header to ads



Stort grattis till Acne!

image2412
Jag blir av någon konstig anledning
väldigt stolt!

Inte idag heller

image2412
Nej, det blir ingen hatt idag heller men att ha en massa kläder hemma till låns är som att ha en gigantisk utklädningslåda så jag kan omöjligt hålla mig borta! Nu ska jag iväg och träffa
Linn, vi ska jobba lite på stan (ha ha, det lät kanske inte helt korrekt).

Kavaj: Cacharel
Skjorta: Miu Miu
Hatt: H&M

Vårvindar

image2410

Åh vad livet leker! Nu vill jag att
Eleonore ska knata hem från jobbet så vi kan ta en promenad i Hagaparken tillsammans.

Halsband: Marnis halsband känns fortfarande aktuella på alla sätt!
Väst: Jag är sugen på väst för kanske första gången i mitt liv men då menar jag inte en trött gammal kritstrecksrandig kostymväst, nej jag vill ha en som känns cool som Proenza Schoulers!
T-shirt: En vit t-shirt är inte inte alltid så bara...
Kjol: Hallonrött från Miu Miu
Skor: Jag gillar verkligen (!) Acnes Iman!

Sneak Peek - Nina Garcia i Ugly Betty



Jag har
tidigare skrivit om att turbulensen som pågår kring Nina Garcia, modechef (eller kanske snarare före detta modechef) på Elle US. Nina skyr inga kameror och har kommit att bli känd för sin vilja att medverka i diverse program, ni har väl inte missat henne i Project Runway? Senast har hon medverkat i serien Ugly Betty där hon spelar sig själv. Programmet kommer att sändas på torsdag i USA men jag har snokat reda på en förhandstitt redan nu.

Hello Kitty är Diors nya Musa

image2409
Bilder: Vogue Nippon - Hello Kitty visar kläder från Dior

Vogue Nippon har gjort ett modeinslag tillsammans med Dior (John Galliano). Istället för Sasha, Lily eller Behati har man valt en minst sagt udda modell för att visa kläderna, nämligen Hello Kitty. I modeserien kan man följa den söta lilla katten när den gör nya bekantskaper i Paris, bland annat möter hon på Carine Roitfeld, Irina Lazareanu mfl, samtidigt som hon visar upp Diors senaste kollektion. För något år sedan såg vi
familjen Simpson visa upp kläder från Lanvin, Chanel mfl i Harpers Bazaar. Nu är det alltså Hello Kittys tur att stå i moderampljuset.

Nytänkade och kreativt eller bara ren galenskap?

Tävling - Vinn en bok om väskor!

image2408
Johanna Davidsson har precis gett ut boken "Väskor - en passion" vid Forum förlag. Boken tar upp frågor som varför väskan har kommit att bli en så viktig ägodel för många kvinnor och om man egentligen kan äga för många väskor? Nu har du chansen att vinna boken, det enda du behöver göra är att svara först och rätt på följande frågor.

Frågor: Från vilket modehus kommer väskan ovan och vad heter modellen?

Villkor: Lämna ditt svar på kommentarsfunktionen nedan, den som först svarar rätt vinner boken. Jag kommer att annonsera vinnaren på bloggen som sedan får kontakta mig med sina kontaktuppgifter. Vinsten kommer inom någon vecka.

Läsarmodeller

image2407
Idag har jag plåtat 2 modejobb för Sofis Mode, båda med
läsarmodeller som jag hittat genom bloggen. Helt otroligt duktiga båda två! Nu ska jag leta igenom min modelldatabas för kommande jobb.

PS. Det är ännu inte försent att skicka in bidrag om ni är nyfikna på att prova

Håraccessoarer från Luella

image2406
Bild: Håraccessoarer från Luella

Luella lanserar nu en serie med håraccessoarer. Själv är jag för tillfället inne i en hårsmyckesfas så jag anser det vara mycket glada nyheter! För övrigt tycker jag att det ser mycket lovande ut att dömma av de få bilder jag sett.

Uppföljning: Min vän Hanna

image2405
Bild: Min snygga vän Hanna

Kommer ni ihåg när jag skrev om min vän Hanna som hjälpte mig vid en plåtning för Sofis Mode? Idag kan ni se resultatet i tidningen. Jag har stylat Hanna i fyra olika outfits, alla med Acnes nya "it-jeans" LUV som bas. Ni får med andra ord tips på hur ni bäst kombinerar jeansen för olika tillfällen och ändamål. Roligt upplägg va!?

Hitta stilen - Lords of Dogtown

image2404
Lords of Dogtown är världens snyggast, och troligtvis bästa, skatefilm. Filmen, som är baserad på verkliga händelser, handlar om ett gäng surfare, Z-boys, som skapar en helt ny skatekultur på 70-talet i Venice, Californien. Filmen är mycket bra men den är även värd att se endast för den fantastiska stylingen som känns väldigt trovärdig in i minsta detalj.

Solglasögon: Fina röda solglasögon i retromodell från
H&M
Randig t-shirt: Randig tröja med knappar känns väldigt 70
T-shirt med tryck: Cool t-shirt med utvättad retrokänsla
Jeans: Chloéjeans med 70-tals-look
Armband: Läderarmband från Cocoo
Shorts: Slitna jeansshorts med tidtypsik hög midja
Skor: Authentic Vans var skorna som gällde!

Idag

image2403
Imorse hade jag för avsikt att fotografera en "dagens outfit" men det hanns helt enkelt inte med så jag bjuder på en bild ur verkliga livet. Lunch och kaffe i goda vänners lag på
Lisa på Udden. Trevligt!

Skjorta: Filippa K (Herr)
Chinos: Monki
Armband: One of a Kind Och Cocoo

Modepanelen

image2402
Det blir mycket intervjulänkningar idag...
Stureplan har intervjuat ett gäng eminenta modebloggerskor, mig inkluderad, om vad som känns aktuellt inför sommaren 2008. Är du nyfiken? Kolla
här.

