header to ads



Out and About

Out and about

Dagens skörd. Jag har länge ältat om en grå kofta, idag blev det en lång variant från Filippa K. Tveksam på storleken...

image1226

Hittade glada t-shirtar på H&M Trend, 98 kr st. Nu ska jag ut och ta en kaffe med några vänner.

Translation: Today I went on a shopping spree and bought a grey cardigan from Swedish
Filippa k and two "happy tees" from H&M.

Ban Pollution

Ban Pollution
Idag lördag:
Jacka: H&M
T-Shirt: Catherine Hamnett
Kjol: H&M
Skor: Acne
Halsbandsäpple: Marc by Marc Jacobs

Translation: Today Saturday: Jacket: H&M, T-Shirt: Catherine Hamnett, Skirt: H&M, Shoes: Acne, Necklace: Marc by Marc Jacobs

Fredag

Fredag

Så var man avtackad och klar på gamla jobbet och på väg på möte med "nya jobbet".

Parka: Prada
Skjortklänning: Whyred
Skärp: Inte den blekaste
Tights: wolford (bäst har bunkrat flera stycken!)
Tygskor: Esprit
Väska: Chloé

Bright Red!

26631-1222
Personer: Mena Suvari, Ashley Simpson, Jessica Biel
Solglasögon: Henrik Vibskov, H&M, Chloé

Jag tror att jag är positivt inställd till röda bågar men jag är inte helt säker. Jo, jag gillar det nog - som komplement.

Translation: I think I like red sunglasses, but at the same time Im not all sure that it is something for me... Or maybe..

Hotspot tipsar om 3 klassiska vårstilar på Aftonbladet

image1221


Just nu tipsar jag om 3 klassika vårstilar på
Aftonbladet.se. Spana in! Vår, vår,vår!!!!!!!

Translation: I have written a new article on "3 classic sping trends" on Aftonbladet.se.

Läs mer

Breaking Fashion News - Kate väljer Irina

26631-1220


Kanadensiska coolingen Irina Lazareanu blir ansiktet för Kate Moss Topshop-kollektion. Irina är het som en Texaseftermiddag - Balenciagas musa och omslagsmodell för japanska Vogue. Irina är känd för sin "laid back approach" och sina kontakter i rockvärlden. Att Irina har ett förflutet med gruppen Babyshambles (Pete Dohertys band) kan naturlgitvis ha gjort sitt till för att landa det prestigefulla jobbet för Topshops KM-linje.

Translation:   Sizzling hot Irina Lazareanu - Balenciaga Muse and cover girl for japanese Vogue - is going to be the face for Topshops Kate Moss collection.

Monki Business

Monki Business
Igår slog
Monki upp portarna till nya butiken på Götgatan 19. Personligen har jag alltid hävdat att Monki inte är något för mig men väl på plats måste jag erkänna att det fanns ett par saker som kanske hade kunnat kvala in i min garderob. Bland annat en prisvärd väska som Eleonore så fint poserar med och en fin kjol med paperbag waist (lyckad). Det fanns även ett par byxor i samma stuk som kjolen som inte var helt knussliga.
Festen då... Det var mycket folk! Jag sprang på ett gäng bekanta nunor i vimlet och det bjöds som sig bör på skumpa. För de som var på det humöret fanns det disco i källaren.

Translation: Alot of familiar faces at the Monki-party. The clothes - nicer than I had imagined, store - bigger than I had expected.

Day and Night

image1218

Det är väl ingen som missat 70-talsjeansen. Ovanstående är från Topshop.

Day
Väska:
Marnimönster på
Marniväska. Like the colors!
T-shirt: Snygg t-shirt från samma märke som väskan. Gillar kungen!
Halsband: Galen monkey, helt i min stil. Från KJL
Skor: Snygga tygskor från Tretorn, i snygg blå färg!

Night
Skjorta:
Vanlig vit skjorta, jag känner att jag kommer använda min från Acne en hel del i vår/sommar. Ovanstående är från Calvin Klein.
Halsband: Skultuna Messingsbruk gör fina smycken. Speciellt halsband!
Väska: Oh, lila/blå kuvertväska från Miu miu!
Skor:  Marni-mania!

Translation: You havent missed the 70s jeans - have you? Nice ones from Topshop!

Make-up Match - DvF

image1216
Dags för en kategori som fallit lite i glömska...

Den naturliga och osminkade looken dominerade helt klart F/W 07-visningarna. Personlig favorit blev dock Diane von Furstenbergs avskalade make-up med de kalla cerisemålade läpparna - snyggt! Jag tror faktiskt att jag ska ta efter.

När jag var på Face Mapping hos Dermalogica fick jag prova en produkt som heter Barrier Repair, den skyddar huden mot yttre påfrestningar samtidigt som den hjälper huden att återhämta sig. Fantastiskt produkt som faktiskt även går att använda som make-up primer. Täck med concealer där det kan tänkas behövas (kom ihåg att dutta och inte smeta), personligen är jag helt beroende av Helena Rubinsteins Magic Concealer. Grunda sedan med en lätt foundation, Smashbox backdrop cooling tint är fri från olja och ska vara behagligt lugnande mot huden.
För en naturlig look räcker det att använda Blooms cheer color cream som rouge och highlighter, gärna i en sval rosa färg. För att läpsstiftet ska bli så snyggt som möjligt är det bra att förbereda läpparna innan. Proffsen använder sig av en lip exfoliant, som t ex den från smashbox, men annars går det lika bra med en tandborste. Efter peelingen är det bra att återfukta läpparna med en mjukgörande kräm innan man applicerar läppstiftet. Face läppstift i färgen Kar har den ultimata tonen! Avsluta med ett tunt lager mascara, som ni vet gillar jag personligen ACOs volume mascara i brunt.

Translation: The general make-up trend at the F/W shows was "all natural". I liked the plain look with the cold pink lips at Diane von Furstenberg.

Morgondagens (önske)outfit

26631-1215

Imorgon inviger
Monki en ny butik i Stockholm och även om jag själv inte är någon Monkigirl så kan det vara värt ett besök. Sen vill jag ut och dansa eller nåt! I den bistra verkligheten är Acnes fodralklänning kanske inte optimal på mig men eftersom det här är en önskeoutfit så kan vi kanske bortse från det.

Klänning: Acne ligger i framkant!
Väska: Varje helg är jag inne på Nathalie Schuterman och klappar på YSLs Downtown.
Jacka: Jag kan inte i ord beskriva hur lyckad den här jackan från Hussein Chalayan är, fast jag försöker ändå - den 70talsbleka isfärgen, det lätta och följsamma materialet, den rynkade kragen, den puffiga men ändå strama formen, retro men ändå så mådern! Varning, nu kommer svordom! FAN vad snygg den är!
Armband: Åh vad brackigt och flott! Jag vill ha fler KJL-armband - ju svulstigare desto bättre!
Nagellack: Essie i färgen med det fina namnet, Hotspot. Jag har det och det är snyggt! Skön odefinierbar matt färg.
Skor: Det är fler än jag som gillar Marc by Marc Jacobs silverskor!

Translation: Tomorrow there is a new store opening for o concept called Monki. I would like to wear the outfit above.

Intervju på Aftonbladet.se

image1213


I samband med den stora
bloggtävlingen ligger det just nu en intervju uppe med mig där jag ger mina bästa tips till alla modebloggare! Jag ser verkligen ut som en lergubbe på bilden, måste skaffa en ny  - snarast!

