header to ads



Duellen - Project Runway vs TopModel

26631-419

Mitt sociala liv barkar mot misär då jag måste sitta hemma varje kväll för att inte missa ett endaste avsnitt av Project Runway. TopModel går snart in på sin 511e säsong och än är tittarna som klistrade, men vilken fashion-såpa är egentligen bäst?

Project Runway
Programidé:
Ta en bunt kreativa och strävande designers med vitt skilda stil och estetik. ge dem olika "omöjliga" uppdrag varje vecka och se vem som håller bäst i längden. Släng in en modell (lite vackra människor måste det vara annars vill ingen titta) som programledare och låt en känd amerikansk designer och en uberdryg moderedaktör sitta i juryn så har ni ert recept till framgång. Kanske en något smalare programidé är TopModel (det är fler som kan tänka sig att glo på lite vackra människor i utmanande poser än en småfet amerikan vid en symaskin) men det gör den inte mindre genial. Betyg: 3/5
Fashionstatus: Att Mr Kors är med talar ju helt klart för programmet och många "gästspelare" har även de haft en imponerande meritlista, lägg till det att inspelningen sker på legendariska Parson och att finalisterna får en visning på mytomspunna Olympus. Många av designerserna är dessutom förvånansvärt talangfulla så jag tycker nog att programmet når upp till en viss trovärdighet även om det är lite för tidigt att sia om vad som kommer att bli av vinnarna. Betyg: 4/5
Framtid: Jag älskar det här programmet och har mycket svårt att se att jag skulle tröttna på det så länge som det håller sig inom ramarna och inte svävar ut och blir för "relationsbaserat". Vackra kläder, roliga uppdrag och spännande gästspel gör serien sevärd! Betyg: 4/5

TopModel
Programidé:
En drös rangliga långbenta (bortsett från den obligatoriska +size modellen) hill-billies som gör vad som helst för att komma upp sig i smöret och bli "någon" i den hårda modellvärlden. Som toppen på moset har vi "modellmamman" Tyra som har gått mer och mer från att vara supermodellen som alla ska se upp till, till att bli en kvinlig Doctor Phil (en ofelbar kvinna som alla bör ta efter på alla sätt). I grunden är programidén genial, tyvärr känns det dock som om programmet tappat lite fokus från att vara en modelltävling till att bli en show för ett gäng fattiga obs-barn som behöver Tyras vägledning och välsignelse. Betyg: 4/5
 Fashionstatus: I början kändes det stort att Tyra skulle vara programledare då hon verkligen var en av de största supermodellerna under 90-talet och även ett par år in i 2000-talet. Visst har programmet haft en del stora namn som deltagit och samarbeten med Elle och andra stora magasin hör till vanligheten men det är ändå något som gör att programmet inte känns så "fashion". Modellerna som vunnit tidigare säsonger har man ju inte sett överdrivet mycket av vilket är ganska talande i sig.  Betyg 3/5 
Framtid: Jag har följt TopModel med stor entusiasm från start men måste erkänna att sista omgången såg jag mer sällan än sporadiskt. Jag vet inte om det är för att man börjar tröttna på formatet eller om programmet blivit sämre men en sak är säker, TopModel sjunger på sista refrängen även om vi säkert kommer att matas med ett par säsonger till. Betyg: 2/5

Total:
Project Runway: 11 poäng
TopModel: 9 poäng

Vet inte om jag är lite orättvis mot TopModel som har visats i x antal säsonger medan Runway fortfarande känns lite nytt och fräscht men jag tror ändå att Project Runway borgar för mer kvalitet. Bara en sån sak som Tyra vs Heidi = Solklart, Heidi!

Kommentarer
Postat av: emelie

håller verkligen med om din bild av tyra!! hennes talkshow känns stundtals patetisk och topmodel är numera bara ett program för att hon ska kunna marknadsföra sig själv! trots det kan jag ändå inte sluta titta! ;)

Postat av: Emma

Jag gillade top model jättemycket förut men eftersom jag är mer intresserad av kläder och design än människor så har iaf project runaway blivit ett favoritprogram. Sitter bänkad framför varje avsnitt och undrar vad jag skulle sy om jag vore dem..
Å ena sidan verkar tyra banks inte riktigt klok om man tittar på tyra banks show, men hon är jättetrevlig i top model, underligt.