PS. Det verkar dock som om det blivit något knas. Amanda verkar ha fått mina svar...

Läs mer

Hot hot hot - Röda febern

image2401
Övre raden: Iceberg, Jasmine di Milo, Jean Paul Gaultier
Nedre raden: Y-3, Katy Rodriguez, Rad Hourani


Om benen skulle vara grå hösten 2007 så är det rött som gäller hösten 2008. Det har aldrig vandrat så många rödaklädda ben längst catwalken som på F/W 08-visningarna. Själv skulle jag kunna tänka mig ett par mörkt, mörkt vinröda - kanske...

Vad säger ni?

Jag uttalar mig i SVD om marknadsföring på bloggar

image2402
Svenska Dagbladet har intervjuat mig angående den pågående debatten om marknadsföring på bloggar. Vill ni veta vad jag har att säga i frågan kan ni läsa det
här.

Läs mer

Black power!

image2401
Bild: Chanel Iman för Alexander McQueen. Är hon aktuell för Vogue-omslag?

Rykten gör gällande att Steven Meisel precis har plåtat ett helt nummer för Italienska Vogue med uteslutande mörkhyade modeller. Naomi Campbell har vid ett par tillfällen kritiserat Vogue för att använda för få färgade modeller, om det är hennes klagomål som fått genomslag är dock oklart.
Italienska Vogue är (ö)kända för att vara kreativa och ibland något
kontroversiella när det kommer till modejobb och redaktionella upplägg så jag tar det inte för otroligt att vi kommer att få se ett "all black"-nummer från Italienska Vogue. Vem som hamnar på omslaget? Jag gissar/hoppas på Chanel Iman!

Wendybird starring Kirsten Dunst


Det är inte bara Zooey Deschanel som
hjälpt till att promota Erin Fetherstons kläder med hjälp av en kortfilm, även Kirsten Dunst har figurerat i en film för modeskaparen. Även denna film är regisserad av Ellen von Umwerth.

Klädd för bubbel

image2398
Ikväll ska jag träffa ett par trevliga tjejer för att dricka lite bubbel! Inget fancy, men jag ser ingen anledning till varför man inte skulle kunna ha på sig:

Kavaj:
Moschinos kavaj har jag skrivit om förut, den är fin!
Klänning: Monkis blekrosa volangklänning är ett fynd! här ser ni den på!
Håraccessoar: Måste hitta fin kråsig håraccessoar i gammalt stuk!
Parfym: Om jag inte skulle köpa Hermes Un jardin de sur le Nil skulle jag satsa på Lartrisans La Chasse aux Papillons
Skor: Jag har svårt för vita skor men ljust grå funkar!

Nu drar jag

image2397
Nu lämnar jag det här kaoset bakom mig till fördel för en trevligt lunch i solen med
fröken Kling!

Den perfekta studentklänningen?!?

image2396
Jag får dagligen mail från personer som vill ha tips på fina studentklänningar. När jag var ute och plockade kläder hittade jag en väldigt fin så jag tänkte att det var lika bra att tipsa om den här på bloggen. Jag kan tänka mig att ni är en hel del där ute som har lite smått panik över vad ni ska ha på er den stora dagen.
Klänningen kommer från Gina Tricot och är snarlik en klänning från Ingwa Melero som
Elin har haft på sin byline i Solo. Priset är dock något mer facilt, 249 kr! Perfekt eller vadå? Fint brokadtyg och jag måste faktiskt säga att den ser förvånansvärt "dyr" ut.

Ny lägenhet

image2396

Igår köpte jag en ny lägenhet. Helt overkligt, den är så fin och stooor! No more kassar i hela lägenheten, jag kommer att få ett eget arbets-/stylingrum där jag kan ha klädhästar, garderober och hela baletten - så lyxigt! Jag är så glad!

Kavaj: Topshop
Kjol: Indiska
Topp: Petit Bateau
Strumpor: Sneaky Fox

PS. Jag var tvungen att byta bild, jag är ju glad idag!

Dreamy Wander starring Zooey Deschanel



Alla älskar vi Zooey Deschanel och nu kan man se henne i en kortfilm, Dreamy Wander, för den hippa designern
Erin Fetherston. Regissör är Ellen von Umwerth och filmen premiärvisades på Los Angeles fashion week. Även om filmen känns något sökt är vissa sekvenser trolskt vackra. Min favoritsekvens är när Zooey dansar i en röd klänningen i vad som ser ut att vara ett hemmasnickrat lusthus.
Zooey och Erin är tydligen nära vänner och Zooey frontas även på Erins webbsida. Inte helt fel att ha Zooey vid sin sida!

image2394
Bild: Från erinfetherston.com

Nej, det blev inte Lara utan Julianne

image2393
Bild: Vogue Paris Maj 2008

För ett tag sedan
rapporterade jag om rykten kring Vogues maj-nummer. Information gjorde gällande att Lara Stone var aktuell för omslaget, information som visade sig vara felaktig. Julianne Moore, som jag för övrigt gillar, pryder omslaget som jag dock inte är överdrivet förtjust i. Mario Testino står bakom kameran!

Breaking Fashion News - Nine West, snart i Sverige

image2392
Jag har det stora nöjet att meddela den glada nyheten att skor och accessoarer från det amerikanska märket
Nine West snart finns inom Sveriges gränser. Den stora accessoarkedjan har framförallt gjort sig känd för sina trendriktiga och prisvärda skor och det är nog fler än jag som gläds av denna nyhet. Det blir ingen egen butik, iallafall inte initialt, utan skorna kommer att säljas på Coctails (Biblioteksgatan, Stockholm) skoavdelning från och med maj/juni.
Jag håller entusiastiskt tummarna på att dessa eller dessa kommer att ingå i sortimentet!