Translation: Right now you can read an interview with me on Aftonbladet


What's hot and what's not - Klänningar

What's hot and what's not - Kl?nningar

Upp: Det kommer nog knappast som en överraskning att jag förutspråkar storskjortan som sommarens klänning nr 1. Snygg, cool, sval och praktisk!
Mitten: Förklädesklänningen är söt och än har den inte riktigt gjort sitt...
Ner: Personligen hyser jag en förkärlek till wrapen men just nu känns den kanske inte så superhet. Beviset är kanske framförallt när wrapdrottningen Diane von Furstenberg väljer att visa endast en ynka wrapklänning på sin S/S 07-visning

Translation: The big loose shirts are up and coming! We still like the sweet flirty dresses, but for how long.... The wrap dresses are iconic but right now they are on a down slope. The ultimate proof - Diane von Furstenberg "the queen of wraps" only showed one wrap dress on her S/S 07 show.

Day & Night

Day & Night


Day & Night tog täten direkt i "
veckans fråga" och serviceminded som jag är hade jag en på lager att leverera!

Det är väl ingen som missat att storskjortan är den nya förklädesklänningen? Jag har en från Hope och vill komplettera med denna från Carin Wester.

Day
Armband:
Snyggt armband från CC Skye. Jag tycker att det är lite somrigt...
Solglasögon: Åhhh vad jag vill ha Andy solglasögonen från Henrik Vibskov! Perfekta om man gillar Wayfarer-stilen men vill ha något annat. Katten att jag är barskrapad denna månad....
Skor: Klassiska hi tops från Reebok känns så aktuellt! Snyggo Eleonore har ett par!
Väska: Den här väskan har jag trånat efter sen den kom in på MrsH. Jag vill VERKLIGEN ha den! Så vårig och glad!

Night
Armband:
Armbandet var enligt mig det bästa ur hela Mulberry for Giles kollektionen med det kom naturligtvis inte till Sverige - typiskt!
Scarf: Små lingon typ.Jag gillar sånt - bär och grejer!
Skor: De får vara med igen för jag älskar Marni! och röda skor!
Ring: Den skulle kunna vara damig, jag väljer att se på den med andra ögon!

Translation: The new loose "shirt dress" is a spring must have! I want this one from Carin Wester!

Veckans fråga - Vilken Hotspotkategori är din favorit?

image1210


Idag är det måndag vilket som vanligt inebär att det är dags för en ny "veckans fråga". Den här veckan blir det lite ego, jag skulle nämligen tycka att det vore kul att få veta vilken som är er favoritkategori här på bloggen. Här finns det ju faktiskt lite chans att påverka kommande innehåll på bloggen!

-
Hotspot Fashion School
- 10 frågor
- Day & Night
- Hitta stilen
- Catwalk Match
- Model Portfolio
- Dagens Outfit
- What's hot and What's not
- Annan

Förra veckan ville jag veta vilken webbshop som har bästa utbudet. 436 st svarade:
- Net-a-porter - 40 %
- My wardrobe - 1%
- Asos - 37%
- Matches Fashion - 1%
- Browns Fashion - 5%
- Luisa via Roma - 3 %
- My Theresa - 2 %
- Annan - 11%

Det var en hård kamp mellan jättarna Net-a-porter och Asos. Net-a-Porter tog hem segern!

Translation: This week I would like to know what "Hostpots category" you find most entertaining. Last week I wanted to know which webshop you prefer. Net-a-Porter was the winner!

Hotspot på heltid!

Hotspot p? heltid


Jag får ofta frågan hur jag hinner med heltidsjobb + frilansjobb + bloggen - det gör jag inte... De senaste månaderna har jag verkligen jobbat dygnets alla vakna timmar för att få ihop det och nyligen insåg jag att det inte skulle fungera i långa loppet. Jag stod då inför valet att börja tacka nej till roliga frilansuppdrag eller satsa helhjärtat på min "fritidssysselsättning". Jag valde det senare! Från och med måndag kommer jag med andra ord att jobba som frilansare på heltid samt  lägga ner mer tid på bloggen  för att utveckla den och skriva ännu roligare och intressantare inlägg!

Det ska bli rätt och slätt underbart att kunna lägga all energi på Hotspot och frilansjobb men samtidigt lite läskigt. Jag hoppas att ni håller tummarna på att jobben fortsätter att trilla in! Läskigt men roligt!

Translation: Starting Monday I will work full time with Hotspot and as a freelance fashion writer. Keep your fingers crossed that it will work out!

Stilstudie - Georgina Chapman

image1208


30-åriga skönheten
Georgina Chapman är en ung donna med mycket inflytande i den lilla ankdam som vi brukar kalla modebranschen. Hon är ena designhalvan bakom Marchesa vars klänningar är halva Hollywoods förstahandsval när det är dags att beträda röda mattan. Georgina har själv provat vingarna som skådespelerska och hennes pojkvän är den stora filmmogulen Harvey Weintstein. Med det inflytandet i två gyllene branscher är det kanske inte så konstigt att storheter som Mischa Barton, Lindsay Lohan, Kate Winslet,  JLo och Sienna Miller (som är ett stort marchesa-fan) klär sig i hennes design. Stil det har hon garanterat och konstigt vore det väl annars!

Translation: Georgina Chapman's influence on the fashion industry is twofold - she is one half of the design team behind Hollywoods favourite red carpet label Marchesa and she is also the girlfriend of film mogul Harvey Weinsten.

Breaking Fashion News - Prada ditches fur

Breaking Fashion News - Prada ditches fur

Prada blir det första italienska modehuset att att delta i Petas kampanj för att rensa modeindsutrin från päls. Miuccia Prada säger att hon är "bored with fur" vilket gör det svårt att avgöra om Mrs prada helt enkelt tycker att det är otrendigt med päls eller om hon helhjärtat vill driva kampen om djurens rättigheter. Peta hoppas dock att Pradas roll som trendsättare ska påverka de andra modehusen att göra detsamma.

Translation: Prada is the first Italian fashion house to join Petas campaign against fur. Miuccia simply announces that she is "bored with fur".

Nästan gratis!

N?stan gratis

En av de vanligaste frågorna som jag får på bloggen och via mail just nu är var man kan hitta en snygg och cool parkas till budgetpris, igår trillade jag över det ultimata tipset! På Zara kan man just nu hitta en vrålsnygg oversizad parka för ca 250 kr (249 ?). På bilden (som för övrigt suger på grund av att jag försökte vara diskret när jag fotade)  är den klassiskt parkagrön men personligen tycker jag nog att den var snyggast i mörkt marinblå. Jag blev så till mig att jag var nära på att ta med en hem men jag hejdade mig - en parka räcker gott...

Translation: Nice cheap Parka from Zara

Hotspot tipsar om solglasögon på Aftonbladet.se

Solglas?gon p? Aftonbladet
Just nu tipsar jag om vårens hetaste solglasögontrender på
Aftonbladet.se.

Translation: Im writing about sunglasses for Aftonbladet.se
Läs mer

Hitta stilen - Ticket with the orient express

Hitta stilen - Ticket with the orient express

Efter en överdos av fluo, 90 och visselpipor är det dags för lite old time glamour som jag alltid är svag för.

Scarf: Hermes I presume
Halsband: Fin amulett från shoptwigs.
Klänning: Jovovich Hawk har också en förkärlek för old time glamour
Väska: Som en dåtida koffert fast handväska eller nåt
Läppstift: Blodrött från Chanel
Parfym: Carthusias parfymer får mig att rysa av välbehag
Skor: Röda skor känns väldigt old time glamour av någon anledning...

Translation: After an overdose of fluo and 90´s its time for some old time glamour


Im so excited!

image1203

Idag möttes jag av en angenäm överraskning när jag kom hem - inbjudan till
Modettes releasefest. Förhoppningarna och förväntningarna är höga, på både festen och tidningen, och jag är övertygad om att de kommer att infrias.

Tack för inbjudan Modette. Jag kommer gärna!

Translation: Today I received an invitation to a release party for a new Fashion Magazine called Modette.

Gör mitt stiltest i VR - Vilken vårstil är du?

image1202

Oj, vad mycket promotande det blir för mina frilansjobb helt plötsligt... Jag inbillar mig dock fåfängt att det intresserar! I
Veckorevyns senaste modebilaga har jag iallafall gjort ett underhållande trendtest där du kan kolla vilken stil du bör satsa på till våren - följd av en kort stilguide till varje stil! Själv blev jag den moderna minimalistan...

