header to ads



Vinnarna!



Nu har jag gått igenom alla bidragen, puh! Det är kul att läsa era motiveringar och lära känna några av er läsare bättre! Här är de värdiga vinnarna!

Vinnare av den svarta klänningen: Isabelle
Med motiveringen:
Det är många 25-års fester i dessa tider,
och av lite klädångest jag lider.
Jag som älskar att klä upp mig från topp till tå,
känner att alternativen i garderoben börjar bli få.
Om jag vinner kommer klänningen väl till bruk,
och jag slipper sy om mormors gamla duk.

Vinnare av den beige klänningen: Daniel
Med motiveringen:
Jag har nyligen blivit arbetslös och min flickvän är så söt som kommer med små presenter då och då men känns tråkigt att man inte kan ge något tillbaka, så den snygga beige klänningen hade varit rolig att få överaska henne med :)

C'est Chic


Kommer ni ihåg min gamla assistent
Josephine? Hon jobbar nu som modeassistent på Elle (hur coolt är inte det? Jag kunde inte vara stoltare!) där hon även bloggar. Hon har frågat 10 frågor till mig. Vill ni till exempel veta vad jag skulle köpa om jag fick 30 000 kr att spendera på shopping? Kolla in frågor och svar här!

Snygg hela dagen + tävlingen


Jag är verkligen aldrig snygg hela dagen, är inte tjejen som bär runt på hårborste och sminknecessären i väskan, men ändå ville Rodeo veta just hur jag håller mig snygg från morgon till kväll. Nyfikna -
kolla här!

OBS! OBS! OBS! Jag kom på att jag helt glömt att kora vinnare i klänningstävlingen. Just nu är jag dock på tok för matt för att palla gå igenom alla svar så vinnaren utses imorgon. Med andra ord - ni som inte skickat in ett bidrag har fortfarande chansen. Chocka mig! Hitta på något skoj!!!!

Vimmel

Elin, jag och Linn


Järngänget från igår. Jag har på mig min nya topp från Sandro. Jag gillar den!

Oh vilket Party!

Sofi

 

Ambitiösa Sofi hade köpt läppstiftspennor från Marc Jacobs till alla tjejer!



Herregud! Idag är man mer än lovligt trött. Sofi lanserade sin bok igår (som ska sträckläsas idag) och det firades in med dunder och brak. Jag är så imponerad av att Sofi har knåpat ihop en bok! Innan Sofis middag på V träffade jag några av mina favoriter
Nina, Marcella, Linn, Elin på Aplace på PUB som firade två år. Bra kväll!

Ni har väl inte missat att Marcella är ny modetjej på Metro med blogg och allt?!!

 

Elin i sitt esse!


Så cruise-igt det kan bli

Louis Vuitton Cruise 2010


Pool, sol och en amazonkvinna med välrakade bronziga ben (gärna med dyr väska) - sinnebilden av en cruisekampanj! Visst blir man sugen på ett glassigt jetsetliv men det känns onekligen som om man har sett exakt den här kampanjbilden vid ett flertal tillfällen.

Gucci cruise 2010


Missoni cruise ?

 

Jimmy Choo


Lara-feber

Vogue UK december 2009 - Lara Stone på omslaget

Jag vet, bilden är pyttig, byter ut den så fort större finns att hitta



Det råder verkligen total Lara-feber just nu. Alla vill ha sin del av det hetaste modellnamnet i stan (eller snarare världen). Absolut inte mig emot! Vogue UKs decemberomslag ser fint ut. Jag är ju alltid svag för de storslagna och magiska omslagen!

Alice inspirerar

Bild från Jan Švankmajers kultfilm "Alice"

Modejobb ur tidningen W inspirerat av Jan Svankmajers film

 

Tim Burton är som bekant i full gång med att producera sin nya film om Alice i underlandet.  Alice är även ett ständigt återkommande tema i modevärlden. Designers inspireras ofta av den surrealistiska sagan (Kenzo S/S 09) och modejobb på temat dyker upp med jämna mellanrum.  Jag hittade ett exempel på tfs som är från W september 2007, här har man uppenbarligen inspirerats av konstnären Jan Švankmajers kultförklarade film om Alice.


Camilla Åkrans för Eres

Camilla Åkrans har plåtat Eres cruise 2010-kampanj


Sveriges, enligt mig, bästa fotograf, Camilla Åkrans, har plåtat Eres kampanj för Cruise 2010. Visst är det väl löjligt när man blir stolt över någon man inte känner vars enda koppling till en själv är att de har samma nationalitet?! Lara Stone modellar iallafall skiten (förlåt mitt språket) ur badkläderna. Fy katten vad hon är het. Jag smäller av! Varför kan inte fler modeller se ut som Lara? Kvinnliga, sexiga och heta - på riktigt!

Lara Stone är så snygg så man dör!


H&Ms kampanj för samarbetet med Sonia Rykiel

H&Ms Sonia Rykiel-kampanj


Från Asien har kampanjbilder från H&Ms samarbete med Sonia Rykiel läckt ut. Jag antar att detta blir H&Ms stora julkampanj. Det är ingen dålig modelltrio som man radat upp - Lara Stone, Caroline Trentini & Anne Vyalitsyna. Jag tycker att det ser fint ut, om än inte jättespännande. Det ska bli roligt att se fler, mer fullständiga, bilder.

Stockholm S/S 10


Igår fick jag hem kollektionstidningen Stockholm S/S 10. Den är verkligen ambitiös och fin! Om man av någon anledning helt plötsligt skulle glömma bort hur bra svenskt mode är det bara att titta i tidningen och bli påmind! Vi har så många bra märken! I en sektion har jag tillsammans med några andra eminenta modepersoner blivit intervjuade om vårens trender, hur framtiden ser ut för svenskt mode och vad svenskt mode egentligen står för idag. Väldigt motiverade och intressanta frågor!