En helt vanlig tisdag

image2392
Jag förstår inte varför jag inte kan bli kvitt den nedra förkylningen...
Igår fick jag träffa min vän
Eleonore efter 3 veckor isär, det var naturligtvis mycket trevligt! Nu ska jag iväg till Indiska för att plocka lite kläder.

Kavaj: Topshop
Klänning: Maje
Skärp: 2hand / Mint & Vintage
Väska: Prada
Scarf: Från St:Petersburg
Strumpbyxor: Lindex

Hot hot hot - Givakt!

image2390
Övre raden: Colette Dinnigan, Temperley, Alexander McQueen
Nedre raden: Ralph Lauren, Derek Lam, Etro

Med jämna mellanrum återkommer militära referenser i modet, ibland i form av kamouflagemönster ibland som skräddade officersuniformer. Hösten 2008 verkar det som om vi kommer att få se en hel del av det senare. Strikta kavajer med dubbla rader av blänkande knappar!
Hotspot säger - helt ok, men det får inte mig att springa ut i butikerna!
Källa: style.com

Bakom kulisserna

image2389
Jag måste naturligtvis bjuda på lite bakom-kulisserna-bilder från den stora
modebloggar-plåtningen. Vi plåtade under 2 dagar och även om det var en hel del rodd för att få ihop allt måste jag säga att det var fantastiskt vad bra allt flöt på. Jag är verkligen impad av alla tjejerna som hade planerat och ansträngt sig för att få till en bild som representerade dem själva! Det är verkligen coolt att det idag finns så många duktiga modebloggerskor, alla med olika inriktning, läsare och stil.

Nytt nummer av Solo

image2389
Bilder: Solo nr 5

Imorgon kommer ett nytt nummer av
Solo ut i butik, jisses vad tiden går fort. Självklart måste jag tipsa om några av mina jobb! Kommer ni ihåg när jag lät en stackars modell frysa ihjäl vid en utomhusplåtning i februari? Nu kan ni skåda resultatet, en modeserie på 8 sidor, i det nya numret.
Jag har även gjort ett jobb om Hollywoods största stilikoner genom tiderna. Kan ni gissa vem vi försökt efterlikna på bilden ovan?
Naturligtvis har jag och Elin även bidragit med en modeskola, denna gången om bikinins historia. Jag har även blivit intervjuad om för- och nackdelarna med att modeblogga. Med andra ord massor med skoj! Naturligtvis en massa bra jobb gjorda av Elin och Linn, bland annat ett fantastiskt strandjobb från Miami!

Modebloggerskor en masse

image2388
Bilder: Modejobb från Sofis Mode nr 13

Gillar du modebloggar, antagligen eftersom du läser en just nu, i sånt fall får du inte missa det stora modejobbet som
jag gjort i dagens Sofis Mode! Mina åtta favoritmodebloggerskor har nämligen stylat sig själva i deras vårfavoriter. Det är verkligen hög tid att vi slår hål på myten att alla modebloggerskor ser likadana ut då det verkligen är underbart att se hur personliga och olika alla har valt att styla sig själva för plåtningen. Michaela, Eleonore, Lina, Caroline, Elin, Linn, Frida och Sofia är tjejerna som är med i jobbet! Fantastiskt skoj så missa inte!

Vad tusan!?

image2386
Jag är hemma sjuk och känner total jobbstress! Det jag helst av allt skulle vilja är att vara pigg och kry ute i solen, njutandes iklädd följande:

Klocka:
Coola Toywatch-klockorna är populära bland innefolket har jag hört (med stor sannolikhet har Toywatch-konceptet "inspirerat" Tritoni-klockorna)
Tröja: Jag vet inte om detta innebär att jag återigen är sugen på stora loggor men jag gillar onekligen YSLs gråa collegetröja! Mycket!
Kavaj: Med kavajen som jacka! Från Monki
Kjol: Lik Topshops volangkjolar men den är faktiskt från Forever21
Skor: Världens bästa vardagssko? Grace

L'Officiel

image2385
Bilder: L'officiel från 1951 och 1975

Ingen älskar tidningar som jag och nu har jag hittat en ny passion när nya nummer inte längre fyller mina behov. Häromdagen köpte jag två nummer av L'officiel från 1951 respektive 1975 på ett antikvariat. Fantastiskt roliga att bläddra i men även väldigt dekorativa att ha liggandes framme!
För att kunna beteckna sig själv som samlare behöver minst 100 exemplar av något, redan nu kan jag med råge betrakta mig själv som samlare när det kommer till tidningar at large men det är säkert bara en tidsfråga innan jag aspirerar på samlar-rollen även när det kommer till gamla nummer.

Krasslig

image2387
Det blev nog lite för mycket frisk luft för mig igår på bondgården för idag känner jag mig lite krasslig (jag vet inte om det kan vara det som har smittat av sig på min dåliga hållning!). Spännande modemöte på Aftonbladet och det faktum att det är fredag gav mig dock en spark i ändan så nu är man påklädd och redo att möta dagen!

Kavaj: Topshop
T-shirt: Hope
Kjol: Les Petites
Halsduk: Sonia Rykiel
Glasögon: Prada
Väska: Svenskt Tenn
Strumpbyxor: Lindex

Victorias Secrets senaste modelltillskott

image2384
Victorias Secrets stall av högavlönade modeller har fått tillskott. Senast i raden att skriva på det gyllene kontraktet är Rachel Clark men även Chanel Iman och, modellen med fantastiska namnet,
Behati Prinsloo har förärats med det prestigefulla uppdraget. Roligt med nya förmågor!
Källa: NyMag

Breakting Fashion News - Chanel X2 för Audrey Tatou

image2383
De flesta av er har säkert redan hört att Audrey Tatou är aktuell med rollen som Coco Chanel i den kommande filmen,
Coco Avante Chanel. Nu står det klart att hon även kommer att fronta en ny reklamfilm för Chanel no5. Hon kommer att återförenas med Amelie från Montmatre-regissören Jean-Pierre Jeunet som fått i uppdrag att regissera den kommande reklamfilmen. Onekligen ganska likt upplägget med Nicole Kidman och Baz Luhrmans film för No5 efter succén med Moulin Rouge.
Spännande är det iallafall och jag hoppas på något storslaget och vackert!