PS. Kolla dock inte in VRs vimmelbilder där det tydligt framgår att min fåfänga inte lönar sig. Ha ha ha!

Translation: Oh my, I just keep on promoting my own work... In the latest issue of Veckorevyn you can do my style quiz to find out what your ultimate spring style is!

Vintage Fashion - Moderådet på Antikmässan

Moder?det Vintage fashion
Moderådets trendutsällning på antikmässan

Igår var jag i jobbsammanhang på
Antikmässans VIP-kväll. Döm av min förvåning när jag upptäckte att Moderådet var på plats med en otroligt spektakulär trendutställning. Moderådet samarbetar nämligen med antikmässan för att visa att trend och tradition går hand i hand. Genom att blanda antikviteter och vintagekläder med morgondagens antikviteter (kontemporära ikonobjekt inom mode och design) hade moderådet skapat 3 fantastiska teman: I Maries boudoir, Till bords med Vlad Tepes och Carl möter Mr Flower Power. Man kunde även skåda en fiktiv catwalk "Vintage Fashion" med levande modeller jämte provdockor. Allt mycket vackert och smakfullt stylat.
Jag hann med en kort pratstund med moderådets VD, Lotta Ahlvar, som passionerat berättade att en av klänningarna var en unik Haute Couture-klänning från Givenchy skapad av Alexander McQueen under den korta period då han verkade som designchef på modehuset. Hon berättade även om en klänning tillverkad i Diordesign av Märtaskolan som i Sverige hade licens att skapa kläder i Diors design. Helt fantastiskt spännande.

Translation: Yesterday I visited Stockholm Antique fair where the Swedish Fashion Council was showing a spectacular trend show. Old antique furnitures and vintage fashion was mixed with contemporary "it-objects" within fashion and design (the antiques of tomorrow?). Truly interesting and beautiful!

The World According to MrsH

The world according to MrsH

En av mina absoluta favoritbutiker i Stockholm,
MrsH, har startat en egen blogg. Det kommer att bli hur bra som helst! Hur vet jag det? Jo, för trots att jag alltid varit något av en "motståndare" till juicyseten känner jag helt plötsligt ett omänskligt sug efter att springa på en grusig landsväg i en röd velourdräkt.

Translation: One of my absolute favourite stores in Stockholm, Mrs H, has launched a blog. I am convinced that it is going to be fabulous!

Läs bloggen

Modevärlden - Så funkar det

26631-1199


I senaste numret av SOLO kan man läsa en artikel som jag har skrivit - "bakom kulisserna i modevärlden". Hur går det egentligen till under en modevecka? Vem är egentligen modemäktigast i Sverige? Vad har folk på sig? Vad är det värsta som kan hända på en visning? Artikeln är även späckad med roliga fotografier som jag tagit i vimlet! Köp och läs!

Translation: I have written an article for a Swedish magazine, SOLO, about how everything works "behind the scenes" during fashion week in Stockholm

Torsdag 16.30

image1198

Jag har blivit ombedd att informera om mina modechattar i tid så det gör jag nu. Imorgon, torsdag, klockan 16.30 är det återigen dags för mig att snacka mode på
Aftonbladet.se. Kom dit!

Translation: Tomorrow at 16.30 I will chatt about fashion at Aftonbladet.se

Bernhard Willhelm - En galenpanna eller ett missförstått geni?

Bernhard Willhelm - en galenpanna eller ett missf?rst?tt geni?


Trillade över
Bernhard Willhelms lookbook för Fall/Winter kollektionen 07. Själv älskar jag min jacka från Bernhard Willhelm som jag fick hem för ett mycket blygsamt pris när Beneath slog igen portarna. Den nya kollektionen är en aning galen men man luras kanske något av de.... söta/skräckinjagande maskerna. Många av plaggen är enligt Hotspot riktigt tilltalande! Sen vet jag inte riktigt hur man ska tolka det övertydliga mariujanatemat... så det låter jag vara osagt!

Translation: I stumbled over Bernhard Willhelms look book for his F/W collection and apart from the crazy masks I kind of like the clothes. I Dont know what to think about the flirtation with the marijuana stuff though......

Hotspot testar - Kiehls creamy eye treatment

Kiehls creamy eye treatment

Jag har ganska lite erfarenhet av ögonkrämer men i vintras när det var som värst kände jag att mina stackars ögon verkligen behövde lite treatment så då slog jag till på
Kiehls creamy eye treatment med avokado, jag kan erkänna att det var mycket tanken på avokadon som fick mig att slå till!

Pris: ca 340 kr (om jag inte missminner mig)
Resultat: Krämen är skön och något lugnande på ögonlocket men med en tendes att kännas något "vattnig" vilket jag inte alls ställer mig postitiv till. Huden runt ögonen har blivit något mindre torra men jag har inte riktigt blivit frälst. Kanske är jag bara något av en novis på ögonkrämsområdet och inte inser storheten...
Hållbarhet: Svårt att tala om hållbarhet men jag krämar på nästan varje kväll och det funkade ganska bra. Jag tror inte att effekten hade blivit bättre om jag ökat doseringen.
Övrigt: Produkten är krämig, grön och mer eller mindre doftfri (något som tilltalar mig).
Betyg: 3+/5 (Faktiskt med ett plus eftersom krämen inte är dålig utan ganska behaglig men jag märkte inga dramatiska förändringar av den...)

Translation: I have tested Kiehls creamy eye treatment with avacado (I was lured in by the avocado). In general it is a good product that keeps the worst dryness away but I cant say that it has performed any miracles. The eye cream gets 3+ out of 5 possible.

Modevärldens MySpace

Modev?rlden MySpace


Genom
danska COVER, som jag älskar, fick jag tips om modevärldens egna MySpace - IQONS. På IQONS samlas fotografer, stylister, designers och fotomodeller för att visa upp sina verk och nätverka. Här kan man hitta grejer vill jag lova men se upp, innan du vet ordet av har det hunnit mörkna utanför fönstret... Jag som inte riktigt insett storheten med MySpace känner att jag äntligen börjar förstå grejen med internetbaserade nätverk...

PS. En av personerna bakom IQONS är Diane Pernet
PS 2. Nu finns Hotspot på IQONS

Translation: In the last issue of the Danish magazine COVER you can read about the fashionworlds answer to MySpace, IQONS. Check out cool designer, photographers and stylists - or check out Hotspot on IQONS.

Morgondagens (önske)fest och (önske)outfit

Dagens (?nske)outfit

Imorgon är det dags för
Glamourfesten. Till min stora besvikelse så måste jag jobba sent imorgon vilket kommer leda till att jag missar festen, trist men....det kommer fler fester. I fantasin hade jag sett ut så här på festen:

Klänning: Snacka blött från Fendi!
Långärmad t-shirt: Basic bomull från H&M
Nagellack: Jag fick prova Eleonores silverlack i helgen och sämre lack får man leta efter, det började flaga efter 3 timmar...men det var snyggt så kort det varade...
Väska: Blanking från Jil Sander
Skor: Det finns ingen anledning att fega, lika bra att köra shiny shiny hela vägen ut! Fendi ligger även bakom skorna.

Translation: Tomorrow I was supposed to go to a party arranged by the Swedish edition of Glamour but unfortunately I have to work late... In my fantasy I would wear the outfit above.

Hotspot Obsessions

Hotspot Obsessions IV

Bilder: Marc by Marc Jacobs, Acne, Proenza Schouler, Isaac Mizrahi, Luca Luca

Nu är det återigen dags att lista stundens fixeringar.

