header to ads



Projekt med Pamela


Idag blev
lunchen med Pamela äntligen av. Vi håller just nu på att planera ett otroligt skojigt och bra projekt - så bra att det får mig att sitta inne och jobba trots att solen skiner och jag egentligen planerat att jobba halvdag.
Efter planeringslunchen följde jag med Pamela till skräddaren för att vara smakråd när hon skulle korrigera sin fina klänning från Rodebjer - samma klänning som du har chans att vinna i Demos tävling!

Vinn, vinn, vinn!

Vinn kläder för 15.000 kr

Äntligen kan jag skriva om Demos fantastiska tävling som vi kommer att ha i samarbete med PUB. Den 11 Maj kommer vi att ha smygläsning av Demo nr 6 på PUB och du är välkommen. På plats kan du tävla om två grymma outfits som jag valt ut från PUBs sortiment.

Det här kan du vinna:
Tjej: Olivgrön mockajacka från Whyred 4000 kr, puderfärgad klänning från Rodebjer 2500 kr, beige pumps från Acne 2495, solglasögon från Karen Walker 1500 kr, Halsband Erica Weiner 979 kr
Kille: Kabelstickad tröja från Our Legacy 1195 kr, Chinos från Julian Red 1300 kr, skor från Gram 1295 kr, Skjorta från Hope 1300, Solgalsögon The local firm 999 kr, flätat skärp från Our legacy 595 kr

Även om du inte vinner de fina priserna så bjuds det på dricka, 20% rabatt på nästan hela sortimentet, ett purfärsk nummer av Demo och goodie bags. KOM - Först till kvarn!

Läs mer

Jalouse


Jalouse - fint som alltid. Clemence Poecy - fin som alltid. Franska kyssar - oh la la.

Bokat


Idag är jag en lycklig Hotspot - sommarsemestern är bokad. Det känns som om det var hundra år sedan jag fick en riktigt ordentlig semester (förra sommaren tror jag att det blev 4 dagar sammanlagt). Italien, närmare bestämt Amalfikusten, är destinationen.
Hotellen är bokade, vi kommer att bo på ett par olika ställen (vi hade så svårt att bestämma oss) och flygbiljetten ska tydligen även den vara fixad. Åhhhh, jag dör!

Strumpbyxor


Vad jobbigt det är i när det är någon form av mellantemperatur ute. Ska man ha strumpbyxor - jag körde på det och lär koka upp. Nu ska jag ut på stan och leta lite saker till jobb. Adios!

Kavaj: Whyred
Kjol: Bruuns Bazaar
T-Shirt: FIlippa K
Skor: Acne
Väska: Chloé
Armbant: Typ Glitter...
Ringar: Samma gamla

Snurr


Ann-Sofie Backs söta Bostonvalp Beverly

Nej, det blev ingen lunch med Pamela - jag mitt nöt glömde telefonen så vi gick om varandra. Däremot träffade jag både Pamela och den underbart söta Boston Terriervalpen Beverly (Som tillhör Ann-Sofie Back) på Jus pressvisning. Inget ont som inte har något gott med sig - eller nåt.

Halsband


Fotograf:
Elin Kling

Jag såg att någon av er undrade om jag hade svart linne under min blus igår - det hade jag inte. Även Linn trodde samma sak tills vi åt lunch tillsammmans igår och hon såg att det var ett halsband (kom på att jag nog skulle ha det utanför kragen istället). Jag gillar halsbandet som jag köpte på Antikt, gammalt och nytt under min galna shoppingrunda med Elin för någon vecka sen.

Bättre


Nu ska jag snart till
Demo för att ha stormöte efter det ska jag träffa söta Pamela för lunch och pressvisning.

Kavaj: Whyred
Blus: Zara
Byxor: Acne Kex (älskar dem - sköna!)
Skor: Acne (funderar dock på att byta dem mot ett par andra Acne)
Väska: Chloé
Halsband: Antikt, gammalt & Nytt

Filmdags - Grey Gardens!

