header to ads



Året som gått 2007 - Plaggen

26631-2020

Jag ger dig plaggen som dyrkades i förbannelse under 2007.

Skinnkjolen - Efter höstvisningarna i början av 2007 var trenden redan given - skinn! Ingen ville vänta till hösten utan skinnkjolar rotades fram ur diverse second hand-högar för att användas så flitigt att de var uttjatade lagom till hösten.
Fodralklänningen - Efter en syndaflod av Babydoll och a-linje kändes det fantastiskt uppfriskande med lite kroppskramande plagg. Christopher Kane får man väl säga var en av anledningarna till den nya hypen som gjorde att Azzedine Alaia och Hervre Leger återigen dyrkades av alla modemänniskor.
Fashion Groupie t-shirtar från House of Holland - På ett sätt är det väldigt fascinerande att en så enkel grej som färgglada t-shirtar med roliga slagord om modeprofiler kan bli en världssuccé. Varför kom inte jag på det först? Nu är jag dock trött på allt vad budkaps-t-shirtar heter, utom "orginalen" från Catherine Hamnett som alltid känns aktuella.
Storskjortan - Plagget som inte hade något namn men som snabbt döptes till storskjortan i och med dess stigande populäritet! Vad hade våren/sommaren 2007 varit utan storskjortan?
Jeansshortsen - Precis som på 90-talet skulle de helst vara hemmagjorda av avklippta levis 501.
Tights - Tightsen och leggingsen var 2007 vad bältet i midjan var 2006 - ett enkelt sätt att försöka se trendig och medveten ut. Det blev förstås härdsmälta och illa kvickt skydde den coola klicken långkalsongerna som pesten. Framförallt undvek man de som gick till mitten av vaden, de jag väljer att kalla leggings.

Kommentarer
Postat av: Matilda

Jag gillar allt utom skinnkjolen (mest för att den blev för vanlig). Men de stora t - shirtsen med tryck är riktigt coola!

2007-12-06 @ 16:39:24
Postat av: Angel

Alltid lika trevlig läsning

Postat av: Filippas mode

Bra sammanställning där! Mina svinkorta urtvättade Levi's 501:or från Urban Outfitters är en klar 2007-favorit! Och tightsen bor man ju typ i...

2007-12-06 @ 17:17:18
URL: http://www.filippas.se
Postat av: B

Det komiska med detta inslaget är, visserligen med en del humor ( antar jag ) att det är så otroligt viktigt med vad som är inne eller ute och att den coola delen av mode eliten väljer bort vissa plagg. Men den stora frågan är om den coola delen inte börjar bli en liten grupp med människor som faktiskt kör med precis samma stil? Tidigare har de olika bloggarna vart en rolig läsning men nu känns det mest som det står precis samma saker och att det är en klubb med inbördes beundran. Samma personer florerar i olika tidningar men stilen är alltid densamma i de olika inslagen, ska olika artiklar eller vikten av bloggarnas betydelse kommenteras så är det alltid vissa ansikten som dyker upp. Bara att gratulera till att kommit så långt och är övertygad att ni sliter hårt för att komma dit ni är idag men det börjar kännas som det behövs lite förändring.. Ska man tolka detta som om någon tycker om att använda leggings eller skinnkjol så är det minsann dags att ta av sig dem nu annars är man hopplöst ute?

2007-12-06 @ 18:17:18
Postat av: katja

jag läser din blogg väldigt ofta, (mest för att jag är student och inte har råd att köpa riktiga modetidningar), oftast tycker jag att det är kul läsning, men dina komentarer är ibland bara *suck* för mycket....det är precis som att man ska skämmas för att man använder leggings, eftersom de inte är modemässigt korrekta. det blir liksom en liten paradox när du senare bestämmer dig för att uppmana alla att klä sig i vad man vill när någon ställer exempelvis en fråga om det är "ute"
med cowboy-hatt.

2007-12-06 @ 18:54:40
Postat av: Anna

Jag älskar fortfarande storskjortan!! resten är fint men kanske lite trött, fast det beror ju som vanligt på hur man bär det..

2007-12-06 @ 19:14:29
Postat av: hotspot

Matilda: Skinnkjolen var aldrig min grej och t-shirtarna får pausa lite för min del :)
Angel: Vad kul!
Filippas mode: Tack!
:)
B: Nej absolut inte! Gillar man något ska man använda det oavsett. Jag är väl mer tveksam till om man helt förutsättningslöst hoppar på alla trender som dyker upp framför ens näsa. Sen att alla modeskribenter/bloggare har samma stil det får stå för dig. Jag vet att de modebloggare jag känner definitivt har en annan stil än jag själv.
katja: Ok, ovanstående inlägg är skrivet med lite humor och ironi, hoppades att det var tydligt och kom fram, men tydligen inte.... Man ska absolut inte skämmas, inte över något man gillar och har på sig - någonsin! Jag tycker alltid att folk får klä sig hur de vill men sen råder det självklart trender över vad som anses vara "inne" eller "ute" huruvida man väljer att följa det är upp till var och en och det ena är inte sämre än det andra. Där har du min åsikt!
Anna: Jag med, den åker fram igen till våren! :)

2007-12-06 @ 19:22:15
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: shifte

fodralklännigen

2007-12-06 @ 20:52:03
URL: http://shaft.blogg.se
Postat av: fashionholic

japp där har du det.. en bra wrap up från 2007.. jag lägger dock till parkasen.. en storfavis från 2007

2007-12-07 @ 11:03:27
URL: http://fashionholic.blogg.se
Postat av: Sanja

Tightsen och jeansshortsen, fortfarande 2 favoriter hos mig=)

2007-12-07 @ 12:26:03
URL: http://simplyfashion.blogg.se
Postat av: RASA

så rätt så!! tightsen och jeans-shortsen ligger mej nära om hjärtat!

2007-12-07 @ 18:10:21
URL: http://sara91.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:

Trackback
Links