header to ads



Outletrea!


Imorse bestämde jag mig för att det var en perfekt dag för outletshopping på Barkaby Quality Outlet. In i bilen och ut till förorten med andra ord! På plats stötte jag (vid ett flertal tillfällen) på unga
fröken Kling som även hon var ute för att göra lite outletfynd. Och fynd gjorde vi (eller iallafall jag). Även på outlets reas det tydligen så här års så mycket var nedsatta till 60% (på outletpriset). Med andra ord - bra priser. Själv handlade jag massor av braiga och fina saker till mig samt födelsedagspresenter till min syster + en kompis, samt present till min nya systerson Edward. Åk till Barkaby omedelbums det finns massor av fina saker kvar!

Minimarkets kortlek


Jag älskar verkligen roliga och genomtänkta koncept. Några som är fenomenala på det är Minimarket. I somras visade de deras S/S 09-kollektion på Berns och catwalken var prydd av en gigantisk kortlek. Idag kom kortleken (den här gången i traditionell storlek) hem till mig i ett brev på posten - lagom till det att vårkollektionen kommer att börja droppa in i butikerna. Genialt!

Toni Garrn på Numéro

Bild: Numéro feb 2009

Toni Garrn är verkligen het just nu! Nu senast på Numéros februariomslag. Fint i all sin enkelhet.

Video - Calvin Kleins "skandalkampanj"


Bild: Film från Calvin Kleins senaste kampanj

Tänk att lite sex och naken hud fortfarande kan vara så upprörande i modebranschen. Calvin Kleins nya kampanj har fått massiv uppmärksamhet på grund av de "sexiga" och "upprörande" bilderna. Själv tycker jag att kampanjen känns sjukt 90-tal (vilket i och för sig rimmar väl med varumärket) och i och med det ganska trött. Jag trodde att vi hade kommit över den här typen av uppenbart publikfrieri i kampanjerna. Men, sex slutar tydligen aldrig att sälja... Av filmen att dömma verkar det iallafall som om det gick hett till på plåtningen...


Bild: Kampanj för Calvin Klein Jeans


Tacka vet jag Kate Moss gamla klassiska CK-bilder. Sexigt på ett snyggt sätt!


Bild: Kate Moss för Calvin Klein back in the 90s

Tankar kring modeveckan



Så var modeveckan över för denna gång. De flesta verkar överens om att veckan bjöd på få överraskningar. Kollektionerna var närmast en förlängning av det modeföretagen presenterat de senaste säsongerna - inga direkt nya trender och inga överraskande nya grepp.
Tråkigt kan man kanske vid en första reflektion tycka... Den övergripande orsaken ansågs av de flesta bero på rådande konjunktur - man fortsätter med de trender som marknaden vant sig vid och satsar på säkra kort. Det kan säkert delvis stämma men när man funderar närmare på saken så kanske det även beror på att den svenska modescenen har mognat.
De svenska varumärkena har hittat vad de är bra på och nu utvecklar och förfinar man det till fulländning. Vilket, enligt mig, ledde till den proffsigaste modeveckan någonsin. Visst är det kul att bli chockad och överraskad men det kan även ses som ett enkelt knep för att få uppmärksamhet. Att hitta en stringent estetik och sen hålla fast vid den och ständigt förfina den kräver däremot genuint självförtroende och kunskap.
Alla röster skalla att de vill ha mer långlivat mode för alla. Men när modemärkena, som nu, väljer att utveckla en tidigare vald bana suckas det över avsaknad av nytänkande och kreativitet. Det rimmar illa.

Själv är jag otroligt imponerad över den höga nivå som
Minimarket, Hope, Fifth Avenue Shoe Repair och Whyred lyckades hålla. Som jag påpekade flera gånger under dagarna på Berns - svenskt mode har aldrig sett så dyrt ut.

Kan du dina modeprofiler?

Test: Vem är vem i fashion-Stockholm?

Stureplan.se har gjort ett roligt test där man kan kolla hur bra koll man har på Sveriges modeprofiler. Själv fick jag alla rätt, är det bra eller bara tragiskt? Hur många rätt får du?

Meghan Collison


Bild: Hope F/W 09

Hope brukar ju som bekant anlita toppmodeller för deras visningar. I år har väl ingen missat att danska herrmodellen Mathias Lauridsen var på plats (vilket han visserligen var även på Hopes S/S-visning i somras). Men även på damsidan fanns stornamn representerade. Meghan Collison är något av en it-modell, favorit hos Italienska Vogue som hon gjort ett av världens bästa fotojobb för fotat av Steven Meisel (som för övrigt finns att
köpa som pussel . Kul!


Bilder: tv världens coolasste modejobb plåtat av Steven Meisel,
th omslag för Italienska Vogue


Under isen


Bild: Stureplan.se

Den här bilden på mig och Agnes plåtades på Tigers visning igår kväll, efter det åkte jag raka vägen hem med feberfrossa och halsont. Inte på topp med andra ord. Idag ligger jag nedbäddad och försöker jobba i sängen. Har fortfarande inte gett upp hoppet om att se Dagmar ikväll även om jag tror att det tyvärr bara är att glömma. Buhu! Nu - en förpackning Alvedon.

Modeveckan dag 2 - Min dag i bilder



Jag summerar återigen min dag i bilder, min rapport om kollektionerna kommer ni att kunna läsa på söndag i DN. Det har varit en fantastisk dag men nu är jag typ sjuk på kuppen. Allt flängande och stressande in och ut, samt timmar (!) av köande i kylan har till och med fått mig att kapsejsa, jag som aldrig blir sjuk. Jag biter ihop - en dag kvar - fullt ös ända in i kaklet.

