Bonne Année kära bloggläsare!
Gott nytt år mina kära bloggläsare!! Själv skulle jag ha firat in det nya året storslaget med några av mina bästa vänner på en köldbiten och vacker ö i Stockholms ytterskärgård men eftersom jag inte har återhämtat mig helt från min sjukdom blir det till att stanna hemma. Men jag deppar inte ihop - jag har ju 2010 att se fram emot. Redan nu vet jag att det kommer att ske en del stora och spännande förändringar, bland annat med bloggen, men mer om det i det nya året. Nu vill jag bara önska alla er fina läsare ett riktigt gott nytt år! Jag är så glad och stolt över att jag har bloggvärldens smartaste, nyfiknaste och bästa bloggläsare! Fortsätt att komma med era initierade, ifrågasättande och roliga kommentarer - det är de som gör bloggen!!
Gott nytt år!
Kate Mossssss för Just Cavalli
Just Cavalli S/S 10 väljer Kate Moss (är de ensamma om det den här säsongen?)
Kate Moss har varit ovanligt frånvarande i vårens kampanjskörd. Hos Just Cavalli dök hon dock upp i en reklamkampanj som man med fördel hade kunnat lämna okommenterad. Kläder... Nej, jag väljer att inte säga något.
Vad var hett och vad kommer att bli hett?
På DN.se ser jag framåt och bakåt
Linnéa Jonjons körde en ordentlig genomkörare med mig för ett tag sedan där hon ville veta allt om 2009-års trender, vad som var signifikant överlag för modet under det första decenniet av 2000-talet och vad vi har att vänta av modet inför 2010. Nyfiken? Läs här.
Just det, i söndags listade jag även de mest inflytelserika stilikonerna under 2009. Kolla in det här!
...och jag listar även de största stilikonerna
Ok, sista, jag lovar....
Chanel S/S 10
Vad hände med bondgården och lantlivsromantiken?
Kampanjbonanza
Mulberry frontar Alexaväskan i den nya kampanjen. Jag är förvånad - not!
Älskar dock väskan så för att uttrycka mig på klassiskt bloggmanér - vill ha!
Georgia Jagger för Versace. Kan inte Christopher Kane bara ta över rubbet
på det där företaget. Det hade kunnat bli så bra!
När det kommer till YSL förväntar man sig fenomenala kampanjer, men även
om detta är riktigt bra och Natalia Vodianova är en favorit så når det inte riktigt ända
hem. Claudia Schiffer vid Hollywoodskylten slår detta med hästlängder!
D&G sneglar på Chloés kampanjer?
Chloé är ena hejare på att göra fantastiska reklamkampanjer. Detta verkar det som om även D&G tycker då deras vårkampanj för 2010, enligt mig, är en sämre karbonkopia av Chloés fantastiska S/S 07-kampanj.
Prada goes commercial
Prada S/S 10 av Steven Meisel
Ok, jag får sätta sjukvarandet on hold. Alla stora kampanjer har börjat rulla in på tfs. Prada kör en kommersiell vårkampanj där en väska får spela huvudrollen. Väskor och skor är ju trots allt nästan detta enda som folk faktiskt köper ur kollektionerna nu för tiden... Det är kanske smart men jag vet inte hur roligt jag tycker att kampanjen är. Lite kul är det dock med det av kapade huvudet. Det får mig att tänka på the good old blogging days...
Chloés vårkampanj
Chloé S/S 10
Fortfarande under isen men jag måste bjuda på Chloés fina vårkampanj. Retrokänsla - tidigt 80-tal. Raquel Zimmerman= fin. Jag tänker även på det Diane Keaton-inspirerade modejobbet i Vogue Paris när jag ser kampanjen.
Modejobb från Vogue Paris
Sicko
Jag är sjuk! Sjukt sjuk!
Jul
Go Elin!