Grey Gardens

Jag har fått låna ett exemplar av HBO-filmen Grey Gardens som nyligen har haft premiär, det har sina fördelar att jobba på samma förlag som en filmtidning. Så, nu ska jag luta mig tillbaka för att, förhoppningsvis, på uppleva lite film- och modemagi!

Same, same but different


Nu har den svarta vinteruniformen bytts ut mot en ljusare dito.

Kavaj: Zara
Skjorta: Acne
Jeans: Acne Kex
Skor: Acne
Väska: Prada
Smycken: Antikt, gammalt och nytt

Het


Karin

Min före detta uppdragsgivare Karin är ju för het! Hon fascineras av The Last Magazines supersizade format och funderar över fördelarna med det.

I Spy - magasintrend

Cover, Russh, Lula

Just nu går det att spå en väldigt tydlig omslagstrend i magasinvärlden. Ljusa, ljuva pasteller med en uttvättad känsla är melodin just nu. Exemplen är otaliga, här ser ni några. Jag är mycket positiv - fint!


dujour, Crash, Costume

Lunch


Bilder från
Eleonore

Idag har det varit jobb, jobb, jobb - om man bortser från min trevliga lunchtimma med Eleonore. Vi hoppade in i bilen och drog till Rosendals trädgårdar på Djurgården (det var vi och alla lattemammor). Men, innan det hann vi med en snabb sväng via Calvin Kleins utförsäljning där vi träffade glada fashion-tjejer från RMPR. Tänk vad en trevlig lunch-timma kan göra för humöret!

Audrey Tatou för Chanel No 5


Bild från reklamfilmen för Chanel no 5 med Audrey Tatou
(Ser ni flaskan i skuggan på dörren?)


Chanelmosaik, kanske något för badrummet?

INGEN har väl missat filmen Coco Avant Chanel som precis har haft premiär i Frankrike? Det är nog även ytterst få som missat att Audrey Tatou, som spelar huvudrollen i filmen, i samband med detta kommer att vara kampanjansiktet för världens bäst säljande parfym, Chanel no 5.
Chanel slår på stora trumman med en påkostad reklamfilm på 2 min 25 sekunder. Filmen följer två karaktärer som reser med orientexpressen från Paris till Istanbul. Jag tror att det hela kommer att vara storslaget, vackert och helt magiskt. 250 personer jobbade dygnet runt under tre veckor för att producera reklamfilmen som kommer att ha premiär på Chanel no 5:s 88:onde årsdag, 5 maj. Regissör för spektaklet är Jean-Pierre Jeunet, mest känd för filmen Amelie från Montmatre (med Audrey i huvudrollen). Kolla in klippet från inspelningen.



Alexander Wangs höstkampanj, eller?


Alexander Wang F/W 09

Herre min skapare - nu verkar det som om höstkampanjerna börjar spridas på nätet (har jag kollat fel i kalendern, är det april?). Eller vad som sägs vara Alexander Wangs höstkampanj, eller vad som sägs vara hans höstkampanj, vissa menar att det bara är bilder från kommande hösts lookbook och att Wang inte har några planer på att köpa mediautrymme.  Oavsett, så är bilderna plåtade av Daniel Jackson. De är, vilket knappast kan få någon förbi, inspirerade av Richard Avedons gamla Versacekampanjer.


Richard Avedon för Versace

TGIF


Nu ska jag till DN. Förhoppningsvis blir jag klar med mina bestyr i tid för att hinna träffa
den här lilla damen för lunch. Bye bye!

Kavaj: Zara
Byxor: Acne Kex
Skor: Zara
Väska: Prada
Blus: Acne
Scarf: H&M
Linne: Åhlens

Sjuk!


