header to ads



Organisk skönhet

26631-350

Något som verkligen är på tapeten just nu är organiska skönhetsprodukter, bort med alla kemikaliespäckade produkter till fördel för naturliga vårdande produkter. Men var ska man börja? Hur vet man vad som är organiskt och vad som utger sig för att vara det men som i själva verket är sprängfyllt med mineraloljor och andra onyttigheter? För att få lite hjälp på traven har jag listat några ämnen som man bör undvika och 5 organiska produkter som jag hört mycket gott om men som naturligtvis inte kommit innanför Sveriges gränser (ännu).

Akta er för
Mineraloljor: Majoriteten av alla hudkrämer och shampoon innehåller mineraloljor i form av t ex silikon. Mineraloljorna blockerar hudens porer vilket leder till att hudens naturliga skydd mot fria radikaler och andra föroreningar försämras.
Paraben:  Paraben återfinns i en mängd olika typer av skönhetsprodukter. Även om inget fastslagits vetenskapligt så finns det rön som pekar på att paraben är cancerframkallande. Usch!!
Petrokemikalier: Kemikalier framtagna från petroleum (!) som används för kemikalisk doftsättning och färgning av make-up produkter.
Formaldehyd: Billigt konserveringsmedel som används i nagellack, shampoo och balsam. Kan orsaka hudflagningar och irritation. Kan även leda till astma och huvudvärk. Sverige och Japan har faktiskt förbjudit formaldehyd i skönhetsprodukter men det kan ju vara bra att veta om man köper produkter utomlands.
Phthalates: Används som mjukgörande ämne men i en förlängning kan användande av phtalates leda till hormonrubbningar och astma. 

Organiska produkter
Monty's seaweed bodyscrub: Lyxig scrub innehållandes ämnen som citrusextrakt, sjögräs och eteriska oljor. Yum!
Juice Beauty: Ansiktspeeling innehållandes organiska frukter som äpple, apelsin och grapefrukt. Väldigt effektiv och ger huden den näring som den behöver.
Louise Galvin: Hårvård när den är som bäst! Supervårdande hårmask som ger håret styrka och vitalitet. 100% naturligt naturligtvis!
Mario Badescu: Ansiktsrengöring som lämnar din hud återfuktad och lätt exfolierad. Förhindrar att porerna kloggar igen och ger huden nytt liv!
Fushi: Organiska läppbalsam med olika vårdande egenskaper som anti-wrinkle, plumping och förhindrande av munsår och infektioner. Verkar hur bra som helst!


Kommentarer
Postat av: Fancy Desire

Oj kanske borde vara lite försiktigare! Jag länkar till dig nu, hoppas att det är okey! Fancy Desire

Postat av: hotspot

Fancy: Ja man blir lite räd dnär man hör vad det är man smetar in i ansiktet... Länka på!

2006-04-25 @ 12:52:03
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Cicci

Bra inlägg! länkar också till dig om det är okej?? Brukar tänka på det när jag köper produkter - men det är svårt för det är verkligen en djungel med alla termer osv, men har du några tips på produkter som finns på den svenska marknaden??

2006-04-25 @ 12:59:27
URL: http://ciccicicci.webblogg.se
Postat av: hotspot

Cicci: Jag håller med, jag tycker att det är dösvårt att veta för många företag skriver ju ofta naturliga ämnen mm på deras produkter och visst innehåller de naturliga ämnen men även kemikalier. Naturligtvis är det intressant att veta vilka produkter som finns i Sverige som är organiska. Den jag kommer på så här på rak arm som jag är 100% säker på är ju Dr Hauschkas produkter. Jag ska göra lite mer efterforskning så kanske det blir ett nytt inlägg!

2006-04-25 @ 13:02:16
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Cissan

Hej. Skulle bara vilja påpeka att det råder delade meningar om det där med mineraloljor. Visst trycker många märken på att mineraloljor är dåligt och att man istället ska använda deras (ofta dyra) märke. Såvitt jag har förstått det är mineraloljor billigare än den "naturliga" motsvarigheten och att det är därför de används. En som tycker att mineraloljor är bra är Paula Begoun som har märket Paula's choice och verkar vara påläst på olika ingredienser och dess verkningar. Här är hennes inlägg i debatten: http://www.cosmeticscop.com/learn/article.asp?PAGETYPE=ART&REFER=SKIN&ID=47 Vänligen, Cissan

2006-04-25 @ 13:15:00
Postat av: hotspot

Cissan: Åh, tack för tipset, det kan absolut vara värt att läsas och visst är det kanske ofta företag som förstorar upp farorna med kemikalier i produkter etc men min magkänsla säger nog ändå att naturligt måste vara bättre än gamla slaggprodukter som legat under jorden i flera tusen år som sedan keiskt omvandlas till ämnen som vi sedan har i ansikte och hår, men jag har aldrig studerat ämnet djupgående så naturlgitvis kan jag ha fel. Tack igen för tipset!

2006-04-25 @ 13:18:13
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Malin

Jag måste bara fråga om något jag kom att tänka på just; hur gör du när du publicerar bilder här i bloggen som du hittar på diverse webbsidor, ber du alltid om lov att få visa bilden eller är det olika beroende på var du hittar den?

2006-04-25 @ 13:25:30
URL: http://mycketsnack.blogspot.com/
Postat av: vardag

Hmm badrumsskåpsinventering är tydligen ett måste...ser jag... undra om allt står så man kan läsa eller om man måste ha tillgång till googel för att "slå" upp vad en ingrediens egentligen är...

2006-04-25 @ 13:26:18
URL: http://vardagsont.blogspot.com
Postat av: Cicci

Dermalogica och Déclor, har inte de helt naturliga ämnen?? Jag har iaf fått för mig det!

