header to ads



Wall of Fame - Perfumes

26631-329

Det finns något nästan mytiskt med parfymer. Troligtvis beror det på det delikata hantverk och den ganska komplexa metoden som krävs för att få fram de ljuva dropparna. Hotspot listar några av världens mest kända, mytomspunna och omtalade parfymer som "alla" bör känna till.

No 5, Chanel  -
Chanel Nr 5 skapades 1921 av Chanel och är än idag världens mest sålda parfym. Mannen bakom succén hette Pierre Wertheimer och var Coco Chanels partner inom parfymbranschen. Namnet kommer ifrån antalet prover som Coco gick igenom innan det slutgiltiga godkännandet av parfymen. Proverna döptes helt enkelt till No1, No 2 och det blev slutligen den femte formulan som föll Coco i smaken.
Arpége, Lanvin – Arpége skapades av Jean Lanvin 1927 som ett kärleksbevis till hennes dotter Marguerite.  Den klassiska art deco flaskan har blivit en symbol för den legendariska och mytomspunna parfymen och än idag är flaskan snarlik orginalet som designades tillsammans med parfymen 1927.
JOY, Jean Patou – Joy är näst efter Chanels No 5 världens mest sålda parfym. Den skapades 1930 av Henri Alméras för modehuset Jean Patou. När parfymen lanserades kallades den världens dyraste parfym och än idag ligger priset betydligt högre än medelpriset för en parfym. Det höga priset beror på de mycket sällsynta blomextrakt som doften innehåller, varje flaska sägs innehålla extrakt från fler än 1000 blommor!
Shalimar, Guerlain – Guerlain är ett av världens äldsta parfymhus som än idag har en bred och lojal kundkrets. Deras kändaste parfym är Shalimar som tillverkades 1925. Shalimar har en mycket karakteristisk djup och sensuell vanlijdoft. En annan mycket känd parfym från Guerlain är
Mitsouko som lanserades redan 1919.

Kommentarer
Postat av: Mini

Hur mycket kostar joy?

2006-04-08 @ 18:27:08
Postat av: Hotspot

Mini: Det kan nog variera men de priser jag hittat ligger runt 3000 kronor (30 ml) för eau de parfumen. Eau de toiletten kostar runt 1000 kr

Postat av: Malin

Snälla kolla in denna tjej. Alla som läser jagkansjalv.blogg.se. Å sen kan ni kolla in englas, idis, å sigridsblogg bland annat! Copy Caten själv!

2006-04-08 @ 19:45:34
Postat av: hotspot

Malin: Ja, jag har sett det, grymt trisst!! Stackars Sigrid mfl...

2006-04-08 @ 19:46:21
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: lina

Har en liten fråga, jag vet att du svarat på den tidigare till ngn annan. men hur gör man så att man kan länka till en sida från ett ord? :)

2006-04-08 @ 20:42:47
Postat av: hotspot

lina: Det är lätt som en plätt! markera ordet du vill länka, sen klickar du på knappen med en kedjesymbol på då får du upp en dialogruta där du skriver in url:en som du vill länka till - klart! Lycka till!

2006-04-08 @ 20:44:36
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: lina

aa, nu förstår jag ^^ tack för ett så snabbt svar. Din blogg är grymt bra.

2006-04-08 @ 20:47:22
Postat av: hotspot

lina: No problemas! Roligt att du gillar bloggen :)

2006-04-08 @ 21:34:02
URL: http://hotspot.webblogg.se
Postat av: sheida

...och konstigt nog har jag inte no 5, chanel! fy skäms på mig. men det ska det bli ändring på! :)

2006-04-09 @ 09:53:37
URL: http://sheidas.webblogg.se
Postat av: hotspot

sheida: Faktiskt inte jag heller men det beror nog mest på att doften inte riktigt känns som jag. Okej, det är en klassisker men den måste fortfarande kännas rätt.

2006-04-09 @ 10:16:58
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Ella

Köpte Chanel No.5 till min mamma en gång. Jag vill verkligen gillar den, som Marilyn (wears Chanel no.5 in bed), men... Det luktar lite som tvål och doften försvinner snabt. Kanske ska ger no.5 en chans till :-)

2006-04-09 @ 18:08:02
Postat av: hotspot

Ella: Jag håller med chanel nr 5 är lite svår och man kan ju inte ha en parfym bara för att det är en klassiker... Men nu var det iofs ett tag sen jag luktade på den...

2006-04-09 @ 18:55:52
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Anastacia

Marilyn gjorde reklam för Chanel 5 fast hennes favoritparfym var Joy.

2006-04-30 @ 01:45:06
Postat av: Elan

Vad luktar chanel no5 ?

2007-03-27 @ 11:27:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:

Trackback
Links