Linn Fernström
Flickburen av Linn Fernström
Min man är helt enkelt bäst på att köpa julklappar. Igår fick jag en signerad litografi av Linn Fernströms Flickburen. Jag har varit fascinerad av Linn sen jag upptäckte henne för flera, flera år sedan (9 år?) och Flickburen är garanterat ett favoritmotiv. Utöver litografin fick jag massor av andra underbara saker: konst- och modeböcker (vi såg Salvador-utställningen på Moderna när jag fyllde år och Vogue Cover-utställningen när vi var i Paris), Dokumentären om Valentino (såg den igår, missa den inte), Doftljust från Byredo (Peyote Poem) och ett "vitrinskåp" från svenskt Tenn (inte exakt det på bilden men i samma stil). Kan det bli bättre?
Varm
Nu vankas det julmys på riktigt. Jag vill bara ha varma, mjuka och mysiga kläder på mig! Inget annat tolereras!
Halsband: Jag är inte döskallar men rent generellt så börjar de som symbol att återigen kännas ok efter den senaste döskalleslängen (när var det? 2006-2007?. Alexander McQueen håller iallafall fast vid dem.
Byxor: Dessa byxor från Sandro provade jag i Paris. De är underbara - som en blandning mellan mjukisbyxor och ullångkalsonger. Tyvärr så de inte underbara ut på mig...
Kofta: Den här luddiga mysiga koftan från Acne undrar jag varför jag inte köpt...
Topp: Jag vill ha min randiga Weekdaytopp varje dag, borde investera i ett alternativ (den på bilden är från Sandro även den).
Ring: Visst ser väl den här ringen intressant ut?! Jag minns dock inte var jag hittat den....
Skor: Och så mina nya skor - förstås! Nilson!
Bloggskor
Jag såg de här skorna i Lisas hall häromdagen. Jag frågade försynt var de kom ifrån och hon tittade på mig förvånat - "vadå, det är ju värsta bloggskorna ju, har du missat dem?". Det hade jag, men nu finns de alltså i ytterligare en bloggares ägo - 1299 kr på Nilsons (eller heter det Nilson? och var det kanske 1199 kr?).
Rodarte for Target
Rodarte for Target
Åh vad jag är ledsen att jag inte var i USA igår när Rodartes kollektion för Target lanserades...För övrigt var jag på Target när jag var i LA. Fy tusan vilken sunkig affär det är...lite förvånande att de har lyckats få till så pass många intressanta samarbeten. H&M är ju rena rama modehuset i jämförelse.
Alexander Wang S/S 10
Det sägs att detta är Alexander Wangs vårkampanj. Jag tycker dock inte att det ser ut som en kampanj - snarare som lookbookbilder. Snygga tjejer är det iallafall. För övrigt har jag börjat smälta lite för Alexander Wangs vårkollektion som har krupit sig på mig succesivt sen visningen. Jag skulle nästan våga gå så långt som att säga att det är Wangs bästa kollektion någonsin. Det känns som om han "gör sport" på en väldigt bra och modernt sett. Personligen tycker jag att sportreferenser lätt känns småtråkiga och ofta ganska osexiga men i den här kollektionen funkar det - verkligen!
Bästa Guccikampanjen
På tal om Guccikampanjer måste jag passa på att visa en väldigt fin Guccikampanj. Det här är enligt mig den bästa Guccikampanjen någonsin, kanske för att den känns mer Chloé än Gucci....
Glossy, glossy, Gucci
Gucci S/S 10
Foto: Mert & Marcus
Wild at heart
Helena Christensen - Vogue US 1991
Marlon Brando i filmen "The wild one" från 1953
Jag var besatt av 90-talets supermodeller när jag var ung. BESATT! Jag tror att modejobbet "Wild at hearts" i Vogue US september 1991 var ett av de första modejobb som verkligen bet sig fast i mitt medvetande och modeförtrollade mig. Det idag närmast ikoniska modejobbet inspirerat av Marlon Brando (och en släng Madonna, hey detta var ändå i början på 90-talet då allt var inspirerat av Madonna) var unikt då man samlade alla de största supermodellnamnen just då - Linda Evangelista, Cindy Crawford, Helena Christensen, Naomi Campbell, Claudia Schiffer, Tatjana Patitz, Stephanie Seymour och Karen Mulder. Jag är dock väldigt tveksam till om jag förstod referenserna på den tiden (eller Madonnakopplingen såg jag nog)... Jag minns dock att jag tyckte att bilderna var precis hur coola som helst! Idag när jag av en slump trillade över jobbet igen så såg jag att det är Grace Coddington som stylat det legendariska modejobbet. Det visste jag garanterat inget om back then.
