsen deras första klädkollektion för det egna märket The Row. Nu är det dags för en ny sportinfluerad kollektion för deras nya märke med namnet Elizabeth and James, det efter systrarnas äldre bror James och yngre syster Elizabeth. Kollektionen kommer att finnas i butik i höst och enligt systrarna själva är den skapad för en sofistikerad ung kvinna som har en lekfull sida men som ändå vill vara chic. I jämförelse med de extremt dyra kläderna från The Row kommer priserna på plaggen från Elizabeth and James att vara överkomliga, en t-shirt kommer att kosta ca 300 kr och en fuskpäls runt 3500 kr.

"It's a sophisticated, but a smart, shopper. It's someone who understands the design aspects of fashion [and] the designer product, but also doesn't want to pay designer prices,"

Ashley Olsen

Hitta stilen - Charlie's Angels

26631-2218

Här tänker jag närmast på
70-talsorginalet och inte den anskrämliga uppföljaren. Platåskor, 70-talsjeans och blommiga blusar - allt är hur hett som helst även nu på 2000-talet.

Jeans: Jeans med sköna hjärtfickor från 18th Amandment
Väst: På 70-talet var man inte rädd för att matcha denim och denim
Jacka: Cognacsfärgade läderjackor känns väldigt tidstypsikt
Örhängen: Guldiga hoops med små mynt
Blus: Fin prisvärd blus från H&M
Skor: Bra med 70-talsvibbar på dessa platåskor

Dagens (önske)outfit

26631-2218

Idag fick jag ett mail från min vän Cissi där hon skrev: "Jag har ramlat ner i ett hål på Park Ave och kan inte komma upp.". Hon syftade naturligtvis på Gossip Girl och hur hon har blivit närmast besatt av Blair Waldorfs stil, så fixerad att hon till och med använder sökordet "Gossip Girl" när hon letar kläder på Ebay. Jag är inte mycket bättre.

Örhängen: Fina dinglande pärlor från
Accessorize
Blus: Topshop kan stilen
Kavaj: Kort liten blazer från Topshop
Skor: Jag gillar skor med resår
Kjol: Miu miu gör kjolarna
Väska: Min lilla mini-Stam

Vårtrender

26631-2216

Imorgon ska jag vara med på
Efter tio med Malou von Siwers på TV4 och prata om vårtrender. Jag håller i skrivande stund på att rota runt i alla kassar jag har här hemma för att planera hur jag ska lägga upp det. Jag hade tänkt att fokusera på 4 stora trender som jag vill prata om och jag har precis lyckats välja ut plagg som jag tycker illustrerar varje tema. Vilka 4 teman tror ni att jag kommer att prata om?

Breaking Fashion News - Lars Nilsson återigen jobbsökande

image2215

För mindre än sex månader sedan tilldelades vår svenska designstjärna Lars Nilsson
det prestigefulla uppdraget som chefsdesigner på Gianfranco Ferre. Inte ens ett halvår senare nås vi nu av budskapet att hans tid på Gianfranco Ferre är över.
Lars avverkar jobb på löpande band och på de senaste posterna, Nina Ricci och Bill Blass, har han knappt designat en kollektion innan det varit dags att städa ur skrivbordet. Jag undrar faktiskt varför?

Fusk!

26631-2214

Ibland när man jobbar ligger det kreativa inte bara i att hitta kläder som passar en stil eller känsla utan den stora utmaningen kan ligga i att lösa problem som dyker upp på plats i studion. Tro mig, det fuskas en hel del och det är inte bara i photoshop som det trixas. Idag tog vi tre bilder vilket kan tyckas vara en "piece of cake" men jobbet var på många sätt mer utmanande och tidskrävande än vad ett uppdrag på betydligt fler sidor kan vara.

Louis Vuitton - Where will life take you?