Dragkedjor: Jag har orerat om synliga dragkedjor vid ett flertal tillfällen
tidigare men det känns verkligen allt mer lockande för var dag som går. Marc by Marc Jacobs heta metallicskor med grova kedjor och konklack är beyond.
Sexy Back: Ska du visa hud bör det helt klart vara den på baksidan av kroppen. Ge ryggen den uppmärksamhet som den förtjänar!
Svart/blått/grått: Min favoritfärgkombo all time, svart och blått, har fått sällskap av färgen grått. Fantastiskt flott!
Fjädrar: Jag kommer nog aldrig äga ett plagg med fjädrar (risken att plagget ser ut som en tilltuffsad skata efter första användningstillfället är överhängande) men jag gillar det i teorin. Fjäderlätt!
Våt metallic: Man skulle kunna tro att man tröttnat på den stora metallichausen vid det här laget men istället för att släppa taget utvecklas den bara i en ny riktning. Ska det vara metallic idag ska det vara metallic av "den blöta" sorten.

Translation: My obsessions right now: 1. Big chunky zippers. 2. Show your back, its the sexiest body part right now. 3. Black and blue is my favourite colour combination - now i like it together with a new colour companion - grey. 4. I am probably never going to wear feathers but I like the thought of it - light as a feather. 5. "Wet metallics" are the new metallics!

Face Mapping

Face Mapping


Dermalogicas produkter ligger mig varmt om hjärtat så förra veckan tog jag mig i kragen och gick iväg på en så kallad Face mapping. Face Mapping går ut på att man genom att analysera partier i ansiktet kan avgöra den fysiska hälsan. Man finner med andra de bakomliggande orsakerna till de eventuella hudbesvär som man kan tänkas ha. Efter att ha gjort en Face mapping får man en personligt anpassad behandling för ens unika behov. Personligen har jag stort förtroende för Dermalogicas filosofi vad det gäller hudvård. Dermalogicas produkter är helt fria från tilltäppande mineraloljor, lanolin, irriterande artificiella färg- och parfymämnen och uttorkande S.D.-alkohol. Det kostar en hel del att gå på en Face Mapping (ca 600-700 kr) så jag försökte ta reda på så många  tips som möjligt när jag var på plats.

- Normalt rekommenderar dermatologer att man går på behandling var 6:e vecka, men en gång är garanterat bättre än ingen gång! Känn inte att det är jobbigt att boka en tid bara för att du vet med dig att du omöjligt kan gå på behandling så ofta som de rekommenderar.

- När du provar en ny hudvårdslinje bör du införskaffa iallafall rengöring och mjukgörande kräm från samma serie. Bli inte rädd av den gigantiska produktfloran utan börja i liten skala och sen om du är nöjd med produkterna så kan du kanske investera i en ögonkräm och en peeling längre fram.

- Var medveten om att det tar lång tid innan den optimala effekten uppnås när du provar nya produkter. Det är egentligen omöjligt att uttala sig om en produkt som man endast använt i 3 veckor.

- Börjar din hy att uppträda konstigt, tänk då efter vad som kan vara orsaken - stress, dålig kost, nya mediciner etc och försök gå till roten med det grundläggande problemet. Även om produkter kan göra mycket så kan de inte råda bot på ett ohälsosamt leverne.

- Du har redan hört det 200 ggr men se upp för solen. Endast 20% av vårt åldrande är genetiskt resten beror på yttre påfrestningar där solen är största boven. Använd solskyddsfaktor dagligen!

- Följ anvisningarna på produkten för att få ut maximal effekt. Står det att doseringen ska vara storleken av en ärta så räcker det, står det att man ska tvätta ansiktet med produkten 2 ggr krävs det för att huden ska bli ren på djupet och står det att man ska använda en peeling 1 gång i veckan räcker det gott och väl.

Translation: Last week I did a Face mapping session with Dermalogica. I truly believe in Dermalogicas skin concept - natural products without mineral oils and artificial fragrances etc. I also got some general guidlines: It is better to go see a skin therapist once a year than never, when you try new products buy a cleanser and a face cream in the same series, avoid the sun, it takes a long time to see the full effect of a product (at least 6 month), if your skin is behaving strange go to the root of the problem - are you stressed or eating bad?, always read and follow the guidelines on the product.

Antoine Peters

Antoine Peters
Bilderna ovan kommer från kollektionen "I will never wear a sweater"

Jag är nyfiken på
Antoine Peters. Visst ser det lovande ut! Min favorit är den nästintill komiskt stora tröjklänningen i någon ljus mullvadston som just på grund av att den blev en omedelbar favorit fick vara med två gånger på bilden ovan. Antoine Peters lever och verkar i Amsterdam där han bland annat driver projektet "a sweater for the world". Antoine har tidigare arbetat som stylistassistent åt Bastiaan van Schaick och han har även jobbat som designassistent åt Viktor & Rolf.

Håll koll på Antoine Peters!

Translation: I am curious on the dutch designer Antoine Peters who used to work as a stylist asssitant for Bastiaan van Schaick and design assistant for  Viktor & Rolf 

Ladies in Stripes

Ladies in stripes

Tre heta damer klädda i svart/vita ränder, alla slående vackra!

Vem tycker du lyckas bäst?

Translation: They all look beautiful in their black and white stripes but who looks the best?

Day and Night

Day and Night

Jag är verkligen sugen på starka färger. Den korta ceriserosa
Diane von Furstenbergkjolen är overkligt het!

Day
Nagellack:
Knallgult lack från OPI
Väska: Rolig liten genomskinlig väska från Rebecca Taylor
Tröja: Boyfriend sweater från See by Chloé i trevlig cashmere
T-shirt: Är House of Holland t-shirtarna i dyraste laget kan man satsa på en t-hirt från Topshop

Night
Linne:
Snyggt grått linne från H&M
Skor: Silvriga pytonskor från Marc Jacobs - Hot!
Halsband: Neonhalsband från Erickson Beamon

Translation: I am hooked on bright fluo colours. The skirt from Diane von Furstenberg is too good to be true!

Veckans fråga - Vilken webbshop har bästa utbudet?

Veckans fr?ga - B?sta webbshoppen?


Den här veckan vill jag veta vilken av de internationella webbshopparna som du tycker har det främsta utbudet!
-
Net-a-porter
- My wardrobe
- Asos
- Matches Fashion
- Browns Fashion
- Luisa via Roma
- My Theresa
- Annan

Förra veckan fokuserade vi på väskor. Jag ville veta vilken av vårens "it-väskor" som du helst hade hängt på din axel. 880 st röstade och så här blev resultatet
- Chloés heta Bay bag - 43 %
- YSLs löjligt trendiga Downtown - 14 %
- Marc by Marc Jacobs funktionella Teri bag - 12 %
- Pradas hypade fringe bag - 4 %
- Mulberrys nya Fitzrovia - 12 %
- Annan - 15 %

Allt annat än otippat vann Chloés Bay bag.

Translation: This weeks question: Whats your favourite webshop? Last week I wanted to know which bag you would like to carry around this spring. The Chloé Bay bag was the winner!

Kvällens (önske)outfit

image1187

Så här vill jag se ut ikväll. Nu har jag lite bråttom för att jag suttit och pillat med det här inlägget i typ en timme så det faktiska resultatet lär ju inte komma i närheten.

Jacka: Kort jacka med fina korta ärmar. Den boxiga modellen smäller högt! Från
Chloé
T-shirt: Luellas Gekk t-shirt är hett eftertraktad men ack så svår att kägga vantarna på!
Jeans: Självklart vill jag ha mina nya Lena!
Armband: David & Martin kan göra smycken.
Nagellack: Jag har aldrig provat Rescue Beauty Lounge men jag tror att det är bra! Snygg hallonröd färg!
Skor: Coola Chloé
Väska: En gammal favorit från Mulberry

Translation: This is how I want to look tonight when Im going out for drinks! 

