header to ads



Hotspot kontemplerar - Den fria modeviljan!

image2294
Så var det återigen dags att ge sig ut på barrikaderna för att ventilera mina personliga modetankar!

En gammal bloggkäpphäst har
återigen blommat upp i bloggvärlden. Modebloggar leder till köphets där de stackars icke-tänkande läsarna blir hjärntvättade att handla en massa saker mot deras vilja. Värst är naturligtvis de modebloggare som köper "dyra" saker för då blir lockelsen extra stor och ha-begäret ohanterligt. Likt en diktatur bör därför inhandlandet av dyra produkter minimeras, eller allra helst elimineras från bloggarna så att de försvarslösa bloggläsarna slipper må dåligt över att se alla kläder som de inte har råd att själva köpa.
För mig är detta sätt att tänka på förbryllande och rent ut sagt nedvärderande, både mot mig och mina läsare. Jag skriver min blogg för att den ska informera, underhålla och framförallt inspirera, inte för att medvetet piska upp till masspsykos där inbillat köptvång är den naturliga följden. Det har enligt mig absolut ingenting med mode att göra, i alla fall inte mode i den betydelse som jag vill tillskriva ordet.
Mitt liv handlar till stor del om mode och har så gjort i många år, av naturliga skäl konsumerar jag därför mode, inte i obscena mängder men för summor som för vissa kanske anses ansenliga. Att jag omöjligt kan förstå varför det anses mer omoraliskt att handla en klänning för 2000 kronor än en för 200 kr är ett resonemang som jag fört tidigare så det är inget jag behöver gå in på igen.
Det som intresserar mig i den här diskussionen är det ansvar som läggs på mig och vissa av mina bloggkollegor. Ett ansvar som innebär att jag borde ändra mitt konsumtionsmönster för att framstå som "ett bra exempel". Personligen anser jag mig ha en god insikt i mitt konsumerande och mina val vad det gäller nya inköp är ofta väl övervägda och grundligt genomtänkta. Utan att klappa mig själv på axeln för mycket måste jag säga att det är något som jag själv anser som något positivt. Hur vi gör våra val är dock individuellt och anledningarna till att vi gör dessa val är likaså personliga. Hur vi motiverar våra köp är därför enligt mig upp till var och en och dessa motiv baseras naturligtvis på den enskilda personens förutsättningar, önskningar, smak och tycke.
Avslutningsvis vill jag understryka att jag aldrig medvetet försöker få andra att imitera mitt köpmönster, det vore inget annat än tragiskt och hämmande. Jag visar mina kläder och mina köp på bloggen för att det är ett uppskattat inslag och jag kommer så även att göra i framtiden, det behöver inte betyda att alla slaviskt vill ha det som jag har eller utan reflektion omedelbart måste inhandla detsamma. Jag har heller inga som helst avsikter att ändra mitt köpbeteende då det enligt mig är väl berättigat och ytterst kontrollerat.

PS. Jag är medveten om att detta inlägg kan väcka debatt, vilket jag gladeligen uppmuntrar. Jag vill dock förvarna er om att jag av tidsbrist kanske inte hinner bemöta alla era kommentarer. Jag kommer dock att ta del av alla kommentarer med stort intresse och svara på så många som möjligt!

Kommentarer
Postat av: Sara

Jag tror att det var din vän Eleonore som sa något i stil med "att jag skulle ha ansvar för mina läsare är som att en rockstjärna skulle ha ansvar för sina fans". Jag håller med er - ni har inte ansvar för någon.

Postat av: catharina

Håller helt med om att ni inte har något ansvar, den del av nätet som ni utnyttjar är lika fritt som alla andra delar! Däremot har jag börjat märka att allt fler börjar protestera mot bloggandet, eftersom allt blir så ytligt på grund av snabbkonsumtion. Alla vet ju vad Prada ska designa innan hon själv vet det..! Frågan är hur länge det här med modebloggandet kommer att fungera, kommer det komma en motreaktion? Å detta är ingen kritik mot din blogg, jag läser den ständigt och jämt med stor glädje!

2008-03-11 @ 13:46:34
Postat av: Fredrik

mmm

2008-03-11 @ 13:48:15
URL: http://www.fredrikfredrik.webblogg.se
Postat av: gabbi

Hej!
Håller med dig helt óch hållet. Har en fråga angående en parkas du hade på bild i elin klings blogg. jättesnygg, har letat efter en sådan. Finns den att få tag på,vart är den i från? tacksam för svar!

2008-03-11 @ 14:07:46
Postat av: Totalt ansvarsfri

Nej jag håller inte med om att din shopping skulle vara anmärkningsvärd...sen du quittade ditt dayjob och blev frilansande vaddunuär är det väl knappast fråga om lyxshopping för din del? Mest bara rea- och outletfynd, vad jag kunnat utläsa av bloggen sen en bra tid tillbaka. Men du kanske är som Engla, "det man ser i bloggen är bara en liten del"? :)

2008-03-11 @ 14:10:01
Postat av: Emma

Det är förvånande att det fortfarande är nästan provocerande att skriva om mode och trender, trots att det idag är en såpass viktig industri. Det känns som om det fortfarande lever kvar en uppfattning om att mode är ytligt och nästan fult att engagera sig i. Själv tycker jag att det är uppfriskande att du, Eleonore och många andra lyckas skriva om mode och annat på ett smart, inspirerande och intressant sätt. Precis som du skriver; vi läsare kan tycka det är intressant att ta del av det du skriver men detta betyder absolut inte att vi är hjärntvättade idioter som inväntar någon annans order att följa. Tack för att du försvarar oss ;)

2008-03-11 @ 14:36:38
Postat av: Victoronia

Tycker inte att detta är speciellt anmärkningsvärt. Att framstå som ett gott exempel, är bara en stämpel man sätter på sig själv. Till syvende och sist handlar det om en själv och ens egna beslut oavsett vad det gäller. Folk får ansvara för sig själva och sin konsumtionspåverkan. Du och andra modebloggare bidrar i huvudsak till kunskap och inspiration, vilket inte borde resultera i att kontokortet plockas fram. Det finns så mycket fint man kan göra med små medel.

2008-03-11 @ 14:54:00
URL: http://victoronia.blogg.se
Postat av: Maria

Men ändå om du självklart inte uppmanar till köphysteri måste du väl ändå förstå resonemanget på Monokel, att om man dagligen matas med collage och köp från lyxmärkena blir man lite avtrubbad? Modebloggar och tidningar är båda medverkande, men det är ingen skuld som läggs, bara ett konstaterande.

2008-03-11 @ 15:03:45
URL: http://mi-spot.blogspot.com
Postat av: anna

Monokel-Mia skriver kloka och tänkvärda ord. Eftersom vi lever i ett konsumtionssamhälle känns det lite skevt med shoppingbloggar, där bloggarna lägger ut vad de har köpt. Men då de flesta som har en "modeblogg" inte har någon utbildning inom mode annat än självlärda blir ju
bloggarna därefter; inte mycket kvalitet alltså. Men dock underhållande!