Modeveckan dag 1 - Min dag i bilder


Fifth Avenue Shoe Repair - Fabulous!


Fifth Avenue Shoe Repair visade precis sin bästa visning någonsin. Otroligt väl sammanhållen och fantastiskt vacker som en blandning mellan en clown och Sherlock Holmes typ. Det var allt för den här gången. Djupare rapporer kommer...

Rodebjer


Bild: Backstage på Rodebjer

Jag sprang Backstage på Rodebjer visningen. Här ser ni vad som visades hängandes på en klädhäst. Blått, grått och svart. Det finaste i kollektionen var de luddigt rutiga kavajerna.

Kungligt


Madeleine klippte bandet innan Rodebjers visning som inledde veckan. Jag hade hoppats på någon form av uttalande men så blev det inte, bara klipp, klipp!

På plats på Berns


Äntligen på plats på Berns. Jag har precis avslutat en trevlig lunch med
Linn och Nina och snart ska vi ta och kolla in en presskonferens. Rodebjer är först ut klockan 14.00.

Drömmar går i uppfyllelse


Bild: Kanye + marc + Sneaker / The cut

Kanye West har fått äran att designa ett par sneakers till Louis Vuitton. Skorna vandrade ner längs catwalken under herrveckan i Paris och Kanye säger att han upplevde de bästa dagarna i sitt liv. Den enda missen var väl kanske att han inte vet hur Louis Vuitton stavas utan skrev The Louie show" på sin blogg. Men vad vet jag, det kanske är hip hop-slang för Louis.

Svarta byxor


Det verkar nästan som om jag har slutat att använda jeans. Nya svarta byxor inhandlades i lördags på Filippa K. Jag tror att det blir premiärinvigning idag - första dagen på modeveckan!

Hitta stilen - Wild wild west


Cowboystilen är ju som bekant på tapeten. Själv skulle jag kanske inte rekommendera att man kör allt på en och samma gång men en eller ett par saker åt gången kan man gott satsa på om man är sugen på stilen.

Skjorta: Rutig skjorta från D&G som brukar gilla Westernstilen
Väska: Fransig sak från Topshop
Jeans: Från Maison Martin Margiela
Boots: Mockaboots från Marc by marc Jacobs
Väst: Den här skulle jag kunna se
Klingen i. Från Forever21.
Ring: Mycket flott ring från Asos
Hatt: Cowboyhatten sätter pricken över i:et

Sonia Rykiel S/S 09


Bilder: Sonia Rykiels vårkampanj 2009

Jag trillade precis över Sonia Rykiels vårkampanj. Jag måste säga att jag gillar den. Den känns annorlunda, på ett bra sätt. Jag gillar att den känns fransk och att modellerna ser ut som skyltdockor Sonia Rykiel har börjat göra mycket tilltalande kampanjer. Höstkampanjen var en dröm! Själv gillar jag Sonia Rykiel och dessa kampanjer gör precis vad de ska på mig - jag blir sugen på att shoppa Sonia i Paris!


Bild: Sonia Rykiel F/W 08

Inpsirationen bakom höstkollektionerna 09


Igår fick jag den lilla pamfletten (ser den inte lite ut som en resebibel?) som man får inför varje modevecka där man kan läsa om alla visningar och events som kommer att ta plats under veckan. Varje märke får även en sida där det kort står lite om märket och tankarna kring kollektionen som ska visas. Spännande läsning. Efter att ha skumläst igenom så är jag sjukt nyfiken på följande (fritt översatt):

Acne - Acne presenterar en excentrisk kvinna. Eklektiska materialkombinationer står i fokus - tung möbelbrokad kombinerat med denim eller en målad och sprucken läderjacka i kombination med en klänning i crepe eller plastbyxor (!) tillsammans med en ulltröja.
Carin Wester - Inspiration: Klockan är 05.30 på ett dekadent party för den internationella sociteten. I en enorm våning festas det bland Louis XV-karmstolar och art deco-lampor.
Fifth Avenue Shoe Repair - Ett övergivet nöjesfält transformeras tlll en modern siluette. Picassos "woman with mandolin" definierar hela kollektionen och kubismens oregelbundna former syns på bland annat fickorna som skapar intressanta former.
Hope - Inspirerade av det fascinerande Amishfolket. Med inslag från arbetarklädernas grova enkelhet. Back to nature, back to basic.
Minimarket - Minimarket fortsätter på sagotemat från i fjol. Rosa Panthern och trollkarlen från Oz är några av karaktärerna som vi kommer att möta i kollektionen.
Whyred - Låter postmodernismens estetik inspirera till en uniform look.
Rodebjer - Inspiration är hämtad från musan Nancy Cunard. En brittisk överklasskvinna som var en intellektuell rebell på sin tid. Rebellkänslan återspeglas i den spännande materialmixen som symboliserar ett öppet tänkande.

Visst blir man otroligt laddad/nyfiken/peppad på att se kollektionerna som kommer att presenteras nästa vecka under modeveckan?! Redan nu tycker jag mig kunna ana vissa övergripande trender (som till exempel oväntade och spännande materialval).

3 x februariomslag


Här kommer tre olika omslag som jag av tre olika anledningar inte är särskillt imponerad av (trots att de flest förstå-sig-påare troligtvis ääälskar dem).

