header to ads



Ytterligare plagiat från Margiela?


Bilder: Solglasögon, L’Incognitos, från Martin Margiela

Margielas solglasögon, L’Incognitos, fick omedelbar uppmärksamhet när de visades på catwalken. Solglasögonen är inspirerade av den mörka censur-remsa som brukar läggas över personers ögon när man vill hemlighålla någons identitet i medier.
Efter att ha surfat runt på internet råkade jag av en slump hitta en webbshop som säljer solglasögon som ser nästan identiska ut. De kallas där för "Censor bar sunglasses", med andra ord är dessa solglasögon härkomna från exakt samma idé som Margielas. Något får mig att tro att dessa solglasögon inte har producerats efter Martin Margiela visade sina på catwalken...
Det var inte länge sedan Martin Margiela var i blåsväder över ett tryck som han "lånat", nu undrar man naturligtvis om det här är ytterligare ett exempel där Martin Margiela har "lånat" inspiration till sin F/W 08-kollektion.


Bilder: Censor Bar sunglasses som finns att köpa på Urban Junkie

Kommentarer
Postat av: shoebox

Det skulle inte förvåna mig, det är svårt att vara unik och först med något nu för tiden. Även för designers. De måste ju få sin inspiration från någonstans också?

2008-07-16 @ 21:44:20
URL: http://shoebox.devote.se
Postat av: hotspot

shoebox: true!

2008-07-16 @ 21:56:09
URL: http://hotspot.webblogg.se/
Postat av: Anna Klara

Men alltså, det är ju då deras syssla upphör att vara design och istället övergår till plagiarism. En sak är att inspireras av just censurrutorna (finns det ett riktigt ord för dem på svenska?) och låta inspirationen utmynna i ett par fiffiga solglasögon.

Däremot att se ett par solglasögon och göra ett par likadana, det är inte att inspireras.

2008-07-16 @ 21:57:33
URL: http://annaklara.karlsson-online.com/
Postat av: hotspot

Anna Karin: Också true. Det här med var gränsen för plagiat och inspiration går är en klurig fråga och mycket beror ju på hur medveten designern har varit när det gäller sin "inspiration". Det kan ju faktiskt vara så att man råkar komma på samma idé som någon och man är inte medveten om att detta gjorts tidigare. Vad vet jag. Håller dock helt med dig!

2008-07-16 @ 22:02:20
URL: http://hotspot.webblogg.se/
Postat av: J

Hej!
För länge sedan tipsade du om hudvårdsprodukter för gravida magar (om jag inte minns fel så hade du köpt produkter till din gravida syster).
Hittar inte igen inlägget nu, minns du möjligtvis?
Tack på förhand!

2008-07-16 @ 22:38:59
Postat av: ruthie

För den som kan sin fashion-historia vet man att Margiela alltid dolt modellernas ögon på ett eller annat sätt (ofta med bindel)och då inte för att dölja identiteten utan snarare ta uppmärksamheten från personen och lägga koncentration på plagget i första hand. Så dessa solglasögon är väl bara att se som en länk i kedjan, intet nytt helt enkelt. Sen om det råkar förekomma liknande och att påstå att det är plagiat känns bara sökt. Tycker jag då.

2008-07-16 @ 22:42:46
Postat av: Emmie

Ruthie: Du har fel. Margiela har gjort det EN gång tidigare, inte alltid, vid visningen av S/S 08. Att det sedan är en länk i kedjan att ta det ett steg längre må så vara hänt. Dock verkar han inte varit den enda som kom på samma idé. Slump eller inte, omöjligt att veta... Sökt, visst det kan man tycka. Det kanske du tyckte om t-shirtarna också?

2008-07-16 @ 23:51:50
Postat av: ruthie

Emmie: ja kanske var alltid en överdrift och sakfel men ta en titt i ngn gammal lookbook från säg 2003 (om jag nu inte minns fel år emmie då får du ha överseende) så nog är ögonen dolda alltid. T-shirtarna tyckte jag inte var sökt då det för alla med syn var snott rakt av, och det håller jag med om är fel. Däremot tycker jag solglasögonen känns mer "lånad inspirtaion" som Hotspot uttrycker det. Sen förstår jag inte riktigt moralpaniken? Oj, ett par solglasögon som liknar ett annat par, nä ve och fasa. I såna fall borde ju tex Acne slutat göra jeans för längesen då Levis redan gjorde ett par redan kring 1850. Det går ju inte att uppfinna hjulet varje gång liksom.