2008-03-11 @ 15:07:14
Postat av: hotspot

Sara: Ha ha, jo visst var det Eleonore som sa det :)
catharina: Vad globalisering och ökad kommersialism gör för världen och som sagt var en intressant diskussion där jag själv ställer mig frågande och vetgirig på många sätt. Bloggar må vara en del av detta och du kan ha rätt. Mitt intresse för mode kommer dock aldrig att slockna och jag har svårt att se den dagen då jag kommer att sluta skriva om det på ett eller annat sätt.
Fredrik: ?
gabbi: Den är från Rules by Mary och finns i butik nu
Totalt ansvarsfri: Personligen tycker jag precis som du att jag har en ganska kontrollerad konsumtion som är allt annat än konsumtionshetsande men allt är ju relativt så för vissa kanske den uppfattas så. Jag lägger upp nästan alla mina köp på bloggen.
Emma: Jag håller helt med. En gammal parallell att dra men jag förstår inte skillnaden mellan ett modeintresse och låt oss säga ett bilintresse? Varför är det ena mer moraliskt danande och ytligt än det andra? Men...det är en helt annan diskussion som jag gärna tar upp i framtiden :) Tack för fina komplimanger och jag är övertygad om att mina läsare är bra mycket mer insiktsfulla än vad många vill göra gällande!
Victoronia: Visst kan man vilja framstå som ett gott exempel och även om det inte är mitt mål så handlar jag alltid efter min personliga etik och moral och hoppas naturligtvis att även andra försöker leva på ett sätt som de kan motivera. Men precis som du skriver är jag av åsikten att alla till syvende och sist bär ett ansvar för sig själva och sina handlingar. Mitt mål är att folk ska kunna njuta av mode på samma sätt som jag gör och att det inte alltid behöver njutning i form av nya köp! Många gånger bloggar jag om saker som aldrig skulle rymmas i min eller någon annan normal människas budget vissa tycker att det är tråkigt, själv tycker jag att det kan vara njutning även om det inte är överkomligt och "köpbart"

2008-03-11 @ 15:07:20
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Angie

Ja men det är väl ändå lite typiskt Sverige att se människor som offer. Svenska samhället är väldigt bra på att leka "storebror" och jag håller med dig om att det är väldigt nedvärderande mot dig och oss som läser din blogg att inte vara betrodda med en egen vilja.

2008-03-11 @ 15:08:46
Postat av: hotspot

maria: Själv känner jag mig inte det minsta avtrubbad även om jag läst modemagasin i över halva mitt liv och modebloggar så länge de existerar. Som jag skrev tidigare - bara för att man lägger upp en bild på ett fantastiskt plagg som är på tok för dyrt för ens budget behöver det inte betyda att man kan njuta av det ändå - utan att omedelbart vilja inhandla det?
Anna: Jag tycker ofta att bloggar får bära hundhuvud för alla problem med dagens konsumtionssamhälle, en bedömning som jag inte finner helt rättvis. Visst kan de vara en del av en modern livsstil som utvecklats sedan industrialiseringen men knappast bära ansvar för att världen och vår konsumtion ser ut som den gör idag...

2008-03-11 @ 15:12:32
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: TA

Jamen hallå, det ÄR ju många som läser modebloggar som helt klart har det lite vajsing med den där egna viljan. HUR många gånger har man inte läst den ängsliga frågan "kan jag ha...?" i olika kommentarsfält.

Fokus ligger ju liksom på vad som är INNE och RÄTT i väldigt många av de stora modebloggarna, jag får inte helt ihop det med den fria viljan men någon kanske kan förklara?

2008-03-11 @ 15:12:39
Postat av: hotspot

Angie: jag håller helt med. Det finns inga som nedvärderar sig själva som svenskar. Vi behöver någon som håller oss i handen konstant annars finns risk att vi blir duperade in i massor av farliga situationer som inte kan motstå. Utbilda folk och ge dem förtroende att tro på sig själva och sina motiverade val så behöver man inte vara så orolig för att folk ska bli förledda av både det ena och det andra.

2008-03-11 @ 15:15:09
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: catharina

Förresten...helt annat; din DvF-klänning, blev du nöjd med den? Har också hittat den på nätet och jag tycker mönstret är så fint? ´Är den för fin för vardag? Är ny på klänningsfronten..!

O jag lovar, du bidrar inte till köphets om su svarar, har kontroll över min plånbok! ( Eller ja, allt är ju relativt..!)

2008-03-11 @ 15:16:37
Postat av: hotspot

TA: Själv roas jag av trender i allra högsta grad och att säga att jag inte påverkas vore både naivt och dumdristigt. Däremot håller jag med om att det är väldigt tråkigt att folk ser mode som någon regelbok som man måste följa. Vill man följa en trend för att man gillar den och tycker att den passar på ens stil/personlighet så är ju det skoj, vill man inte det är det naturligtvis helt ok också. Cowboyboots må vara hur ute som helst men jag kanske älskar dem över allt annat och har haft dem i hela mitt liv, då ska man naturligtvis inte bry sig ett skvatt om vad någon annan säger. Bara för att det finns trender och det rapporteras om dem behöver det inte betyda att man ska följa alla slaviskt!

2008-03-11 @ 15:18:54
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: hotspot

catharina: Jag älskar min dvf-klänninge, mönstret är som sagt var underbart. Trodde att jag skulle använda den till vardags med stumpbyxor och kofta men det har inte blivit så, plockar fram den när det är lite festligare tillfällen :) Ha ha, ja allt är ju relativt, det håller jag verkligen med om!

2008-03-11 @ 15:21:21
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Anonym

Alltså: man ska ha LITE fri vilja...? Eller RÄTT fri vilja?

"Lite rätt fri vilja, stor budget och inget ansvar" - en bra catchfras till en modeblogg. Nu får ingen sno den bara!

2008-03-11 @ 15:21:59
Postat av: hotspot

Anonym: Antingen är det jag som är efterbliven eller du som formulerar dig dåligt för jag förstår mer eller mindre ingenting av det du försöker få fram utöver att du försöker vara lustig.

2008-03-11 @ 15:26:55
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Smartasmia

Bästa Karolina,
Hmm...tycker väl inte riktigt att jag gav så mkt av "den gamla bloggkäpphästen" i mitt inlägg. Det handlade främst om varför Norrback verkade ha dissats efter modeveckan. Men jag fick en helt okej förklaring av Modette-Maria sen. Precis som du älskar jag mode och tycker att det är helt upp till var och en att sedan avgöra vad man trivs i. Vare sig det kommer från ngn kedja eller från fina gatan. Eller vintage. Det hoppas jag att jag har gett sken av på Monokel hittills:-)

Det jag menade när jag tog upp dig och Eleonore som exempel var, precis som jag skrev, att jag ibland tycker att det blir lite "hetsigt" med mkt av dagens köp och vad jag köpt. Jag menar inte att ni inte får shoppa; tvärtom! Det jag menar är att jag är lite tveksam till om det ger så bra signaler till kanske ffa unga tjejer att det handlas så mkt. Någonstans tror jag nog att du också förstår vad jag menar (hoppas jag!) - att vara lite försiktig när man har en stor läsarskara om att basunera ut vad man köpt. Inte så mkt om hur dyrt det var. Mer kvantitet. Även om det i Eleonores och ditt fall är hyfsat dyra köp (precis som jag skrev köper även jag hyfsat dyrt för det mesta, men jag lägger inte upp allt (t o m fast jag inte riktigt är uppe i - hoppas jag - någon större mängd plagg/år) som jag handlat just för att inte ge fel signaler.