Den nya turbanen!

image2382
Bilder: Marc Jacobs F/W 08-visning, Mary-Kate Olsen i den kommande flugan.

Marc Jacobs breda rundade hårband som var en genomgående detalj på F/W 08-visningen kommer att bli vad
Prada-turbanen var vintern/våren 06-07. Den kommer att dyka upp i varenda modetidning värd namnet och pryda den ena stilikonen efter den andra. Ska vi slå vad!

Världens bästa jobb

image2381
Jag har utan tvekan världens bästa jobb, bara en sån sak att jag fått jobba med dessa små varelser idag är ju helt overkligt. Vi har plåtat ett fantastiskt modejobb för Solo idag, det var hårt slit men fantastiskt kul. Ni får bara inte missa resultatet som kommer i nr 6 (om ca 5 veckor). Nu behöver jag föda och en dusch!

Stars and stripes

image2380
Ni har väl inte missat hela
"stars and stripes-trenden". Imorgon är det utomhusplåtning hela dagen men förhoppningsvis hinner jag tillbaka till stan i tid för presstillställning hos Acne, om så är fallet skulle jag gärna rigga mig i följande:

Kavaj: Min kavaj från Topshop
Byxdress: Stjärnklar byxdress från Tosphop som gör en glad!
Hårsnodd: Rolig hårsnodd med love-kuber från Forever21
Skor: Perfekta till utstyrseln och morgondagens åtaganden

Min vän Hanna!

image2378
Jag har precis kommit hem efter att ha plåtat ett modejobb där min grymt snygga vän Hanna agerade modell. Jag tror att det kommer att bli bra, ni kommer själva att kunna bedömma resultatet i Sofis mode nr 15! Tack för hjälpen Hanna!

Pressvisningar

image2377
Igår var en särdeles lyckad dag. Solen strålade och vi hann besöka inte mindre än 8 presskontor. Hösten ser mer än lovande ut, vilket min fullmatade kamera skvallrade om nu när jag skulle tömma alla bilder från gårdagen. Ovan visar jag endast ett axplock av mina absoluta favoriter.
För att summera några av mina övergripande intryck från gårdagen: Klätt, spets, sammet, håriga material, 70-talsvibbar, sofistikerad glamour, välarbetat.
Mycket tilltalande ord måste jag säga, hösten ser inte så mörk ut, he he!

Det blir ingen hatt

image2376
Nej, jag hoppar nog hatten (den råkade ligga bredvid mig i en av alla 100 kassar med presslån). Urfint på
Filippa Berg, utklätt på mig!
Snart ska jag iväg för att träffa Linn och Nina, en av mina redaktörer på Aftonbladet. Vi ska springa på presskontor, det är ju pressvecka!

Tröja: Nya Monki-tröjan
Byxor: Monki
Scarf: H&M
Skor: Acne
(hatt: H&M)

PS. Jag önskar att det var så varmt så man kunde ha bara kavaj över...

Caroline Winberg för Lindex

image2376
Bild: Kampanjbild från Lindex med Caroline Winberg

Jag fick precis pressinformation från
Lindex där det tillkännagavs att Caroline Winberg är deras badmodell för våren/sommaren 08. Caroline antar sig fler och fler svenska uppdrag, ska man tolka det som att den internationella karriären är på nedgång? Snygg är hon iallafall, det är då ett som är säkert!

Hitta stilen - Come fly with me!

image2374
Jag undrar hur många
"hitta stilen" jag gjort vid det här laget. Jag är, som några av er kanske redan vet, fascinerad av den gamla skolans flygvärdinnor.När flyg var något exklusivt för endast ett fåtal och flygvärdinna ett av de glamourösaste av yrken.

Scarf: Ingen flygvärdinna utan scarf - gärna från Hermes
Läppstift: Läppstiftet är även det obligatoriskt - gärna rött
Klänning: Klänning från Marc by Marc Jacobs som inte är helt olik en dåtida flygvärdinneuniform
Parfym: Balenciagas parfym Quadrille från 1952
Väska: Väska i retrostuk från Anya Hindmarch
Solglasögon: Retrobågar från Marni
Skor: Röda skor!

Bättre än Beckham

image2372
Bilder: Franska modellen Gabriels tolkning av Marc Jacobs senaste kampanj med Victoria Beckham

Jag hittade de här roliga bilderna hos
Verystylish. Tydligen har en fransk manlig modell vid namn Gabriel gjort sin tolkning av Marc Jacobs kampanj med Victoria Beckham. Roligt!

image2373
Bilder: Orginalet med fru Beckham

Sevigny i Acne

image2371
Bild: Chloe Sevigny i Acne

Jag hittade precis den här bilden på Chloe Sevigny när hon bär trendsandalerna från Acnes vårkollektion. Roligt tycker jag!

100 kvm Burfitt

image2370
Bild: Illustration av Lovisa Burfitt, del av inbjudan till Vernissage 100 kvm illustration

Hundra kvadratmeter väggillustration av Lovisa Burfitt! På torsdag är det vernissage och efterföljande fest och det ser ut som om jag inte kommer att kunna gå på grund av heldagsplåtning som med stor sannolikhet kommer att dra ut på tiden. Sablar, jag vill ju gå!