V Magazine - Sist på bollen?! Visst är Grace Jones cool (även om jag själv tycker att hon är lite creepy) men nu har hennes revival varat länge nog om ni frågar mig.
Dazed & Confused - Visst brukar deras omslag vara rätt coola men jag blir sällan lässugen och det måste väl ändå vara ett kardinalfel? Samt, Bat for Lashes-hypen känns väl väldigt jan 08? Ska inte Dazed ligga i frontlinjen?
Interview - Vad är hon aktuell med, jo just det den där filmen där hon blir gravid för ett nytt jobb,
Labor Pains (!). Att Lindsay upprätthåller någon form av "credd" kan jag omöjligt förstå. Enligt mig är hon bara snäppet "bättre" än Britney Spears.

Klipp

Idag efter jobbet besökte jag min duktiga frisör Terese på salongen Two Brands. Efter noga konsulterande beslutade vi gemensamt att det var dags för mig att återgå till en klassisk page - bort med de slitna längderna. Impulsivt men ändå noga övervägt. Jag är mycket nöjd (nu återstår det att se om jag kan få till det lika fint själv imorgon...)!

Behind the Scenes - Louis Vuittons Madonnakampanj

Film: Behind the Scenes från plåtningen av Louis Vuittons vårkampanj

Ingen, INGEN, kan ha missat Madonnas omtalade Louis Vuitton-kampanj. Nog om den kan man tycka, men sen släpper de helt plötsligt en "Behind the Scenes"-film som man naturligtvis inte kan ignorera. Interaktion mellan Madonna och Marc, väskor och smycken i absurda mängder - kolla på den!


Bild: Kampanj Louis Vuitton S/S 09


Varumärkeskontroll


Stureplan.se har genomört deras varummärkeskontroll på mig så vill ni veta allt om mina konsumtionsvanor så rekommenderar jag att ni förflyttar er hit.

Breaking Fashion News - Nytt namn hos J. Lindeberg



J.Lindeberg har anställt en ny Design Director, Pierangelo D’Agostin. Pierangelo har tidigare jobbat som chefsdesigner på Jil Sander och agerat Jil Sanders högra hand. Han har även startat det superexklusiva märket hLam som rönt stora framgångar i Japan. Den första kollektionen som kommer att presenteras under Pierangelos flagg är S/S 2010 som kommer att visas i början på hösten.

“Jag är mycket glad över att få börja arbeta med J. Lindeberg. I mina ögon har varumärket en unik position mellan mode och sport – och jag ser verkligen fram emot att bli en del av den fortsatta utvecklingen”
säger Pierangelo D’Agostin i ett pressmeddelande.

En mycket spännande nyhet tycker Hotspot! Vi får se vad Pierangelo kan göra för J.Lindeberg, som i ärlighetens namn har känts lite trött de senaste åren. Jag håller tummarna och hoppas naturligtvis på succé! Självklart hoppas jag naturligtvis även på att det här innebär att de återigen börjar producera en damkollektion!

Underbart!


Foto: Jimmy Backius

Imorse var jag på pressfrukost för Lindex underklädeslinje "The in between Collection". Romantiska underkläder i skira material och smutsiga pasteller. Helt underbart (ordvits, ha ha) fina saker! Om jag inte minns fel kommer den bedårande underklädeskollektionen att finnas i butik mellan v. 6-9. Kampanjbilderna är fantastiska och går helt klart hem hos Hotspot. De magiska bilderna är plåtade av ingen mindre än duktiga Jimmy Backius (som även plåtat omslag och modejobb i Demo nr 2).


Foto: Jimmy Backius

Rösta på mig!



Nu kan man rösta i Aftonbladets och bloggportalens stora bloggpris. Rösta gärna på Hotspot som är nominerad i katergorin mode!
Rösta här

Tillbaka


Bild: Hemma på mitt kontor

Så var jag tillbaka på "kontoret". Skoskav - förstås! Så, det blir till att jobba hemma idag för att åter ge sig ut på stadens gator och torg imorgon. Äntligen har jag lagt vantarna på nya
Demo som egentligen skulle kommit igår men som aldrig dök upp. Nästa vecka är det modevecka (jihoo) och anslagstavlan börjar bli full men än så länge saknar jag inbjudan till några nyckelvisningar.

Svart katt


Nu ska jag iväg och leta lite kläder till DN. Idag premiärinvigs nya Whyredskorna som blev sulade och klackade igår. Vi får väl se hur ont i fötterna jag har när dagen är slut...

Kavaj: Ja, Whyred som vanligt...
Klänning: Acne
Skor: Whyred
Väska: Chloé

90 day store experiment


Bild: Astrid och Lee - genierna bakom Fifth Avenue Shoe Repair och By the no.

Det är säkert få av er som missat att Fifth Avenue Shoe Repair vann pris för årets designer på Elle-galan i fredags. Idag fick jag dock reda på en ny spännande nyhet som rör märket.

Om en vecka, måndagen 26/1, mitt under modeveckan kommer Fifth avenue shoe repair att inviga en temporär pop-up store i Sturegallerian (på tis öppnas den för allmänheten). Butiken kommer att vara öppen i 90 dagar som ett expriment och i butiken kommer man att hitta utvalda delar By the no.s höstkollektion 09 som precis visats på catwalken samma dag, i butiken kommer man naturligtvis även att hitta den aktuella vårkollektionen.

Butiken är ett 90 dagars butiksexperiment, inredningen som är framtagen tillsammans med arkitektbyrån Guise är starkt arkitektonisk och framtagen för att försärka Fifth Avenue Shoe Repairs uttryck och vision.