Nu tror jag inte heller att dina läsare inte kan tänka själva. Men, som jag också skrev, visst påverkar ni och visst påverkas folk. Jag känner inte hälften av mina läsare och jag är ändå en liten bloggredaktör. Jag skulle inte må bra själv av att veta att jag kanske skulle kunna få någon att känna sig "undermålig" eller fattig eller vad det nu kan handla om.

Du skriver att du inte medvetet skulle göra ngt som att få andra att imitera ditt köpmönster. Det förstår jag, men kan du verkligen gå ed på att du inte gör det i a f? För visst sjutton påverkas man, kanske ffa som lite yngre, av vad andra tycker, gör och skriver. Ett litet vuxenansvar, bara:-). Så. Jag hade nog hoppats att du skulle ta det mer som en konstruktiv kritik, precis som jag skrev till Modette-Maria och -Eleonoere. Men kanske blev det nu inte så. Vilket är synd.

Hoppas att du förstod vad jag ville få fram i min kommentar nu. Sammanfattning annars (eftersom jag kan ha en tendens att svamla ibland): vad jag ber om/tipsar om är en lite mer "avhållsam" inställning till shoppande då det kan tolkas som om man "måste" ha det och det. Du brukar ju själv skriva om att du kan få dina "cravings". Min gissning är att du även ger några "cravings" hos några läsare som möjligen är lite osäkra på sig själva. Precis som jag är ibland - fast jag är lastgammal:-) Och det var definitivt inte menat som en förolämpning - det hade jag nästan hoppats på att du inte skulle ta det som.

Ha en bra dag, sistah, och sköt om dig.
/Mia

2008-03-11 @ 15:36:48
URL: http://monokel.blogspot.com
Postat av: Minna

Oh la la.
Fortsätt som du gör, inga konstigheter.
Du är grym Hotspot!

Alla tar väl ansvar för sig själva.
Keep up the good work!
kram Minna

2008-03-11 @ 15:48:03
URL: http://www.spanbloggen.se
Postat av: Smartasmia

Ahhh...jag ger upp:-) För den här gången. Trist att mitt budskap inte gick fram. Seriöst. Jag vill bara göra några avslutande "pekningar":

Tråkigt att jag gav intrycket för dig av att jag tror att du var upprörd - det trodde jag inte. Förrän tills nu.

Både i mitt inlägg på Monokel och i min kommentar ovan understryker jag att jag inte anser att du eller dina läsare är - som ngn uttryckte sig ovan "idioter". Nästan lite som att läsa in saker som inte finns där. Självfallet får du göra dina kollage, inspirationsbilder, etc...det jag som sagt ville åt var att jag känner en viss oro över att det finns folk som inte mår bra av att läsa om hur mkt andra handlar. Bara så. Och igen - att mitt inlägg handlade mest om Norrbacks lilla ev. "dissning". Och jag tycker nog inte att mitt ev. undanhållande av ev. inköp inte är ngt "smusslande eller hymlande". Då har du missuppfattat mig. Igen. Trist!
Skål gutår ändå:-)

2008-03-11 @ 16:01:27
URL: http://monokel.blogspot.com
Postat av: Emma

Jag ser det som inspiration. Ibland köper man något som man har sett på en modeblogg. MEN om det är något som jag absolut inte tyckte om innan jag såg det, lär jag heller inte göra det bara för att jag skulle se det tex här.
Om ni inte skulle få visa kläder osv eftersom det ska "hjärntvätta folk att köpa" så kan lika bra hela modebloggssystemet läggas nu. Tror ni förstår vad jag menar. Jag ser då inget fel alls i att få inspiration, det är bara kul.

2008-03-11 @ 16:02:37
Postat av: hotspot

smartasmia: Visst förstår jag vad du menar men jag håller inte med - alls! Jag är inte irriterad eller upprörd eller någonting. För mig är det dock helt otänkbart att försöka "skydda" mina läsare mot något som jag själv anser vara ofarligt... Uppenbarligen ser vi olika på vuxenansvar för mig innebär det verkligen inte att försköna, undanhålla eller försöka modifiera min verklighet för mina bloggläsare, det skulle enligt mig vara att göra dem en björntjänst. Mitt vuxenansvar ligger i att jag står för det jag skriver och att jag är öppen och ärlig i de frågor som jag tar upp på bloggen och de ämnen jag skriver om. Vilket jag inte anser att man gör om man känner att man inte kan skriva om det man köper, då måste man ju någonstans själv tycka att ens konsumtion är fel. Inget smussel eller hymlande för min del. Om jag påverkar är det som sagt var något som ligger utanför min önskan eller påverkan. Jag kan bara uppmuntra folk att tänka själva och fatta sina egna beslut. Som sagt var, enligt mig underskattar du läsarnas begåvning och förmåga att själva skaffa sig en uppfattning och bedömning av sitt och andras liv och leverne. Jag är övertygad om att även yngre läsare förstår att man kan leva på ett annat sätt när man är ca 30 år och jobbar heltid än när man är student och lever på studiebidrag.... låt oss inte göra detta till en debatt utan istället enas om att vi helt enkelt tycker olika och att vi bådar agerar efter det vi tycker är försvarbart.

2008-03-11 @ 16:03:42
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: nathalie

pepp pepp bra inlägg

2008-03-11 @ 16:04:05
Postat av: hotspot

smartasmia: Ditt budskap har gått fram och bara för att jag inte håller med betyder inte det att jag inte förstår vad du menar!
Emma: jag förstår precis vad du menar och tror att de flesta tänker som du! Inspiration och glädje är ju det mode handlar om och det får iallafall jag genom modebloggar, magasin mm

2008-03-11 @ 16:09:28
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: anna

I vilken ålder är dina läsare? Har du något statistik?
Du säger att du inte vill påverka till konsumtion, men till inspiration och glädje. Om man är 15 år är det en svårt gräns. Får man glädje av att shoppa? Man kanske blir så där lycklig som du om man köper det du köper!

Jag tror du inte vet hur mycket du påverkar, du underskattar dig själv kanske? Du vill ju och påverkar på något sätt, inspiration eller konsumtion, annars varför finns då denna blogg?

2008-03-11 @ 16:28:28
Postat av: hotspot

anna: Jag har ingen statistik så jag vågar inte uttala mig om åldern på mina läsare. Bloggen startades för att jag hade så mycket jag ville dela med mig av inom ämnet mode och för att jag inte hittade någon modeblogg som tillfredställde mig helt. Visst kan inspiration ibland leda konsumtion, det kan det göra oavsett om man är 15 eller 38. Jag vill inte påverka men kan jag få folk medvetna om att mode är mer än senaste "it-plagget" - mode är skönhet, fantasi, historia, kunskap, personligheter, karaktärer och hantverk - kallar du det påverka så visst då vill jag väl det. Kan jag få folk att se på mode ur mer än ett köp-perspektiv är ingen lyckligare än jag. Måste dock tillägga att det inte utesluter att man kan roas av fina plock och tipsig shoppinginfo.