Tidningen går att beställa
här!

Sjukt att se sig själv illustrerad!


Willem Andersson


Håll nu tummarna på att den här tuschlaveringen av fantastiskt duktiga Willem Andersson blir min när den går under klubban om några timmar. Just nu önskar jag mig den mer än en Chanelväska och det säger ju en hel del om hur mycket man vill ha något (iallafall när man är en modebloggare).

PS. Den blev för dyr. Sorg!

Tävling - Vinn klänningar från Lindex Affordable Luxury


Jag gillar verkligen Lindex specialkollektion Affordable Luxury som är designad av Ewa Larsson. Det är därför väldigt roligt att jag har möjligheten att lotta ut två av mina favoritklänningar från kollektionen som släpps i butik 4 november.

Uppgift: Motivera på valfritt sätt varför just du ska vinna en av klänningarna. Var kreativ!

Vinst: En svart klänning med långa ärmar i storlek 36 eller en assymetrisk klänning i beige. Glöm inte att skriva vilken av dem du vill vinna!

Villkor: Maila ditt bidrag (endast ett) till [email protected]. Märk "tävling".  Vinnaren utses fre 30/10. I juryn sitter jag Karolina Skande och mitt beslut kan inte överklagas. För att delta i tävlingen måste du vara bosatt i Sverige. Glöm inte att skriva vilken av klänningarna du vill vinna.



Chanelburgare


Jag hittade den här bilden på en italiensk sida. Snacka om lyxburgare.... Vad det gäller Karl har han fått en minst sagt tossig kroppsuppfattning sedan hans egna viktminskning.


Hotspot Obsessions



Lite saker som jag tänker på just nu:

Filtcape -
Very Chloé-ish! Jag gillar det. Snyggt men nonchalant på samma gång. Franskt! Den här grå missade jag totalt när jag kollade in Maje i Paris.
Leopardlikt - Jag går och kollar efter leopard, det har aldrig hänt förut. Det är dock en lite modernare tappning av leopardmönstret som jag är ute efter. Acnes leoparksjortklänning, så ska mönstret se ut!
Lågskaftade boots - Hittade ett par fina i Paris, ångrar att jag inte slog till... Ahhh!
90-talsjeanskjolen - Många blev förskräckte när de såg att Stella försökte skrämma liv i jeanskjolen ala 90-talet. Själv hurrar jag. Så fin med en vit blus i vår. APC har en jättefin modell redan nu. Ge mig pengar!
Byxtights - Åh jag lever i dem!

Visst blev det shopping...

Mönstrad topp med markerade axlar från Sandro


Jag brukar inte shoppa så mycket när jag är i Paris. Allt jag vill ha är för dyrt... Den här gången hade jag dock siktet inställt på att hitta en vinterjacka, men det gick åt skogen, däremot hittade jag massor av andra saker som föll mig i smaken. Det som fick följa med hem är bara ett axplock av allt fint som Paris hade att erbjuda.

En stoooor mysig stickad tröja från Les Petites

 

Eftersom jag använder mina byxtights från Acne varje dag tyckte jag

att det kunde vara lämpligt med förstärkning. Från Sandro

 

Sladdriga byxor i matt siden som är det skönaste jag har haft på mig! Också Les Petites

 

Sen var pengarna slut....


I ♥ Paris

Lite bildfrossa (och tips) från Paris...

En mycket glad Hotspot kollar in gallerierna i latinkvarteren


En tidig morgon i Marais


Promenad längs Seine där jag köpte ett fint Eiffeltorn - härligt turistigt!


I Paris var det perfekt höstväder!


I närheten av Place Saint Sulpice finns ett par vintagebutiker med fantastiskt utbud.
Det är dock löjligt dyrt! Men, titta är som bekant gratis!


Vi besökte relativt nyöppnade Merci (Blvd Beaumarchais) som är en konceptbutik i wabi sabi-stuk.
Gammalt blandat med nytt.


På Merci finns även ett fantastiskt mysigt café.


Jag är helt fixerad vid glaskupor som inredningsdetalj just nu och i Paris fanns de precis ÖVERALLT.
Den här hittade jag på Merci.


När jag är i Paris ser jag alltid till att äta på någon av de klassiska brasserierna -
Bofinger, Brasserie Balzar, Benoit.


Den här gången blev det (fantastiska) escargots och champagne på Benoit.


I Marais känner jag mig hemma. Vi bodde på mysiga Hotel du Petit Moulin.
..


...som är inrett av Chistian Lacroix


When in Paris... Det blev många kaffe- och vinstopp på trevliga etablissemang.
Här vid Palais Royal som verkligen är en lugn oas mitt i stan.


Jag vandrar förbi Chanels högborg på Rue Cambon. Se men inte röra gällde även här.

Åter till verkligheten


Paris gör mig aldrig besviken! Jag har frossat i fantastisk mat, druckit champagne vareviga dag och shoppat fantastiska plagg. Mer om Paris imorgon. Nu ska jag äta hämt-thai (kontraster).

Paris



Nu drar jag till Paris i ett par dagar! Au revoir!

Plagiat

Vogue UK december 2004

Foto: Tim Walker

 

Para Ti Magazine S/S 2008

Foto: Miguel Esmoris

Källa: bwgreyscale

 

Här kan man knappast tala om inspiration längre... Jag undrar om det är samma dockansikten eller om de låtit producera exakta kopior... Vad kan man säga...som vanligt är kopian blek mot orginalet.


Budget


Visst kan en modebloggerska även ha budgetdrömmar

Tröja: Topshop (Christopher Kane)
Kappa: Cheap Monday
Byxor: Weekday
Skor: Topshop (Christopher Kane)
Armband: Accessorize
Nagellack: H&M


Gammal kärlek rostar aldrig?