Skor från Zara

Det är något fel på mig just nu. Jag införskaffar nya saker som om det inte fanns någon morgondag (eller ekonomisk begränsning) - dock med mycket bra bortförklaringar för varje garderobstillskott. Visserligen är det lite så jag jobbar - shoppar som en galning under en period för att sedan knappt öppna plånboken på flera månader. Här kommer iallafall bortförklaringarna till de senaste nykomlingarna.
- Om ett par veckor ska jag på bröllop. Jag har klänningen men inga passande skor - vad göra?
-  Jag använder uteslutande jeans från Acne. Självklart måste jag prova senaste succémodellen Kex. Bara namnet!
- Den ljusa kavajen kommer faktiskt att behövas i ett jobb som jag planerar så den räknas knappt som shopping. Det är ju jobb...


Jeans från Acne i modellen Kex

Kavaj från Zara

I paketen


Just det...får inte glömma att visa vad som var i paketen från NYC. Fina läderarmband från Marc by Marc Jacobs och cool liten väst från 3.1 Philip Lim. Idag har jag västen med mina
vida manchesterbyxor och känner mig som en karaktär  i "That 70s show".

Leith Clark


Leith Clark på Paris Fashion Week utanför Junko Shimadas visning

Jag ser att
Eleonore dedikerat ett bildrikt inlägg åt Leith Clark. Jag har ju faktiskt plåtat henne en gång på Paris Fashion Week (jag är iallafall till 99% säker på att det är hon). Hon hade på sig en klänning från Chloé Sevignys kollektion för Opening Ceremony, jag var så avundsjuk, den stod så högt högt i kurs hos mig just då. Jag var och tog på den vid ett flertal tillfällen men det gick bara inte. Suck, memories!

Kuriosa.

Ingen panik, allt på en gång!


Vacker pausmusik från Dagmar (spanades in igår på pressveckan)

Jag vet att jag brukar skriva att det är full fart och det brukar det vara, men idag brakade det loss på allvar. Herre min je... Hur ska detta gå ihop. Det känns som om alla vaknade upp idag och insåg att sommaren faktiskt kommer - och det med stormsteg. Uppdragsgivare, kollegor, arbetsgivare, projektledare för diverse latenta projekt, TV-kanaler, tidningar, PR-människor, säljare, Demo-stylister - ja alla har de velat ha en piece of me idag. Härligt att känna att man lever - på riktigt! Bara man lyckas ro allt i hamn!

Presenter


Idag kom en mycket efterlängtad man hem från NYC - med presenter! Ibland har man det bra! Jag lovar att visa vad som var i paketen lite senare. Nu ska jag faktiskt sova. Det har varit en minst sagt aktiv dag...

Pressdagar


Den här veckan är det pressvecka på presskontoren. Det är alltid lika kul att få klämma och känna på kommande kollektioner. Jag önskar att jag hade tid att ägna alla dagar åt springa runt men tyvärr blir det nog nästan bara idag som jag kan dedikeras till alla pressvisningar.

Kavaj: Zara
Skjorta: Acne
Kjol: Bruuns Bazaar
Skor: Acne
Väska: Prada
Stor scarf: Kenzo
Armband: Marc by Marc Jacobs

En svart kjol


Minns ni
den här kjolen som jag beslutade mig för att köpa efter att ha haft den hemma på lån till en plåtning. I fredags begav jag mig till Bruuns Bazaars butik för att leta reda på den. Till min stora sorg visade det sig att de aldrig tagit in kjolen i beige utan att den endast fanns i svart. Lite deppigt men eftersom även den svarta varianten var fin så fick den duga. Jag gillar kontrasterna mellan materialen och de stora fickorna. Kjolen invigdes idag.

Emma Watson


Interview Maj 2009

Emma Watson känns i ropet. Vilket Interview naturligtvis har snappat upp. Själv har jag verkligen ingen uppfattning om den unga skådespelerskan. Känns hon intressant?

Dockan Karolina


Demode hittar man fashion dolls med namn som Eleonore, Sofi, Elin, Michaela och Ebba. Jag undrar var de hämtat namninspirationen ifrån? Ovan ser ni dockan men namnet Karolina. Är hon inte het?

