header to ads



Ann Demeulemeester - "vill ha"


Bilder: Ann Demeuleemester S/S 09

När jag betraktar en kollektion (eller mode överlag) för att göra någon form av bedömning av den är det sällan, eller aldrig, med utgångspuntken "vill ha" eller "skulle kunna köpa" (med det inte sagt att jag inte skulle tacka ja till en och annan sak ur diverse kollektioner, tex Balmains
glitterjacka, eller klänningen för all del, även om kollektionen överlag "inte är min personliga klädstil" utan kanske snarare passar på Elin Kling). Jag tycker att det är intressantare att bedöma det utifrån någon form av helhetstänk - förmedlar kollektionen en känsla, hur genomarbetat känns det, är det nytänkande, håller det ihop, hur har man jobbat med färger och material. För mig kan saker vara rasande vackra ur ett estetiskt perspektiv utan att det för den saken skull är något som jag själv skulle drömma om att bära.
Igår visade Ann Demeulemeester sin vårkollektion och det visade sig vara en kollektion där undantaget bekräftar regeln. Jag kände spontant "vill-ha-begär" och "så-vill-jag-se-ut-känslor". Tycker jag att det är den bästa kollektionen ur ett "modebedömmarperspektiv", troligtvis inte, men ur ett personligt perspektiv skulle jag kunna köpa hem hela kollektionen (om jag var miljonär).

Kommentarer
Postat av: Ida

Ann D. är en favorit hos mig och det jag gillar är att hon håller fast vid samma (så gott som) stil och formspråk om och om igen. Det är alltid ha-begär. Synd att man inte är miljonär eller lyckas vinna på triss... Men precis som du förtäljer är det inte ofta man tänker detta vill jag ha, för man har varken råd eller kanske passar i vad som visas på catwalken. Fast.. tänk att få prova något sånt där it-plagg någon gång...

Postat av: annahita

jag håller med dig. det är sällan jag känner sådär, "VILL HAAAA" liksom, det är snarare om jag ser en kompis som har nåt fint på sig eller så. men det här var verkligen mitt i prick. riktigt riktigt bra!

2008-10-01 @ 13:21:58
URL: http://ifyoureintoit.blogspot.com
Postat av: johanna

kände också för en gångs skull att det skulle platsa i min garderob, på riktigt!

2008-10-01 @ 23:17:36
URL: http://fghrst.blogg.se/
Postat av: Bifurkation

Håller helt med, även om jag tycker att herrkläderna var mycket starkare i FW08.

2008-10-01 @ 23:46:24
URL: http://2furkation.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:

Trackback
Links