Miu Miu S/S 07


Kommer ni ihåg den här godingen? Jag råkade av en slump trilla över en bild på den häromdagen.
När den kom föll jag pladask men mitt förnuft (lita aldrig på förnuftet) sa mig att jag skulle tröttna och att den bara skulle kännas kul där och då. Jag tycker fortfarande att den är fantastisk! Shoppingproblemik handlar mycket om att kunna urskilja äkta kärlek från flyktiga förälskelser. Shoppingens svåraste, men även roligaste, uppgift!

Långkjol


Jag är väldigt sugen på långkjol. Om jag hade en skulle jag matcha den med de här prylarna som jag inte heller äger.

Tröja: Fin svart rundhalsad (!) tröja med guldkedjor
Halsband: Jo, det här halsbandet från Lindex har jag faktiskt
Kjol: Långkjol från Rick Owen Lilies
Trenchcoat: Stor och rymlig trenchcoat från Weekday som jag undrar varför jag inte äger
Väska: Tydligen är jag lite fixerad vid leopard just nu. YSL
Skor: Fina va!?! Från F-Troupe.

Bored to death

Jason Schwartzman i TV-serien Bored to death


Fantastiska Brooklynmiljöer

Det är inte ofta jag skriver om herrmode eller killstil men igår såg jag en grym TV-serie, Bored to death, som jag bara måste rekommendera till alla killar som hänger på Krukmakargatan för att shoppa Our Legacy och som drömmer om kläder från Band of Outsiders. Jason Schwartzman som spelar huvudrollen är genomgående klädd som i kampanjbilderna med honom för Band of Outsiders. Utöver fantastisk kostym får man i TV-serien även njuta av underbara Brooklynmiljöer (love Brooklyn!). Stilintresserade män - kolla in!

Jason Schwartzman för Band of Outsiders


Acne Paper #9

Acne Paper #9


Igår släpptes nya numret av Acne Paper; Art & Spirituality. Låter mycket spännande! Jag ska haffa ett ex så fort tillfälle ges! Jag tror faktiskt att jag har samtliga nio nummer av Acne Paper här hemma i min samling. Det bästa med Acne Paper är utan tvekan läsningen som alltid är i toppklass - så ta dig tid till mer än att bara titta på (de visserligen lika fantastiska) bilderna!

Serge Gainsbourg, vie héroïque

"Jane Birkin och Serge Gainsburg" Ur filmen Serge Gainsbourg, vie héroïque


"Brigitte Bardot och Serge Gainsburg" ur filmen Serge Gainsbourg, vie héroïque

Det är kan inte bli dåligt! En ny film om Serge Gainsbourg är i produktion. Troligtvis kan vi förvänta oss ett frosseri i härligt franska miljöer, grymt kostymarbete och förstås...fantastisk musik. Före detta supermodellen (numera skådespelerskan) Laetitia Casta spelar bombnedslaget Brigitte Bardot. Eric Elmosnino spelar Serge och Lucy Gordon spelar Jane Birkin och de är verkligen fruktansvärt lika verklighetens Jane och Serge. Det franska premiärdatumet är 20 jan 2010, jag hoppas att vi inte ska behöva vänta allt för länge innan den kommer till Sverige! Kolla in teasern! Ahhhhhh!


Cravings



Så här ser en mycket lyckad höstlook ut!

Väska: Mulberry
Fårskinnsväst: Egentligen ska det vara
Filippa Ks fantastiska sheep skin jacket men den fanns det ingen frilagd bild på
Tröjklänning: Acne
Kängor: Chloé (mycket bra kängor!)
Byxor: Cushnie et ochs
Ring:Kimberly McDonald

Summering av vårens kommande trender

DN 18/10


I gårdagens DN Söndag summerade jag ihop det vi sett från de gångna modeveckorna. Missade du det tycker jag att du ska kolla in
webb-TV-klippet på DNs hemsida som går igenom nästan allt som jag tog upp i tidningen igår.

Artlover

Artlover #2


Min gamla kollega David Castenfors, som var designredaktör på Demo, har startat en ny tidning -
Artlover. Den är helt grym! Tidningen handlar om konst (dah!) men till skillnad från många andra konstmagasin är den helt befriad från exkluderande och svårtillgängliga texter. Jag inbillar mig att även en person med ett mycket blygsamt konstintresse kan ha stor behållning av Artlover som alltid innehåller spännande porträtt och intervjuer med fascinerande personer som rör sig i konstvärlden - samlare, konstnärer, gallerister, kuratorer etc. I det senaste numret hittar man en lång text om Gunnel Wåhlstrand som jag just nu är lite smått besatt av (ja, Gunnel alltså). Om ni gillar Gunnel hoppas jag för övrigt att ni inte missade dokumentären om henne i fredags på SVT 2. Nio månader sliter hon med samma tavla! Vilket tålamod!

Artlover finns att hämta gratis (!) på de största gallerierna samt i vissa utvalda butiker. Du kan för 350 kr även bli medlem i Artlover och få tidningen hem i brevlådan samt ta del av en rad förmånliga medlemserbjudanden. Maila [email protected]

Här är några exempel på var du kan hitta Artlover: Nitty Gritty, Whyred, Black Mrkt, Asplund, Jacksons, Carl
Malmsten, Modernity, Swedese, Papercut, Kreatima, Gärsnäs, Keen, Bonniers konsthall, Moderna Museet, Bergevall ramar, Andréhn-Schiptjenko, Galleri Magnus Karlsson, Galerie Nordenhake, Christian Larsen, Andersson/Sandström, Galleri Flach+Thulin, Crystal Palace, Angelika Knäpper Gallery, Nordin Gallery, Bel'Art, Lars Bohman Gallery, Galleri Mårtenson & Persson, Niklas Belenius, IngerMolin, Galerie Aronowitsch, Roger Björkholmen

Presenter


I lördags hade jag lite vänner över för att fira att jag blivit gammal. Jag fick så otroligt många fina presenter (tack!). Bland annat fick jag det här fina armbandet från
J Dauphin av Elin. Det ser så dyrt och lyxigt ut men samtidigt tufft! Lägg även märke till den otroligt fina läderasken från Palmgrens (Sveriges svar på Hermès) som även den är en present. Perfekt att förvara favoritsmyckena i!