2006-05-31 @ 14:56:49
URL: http://emmas.bloggtopp.com/
Postat av: hotspot

emelie: Visst känns det lite trisst. Ha bara sett några korta snuttar från hennes talk-show och jag håller helt med - tragik!
Emma: Ha ha ha, jag håller helt med! Igår när det skulle sy en skridskodräkt till sasha hade jag en supervision av hur min skulle se ut (gammelrosa i strechtigt tyll som gick i ett svepande lager från ena sidan till andra, bysten skulle vara formad som ett liggande B och axelbanden skulle vara ett tunt strassband, gillar egentligen inte strass men hey det är ju konståkning vi talar om) Jag har läst ett reportage om Tyra i någon tidning där de skriver att hon tydligen är en "Naomi" till personligheten alltså inte alls så rar som hon utger sig för att vara i topmodel.

2006-05-31 @ 15:01:27
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: hannahsthlm

Jag älskar Top Model..behöver inte just vara U.S version..Tycker MINI var duktig som programledare för den Svenska förra säsongen;)!Ser fram emot den Engelska versionen som startar ikväll kl 21.00 =)!

2006-05-31 @ 15:14:41
URL: http://hannahsthlm.blogg.se/
Postat av: Mandi

Hmm..jag håller med dig.
Just nu är Project Runway mycket roligare än Top Model.
Det är såå många intriger och gråtande i Top Model.
Och det är alltid lika intressant och se de klara kreationerna.
Top Model har helt enkelt börjat bli tråkigt.

2006-05-31 @ 16:13:35
URL: http://applepaj.blogg.se
Postat av: Sanna

Okej, så sent som igår sade jag ordet "köpförbud" men jag har också lärt mig att tänka "ekonomiskt". Vet att du är liksom jag en "shortsoman" så surfa gärna in på Asos för där har de nu reat ut ännu fler modeller av sitt shortssortiment. Det är ändå en ny månad imorrn o gör man som jag, dvs betalar med kreditkort behöver man inte betala förrän 31e juli:-) mvh Sanna

2006-05-31 @ 16:41:25
Postat av: hotspot

hannahsthlm: TopModel är bra även om jag som sagt var tycker att det gått ner sig lite. Åh då blir det PR vid 19.00 och brittiska topmodel 21.00 - helkväll med andra ord :)
Mandi: Visst är det skoj, jag är lika spänd varje gång det är dags för catwalken. Roligt att du precis som jag tycker att topmodel har tappat det lite... :)
Sanna: Ha ha ha, jag är ju lite skeptisk mot Asos generellt men hey det kan vara väl värt ett besök. Ja, jag lever ju för det emsta också på "krita" så det känner jag igen, ha ha ha

2006-05-31 @ 17:07:41
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Denise

Vem håller du på i Project Runway? :)

2006-05-31 @ 19:01:24
URL: http://denises.blogg.se
Postat av: hotspot

Denise: Svårt, jag har ingen solklar favorit än...

2006-05-31 @ 19:21:20
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: lenie

åh, svårt val! båda är lika bra tycker jag :D

2006-05-31 @ 20:00:16
URL: http://leenajoutsemo.blogg.se
Postat av: Thea

Hahaha vilken bra och rolig text! Och så har du fått med så mycket och du fick mig att inse det som egentligen vart solklart, att Top model sjunger på sista refrängen.. Jag har bara inte vågat acceptera det! Haha. :) Och så har du ju rätt i allt annat också, även om jag var irriterad i början av Runway för jag tyckte det kände sås lågbudget och dåligt producerat, men så är det väl för alla serier jämfört med Top model. Men nu gillar jag såklart Runway mer, det är roligare att se något snyggt som en person skapat istället för ett snyggt foto på den personen. :)

2006-05-31 @ 22:43:43
URL: http://theatheathea.blogg.se
Postat av: Thea

oj men gud vad många inlägg det blev. förlåt ahah:)

2006-05-31 @ 22:45:49
URL: http://theatheathea.blogg.se
Postat av: hotspot

Thea: Ha ha, skoj att du håller med! Jag kan ju bara hålla med om att PR-produktionen känns lite "fattig" men jag stör mig faktiskt inte avsevärt på det förhoppningsvis kommer kvaliteten förbättras om de fortsätter sända fler säsonger.