2008-03-11 @ 16:41:20
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Linda

Blandar mig inte i diskussionen. Vill bara berömma din blog, säga att jag älskar dina dagens outfit och säga att du är en inspiration. Sluta inte dela med dig! Det finns inte så många vuxna modeförebilder i blogsvängen. Heja.

2008-03-11 @ 17:14:46
URL: http://migmittmina.blogspot.com
Postat av: sara

tycker verkligen inte att det är ditt ansvar, folk läser ju bloggen frivilligt, det är ju inte precis någon som tvingar dem .. tack för en underbar blogg !

2008-03-11 @ 17:25:40
Postat av: pasia

De som klagar är avundsjuka och bittra, typiskt svenskt att inte palla tryket att någon har det bättre ekonomiskt (för dyra kläder resulterar oftast från en hyfsad ekonomi).

2008-03-11 @ 17:42:45
URL: http://pasia.webblogg.se
Postat av: Sophie

Intressant ämne! Kan dock inte säga att jag håller med någon av "er". Visserligen kan jag känna att vi mer och mer går mot ett masskonsumerande samhälle (som om vi inte redan va där!) och i denna takten är det ju rätt skrämmande! Självklart har modebloggarna ett litet finger med i spelet. Men vilket media har inte det idag?! I slutändan är trots allt upp till var och en att styra över sina egna handlingar. Att sedan 12 åriga små tjejer inte kan föstå skillnaden mellan konsumtion och inspiration det är sorgligt!

Mvh Sophie♥
www.sophisticatedsophie.se

2008-03-11 @ 17:45:46
URL: http://sophiesfashion.blogg.se
Postat av: hotspot

Linda: tack så mycket! Du behöver icke oroa dig, jag kommer att fortsätta med dagens outfit :)
sara: Varsågod och tack så mycket för kommentar!
pasia: vet inte om jag kan hålla med men jag tackar för vad jag antar vad menat som ett stöd :)
Sophie: Åh jag tycker att det låter precis som du är på "min sida". Jag tycker precis som du och tycker att jag skrivet mycket av det du tar upp.

2008-03-11 @ 17:57:02
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Peter

Håller med. Och klart du vill dela med dig och påverka! Förstår verkligen inte varför du skulle behöva be om ursäkt för det. Inte för att det var det Mia menade. Men. Du har ju koll, en jävla massa att säga och du gör det bra. Som jag ser det, vore det snarare tjänstefel av dig att inte skriva eftersom du ju är en av få som inte bara skriver shopping utan faktiskt skriver mode. Vill man bara ha shoppingtips finns det ju 8000 andra bloggar att läsa...

2008-03-11 @ 18:03:50
URL: http://ten-thirtyone.blogspot.com
Postat av: Tanja

Väl talat. Folk är bara för lata för att ta ansvar för sitt eget liv. Det är mycket enklare att skylla sina problem på någon annan än att ta tag i dem. Fortsätt i din stil, jag är väldigt förtjust i den här bloggen! Den är ju fasen inspiration, inte någon shoppinglista.

2008-03-11 @ 18:26:34
Postat av: Smartasmia

Tack Peter ovan! För att du förstod vad jag menade. Och jag håller (som jag hoppades skulle framgå i mitt numera otäcka inlägg) med dig om att Karolina har en jätteskön modeinsikt!

2008-03-11 @ 18:54:35
URL: http://monokel.blogspot.com
Postat av: Tove

Det var ju, som många påpekar, inte så att Monokel kastade någon skuld. Därför är det märkligt att det blir så kraftiga motreaktioner. Självklart har varken du eller någon annan modebloggare ansvar för andra människors handlande. Som jag uppfattade det så var Monokels inlägg i debatten mest ett uppgivet konstaterande att det rådet en utpräglad slit-och-släng-mentalitet hos de flesta "modeintresserade". Jag måste säga att jag håller med henne.

Jag var själv en oerhört hängiven läsare av denna typ av bloggar för något/några år sen, men med tiden har det givit en något unken bismak. Man ser dag efter dag hur människor lägger stora pengar på ditten och datten (det är klart att det är ok! ert eget val!) för att i nästa sekund tala om hur trött man är på nån trend från förra säsongen, som man då också lade stora pengar på.

Jag blir helt enkelt lite sorgsen när det bara köps och köps, inte för att man egentligen BEHÖVER ett par skor till eller ytterligare en klänning, utan för att man fyller något skapat behov (vare sig det handlar om konstnärlig och estetisk njutning, omväxling, bekräftelse eller något annat). Det är klart att man för spendera sina pengar på vad man vill. Det som gör mig beklämd är att det finns så många människor som ser modeköp som en av de viktigaste sakerna att göra för sina pengar.

2008-03-11 @ 18:57:40
Postat av: Free Fashion Pia

Jag tycker inte om vare sig köphysteri eller annat som uppmuntrar till ängsligt flockbeteende vad gäller kläder och mode.

I bästa fall är modebloggarna en källa till inspiration och information, i värsta
fall något som får läsaren att känna sig mindervärdig.....

Befria modet från alla krav, tycker jag!

2008-03-11 @ 19:34:31
URL: http://freefashionblogg.blogspot.com/
Postat av: Annette

Gud vad du är vettig, Karolina. Jag läser en del modebloggar eftersom mode är mitt stora intresse och jag tycker att du och vad jag förstår dina vänner är smarta tjejer som INTE överkonsumerar utan istället delar med er av era fynd och tipsar oss läsare om var/vad vi kan fynda.
På tal om ålde på läsare så kan jag i alla fall säkert räknas i bland de äldsta med mina 31 år : )
Tänker fortsätta läsa din blogg med glädje!

PS. Det var jag som köpte dina jeans och jag har nästan flyttat in i dem. De är jättesköna OCH dessutom snygga!!!

2008-03-11 @ 21:14:49
Postat av: Maria

Åhh äntligen lite diskussion - trevligt tycker jag!! Mycket bra inlägg av dig Karolina. Vill även ge dig beröm för ditt mycket begåvade sätt att uttrycka dig på. Skrev ju häromdagen att den här kategorin efterfrågades och lyfte din blogg till en högre nivå än andra modebloggares - språket du använder är ännu en sak som gör det.
Smartasmia: du säger emot dig själv. Du skriver en sak på din blogg som bara kan tolkas på ett sätt och sedan hoppar du in och gör en pudel och säger helt tvärtom i ditt inlägg här ovanför. Om du inte vill att folk ska missförstå dig, borde du kanske läsa igenom din egen text först och fråga dig; vad förmedlar den här texten? Men roligt att du väcker diskussion, även fast jag inte håller med dig.