3600 kr

Dyrgripar!


Madness! Med en timme kvar på
budgivningen är skorna nu uppe i 3360 kr. Med andra ord 360 kr mer än nypris (själv köpte jag mina på 50% rea, ha!)! Vojne, vojne! Vart ska det här sluta?!?!

Uppdatering: Jisses, 3600 kr gick skorna till slut för (600 kr mer än nypris)!

Köp världens bästa Acneskor


Jag får väldigt ofta frågor kring mina gamla Acneskor som jag
köpte för 2,5 år sedan. Folk vill veta vad modellen heter, om de finns att köpa, hur länge sedan det var jag köpte dem, om de producerats i nyutgåva, om de finns på Acne Archive eller om jag kanske kan tänka mig att sälja mina (glöm det, he he).
Jag råkade av en slump se att ett par är till salu på Tradera i storlek 39/40. Skynda fynda världens bästa och snyggast sko. Jag har älskat mina gränslöst i 2,5 år och aldrig har ett par av mina skor fått gå så långt (och till råga på allt hållit sig så snygga). Jag skulle gissa ett par varv kring jorden vid det här laget. Jag grämer mig för den dagen då de ska dö.

Lika som bär


Dutch nov/dec 2000

Foto Mikael Jansson


Numero # 86 2007
Foto: Greg Kardel

Ibland kan två redaktionella ideér råka (?) blir väldigt lika varandra...

SVT

Karin Winther


Idag har jag spelat in TV med den här urtjusiga donnan. Ett specialprogram på fyra avsnitt om de internationella modeveckorna som kommer att gå på SVT - låter det inte spännande så säg?!?! Täppt och röd om snoken försökte jag säga något vettigt om mode och internet. Vi får väl se hur det gick någon gång i november när programmet sänds (minns inget exakt datum men återkommer i frågan).

Dazed & Confused

Daxed & Confused november 2009

Foto: Martina Hoogland Ivanow


Visst känner man knappt igen lilla söta Lily Cole?

Katt är det nya svart


United Bamboo S/S 10

Foto: Noah Sheldon


Att Miu Miu släpper fram katter på catwalken (ha ha) är bara en tydlig trendindikation på att katt är det nya svart. United Bamboo låter ett gäng klösiga damer modella vårkollektionen i en specialkalender. Hela kollektionen har producerats i exakta kattreplikor. Madness!

Miu Miu (mjau mjau?) - Cats and dogs



På tal om katter måste jag även vissa den här kattbilden på Karen Elson


Sängliggande


Dagens outfit (kanske inte lika
sick chic som i Vogue)

Mjukisbyxor: Filippa K
Flanellskjorta: Whyred

PS. Det är inte så tokigt att jobba från sängen trots allt! Filt, halstabletter och te nära till hand! Nu ska jag skriva notiser!

Olympia


Olympia, Édouard Manet, 1863

YSL-Kampanj 1998

Foto: Nadav Kander

Kommer ni ihåg när jag bloggade om YSLs konstinspirerade kampanjer? Nu har jag hittat ytterligare ett exempel på när en fotograf låtit sig inspireras av Édouard Manets klassiska mästerverk, Olympia. Nadav Kandet är en välkänd fotokonstnär som ofta inspireras av konst. Gillar man fotokonst rekommenderar jag att man besöker hans hemsida.

Vila

Vogue Italia 2005

Foto: Steven Meisel



Idag har det gått i ett. Precis som jag vill ha det. Men, som så många andra, känner jag mig allmänt förkyld och krasslig. Imorgon har därför varenda möte och åtagande avbokats, jag får nämligen inte under några som helst omständigheter bli sjuk på allvar. På fredag ska jag nämligen spela in TV för SVT och på lördag är det jag som ställer till med fest. Därför har jag ordinerat mig själv vila. Men blogga kan man ju alltid göra.

Systrarna Olsen lanserar solisar

Smakprov på ett par Olsendesignade solisar


Minitwinsen Olsen lanserar en solglasögonkollektion. Vågar jag gissa på total kommersiell succé? De små trendsättarna syns ju knappast utan ett par shades på nosen så PR kommer de garanterat att få genom alla paparazzibilder.

Källa: WWD

Stella McCartney designar barnkläder för GAP


Listen up alla där ute med kids! Det sägs att Stella McCartney ska designa en barnkollektion tillsammans med GAP. När jag var i London för drygt ett år sedan för att intervjua Stella frågade jag henne om barnkläder var något som hon kunde tänka sig att satsa på i framtiden (med tanke på att hon själv har 3 barn) och då svarade hon mycket lurigt "Det är inte alls omöjligt. Ni får vänta och se". Frågan är om barnkollektionen var på agendan redan då?

Källa: Les Mads

Dagmar satsar på ett vinnande koncept

 

Kampanj - Dagmar S/S 10

 

Idag kollade jag bland annat i Dagmars vårkollektion. Jag fick även en tjuvkik på Dagmars vårkampanj - fin om än något murrig för att vara en vårkampanj. Visst påminner den en hel del om deras höstkampanj från 2006?! Samma voyeristiska fönstergluttarperspektiv.

 

 

Kampanj - Dagmar F/W 06


Konstnärer inspireras av Claudia Schiffer (och Kitty?)