De vida byxorna


Bild: Vida kostymbyxor från Rodebjer

Ni vet att jag letat efter perfekta vida sladdriga kostymbyxor. För några veckor sedan hittade jag de perfekta i Rodebjers butik men de fanns bara i klarblått - trodde jag. I fredags blev jag upplyst om att modellen fanns i även i svart. Perfect! De fick följa med på fest i fredags och nu måste de raka vägen in på kemtvätt. Vi hade mycket skoj ihop!

Twitter



Jag har börjat twittra. Jag måste ju se vad allt fuzz handlar om. Följ mig om ni vill och tipsa mig gärna om vem som är rolig att följa på twitter. Än så länge följer jag bara de här två twittertjejerna.

Missa inte


DN Söndag 19/4

Missa inte
DN imorgon. Jag har fått vårens och sommarens bästa modetips av 11 personer med stenkoll - stylister, bloggare, redaktörer, modechefer mfl! Tipsigt och roligt!

Vogue Paris eller Vogue US?

Vogue Paris Maj 2009

Vogue Paris majnummer pryds av Daria Werowy. Fotat har Inez & Vinoodh gjort (även om det är svårt att tro, det skulle nästan kunna vara
Giles Bensimon som klickat av bilden). Jag fascineras över hur lite omslaget ser ut som Vogue Paris och hur mycket det ser ut som Vogue US. Sälj, sälj, sälj?

En ny älskling


Jag älskar mina goth-ringar. Igår fick samlingen tillökning. En ny ring var nämligen en av många saker som inhandlades under gårdagen. Jag tror att den är finare än båda de andra ringarna tillsammans. 1920-tal sa mannen bakom kassan på Antikt, gammalt och nytt. Bara en sån sak.... Snart är jag som
Karl Lagerfeld.

PS. Jag funderar på att göra en följetong med alla saker som jag handlade igår. Dra ut på härligheten lite.

Bra dag


Idag har varit en betydligt bättre dag än gårdagen. Vid lunch mötte jag upp
Elin och Linn för att jobba lite på Anglais. Sedan efter jobbet tog Elin med mig på en livsfarlig shoppingrunda som närmast ruinerade mig. Ni får se mina fantastiska inköp imorgon för nu måste jag in i duschen. Ikväll blir det trevlig middag som jag blev spontaninbjuden till.

Kavaj: Zara
Skjorta: Acne
Byxor: Carin Wester
Skor: Acne
Väska: Prada
Scarf: Från St Petersburg
Solglasögon: Rayban Wayfarer
Vanliga gamla armband och ringar


Hot hot hot - Enarmad bandit


Övre raden: House of Hollan, Givenchy, Michael Kors
Nedre raden: Herve Leger by Max Azria, Gucci, Costume National


Den enaxlade klänningen ala gudinna har varit omåttligt populär de senaste säsongerna, ialllafall på de röda mattorna i Hollywood. Nu verkar det som om vi kommer att få se en vidareutveckling av trenden - klänningar med en ensam lång ärm. Som om man i ett snabbt och smärtfritt ryck rivit bort den ena ärmen från klänningen. Vi får väl se om singelärmen har någon chans att utkonkurrera den, vid det här laget, något uttjatade gudinneaxeln på röda mattan.

Efterlängtad


Praktikant-Josephine


Vi på Demoredaktionen är väldigt lyckliga just nu. Vi har nämligen fått en ny praktikant som ska vara hos oss de närmsta två månaderna. Josephine heter hon. Vill du veta mer om henne kan du kolla in en kort intervju som red ass-Louisa har gjort med henne på
Demobloggen.

Favorit i repris?


Madonna för Louis Vuitton S/S 09

Det ryktas om att Madonna är aktuell för en ny kampanj för lyxmodehuset Louis Vuitton. Med andra ord måste hennes
bensprattlande vårkampanj fått kassa-apparaterna att klirra.