Hotspot + Lena = Sant

Hotspot + Lena = Sant

Så var de till slut äntligen mina! Med glada tillrop från
Eleonore slog jag till och nu känner jag att jag har skaffat jeansen som kommer att användas varenda dag hela våren! De åker garanterat på inför kvällens häng på Riche.

PS. Det här gör jag bara för att snälla Linn bad om det. Med svullen mage efter att precis ha smackat i mig 3 kilo cheesecake - så här ser de ut på.

Translation: I finally bought a pair of Acne Tubes in the colour Lena. I will definitely wear them tonight....

Lady in Grey

Lady in grey

Igår kom resultatet av
Giles Deacons samarbete med Mulberry (eller kanske Mulberrys samarbete med Giles) in på Mulberrybutiken i Stockholm så dit ska jag med bestämda steg styra min kosa.

Parkas: Prada
Klänning: H&M
Långärmad t-shirt: Petit Bateau
Väska: Chloé
Apple: Marc by Marc Jacobs
Skor: Converse (ready for some serious walking)

Translation: Dressed for shopping. Parka: Prada, Dress: H&M, t-shirt: Petit Bateau, Necklace: Marc by Marc Jacobs, shoes: converse, Bag: Chloé

Hotspot betygsätter COS på Aftonbladet

image1188

H&M har precis lanserat sin nya något exklusivare butikskedja, COS. Själv har jag betygsatt en del av plaggen på Aftonbladet.se så gå in och kolla vad jag tycker om den nya kollektionen!

PS. Ni kanske inte behöver läsa så noga för oj vad många stressfel som smugit sig in överallt... Jag skäms!

Translation: I have graded the clothes from H&Ms new store concept COS on
Aftonbladet (Swedish daily newspaper).

Läs mer här och här

Chatt with me

image1182

Idag kl 16.30 är det dags igen. Kom och chatta för allt vad tyglarna håller! Vi ses
på chatten!
Chatten är avslutad!

Här kan du läsa chatten

Translation: Come chatt with me at Aftonbladet

Festen!

Filippa K

Den nya butiken infriade verkligen förhoppningarna! Flera rum (det ena finare än det andra) med olika teman, gigantiska provrum, fina kläder - kan det bli bättre?!? För att vara i Sverige var butiken verkligen exceptionell (och exceptionellt stor!). Festen gick inte heller av för hackor... Verkligen roligt att Filippa K satsar så stort och att de väljer att göra det hemma i Sverige!

Translation: The party at
Filippa K yesterday was really nice. The new store was simply fabulous!

Dagens outfit

Dagens outfit

Jag kom på att jag lovade att lägga upp en bild på vad jag skulle ha på mig på FK-festen. Roligare än så här blev det inte...

Sjal: Ryssjal köpt i St Petersburg
T-Shirt: Hope
Byxor: Tiger
Väska: Chloe
Skor: Zara
Armband: (satt inte på när bilden togs) Giraffer från KJL
Jacka: Läderjacka H&M

Translation: This is what Im going to wear for the Filippa K party. Tshirt: Hope, Trousers: Tiger of Sweden, scarf: From St Petersburg Russia, Bag: Chloé

Breaking Fashion News - CFDA Nomineringar

cfda

Nomineringarna till årets största modegala, CFDA (Council of Fashion Designers of America) Awards, har offentliggjorts. Den storslagna utdelningen går av stapeln 4 juni. Jag kan bara föreställa mig hur stor pressen måste vara när det kommer till vad man ska ha på sig på en sådan tillställning. Iallafall minns jag väldigt  väl vad till exempel
Dita von Teese valde att ha på sig förra året, eller Lindsay Lohan, eller Jessica Simpson (dock av helt olika anledningar)...

De nominerade i de största kategorierna är iallafall:
WOMENSWEAR DESIGNER OF THE YEAR
Oscar de la Renta, Lazaro Hernandez och Jack McCollough för Proenza Schouler och Marc Jacobs för Marc Jacobs

MENSWEAR DESIGNER OF THE YEAR
Steven Cox och Daniel Silver för Duckie Brown, Ralph Lauren och Italo Zucchelli för Calvin Klein

ACCESSORY DESIGNER OF THE YEAR
Marc Jacobs för Marc Jacobs, Michael Kors och Derek Lam

Må bästa man, ja det är faktiskt bara män som är nominerade, vinna! Själv håller jag lite extra på Lazaro Hernandez och Jack McCollough.

Hotspot tipsar på Aftonbladet

image1178

Just nu tipsar jag om vårens snyggaste parkasar (?) på
Aftonbladet.se.


Hotspot top 10 - F/W 07

Hotspot Top 10 - F/W 07

Som bekant är det något av en
tradition att jag kort efter det att sista ljuset har släckts på catwalken i Paris listar mina favoritkollektioner för säsongen. De bästa av de bästa den är säsongen var enligt Hotspot:

1. Marni - Jag är helt Marnifrälst just nu. De ar verkligen hittar formen! Hur kan något som är så enkelt ändå vara så genialt och hur kan något så sportigt vara så chict? Skulle jag få välja ett märke att klä mig i under hela hösten och vintern 2007 skulle det bli Marni!
2. Prada - Miuccia kombinerar  färger och material på ett sätt som sannerligen visar att hon är en av modevärldens kommande legender. Mossa, sten, bark och lava - helt fantastiskt men bitvis kanske lite svårburet!
3. Chloé - Paolo Melim Andersson gör helt rätt. Han ändrar formen på Chloé men inte utan att tappa bort varumärket. Det nästintill konceptuella användandet av svart, orange och vitt  går helt klart hem. Jag är även mycket positivt inställd till de fina grafiska mönstren. Kritikern kanske skulle säga att det var lite väl mycket Marni men det går att blunda för.
4. Christopher Kane - Det är så underbart att se något så särpräglat och individuellt! Själv dras mina tankar till medeltiden med de mörka röda sammetstygerna och de hårda läderrustningarna. Klännignarna är bortom denna värld!
5. Burberry Prorsum - Christopher Bailey har verkligen hittat sitt formspråk men det utan att stagnera. Han utvecklar och förändrar varumärket men det är ändå alltid så signifikant för Baileys Burberry. "Täckjackorna" är dreamy dreamy! Täckjackor är förövrigt något som jag tror STORT på!
6. Proenza Schouler - Hamnar ofta på listan men hur underbara är sen inte färgerna och skärningarnaden här klänningen och den här och den här..... Och framförallt den HÄR!
7. Bottega Veneta - Det känns nästan som om BV har en stående plats på Hotspots lista. Den här klänningen förklarar allt!
8. Behnaz Sarafpour - Jag kan inte ritkigt sätta fingret på vad som tillatalar mig så mycket med den här kollektionen. Former som dessa måste dock uppmuntras! Jag uppskattar verkligen när man utan att skrika kan förmedla något väldigt kraftfullt - allt behöver inte alltid vara övertydligt!
9. Nina Ricci - Olivier Theyskens första kollektion för Nina Ricci var en hit. Det som tidigare kanske kan ha uppfattats som aningen lamt har han lyckats uppdaterat men med bibehållen sofistikation!
10. Preen - Hur lyckas man skapa plagg som ser så "rena ut". Återigen är det formen som står i fokus. Färgvalen är inte heller att förakta! 90-talsreferenserna är så tydliga (Thierry Mugler?!?!?!)!

Vilka kollektioner ligger er närmast om hjärtat?

Slösa eller Spara

Sl?sa eller spara

Jag hjälper er återigen att hitta budgetalternativ till dyrgriparna!

Slösa
Väska:
Rynkväska från
Prada
Kjol: Vackert skuren kjol från Development
Armband: Plexiarmband med små guldpluppar från Shopintuition

Spara
Väska:
Kanske inte riktigt lika lyxig variant från Asos
Kjol: Joråvars den kan ju duga... Från Topshop
Armband: Nästan finare än slösa-alternativet om ni frågar mig!