Louis Vuitton har producerat deras första reklamfilm, Where will life take you? Det officiella lanseringsdatumet av filmen är på fredag 15/2 men den går redan att hitta på internet så jag bjuder på den. Filmen är 90 sekunder lång och handlar om resandet som en inre resa (något flummigt).
Personligen blev jag föga imponerad av filmen, den kändes platt och hade lika gärna kunnat vara en påkostad reklamfilm för en mobiltelefon, speciellt om man ställer den i jämförelse mot
Pradas filmer som jag nyligen bloggat om.

Vad tycker ni?

Christopher Kane är inte trött på paljetter

26631-2212

Christopher Kane har sedan hans
premiärkollektion för några säsonger sedan snabbt blivit en av de intressantaste modeskaparna att följa. Dit Christopher har pekat dit har alla gått - först neon s/s 07, sen läder och sammet f/w 07, sen volanger s/s 08 - megatrender varje säsong. Idag visade han sin höst 08-kollektion i London och att döma av det lilla jag har sett så ser det mycket bra ut. Jag älskar den detaljrika jackan - favorit!
Den tydligaste nämnaren är dock tveklöst de överdimensionerade paljetterna som verkar återkommande kollektionen igenom. Är du är trött på paljetter så bör du kanske tänka om...

Look alike - fortsättningen

26631-2212

Jag är tydligen lite
insnöad på att hitta look alikes just nu... Jag snubblade över ett nytt exempel på fashionologie som jag omöjligt kunde motstå att visa upp. Är det någon mer än jag som ser likheter mellan Ruffians nya F/W 08-kollektion och Balenciagas vårkollektion för två år sedan...

Samma plagg på (o)lika sätt

Varje säsong är det ett antal plagg som blir favoriter bland världens stora stylister, de har därför en tendens att dyka upp i alla modemagasin av dignitet. Något trist kan tyckas, själv tycker jag dock att det är spännande att se hur olika, eller lika, man valt att styla samma plagg. Här kommer några exempel på plagg som vi minns från modejobben:


Versace S/S 07 Gold Dress
image2208

Övre raden från vänster:
Stylist: Joanna Blades | Magazine: Vogue Nippon June 07 | Model: Eugenia Volodina
Stylist: Ingela Klemptz | Magazine: L'Officiel Russ June 07 | Model: Elin S.
Nedre raden från vänster:
Stylist: Sasa Thomann | Magazine: Elle UK Feb 07 | Model: Leona Axelsen Ringström
Stylist: Belen Antolin | Magazine: Vogue Espana March 07 | Model: Inguna Butane

Här tycker jag att det är intressant att se hur olika stämningar man valt till den något futuristiska klänningen. Allt från romantiskt älvlikt (Elle UK) till ganska hårt och kantigt (L'Officiel Russ), själv föredrar jag nog det romantiska.

Balenciaga F/W 06 Cape
image2209

Övre raden från vänster: 
Stylist: Melanie Ward | Magazine: Harper's Bazaar | Model: Gemma Ward
Stylist: Patti Wilson | Magazine: Numero 75 | Model: Freja Beha
Nedre raden från vänster: 
Stylist: Alex White | Magazine: W Sept 06 | Model: Malgosia Bela
Stylist: Grace Coddington | Magazine: US Vogue July 06 | Model: Gisele

Även om man hört rykten om att Nicolas Ghesquire föredrar att hans plagg stylas lika som hans
ursprungsidé är jag ändå förvånad över hur alla valt att köpa hela konceptet från visningen med ridhjälmen och till och med de klumpiga skorna. Enligt mig kan det knappt räknas som redaktionella jobb... Annons?

Chanel S/S 07 Sequined Shorts
image2210
 
Övre raden från vänster:
Stylist: Mika Mizutani | Magazine: Flair I Model: Alison Nix
Stylist: ? | Magazine: Vogue Italia I Model: Suvi Konopen
Nedre raden från vänster:
Stylist: Kate Lanphear | Magazine: Elle I Model: Gwen Stefani
Stylist: Kate Phelan | Magazine: Vogue UK | Model: Bette Franke

De glittriga shortsen känns fantastiskt tacksamma att styla och visst kan man se vissa variationer men återigen har Flair och Elle valt att styla shortsen med samma kavaj som på visningen.