Vad hände?

image2368
Jag har länge haft ett antal investeringar som jag gått och grubblat på en period. Idag slog jag helt plötsligt till på alla. Jag fick ett så kallat ryck.
Den röda kavajen från Topshop har ju varit på tapeten ett tag, först var jag inte övertygad om att det var "den rätta" men efter att ha plockat bort tillhörande brosch kändes det hela mycket bättre.
image2369
Den gråmelerade Monki-toppen har jag ju tipsat om förut och jag undrar nästan varför jag inte köpte den förrän idag. Mina grå/blå converse sjunger verkligen på sista versen, hela hälen har släppt, så idag köpte jag ett par nya. det blev ett par vita, det känns fräscht! Sist men inte minst ett par nya sandaletter. Lagom hög klack så att de kan användas även till vardags. Snygga. Från Topshop. Jag har använt ett par från Ganni de senaste säsongerna, de har verkligen utgjort basen i min vår/sommargarderob men precis som Conversen behövde de ersättas.

Airbrush

image2368
Maison Martin Margielas airbrushinfluerade klänningar sålde slut omedelbart från
Brownsfashion och Net-a-porter, föga förvånande. Topshop är som vanligt med på noterna och i samma stund som orginalen sålt slut lanserar de en snarlik variant.
Airbrush känns onekligen som en intressant twist på hela "mode-möter-konst"-karusellen som råder. Som av en händelse, he he, har modebloggen LLC på SVT intervjuat koreografen Malin Hellkvist Sellén som samlar på airbrushade t-shirtar med vargmotiv.

Vem får vilken kampanj hösten 08?

På TFS skvallras det för fullt om höstens kampanjer. Vilka kändisar får fronta modekampanjer hösten 08? Vilka blir höstens "it-modeller"? Vem landar flest uppdrag? Här är ryktena som går om de hetaste kampanjerna:

Balenciaga - Modell: Charlotte Gainsbourg. Fotograf: ännu okänt. En inte allt för vild gissning, Inez & Vinoodh eller David Sims
Hotspots kommentar: Som Charlottes största fan tycker jag naturligtvis att det är fantastiskt roligt!

Burberry - Modell:
Rosie Huntington Whiteley. Fotograf: Mario Testino
Hotspots kommentar: Rosie känns som ett fräscht modellval. Rolig kuriosa - hon har prytt tidningen Bons omslag.

Chanel - Modell: Claudia Schiffer. Fotograf: Karl Lagerfeld
Hotspots kommentar: Visst var det roligt när Karl efter alla år plockade tillbaka Claudia i vårkampanjen men nu vill vi se något nytt. Att han till råga på allt plåtar kampanjen själv känns bara trött om ni frågar mig.

Christian Dior - M: Daria Werbowy Fotograf: ännu okänt.
Hotspots kommentar: Daria är fantastisk men av någon anledning känner jag lite gäsp, men vi får se, mycket hänger ju på fotografen.

Chloe - Modell: Karmen Pedaru. Fotograf: Craig McDean
Hotspots kommentar: Kul att de väljer en så ny modellförmåga. Jag tror på Karmen!

Fendi - Modell: Brad Koenig, Raquel Zimmermann. Fotograf: Karl Lagerfeld
Hotspots kommentar: Att Karl väljer sig själv som fotograf för Chanel känns något tveksamt men att han även väljer att sköta jobbet för Fendis kampanj känns närmast patetiskt. Till råga på allt väljer man återigen att använda sig av Raquel.

Gucci - M: Lily Donaldson, Kasia Struss, Ksenia Kahnovich, Masha Novoselova, Abbey Lee Kershaw, Eniko Mihalik Fotograf: Ännu okänt
Hotspots kommentar: Det verkar som om Gucci rustar för en gedigen ensemble av etablerade och nya namn. Roligt!

Jil Sander - Modeller: Lara Stone, Natasha Poly Fotograf: Willy Vanderperre
Hotspots kommentar: Vilken duo - Lara och Poly! WOW!

Lagerfeld Gallery - Modell: Vlada Roslyakova; Fotograf: Karl Lagerfeld
Hotspots kommentar: Karl som fotograf, är vi förvånade?

Louis Vuitton - Modell: Eva Herzigova. Fotograf: Mert & Marcus
Hotspots kommentar: I början var det lite roligt när 90-talsmodellerna gjorde come back i kampanjerna men nu börjar det onekligen bli lite trött

Michael Kors - Modell: Carmen Kass, Noah Mills. Fotograf: Mario Testino
Hotspots kommentar: Carmen är närmast husmodell hos Michael Kors och även om jag uppskattar lojalitet så känns det lite trist på ett varumärke som inte skulle skadas av lite förnyelse. Att välja Mario som fotograf känns även det som Safe choice.

Oscar de la Renta - Modell: Anja Rubik. Fotograf: Craig McDean
Hotspots kommentar: Yeah! I love Anja!

Salvatore Ferragamo - Modell: Claudia Schiffer. Fotograf: Ännu okänt
Hotspots kommentar: Det verkar som om Claudia får fler uppdrag än Kate Moss hösten 08...

Yves Saint Laurent - Modell: Naomi Campbell. Fotograf: Inez & Vinoodh
Hotspots kommentar: Det verkar onekligen som hösten blir 90-talsmodellernas andra storhetstid. Själv har jag svårt för Naomi så även om mitt förtroende för Inez & Vinoodh är stort känns det inte som en given succé.

Roberto Cavalli - Modell: Kate Moss, Angela Lindvall, Isabeli Fontana; Fotograf: Inez & Vinoodh
Hotspots kommentar: Än så länge verkar det som om Roberto Cavalli blir Kate Moss enda stora kampanj hösten 08 - för tre säsonger sedan gjorde hon 26 kampanjer...