Bildserien öppnade med en bild där alla supermodellerna stod uppradade
- lika mäktigt då som nu!
Heat
Beyonce lanserar sin första parfym i februari
Jag älskar Beyonce! Världens hetaste (!) kvinna ju. Men det blir nog ändå inget införskaffande av hennes nya parfym, med det visserligen passande namnet heat, som lanseras i februari 2010. Vanilj, Neroli, Magnolia, persika, mandelmacaroon och creme de musk - låter som en ganska söt och mäktig doft.
Lanvin S/S 10
Lanvin S/S 10
Varje säsong gör Lanvin kampanjerna som fastnar. Vårens kampanj är inget undantag. Blir Jamie Bochert säsongens kampanjmodell? Lisa utnämner henne till och med till årets modell. Jag tycker att det kanske inte riktigt går att ta den titeln från Lara Stone. 2010 däremot kan mycket väl bli Jamies år.
The catwalk cats
Hur har jag kunnat missa att Grace Coddington (tillsammans med Didier Malige) har gett ut en bok med namnet "The Catwalk Cats"? Bara titeln är ju underbar! Grace och Didiers liv och jobb genom deras katters ögon! Jag önskar mig, notera det! För övrigt ryktas det om att Grace Coddington har haft en tête-à-tête med regissören av "The September Issue", R J Cutler. Vågar man hoppas på en uppföljare med Grace Coddington i centrum?
När jag blir stor ska jag bli som Grace!
Esprit lockar med Daisy Lowe och Julia Restoin Roitfeld
Julia Restion Roitfeld för Esprit S/S 10
Ytterligare ett exempel där ett varumärke tror att ett par it-girls är allt som behövs för att göra ett klädföretag hett...
Daisy Lowe för Esprit S/S 10
Hot, hot, hot - Beige
Från vänster: A.F Vandevorst, Celine, Chloé
Fasen vad beige våren kommer att bli - på ett bra sätt alltså!
En till MJ-annons
"A Single Man" - Nominerad till tre Golden Globes
Tom Ford har regiserrat långfilmen "A Single Man"
Vogue Brazil
Är det bara jag som tycker att det är lite märkligt att Alber Elbaz på Lanvin agerar gäst-AD i senaste numret av Brazilianska Vogue? Hallå (?!?!), vart tog den journalistiska integriteten vägen? Hur mycket kan man sitta i knät på modeskaparna? Vad blir nästa grej? Miuccia Prada som chefredaktör på Italienska Vogue?
Madonna för Dolce Gabbana
Madonna för Dolce & Gabbana S/S 10
Hela havet stormar i modebranschen. Lara tar Madonnas jobb för Louis Vuitton men Madonna misströstar inte utan går glatt vidare till att fronta Dolce Gabbanas vårkampanj för 2010. Stefano Gabbana säger, i Italienska Vanity Fair, att valet var naturligt - "Madonna älskade den nya kollektionen" (dont they always....) och "trots sin makalösa figur äter hon gärna pasta" (yeh right!). Ja ja, jag gillar detta betydligt bättre än den närmast patetiska Louis Vuittonkampanjen från i höstas.
Toni Garrn in style of Lara?
Vogue Deutsch jan 2010
Är det bara jag som drabbats av total Larafeber, eller är inte Toni Garrn stylad till en total Lara-look alike på tyska Vogues januariomslag - som för övrigt är plåtat av duktiga Camilla Åkrans.