Jag tyckte självklart att det hela var mycket spännande så jag passade på att ställa Lee Cotter några frågor:
Grattis till årets designer-utmärkelsen på Elle-galan! Vad tror du att utmärkelsen kommer att betyda för Fifth Avenue Shoe Repair?
För varumärket så hoppas vi att kunna nå ut till en bredare publik, många tror att vi är svårare än vad vi är. För mig och Astrid personligen är priset en klapp på axeln och ett erkännande att vi gör god form som håller måttet.

På måndag visar ni er höstkollektion 09, du kanske kan ge något litet förhandstips på vad vi kommer att få se?
Ni kommer få ta del av vår teatraliska sida. Vi har inspirerats av cirkus, glädje kontra melankoli. Vi har även fortsatt att arbeta med mönsterbild i tyger där vi på ett respektlöst sätt satt samman plagg i olika mönster och färger, detta kommunicerar i sin tur en ton och inte en grafik. Intressant tycker vi. Vidare har vi som vanligt arbetat med att arbeta fram nya former genom konstruktion i vår ateljé. I denna kollektion så har vår mönsterkonstruktionteknik hämtat inspiration från konstnärsteknik från tidigt 1900 tal, kubismen.

Hur kommer det sig att ni kommer att smyglansera höstkollektionen i den nya tillfälliga butiken i Sturegallerian? Finns det inte en risk att intresset kommer att ha svalnat när kollektionen ska släppas i butik på riktigt?
Vi kommer att visa delar av By the no.-kollektionen, detta är för att ge allmänheten en chans att få studera våra kreationer på nära håll. By the no. har för oss ingen säsong utan är till för att inspirera och bjuda på en föreställning. Förhoppningsvis kan vi på detta sätt ge människor ett leende på läpparna. Detta kommer endast visas under modeveckan.

Ni får mer och mer uppmärksamhet utomlands. Är man internationellt framförallt intresserade av er vanliga kollektion eller är det By the no. som väcker störst uppmärksamhet?
Internationellt så har FASR fått mest uppmärksamhet, vi har inte gjort stora ansträngningar för att nå ut i världen med by the no. Vi har dock haft några trevliga tillfällen då vi exempelvis fick två skyltfönster på varuhuset Selfridges i London, vi har även gjort pressrelease/party i Tokyo våren 2008 som gav By the no. Väldigt stor medial uppmärksamhet. Annars så är det via våra återförsäljare/butiker som vi fått internationell acceptans. Vi har under 2008 fått större internationell presstäckning än vi någonsin vågat hoppas på.

Jag ser verkligen fram emot att se kollektionen om en vecka! Lycka till!
Tack, du är så välkommen.


By the No.

The September Issue


The September Issue

I
början av december skrev jag om den nya Anna Wintour/Vogue-dokumentären som premiärvisas på Sundance filmfestival. Nästan varje dag har jag frenetiskt "youtubat" "The september issue" för att få en preview. Nu såg jag hos Agnes att det har släppts en liten smygtitt i kombination med en intervju med Anna om filmen. Håll till godo!

Demo nr 2

Foto: Jimmy Backius Styling: Sofie Dillon

Äntligen! Idag kommer Demo nr 2 att landa i brevlådan hos alla prenumeranter och på torsdag kommer tidningen att packas upp hos alla återförsäljare landet över. Det sjukt fina omslaget är fotat av duktiga
Jimmy Backius som även har plåtat ett av modejobben inne i tidningen. Det är verkligen ett fullsmockad nummer med fantastiska intervjuer, intressanta artiklar och fina modejobb.
Nu ska jag till redaktionen för att nervöst vänta på budet med tidningarna.

Gisele för Dior


Bild: Dior S/S 09

Är det bara jag som har svårt att känna igen Gisele Bundchen i Diors vårkampanj?

Kängor


Bild: Nya skor från Whyred

Jag har varit i deperat behov av ett par nya praktiska men snygga vardagsskor utan klack. Snörning var ett måste så jag tog mig en sväng till Whyred för att kolla in deras variant. Igår slog jag till.

Get your chaps on


Bilder: Modejobb Elle US, Givenchy S/S 09 visning, Givenchy vårkampanj

Cowgirltrenden som just nu ligger och bubblar börjar ta form. Är det någon mer än jag som reagerat på en överrepresentation av jeansvästar och mocka i bloggvärlden de senaste veckorna och funderat över hur det kommer sig? Givenchy som är starkt tonsättande på alla sätt och vis just nu visade en vårkollektion som Riccardo Tisci (chefsdesigner) själv beskrev med orden "Western Bondage". Kollektionens blickfång var utan tvekan "chapsjeansen" som garanterat kommer att bli hett åtrådda i modets mest medvetna vrår och "it-plagget" som hela trenden kommer att cirkulera kring. Stylister som inte får tag på den äkta varan kommer garanterat att länsa gamla second hand-förråd för att hitta ett par riktiga chaps som i ett modejobb kan duga som substitut. Ett exempel på detta hittar vi i till exempel i senaste Elle US. Så, håll i cowboyhatten för i vår är det "all in" på cowboystilen som gäller och man vill sitta stabilt i modesadeln.

Vänner


Bild: Jag och
Eleonore
Foto: Modette


Jag och min vän på vad som ändå kan vara kvällens bästa/roligaste/konstigaste/härligaste bild.

Min kväll i bilder


Kvällen började med att vi var ett helt gäng tjejer som träffades på
Corinne & Friends för att fixa oss. Sen drog jag och Eleonore till Grands Cadierbar för att möta upp lite fler personer för ett glas champagne innan galan. Sen var det dags - ett glas champagne i handen och sen knuffades man ut på "röda mattan" för att sedan vallas vidare till platsen för själva galan som, precis som vanligt, var storslagen. Sen mat och dans. Längtar redan till nästa år!