Hitta stilen - Alice in Wonderland

26631-2207

Jag tycker att Alice i underlandet på många sätt sammanfattar vårmodet 2008 - Flickigt och sött men ändå lekfullt, lite galet och något surrealistiskt.

Diadem:
Miu Miu med rosett
Halsband: Nycklar känns väldigt Alice i underlandet, letar hon inte efter några nycklar till några konstiga dörrar?
Klänning: Söt klänning med något assymetrisk skärning
Väska: Galen färg på Marc Jacobsväska
Blus: Flickig Sötblus från See by Chloe
Skor: Galna Miu Miu-skor som matchar väskan!

Äntligen!

image2205

När jag såg den här klänningen på en pressvisning i höstas blev jag helt till mig. Jag älskar den. Modellen är fin, mönstret fantastiskt (
kolla) och färgerna tilltalande. Jag beställde en på momangen och idag hade den äntligen kommit. Visst är den fin. Jag kanske ska ha på mig den när jag ska vara med på TV på torsdag...

Den kommer från Rules by Mary som jag tidigare aldrig ägt ett enda plagg ifrån.

PS. I senaste numret av SOLO har jag och Linn valt att styla Elin i samma klänning - kolla!

Elverket

image2203

Nu ska jag iväg och plocka saker till lite olika jobb. Just nu letar jag febrilt efter listan med alla möten som jag bokat in... Klockan 13.00 ska jag iväg till Dramatens scen Elverket för att se Diana Orvings nya kreationer, det ska bli mycket spännande. Vi ses någon gång i eftermiddag med andra ord.

Klänning: Dries van Noten
Halsduk: Carin Wester
Strumpbyxor: Favoriterna från Lindex som
Eleonores snälla mamma köpt till mig. Tack!

Marc Jacobs F/W 08

26631-2202

När Marc Jacobs blev tillfrågad vad som låg som inspiration för honom i
den nya kollektionen som visades i fredags så löd hans svar "I really wasn't very inspired this season. I just live my life.". Ska det kanske tolkas som en kreativ svacka? Efter påtryckningar hasplade han ur sig en vag beskrivning med generella, nästan betydelselösa, inspriationsord som: "Calm. Glamour. Casual. Beautiful women."
Skulle jag spontant ha gissat vad som legat som inspiration skulle jag satsa mina slantar på glamouröst, yuppie-inspirerat 80-tal - New Yorks businesskvinnor på Wallstreet ca 1984. Långa linjer, lättsmälta pasteller, maskulina inslag, "kostyminspiration", stora glammiga smycken, axelfokus (Martin Margiela?), längre kjollängd, rullade pannband, och så vidare...
Personligen skulle jag vilja hävda att det var märkbart att kreativiteten tröt när Marc skulle skissa ner den nya kollektionen. I jämförelse med de två senaste kollektionerna som varit minst sagt kreativa och idémässigt väldigt väl sammanhållna känns den här kollektionen närmast som ett hastverk som knappast kommer att etsa sig fast på minnet som Marcs stora prestationer här i livet. Jag kan dock uppskatta formerna i den nya kollektionen och även en del materialval, som i vissa fall kan kännas moderna och intressanta... Själv gillar jag dock när Marc Jacobs satsar allt och gör det storslaget, vågat och tydligt - som vårkollektionen.

PS. Överkuckun, Suzy Menkes, som inte har varit överdrivet imponerad av kollektionerna nu under New Yorks modevecka verkar dock ha blivit mycket imponerad. Intressant eftersom hon totalsågade förra säsongens kollektion.

Dagens (önske)outfit

image2201

Give me, give me vår, give me vår, give me, give me vår! Eller var det more...

T-shirt: Fin t-shirt med arty-print från
Marni
Armband: det fina och enkla armbandet har varit med förut på bloggen och det kommer från Dinh Van och finns att beställa från Colettes hemsida.
Shorts: Driiiiiies vaaaaan Noooooten
Kavaj: Kort och snygg! Marni = Bra!
Skor: Gamla skor från Acne som jag ångrar att jag inte köpte...

