header to ads



Marc Jacobs F/W 08

26631-2202

När Marc Jacobs blev tillfrågad vad som låg som inspiration för honom i
den nya kollektionen som visades i fredags så löd hans svar "I really wasn't very inspired this season. I just live my life.". Ska det kanske tolkas som en kreativ svacka? Efter påtryckningar hasplade han ur sig en vag beskrivning med generella, nästan betydelselösa, inspriationsord som: "Calm. Glamour. Casual. Beautiful women."
Skulle jag spontant ha gissat vad som legat som inspiration skulle jag satsa mina slantar på glamouröst, yuppie-inspirerat 80-tal - New Yorks businesskvinnor på Wallstreet ca 1984. Långa linjer, lättsmälta pasteller, maskulina inslag, "kostyminspiration", stora glammiga smycken, axelfokus (Martin Margiela?), längre kjollängd, rullade pannband, och så vidare...
Personligen skulle jag vilja hävda att det var märkbart att kreativiteten tröt när Marc skulle skissa ner den nya kollektionen. I jämförelse med de två senaste kollektionerna som varit minst sagt kreativa och idémässigt väldigt väl sammanhållna känns den här kollektionen närmast som ett hastverk som knappast kommer att etsa sig fast på minnet som Marcs stora prestationer här i livet. Jag kan dock uppskatta formerna i den nya kollektionen och även en del materialval, som i vissa fall kan kännas moderna och intressanta... Själv gillar jag dock när Marc Jacobs satsar allt och gör det storslaget, vågat och tydligt - som vårkollektionen.

PS. Överkuckun, Suzy Menkes, som inte har varit överdrivet imponerad av kollektionerna nu under New Yorks modevecka verkar dock ha blivit mycket imponerad. Intressant eftersom hon totalsågade förra säsongens kollektion.

Kommentarer
Postat av: Matilda

Ibland kanske man måste "pausa" lite för att orka hitta inspiration? Tror det efter ett antal år kan bli svårt annars att hitta inspiration. Om man inte har orken att leta efter den när det försvunnit så måste man vila och ta ett break för att orka.

Postat av: Dashy

Jag tror att du har helt rätt. En kreativ svacka är precis vad jag skulle kalla det. Synd med tanke på att man under senare tid byggt upp höga förväntningar då det gäller Marc Jacobs.

2008-02-10 @ 17:21:29
URL: http://signedbydashy.blogg.se
Postat av: Fröken SötSur

Ja, det kan man verkligen tolka som en kreativ svacka tycker jag.

2008-02-10 @ 19:11:42
URL: http://suratanten.blogs.se
Postat av: HELENASCITY

snyggt!

2008-02-10 @ 20:43:11
URL: http://metrobloggen.se/helenascity
Postat av: shifte

gillar inte det inte riktigt. konstigt, brukar gilla marc :/

2008-02-10 @ 21:29:37
URL: http://shaft.blogg.se
Postat av: catharina

nej, detta hamnar inte under "favoriter"..

2008-02-10 @ 21:43:11
URL: http://gallon.blogg.se
Postat av: åsa

Undrar om Acne- Johnny trend-snackade med Marc innan de satte igång med kollektionerna för f/w-08, då? Och att Acnes 80talsinspirerade kläder blev lite tuffare, yngre, mer bärbart för medelsvensson medan MJ gjorde sin tolkning av 1984 års jetsetkläder känns ju inte så konstigt. 1984 var det, ja! Härliga tider!

2008-02-10 @ 22:24:43
Postat av: Silver

Nej, brukar gilla Marc bättre. Det här föll mig inte alls i smaken...

2008-02-10 @ 22:30:07
URL: http://spetsochchoklad.blogg.se
Postat av: lisa

Nä men hallå, är det sjukhuskläder som inspirerat? Det känns inte alls fräscht.

2008-02-10 @ 22:43:25
Postat av: Karoline

Ja, jag tänker på någon film från 80-talet. Bitchig kontorskvinna i pastellfärger och breda axlar. Kommer inte på vilken. Som du säger, materialet var intressant också. Dom ser ut som dockor, kläder av mjuk filt, typ. Men det fanns där någonting i kollektionen som inte var alls likt det ovan, något som jag gillade; det där slappa och gubbiga i svart, vitt och grått. Men annars ... Marc, ta semester.

2008-02-11 @ 06:53:35
URL: http://www.thatshot.blogg.se
Postat av: Emma

Nej inte direkt i min smak men sköna färger!

2008-02-11 @ 07:17:52
Postat av: Anonym

jag gillar diademet på pannan, men inget mer.inte louis vutton. Men, eh jo så klart HELA JÄVLA MARC!!

2008-03-11 @ 15:59:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:

Trackback
Links