En kort fråga
Varför väljer man att ha en populär stilikon som Alexa Chung som frontperson i sin kampanj när man sen väljer att styla henne i någon ful och töntig stil som som hon aldrig skulle kännas vid i vanliga fall. Kids som gillar Alexa gillar henne för hennes stil så jag förstår inte hur modemärken kan vara så dumma att de tror att de kan sätta på henne vad som helst och att ungdomarna sedan ska tänka - Ah, det där måste jag ha för Alexa har ju på sig det.
Detta är ett mycket vanligt fenomen (det finns värre exempel än detta) och jag vill veta hur marknadsföringsmänniskorna tänker! Är det inte bättre att välja en frontperson vars stil faktiskt stämmer överens med varumärkets?
2009 året som gått - Modellerna
Vilka var modellerna förskönade vår värld under 2009?
Lara Stone - Det mest korrekta vore kanske att endast nämna Lara Stone i detta sammanhang. 2009 var helt klart hennes år. Kate Moss släng dig i väggen! Det har varit underbart men nu måste hypen snart avta innan till och med jag blir Lara-mätt!
90-talsikonerna - Claudia Schiffer, Helena Christensen, Eva Herzigova med flera har nästan jobbat hårdare än vad de gjorde när det begav sig på 90-talet. Riktigt kul och jag hoppas att användandet av "äldre" modeller inte bara är en tillfällig trend. Vi vill inte bara se 14 åriga benrangel från Östeuropa i tidningarna och på catwalken (!) - det hög tid att de gamla modellegenderna även återerövrar modevisningarna!
Sara Blomqvist - Det går bra för många av våra coola svenska tjejer just nu. Vi är förstås omåttligt stolta och glada här hemma. Sara, som nog är den som kommit längst, får representera hela svenskgänget i denna summering.
Glamour
Glamour januari 2010
I senaste numret av Glamour (januari 2010) har jag skrivit en artikel om hur svenskt mode egentligen uppfattas i utlandet. Vad har svenskt mode egentligen för status på den internationella modearenen? Missa inte!
Dree Hemingway för Valentino
Valentino S/S 10
Mert & Marcus har förevigat Dree Hemingway i Valentinos vårkpampanj. Är den inte väldigt, väldigt mörk för att vara just en vårkampanj (speciellt för att vara en vårkampanj för Valentino)? Jag undrar vad/var Dree hade varit utan sitt efternamn....
Blade Runner
Vogue Italia mars 1998 Foto: Steven Meisel
Elle France 2006 Foto: Stephane Sednaoui
Vogue Nippen augusti 2007 Foto: Solve Sundsbø
Tre relativt lika bildidér från tre olika editorials. Själv tänker jag omedelbart på Blade Runner när jag ser dem...
2 av 3
Love #3
Katie Grand kan tydligen inte låta bli att låta nakna människor pryda omslaget av Love. Nummer 1 och nu nummer 3. Varför? Lara Stone hade inte varit otippat omslagsval på någon annan tidningen men när det kommer till Love känns det onekligen inte självklart att välja modellen som frontar mest covers just nu....
PS. Sist på bollen ser jag nu när jag börjar surfa runt på favvobloggarna efter 1 veckas bloggläsarsemester. Så kan det bli...
Äntligen hemma!
Ett tag trodde jag att jag skulle få leva resten av mitt liv på olika flygplatslounger. Efter byte av flyg som var trasigt och försening av nästa flyg missade vi vårt connecting flyg till Stockholm från Chicago. Efter en halv dag på Chicagos flygplats skickades vi via Munchen (där vi fick vänta i ett antal timmar) hem till Stockholm. Dock utan bagage (som troligtvis fortfarande befinner sig i Chicago). Lägg lite jetlag på det... Men, det var det verkligen värt. Jag har haft det underbart LA.
Förhoppningsvis är jag lite mer på hugget i imorgon
Oj, vad detta känns avlägset....