Vad tycker ni, känns en ny kampanj med Madonna toppen eller botten?

Fascination


Världens bästa
bloggpåfund?

Jag är helt och totalt trollbunden av Lisa Corneliussons filmer där hon gör sig i ordning. Jag tror att det kan vara det bästa jag sett, någonsin, i bloggosfären. Be mig inte förklara varför men greppet känns genialiskt i all sin enkelhet. Att Lisa kvalar in som en av världens snyggaste människor gör visserligen inte konceptet tråkigare. Det är ju trots allt en universell sanning - att det alltid är roligt att titta på något fint.
Själv känner jag mig allt annat än fin idag. Efter en djävulsnatt börjar jag äntligen bli mig själv igen men, låt mig säga så här, jag är inte direkt sugen på att filma mig själv från topp till tå.

Kate Moss för YSL?


För ett par veckor sedan upptäcktes ett kamerateam vid Eiffeltornet i Paris plåtandes ingen mindre än Kate Moss iförd kläder från Yves Saint Laurents F/W 09-kollektion. YSL nekar att det rör sig om den stora höstkampanjen så nu går spekulationer kring om det kan röra sig om en parfymkampanj för YSL. Själv tycker jag att det är intressant att se hur de kommer att göra med babybulan. Kommer den att retuscheras bort? Den som lever får se...

Demo nr 5

Demo #5
Fotograf: Andreas Kock  I  Styling: Amanda Johansson


Nu finns nya numret av
Demo hos alla prenumeranter. Imorgon kommer det ut i butikerna. Vi välkomnar solen i ett härligt vårigt nummer fullt av tips på vad du behöver inför sommaren. Minns ni när jag var i Amsterdam och Antwerpen? I det här numret hittar ni en härlig guide till design respektive modemeckat.

Sista chansen


Demo #4
Foto: Julia Hetta  I  Styling: Stina Persson Helleday


På torsdag kommer ett nytt nummer av
Demo ut i butik. Med andra ord är det bråda dagar om du inte vill missa nr 4, vilket du förstås inte vill. Numret är fullspäckat av intressant mode att läsa om och inspireras av. Låt dig förfasas över modevärldens moraliska förfall och hänföras av vackra klänningar i drömsla kulörer.

Intervju

Bloggen "
Merry go round" handlar om vintage, handgjort och second hand. Vill ni läsa vad jag har att säga i ämnet så hittar ni en kort intervju med mig här.

In style of Little Edie?


Har Julia Restoin-Roitfeld med vänner drabbats av
Grey Gardens feber? Nog för att jag anade att det skulle brista ut en Little Edie-trend nu när HBOs spelfilm om Grey Gardens är högaktuell...
Skämt åsido, tydligen ville sällskapet gå in i en kristen ortodox kyrka men blev nekade inträdde på grund av deras kläder. Men, med lite hjälp av ett par Louis Vuitton- och Burberryscarfar löste de problemet. På något magiskt sätt lyckas de se vansinnigt fashionabla ut även med hucklen virade runt sig...Little Edie fabulous helt enkelt.

Vårkjolar


Bild: DN 12/4

I Söndags
tipsade jag om våriga kjolar i DN. Inspirerade mig själv till att bli sugen på någon härligt vårig liten sak. Ska nog ta en sväng förbi Bruuns Bazaar för att spana efter den här vid tillfälle.
Nu jobba - Shiiiit vad mycket man har att göra efter några dagars påskledighet.

Påsk


Så var påsken över för den här gången. Tiden har framförallt spenderats på att leta konst. Jag rekommenderar alla som är i Skåne på påsken att ta en tur
på konstrundan, den som är hyffsat insatt och besitter en viss mängd tålamod kan enligt min mening komma hem med riktiga fynd. Själv är jag mycket nöjd över två nya investeringar som gjorts.
Men all tid har inte gått åt till konstletande - härliga middagar (bland annat på mysiga Karlaby Kro), släktträffar, långpromenader på stranden och rent slappande har även fått en del utrymme. Skåne visade sig helt klart från sin bästa sida!