Elle

Foto: minoutfit.se

Igår var alltså den stora festen. Det var som vanligt otroligt festligt. Alla var på topphumör och värdiga vinnare korades på scenen. Grattis till alla vinnare!

Jag hade på mig:
Klänning: Rodebjer
Halsband. Vintage från Antikt, gammalt & Nytt
Skor: Marc Jacobs
Väska: Lindex (tror jag)

Den lilla bilden



Stureplan har intervjuat mig angående morgondagens kalas - Elle-galan. Jag avslöjar allt man vill veta - hur mycket dricks det egentligen, hur stora är förhoppningarna på goodiebagsen etc. Härligt att de valde att smälla upp "den lilla bilden" på öppningssidan. Måste ta ny pressbild - ringa fotograf - imorgon! Jee....

PS. Ha ha, jag ser att jag helt missuppfattat en fråga. Jag trodde ju att det stod "Vem skull du vilja ge ett modetips". Så går det när man läser för fort...
Vem skulle du vilja ge ett modepris?
– När det kommer till Elle-galan känns det som om jag snarare skulle vilja ha tips än att ge. Hela eliten är ju samlad med siktet inställt på att granska och bedömma.


Katie Holmes för Miu Miu


Bild: Miu Miu S/S 09 Foto: Mert & Marcus

Jag har ju skrivit tidigare att det ryktats om att Katie Holmes är aktuell som Miu Mius vårkampanjflicka. Nu hittade jag äntligen första kampanjbilden på tfs. Hotspots utlåtande - not hot. Och ja, det har faktiskt mycket att göra med att det är just Katie Holmes som agerar modell. Kirsten känns Miu Miu, Vanessa Paradis funkar men Katie Holmes det vette tusan... Jag var visserligen högst skeptisk mot Lindsay också...

P3 Populär



Nu ska jag snart åka iväg till radiohuset. Jag ska nämligen medverka i P3 Populär där vi ska prata om hur det är att vara mäktigaste modebloggaren (ha ha) och hur landet ligger inför morgondagens stora modefest, Elle-galan. Så, slå på radion ca 11.10!

10 trender


I DN söndag (i söndags) summerade jag modevåren i 10 tydliga trender. Nu finns
artikeln på nätet. Min trendrapport med andra ord...
Läs mer

Trendrapport från Style.com


Bild:
Style.com

Style.com har sammanställt deras säsongsbaserade trendrapport. Vill man veta vad som komma skall gör man rätt i att ta en titt, de brukar veta vad de pratar om. Eller deras förutspåelser brukar i vilket fall som helst leda till att det blir någon form av självuppfyllande profetia. Bara det faktum att trenden nämns på Style.com gör det troligt att det är just en trend som det kommer att bli (hänger ni med?). Trenderna som de tar upp är iallafall:
  1. Depression chic
  2. Geometry lessons
  3. Goddess worship
  4. Marrakech express
  5. Sporting goods
  6. Trash and vaudeville
Personligen tror jag att det vi kommer att få se mest av på gator och torg är:
- "Trash and Vaudeville" - Den billiga white trash looken är verkligen något som många valt att ta till sig. Mycket kan vi säkert skylla/tacka Alice Dellal och co för.
- "Marrakech Express" - På vår/sommar-halvåret är det förvånansvärt många som vill känna sig lite lyxigt exotiska i tunikor och stora guldsmycken. En charter till Marrakesch gör vem som helst till en lyxig arabisk prinsessa, eller?

Själv känner jag mig mest svag för trenden "Geometry lessons".

Ditten och datten



Bilder: Lanvins pre-fall, Phoebe Philo, Amber Valetta för Loewe, YSL arkivbild från -68,
DKNY Jeanskampanj, Peter Som, Olivier Theyskens med Natalia Vodianova
Källa: WWD, The cut, Fashionologie mfl

- Opening Ceremony ska göra en kollektion för Uniqlo
- YSL ska lansera en unisexkollektion – förstås väldigt inspirerad av Le Smoking
- Peter Som kommer inte att visa på New York Fashion Week men meddelar att han är öppen för ett H&M-samarbete. Var det någon som sa recession?
- Pre-fall-kollektionerna blir allt viktigare och de ger ofta en fingervisning av vad som komma skall
- Ytterligare en 90-talsmodell landat fett kampanjkontrakt. Amber Valetta för Loewe!
- Phoebe Philos första kollektion för Celine kommer att bli S/S 10
- Det ryktas om att Annie Leibovitz har besökt Obamas hem för en omslagsplåtning med Michelle för Vanity Fair
- Det verkar som om Olivier Theyskens får stanna på Nina Ricci – Hurra – men det sägs att nästa kollektion har en vågmästarroll för hans framtid på modehuset. Mindre extravagans och mer kommersiellt gångbara kläder är vad som gäller.
- Allas vår modebloggare Scott Schuman har plåtat kampanj för DKNY Jeans. Scott kommer även att besöka Stockholm Fashion Week v. 5 så klä upp er till tänderna nu alla modelejon.