Slutsatser: 90-talsmodellerna är tillbaka. Inez & Vinoodh är utan tvekan den hetaste fotografduon just nu! Jag är förvånad över att Coco Rocha ser lottlös ut. Det verkar som hypen har lagt sig kring Agyness Deyn och Irina Lazareanu. Förvånandsvärt Hollywood-fritt på kampanjfronten. Man är naturligtvis nyfiken på Pradas kampanj där man endast har lösa rykten att gå på. Det sägs att Prada har blivit mutade av IMG för att återigen använda Sasha Pivavorova. Vi får väl se...

Minns ni?

image2366
För ett par veckor sedan
skrev jag om tre mönstrade klänningar från H&M. Häromdagen var jag på H&Ms presskontor och hittade en av "klänningarna" som genast blev mångas favorit när jag skrev om den på bloggen. Det visade sig dock att det inte var en klänning utan snarare en topp. Med 1,50 cm över havet och lite god vilja kanske den kan användas som klänning men jag rekommenderar nog ändå att bära den som en topp. Fin är den iallafall!

Frågor om hår

image2367
Bild: Kampanj för Chloé S/S 08

Jag får ofta frågor om hår, både här på bloggen och när jag chattar på Aftonbladet. Jag tycker att det är svårt att tipsa om hår då förutsättningarna alltid är så enormt olika. Själv har jag mycket begränsade förutsättningar eftersom jag begåvats med jordens tunnaste hår i världens tristaste färg. En frisyr som den ovan är med andra ord bara att drömma om men om jag hade kunnat, ja då är det så jag hade sett ut precis så i vår - man vill alltid ha det man inte kan få... Det är iallafall mitt hetaste hårtips till er!

Breaking Fashion News - Nina Garcia har gjort sitt på ELLE US

image2364
Bild: Nina Garcia, tidigare chefredaktör på ELLE US och jury i Project Runway

Det är en förändringarnas tid på ELLE. Den amerikanska upplagan har fått en ny kreativ chef, Joe Zee, vilket naturligtvis rör om en del i grytan. Nina Garcia som har varit moderedaktör på Elle, och även deras stora PR-maskin i och med tv-serien Project Runway där hon har agerat jury i ett antal säsonger, sägs nu lämna magasinet under allt annat än frivilliga omständigheter.  Nina har nyligen avslutat inspelningar för tv-serien Ugly Betty där hon kommer att gästspela i ett par episoder och skvallret som går är att det var en bidragande faktor för Joe Zee att låta Nina gå. Ska man tolka det som att Joe är lite sugen på en del av rampljuset själv? Eller, hade Nina helt enkelt blivit större än tidningen?

Prepping

image2364
Så här ser det ut på min garderobsvägg just nu. Jag håller på att förbereda ett modejobb som ska plåtas nästa vecka. Bitarna börja falla på plats men än känns inte alla outfits perfekta och inget annat än perfekt är godtagbart. Det kommer att bli ett skojigt och utmanande jobb på många sätt, resultatet kommer ni att se i
Solo nr 6 som kommer i maj - snabba puckar!

Filippa K presskväll

image2361
Det var fantastiskt trevligt igår på Filippa K, så trevligt att de mer eller mindre fick sparka ut oss för att vi skulle gå därifrån. Skäms!
Det var otroligt kul att se höstkollektionen som kändes något annorlunda än hur jag uppfattade den på visningen. Personligen gillade jag alla grymma kavajer bäst. Så snygga - perfekta axlar! Jag gillade även de melerade inslagen som det fanns gott om. Hittade en schysst melerad tröja på herravdelningen som jag nog ska göra till min när den kommer i butik. Tyvärr fick jag ingen bra bild på den...
Till allas glädje dukades det efter ett tag fram pizza, underbart! Det är härligt med Filippa K, ibland serveras det superflotta snittar från Fredsgatan 12 och ibland Pizza - oavsett är det alltid lika trevligt och väl genomfört! Rasmus Wingårdh som är kreativt ansvarig på Filippa K spelade skivor hela kvällen, han gjorde verkligen ett formidabellt jobb.
Kvällen slutade på Riche och där väljer jag att runda av den här summeringen av gårkvällen (säger man så, gårkvällen?).

Jag inspirerar mig själv

image2361
Snart ska jag iväg på kombinerad After Work och presskväll på Filippa K. Jag kände för att vara fin så jag lät mig inspireras av
min egna önskeoutfit från häromdagen. Till och med nagellacket är chockrosa (OPI Thats Hot), vilket jag försöker visa på bilden men brutalt misslyckas med. Risk föreligger att jag kommer att känna mig lite väl finklädd för tillfället, men jag känner mig på glatt humör så man vet aldrig var kvällen slutar. Lika bra att vara förberedd!

Kavaj: Acne
Klänning: Monki
Skor: Acne
Väska: Chloé
Strumpbyxor: Världens bästa från Sneaky Fox (Anna har du fått in fler?)

Jag söker modeller

image2359
Vill du vara modell för en dag?

Jag är på jakt efter modeller till diverse jobb som jag kommer att göra för Sofis Mode framöver, så är du sugen på att prova på livet som modell är det bara att höra av sig ([email protected]). Du ska helst vara mellan 22-27 år gammal. Det enda jag behöver veta är:

Namn:
Ålder:
Längd:
Storlek:
Skostorlek:
OBS! Skicka även med en ansiktsbild + en helkroppsbild

Catwalk match - Paul Smith S/S 08

image2356
Nördstilen är het som Sahara och Paul Smiths vårkollektion är bra inspiration. Jag ger dig en budgetgenväg till stilen!

Sandaler: Sköna gladiatorsandaler från
Topshop!
Glasögon: Inte runda men lika "töntiga", från Synsam
Kavaj: Kavaj från Lindex som är minst sagt snarlig den från Paul Smith
Byxor: Fina smala byxor från ellos

Nyvunnen respekt


På tal om franska Vogue... Jag hittade det här roliga klippet från en editorial-plåtning för franska Vogue med supermodellen Coco Rocha. Fantastiskt av fröken Rocha att kunna gå in så i rollen under de något...underliga omständigheterna, det är visserligen hennes jobb men ändå. Känns inte hela stämningen lite mysko?