Kitty-estetik


Claudia tolkad av Jake och Dinos Chapman


I senaste numret av Harpers Bazaar har en handfull konstnärer fått tolka Claudia Schiffer. Projektet som går under namnet "Capturing Claudia" inkluderar samtida konstnärer som Keith Tyson, Jason Brooks, Gillian Wearing and Marc Quinn. Claudia själv är väldigt konstintresserad och sitter på en gedigen samling som bland annat inkluderar verk av Andy Warhol, Damien Hirst och Louise Bourgeois. Jake och Dinos tolkning av Claudia får mig oavkortat att tänka på de fantastiska äventyrsböckerna om Kitty som jag slukade som ung.


Äventyrsböckerna om hjältinnan Kitty



Provrör


Idag fick jag ett ortoligt piffigt pressprov från Byredo. Alla deras dofter samlade i en liten ask av prover. Snyggt, som alltid när det kommer till Byredo, och otroligt praktiskt. Fantastiskt bra med prover när man är ute och reser (hur har de tänkt att vi kvinnor ska klara oss med endast en liter beautyprodukter?).

Pressvecka


Idag har jag haft det stora nöjet att springa runt på presskontor med
Nina och Linn. Linn propsade på att få ta en Dagens outfit så idag bjuder jag på något annat än garderobsväggen som fond, vilket känns ovant och nästan lite läskigt, allt är tryggare i hemmets lugna vrå där ingen ser en (?).

Kavaj: Filippa K
Byxor: Acne
Skor: Whyred
Tröja: Acne
Sjal: Kenzo
Väska: Mulberry

Prinsessan på ärten

Vogue UK aug 06

Det här måste ni väl hålla med om att det är en fantastiskt tolkning av prinsessan på ärtan. Sagoteman blir aldrig trötta i min värld. Tim Walker är mannen som skapar modemagi som ingen annan.

Prinsessan på ärten


Grrrr


Jag drömmer mig mer än gärna bort från min egna garderob just nu.

Ringar: svart ring från Muriel Grateau och guldring från Topshop
Jeans: Snygg tvätt, klassisk passform - A.P.C
Vit skjorta: Förstås! En mycket fin och klassisk variant även den från A.P.C
Boots: Jag har ett par grymma platta snörskor från Whyred men skulle vilja ha ett par enkla låga boots som komplement.
Väska: Fin kråsig väska i vacker blå ton Temperley London
Kappa: Något har hänt - jag skulle kunna tänka mig att bära leopard, det har aldrig hänt tidigare. Dock är det otroligt viktigt hur det matchas, måste allt kläs ner! Kappan är från Michael Kors.

Stackars Estrella!

Bild: The cut


Ingen visning vart så sågad som Emanuel Ungaros under modeveckorna. Modecrowden har inte mycket till övers för Lindsay Lohan i rollen som modekreatör. Man kan ju bara föreställa sig hur Estrella Archs, chefsdesigner, känner inför att behöva jobba med den totalt nedgångna skandaldrottningen. Hon såg åtminstone inte vidare glad ut när hon vandrade catwalken ner hand i hand med den levande katastrofen, iallafall inte om man jämför med det betydligt gladare intryck som hon gav efter sin egen visning.

Kalas


Igår var det fest vill jag lova (tack Gustaf). Tjejen på bilden var en helt sjuk limbodansare - jag har aldrig sett något liknande! Men det var inte det jag skulle skriva om... Som vanligt hade jag ingen kamera med mig (vet inte om jag borde få kalla mig själv bloggare egentligen, he he). Jag hittade dock den här bilden hos
Elin där man skymtar mig i min grymt fina klänning från Lindex Affordable Luxury-kollektion. En riktig Hotspotklänning. Jag lovar att ni ska få se den på en bättre bild någon gång.

Att inspireras och att kopiera är inte samma sak

Ophelia av Millais - ett av de kändaste verken från Pre-rafaelitrörelsen (Beskuren)

 

Numero # 94

Foto: Sofia Sanchez & Mauro Mongiello


Det verkar som om ni gillar när jag visar referenser bakom modejobb och kollektionen så jag letar vidare efter exempel.

Det här skulle jag säga är ett ypperligt exempel på när en referens fungerat väl som inspiration. Fotograferna har gjort en egen personlig tolkning av ett legendariskt verk istället för att detaljimitera. I vissa fall är visserligen syftet att vara så naturtrogen som möjligt och om det är bra gjort kan även det vara en bedrift. Jag ska se om jag kan hitta något exempel...


Sjukt

Bizzzzarre!


Det är faktiskt nästan så att man undrar om det är ett skämt. Läs mer om Ralph Laurens
reklamskandal på Resumé! Vem vill ha ett huvud som är större än midjemåttet?

PS. Sist på bollen upptäckte jag precis. Ja ja, desto fler som ser detta desto bättre!

Så här brukar Filippa Hamilton-Palmstierna se ut när hon inte är till hälften

bortshoppad (men säkerligen lite tillputsad)


Ytterligare ett exempel på en betydligt snyggare bild av Filippa Hamilton-Palmstierna


Att skjuta upp saker


Ett klassiskt fenomen, att skjuta på saker in i det sista. Jag borde sköta en del bestyr idag men jag vet att det alltid går att göra lördag eller söndag så det får nog bli så. Snart ska jag och
Linn gå på någon Whyredgrej som jag inte har någon aning om vad det är eller om jag ens är bjuden på.

Jacka: H&M
Tröja: Kookai
Byxor: Acne
Skor: Acne
Väska: Prada

Bäst i test


Så var det roliga över för den här gången! Bortsett från några få ljusglimtar var det ingen modemånad som kommer att gå till historien som legendarisk. De flesta jobbade med återvunna ideér och säkra koncept vilket kanske är klokt och inte bara av ondo, men så klart inte lika spännande som att tappa andan av förvåning och hänförelse. Jag har listat mina tre favoriter från de gångna veckorna.