Nina Ricci på röda mattan


Bild: tv Nina Riccis S/S 09 visning
th Kate Bosworth at the Art Of Elysium 2nd annual Heaven Gala

Till skillnad från
Nina blev jag helt till mig av att se (den i vanliga fall ganska slätstrukna) Kate Bosworth i en av Nina Riccis kreationer från vårkollektionen. Nina Riccis vårkollektion blev enligt mig omedelbart legendarisk, det kanske är en av de bästa kollektionerna som jag sett - någonsin. Jag hade mina förhoppningar om att någon fabulös människa skulle välja en av klänningarna ur kollektionen till Oscarsgalan (jag hoppas att detta inte förstör chanserna för att det fortfarande kan komma att ske) men jag behövde alltså inte vänta så länge på att få se en av dem på röda mattan. Jag hade dock ännu hellre sett någon av de ljusa varianterna... Jag håller tummarna på att det kanske sker på röda-mattornas-röda-matta!
Om de dyker upp tillräckligt mycket i glamourösa sammanhang kanske Olivier Theyskens får sitta kvar på sin post - hoppas, hoppas, hoppas!

Gemma Wards "sabbatsår"


Bild: Gemma-bilder från Australiensisk skvallerpress

Gemma Ward har haft ett officiellt sabbatsår från modellandet. Agenturen hävdar å det bestämdaste att hon inte gått i modellpension utan att det bara handlar om ett kortare jobbavbrott. Rykten som gör gällande att anledningen till att Gemma tagit en time out är att hon fått problem med viktöktning har cirkulerat länge i modevärlden. Redan inför S/S 07 sägs det att hon var svårbokad på grund av hennes vikt och många elaka tungor viskade om en markant förändring i kroppsvolym när hon dök upp i en denimbikini på Chanels visning S/S 07 (själv tycker jag nog att hon ser precis lika modellsmal ut som vanligt). Karl Lagerfeld kommentar på ryktena kring Gemmas vikt (och anledningen till varför Karl valt att boka henne) förvånade många (han har tidigare uppmuntrat ett väldigt smalt ideal bland modelltjejer):

“It is the first time I have ever done something like this. I have nothing against skinny girls. But these were terrible. They looked as if they had grown up in a Third World country with no food to eat. I sent them back to the agency. I did not think they should be modeling”.
Karl Lagerfeld
Häromdagen började bilder på Gemma från en Australiensisk skvallertidning cirkulera på nätet och diskussionen blåste återigen upp till full orkanstyrka. Agenturen bedyrar att hon har börjat träna med en personlig tränare för att åter komma tillbaka till sin modellform.

Herregud - stackars flicka säger jag! Jag undrar om det är någon som ens frågat henne om hon är intresserad av att återgå till sitt gamla modelliv?!?


Bild: En för fet (?) Gemma Ward på Chanels S/S 07 visning

Hot hot hot - Fluff

Övre raden: Christopher Kane, Koi Suwannagate, Chanel
Nedre raden: Sonia Rykiel, Derercuny, Louis Vuitton


Fluffiga detaljer var återkommande på vårens visningar. Föga praktiskt. Mina tankar går närmast till "sexiga" negligeér. En ny riktning för pyjamastrenden som modeskaparna envisats med att visa ett par säsonger? Jag undrar om det här kommer att innebära en come back för den klassiska
"party-boan". Själv avböjer jag allt fluff.

Vogue x 2


Bild: Vogue Italia feb 2009

Vem pryder Vogue Italia om inte Anna Selezneva - Carines senaste Golden Girl. Omslaget är (som vanligt) fotat av Steven Meisel och det "alien-eska" utseendet känns även det väldigt karakteristiskt för Vogue italia.
På tal om Vogue så ser jag mycket fram emot att kolla in det beryktade februarinumret av Vogue Paris som genomgående porträtteras av Carines gullegris nr 1 - Lara Stone. Ett helt Voguenummer dedikerat till sig själv. Det måste vara det största en modell kan uppnå. Det har väl så vitt jag vet inte ens Kate Moss fått för Vogue UK?!



Bild: Vogue Paris "Lara Stone-nummer"
(Ledsen för dålig bild men det var vad som fanns att tillgå i skrivande stund)

Mood boards

Bild: Narciso Rodriguez mood board

När designers ska inspireras till en ny kollektion är det vanligt att de gör så kallade mood boards där de sätter upp tidningsklipp, fotografier, mönster och saker som tillsammans illustrerar känslan som de vill att kollektionen ska förmedla. Oftast är mood boardsen baserade på ett tema som sen blir inspirationsbasen för skapandet. Jag hittade lite roliga bilder som publicerats i New York Times 2004 där de besökt olika designers studios för att fotografera deras moodboards. Bara mood boardsen i sig är ju så fina så att man skulle kunna ha dem hemma på väggen.


Bild: Anna Suis mood board. Det blir verkligen tydligt att mönster är grundläggande för Annas designfilosofi.


Bild: Zac Posens mood board domineras av Balenciaga och Marilyn Monroe


Bild: Peter Som vände sig till den ständiga favoritinspirationskällan - Grey gardens

Tio vårttrender

Bild: DN Söndag 11/1

Idag är det Söndag vilket naturligtvis innebär DN Söndag vilket naturligtvis innebär moderapportering från undertecknad. Allt eftersom reaplaggen säljs ut fylls butikerna med nya fräscha vårplagg. Jag listar vårens tio tydligaste trender så att du vet vad du ska hålla koll på när du ger dig ut för att uppdatera garderoben.

Marc Jacobs

Bild: Marc Jacobs kampanj för S/S 09 Foto: Juergen Teller

Marc Jacobs vårkampanj går i en ny kampanjriktning. Marc Jacobs kampanjer är ju
oftast plåtade i vit studioliknande miljö men den här gången har man begett sig ut i det fria. Jag måste säga att jag föredrar detta manér bra mycket mer än de sterila kampanjbilder som vi är vana vid från de senaste säsongerna.