Prada - Trembled Blossom


Jag måste naturligtvis även bjuda på den senaste i raden av Prada-filmer, Trembled Blossom. Filmen är baserad på James Jeans illustrationer och producerad av James Luna. James Jeans illustrationer kan man även
återfinna plaggen i Pradas fantastiska vårkollektion. Filmen är nästan 5 minuter lång och handlar om en kvinnas resa genom en magisk värld där allt hon rör vid förvandlas till fantastiska Prada-skapelser. Filmen har visatsa under New Yorks modevecka som just nu pågår för fullt.

Look-alike

26631-2201
Det är inte bara kedjorna som "inspireras" av de tjusiga Pret-a-Porter modehusen, ibland lånar de även friskt av varandra. Visst, i många fall är det säkert ren slump och ärliga sammanträffanden men har man läst
Fashion Babylon så vet man att det sneglas friskt på branschkollegorna och att det inte är helt ovanligt att man plockar upp någon annans design i den egna kollektionen. Jag tycker att ovanstående exempel är ganska talande.

Prada - The Thunder, Perfect Mind


Har ni sett reklamfilmen för
Prada Perfume med Daria Werbowy? Den bygger på den gnostiska dikten "The Thunder, Perfect Mind" och är något pretentiös men/och otroligt vacker. Vissa hävdar att reklamfilmen var något av en skymf för den historiska texten. Är det ok att sälja parfym med hjälp av ett legendarisk mästerverk?

I vilket fall så tycker jag att den bör ses! Om inte annat för att lyssna på John Coltranes fantastiska musik!

Model Portfolio - Lara Stone

26631-2200
Bilder: Ansiktsbild: Hermes, visningsbild: Anna Sui F/W 08, Backstage: Karl Lagerfeld F/W 08, Omslag: Franska Vogue, Kampanj: Calvin Klein Jeans, Kampanj: Just Cavalli

En av mina personliga favoriter när det kommer till modeller är det Nederländska bombnedslaget Lara Stone. Lara föddes 1983 i en by utanför Berlin men hon växte sedan upp i den lilla staden Mierlo i Holland. 15 år gammal deltog Lara i en modelltävling som arrangerades av modellagenturen Elite. Hon vann inte tävlingen men Elite var ändå imponerade av skönheten Lara så de valde att plocka in henne i agenturen iallafall. 2006 skrev hon kontrakt för världens främsta modellagentur, IMG, och framgången vet nu ingen hejd. Hon har prytt diverse omslag, gått mil på catwalken och landat det ena kampanj-jobbet efter det andra.
Själv gillar jag verkligen Laras charmiga glugg och hennes kvinnliga och starka utseende.

Fin-torsdag

image2198

De två senaste dagarna har jag jobbat hemma vilket har inneburit t-shirt och jeans. Idag ska jag iväg en sväng till Aftonbladet för att plåta till Sofis Mode, det kändes så skoj efter två dagar i isolation att jag gjorde mig lite fin.

Blus: Miu Miu
Kjol: Benetton (lånad av
Eleonore, hoppas det är ok. Det blir i och för sig inte så lätt att stoppa mig från NYC, ha ha)
Väska: Marc Jacobs
Pärlhalsband: Glitter
Strumpor: Sneaky Fox - världen bästa!

10 frågor till Filippa Berg

image2197

Filippa Berg är en av Sveriges coolaste modeprofiler. Med en självklar och personlig stil är hon omöjlig att missa. Just nu jobbar Filippa som moderedaktör på gratistidningen
iCity där hon även bloggar. Tack Filippa för att du ville svara på mina frågor!