En annan synvinkel: Är det inte alla billiga nätshoppar som skapar en större hysteri? blir inte unga flickor mer pank av att alla skriver om ex. Forever21, Asos, Topshop shippar till Sverige - alla måååååste ha!! Där snackar vi en och annan bayswater om vi räknar samman inköpen. Var och en tar eget ansvar. Själv blir jag inspirerad av de dyra märken som cirkulerar - både vad gäller hur jag ska klä mig och att det är bra att spara!

2008-03-11 @ 22:18:14
URL: http://marialoving.blogspot.com
Postat av: Ebba

Nej det är väl inte ditt fel Hotspot, du skriver ju bara en blogg om en grej som du är genuint intresserad av, och kunnig om. Du riktar dig inte uttalat specifikt till ungdomar under 18, och det vore ju konstigt om ALLA som kan misstänka att femtonåringar läser deras bloggar måste se sig själva som föredömen. Eller föredömen i högre grad än alla vuxna borde se sig själva som, liksom. Din blogg reflekterar dels dig själv och dels verkligheten som vi alla lever i ändå.
Hallå, jag vet inte hur man ska få ungdomar att må bättre och ha sundare ideal... Det är väl en del av själva grejen med att vara tonåring, man känner sig otillräcklig och vill ha allt det man inte kan få. Det kanske finns saker vi alla kan göra för att ungdomar ska må bättre och för att världen ska bli bättre i allmänhet, men att du ska behöva göra din blogg mer pedagogisk och mer "politiskt korrekt" känns inte som en av de grejerna. Det skulle typ vara som att kräva att Anna Wintour skulle göra om Vogue så att den var mer åt Kamratposten-hållet till, istället för att visa upp "ouppnåeliga ideal" i form av långa, pinnsmala modeller insvepta i dyra kläder. Vogue läses väl också av en och annan fjortonåring. Däremot Veckorevyn och Frida kan jobba en hel del på sitt innehåll tycker jag, göra det mer allsidigt och visa upp ett större spektrum av vad livet kan vara, eftersom de tidningarna uttalat riktar sig till tjejer i lägre tonåren.
Tja, så tycker jag spontant, men jag säger inte att jag sitter inne med den absoluta sanningen eller nåt.

2008-03-11 @ 22:40:10
Postat av: lisa

..har någon verkligen gjort jämförelsen skribent modeblogg - rockstjärna? oh my.
isåfall är jag inte ens humpare...

2008-03-12 @ 00:10:17
URL: http://www.schmut.net
Postat av: Maleandro

Jag måste erkänna att jag i viss mån håller med monokel, inte just kanske att bloggaren har ett ansvar inför sina läsare och deras ekonomi. Men självklart får de folk att vilja köpa saker.

Speciellt när många modebloggar skriver om samma sak och berättar hur fin just den där saken är. Det kanske inte är medvetet ifrån bloggarens sida men det skapar ett begär.

Jag kan ta mig själv som ex, jag har fått på hjärnan att jag skall ha ett par gladiatorsandaler bara för att jag råkar ha sett sådana på ett antal modebloggar för killar. Till saken hör att jag har så mkt skor så jag skulle överleva alldeles utmärkt utan de där gladiatorerna men just för att man ser en sak många gånger och det skrivs positivt om den så föds ett begär.

I mitt fall så kan jag tillfredsställa det, men är man ung och kanske inte tjänar så mkt pengar så blir situationen ganska annorlunda tror jag.

Det blir lite som att bara jag opererar om näsan så blir jag lyckligare, dvs man lägger in ett önskevärde i det man inte har.

Läser man bara tidningar med annonser och surfar runt på olika nätshoppar så blir man inte påverkad på samma sätt som när man läser en blogg som är så mkt personligare, de flesta skapar en slags relation till bloggaren och påverkas både direkt och indirekt.

Jag tror att faran idag är att vi någonstans har gått på en myt om att vi måste vara på ett visst sätt för att känna oss lyckliga, och visst sjutton är man lycklig när man travar hem med ett par skor för 4-5 000 kronor i påsen, men när det gått ett par veckor så är det bara ytterligare ett par skor som står där på golvet.

Och har man då inte en väldigt klar bild över varför man måste ha just den där grejen så tror jag det kan gå illa.

Idag är bloggar i mångt och mycket som små sekter för att uttrycka det en smula drastiskt, alla håller på just sin speciella blogg och drar i försvar när man uppfattar det som att den blir påhoppad.
Och det gör att bloggaren indirekt har ett ansvar för sina läsare på det sätt att den inte sas får lura på saker på sina läsare, många modebloggar idag får ju massor av saker att promota i sina inlägg och vet då inte läsaren vad som är reklam och vad som är en mer personlig åsikt så är det lätt att tro att den där saken som det skrivs om är toppen bara för att skrivaren säger så. Och så föds begäret?

Nu är det här absolut inget påhopp på dig Hotspot, tvärtom jag tycker nog att du tillhör de som är bäst i branschen, utan det var mest generella tankar jag hade över det här då jag tycker det är ett intressant ämne.

Nu gäller det bara att hitta de där förbenade sandalerna? ;-)

2008-03-12 @ 00:36:46
URL: http://maleandro.blogspot.com
Postat av: sofia dahlén

Jag tycker det är fel att kalla det för att du skulle ha ett ansvar, alla får ta ansvar för sig själva och är man ung har man förhoppningsvis föräldrar som kan hjälpa till.

Däremot känns det naivt att påstå att man skulle vara omdveten om eller inte ha som intention att påverka.Varför skulle företag bry sig om att göra reklam om det inte är för att konsumtinen
av bilder av produkten i ett positivt sammanhang leder till att ökat intresse av att konsumera själva produkten? Modemedia är till stor del (i alla fall som en är utformad idag) till för att uppmuntra till konsumtion, även om det ibland går via vad man kallar inspiration. Det betyder inte att man har ansvar för vad folk faktiskt väljer att konsumera, men som sagt vore det naivt att inte inse att det är en del av konsumtionskarusellen.

Sen är jag den sista att få moralpanik när folk konsumerar eftersom jag inte ser konsumtion i sig som något ngativt, vilket liksom är en av grundtankarna i varenda text jag skriver i min blogg.

Så sammanfattningsvis tyckr jag ofta att man i diskussioner som denna försvarar sig mot fel saker. Det man ska försvara sig mot är inte påståendet att man påverkar folk till att konsumera (eftersom det inte ligger något fel i det, även om vi lär oss att tro det när det om och om igen moraliseras över kvinnlig konsumtion), utan mot att det skulle vara något fel att påverka folks konsumtion i ett öppet hederligt forum som bloggen.

Sen kan man vilja vara en god förebild, men det är ju inte samma sak som att ta ansvar för sina anhängare.