PS. Jag har gått runt i samma bylsiga cashmeretröja och halsduk precis hela påskhelgen. Hur skönt?


Påsk


Nu åker jag till
mitt kära Österlen för att fira påsk med familjen! Underbart! Vi ses på tisdag.

Ytligheter


Bilder: Jag och Eleonore på utflykt i mina barndomstrakter

Min lilla vän Eleonore lämnar Modette för att återgå till sina bloggrötter -
Ytligheter. Det känns stort och helt rätt om ni frågar mig. Kolla in Ytligheter och känn atmosfären i Eleonores underbara värld!

Lycka till med den ny-gamla bloggen min kära vän!

Kolla in bloggen

Vem vet?



Rodeo har frågat mig kluriga men intressanta frågor från kända musiktexter. Kolla in!

Något annat än mode


Även jag har hittat till den mystiska och fascinerande bloggen
Black Ascot. Är det på riktigt? Hur kan man plåta så vackra bilder? Kan man vara så olycklig? Finns det någon med en sån garderob i Sverige? Att vara anonym i Stockholm är omöjligt, talar det för att det hela är ett fantasifoster? Frågorna hopar sig.
Döm av min förvåning när jag upptäckte att jag fått ett mail från den mystiska bloggerskan där hon skrev att hon är trött på modebloggar, även sin egen, och att hon uppmanade även mig att i ett inlägg skriva om något annat - Vilka böcker jag gillar. Eftersom litteratur är mitt andra ben (det första är mode) kunde jag naturligtvis inte avstå utmaningen.

- Den högsta kasten, Carina Rydberg - Carina fascinerar mig något otroligt. Jag vet inte om jag älskar eller hatar. Min vän som har sommarhus i Möjatrakten brukar se henne med två gigantiska hundar, smalare än livet själv - olycklig?! Låg hon någonsin med Ernst Billgren?
- Moment 22, Jospeh Heller - En bok som måste läsas någon gång i livet. Den har en unik stil, logik och karaktär. Jag läste den för första gången för kanske 15 år sedan och återkommer ofta till den i mina tankar.
- Den hemliga historien, Donna Tartt - Ivy-league, en intellektuell krets ungdomar intresserade av klassisk grekiska och mytologi - allt spårar ur. Vad som kan vara den bästa romanen om ungdomar sedan Räddaren i nöden.
- Fallen, Joyce Carol Oates - Inget som Joyce Carol skriver är dåligt men den här boken absolut är en av de bättre.
- Tärningsspelaren, Luke Rhinehart - Hans liv styrs av tärningens nyck. En bok som fastnar och får en att tänka i nya banor.
- Den dagen kastanjerna slår ut är jag långt härifrån, Bodil Malmsten - I mina ögon en av de bästa böckerna i svensk litteratur. Maurice Lind - en av de bästa karaktärsskildringarna genom tiderna.
- Bonjour Tristesse, Francoise Sagan - Klyshigt men den här boken har verkligen en etablerad plats i mitt hjärta. När jag läste den första gången kände jag att den innehöll allt som jag kunde önska.
- Den allvarsamma leken, Hjalmar Söderberg - Lydia brukade bada ensam. Så inleds boken - say no more.
- Doktor Glas, Hjalmar Söderberg - Har man rätt att döda en människa för att rädda en annan? Motbjudande Pastor Gregorius karaktär biter sig fast.

PS. Det finns hur många böcker som helst som jag skulle vilja skriva om men jag tror att det här är ett representativt urval. Nej förresten, missa inte "The boy in the striped Pyjamas"

Anslagstavlan

Ovanför min arbetsplats här hemma hänger en anslagstavla. På den brukar jag hänga upp saker som passerar min väg Det kan vara saker som jag gillar eller har användning av för stunden. Idag kom jag fram till att den närmast fungerar som ett "stämningsmoodboard" för mitt nu. Saker som dyker upp adderas och saker som känns oaktuella slängs allt eftersom.