1. Vilken är din favoritdesigner? Azzedine Alaïa och Jean-Paul Gaultier.
2. Ditt senaste köp? Ny hatt, Mullvadsfärgad.
3. Ditt bästa köp någonsin? Min midjekorta skinnjacka från Alaïa.
4. Beskriv din stil med 3 ord? Lyx-Hippie.
5. Vilken är din signaturdoft? Patchouli.
6. Oumbärlig beautyprodukt? Ansiktscreme från Himalaya Herbals, Kastanj-shampo från Weleda och kajalpenna.
7. Vilket är ditt bästa stylingtips? Accessoarer! Orientaliska sjalar, äkta smycken och hatt.
8. Vad kommer du att satsa på i vår? Lösa byxor i slinkigt material.
9. Vad står högst på önskelistan just nu? En egen lägenhet.
10. Har du något personligt fashion No-no? Nej, jag prövar allt minst en gång.

Bloggat i veckan

image2196

Ni har väl inte missat att jag varje vecka avlägger en rapport om vad som hänt i modebloggvärlden i den nya tidningen Sofis Mode? Har din blogg blivit omnämnd? Har ni missat det så är det ingen panik,
texten och vissa av mina andra jobb för Sofis Mode finns att läsa på webben.

Dagens (önske)outfit

image2195

Vårnyheterna öser in på webbshopparna och äntligen börjar det kännas lite kul igen att plocka ihop "önskeoutfits". Bort med gammal skåpmat och in med nytt och fräscht. Här får ni några favoriter just nu!

T-Shirt: Japp, H&M-t-shirt från
Divided Art by 3
Bouclékavaj: Mycket, mycket, mycket fin kavaj från Moschino Cheap and Chic. Jag gillar att den är lite rough around the edges.
Jeans: Acnes nya "it-modell", L.U.V telephone jeans, De har redan inhandlats av ett betydande antal modegalningar i Stockholm. Helt klart nya Tube Lena!
Väska: Jag gillar verkligen röda små damiga väskor. Den här från YSL har jag bloggat om tidigare!
Skor: Skoletter och stövletter med öppen är nästa grej - tro mig! Från Topshop
Halsband: Och så pärlor förstås...

Snygga t-shirts från H&M

26631-2194

I mars/april kommer H&M Divided att släppa en T-shirt-kollektion som går under namnet Art by 3. Jag tycker att de är fina! Lite
Burfitt-inspirerade sådär.

Camilla Åkrans plåtar Sisley-kampanj

26631-2192
Bild: Kampanj Sisley Foto: Camilla Åkrans

Camilla Åkrans är en av Sveriges, om inte världens, bästa modefotografer. Jag har tidigare bloggat om den fantastiska kampanj som hon
fotade för Hermes. Nu har hon tagit sig an Sisley som äntligen verkar vilja släppa Terry Richardson-träsket för att göra något som är vackert och tilltalande.

PS. Stylist för kampanjen är en annan svensk stjärna - Robert Rydberg.

Stående ovationer från Hotspot!

Anna återanvänder

26631-2191
Övre raden: Anna Wintour i Prada på Peter Som (4/2) och Armani Privé (21/1)
Nedre raden: Anna Wintour i Prada på Rag & Bone (1/2) och Herve Leger (3/2


Anna Wintour, alias Djävulen bär Prada, är inte den som är den. Hon kan mycket väl tänka sig att återanvända plagg, iallafall om de kommer från Prada. Jag tycker att det är fantastiskt skönt att se men jag är ändå lite förvånad över att hon väljer att bära samma klänning med bara en dags mellanrum. Det lär ju inte råda brist på saker att ha på sig.

Källa: Fashionologie

Marc by Miu Miu?

26631-2191

Just nu befinner jag mig ute på
nätet för att hålla mig så uppdaterad som möjligt på vad som händer i det stora äpplet där modecirkusen befinner sig just nu.

Bilderna från gårdagens Marc by Marc Jacobs-visning har börjat läcka ut på olika håll och utöver vissa slående likheter med Miu Mius vårkollektion måste jag säga att det ser ganska platt ut. Är det inte härligt med modevecka-tider så säg?!

