header to ads



Kontroversiellt ?

Vogue Italias kommenter på Irakkriget i augustinumret 2007. Motiverat?

Foto: Steven Meisel

 


I modejobbet Black Face i Vogue Paris oktober 2009 låter man måla Lara Stone svart.

Intressant eller bara korkat?

Foto: Steven Klein

 


I W september 2009 låter man modellerna gestalta uteliggare i dyr couture. Vad vill man säga?

Foto: Craig McDean

 

Vogue India låter i augusti 2008 autentiska människor i slummen bära lyxplagg för tusentals kronor.. Vulgärt?

Foto: Heather Timmons (?)

 

I modejobbet reality show i Vogue Paris augustinummer 2008 låter man Raquel

peka finger åt PETA-aktivister iklädd päls. Onödigt?

Foto: Mario Testino

 

Jag hittade en tråd på tfs där folk har fått lägga upp de mest kontroversiella modejobben från det gångna decenniet. Det här är de bildserier som jag omedelbart kom att tänka på när jag läste rubriken på diskussionstråden. Vissa är, enligt mig, kanske mer motiverade än andra. Vilka modejobb minns ni som kontroversiella?


Kommentarer
Postat av: modeblogg

Inte riktigt det bästa, sjukligt provocerande but hey its fashion haha ;)

Postat av: Beth

Den sista är onödig, indeed. Men den där med slum-people som är klädda i designerkläder gillar jag. Kul idé.

2010-01-14 @ 16:32:00
URL: http://lalalalife.blogg.se/
Postat av: Sica

Hm. Den sista med pälsen tänkte jag först som väldigt onödig men efter en andra tanke så speglar den ändå verklighetens sanning rätt bra. De som tycker riktig päls är mord attackerar dom som bär päls, med väldigt onödiga ord kan jag tycka. Dom som bär päls ger tillbaka genom att inte bry sig ett skit vad PETA-aktivisterna tycker. Påhopp från båda hållen, med andra ord.

2010-01-14 @ 16:39:24
URL: http://sicastyle.se
Postat av: Åsa

Bilden från slummen får mig att må illa.

För mig passerar den alla gränser.

2010-01-14 @ 16:44:45
Postat av: Anna

Vad är din egen åsikt ? Att bara peka på företeelser och klämma dit ett frågetecken i slutet och inte antingen ta ställning för eller emot eller åtminstone leverera en analys.....???????

2010-01-14 @ 18:15:42
Postat av: emma

Jag håller med Anna, vad tycker du själv..?

2010-01-14 @ 18:18:59
Postat av: charis

Jag tycker om sådana här bilder just för att det får en att tänka till på olika sätt, sätta allt i perspektiv, och givetvis ska det provosera annars hade poängen gått miste. Vi måste inse allt vi har i i-länderna, vi tar det mesta för givet,

2010-01-14 @ 19:20:34
URL: http://moacharisveronica.blogg.se/
Postat av: annika

Håller med Charis, ibland behövs provokation för att skapa debatt och få människor att tänka. Dessutom så är kanske en provokation från modevärlden som anses ytlig välbehövd. Man får i alla fall hoppas att det verkliga syftet bakom bilderna är att provocera och väcka debatt.

Personligen tycker jag Irak-bilden är mer provokativ än de andra. För krig och utländska trupper föder prostitution och människohandel, kvinnor och barn är fruktansvärt utsatta och sårbara. Det smutsigaste och mest människoförnedrande av allt. Bilden symboliserar den skitigaste baksidan av alla krig, en utsatt och utnyttjad civilbefolkning.

2010-01-14 @ 19:45:09
Postat av: Maja

Jag tycker dock att Vogues Irak-bild snarare glamoriserar problemet än symboliserar det. Kan någon säga att det lyser fram någon misär i den bilden? Modehuset utnyttjar problemet för att göra bilden av sig själva mer åtråvärd, och tabut får bilden att osa av "förbjudet". Men hur mycket har problemet med prostitution lyfts fram? Jag tror inte att det är många som går så djupt när de står och funderar på köpa, inte köpa, köpa, inte köpa...



Jag förstår för övrigt inte vad meningen är med Lara Stona som svart. Inte så snyggt, men det kanske finns något annat motiv med att göra en sådan fotografering?

2010-01-14 @ 20:07:00
Postat av: Marikka

Jag gillar Lara Stone bilden, men de andra bilderna upplever jag som direkt opassande och smaklösa.

2010-01-14 @ 20:21:06
URL: http://magistra.blogg.se/
Postat av: Therese

Lara Stone som svart blev rätt lik Grace Jones.

2010-01-14 @ 21:36:51
Postat av: Anonym

Maja: Håller med, men märk att det inte är något modehus som står bakom utan en redaktion. Dock är slutsatsen riktig oavsett.