1. A.F Vandevorst
- Mycket har vi kanske stylingen att tacka för här men kollektionen som helhet känns fräsch, vacker och väl sammanhållen.  Och modern!
2. Louise Goldin - Även förra säsongen var Louise Goldin med på min topp tio-lista. Hon utvecklas otroligt mycket varje säsong och vem vet var det kommer att sluta?
3. Alexander McQueen - Modemagi! Det är synd att skriverierna endast kommit att kretsa kring "de galna skorna".

På tal om look alikes..

Vogue Paris Maj 2006

 

Tara Jarmons vårkampanj 2009

 

Här är det kanske inte så mycket fråga om inspiration som om kopiering... Precis som i de flesta fall är orginalet överlägset kopian.



Mer Edward Hopper...


Orginalet: Morning Sun, Edward Hopper


Foto: Javier Vallhonrat, Flair 2005


Foto: Andreas Kock, kampanj för Dagmar


Kommer ni ihåg när jag skrev om att fotografen Andreas Kock låtit sig inspireras av konstnären Edward Hopper? Idag råkade jag av en slump trilla över ett annat modejobb där man inspirerats av den amerikanska konstnären. Det är roligt att se hur de båda fotograferna valt att tolka Edward Hopper, även om man nog måste säga att de båda gjort det ganska bokstavligt.


Stine Goya för Weekday

Stine Goya för Weekday


Weekday fortsätter med sina lyckade samarbeten. Näst på tur är Danmarks, enligt mig, bästa designer - Stine Goya. Kollektionen som består av sju olika plagg har premiär 23 oktober. Priser från 180 - 900 kr. Håll utkik!

Miu Miu S/S 10


Bättre än Prada! Webblogg.se segar så mer får det bli imorgon!

Tavi - toppen eller tossigt?

Tavi - Style Rookie


Igår intervjuade Expressen mig angående det "senaste" (enligt Expressen iallafall) bloggfenomenet - Tavi. Kvällsposten har lagt upp det på webben. Läs om ni vill!
Läs mer

Ugly LV

Är det här det fulaste du någnsin sett? Louis Vuitton S/S 10

Crocs med mustasch - Louis Vuitton S/S 10


Är det verkligen Marc Jacobs som designar Louis Vuitton fortfarande
(ha ha, man vet aldrig nu för tiden). Eller har MJ trillat ner i drogträsket igen? Vad är grejen med afrofrisyrerna? Ska det vara roligt? Skorna? Uggs gone wrong. Än har jag inte ägnat en tanke åt kläderna som hamnat helt i skymundan - det kan väl knappast vara positivt? Skam på torra land!

PS. Kläderna gränsar till katastrof även de så perukerna och skorna är uppenbarligen en undanmanöver för att dra uppmärksamheten från en helt klart undermålig kollektion.

Louis Vuitton S/S 10


Slående likt



Det är alltid kul att jämföra kollektioner med varandra för att hitta slående likheter. I vissa fall är det garanterat en ren slump (Jason Wu ?!) medan det i andra fall med stor sannolikhet rör sig om idéstöld (Valentino ?!).

Detaljer Alexander McQueen


Atlantis världens mäktigaste rike som gick under



Snäckor och pärlemor



Fiskfjäll



Fågelfän

 

Reptil



Växtriket


Det finns enligt mig inget annat sätt att visa upp Alexander McQueens kollektion på än på detaljnivå, allt annat vore synd och skam. Mönster bortom denna värld! Modemagi! Visst, det finns uppenbara likheter med S/S 09 men jag skulle nog vilja påstå att den kollektionen känns närmast ofärdig om man jämför med detta mästerverk. Jag väljer att se det som en påbörjad tanke som nu fulländades.
Kolla in kollektionen!

Alexander McQueen erövrar nya höjder


Twittrat Backstage Alexander McQueen. Kolla missfostren till höger bakom de vita! Nästan värre än
Nina Riccis skor förra säsongen, om det nu är möjligt. Alltså jag vet inte... Ja ja, det ska iallafall bli rasande spännande att se live streamningen (om jag kommer in det vill säga).

Byline

Jag 2006


Ha ha, jag satt precis och letade efter en bild att skicka till Expressen (insåg att jag är i desperat behov av att plåta en ny pressbild) och hittade den här gamla bylinebilden, min allra första bylinebild som jag tog för Aftonbladet 2006. Blond! Sjukt!

Chloé S/S 10

Chloé S/S 10


Hannah McGibbons tredje kollektion för Chloé. Vårkollektionen fortsätter där höstkollektionen tog slut och allt känns logiskt. Jag brukar sällan recensera kollektioner utifrån vad jag själv skulle vilja bära (det känns i sammanhanget rätt egalt) men när man ser vissa kollektioner slås man ibland av tanken "ja, sådär hade jag kunnat klä mig", så kände jag med Chloés F/W 09 kollektion, så känner jag inte riktigt med S/S 10.

Chaneldetaljer

Japp, träskor från Chanel.


Modellerna låtsaspratade i mobiltelefoner under visningen, kanske för att visa att det ändå är 2009 (
ladan till trots) - otroligt krystat!


Igår hade jag ett gäng härliga modetjejer övermiddag. Vi pratade om tatueringar och jag sa att om jag någonsin skulle göra en tatuering (vilket jag aldrig skulle) så skulle det vara en tatuering som såg ut som ett enkelt armband. Idag visar Chanel "armbandstatueringar". Passa även på att kolla in nagellackskulörten - snart på ett par modefingrar nära dig!


Snacka om bondromantik!

FarmVille

Chanel S/S 10


Chanels visningslocation ser ju spännande ut (?!). Chanel goes FarmVille! Av det lilla man skymtar av kläderna ser det dock inte så country ut. Bortsett från träskor som verkar ha en central roll.

Update:
Ok, lite livet-på-landet-känsla även i kläderna. Maskerad?