Hot hot hot - Bouclé

image2189
Bilder: Thakoon F/W 08, Peter Som F/W 08, Oscar de la Renta F/W 08

Det verkar som om det är fler
än jag som är sugna på Bouclé. Det har bara gått ett par dagar på Olympus Fashion Week men man kan redan skönja en tydlig trend. Tantmaterialet Bouclé är tillbaka på allt från kavajer och kappor till kjolar. Tjuvstarta redan nu!

Day and Night

26631-2188

Det är hög tid för en Day and Night! Volangen kommer att hålla i sig ända in på hösten så det är inte försent att investera.
Topshop har de perfekta volangkjolarna!

Day
Tröja:
Jag gillar den korta tröjan från Christopher Kane, själv hade jag dock valt att använda den med ett linne under.
Linne: Enkelt vitt ribbat linne från Vanessa Bruno
Diadem: Fint brett diadem från H&M
Skor: Jag tycker absolut att ett par grövre sandaler som dessa från Marc Jacobs funkar med ett par heltäckande strumpbyxor i.

Night
Blus:
Fin Muslinblus från See by Chloé
Jacka: Det kan vara bra att bryta av det söta och rosa med en snygg skinnjacka. Den på bilden är dyr och kommer från Miu Miu
Skor: Azzedine Alaia gör de finaste skorna, punkt!
Örhängen: Så förstås den senaste i raden av fixeringar. Pärlor

Hotspot Obsessions

image2188
Visningsbilder: Velour, Preen, Whyred, Carin Wester
Style.com och BSmart

Texturer, material och mönster är helt klart det som står i fokus för min del. Hittade mycket inspiration under modeveckan som omedelbart resulterade i nya fixeringer.

Luddigt, tussigt och hårigt: Det här är verkligen en trend som växer sig på en. Jag vill ha en hårig kavaj. Hope visade en fin blå som jag tyvärr inte hittar någon bra bild på.
Bouclé: Eller många skulle nog kalla det "Chanel-tyg". Väldigt tantigt, med andra ord väldigt rätt!
Paisley: Ett mönster som jag under en period har varit lite dragen till. Hösten 2008 tror jag på en stor come back. Preen visade mönstret på deras F/W 08-kollektion häromdagen och jag tror att de kommer att få sällskap under de kommande modeveckorna.
Halsrosett: Tjejfluga kanske man också kan kalla. Återigen, mycket damigt och mycket bra. Kan även stylas på ett typsikt Gossip girl-manér för ungdomligare touch.
Spetsdetaljer: Behöver jag säga tant? Spets och hålbroderat kommer att komma på bred front. Själv kan jag tänka mig att satsa på detaljer av just spets.

Dagens (önske)outfit

image2186

En av de största och tydligaste trenderna under modeveckan var helt klart den sofistikerade damiga stilen. Detaljer som pärlor, spets, volanger var återkommande och även "tantiga" material som bouclé och sidencrepe var populära. Jag köper konceptet till fullo!

Halsband: Ett långt pärlhalsband har redan införsaffats och kommer att användas så fort tillfälle bjuds
Klänning: Tantig klänning med söta volandetaljeroch klädda knapppar känns mer är rätt. Från
Topshop.
Jacka: Fantastiska knappar och härlig röd färg!
Nagellack: Satine.se ska tydligen få in det grå lacket från Barry M som jag bloggade om häromdagen. Jag kommer att vara en av de första att klicka hem det. Jag har ingen aning om var ovanstående lack kommer ifrån men nyansen ser fin ut!
Skor: Bruna läderskoletter funkar fortfarande om jag får bestämma. Från Dune

My new shoes

image2184

Jag har ju glömt att visa mina nya skor som jag köpte på Nathalie Schuterman-rean. Små glada karameller!

Mischa för Iceberg

26631-2183

Mischa Barton frontar ny kampanj för Iceberg. Själv är jag inte helt övertygad.
Bilderna känns något platta och kanske inte så orginella. Mischa är visserligen snygg som synden men det är hon ju alltid. Nej, det här är ingen kampanj som kommer att etsa sig fast i mitt minne. Vad säger ni?

