header to ads



Suzy Menkes wears Prada


Bild: Suzy Menkes på Eley Kishimotos visning

När alla fotografer trängdes kring Peaches Geldoff eller någon annan person som är i ropet just nu valde jag att paparazziplåta (från andra sidan lokalen) den person som enligt mig var den största celebriteten i rummet, Suzy Menkes. För er som inte vet vem Suzy är kan jag meddela att hon jobbar för
International Herald Tribune där hon skriver uppriktigt och ärligt om mode. Hon är alla modedesigner dröm och mardröm på samma gång. Ett godkännande från Suzy kan betyda lycka och framgång medan en sågning kan leda raka vägen till ingenmansland. Hennes ord är lag.
Foto: Karolina Skande

Kommentarer
Postat av: annahita

åh, vilken fantastiskt stram och respektingivande kvinna. jag är så jävla trött på anna wintour, hon är en jävla karikatyr på en "inflytelserik person i modebranschen".

Postat av: Nadja

det är konstigt att någon som ser ut som henne kan ha ett så stort inflyttande i världens ytligaste bransch

2008-09-17 @ 12:02:34
URL: http://nayjay.blogg.se/
Postat av: mary

Hur får en stor person som hon på sig ett Prada plagg?

2008-09-17 @ 12:16:29
Postat av: hotspot

annahita: He he, jag Anna har onekligen fått lite (ofrivilligt ?) mycket utrymme i media

Nadja: Det viktiga är vad man presterar och kan inte hur man ser ut, det gäller nog i alla branscher, även modebranschen. Du behöver inte var modellsnygg för att vara smart, begåvad och kunnig i mode. Likväl som en smal, snygg kvinna inte nödvändigtvis behöver kunna ett skvatt om mode.. Sen...visst kläder handlar mycket om yta och utseende men det är samtidigt en mångmiljard bransch med stort inflytande och betydande inom även andra branscher och grenar som inte är direkt kopplade till mode. Förlåt om jag uttrycker mig hårt men din bild av mode och modeindustrin verkar något naiv och förenklad.

mary: Pradas kläder kommer väl kanske inte bara i size 0 som modellerna har på catwalken.

2008-09-17 @ 12:24:32
URL: http://hotspot.webblogg.se/
Postat av: Lupum

som ovannämnde fråga hur kan hon dömma saker hon ite kan bära själv lr de gör allt i storlek valross med?

2008-09-17 @ 12:54:51
URL: http://lupum.blogg.se/
Postat av: hotspot

Lupum: Nu börjar jag bli uppriktigt rädd... Innebär det, enligt dig, att man även måste kunna springa 100 meter på under 10 sek för att bli sportjournalist? Eller driva ett multimiljon företag för att vara ekonomireporter? Herregud.

2008-09-17 @ 13:00:39
URL: http://hotspot.webblogg.se/
Postat av: Maria

Vad fan håller ni på med? Är ni aldrig några av de som klagar på att modellbranschen leder till märkliga kvinnoideal och tycker det är sjukt att 99% av alla tjejer man ser i den världen är sie 0 och under 20 år? För om ni någonsin skrämts över detta ska ni väl bara vara glada över att se en äldre kvinna som inte passar in i den gängse storleksmallen men ändå har stort inflytande? Jag blir också rädd när jag läser sånt här. Ser ut som en valross... Dömer ni de manliga modeskaparna lika hårt?

2008-09-17 @ 13:11:34
Postat av: effu

"Innebär det, enligt dig, att man även måste kunna springa 100 meter på under 10 sek för att bli sportjournalist?"

haha, nej men kanske för att dra på sig trikåerna....



förövrigt så ser man ju inte hur stor Suzy är, så vi behöver ju inte tracka på henne för det. däremot har hon ju lite tappat sin haka, fast det drabbar ju vem som helst med åren och ska ju knappast vara något hinder för att bära prada.

2008-09-17 @ 13:11:52
Postat av: Ebba von Sydow

Haha - och du gissade rätt! Respekt, Karolina. Respekt. Hälsa glada London... :) Best/Ebba

2008-09-17 @ 13:24:42
URL: http://www.veckorevyn.com/ebba
Postat av: Nadja

nej inte direkt, jag ville bara se vad du hade att säga

2008-09-17 @ 13:54:46
URL: http://nayjay.blogg.se/
Postat av: hotspot

Nadja: Då skulle du nog ha valt att formulera din första kommentar som en fråga istället för ett påstående

2008-09-17 @ 14:06:06
URL: http://hotspot.webblogg.se/
Postat av: catta

Jag är så förbannat trött på hur skevt allt har blivit!