Parfymen

image1175
Bild från gammalt
blogginlägg

Hallwylska palatset i Stockholm inviger den 29 mars en utställning om parfymens historia. Gissa vem som garanterat kommer att vara på plats? Få saker fascinerar mig lika mycket som parfymer.

Day and Night

Day and Night
Häromdagen bloggade Eleonore om den snygga Burfitt t-shirten, eftersom hon redan har en överjordiskt snygg t-shirt från samma märke tycker jag inte att det är mer än rätt att jag borde få äga den ovan som gjord i 100% ekologisk bambu.

Day
Skor: De är så perfekta.
Filippa Ks accessoarer är verkligen i en klass helt för sig!
Väska: Jag tjatar på om sportväskor. Ovanstående är från American Apparel och väldigt snygg om än kanske något stor
Armband: Fina silvriga saker från Julie Sandlau!
Sportjacka: Min fixeringen vid Marnis sportiga stil har tagit helt obegripliga proportioner!
Byxor: Känns kanske något galna men kollar man in dem från catwalken faller bitarna på plats.

Night
Jeans:
Jag tänkte ta några andra jeans men det fanns helt enkelt inga som kunde mäta sig med Lena
Klocka: Toy-klockorna är celebriteternas favorit och visst är de lite roliga!
Skor: Skorna som varenda moderedaktör drömmer om! Från Burberry!
Jacka: Det är bara att ge vika helt för metallictrenden.

Ny recension på blush!

Ny recension p? blush

Nu ligger månadens
recension uppe på blush. Den här gången granskade jag Miss Ferlings handkräm Baume des Tigresses.

"När jag fick månadens testprodukt och insåg att det var en handkräm var min första tanke att den slog ur underläge redan innan jag testat den. Jag var övertygad om att jag redan funnit den ultimata handkrämen."


Hot hot hot - Hucklet

image1172


Övre raden: Preen, Stella McCartney, Alexander McQueen
Undre raden: YSL, Preen, Chanel


Efter att ha gått igenom alla höstvisningar på
style.com är jag tvungen att grotta lite i vad som komma skall. Hucklen och huvor är höstens grej, det syntes tydligt på Stockholms modevecka men även på de internationella visningarna. Vira en halsduk runt huvudet och du är på rätt väg!

Tycka synd om Hotspot!

image1171

Just nu tycker jag lite synd om mig själv... Eftersom jag arbetar för Aftonbladet får jag inte delta i deras stora
bloggtävling där Sveriges bästa modebloggare ska koras. Förbaskat tråkigt men jag önskar alla er andra ett stort lycka till och ni får ju gärna välja mig som favorit på bloggportalen iallafall (lite som en tröströst kanske)! Det kommer bli svårt att bestämma vem man ska rösta på...

What's hot and what's not - Skor

What's hot and what's not - Skor


Upp: Fyrkantiga tår känns nytt och fräscht. Framförallt med tanke på att Marni anammat detaljen.
Mitten: Den runda tån hänger till mångas glädje kvar
Ner: Även om det spetsiga inte känns fullt lika motbjudande som för ca 1 år sedan så är det fortfarande något svårt att smälta!

Breaking Fashion News - Natalia keeps her gig!

Breaking Fashion News - Natalia gets to keep her gig

Även om Fredrik Ljungberg åkte
ut genom dörren så får hans annonskompis Natalia Vodianova hänga kvar som Calvin Kleins underklädesmodell. Den nya vårkampanjen startar 10 april och är fotograferad av (ö)kända Terry Richardsson. I samband med den nya kampanjen kommer även en kortfilm att lanseras med Natalia i fokus. Filmen kommer att kunna skådas på www.cku.com från och med 15 april. 

Dagens (önske)outfit

Dagens (?nske)outfit
Visst är man lite skadad, men jag har redan börjat planera vad jag ska ha på mig på
Filippa K-festen på torsdag. Dessvärre har jag kommit fram till att inget i min befintliga garderob håller måttet utan att ovanstående outfit är den enda värdiga.

Väska: Jag älskar YSLs Downtown, den blev mitt val i veckans fråga!
Tröja: Snygg slappiströja från FASR
Parkas: Fin färg och fin modell har parkasen från Graham & Spencer
Armband: Jag kan inte få nog av KJLs svulstiga armband - funderar på att investera i ett nytt. Ovanstående vore inte helt fel...
Kjol: Jag älskar See by Chloes nya mönster som de har på allt från kjolar till klänningar!
Nagellack: Mörkt fylligt Essie-lack i färgen Bordeux
Skor: Jag gillar semi-kilklacken (och att den är vit - opraktiskt men snyggt)!

Jobb för TV7

Jobb f?r TV 7

Idag gjorde jag ett utmanande jobb för Aftonbladets TV7 - ett minst sagt annorlunda modeinslag. Om inte annat så kommer det nog att vara hyffsat underhållande, man är ju inte helt kameravan...

Inslaget kommer troligtvis att sändas nästa vecka och för er som inte har TV7 kommer möjligheten finnas att se det på
nätet.

Veckans fråga - Vilken av vårens väskor hade du gärna hängt på din axel?

Veckans fr?ga - Vilken av v?rens v?skor hade du g?rna h?ngt p? axeln?

Den här veckan fokuserar vi på väskor. Jag vill veta vilken av vårens "it-väskor" som du helst hade hängt på din axel. Rösta i högerspalten (man kan bara rösta 1 gång).
-
Chloés heta Bay bag
- YSLs löjligt trendiga Downtown
- Marc by Marc Jacobs funktionella Teri bag
- Pradas hypade fringe bag
- Mulberrys nya Fitzrovia
- Annan

Förra veckan ville jag veta vem ni tyckte klädde sig bäst i Sverige. 1028 st svarade:
- Marina Kereklidou - 17%
- Linda Sundblad - 7%
- Maria Andersson - 15%
- Nina Persson - 24%
- Sofi Fahrman - 18%
- Annan - 18%

Nina Persson är den överlägsna stilfavoriten!

Hitta stilen - Tokyo Teen

Hitta stilen - Tokyo Teen
Jag är väldigt dålig på att klä mig i glada färger, speciellt många på en gång, några som däremot är duktiga på det är de japanska tonåringarna.

Klänning: Söt rosa Babydollklänning från
Topshop
Halsband: Rött halsband från Asos
Benvärmare: Lila klämkäcka benvärmare från Topshop
T-Shirt: Väldigt" japan" som är mycket cool att ha under klänningen. Från 80´s purple
Skor: Skor från Braslianska Melissa
Nagellack: Kornblått nagellack känns förvånansvärt lockande...
Väska: Jag älskar faktiskt denna hjärtväska i alla regnbågens färger från H&M

Oh vilket Party!

Oh vilket party!

I veckan trillade det in två roliga inbjudningar. Tidningen
Glamour fyller 1 år och firar in det på flotta Vassa Eggen. Filippa K fyller 10 år och väljer att i samband med det premiärinviga sin nya butik på Grev Turegatan (som för övrigt sägs vara något utöver det vanliga).

Trevligt!

Dagens Outfit

Dagens Outfit

Vår i luften så idag premiärinvigs parkasen! Nu ska jag åka och reka för ett jobb jag ska göra för
Aftonbladet TV7 på måndag!

Parka: Prada
Farfarströja: Hunky Dory
Kjol: Chloé
Skor: Har inte bestämt...Acne eller Converse, troligtvis det senare.
(Vad jag hade velat ha en retro sportväska till dagens outfit...)

Kvällens outfit

Kv?llens outfit

Influerad av min
önskeoutfit... Nu blir det dricka på Riche och sen middag på Annakhan.

Skinnjacka: H&M
Storskjorta: Hope
Tights: Wolford
Väska: Chloé
Skor: Acne
Nagellack: Essie Pouf Daddy
Armband med giraffer från Kenneth Jay Lane

Dagens (önske)outfit

Dagens ?nskeoutfit

I bloggens begynnelse gjorde jag en gång
en önskeoutfit. Jag vet inte riktigt varför jag inte fortsatte med det, kanske för att andra gör det så bra. Idag ville jag iallfall fantisera ihop en outfit som jag skulle kunna ha på mig när det bär av till Riche efter jobbet.