2008-03-12 @ 08:52:46
URL: http://www.conspicere.se
Postat av: Alexandra

1. Tycker nog att var och en får ta eget ansvar över sitt shoppande.
2. Tycker att du verkar vara en sån som noga tänker igenom dina köp. Då brukar det, av naturliga skäl, bli så att man lägger ner mer på varje plagg. Men... vem bryr sig? Meningen är väl inte att dina läsare ska köpa samma plagg som du? Var och en gör sina egna val och inköp. Allt beroende på plånboken förstås. Inget konstigt i det. Med andra ord, tack för en bra blogg. Fortsätt som du gör :)

2008-03-12 @ 09:14:50
URL: http://whattowear.blogg.se
Postat av: CrimsonAnna

Jag måste få berömma dig. Tycker du tar ditt ansvar framförallt i aftonbladets chattar där du skriver om otaliga trender och dylikt "Kanske inte det hetaste men om du gillar det kör hårt" Precis det budskap vi alla behöver. Du är en frisk fläkt i modervärlden!

2008-03-12 @ 09:23:39
URL: http://www.metalanna.blogspot.com
Postat av: hotspot

Alla: Jag hinner tyvärr inte svara så ingående på era kommentarer men känner ända att jag vill ge kort respons på era insiktsfulla och intressanta inlägg i debatten
Peter: Tack! Självklart var det inte så hon menade, tog upp det för att det är ett ämne som intresserar och fascinerar mig.
Tanja: He he, kanske något hårdare än vad jag uttryckt det men i grunden kanske du inte har helt fel... Tusen tack för komplimang
smartasmia: Nej se det inte som ett otäckt inlägg!
Tove: Jag skulle kalla det diskussion där folk säger sina åsikter, det behöver inte vara kraftiga motreaktioner. Jag är ingen förspråkare för slit och släng-mode och hysteriska masspsykoser där alla bara måste ha en sak exakt nu för att systrarna olsen har haft det, vilket jag hoppas att folk som regelbundet läser min blogg har fårstått.
Free Fashion Pia: Fin tanke men troligtvis en utopi
Annette: Tack! Åh vad skönt att det har gått igenom till några läsare :) Ha ha, nej du alla min mammas vänninor läser bloggen och de är alla runt 60 :)
Maria: Vad glad jag blir att du tycker om mitt sätt att skriva! Nätshopparna har väl ett finger med i det stora spelet de med som kopierar och producerar nya trender i en rasande fart som de sedan säljer till dumpade priser till en trendtörstande skara mottagar, men de är knappast ensamt "skyldiga" till dagens snabbkonsumtion
Ebba: Jag håller med, hur man ska få ungdomar att må bättre är viktigt men min blogg är inte rätt forum. Inte för att jag vill någon att må sämre men syftet med den är inte att ta ett socialt ansvar och påverka och förändra sociala strukturer
lisa: Vad är en humpare?
Maleandro: Men om jag skriver om något jag gillar och sen skriver 10 andra modebloggare om samma saker
efter mig, hur ska jag då kunna göra något åt det. Radera mitt inlägg? Det är ju som med hönan och ägget, på något sätt. Jag kan bara ansvara för det jag skriver på min blogg. Jag vill även inflika att jag heller anldrig har skrivit om NÅGOT i utbyte mot direkt betalning i vare sig pengar, tjänster eller produkter. Jag vill ha hög trovärdighet och jag tror garanterat att den skulle ta skada om jag mot betalning skrev om produkter - vare sig jag gillar dem eller ej! ha ha, gillar dock ditt sekt-tänk vad det gäller bloggar :) Vet inte om jag håller med, men intressant tanke!
Sofia dahlen: Jag håller med, konsumtion i sig behöver inte enbart vara något negativt - långt ifrån. Visst vill man kanske påverka men som jag skrev i ett svar tidigare inte på det sätt att folk ska vilja ha exakt det jag skriver om utan mer att folk ska kunna glädjas av mode på samma sätt som jag och se bredden i mode och inte bara billigaste trendplagget från Gina Tricot. Ja ja, jag tror du fattar...
Alexandra: 1 Håller heeeelt med! 2. Nej det är verkligen inte meningen!!!! Tusen tack själv!
Crimson Anna: Tack så mycket! Försöker alltid förespråka fritt eget tänkande vad det gäller mode men enligt mig behöver det ju inte betyda att man inte är intresserad av trender, vilket för vissa verkar vara en omöjlig ekvation att få ihop!

2008-03-12 @ 10:45:34
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Hotness

Jag kan känna att hela begreppet modebloggar ger mig dålig smak i munnen. Inte minst då alla medelstora och stora modebloggar insett att de kan profitera på sina läsare och arbetar hårt med produktplacering. Inte annorlunda än en vecko- eller modetidning, men det gör inte att jag gillar det mer direkt. Jag trodde när modebloggarna kom att de skulle vara befriade från styrningen från företag som vill sälja in sina produkter som tidningarna inte är. De måste tjäna pengar för att kunna ge ut sin tidning och är därför mer eller mindre styrda av sina "finansiärer". Hade trott att bloggarna därför skulle ha en mer kreativ och fri roll, men har bara blivit något annat. Vet inte om jag gillar att de flesta kapitaliserar på sina bloggar och är allt annat än kreativa krafter.

2008-03-12 @ 11:05:20
URL: http://hotness.wordpress.com
Postat av: hotspot

Hotness: att som bloggare ha annonser och banners på sin blogg ser jag inte som något problem, det har jag själv för jag anser att det inte påverkar innehållet i min blogg men är ett sätt för mig att kunna lägga den tid jag gör på bloggen. Däremot skulle jag själv ALDRIG ta betalt i pengar, tjänster eller produkter i direkt utbyte mot att jag skrev om det på bloggen - oavsett om jag gillar produkten eller inte. För mig är min trovärdighet extremt viktig, speciellt eftersom jag även livnär mig på detta. Jag måste och vill hålla en hög redaktionell nivå på bloggen vilket innebär att jag inte kan ägna mig åt så kallad produktplacering eller dold sponsring!!

2008-03-12 @ 11:36:34
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Hotness

Men då innebär det att du aldrig får ta emot ett plagg, smycke eller någon annan produkt utan att betala marknadspris för det. För du är ju en "dold" reklampelare, så det innebär att företag kan då inte ens skänka dig produkter även fast det är utan löfte om omskrivning i bloggen. Så du kan helt ärligt säga att du aldrig tagit emot en gåva från den bransch du arbetar i? För om det skulle vara så skulle ju din trovärdighet och oberoende ifrågasättas.

2008-03-12 @ 12:18:09
URL: http://hotness.wordpress.com
Postat av: helena

Jag vill bara vilja på peka att du också köper dyra märkesplagg.
Fast du har helt rätt i allt du säger.

2008-03-12 @ 12:37:05
Postat av: Li

Tycker du har helt rätt. Vi som läser är itne helt och hållet IQ-befriade. Vi har väl makten över våra egna liv! Men framförallt så beundrar jag ditt sätt att uttrycka dig. Damn, vad du skriver bra! Blev mycket positivt överraskad. Du borde skriva mer!