Hamnar Lara återigen på Vogue Paris omslag?

image2356
Bild övre raden från vänster: Lara Stone på Vogue Paris April 2007,
Lara Stone på Vogue Paris Mars 2008


Att hamna på omslaget av Vogue är av naturliga skäl mycket prestigefyllt, framförallt om det är den franska upplagans omslag. Carine Roitfeld som är chefredaktör på Vogue Paris är känd för att ha gullegrisar som hon gärna placerar på omslaget gång efter annan. Lara Stone är utan tvekan en Carine-favorit (jag förstår verkligen varför, hon är grym) och nu går det tillförlitliga rykten i modevärlden om att det återigen är Laras tur till Maj-numret, något som onekligen vore osedvanligt uppseendeväckande då hon även frontade mars-numret 2008.

Vi får väl se! Spännande är det iallafall!

Breaking Fashion News - Lars ersätts av...

image2354
Bild: Tommaso Aquilano och Roberto Rimondi

I februari fick man hastigt och lustigt veta att Lars Nilsson inte längre var kreativt ansvarig på Gianfranco Ferre, detta innan han ens hunnit visa sin första kollektion för modehuset. Nu har man tillkännagivit vem, eller snarare vilka, som blir hans ersättare. Tommaso Aquilano och Roberto Rimondi kommer att ta över rodret. designduon startade 2005 den egna linjen 6267 som blev rosad av diverse modekritiker, de har sedan även försökt bringa liv i det slummrande märket Malo. En uppgift som enligt rykten nu kommer att mantlas av ingen mindre än Alessandro Dell'Aqua. Modevärlden leker hela havet stormar och den stora frågan är vem som inte kommer att få någon stol att sitta på i slutändan. Lars Nilsson?

Slösa eller Spara

image2353
Så var det dags för en Hotspot-klassisker - "Slösa eller Spara".

Slösa
Klänning:
Underbar trasa från
3.1 Philip Lim
Plånbok/kuvertväska: Vit quiltad liten sak från Marc Jacobs
Skor: Miu Mius "it-skor" från förra säsongen

Spara
Klänning:
Nästan lika fin klänning från Warehouse
Plånbok/kuvertväska: Också quiltad och vit men inte från Marc Jacobs utan från Forever21
Skor: "Hann" du inte köpa Miu Miu-skorna förra säsongen så har Forever21 "råkat" göra ett par snarlika

Miscellaneous

image2352
Bilder överst från vänster: Filippa Ks inbjudan till presskväll, söt fransk bulldog på Spalt PR,
Fin klänning från H&M, Inbjudan till Polhem Pr

Idag har jag som sagt var varit runt på ett oändligt antal presskontor. Även om man börjar bli lite less på vårplaggen dyker det ibland upp små guldkorn som man missat eller som varit utlånade vid tidigare besök. Idag hittade jag till exempel klänningen ovan på H&Ms presskontor som jag aldrig tidigare sett. Fin va?
Nästa vecka är det pressvecka på PR-kontoren och pressrummen. Själv har jag oturligt nog planerat in plåtning både onsdag och torsdag så jag kommer att missa det mesta, men... jag är ändå glad för alla fina inbjudningar som trillar in. Bäst so far är
Filippa Ks personliga polaroid och Polhems fyndiga klädetikett.

Breaking Fashion News - Alexa ersätter Kate

image2351
Bild: Alexa Chung ersätter Kate Moss som ansikte för kosmetikmärket Rimmel.

Kate Moss har varit ansikte för Rimmel sedan 2001 men nu är sötbrödsdagarna över. Rimmel vill ha ett nytt ungt ansikte då Kate Moss med sina 34 år börjar kännas lite till åldrarna för att passa målgruppen. Ersättare blir ingen mindre är
Alexa Chung som mer eller mindre över en natt har tagit över stilikonskronan som så länge har tillhört Miss Moss. Alexa sägs ha sopat banan med Agyness Deyn, Daisy Lowe och Lily Cole när det kom till att hitta rätt kandidat för det prestigefulla (och troligtvis mycket välbetalda) jobbet. Inte illa!

Orealistiskt

image2350
Idag ska jag ut och plocka kläder till lite olika jobb. Schemat är späckat, nästan till gränsen till ohållbart men jag ska ligga för att hinna runt till alla presskontor som jag bokat in.

Kavaj: Cacharel
Skjorta: Filippa K (herr)
Scarf: H&M
Jeans: Acne
Armband: Cocoo och One of a kind

Modemöte med SOLO

image2349

När det är planeringsmöte med
Solo vet man aldrig vad som kommer att hända. Eller jo förresten, det vet man - osammanhängande kackel, massor med Coca Cola och förvirrade ideér är obligatoriskt. På något oförståeligt sätt lyckas vi dock alltid planera upp de kommande numren och det blir oftast förvånansvärt bra! Karin som är chefredaktör kan vara världens bästa uppdragsgivare, även om hon själv ständigt ursäktar sig för att hon är förvirrad. Elin var fin som som vanligt och slående lik Blake Lively/Serena van der Woodsen. Med andra ord - snygg! Linns nya lugg var helt klart ett bra klipp. Så fin!

Dagens (önske)outfit

image2348
Väldigt matchigt men jag gillar det. Jag har hört att det ska vara modernt med ton-i-ton, ha ha. Jag gillar tanken på att blanda ultrafeminint (som klänningen och hårkammen) med rakt maskulint (som kavajen) och pudrigt (som klänningen och väskan) med grällt (som skorna och nagellacket). Fina kontraster!