Lack: Pouf Daddy har jag faktiskt hemma men det är också det enda jag äger från dagens önskeoutfiten.
Storskjorta: Jag gillar att den här storskjortan från Paul Smith Blue verkligen ser ut som en klassisk herrskjorta, spana in den lilla detaljen med "flärpen" som lappar över - sånt gillar jag! Jag hade knölat upp armarna!
Jacka: Jag har bloggat om den förr och jag måste säga att jag tycker att 1500 kr är ett relativt sympatiskt pris för något så fint även om den inte är i skinn!
Väska: Jag ska ha en retro sportväska i vår, det hade gärna kunnat vara den här från Azumi and David.
Armband: Vräkarmband från Roberto Cavalli, helt otippat i min stil!
Armband: Japp jag skulle ha båda på en gång, gärna på samma arm. Lee Angel.
Skor: Marni håller mig vaken om nätterna nu för tiden...

Breaking Fashion News - Hip Hip Hurra Colette 10 år!

Hip hip Hurra Colette 10 ?r!

Colette - allas vår favoritbutik i Paris fyller 10 år! För att fira det angenäma jubileet har de tagit fram en rad specialdesignade produkter. Eller vad sägs om en Colettevariant av House of Hollands T-Shirts - Make me sweat Colette, eller ett halsband designat av 10 olika intressanta designers som t ex Azumi & DavidTom Binns och Husam el Odeh.

Det fina i kråksången....du kan få tag på allt, det är bara att beställa från deras e-shop!

Stilstudie - Eugenia Niarchos

Stilstudie - Eugenia Niarchos


Eugenia Niarchos, dotter till den grekiska redarkungen och syster med Stavros Niarchos som framförallt gjort sig ett namn som Paris Hiltons ex-pojkvän. Euginia faller perfekt in i rollen som den nonchalanta och kanske något odrägliga arvingen men hon vet iallafall hur man klär sig. Euginia intresserar sig ymnigt för mode och dyker gärna upp i Paris när det vankas modevecka. Jag säger bara - håll ögonen öppna, jag tror att den här tjejen har mycket mer att ge!

Day and Night - See through

Day and Night - See through


Plexi, transperens och plast känns förvånansvärt nog ovanligt lockande. Ovan kan ni se beviset på att plastic verkligen kan vara fantastic (även om det "i verkliga livet" troligtvis är bäst att bara satsa på en genomskinlig sak åt gången)! Den vackra klänningen som påminner om en mormorstapet är från
Marni!

Day
Halsband:
Istapp är min spontana reflektion. Från Dean Harris
Armband: Armband designade av Isaac Manevitz för Ben Amun.
Väska: Om man inte räds att visa vad man har i väskan kan man satsa på B&Ds genomskinliga väska.
Solglasögon: Den som vill satsa på något alternativt till sommaren kan införskaffa dessa solglasögon från Selima Optique

Night
Väska:
Hur cool är inte den genomskinliga Chanelväskan. Inget som jag någonsin skulle lägga mina minst sagt begränsade resurser på men onekligen positivt ur ett varumärkesbyggande perspektiv!
Skor: Donna Karan satsar på metalic och Plexi, nästan plågsamt trendritkigt
Halsband: Var det någon som inte föll pladask för Oscar de la Rentas smått vulgära halsband på S/S-visningen?

Hot Combos!

Hot Combos

Ibland kan det vara skönt att ha några säkra kort i rockärmen som alltid fungerar i ur och skur för visst händer det att man står framför garderoben med noll inspiration. Här kommer några av mina bästa tips på kombinationer som går hem i ur och skur!

Neon och grått: Neontrenden är här om nu någon har missat det - snyggast är att matcha det med grått! Kjolen kommer från
Fendi och linnet från Alexander Wang.
Blått och svart: Färgkombon blått och svart är som bekant en personlig favorit och det håller i sig! Jackan är från Miu miu och tighsten från Norma Kamali for Everest.
Flickigt och tufft: För att inte se alltför oförstörd och naiv ut gör du bäst i att kombinera den söta klänningen med något mer edgy. Klänningen är från Easton Pearson och skinnjackan från Rick Owens.
Matt och blankt: Shiny shiny är sexy sexy men det kan bli för mycket av det goda så kombinera det glansiga plagget med något matt och basic. Linnet är från Fendi och även kjolen är från Fendi

Catwalk Match - Chloé S/S 07

Chloe


Chloé går hem hos de flesta och stilen är lätt att inspireras av. Här ger Hotspot dig tips på hur du får till stilen för en spottstyvel.

Klänning: Snarlik klänning från
Topshop
Väska: Cognacsfärgad väska från Accessorize
Blus: Kornblå blus från Oasis
Skor: Söta skor med trendriktig t-strap från Topshop

Cassandra Rhodin

Cassandra Rhodin

Trogna läsare vet att jag skriver ofta och hjärtligt om modeillustrationer. På torsdag ställer duktiga
Cassandra Rhodin ut sina verk på East. Jag vet inte om det är öppet för allmänheten, men det ska jag ta reda på för i sånt fall vill jag gå!

10 frågor till Izabella Scorupco

10 fr?gor till Izabella Scorupco


Izabella Scorupco är
Lindex nya ansikte i vårens stora modekampanj som drar igång 12 mars. Med anledning av det fick jag tillfälle för en kort intervju så jag passade på att ställa mina 10 beryktade frågor till världsstjärnan.

1. Vad kommer du att satsa på till våren?
Stora väskor tilltalar mig som småbarnsmamma väldigt mycket, där får jag plats med hela hemmet och lite till, sen tycker jag att det är väldigt snyggt också. Annars gillar jag platåskorna om det är rätt typ av platåskor, det får inte bli kitschigt.
2. Ditt senaste köp?
Jag är jeansgalning och kan inte hålla mig borta från nya jeans. För några år sedan sa jag aldrig stuprör men nu har jag hela garderoben full. Nu är jag lite skeptisk mot den höga midjan men med rätt typ av fickor kanske...
3. Beskriv din stil med 3 ord?
Hippiechic, Bohem och glamour. Jag är inte tjejen som har på sig en chaneldräkt. Jag hoppas att jag om 10 år fortfarande kommer att dra runt i mina gamla jeans
4. Har du någon oumbärlig beautyprodukt?
Ja faktiskt, genom min ansiktsterapeut provade jag ett ansiktsvatten som heter Biologique Recherche (finns bara att köpa på salong) och det är helt fantastiskt. Innan var jag missbrukare av skönhetsprodukter då jag ständigt var på jakt efter mirakelmedlet, nu har jag funnit det!
5. Har du något stylingknep?
Ja, mitt buddhistinspirerade pärlband.
6. Har du någon signaturdoft?
Jag har länge varit trogen Herba fresca som doftar fantastiskt av citron och mint
7. Väskor eller skor?
Jag älskar Marc Jacobs väskor som alltid är snygga men ofta även praktiska med stora fickor
8. Ditt bästa köp någonsin?
Min bil, en Jeep Commander
9. Vilken är din favoritdesginer just nu?
Marc Jacobs är helt klart en favorit, han är skön. Annars har Balenciaga gjort mycket fint, framförallt klänningar, de senaste säsongerna.
10. Har du något fashion No no?
Ja, jag tycker att allt för korta kjolar på kvinnor över 40 känns sådär.

Tack Izabella för en rolig och intressant intervju!