2010-01-14 @ 21:57:31
Postat av: julia

snyggt!

2010-01-14 @ 22:05:00
URL: http://juliaebba.blogg.se/
Postat av: annika

Maja, jag förstår vad du menar (fast jag kan inte se det glamorösa alls) Men om tanken bakom bilden är att väcka provokation och anspela på något smutsigt så behövs inte misären, för den genomsyrar budskapet. Förhoppningsvis så kanske den får några att reagera och tänka till.



Pälsbilden däremot är bara uppkäftig och är nog vad den är rakt upp och ner, ett långfinger mot de som anser att päls är oetiskt. En helt igenom barnslig bild i mina ögon.

2010-01-14 @ 22:44:53
Postat av: lisa

Krigsbilden äcklar mig något enormt, särskilt den nakna tjejen får mig att känna förakt. Sexigt med krig? Kolla vad hot det är när man haft ihjäl folk? Jag blir bara arg.

Mest minnesvärda är väl ändå Benettons bilder med båtflyktingar etc...den orsakade rabalder när den upptog alla t-banestationer under 90-talet. Men jag tyckte inte den var osmaklig direkt, det var ju faktiskt en tankeställare om kopplingen mode-politik-konsumtion...

2010-01-15 @ 01:34:19
Postat av: Natasha

Väldigt provocerande bilder, gillar faktiskt inte en enda av dem.

2010-01-15 @ 09:40:54
URL: http://www.natashasblogg.se/
Postat av: LillaFossil

Jag tänker: Vi och Dom. Jag tänker: glorifierande.

2010-01-15 @ 10:00:39
URL: http://lillafossil.blogg.se/
Postat av: anna

tycker att det är skönt att karolina inte propsar på läsaren sin egen åsikt utan bara redovisar "fenomenet". som en bra neutral tidning. bara en av anledningarna till varför hotspot är sveriges bästa modeblogg.

2010-01-15 @ 16:03:11
Postat av: jas

mest kontro i min mening är Terry Rickardssons arbete för tom ford som gjorde för några år sedan



http://community.livejournal.com/foto_decadent/1787992.html

2010-01-15 @ 16:39:23
Postat av: Therese

anna: fast modejournalistikens stora problem är ju att ingen någonsin tar ställning eller tycker något. så jag håller inte alls med dig: jag skulle helst av allt läsa en modeblogg/-tidning med tydliga åsikter.

och "en bra neutral tidning", det låter ju fruktansvärt, då kan man ju lika gärna nöja sig med att läsa reklamblad...

2010-01-16 @ 14:17:51
Postat av: Karin

Bilden från slummen gör mig illamående, inte okej.

2010-01-16 @ 23:20:05
Postat av: Anonym

Spännande tycker jag! Oftast är de vulgära modejobben som får oss att tänka mest. Kanske tycker jag att W från september 2009 mest verkar vilja visa upp kläder i lite udda miljö. Vogue Indias modejobb är ju fantastiskt! Vulgärt? - yes, tankeväckande? - absolut. Jag tror personligen att folk mer uppmärksammar problemen med fattigdom eller krig när de presenteras på ett så uppseväckande sätt! En annons från läkare utan gränser eller röda korset är lätt att bara glömma. Att måla Lara Stone svart, var också lite spännande. Fast det beror kanske på lite vad det hela går ut på? Jag uppfattar det som en slags kommentar på att så få mörka modeller anlitas, och att man liksom hellre målar en väldigt blek modell svart... Om man tänker på hur bilden är tagen, så känns det ju som en väldigt gammal bild som förmedlar det imperialistiska systemet, något som enligt många fortfarande lever kvar. Kanske är det vad man vill få fram på ett uppseväckande sätt?

2010-01-17 @ 13:53:11
Postat av: [email protected]

Riktigt bra blogg du har.



Angelica - fotoblogg

2010-01-17 @ 20:07:32
URL: http://angeliqe.blogg.se/
Postat av: Lola

Benetton har väl några kontroversiella kampanjer bakom sig med dödsdömda, hiv-positiva etc etc?

Mer förr kanske, men det är den jag minns bäst.

Håller med övriga; din åsikt hade varit spännande att höra.

Går det inte att kolla upp vad poängen med dessa kampanjer har varit? Vissa känns väldigt svåra att tolka/långsökta.

2010-01-18 @ 10:40:01
Postat av: kings jersey

Suspected bear gallbladders with health care whether production? The secretary of the board of directors WuYa nirvana hall, said the existing three products nirvana hall, two drugs is bear gallbladders powder, bear gallbladders capsule,

2012-05-08 @ 08:54:47
URL: http://www.kingsjerseysmall.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:

Trackback
Links