Vårkampanjer
Här kommer iallafall korta kommentarer på två kampanjer:
Det känns ju bara för bra att de bytt ut Madonna mot Lara.
Jag är även otroligt tacksam över att de droppade afrokrullen i kampanjen
Jag kan inte sluta att tänka på Pradakollektionen S/S 08 när jag ser
ovanstående klänning från Marc Jacobs.
Apropå klänningar från MJ, jag är för övrigt kär i en tossigt dyr klänning som
jag såg i Marc Jacobsbutiken på Melrose Place häromdagen....
Shop 'til you drop
The First Lady
Jag har helt tappat kontrollen över dagar, tid och dygn här borta, men tydligen har Nobel gått av stapeln. Innan festligheterna tippade jag och Barbro Hedvall i DN om vad Michelle Obamas val skulle bli. Vill ni veta vad vi tror och vad vi tycker om Michelles stil generellt - kolla in här!
Den dagliga rapporten
fått in en skön dagslunk! Idag började jag dagen med att ta mig ner till Santa Monica för att
hämta "min" lilla bil (även kallad latinobilen) som jag lämnade där igår
Min kompis, Annika, hängde med mig tillbaka till hotellet där vi låg och slappade på taket i flera timmar
California dreamin'
Sen drog jag till mysiga Abbott Kinney blvd för lunch (på urtrevliga
Gjelinas) med en gammal kompis som bor här
Annika jobbar som frliansande nöjesskribent (bland annat för Chic) och jag kan
säga att jag igår var mer än avis när hon visade hur hennes LA-vardag kan te sig
Efter en urtrevlig (och lång) vinlunch drog vi till hippa och flotta Viceroy i Santa Monica
för mer vin, drinkar och tilltugg...
Sen hoppade jag in i en taxi och slocknade sött på hotellet. En perfekt dag helt enkelt...
Sunshine
Californication
Men, jag satte på mig min nyinköpta flanellskjorta och var så nöjd ändå.
På H&M hängde Sonia Rykiel-plaggen på rad...så jag var naturligtvis tvungen att köpa
några plagg (och lite andra saker på några andra butiker...)
För inte ens 400 kronor fick jag fantastisk pedikyr och manikyr - wonderful!
Shoppingtips - Confederacy på 4661 Hollywood Blvd. Bra grejer!
LA växer verkligen för var dag som går. En helt absurd stad på så många sätt men
det går helt enkelt inte att stå emot dess charm!
At the shore
Det blir mycket semesterbilder just nu och väldigt lite fashion. Jag hoppas att ni står ut!
Det är alltid lika underbart att se havet!
Det är verkligen otroligt skoj att bara åka runt och kolla på alla hus. Det är sjukt
att husen är precis så amerikanska som man föreställer sig att de ska vara. Du kan hitta allt från
"Hans och Greta"-hus till stora "Toscanska" villor och gotiska palats. Inget byggt innan 1930 - förstås
Lunch åt vi på Ivy at the Shore i Santa Monica
Mycket mysigt! Jag blev proppmätt på gränsen till illamående
Katsuya
Stockholm som serverar en fräsch och modern tappning av asiatiska rätter (nej, East räknas inte)
Du vet att du är i LA när det hänger fler paparazzis utanför restaurangen än fotografer på en
större biopremiär i Stockholm. Den enda kändisen jag såg var Ray Ramano (ha ha)
På hotellet finns massor av söta bulldogar, tyvärr inte levande...
Min dag i bilder
Det går inte att värja sig mot magin
Självklart var vi tvungna att åka upp bland kullarna för att spana in de
gigantiska, och ofta väldigt smaklösa, kåkarna
When in the States....drive a giant SUV (den går dock (!) på biobränsle!)
Vi åt lunch på The Bazaar som hör till SLS Hotel i Beverly Hills -
de galna svenskarna var förstås de enda som satt utomhus (ja, detta är utomhus)!