2008-03-12 @ 12:41:38
URL: http://liveandlearn.webblogg.se/
Postat av: felicia

bloggar, mode, pengar och shopping täcker enorma ytor. det är ett sådant gigantiskt spektrum att det därmed blir omöjligt att inte trampa på någons tår! sådant här händer och det är positivt eftersom det manar till eftertanke och diskussion. jag tycker att man givetvis får välja sina inköp själv. och om man för den sakens skull vill lägga upp en bild sin nya dyra väska så får man för alldel göra det. men när man snackar väldigt höga priser (såsom 10 lapp för en miu miu) så blir det självklart chockerande. för vissa är det en fjuttsumma medans majoriteten tycker att det är alldeles för högt. i förhållande till deras plånbok så att säga. eftersom underklass och medelklass är bra mycket större än de som lyckas köpa en väska för 10.000 så kommer reaktioner att starta. jag skulle vara mycket glad om jag kunde shoppa för sådana summor eftersom jag finner en tjusning i märkesväskor (något som jag kan erkänna kom EFTER att jag börjat läsa modebloggar) om de är tillräckligt fina. men jag har inte den sortens pengar att spendera, en situation som många delar med mig. det känns lite som en avlägsen värld och därmed kommer konsumtions-avskyn in då man utav chock och svårighet att relatera blir arg alt. ledsen. min poäng är att alla är så olika och har uppfostrats till att tro olika saker i olika samhällsklasser, t.ex. så anser många i min familj att det är fult att vilja ha saker bara för märkets skull. det är ju inte kvaliteten som är bättre, utan patenten som kommer av utav märkningen på föremålet (och därmed också rariteten). så kvalitet för ett högre pris är givetvis hyllat eftersom det blir en sorts investering, men när man köper bara för märkets skull så blir det helt enkelt lite.. fult!
med andra ord så skulle jag bli väldigt glad om jag fick en dyr märkesväska, men skulle antagligen sälja den och sätta in hälften på banken. och den andra hälften till mer behövliga köp, däribland en lika kvalitativ väska för ett mycket mindre pris (det finns, tro mig eller inte).
jaja, det var inte meningen att det skulle bli ett sådant långt inlägg men eftersom jag fascineras av mode och världen runtomkring rent socialvetenskapligt så kan jag inte låta bli att skriva.

2008-03-12 @ 13:15:53
URL: http://felicia-b.blogspot.com
Postat av: Maleandro

Hotspot: Du skall inte känna dig träffad alls!

Som jag skrev så var det mkt generella tankar runt ämnet. Och precis som jag skrev inatt så tycker jag att din blogg tillhör de bästa.

Min kritik riktar sig mer till dem som inte är tydliga i sin produktplacering, dvs gör smygreklam för saker och får sina läsare att tro att det är personliga åsikter.

Reklam är jättebra men man måste få veta att det är reklam sas ;-)

Sekttanken tycker jag det ligger rätt mkt i faktiskt ;-) Kanske inte så mkt hos dig? Men hos andra mindre bloggar så finns det en mkt stark försvarsmekanism som ofta drar igång utan anledning.

Jag läser modebloggar ofta iom att jag pysslar med smycken och det är kul att veta vad som är trendigt i Sverige. Och jag har inte kunnat undgå att märka hur ofta och aggressivt en del kommentatorer beter sig mot dem som inte alltid tycker lika, även när det inte handlar om kritik utan kanske mer funderingar osv. Och det är nästan alltid samma personer som drar igång det sk försvaret.

Men jag måste få fråga, känner du dig aldrig skyldig (dumt ord men jag fann inget bättre!) när du berättar om ngt som du köpt och som kostar mtk pengar?

Jag är galen i att shoppa och berättar ibland på min blogg vad jag köpt och jag kan ibland känna mig lite dum/skyldig när jag berättar om ngt jag köpt för en massa tusenlappar och jag vet att det finns folk som kanske inte har samma möjlighet.


Och det gör att det känns lite som om jag skryter när jag i själva verket bara är glad för min nya sak. Förstår du hur jag menar?

Ett ex, den senaste veckan så har jag köpt fyra par skor, men jag skriver inte om det eftersom det känns dumt, kanske resonemanget är korkat, men jag vet själv hur jag reagerar när jag läser om ngn som shoppar mkt, och då befinner jag mig ändå i en situation där jag kan shoppa lika mkt och mer?

Och ännu en gång så vill jag skriva att det inte handlar om dig personligen utan mer generellt så du inte blir arg på mig.

Sedan har jag faktiskt en liten önskan! ;-) Skulle du inte kunna skriva lite om killmode ibland, det skulle vara kul att se!

De manliga modebloggarna är tyvärr rätt så mainstream i sitt utbud?

2008-03-12 @ 13:24:26
URL: http://maleandro.blogspot.com
Postat av: Ulrica

Följer också några modebloggar regelbundet och kan väl konstatera att ribban höjts några snäpp. Numera är det mycket Miu miu, Prada, Marc Jacobs och och liknande märken, inte allt för många som har råd att köpa väskor i 8000 kr-klassen. Och självklart skapar ju detta köp-hets, annat kan man ju inte snacka om. Sen är ju vissa av er bloggare mer individuella än andra. När jag tex läser Englas blogg mår jag nästan illa över den överkonsumtion man ser, och hos andra ser det mer genomtänkt ut.
Håller mig själv till dom jag numer anser inspirerar mig mest!
Lite reflektioner över ämnet bara....

2008-03-12 @ 14:00:02
Postat av: hotspot

Hotness: Som jag skriver "Däremot skulle jag själv aldrig ta betalt i pengar, tjänster eller produkter i DIREKT utbyte mot att jag skrev om det på bloggen". det betyder inte att jag inte tar emot pressprover vid PR-utskick, goodiebags vid modetillställningar etc för det gör jag men här finns inget krav på att jag måste skriva om det, vilket jag ytterst sällan gör. Det jag menar är att jag aldrig skulle gå med på - "om du skriver om den här produkten får du XXX". Det är en stor skillnad!
helena: Ja, det har det aldrig varit någon som ifrågasatt, det är ju det hela diskussionen handlar om...
Li: Jo man hoppas ju det :) Vad glad jag blir - tack! Skriva tar tid (iallafall om det ska bli genomtänkt och välformulerat), tid som jag inte har så mycket just nu - tyvärr
felicia: Precis som du säger, vad som anses dyrtär individuellt. Själv skulle jag tex aldrig lägga 5000
kr på en macka (ja det finns mackor som kostar så mycket) men jag skulle aldrig dömma eller tycka att det var fel av någon annan att göra det. Vad man prioriterar och hur mycket man är villig att betala för något är som sagt var individuellt och upp till var och ens fria vilja. enligt mig iallafall.
Maleandro: No offense taken! Jag tycker precis som du att det är en otroligt intressant diskussion. Själv reflekterar jag ofta och mycket kring min konsumtion och enligt mig är den försvarbar, med andra ord känner jag inte någon skuld när jag visar vad jag köpt. För att köpa just den saken har jag arbetat hårt och kanske fått avstå från något annat.
Skulle jag känna någon form av skuld eller tveksamhet inför att visa upp det så skulle jag ta det som ett tecken på att något var lite snett med mitt sätt att konsumera mode/kläder. Sen tror jag i ärlighetens namn att jag inte spenderar sååå mycket mer pengar än de flesta andra kvinnor i min ålder, jag väljer bara att köpa andra saker. Hellre 2 dyrare saker i månaden än 15 slit och släng-köp. ha ha, är inte lika vass på herrmode bara...
Ulrica: Som sagt var, man behöver enligt mig heller inte äga allt för att kunna glädjas åt det. varför kan det inte vara tillfredställande nog att titta på en fin väska, varför måste det betyda att man omedelbart måste känna någon form av måste-ha-hets? Jag förstår det inte? Jag njuter varje gång jag läser Vogue även fast jag inte har råd att handla ett plagg i modejobben. Jag känner ingen ha-stress eller ångest över det. Inget mot dig, utan jag tycker bara att det är så intressant att mode i Sverige enbart går ut på huruvida man kan gå ut och köpa det eller inte.