Fest!

image2182

Även jag bjuder väl på lite privata bilder från Elle-galan. Det var en fantastisk rolig kväll och det kändes som om de flesta var på otroligt gott humör. Eleonore och jag jobbade som proffs och hade med oss mockasiner att byta om till på hemresan. Vi fick en hel del avundsjuka blickar från andra festdeltagare när vi snabbt bytte om innan det bar av till Max för vickning. En hel lång kväll stående och dansande i extrema klackar gör ont, det vet alla damer som någonsin varit på fest i finskor!
Nu är allt över och även om det känns lite vemodigt ska det bli lite skönt att allt återgår till det normala. Om ca 6 månader är det ju dags igen, för modevecka iallafall.

Alla var så fina!

image2181
Även om man var på plats igår missade man helt klart hur fina många var, vissa såg jag aldrig ens på plats så det är tur att det finns
mingelsiter. Jag blir så glad av att se hur vackra alla var! Det är verkligen något speciellt med att gå på stor fest där samtliga gäster verkligen ansträngt sig och valt kläder som man gillar och tycker man är fin i. För att bara visa några av alla mina favoritklänningar:

- Linda Sundblad i Helena Hörstedt, det kan inte bli fel. Kul att Linda valde Helena och hon lyckas verkigen bära upp den fina skapelsen
- Förra året vann Christopher Bailey pris för årets utländska designer och då bar hon en topp från Burberry. I år var det Dries van Noten som vann och fick äran att bli Cias val. Hon var hur fin som helst!
- Jag står verkligen fast vid min åsikt att Marina Kereklidou är Sveriges vackraste och bäst klädda kvinna. Jag vet inte var klänningen kommer från men den är fantastisk!

PS. En liten rolig överraskning igår var att Giles Bensimon var på plats för att dela ut pris

Resultatet

image2180
Nu drar vi!

Just nu!

26631-2179
Bilder: Jag och Eleonore blir sminkade i mitt kök

I mitt kök just nu blir jag och Eleonore sminkade av Lisa Petersson, en grymt duktig make-up-artist som jag jobbat en hel del med, samtidigt intar vi pizza. Eleonore kör på rosettfrisyr och jag satsar på 60-talsögon. Snart är det verkligen dags. Börjar känna mig lite peppad!

Must love bags

image2178
Foto:
Josephine Aune

Caroline Winberg körde igår på en röd klassisk liten Chanel. Den gör verkligen hela grejen! Det är ibland lite tråkigt att man (jag?) kör på säkra kort och (nästan) alltid väljer svart, speciellt när det kommer till större investeringar.
Caroline ska förövrigt leda Elle-galan ikväll tillsammans med Pontus Gårdinger. Det ska bli intressant att se hur hon är framför kameran, att Pontus är ett fullblodsproffs vet vi ju redan. Det kan omöjligt vara helt lätt att som nybörjare på området leda en gala för hundratals besökare och tusentals tittare. Jag håller tummarna på att det går vägen, vilket jag är övertygad om att det kommer att göra!

Sneakpeak

image2177
Bild: Klänningen som jag ska ha ikväll på Elle-galan

Jag ger er en liten glimt av klänningen som jag planerar att ha på mig ikväll. Dess fulla prakt får ni se senare... Det faktum att den är svart, vilket kanske kan kännas lite fegt, vägs upp av ett den glittrar som en discokula!

Emma Redeskog och Maryam Avalingad

image2175
Bilder: Emma Redeskog

Igår visade Beckmans College of designs andraårselever upp små minikollektioner. Emma Redeskog var den som imponerade mest på mig. Kjolen med kedjor var hur häftig som helst och den klingade underbart fint när modellen gick fram på catwalken. En annan elev som jag också kommer att hålla koll på i framtiden var Maryam Avalingad som visade fantastiska stickade plagg med härliga mönster.

image2176
Bilder: Maryam Avalingad