Update:

Ok, snart måste jag se det här i sin helhet med någon form av förklaring för det blir bara allt mer absurt desto fler bilder som dyker upp...

 

 

Lily Allen uppträdde


Phoebe is back!

Celine S/S 10


På tfs tävlas det just nu i vem som kan lovorda Phoebe Philos come back mest. Alla är till sig! Phoebe är tillbaka och Celine ska bli vad Chloé var för 4 år sedan - men i en modernare uniform. Det volangiga och söta har blivit rent och stramt. Behagligt och fräscht är det absolut men personligen tycker jag att det känns som ett nedkok av en modern minimalism som flera modemärken redan ägnar sig åt - Calvin Klein, YSL, Jil Sander. Absolut inte dåligt men jag kan inte riktigt förstå den nyfrälsta stämningen som råder.
Snyggast av allt är nästan Phoebe Philo själv.

Phoebe Philo


Dödskallen

Senaste numret av Man About Town

 

Marc Jacobs skyltfönster (tack Sofi)

 

Louboutinkampanj

 

Dödskallen är på modeagendan just nu och då på fler sätt än på Alexander Mc Queens scarf.



Bubbleroom


I senaste numret av Bubbleroom intervjuas jag tillsammans med ett gäng eminenta branschkollegor om hur vi hamnade i modebranschen. Själv representerar jag bloggaren som fick jobb.

Styling

Dries van Noten S/S 10


En lustig stylingdetalj på Dries van Notens visning (som för övrigt var fiiiin) var kavajerna och jackorna som bara satt på en axel. Väldigt special men fint ändå på något sätt. Till viss det fyller det ju även en funktion - man ser plagget under bättre.
Åh vad jag vill se Dries-dyr ut!

Dyrt och sofistikerat!


Skojakt


Är du på jakt efter höstens snyggaste sko? Då tycker jag att du ska kolla in mitt jobb
i DN idag där jag tipsar om ett gäng hetingar. Förträffliga Hanna Hellquist har även gått på kurs för att lära sig gå i de absurdt höga klackarna!

Lika som bär

Från filmen "Gangs of New York"


Reklamkampanj för Alexander Mc Queen F/W 09


Beautiful!

Haider Ackermann S/S 10


Jag har verkligen sett fram emot att se Haider Ackermanns vårkollektion. Jag blev inte besviken, det är vackert, sofistikerat, kvinnligt, starkt, delikat, modernt, exklusivt, elegant. Den slår kanske inte hans mästerverk till höstkollektion (
F/W 09) men den hamnar utan tvekan på top 3 av säsongens bästa kollektioner. Jag tror på en storslagen framtid för Haider Ackermann!

OBS! Missa för guds skull inte Linda Leopolds suveräna intervjun med Haider Ackermann i senaste numret av Bon.

Kollektionen som bekräftar ryktet

Maison Martin Margiela S/S 10


Det här kan omöjligt vara något som Martin Margiela i egen person ligger bakom. Vad det är för pajas som sitter vid ritbordet just nu kan man bara spekulera i. Ett modehus på väg i graven?

PS. Ryktena har nu bekräftats av Renzo Rosso, Martin Margiela är inte längre inblandad i Maison Martin Margiela och har tydligen inte varit det på ett bra tag.

Trendspaning - avancerade tekniker

Copy this!


Vad gör man när lågpriskedjorna konstant flåsar en i nacken och tar död på trender innan de ens borde ha introducerats för marknaden? Jo, man tar in det tunga artelleriet och höjer det tekniska hantverket till en nivå som kräver enorma resurser, tillgångar och kunnande. Specialtillverkade material, avancerad sömnadsteknik, markbrytande mönsterkonstruktion - allt för att plaggen ska bli omöjliga att kopiera för de massproducerande kedjorna.
Balenciaga gör vegetabiliskt färgat läder som vid en första anblick ser ut som denim och formpressade läderhuvor med vävd jersey och nylonskum. Lanvin introducerar en ny typ av polyester som han låter drapera och plissera på ett sätt som är närmast tekniskt omöjligt. Synd bara att modehusens nya vapen är något som majoriteten inte bryr sig ett skvatt om - hantverk, innovationer och material.

Lanvin S/S 10

Lanvin S/S 10


Sarah Mower är alldelles till sig över Lanvins vårkollektion. Ja, Alber Elbaz är briljant, men det är han ju å andra sidan alltid. Om man ska jobba med glitter våren 2010 så är det så här det ska göras, snarare än så här.

Jag skulle titta!


Ha ha,
det här tror jag verkligen skulle kunna bli något! Ett vinnande koncept Viktor, sälj in det fort som tusan innan något sniket produktionsbolag snor ideén! Jag tror att tittarsiffrorna skulle kunna slå "Svenska Hollywoodfruar" - lätt!

Saxat från Viktors blogg:

GRUNDSTORY: Vi får följa tre män genom livet bakom flickvännens kulisser. Samtliga är reklamare, framgångsrika sådana, men för allmänheten mest kända som ”b-friend” till våra stora modebloggerskor. Uppmärksammas därmed mest när de köpt dyr present (gärna väska) eller bjudit på glassig weekend. Hur tacklar man sånt egentligen?

I ROLLERNA: Gustaf Törling, tidigare stjärnkreatör i New York. I den svenska offentligheten herr Elin Kling. David Hägglund, tidigare AD på franska Vogue och byråchef på Storåkers. Nu herr Linn Gustafsson. Hampus Lemhag, doldis i sammanhanget, AD på Malmöbyrån Konovalenko och herr Frida Fahrman.

MEDIALA FÖLJDER: Citat som ”Vill hon ta om dagens outfit-bilden 60 gånger får man ställa upp på det. Annars får man skylla sig själv om hon rymmer med nån fotograf” leder till en upphettad jämställdhetsdiskussion. Gustaf Törling kritiseras för detta hårt av bland andra Bert Karlsson och skriver sen debattartikel med Gudrun Schyman. Läsarrekord.


