header to ads



Hotspot top 10 - F/W 07

Hotspot Top 10 - F/W 07

Som bekant är det något av en
tradition att jag kort efter det att sista ljuset har släckts på catwalken i Paris listar mina favoritkollektioner för säsongen. De bästa av de bästa den är säsongen var enligt Hotspot:

1. Marni - Jag är helt Marnifrälst just nu. De ar verkligen hittar formen! Hur kan något som är så enkelt ändå vara så genialt och hur kan något så sportigt vara så chict? Skulle jag få välja ett märke att klä mig i under hela hösten och vintern 2007 skulle det bli Marni!
2. Prada - Miuccia kombinerar  färger och material på ett sätt som sannerligen visar att hon är en av modevärldens kommande legender. Mossa, sten, bark och lava - helt fantastiskt men bitvis kanske lite svårburet!
3. Chloé - Paolo Melim Andersson gör helt rätt. Han ändrar formen på Chloé men inte utan att tappa bort varumärket. Det nästintill konceptuella användandet av svart, orange och vitt  går helt klart hem. Jag är även mycket positivt inställd till de fina grafiska mönstren. Kritikern kanske skulle säga att det var lite väl mycket Marni men det går att blunda för.
4. Christopher Kane - Det är så underbart att se något så särpräglat och individuellt! Själv dras mina tankar till medeltiden med de mörka röda sammetstygerna och de hårda läderrustningarna. Klännignarna är bortom denna värld!
5. Burberry Prorsum - Christopher Bailey har verkligen hittat sitt formspråk men det utan att stagnera. Han utvecklar och förändrar varumärket men det är ändå alltid så signifikant för Baileys Burberry. "Täckjackorna" är dreamy dreamy! Täckjackor är förövrigt något som jag tror STORT på!
6. Proenza Schouler - Hamnar ofta på listan men hur underbara är sen inte färgerna och skärningarnaden här klänningen och den här och den här..... Och framförallt den HÄR!
7. Bottega Veneta - Det känns nästan som om BV har en stående plats på Hotspots lista. Den här klänningen förklarar allt!
8. Behnaz Sarafpour - Jag kan inte ritkigt sätta fingret på vad som tillatalar mig så mycket med den här kollektionen. Former som dessa måste dock uppmuntras! Jag uppskattar verkligen när man utan att skrika kan förmedla något väldigt kraftfullt - allt behöver inte alltid vara övertydligt!
9. Nina Ricci - Olivier Theyskens första kollektion för Nina Ricci var en hit. Det som tidigare kanske kan ha uppfattats som aningen lamt har han lyckats uppdaterat men med bibehållen sofistikation!
10. Preen - Hur lyckas man skapa plagg som ser så "rena ut". Återigen är det formen som står i fokus. Färgvalen är inte heller att förakta! 90-talsreferenserna är så tydliga (Thierry Mugler?!?!?!)!

Vilka kollektioner ligger er närmast om hjärtat?

Kommentarer
Postat av: Frida & Fabulous

Nina Riccis såg jag på style.com för ett tag sedan - och oj vad jag blev förälskad! Har aldrig varit speciellt förtjust i märket förut men hittade många godbitar denna gång!

Postat av: Fashionable Gossip

Chloé är jag inte sa förtjust i. Känns lite väl grunge för min smak, men pa rätt person ser det killer ut! :)

2007-03-15 @ 10:21:47
URL: http://fashionablegossip.webblogg.se
Postat av: Smartasmia

Jag är väldans inne på Marni själv...fast mest kär är jag i Future Classics s/s 07..:-) Fina bilder ovan!

2007-03-15 @ 10:41:09
URL: http://monokel.blogspot.com
Postat av: hotspot

Frida & fabulous: Ja Oliviers premiärkollektion för modehuset är verkligen fin!
Fashionable Gossip: Jag som tycker att den är suverän, älskar den boxiga formen och blandningen av blanka och matta material...och de fina mönstrena!
smartasmia: Jag har i dagsläget lite blandade känslor för Future Classic... Men MArni kan man inte annat än att älska :)

2007-03-15 @ 11:51:27
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Ida

Burberry Ps. kollektion för män var helt klart en stor favorit för damer så har jag faktiskt inte uppdaterat mig så mycket sen det var vecka i Paris men jag vet att jag gillade Luella (som vanligt dock lite svagare än tidigare) Anne Demulester var som vanligt svart och intressanta former,C. Kane är ju inte helt fel skulle jag vilja säga. Gillar blandade outfits lite här och var som Daryl Ks latextights, skyhöga lackkängorna hos Chloé och Alexander Wangs slappa casual look.

2007-03-15 @ 13:37:23
URL: http://www.fashionnerds.se
Postat av: julia

Yigal Azrouël ligger mig varmt om hjärtat, lager på lager, tunna tröjor, volymiösa kappor och korta jackor. Dock var Spring 07 kollektionen snäppet vassare. Men jag kan tänka mig att det är lite för enkelt för Hotspot ha ha ;)

2007-03-15 @ 15:42:58
URL: http://juliie.blogg.se
Postat av: hotspot

Ida: Jag har sjukt dålig koll på herrkollektionerna... Jo det håller jag med om att det ofta kan finnas specifika plagg eller "outfits" som man faller för i en kollektion!
julia: Åh, jag älskar ju enkelt och jag gillar Yigal Azrouël jättemycket!

2007-03-15 @ 16:10:30
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: stanley

det är så coolt med marni, de bryter mot alla "regler" för ett lyckat lyxvaruhus. de har inga klassiker som återkommer, de visar ingen label utåt, de gör ingen reklam och har inga reklamkampanjer, ingen marknadsföreing, de gör inga utomstående designsamarbeten. de håller sig inom familjen och skaffade en webbshop (tillsammas med yoox.com) när dottern till consuela sa att det behövdes. de är nog också det mest kopierade märket av långpriskedjor. men ändå, helt fantastiskt, älskat och känns igen på en gång. där kan man snacka om begåving inom företaget!

2007-03-15 @ 19:48:17
URL: http://stanley.webblogg.se
Postat av: åsikten

Gillade massor Proenza Schoulers kollektion.

2007-03-15 @ 20:30:08
URL: http://asiktenojag.blogspot.com
Postat av: linnea.

Föredrar helt klart Burberry Prorsums kollektion, men även många av de andra "favoriterna" tillhör mina favoriter. Tror förresten också på täckjackorna, riktigt riktigt riktigt snyyyyggt!

2007-03-18 @ 12:30:33
URL: http://linneaah.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:

Trackback
Links