2008-03-12 @ 15:37:27
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Ulrica

Jag förstår precis hur du menar, det här med att njuta, titta och inspireras men man kan ändå inte komma ifrån att det skapar köphets, det är bara fånigt att påstå något annat. När man läser om samma saker hos alla modebloggare bidrar nog det till en viss köphysteri. Titta bara på dom HM-plagg det ibland bloggas slutsålda på en kvart! Och hos tex Engla är det väldigt många unga läsare, och det märks tydligt att dom vill uppnå samma saker som Engla visar upp.
Sen tycker jag att det kan kännas lite "töntigt" när många bloggare måste ha exakt samma saker, säljer exakt samma saker, lite för trendkänsligt kanske? Man sitter och småler när man plöjer igenom bloggarna ibland;)

2008-03-12 @ 20:43:36
Postat av: Helena

Jag tycker att man inte kan lägga något jättelikt "ansvar för ungdomen" på enstaka bloggare. Men visst skulle det vara intressant att hitta en blogg som förutom att glädjas över vackra saker gick mer ingående in på ekonomiska frågor, som t.ex. vad som verkligen är en bra investering, att man inte ska köpa på avbetalning (min åsikt åtminstone!) och berätta om de jättelika vinster tex. prada tjänar på en väska. Jag har hört att produktionskostnaderna av en märkesväska kan vara ngt i stil med 20 % av slutpriset...

2008-03-12 @ 21:05:18
Postat av: dontletthemfoolya

Jag tycker att det viktigaste med de här blogginläggen kring köphysterin är just de att folk börjar reflektera kring köphysterin som något stort och viktigt, som påverkar alla människor bortsett från ålder och kön.

Vem är jag, vad gör jag och vad har det jag gör för effekt på andra människor och miljöer. Det är bra och kreativa tankar som behövs ibland för att daska upp en. Jag skriver om sådant här i min blogg också. Kom in och hälsa på: http://dontletthemfoolya.blogg.se/

2008-03-13 @ 18:19:28
URL: http://dontletthemfoolya.blogg.se/
Postat av: clara

Jag håller med ovan. Det räcker inte med att säga att "alla har en fri vilja" inom parentes, då blir hela kritiken meningslös för det är där konflikten ligger. De som tror på att hotspot genuint gillar de plagg hon pratar om eller de som (jag) anser att
hon är en del i ett "köp dig ett liv"maskineri. Sedan tycker jag att det är lyxkonsumtion som tex hotspot sysslar med och när ni säger att man är avundsjuk, bitter eller svennig om man kritiserar det kanske ni borde fundera på varför man blir illa berörd. Jag älskar det sköna; mode, konst, litteratur men faktum är att väldigt många lever på 8000kr/mån innan de ens betalat hyran! Men att vara politisk är fult enligt hotspot, framstår det som. Jag anser att ur det politiska kommer de mest äkta och skönaste tingen. Att vara ansvarsfull och medveten om sin roll tror jag man tjänar på. Tråkig är den som inte har självkritik. /clara

2008-03-14 @ 13:02:12
Postat av: Alinde

Klart du har ett ansvar! Omoget att tro att du inte har det. Du måste väl vara medveten om överkonsumtionen i vårat samhälle, och vad det innebär för vår miljö. Du har väl inga barn, men om du skulle få det ngn gång kanske du skulle tänka lite mer långsiktigt. Dels vad gäller att dina ev. barn och barnbarn ska ha en frisk planet att leva på, och när de når påverkningsbar ålder (tonåringar) att de inte ideligen ska utsättas för denna ständiga (över) konsumtion.

Tänk till lite.

2008-03-14 @ 17:41:17
Postat av: hotspot

Alinde: Om det är någon modeblogg som förespråkar att man hellre ska köpa en sak som man verkligen älskar och trivs med och behålla den länge istället för att köpa 15 slit och släng plagg som man använder 1 gång så är det jag. Jag är med andra ord helt fel person att anklaga för att uppmuntra till någon slit och släng-konsumtion! Mina kläder som jag köper älskar jag och mycket i min garderob är flera år gammalt och används fortfarande. Om jag nu har så mycket påverkan, varför tar ingen efter det beteendet utan undrar bara var de kan hitta något liknande det jag har men för 199 kr? Tänk till lite själv innan du uttalar dig om folks sätt att leva, det är min respons.

2008-03-15 @ 10:14:54
URL: http://hotspot.webblogg.se
Postat av: Alinde

Överkonsumtion behöver ju inte bara innebära att handla mkt, att handla kläder och väsker för tusentals kronor styck, är det nåt man vill pådyvla unga människor, är det vettigt att köpa en väska för 5000-10.000 kr bara för att den är "rätt"? När du kan hitta en lika fin och funktionell för tusenlappen? Modebloggar får unga tjejer att tro att det är att äga fina dyra saker som räknas, inte att uppleva saker, eller spara för framtiden.

Den dagen du får barn, om du får det, kanske du förstår mer var jag kommer ifrån. Mitt inlägg är främst från föräldraperspektiv, förstår du.

2008-03-16 @ 17:03:18
Postat av: Sabina

Eftersom du är skribent vill jag bara tipsa om att det heter "att föregå med gott exempel". Att framstå som ett bra exempel på något är en helt annan sak.

2008-03-16 @ 18:36:21
Postat av: Linda

Jag är helt övertygad om att köphetsen har ökat iom alla modebloggar och jag shoppar själv mer än vad jag gjorde innan jag började läsa dem. Det blir ju rena hysterin ibland över plagg som visas på ngn av de stora modebloggarna och visst är det ngt sjukt över hela grejen. Det är inte sunt när kläder och mode tar över folks liv, om man inte jobbar med det. Att ni skulle ha ansvar för läsare som drabbas av shopoholism är väl däremot mer tveksamt. Själv ser jag mig själv som ansvarig för mitt liv, min ekonomi och vad jag väljer att lägga mina pengar på, men sådant är ju svårare när man är yngre kanske. Men som sagt, att ansvaret är ert är tveksamt...

2008-03-22 @ 19:36:30
Postat av: sunglasses for glasses

?? Nice post.Thank you for taking the time to publish this information very useful!I’m still waiting for some interesting thoughts from your side in your next post thanks

2011-07-23 @ 02:44:11
URL: http://www.worstsunglassesbrand.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:

Trackback
Links