Innelistan



Det blir mycket ego-bloggning just nu men det kan inte hjälpas...
Min vän Emma informerade mig precis om att jag hamnat etta på
Stureplans innelista. Ha ha ha, mycket otippat måste jag säga. Kul att den enda bilden på mig som finns på stureplan.se (brukar undvika fotografer som pesten) är denna på mig och Eleonore på minout.se:s lanseringsfest.

Galenskap!


Bild: Nominerade till Det stora bloggpriset:
Manolo, Hotspot, Hanna Fridén, Style by Kling, Stockholm Streetstyle.

Hotspot skördar verkligen stora framgångar just nu. Inte nog med att Nöjesguiden och Sofis mode utnämnt Hotspot till den bästa modebloggen eller att Hotspot igår utsågs till den mäktigaste modebloggen enligt modebranschen - idag fick jag till råga på allt veta att Hotspot har blivit nominerad till det stora bloggpriset som Aftonbladet och Bloggportalen arrangerar. Hur skoj?!?!
Jag är orolig att all den här positiva uppmärksamheten kommer att stiga mig totalt över huvudet. Jag är förstås överlycklig men försöker att stå kvar på jorden!

PS 1...och här är en liten intervju med mig som genomfördes över telefon imorse.

PS 2 Visst är det kul att det är en sån spridning av olika typer av modebloggar.

Lyx



När ett eftermiddagsmöte blev inställt kände jag att det var på sin plats med en lyxeftermiddag på stan. Jag,
Elin och Linn firade våra topplaceringar som Sveriges mäktigaste (ha ha) med en sen långlunch på Riche och en reashoppingtur på Acne och Mrs H. Köpte en blus på Acne (kanske den 18:e den här säsongen). Så toppen!

Madonna i hetluften + Grattis Elsa


Bild: Madonna stretchar i kampanj för Louis Vuitton

Nya kampanjbilder från Louis Vuittons vårkampanj med Madonna har släppts och nu höjs upprörda röster. Kan man verkligen se ut/bete sig så där när man är en kvinna i 50-års åldern? Själv upprörs jag föga utan tycker bara att en skrevande Madonna känns så trött att jag nu undrar hur i hela friden det kommer sig att jag skriver om detta på bloggen.

Något som det är mycket roligare att skriva om är svenska modellundret Elsa Sylvan som tillsammans med 10 andra tjejer frontar Balenciagas vårkampanj. Grattis Elsa!


Bild: Elsa Sylvan för Balenciaga

Hotspot Obsessions



Så här går Hotspots stiltankar just nu!

Svarta ringar: Egentligen är jag ingen ringmänniska, det krockar lite med att vara hygienofob. För några veckor sedan hittade jag en gammal silverring med stor onyx som jag fick i konfirmationspresent för ungefär 300 år sedan, inte helt olik den ovan, och den har kommit förvånansvärt mycket till användning. Den känner sig dock lite ensam...
Högt i halsen: Att knäppa ända upp är det enda raka! Speciellt när det kommer till vita och svarta blusar.
Snörskor: Just nu tycker jag att precis alla skor (eller nästan alla) med snörning är fina. Ett par snörkängor skulle gärna få byta ut mina slitna MC-Boots.
Ann Demeulemeester: Precis (!) så här vill jag se ut varje dag, hela tiden, just nu. Den perfekta Hotspot-looken!
Spikrak mittbena: När jag såg den här bilden på Sahara-Hotnights-Maria från gårdagens grammisgala insåg jag att luggen är historia. Nu vill jag återgå till spikrak (på gränsen till stripig) mitbena!

Hotspot - Sveriges mäktigaste modeblogg enligt modebranschen


Bild:
Sveriges mäktigaste modebloggare enligt modebranschen

Igår ringde Klara Pause upp mig. Hon berättade att de på Pause gjort en undersökning bland Sveriges 15 tyngsta modeaktörer som fått utnämna Sveriges mäktigaste modeblogg. I juryn berättade hon att bland annat Filippa K, Acne och H&M ingick - spännande tänkte jag och började fundera kring om det var Elin eller Sofi som kammat hem första platsen. Döm av min förvåning när hon i samma andetag avslöjar att det är Hotspot som hamnat överst på listan av de 25 mäktigaste bloggarna.

Jag tror faktiskt inte att ni kan förstå hur chockad, glad och smickrad jag blev. Efter 3,5 år som modebranschens underdog känns detta iallafall som ett litet erkännande. Johoo! Helt klart en milstolpe i Hotspots historia! Här kan ni läsa en förvirrad "vinnarintervju" som Klara tog med mig över telefon när jag i chocktillstånd tumlade runt på stan med tusen klädkassar. Tusen tack till alla som nominerade min älskade blogg Hotspot!

Kolla in här

Hot hot hot - Byxlös


Övre raden: Marni, Max Azria, Marc Jacobs
Nedre raden: Haider Ackermann, Stella McCartney, Dolce & Gabbana


Byxlös men inte troslös. Den barbenta trenden håller i sig in i 2009. Svårburet men otroligt snyggt på catwalken och i glossiga Voguejobb... Med andra ord - en stylingtrend snarare än en "riktig" trend.

Paolo Melim Andersson för Paco Rabanne?