2008-07-17 @ 07:16:52
Postat av: Anna Klara

"Moralpaniken" - ett rätt billigt sätt att avfärda andras åsikter på. Men kör i vind. Jag tycker att det är FEL att rakt av plagiera, och att det så gott som alltid blir avsevärt tråkigare både att se och eventuellt äga plaggen/accessoarerna. Äras den som äras bör, liksom.

Sedan förstår jag inte riktigt jämförelsen med jeansen. Det är ingen som säger att det bara får finnas en sorts jeans, skjorta, väska i världen.

2008-07-17 @ 10:46:17
URL: http://annaklara.karlsson-online.com/
Postat av: Emmie

Nä men nu är du väl ändå ute och cyklar. Du måste väl ändå själv se skillnaden. Det är ingen som har "patent" på fenomenet; byxa, klänning, glasögon eller jeans för den delen. Men HUR dessa plagg ser ut och designas måste väl ändå du tycka har något med hantverke och konstform att göra? Om acne kopierade levis, satte en liten röd etikett på bakfickan, hade samma kännetecknade sömmar etc. Isåfall, ja då borde acne nog sluta göra jeans.

2008-07-17 @ 11:59:10
Postat av: Li

Hej Karolina!
Jag har en liten fråga om jackor som jag hoppas att du kan hjälpa mig med. Är duffeln helt ut till hösten? Hur ska jackorna se ut till hösten/vintern 08? Skulle bli glad och tacksam för svar!

2008-07-17 @ 14:52:00
Postat av: Vickan

Go Anna-Klara och Emmie! Ni har helt ratt och sakliga argument! Ni har overtygat mig!

2008-07-17 @ 17:21:19
URL: http://lifeandtimesofvictoria.webblogg.se/
Postat av: ruthie

Nej, jag är inte ute och cyklar/Ja, jag ser skillnaden. Men i fallet med glasögonen tycker jag det kändes väl långsökt bara. Men ni kanske tycker dom är exakta kopior och då förstår jag engagemanget. Vad jag menade med Acne-jeansen var att många modeller nog har sitt ursprung (och mer därtill) i urmodern Levis. Har för övrigt svårt att vara opartisk då jag jobbat med Margiela (och inte i egen hög person är väl bäst att understryka i det här sammanhanget) och Hermès. Nå väl. Trevlig helg!

2008-07-17 @ 17:22:41
Postat av: Frida

Hej Karolina

Jag har bestämt mig för att köpa min första designväska, en Mullberry Bayswater kommer det att bli. Nu till min fråga. Var ska jag köpa den? Ska jag gå till en Mullberrybutik eller till någon återförsäljare? Är det olika pris beroende på vart man köper den? Det pris jag funnit är ca 7 500:-. Vet du om den är billigare någon annanstans?
Tacksam för svar.

2008-07-18 @ 08:34:08
Postat av: felicia

t-shirten kommer från white trash-kulturen, att däremot sätta det på en modell och kalla det mode var väl margiela först med. samma sak gäller brillorna, de kommer från ÅTTIOTALET. du vet, fresh prince-frillor och såna var jättehet vad jag vet. och lite electro-robot-moves till så var saken bif. ibland är saker plagiat/inspirerat på olika sätt, som marc jacobs-sjalen till exempel. då det var en specifik design från en specifik person som enhändigt ritat mönstret i något litet svenskt samhälle. men i margielas fall så verkar det som att han ser 80-trenden med stentvättade jeans och allt det där, och är smart nog att slänga in sånt som alla kickers anno 1986 redan har sett.

ps. jag kan ha helt fel, men det betvivlar jag.
dessutom så kan allt vara en smart plan, margiela vet att detta kommer orsaka debatt och synas lite extra? eller kanske tycker det är kul att få husvagnskärringar att tro att de faktiskt är riktigt trendiga i sin häst-tröja? diskussionen i sig är ganska löjlig, eller i alla fall fruktansvärt ändlös då vi knappast kommer kunna lösa frågan eller definera linjerna mellan plagiat, inspiration och nyskapande. och ärlighetens namn så är det inte särskilt viktigt eller betydande. bara lite kul att se på.

2008-07-21 @ 06:05:28
URL: http://feliciacecilia.blogspot.com
Postat av: Tinnie

Where art thou?

2008-07-21 @ 07:58:43
Postat av: Frida

Usch vad tråkigt med plagiering.

2008-07-21 @ 10:15:02
URL: http://husmusen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:

Trackback
Trackback-URL för detta inlägg:
Links