Som du skrev i texten är det Peaches som får en massa uppmärksamhet när det finns andra som verkligen gör något! Sure, P. kan vara kul för att hon visar noll respekt utan leker med uttryck. Men bara inte konsten glöms bort! Jag tror det har blivit alldeles för mycket "sno-stilen" utav modet, eller utav de som vill vara del av den världen. Klart att P. får uppmärksamhet, om det istället för att se till de fantastiska kläder som faktiskt görs är mer intressant att kopiera andras stilar. Det ska finnas plats för alla sorters uttryck och tolkningar av vad som är mode/stil/osv men bara inte något av det tar över för mycket... Plus attjag tycker det är fantastiskt hur Suzy visar att alla kan bära plagg på sitt sätt och göra det till sin egen stil. Man behöver inte vara två meter och väga fyra kilo. Kände att det var lite svårt att uttrycka mig, men jag hoppas att det kom fram vad jag menar. Lite som "NO" på Victor&Rolfs tröja...

2008-09-17 @ 14:10:34
Postat av: Nadja

Jo det borde jag ha gjort, men tror inte riktigt du förstår mig och jag vill inte förklara med risk för missförstånd. Gillar din blogg iaf =)

2008-09-17 @ 14:28:10
Postat av: lojs

kika gärna förbi i min shop med egendesignade kläder!



trevlig dag :)

2008-09-17 @ 14:48:28
URL: http://liseesters.blogg.se/
Postat av: Sandra

Älskar din blogg för att du är så kunnig på ditt område.



Förresten, ni som är intresserade av söta, nätta, helt nya Fred Perry sneakers i storlek 38:



Perrydamsneakersskorstrl38nya-auktion-72436760" rel="nofollow">http://www.tradera.com/FredPerrydamsneakersskorstrl38nya-auktion-72436760

2008-09-17 @ 15:40:16
Postat av: Ellie

Hon är intressant, en riktigt power lady. Var det inte hon som hamnade i bråk med Marc Jacobs efter att ha sågat hans visning? Och han räckte ut tungan åt henne på nästa visning? Ellr minns jag fel. :)

2008-09-17 @ 15:43:59
URL: http://citycatwalk.blogg.se/
Postat av: Stina

I modebloggvärlden kan man ju lätt få intrycket att smal+snygg=framgång... Det är kanske därför många är förvirrade? Själv anser jag inte att mode är "världens ytligaste bransch". Mode handlar om så mycket mer än bara yta.

2008-09-17 @ 16:12:27
URL: http://rubia.se
Postat av: Victoronia

Det är kanske just för hennes yttre som folk inte känner till henne mer än man borde. Ovanstående kommentarer ger en viss indikation om att så är fallet. Det är helt sjukt att det första man döms efter är anletet och inte ens prestation. Vi borde läsa på bättre innan vi yttrar oss.



Fast sen kan jag ifrågasätta att hennes ord är lag. Varför skulle just hon vara fruktad? Okej, om hon är kunnig men åsikter skiftar. Jag vill ha mer nyanserade analyser och synpunkter på "högre nivå".

2008-09-17 @ 16:17:53
URL: http://victoronia.blogg.se/
Postat av: Erika

Fin fin blogg! :)

2008-09-17 @ 16:23:05
URL: http://otteer.webblogg.se/
Postat av: hotspot

Ellie: Ha ha, thats her! Det är väl det som är så imponerande. Hon stryker inte medhårs av rädsla utan har tvärtom skapat sig en unik position då där allt hon säger har hög trovärdighet.

Vicotoronia: Att hennes ord är lag var bara en formulering som jag kläckte ur mig för att understryka att vad hon anser tas på allvar. Hon är en av få modejournalister som verkligen vågar säga vad hon tycker oavsett vad det handlar om. Lägg på det år av erfarenhet och ett extremt kunnande och du har anledningen till varför hon har lyckats få så respekt i branschen där hennes ord alltid tas på allvar.

2008-09-17 @ 16:24:57
URL: http://hotspot.webblogg.se/
Postat av: annahita

men herregud. de två kommentarerna där upp som ställer sig helt oförstående inför hur en person som inte är size 0 kan ha något att säga till om i branschen - vad ska man säga till er? det är riktigt tråkigt att ni har den synen på mode. riktigt jävla tråkigt.

2008-09-18 @ 00:53:19
URL: http://ifyoureintoit.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:

Trackback
Links