Hotspot kontemplerar - "En handstickad cashmeretröja för 50 kr tack"

Hotspot kontemplerar -
Så var det återigen dags för Hotspot att ställa sig i skottlinjen

Sedan barnsben har vi fått lära oss att måttlighet är en dygd. Att köpa dyra saker att sticka folk i ögonen med är rätt och slätt omoraliskt. I den mån du kan ska du handla billigt - hur mycket du handlar det har däremot ingen betydelse. Hellre 20 blusar från H&M än en från Chloé, för det vet ju alla att köper man dyra märkeskläder lever man i överflöd och då bör man som god medborgare lägga pengarna på något annat än något så lättjefyllt och egoistiskt som mode. Varför lägga onödigt mycket pengar på något som du kan få till en tiondel av priset?
Jag får ofta stå till svars när folk utan förevändningar hävdar att jag lever onödigt slösaktigt och att jag faktiskt borde föregå som ett gott exempel för alla som läser bloggen. Underförstått? Jag borde inte köpa dyra kläder utan endast köpa kläder från H&M och Ellos (eller kanske allra helst inga kläder alls). I parallell med dessa kommentarer pågår en ständig debatt om moraliska kläder och vikten av kvalitet. Alla faller gärna in i mantrat "hellre kvalitet än kvantitet" men utan att fundera över vad det innebär. Trots masspsykosen om att kvalitet är av högsta prioritet är konsumtionen av billigt mode högre än någonsin medan många mindre designers och modehus kämpar för sin överlevnad. Enligt mig tyder det på att när man väl står där med sin slimmade shoppingbudget köper man hellre fler plagg i halvtaskig kvalitet, färgade med miljöfarliga ämnen och tillverkade av barnarbetare istället för en handstickad cashmeretröja från frigående getter. Det är ju trots allt fult och slösaktigt att köpa dyra plagg!
Tro mig jag är lika god kålsupare som alla andra men jag tycker att fenomenet är intressant. Det är fult att investera i kvalitet (köpa dyra plagg) samtidigt som det är fult att köpa dålig kvalitet (masskonsumera). Det rimmar illa... Nu finns det naturligtvis plagg som har både hög kvalitet och ett rimligt pris men man måste ändå medge att en handsydd väska i mjukaste kalvskinn som tagit mer än 100 mantimmar i produktion omöjligt kan mäta sig med en väska från H&M. Lyx, javisst i allra högsta grad men kanske väl investerade pengar, för hur många väskor från H&M går det egentligen på en handtillverkad Hermés-väska? Vilket är mest omoraliskt, att i sitt liv köpa 200 väskor a´200  kr eller endast en för 40 000 kr. Vilket sliter mest på våra resurser och vad är mest fåfängt och slösaktigt? 

Jag har här dragit resonemanget till sin spets och jag är själv osäker på vad jag egentligen vill ha sagt eller var jag egentligen står men jag ser fram emot vilda och galna diskussioner!

Dagens planerade outfit

Dagens planerade outfit

Igår var jag ambitiös och fotade min planerade outfit så jag skulle ha idag att lägga upp på bloggen men imorse ville jag inte alls ha det på mig utan tog istället ett par sunkiga jeans, noppig kofta och
sunkparkan!

Här är iallafall vad jag planerade att ha på mig:
Jacka: Bernhard Wilhelm
Klänning: Topshop
Polo: Topshop
Väska: Chloé

Chloe F/W 07

Dagen vi alla har väntat på är stundad. Paolo Melim Anderssons debutkollektion för Chloé finns att skåda på Style.com.

- Färgerna får i svart, vitt och orange.
- Snittet rakt, kort och boxigt (det känns som om jag nämnt det förut)
- Materialen är matta och blanka om vartannat. Mycket lack. (modernt)
- Klumpiga grova kängor.
- Kristaller och speglar som detaljer
- Enkelt men med fokus på detaljer som grova dragkedjor (jag tror bestämt att jag varit inne på det där med dragkedjor också...) Gillar!
- Behagliga grafiska mönster
- Sportigt men ändå chict

Är det bara jag som tycker mig se väldigt starka spår av Marni. Inte mig emot.

PS. För övrigt måste jag tipsa om en högst intressant artikel om modehuset Marni i tidningen DV mode. Visste ni att de aldrig gör uppföljare på deras storsäljare. En säsong sen är det ut genom porten. En chans - thats it. Sånt gillar jag! Läs!

PS 2. Kolla även in Olivier Theyskens premiärshow för Nina Ricci!

Day and Night

Day and Night

De är nog få kollektioner som blivit så ombloggade som Alexander Wangs S/S 07. Nu finns de
hyllade plaggen i butik och personligen gillar jag ovanstående klänning med västliv och randigt kjolstyg.

Day
T-shirt: Långärmad T-shirt från personliga favoriten Petit Bateau
Halsband: I höstas var jag inne på Bärnsten, det föll i glömska men nu är jag på hugget igen. Jag kanske ska ta och beställa ovanstående från Madebyme. Har jag något att fira månne...
Jacka: Prada är på hugget och levererar jackor att ha i minnet.
Skor: De här skorna var jag mest tvungen att ha med bara för att jag spontant kände att de spetsiga tårna och den smala klacken inte ligger allt för långt fram i tiden. Jag kommer iallafall njuta så länge det runda och klumpiga regerar!
Väska: Min kära väska får vara med, visst är den snygg!

Night
Väska:
Vit lackväska från Choo
Paljettjacka: Säg efter mig - heeet.....
Skor: Jag gillar Stellas skor med vit sula, de känns fresh
Armband: Coolt och flott i ett. Bottega Veneta - vad annars?

Veckans fråga - Vem är Sveriges bäst klädda?

Vi tjuvstartar lite den här veckan. Nu vill jag veta vem ni tycker har Sveriges skönaste stil! Rösta i högerspalten (man kan bara rösta 1 gång)
- Marina Kereklidou
- Linda Sundblad
- Maria Andersson
- Nina Persson
- Sofi Fahrman
- Annan

Förra veckan ville jag veta vad ni trodde skulle bli vårens hetaste trend. 847 st svarade:
- Neonfärger - 16%
- 90-tal - 18%
- Framtid - 9%
- Turban - 4%
- Isgrått - 40%
- Annat - 13%

Storskjortan

Storskjortan

Idag köpte jag en storskjorta från
Hope. Den är fin. Det enda som grämer mig är att jag hade velat kolla in Carin Westers variant innan jag slog till men säljargument som "det är den sista vi har" är omöjliga att mäkta emot. Vem vet, det kanske blir två storskjortor för det är inte omöjligt att det blir vårens uniform, lite som förklädesklänningen var hösten 06...

Skönhetstrender våren 2007

image1141

Här kan ni läsa vad jag tror om skönhetstrenderna våren 2007 - håll till godo!

House of Hotspot

House of Hotspot

Jag kan inte riktigt släppa hur bra bidragen var till
"Fashion Groupie"-tävlingen var. Många föreslog att rimmen skulle användas på riktiga t-shirtar och även om jag inte kan ordna det så kan jag åtminstone visa hur snyggt det skulle kunna vara! Vilken är din favorit?

Tusen tack för alla briljanta bidrag! Det har varit helt fantastiskt roligt att läsa allas svar som verkligen öst in. Det var nästan omöjligt att välja endast en värdig vinnare men jag var ju tvungen...

Här är fyra finalister som jag tyckte var geniala:
You make me queer, Jean Paul Gaultier - Mathilda
Squeeze my rear, Nicholas Ghesquière - Astrid
I'll do the verboten with Dries Van Noten - Moa
U drive me insane, Christopher kane - Sara

Vinnaren är dock Moa! Grattis!

PS. Mathilda, Astrid och Sara om ni mailar era adresser till mig så ska jag försöka skrapa fram ett tröstpris!

Parka Love

image1133

Häromdagen kom min prassliga
Prada-parka. Den är precis så krispig som jag vill att den ska vara och precis så silvergrå som jag hoppades att den skulle vara! Naturligtvis hemskickad i ett stiligt paket. MyTheresa får tummen upp!