Jag funderar nu på att återkommande visa min anslagstavla, för att liksom visualisera hur nuet ser ut för mig. Låter det kul?

Den som tävlar han vinner


Vill du vinna denna mockajacka från Whyred?
Håll då utkik i Demo och på Hotspot framöver!


Idag har jag bland annat tillbringat ett antal timmar på
PUB för att hitta det bästa de har i sortimentet. Demo ska nämligen i samarbete med PUB ha en tävling där man kan vinna helt overkligt bra grejer. Bland annat kommer man att ha chansen att vinna vårens snyggaste mockajacka från Whyred.

Håll utkik efter mer information här på bloggen eller på Demobloggen.

Tillbakablick


Jag har rotat reda på
lite mer skohistoria. Ni minns väl alla Marc Jacobs surrealistiska klackar från S/S 09? Det visar sig dock att Marc Jacobs inte var först med ideén att låta klacken växa ut från fel ledd. Under slutet av 1958 var det nämligen under en kort period populärt med den här typen av klackar. Ovan ser ni ett par från okänd designer.

Vogue It


Vogue Italias senaste omslag med Eliza Cummings (Plåtat av Steven Meisel, förstås). Survival Mode - får mig att tänka på Robinson.
Överlevnadsmode.
Fint är det iallafall. Speciellt känslan av att pappret blivit stukat och vikt.

10 frågor till Karoline "Fashion Flash" Andersson


Det var längesedan jag ställde någon mot väggen med mina
10 modefrågor. Jag var nyfiken på vad Sveriges motsvarighet till Erin Wasson, Karoline Andersson, skulle svara. Varsågoda!

1. Vad kommer du att satsa på i sommar? Svarta cykelbyxor!
2. Ditt senaste köp? Ett svart transparent linne.
3. Beskriv din stil med 3 ord? Färglös, bekväm och svinbillig.
4. Har du någon oumbärlig skönhetsprodukt? Nästan alla mina produkter innehåller aloe vera. Jag har till och med aloe vera rakhyvlar! Så jag säger aloe vera.
5. Har du något stylingknep som alltid fungerar? Inte för att låta tråkig men … svart. Lager på lager! Och något så enkelt som en hatt.
6. Vilket modehus visade den bästa F/W09-kollektionen? Efter att ha sett Frida Giannini’s senaste höstkollektion måste jag nästan säga Gucci. Vanligtvis gillar jag inte Gucci men den här kollektionen innehöll snygga skor, läderdetaljer, mörka metaller, fina väskor och mycket svart.

7. Väskor eller skor? Jag äger fler par skor än väskor så … skor.
8. Ditt bästa köp någonsin? En svart kavaj. 124 kr på rean. Den har jag använt i flera år och den kommer förhoppningsvis att hålla ett tag till.
9. Majoriteten av din garderob består av plagg från? H&M herr. Alla mina basplagg kommer från H&M herr.
10. Har du något personligt fashion No no? Cowboy-looken är gräslig. Typ cowboyhattar och boots, usch!


Klacklösa skor


Många förundrades över Victoria Beckhams Antonio Berardi-skor som hon bar i höstas. Igår satt jag och bläddrade i en modebok,
Modets historia under 1900-talet, som jag fått av min kära mor. Jag hittade då ett par skor från den legendariska skodesignern André Perugia skapade 1937 som bygger på samma klacklösa princip som Antonio Berardis skor. Klacklösa skor är med andra ord inget nytt fenomen.