Bild: Klänning från Paco Rabanne

Ihärdiga rykten gör gällande att
Paco Rabanne ska återupplivas från de döda. Modehuset skördade stora framgångar på på 60-talet och den futuristiskt metalliska "diskklänningen" blev modehusets signum. 2006 gick modehuset helt i graven (jag trodde att det varit nedlagt sedan långt innan dess...) men som hos många andra nedlagda modehus har man fortsatt med att sälja parfymer (ytterligare ett exempel på detta är Thierry Mugler). Parfymerna har gått förvånansvärt bra den senaste tiden och på grund av det har nu rykten om en eventuell come back börjat spridas. På Paco Rabanne säger man att utredning pågår men än är man långt ifrån ett beslut. Som vanligt i modevärlden har det redan börjat spekuleras i vem som kan tänkas bli kreativt ansvarig för det nygamla modehuset, ett namn som står högt på listan är svenska Paolo Melim Andersson som efter tiden på Chloé står utan anställning.

Fortsättning följer...

Veta ännu mer?



De alltid lika underhållande tjejerna på skvallerbloggen
Weekly har ställt mig mot väggen. Läs här!

Sofis Mode


Bild: Sofis Mode Nr 48/2008 och Nr 1/2009

(Nästan) varje vecka köper jag
Sofis Mode - jag måste ju hålla koll på vad kompisarna har för sig. På senare tid har Hotspot-frekvensen, till min stora glädje, varit otroligt hög i tidningen. I numret som kom ut 23 december listades jag till årets bästa modeblogg. Wow! Total chock och mycket glädje (och lite stolthet)! I numret som kom ut idag 5 januari har jag tillsammans med ett gäng eminenta bloggare listat vad vi har för modeförhoppningar inför 2009. Skoj! Tidningen finns att köpa ända till på onsdag så är ni nyfikna på vad jag, Linn, Frida, Eleonore och Daniel har ställt för modeprognos för 2009 så kolla in.

Uppföljning bröstskålen


Bilder: tv Dom Perignons bröstskål designad Karl Lagerfeld.
th Marie Antoinettes orginal Jette Tetons

Agnes på Rodeo har på ett mycket intressant sätt fördjupat sig i hela bröstskålshistorien (och till råga på allt vaskat fram en bild på orginalskålen) så ni som kände er tveksamma på om det var en skål eller ett champagneglas kan läsa hela bakgrunden här.

Toni Garrn

På tal om kampanjer. Ett nytt modellnamn att lägga på minnet - Toni Garrn. Det tyska stjärnskottet landade både Fendis, Chloés och Hugo Boss vårkampanjer. Inte illa. Jag spår att det blonda naturligt vackra och friska skönhetsidealet är på väg tillbaka. Kolla bara på
Anna Selezneva som är ett annat modellnamn som dyker upp stup i kvarten just nu.


Kampanj + Konst


Nu rasar de in - Vårkampanjer. Bäst i klassen är utan tvekan Lanvins kampanj som är plåtad av Steven Meisel. Själv tycker jag att den i känsla påminner väldigt mycket om en gigantisk oljemålning som jag budade hem på auktion för någon vecka sen. Vackert!

Bäst klädd


Bild: DN 3/12

I dagens DN listar jag celebriteterna som klädde sig bäst 2008. Tre sidor med kvinnliga och manliga stilikoner - missa inte.

Semesterunderhållning


Än är julsemestern inte riktigt över (för min del iallafall). Just nu känns det som om jag skulle kunna vara hemma i all evighet så länge bra böcker och intressant film fanns att tillgå i oändliga mängder. Men varför inte kombinera nytta med nöje. Den senaste tiden har en rad intressanta modedokumentärer lanserats. Lagerfeld Confidentiel som följer Karl Lagerfelds spektakulära och annorlunda liv både som privatperson och i hans yrkesroll. Marc Jacobs och Louis Vuitton ger oss chefdesignern bakom ett av världens mest välkända lyxmodehus, Marc Jacobs. Sist men absolut inte minst - kritikerrosade dokumentären om Valentino "Valentino the last emperor" (har dock inte kommit på DVD än så vitt jag vet). Ikväll blir det Lagerfeld Confidentiel för min del (efter ett biobesök för att se Australia). Jullov - Älskart (som man tydligen säger).

Har Karl tappat det?


Bild: Skål designad av Karl Lagerfeld för Dom Pérignon

Karl Lagerfeld har i samarbete med champagnemärket Dom Pérignon designat en skål. Så långt känns allt begripligt men... nu kommer vi till det något mer suspekta i historien. Att Karl gillar Claudia Schiffer vet vi sedan tidigare, hon var ju bland annat modell för Chanels höstkampanj 08 som plåtades av ingen mindre än Karl himself, men att han var begeistrad även i hennes bröst känns kanske något överraskande (av många men kanske framförallt en ganska uppenbar anledning). Han är så fascinerad av hennes behag att han till och med låtit designa den nya skålen efter dem... Tydligen ska skålen vara en modern replika av en skål som Marie Antoinette hade som sägs vara exakt lika stor som ett av hennes bröst. I mina ögon (öron?) gör det dock inte det hela mindre märkligt...

Stora namn


Bild: Versaces vårkampanj 2009

För att vinna måste man våga. Eller hur är det man säger. Versace öppnar stora plånboken och anlitar världens två högst betalda modeller - Gisele Bundchen och Kate Moss - i förhoppning om att det ska få pengarna att strömma tillbaka. Det är intressant att de för säkerhets skull har skrivit ut i annonsen att det är Gisele och Kate man ser - "Gisele and Kate for Versace". Har man betalat vad som troligtvis är astronomiska siffror vore det ju synd om det skulle gå någon förbi. Frågan är dock om det inte är så att ifall man inte känner igen världens två största modeller så gör det inget till att skriva ut deras namn?!