header to ads



Reciproque - När second hand är som bäst

26631-1885

På rue de la Pompe i Paris ligger 7 butiker som alla går under namnet Reciproque. Butikerna är inriktade på second hand från de största modehusen - Chanel, Marni, YSL, Hermes, Bottega Veneta och Chloé för att nämna några. Butikerna är uppdelade efter olika områden, accessoarer i en butik, damkläder i en annan, aftonkläder i en tredje osv. 
Självklart besökte jag de omtalade butikerna när jag var i Paris. Jag fick mig till och med en pratstund med Reciproques grundare Nicole Morel. Nicole var tydlig med att påpeka att det inte var vintage hon sålde (även om vissa plagg i det oändliga utbudet säkerligen kan klassas som vintage) utan second hand. Majoriteten av plaggen är från 15 år gamla till plagg som kommer från nuvarande säsong. I butikerna hänger allt efter märke så är du ett Balenciagafreak så är det bara att leta reda på Balenciagahyllan.
Utbudet är verkligen imponerande! Så mycket designkläder som ryms i dessa 7 butiker finns inte att uppbringa i hela Sverige.  Vad sägs om en vägg med Hermes-scarfar i ypperligt skick eller en bokhylla med Chanelskor? Visst låter det som himmelriket, men till skillnad från vissa second handbutiker i Sverige vet man här värdet av det man säljer så priserna är relativt höga. En Hermès-scarf som kostar ca 3000 kr i butik kostar ca 1200 kr på Reciproque, med andra ord bra mycket billigare än nytt men man kan inte förvänta sig H&M-priser. Butikerna är allt annat än flådiga utan känns som din lokala myrorna vilket tar udden av lyxkänslan och gör att det kan kännas något omotiverat att spendera stora summor pengar, även om produkten i sig är värd priset. Så fungerar iallafall jag, ska jag köpa dyrt ska det kännas dyrt.

Kommentarer
Postat av: Maria

Jag suger åt mig alla sådana här tips som en liten svamp.
Även om det inte finns någon Parisresa i horisonten så
är det alltid roligt med spännande tips!

Postat av: Ulle

Rolig affär! Får göra ett besök när jag är i Paris i vår.

2007-10-23 @ 16:56:50
URL: http://ulle.webblogg.se/modebloggen
Postat av: Runway

Ytterligare en anleding att åka till Paris! Jag fungerar på samma sätt! Behöver lyx om jag handlar lyx! Undrar varför det är så? ;P
Kram!

2007-10-23 @ 17:31:39
URL: http://runway.webblogg.se
Postat av: Ana*

When in Paris...Bra tips, jag älskar second hand.
Lite lustigt det där med ska man handla dyrt så ska det kännas dyrt, jag är precis likadan;)

2007-10-23 @ 17:56:11
URL: http://shopandtell.blogg.se
Postat av: Ulrika

Drömaffär...

2007-10-23 @ 18:54:10
URL: http://ulrikass.blogg.se
Postat av: Linda

Okej det här är väl en jättedumfråga..men vad är skillnaden på vintage och second hand? Tacksam för svar!!!!!!!!!

2007-10-23 @ 19:40:59
Postat av: shifte

låter spännande :D får väl ta en sväng förbi om jag besöker paris någon gång!

2007-10-23 @ 22:10:46
URL: http://shaft.blogg.se
Postat av: Louise Adolphson

Jag ska till Paris i november så jag uppskattar verkligen dina tips! Mer Paris-tips :)

2007-10-23 @ 22:41:21
URL: http://rightnow.tjejsajten.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:

Trackback
Links