header to ads



Intressanta av olika anledningar


Bilder: Kate Moss som Catwoman på Interviews omslag,
Camilla Åkrans plåtar Numerós omslag


Jag gillar magasin, om någon nu missat det. Jag gillar omslagen, delvis av anledningen att det är intressant att se vad en tidning vill förmedla genom det (läs
mer här). Septembernumret är av tradition det viktigaste numret i modemagsinvärlden, nya kollektioner ska presenteras så upplagan skjuter i höjden vilket av naturliga skäl ger årets högsta annonsförsäljning. Kampen om "septembernummerköparna" är dock hård och vapnet man tar till i konkurrensen blir naturligtvis omslaget som i den första höstmånaden blir viktigare än någonsin. I år har det varit ovanligt bleka septemberomslag (med vissa undantag) - som jag tidigare skrivit - pradas spets regerar och svarta modeller är melodin.
Jag tänker därför göra en mycket grund analys av ytterligare två septemberomslag som intresserar av andra och olika anledningar. Interview väljer Kate Moss på omlaget, intressant av den anledningen att valet känns så ointressant. Kate Moss säljer, det vet alla, men då hade de nästan lika gärna kunnat välja Jennifer Aniston, ungefär lika nytänkande och nytänkande är ju något som Interview med stor sannolikhet vill förknippas med. Då var Marc Jacobs ett tusen gånger intressantare val och det omslaget gillade jag inte ens.
Numerós omslag finner jag intressant av två anledningar: Där den första anledningen är att det svenska undret Camilla Åkrans har plåtat bilden (hurra och heja!) den andra anledningen är att de inte väljer Prada på omslaget utan Balenciaga, kanske inget superkontroversiellt val, men ändå, jag hade mina pengar på Prada.

Kommentarer
Postat av: ebba

kate moss som catwomen går inte att inte älska.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:

Trackback
Links