Bäst shopping i Beverly Hills hittar man, enligt mig, på Barneys,
men Pradbutiken var som vanligt något extra och bör spanas in (bilden)
Tillbaka från stan simmade jag 50 längder i poolen på taket - helt underbart!
Dags att göra sig i ordning, ikväll blir det middag på Katsuya. Det är helt sjukligt bra att ha semester kan jag meddela!
Hotspot i LA - Postcard
Live - utsikten från hotellbalkongen kl 06.00 i West Hollywood
Efter en 24-timmars resa, en hel del krångel med en GPS (Karolina ensam i en hyrbil med en trasig GPS snurrandes ute på Los Angeles gator, jo jisses...) och några ynka timmars sömn vaknade jag precis, redo att göra stan! Jag säger bara - Änglarnas stad nu kör vi!
La la land
Om drygt ett dygn kommer jag att sitta på den här balkongen och äta frukost. Vi hörs när jag korsat Atlanten!
2009 året som gått - Modefenomen
Summeringen av modeåret 2009 fortsätter.
Mode + Film - Förra året var det konstvärlden som hela modebranschen ville förknippas med, i år var det filmens magiska värld. Modehusen producerade egna kortfilmer och modeindustrin producerade filmer om modevärlden (i tätt samarbete med modehusen). Exemplen är så många att det inte ens känns lönt att börja rabbla exempel...
Twitter - 2009 var året då modebranschen började twittra. Om vi tidigare tyckt att modebloggarna är snabba med att föra ut informationen från visningarna så är det ingenting i jämförelse med den hastighet som twitterglada redaktörer på första raden sprider skvaller under världens modeveckor. Se bara Vogue Italias decembernummer.
Livestream - Visst har vi sett försök till livestreamde visningar förr men det känns ändå som om det var under 2009 som fenomenet fick fotfäste. Det blev succé när Alexander McQueen och Burberry livesände deras vårvisningar, en sån succé att den enorma trafiken ledde till teknikstrul. Trots vissa barnsjukdomar är konceptet naturligtvis framtiden och vi kan med största sannolikhet se fram emot att se allt fler visningar live från första raden hemma i soffan. Detta gäller troligtvis inte bara visningar - inom kort kommer nog de flesta händelser och icke-händelser att streamas.
Illustrerad önskeoutfit
Kommer ni ihåg önskeoutfiten från igår? Så coolt, Lisa blev så inspirerad att hon illustrerade hur kläderna skulle se ut på. Japp, precis så såg jag det framför mig. Tack Lisa!
Twitterinspirerat Vogue Italia
Vogue Italia decemberomslag 2009 är inspirerat av Twitpics
Vogue Italias decemberomslag förvånar. Christy Turlington, Gisele Bundchen, Kasia Struss, Lara Stone & Natalia Vodianova frontar det Twitpicsinspirerade omslaget som är plåtat av Steven Meisel (eller?). Enligt uppgift ska tidningens tema vara just Twitter, bloggar och internet, därav omslaget. Dagens outfit på Vogue Italia - who would have guest? Många uppdrörda röster menar dock att omslaget inte ÄR eller känns Vogue. Säga vad man vill, men Vogue IT är aldrig blyga att ta pulsen på aktuella fenomen.
Vad säger ni - bu eller bä?!
Dance
Annons för Givenchys nya parfym Dance
Givenchy lanserar en ny parfym, Dance. Det är märkligt med Givenchys parfymkampanjer, de kommunicerar något helt annat än det Riccardo Tisci skapar för Givenchy. Får inte Riccardo Tisci vara med och leka när det kommer till parfymerna? Sträcker sig hans kreativa chefskap inte till de kommersiella grejerna som måste sälja på riktigt? Blir inte kunden förvirrad av dessa totala stilkollisioner? Eller kan det vara så att Givenchys parfymkunder inte har någon uppfattning om vilket uttryck klädkollektionerna har? Det sägs ju ofta att modehusens klädkollektioner endast kommit att bli dyra marknadsföringskanaler för att sälja mer parfym och kosmetika, men borde inte den marknadsföringen iallafall stämma överens någorlunda med den målgrupp och känsla som man förmedlar i huvudprodukten, parfymen? Den här kampanjen är visserligen inte fullt så Givenchyfrånvänd som kampanjen med Liv Tyler som lanserades 2007. Jag är förvånad. Går det verkligen att driva ett varumärke med två så fundamentalt olika inriktningar - Riccardo Tiscis svarta och hårda stil parallellt med parfymkampanjernas docksöta flickor? Även Givenchykampanjen för parfymen play med Justin Timberlake förvånade mig.
