header to ads



Samma plagg på (o)lika sätt

Varje säsong är det ett antal plagg som blir favoriter bland världens stora stylister, de har därför en tendens att dyka upp i alla modemagasin av dignitet. Något trist kan tyckas, själv tycker jag dock att det är spännande att se hur olika, eller lika, man valt att styla samma plagg. Här kommer några exempel på plagg som vi minns från modejobben:


Versace S/S 07 Gold Dress
image2208

Övre raden från vänster:
Stylist: Joanna Blades | Magazine: Vogue Nippon June 07 | Model: Eugenia Volodina
Stylist: Ingela Klemptz | Magazine: L'Officiel Russ June 07 | Model: Elin S.
Nedre raden från vänster:
Stylist: Sasa Thomann | Magazine: Elle UK Feb 07 | Model: Leona Axelsen Ringström
Stylist: Belen Antolin | Magazine: Vogue Espana March 07 | Model: Inguna Butane

Här tycker jag att det är intressant att se hur olika stämningar man valt till den något futuristiska klänningen. Allt från romantiskt älvlikt (Elle UK) till ganska hårt och kantigt (L'Officiel Russ), själv föredrar jag nog det romantiska.

Balenciaga F/W 06 Cape
image2209

Övre raden från vänster: 
Stylist: Melanie Ward | Magazine: Harper's Bazaar | Model: Gemma Ward
Stylist: Patti Wilson | Magazine: Numero 75 | Model: Freja Beha
Nedre raden från vänster: 
Stylist: Alex White | Magazine: W Sept 06 | Model: Malgosia Bela
Stylist: Grace Coddington | Magazine: US Vogue July 06 | Model: Gisele

Även om man hört rykten om att Nicolas Ghesquire föredrar att hans plagg stylas lika som hans
ursprungsidé är jag ändå förvånad över hur alla valt att köpa hela konceptet från visningen med ridhjälmen och till och med de klumpiga skorna. Enligt mig kan det knappt räknas som redaktionella jobb... Annons?

Chanel S/S 07 Sequined Shorts
image2210
 
Övre raden från vänster:
Stylist: Mika Mizutani | Magazine: Flair I Model: Alison Nix
Stylist: ? | Magazine: Vogue Italia I Model: Suvi Konopen
Nedre raden från vänster:
Stylist: Kate Lanphear | Magazine: Elle I Model: Gwen Stefani
Stylist: Kate Phelan | Magazine: Vogue UK | Model: Bette Franke

De glittriga shortsen känns fantastiskt tacksamma att styla och visst kan man se vissa variationer men återigen har Flair och Elle valt att styla shortsen med samma kavaj som på visningen.

Kommentarer
Postat av: Maria

Vilket roligt inlägg! Du är outstanding. Fler av den varan tack.

2008-02-12 @ 11:27:23
Postat av: Louise Adolphson

http://www.rightnow.tjejsajten.se/category/567892/same-item-but-different-stylings_6544.htm ;)

Postat av: carla

mm fast, ofta då FÅR man inte byta, som du skriver ovan. det är knappast så att stylisterna är fantasilösa...

2008-02-12 @ 11:45:59
Postat av: hotspot

Maria: Tack :)
Louise: Bra letat efter Balenciaga-skorna
carla: Jo, jag är medveten om att modehusen ofta har åsikter om hur deras kläder ska stylas men det i sig tycker jag är skumt. Antingen lånar man ut sina plagg till tidningar och då får de göra det redaktionella jobb som de ska - om modehusen ska ha exakta åsikter om hur plaggen ska visualiseras så får de enligt mig köpa annonsplats. Annars känns det liksom ganska meningslöst med modejobb överhuvudtaget. Som sagt var...jag är medveten om att det är så det fungerar, men tycker att det är knas och mycket okreativt.

2008-02-12 @ 11:51:06
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Karoline

Ja, eller Balenciaga's blommiga från senaste vårkollektionen, vart har vi inte sett den? Men väldigt roligt inlägg det här tycker jag!

2008-02-12 @ 13:09:51
URL: http://www.thatshot.blogg.se
Postat av: Jessica

Vilket kul inlägg! Mycket intressant

2008-02-12 @ 16:27:25
Postat av: shifte

åhh första bilden på versace klänningen var vacker

2008-02-12 @ 19:16:54
URL: http://shaft.blogg.se
Postat av: Ida

Jag älskade de där shortsen.. är irriterad på mig själv att jag aldrig sydde dem när jag köpte tyg och allt. Kanske blir det paljettshorts ändå.. vi får se ;)

2008-02-12 @ 22:12:08
URL: http://www.fashionnerds.se
Postat av: top Chic.

Den Versace-klänningen har man ju sätt även på modell-Daria på fest.

2008-02-13 @ 02:15:07
URL: http://topchic.blogg.se
Postat av: Linda

Otroligt intressant inlägg! Mera sådant.
Dock en liten korrigering... Modellen i Chanels shorts heter Suvi Koponen ;)

2008-02-13 @ 09:56:04
Postat av: sandra

kul blogg om mode=)
brukar du vara inne på thefashionspot.com ?

2008-02-13 @ 10:02:15
Postat av: Luve

Är det någon som vet var man kan köpa versace klänningen?

2008-02-16 @ 21:08:55
Postat av: Juicy Couture outlet

Thanks for paying our attention to it and giving such a helpful information. Good post. Keep valid up.Really informative post. thanks considering sharing this article.

2012-05-18 @ 08:41:09
URL: http://www.newjuicycoutureoutlet.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:

Trackback
Links