Kate Moss på Tars omslag skapat av Damien Hirst


Bild: Tar #2

Indie-konstmagasinet Tar frontar Kate Moss på omslaget. Mången gång har hon varit på magasinomslag men så här har vi  aldrig sett henne tidigare. Damien Hirst är mannen bakom verket. Damien är en av vår tids mest välkända och högst (över)värderade (?) konstnärer. Ni kanske minns hans
uppmärksammade verk, The Physical Impossibility of Death in the Mind of Someone Living, där han konserverade en haj i formalin? Numret verkar otroligt intressant. Man har låtit konstnärer angripa och betrakta mode samtidigt som man fått modefotografer att porträttera andra mer substansiella saker än kläder. Terry Richardson har till exempel fotograferat psykiatriker på deras kontor. Jag vill ha tidningen - undrar om den går att få tag på i Sverige?

Gant öppnar butik på PUB


Bilder: Gant har öppnat ny butik på PUB

Igår var jag på invigning av Gants nya konceptbutik som öppnat på PUB. I butiken kommer man att sälja utvalda delar av sortimentet men även gamla vintageplagg från Gant. Butiken känns lite härligt vintage på ett sätt som skiljer sig från övriga Gantbutiker. Själv blev jag otroligt förtjust i all fin rekvisita - böcker, jordglober, fina glasvaser, ramar. Butiken känns verkligen som ett lyft för Gant. Kolla in om ni har vägarna förbi PUB.

Carins skor


Igår hade Patriksson Communication pressvisning på höstkollektionerna. Jag fick se mycket snyggt. Bland annat de här
omskrivna Carin Wester-skorna. Jag kan intyga att de är vansinnigt tilltalande i verkligheten. Jag vill ha ett par. De höga stövlarna ligger nog högst i kurs men helst skulle man förstås stå som stolt ägare till de båda.

Maria Nilsdotter för Whyred


Bild:
Maria Nilsdotter för Whyred

Det är inte bara Acne som lanserar en smyckeskollektion i samarbete med en smyckesdesigner, även Whyred är med på smyckesbanan. Smyckesdesignern Maria Nilsdotter har designat en smyckeskollektion tillsammans med Whyred som kommer att släppas med höstkollektion. Som redaktionsass-Louisa på Demo uttryckte det - de påminner om en galen vetenskapsman på 1800-talet. Fint!

Full fart


Just nu sitter jag i redaktionsmöte på Demo. Stora planer smids. I eftermiddag ska jag på GANT-öppning på PUB sen blir det middag hos
Maria.

Blus: Zara
Byxor: Hope
Skor: Acne
Väska: Chloe
Armband: Från min söta vän Elin
Ringar: Gammal + Antikt, gammalt och nytt

Zara



Idag sa min dator upp sig, den hade helt enkelt fått nog. I panik inhandlades därför en ny dator på lunchen, innan dess hann jag även spendera lite slantar på Zara. En fin tunn blus som jag provat tidigare och en grön kavaj som är nästan en identisk kopia av favoritkavajen från Whyred, men grön då...

OBS! Så fort jag fått ordning på photoshop och lyckats rädda mina kära "Hotspotmallar" från gamla datorn kommer allt att se ut precis som vanligt här på bloggen. Tills vidare får ni nöja er med en något fattigare version av Hotspot.

Mina skönhetsprodukter


Vill ni veta lite om mina (knappt befintliga) skönhetsrutiner så kolla in på Glamour.se.

Fashion på auktion


Min duktiga och flitiga vän Beata jobbar på Stockholms auktionsverk där hon nu har styrt upp en Fashion-auktion. Nyckelplagg från 1960-talet fram till idag håller just nu på att samlas in. Så, sitter du eller kanske någon släkting på en
Paco Rabanne "metallic disc dress" eller kanske en av YSLs mondrianklänningar tycker jag att du ska kontakta Stockholms auktionsverk. Inlämning och fri värdering sker på Nybrogatan 32. Otroligt kul och spännande! Jag kommer att sitta med spateln i högsta hugg när det väl är dags för auktion. Du kan läsa mer om auktionen i Auktionstidningen som ges ut av Stockholms auktionsverk.