Ha ha, no problem!

2006-06-01 @ 07:37:27
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Ida

Jag gillar projectrunway lite mer än TM just för att jag själv oxå designar kläder. Men jag tror att Top Model UK kan bli en hit. Jag gillade model behaviour som gick för några år sen. Brittiska versionerna blir alltid så mycket roligare av någon anledning.

2006-06-01 @ 09:35:13
URL: http://luckyem.webblogg.se
Postat av: hotspot

PR rules! Ha ha, jag tycker oftast att brittiskt producerade program brukar tendera till att vara lite sunkiga... Gillar nog americano TV bättre...

2006-06-01 @ 14:37:15
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: F

Dessutom så funkar ju inte själva programmet top model. Jag menar exclusiviteten, auran och coolheten som en riktig model ska tillföra försvinner när vi ser dem tönta runt i TV. Exempelvis Kate Moss (klychigt) skulle aldrig ha nått de höjder som hon har om hon hade deltagit i top model.
Deltagarna passar i Covergirl - men defentivt inte Prada eller dyl.

2006-06-02 @ 10:32:49
Postat av: hotspot

F: Precis vad jag menar, du satte fingret på problem, TopModel lider av trovärdighetsproblem.. :)

2006-06-02 @ 10:45:03
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Mandi

Usch. Jag tittade på Top Model UK.
Blä! Bara en massa skönhetsdrottningar och tjejer som ville ha berömmelse.

Jag undrar om ett Top Model för män inte skulle lyckas?

2006-06-03 @ 15:06:40
URL: http://applepaj.blogg.se
Postat av: Bo

Tittar igenom andra säsongen av Project runway nu, tycker den är helt klart intressant. Gulligt med gravida Heidi också.

Auf Wiedersehen

2006-07-11 @ 16:04:39
Postat av: polo outlet

Thanks for the article... I agree with the previous poster regarding jobs.

2011-11-01 @ 09:48:16
URL: http://www.polo-outlet.co.uk/
Postat av: christian louboutin uk

During the traditional and popular perfect balance.our christian outlet online offer your high quality christian louboutin uk and christian sunglasses. Orders Over $100 Free Shipping. Founded in 1895 by Daniel Swarovski, The christian louboutin outlet continues to be an world renowned industry leader in the production of fine crystals. http://www.christianlouboutin-ukoutlets.co.uk

Postat av: louis vuitton

I am so confused that I don,t even know where to buy the Louis Vuitton Handbags. Because I can prefer to chose the fashionable design, favorable price, top service . The Huffington Post said Kiziria is not affiliated with louis vuitton bags uk, adding that he has designed the condom in collaboration with Design Provocation as a design project. http://www.louisvuitton-lv.co.uk

2012-04-16 @ 03:35:05
URL: http://www.louisvuitton-lv.co.uk
Postat av: mulberry outlet

They are designed for hand, elbow and shoulder carry thanks to comfortable flat leather handles.mulberry outlet are well known solution these days, there are lots of the lovers. Everyone believes the fact that mulberry sale can be well-known simply because of its high quality and the lovely pattern. http://www.mulberryoutletsales.co.uk

2012-04-16 @ 03:48:31
URL: http://www.mulberryoutletsales.co.uk
Postat av: MBT Sko Norge

MBT er å etablere en landsdekkende informasjons-system til ERP som utgangspunkt, fullt integrert produktdesign, supply chain, kanal, detaljhandel og andre ressurser, utvikling av e-handel, for ytterligere å forbedre driftseffektiviteten og merkevaren.

2012-08-02 @ 04:42:10
URL: http://www.norgembtsko.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:

Trackback
Links