This I like - alot!

A.F Vandevorst S/S 10


A.F Vandevorst - det bästa som visats på modeveckorna än så länge! Jag har upptäckt att jag alltid är svag för byxlösa kollektioner men här är det mer än så som attraherar mitt skönhetstörstande sinne. Färgskalan, materialen, siluetten, stylingen, skärpen, strumpbyxorna, hår och make-up - jag gillar allt, framförallt tillsammans. Jag finner även att jag inte kan hitta några solklara referenser (cowboy och indian, vaktmästare ?), vilket brukar tala för att något är intressant. Stående ovationer från Hotspot! Det bästa jag sett än så länge den här säsongen (på andra plats hittar vi Louise Goldin)!

Mer fint från A.F Vandevorst

Ok, exakt så här vill jag se ut!



Standard

Comme des Garçons och Arteks nya parfym Standard


Idag kom ett bud med ett presskit från Comme des Garçons, direkt från Place Vendôme Paris. Det japanska modeföretaget har tillsammans med det finska möbelföretaget
Artek skapat en parfym, Standard. Med presskitet kom även ett prov på parfymen som är tänkt som en unisexdoft (som alla Comme des Garçons parfymer är). Doften för tankarna till nyhugget timmer, koda och vedeldad bastu. Väldigt finsk!

Parfymen släpps på Dover street Market 15 okt

Bring Back Theyskens!

Nina Ricci S/S 10


Branschen älskade vad Olivier Theyskens gjorde för Nina Ricci men det gjorde inte ledningen. Ut med Theyskens och in med Peter Copping som jobbat som Marc Jacobs högra hand på Louis Vuitton. Det är det tredje kreativa skiftet på Nina Ricci under en väldigt kort period, något som naturligtvis känns skakigt. Vad står egentligen Nina Ricci för? Det är Peter Coppings roll att definiera nu och tydligen har han fått direktiv om att återgå till kvinnligt fluff vilket är varumärkets kärna. Gör han det bra? Frågar ni mig blir svaret nej. Det ser ut som en dålig kopia av en Marc Jacobs-kollektion. Med det inte sagt att plaggen var och en för sig i butik kommer att sälja bra.

PS. Ju mer jag tittar på kollektionen desto sämre blir den!

Same, same and absolutely nothing different

Balmain S/S 10


Redan förra säsongen (F/W 09) fick Balmain kritik för att deras kollektion var på gränsen till identisk med säsongen innan (S/S 09). Därför var det med viss nyfikenhet som man inväntade den nya kollektionen - skulle vi få se något nytt? Det visade det sig att vi inte skulle. Siluetten är densamma, materialen är detsamma, ja till och med plaggen är mer eller mindre detsamma (ett glittrigt fodral till och jag skriker). Det enda som är nytt är färgskalan och att plaggen kanske är ännu lite mer trasiga och trashiga än förra säsongen (och, naiv som jag är, trodde jag att vi var på väg bort från trash modet, ha ha...). "
Xena - the warrior princess" har aldrig varit en stilikon i min värld!



Det riktiga omslaget


Ok, det jag visade igår var tydligen någon form av dummyomslag. Så här ska tydligen romanomslaget se ut, eller? Fantastiskt komiskt att Sofi som är modebloggerska "fotar sig själv" med bloggkameran G10 på omslaget av en bok som handlar om en modebloggerska som heter Elsa - meta, meta! Jag är fortfarande lika nyfiken på boken (om inte mer), det kommer troligtvis att vara som att läsa
en av våra bloggträffar.

Tack för det riktiga omslaget Lisa! Här kan man även läsa intervjun i Nöjesguiden!

Balenciaga S/S 10

Balenciaga S/S 10


Det känns som om Nicholas Ghesquires kollektioner är som byggstenar. De nya kollektionerna baseras på samma grund som de gamla kollektionerna men nya byggstenar adderas successivt och estetiken byggs upp för varje kollektion. I vårkollektionen hittar vi många Nicholas-signum: stela material, krigartjejer, futurism, modern etno mm. Det är närmast omöjligt att titta på den nya kollektionen utan att sponant tänka på
S/S 07-kollektionen men tittar man närmare ser man att den även plockat en del från F/W 07. Jag gillar Nicholas Recycle-tänk och hur han låter vissa saker ärvas vidare från kollektion till kollektion. Han lyckas ofta göra det på ett sätt så att det känns igenomkänningsbart men ändå nytt och fräscht. Jag är dock tveksam om han lyckades balansera på rätt sida av gränsen med den här kollektionen, det känns inte så nytt utan nästan bara recycle.

Self Service #31

Self Service #31, Elisabeth von Thurn und Taxis

Foto: Juergen Teller


Listen up allihopa! Nytt nummer att Self Service är på gång. Omslaget pryds av den kontroveriella Prinsessan Gloria von Thurn und Taxis dotter, Elisabeth von Turn und Taxis (plåtad av Juergen Teller). Mamma Gloria levde ett vidlyftigt societetsliv under 80- och 90-talet och lyckades under en period skapa stor uppståendelse på grund av ett par inte helt politiskt korrekta uttalanden som gjorde i diverse medier. Dottern Elisabeth har idag axlat rollen som societetstjej och tydligen skriver hon en blogg, som jag för mitt liv inte kan hitta. Jag fortsätter dock att leta, detta är helt enkelt för spännande för att bara släppa!

Gloria von Thurn und Taxis och besättningen på hennes yacht, 1985

Foto: Helmut Newton


Filippa + Wren = Teen Vogue

Ur Wrens lookbook S/S 10


Filippa Berg har modellat för märket Wren. Något som Teen Vogue har uppmärksammat! Coolt! Du är så snygg Filippa!!