Kampanj från 2007 med Liv Tyler för parfymen Irrésistible
Veruscka
Vad tror ni att jag vill ha på mig? Långkjol förstås!
Vit blus: från YSL
Kjol: Chloé (om man ändå hade råd...)
Halsband: H&M kommer med massor av fina smycken i vår!
Guldskärp: YSL
Skor: Roliga varianter av Surface to Airs hypade skor
Glasögon: Åh vad jag vill ha ett par nya bågar. Persol
Nagellack: OPI
My bag
2009 året som gått - modehusen
Det går trender även i modehus och designers. De här stod högst i kurs under 2009.
Balmain - När Balmains vårkollektion för 2009 briserade över modevärlden skulle ingenting någonsin bli sig likt igen. Plötsligt skulle var och varannan människa ha varit redo att slanta upp ca 50 000 kr för ett par slitna jeans om de bara hade resurserna. Den utbredda idoldyrkan till franska Vogue, vars uniform bestod av Balmainplagg, bidrog naturligtvis till den närmast absurda haussning av en stil som i grunden egentligen är föga ny eller kreativ. Klädkedjorna klappade i händerna av förtjusning åt de lättkopierade plaggen som helt plötsligt blev lika hett byte på den breda marknaden som vatten i Sahara. När vi nu går in i 2010 stänger vi troligtvis Balmainboken, om de inte visar att de kan leverera något annat än glittriga miniklänningar och kavajer med markerade axlar det vill säga.
Alexander Wang - Alexander Wang förkroppsligar vad som kommit att kallas "modebloggstilen" i medier och på bloggarna. Den nonchalanta, lite trasiga och något androgyna vardagsstil som den amerikanska designern har gjort till sin träffade mitt i prick på många små modeblogghjärtan. Anledningarna till det är nog många - stilen är tuff och nonchalant, den går med enkla medel att kopiera och den attraherar svensken som gärna klär sig funktionellt, färglöst och anspråkslöst. Visst känns det som om den typiska Wang-stilen har peakat och är på väg att tyna bort i det nya decennieskiftet som står för porten?!
Givenchy - År 2009 var svart och hårt. Hårdast och nattsvartast av dem alla var Givenchy som hyllades av såväl de kräsnaste av modejournalister men även de glättigaste av shoppingivrarna. Lack, läder, chaps, mördarklackar och denim - en dundersuccé som åter satte Givenchy på modekartan.
Sound of Music
Harpers Bazaar March 2008
Jag har ju en förkärlek till modejobb med tydliga referenser. Det här jobbet som publicerades i Harpers Bazaar UK mars 2008 var ett sånt jobb som fastnade direkt. Eva Herzigova gestaltar Maria och Terry Richardson (otippat eller hur!) har tagit de filmiska bilderna. Det är nästan svårt att hålla isär vad som är bilder ur modejobbet och vad som är bilder ur filmen...
De övre bilderna är stills från filmen och de nedre bilderna är från modeserien i Harpers Bazaar
Måste hitta
Jag måste införskaffa en långkjol och det är snarast. Ska vi slå vad om att det kommer att vara ett sånt plagg som är omöjligt att få tag på just nu men som kommer att tapetsera väggarna på varenda klädkedja om bara några månader? Självklart vill man ju hitta den perfekta innan dess. Det är ju en del av sporten. Jag har stora förhoppningar om att den ultimata långkjolen kan stå att finna i LA.