Kavaj: Grrymt fin kavaj. Men sen är den från Maison Martin Margiela också...
Klänning: Underbar klänning från
Topshop i härligt Nude-färg. Inget som jag någonsin skulle kunna bära i verkligeheten men i fantasin...
Hårkam: Jag vill ha gamla smycken av alla de slag broscher, hårkammar och armband.
Nagellack: OPI i färgen La Paz-itively hot
Skor: Miu miu gör de finaste skorna och väskorna just nu. Inget snack! Prinsesskor! Jag undrar dock varför ingen webbshop tagit in de underbara ljusstaksklackarna.
Väska: Matchy matchy

Dofta gott

image2347
Bilder: Prada Infusion D'Iris, Calypso Thé, Hermes Un Jardin de sur le Nil

Jag gillar parfymer men är fantastiskt kinkig med vilka jag själv väljer att bära. Att hitta rätt är inte alltid lätt. Just nu använder jag Pradas senaste doft Infusion D'Iris som jag trivs mycket bra med och ofta får komplimanger för, senast när jag var
hos Minimarket och hälsade på.
En parfym som jag älskar och ofta återkommer till är Calypso Thé som är otroligt lätt och fräsch. Den funkar utmärkt till vardags men kan kännas lite för blek kvällstid. Doften har även en tendens att försvinna ganska fort vilket är lite tråkigt.
Under en period har jag nu varit intresserad av Hermes Un Jardin de sur le Nil. Att köpa en ny parfym är för mig en lång process som kräver att jag provar doften vid ett flertal tillfällen. Senast provade jag den på Geneves kaotiska och sunkiga flygplats och det kändes omedelbart som om jag befann mig i en lugn, väldoftande och vacker trädgård vilket övertygade mig. Nästa gång blir det Hermes Un jardin de sur le Nil.

Nu är jag förstås nyfiken. Vad använder du för parfym?

Jag ligger efter med min läsning

image2348
Bild: Aprilnummer 2008 av:
Jalouse, Harpers Bazaar US, COVER, Vogue UK, Vogue Paris, Harpers Bazaar UK


Man skulle kunna tro att det under semestern skulle finnas tid till att plöja tidningar men så var inte fallet så nu ligger jag långt efter med April-numren. De här tidningarna ligger på nattygsbordet ikväll och jag ser speciellt fram emot att kolla in detta närmare i varje nummer:

- Jalouse Intervju/modejobb med
Kirsten Stewart. Hon var helt bedårande i "Into the Wild", helt klart en förmåga att hålla ögonen på! Så snygg!
- Harpers Bazaar USA Brukar inte köpa USA-Harpers men i det här numret fanns det en hel del intressanta modejobb, till exempel ett jobb, "the new Shape", fotograferat av vår svenska storhet Camilla Åkrans. Jag blev även barnsligt förtjust i ideén med "Sound of Music"-jobbet, personligen hade jag dock valt en annan fotograf än Terry Richardson, hans hårda realistiska stil passar enligt mig inte riktigt ihop med temat.
- COVER Paris-special - Jag älskar Paris! Mycket intressanta artiklar om allt från franska stilikoner till sköna franskinspirerade modejobb. Även en intressant intervju med superstylisten Camille Bidault-Waddington. Bra nummer!
- Vogue UK Verkar vara ett tämligen lamt nummer men jag gillar modejobbet "Soldier, Soldier wont you marry me?" där man tagit den stela "dockigheten" , som det pratas så mycket om, till sin spets.
- Vogue Paris Modejobb med Kate Moss i "skön" boho/biker-stil, snark.... Nej, det magiska modejobbet "Magie de la nature" lockar mer!
- Harpers Bazaar UK Verkar vara ett särdeles slätstruket nummer, vid snabb bläddringar hittar jag inte direkt något som ögat fastnar på.

Merde

image2345
Bild: Klänning ur Merdes vårkollektion

I senaste numret av
Damernas Värld läste jag om det svenska märket med det franska namnet, Merde. Den rutiga klänningen väckte min uppmärksamhet och jag var naturligtvis tvungen att kolla upp det lilla märket närmare. Märket som skapas av två killar från Luleå, David Lindgren och Markus Larsson, började med några lyckade tryckta t-shirts som de gjorde till olika musikband. Idag, fem år senare, görs kompletta herr- och damkollektioner. Märket har även en egen webbshop värd att besöka.
Alltid roligt med nya förmågor att hålla koll på - tycker Hotspot!

Dagens (önske)outfit

image2344
Var det någon som sa vår? När jag var i Schweiz mottog jag rapporter om att våren hade anlänt till Stockholm. Idag känns det kanske lite som en överdrift men det hindrar mig inte ifrån att fantisera om lekfulla och våriga outfits.

Jacka: Jeansjackan får hänga kvar även denna vår!
Klänning: Visst är
den hypade blom-klänningen från Stella McCartney fin men jag skulle nog välja den här klänningen i puderlätta och ultraljusa pasteller framför "it-klänningen"
Ring: Hade varit ännu finare om den var en brosch. Nu känns det visserligen som det kvittar eftersom ca 95.000 kr är något i dyraste laget oavsett.
Skor: Bruna sandaler med chunky heels går fortfarande an.
Väska: Modevärlden har delat sig i två läger, de som älskar Marc Jacobs galna väskor från vårkollektionen och de som tycker att de är rent anskrämliga. Jag tillhör den tidigare gruppen.

En ung Carine Roitfeld

image2344
Minns ni när jag visade en bild på en ung Anna Wintour? I senaste numret av Self Service finns en bild på Carine Roitfeld, franska Vogues chefredaktör, som ung. Visst är det nästan jobbigt att se på henne, så söt är hon!

En vecka senare...

image2342
Efter en veckas skidåkning och ett absurt intagande av ost och choklad är jag åter tillbaka i Stockholm! Jag har verkligen saknat bloggen så nu kör vi!