2006-04-25 @ 13:28:50
URL: http://ciccicicci.webblogg.se
Postat av: Fia

Vart kan man få tag på de olika organiska produkterna?
Hälsn. Fia

2006-04-25 @ 13:32:03
Postat av: hotspot

Malin: Hm, det är väl sådär med att fråga om lov först... De flesta webbshoppar och produktbilder är ju oftast ok att ta då det blir PR för produkten/företaget andra bilder är jag lite försiktigare med. So far, inga klagomål (peppar,peppar).
vardag: Jag är rädd att det står E1543 (eller något annat helt obegripligt) istället för Phthalates så det är svårt att veta vad produkten egentligen innehåller.

2006-04-25 @ 13:33:06
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: hotspot

Cicci: Jag tror att både Dermalogica och Decleor är organiska (jag har också hört det) men för att vara 100 måste jag nog kolla upp det ordentligt.
Fia: Bra fråga! De på bilden finns inte att få tag på om man inte reser till england alternativt kanske USA, men det finns många andra organiska produkter som faktiskt finns i Sverige som t ex DR Hauschka

2006-04-25 @ 13:35:08
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Lisa

Hej! Vill också rekommendera Paula Begoun. Hennes böcker är fenomenala. Ingredienser är inte bra bara för att de är "naturliga". De flesta växter vill inte bli uppätna mer än du eller jag och har därför genom årtusenden skaffat sig ett försvar i form av naturliga gifter. En del av dessa är nyttiga i små doser, andra kan irritera huden eller rent av vara cancerogena.
Men precis som även Ms Begoun säger innehåller mycket kosmetika (även de dyra sorterna) inödiga och farliga kemikalier.
Tack för en förtjusande blog, förresten!

2006-04-25 @ 13:35:26
URL: http://matalskaren.blogspot.com
Postat av: Malin

Okej, va skönt, då vågar jag nog publicera någon bild från blush :) Tack för hjälpen!

2006-04-25 @ 13:38:28
URL: http://mycketsnack.blogspot.com/
Postat av: hotspot

Lisa: Jo naturliigtvis ligger det något i det, allt som är natrligt är långtifrån bra för dig och allt som är kemiskt framtaget är långtifrån livsfarligt men generellt tror jag mer på organiska produkter. Jag läste lite på Paulas hemsida där det stod att till och med bordsalt är gjort mineraloljor mm och det äter vi ju varje dag. Det tycker jag iofs var ett dåligt exempel för salt är långt ifrån hälsosamt för vår kropp och ska undvikas i möjligaste mån. Sen att man inte dör av att äta lite salt det må så va men det är långt ifrån nyttigt, samma sak torde det vara med samma med kemikalier i hudvårdsprodukter, man dör inte av det men det är inte heller vårdande eller nyttigt. Fast som jag skrev tidigare - vad vet jag, det är bara min magkänsla vad jag tror är bra och jag är långt ifrån fundamental mitt badrumsskåp dräller helt garanterat av produkter med både minraloljor och annat kraffs. Roligt att du gillar bloggen, alltid lika skoj att höra när folk uppskattar den, tack!!!

2006-04-25 @ 13:40:22
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: hotspot

Malin: Ja absolut, Blush har jag till och med frågat och de är helt lugna med att man använder deras bilder!!

2006-04-25 @ 13:41:00
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Anonym

ett bra blogg-inlägg: http://jolafemme.blogspot.com/2006/02/knck-koden-till-friskare-hy.html

2006-04-25 @ 14:56:59
Postat av: Frida

HJÄLP! http://fridavarld.blogg.se/250406125557_balskor.html

2006-04-25 @ 15:08:13
URL: http://fridavarld.blogg.se
Postat av: julia

Hej! Innehåller hudvårdsprodukterna från neutrogena sånna ämnen? Vad betyder castor oil är det också nån slags mineral olja? Jättebra blogg!:)

2006-04-25 @ 15:14:36
Postat av: maria

bra att du tar upp sånt! själv fick jag mkt problem m tilltäpptheter pga sämre produkter.

2006-04-25 @ 15:35:25
Postat av: Anna

Castor oil= bäverolja. shenet.se är en bra sida där man kan kolla vad innehållsförteckningarna egentligen betyder. Rekommenderas!

2006-04-25 @ 16:12:28
Postat av: Cissi

Mineralolja heter ofta parafinum liquidum i innehållsdeklarationen. Det eller parafen-nånting. Dessutom har jag hört att man ska akta sig för lanolin, dvs ullfett. Jag svär ju som sagt vid dermalogica som inte innehåller något av dessa ämnen vad jag vet.

2006-04-25 @ 16:16:07
Postat av: hotspot

Anonym: Åh, tack för tipset, riktigt bra inlägg och bloggen verkar vara mycket bra överlag. Tummen upp!
Frida: Ok!
julia: Det kan jag inte svära på men jag skulle nog tippa att neutrogena har en del mineraloljor. Kolla shenet.se som Anna rekommenderar. Vad roligt att du tycker det, tack!
maria: Jag kan otroligt lite men kände att jag borde läsa på lite och man blir ju onekligen lite chockad. Jag är inne i en mycket dålig hudperiod just nu så det var därför jag satte igång att börja leta info. Hm, måste nog gå till en hudterapeut snart...
Anna: Åh tack för tipset och info!
Cissi: Tyvärr är jag allergisk mot dermalogica men jag tror starkt på deras produkter! Tack för info!

2006-04-25 @ 17:35:12
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Vivvi

Är inte formaldehyd det ämne som används när man stoppar upp djur för att undvika parasiter? :S urk.

2006-04-25 @ 17:38:51
URL: http://vivviskrafs.blogspot.com/
Postat av: Alexandra

Nja, det blev nog lite fel där för Anna som sökte på Shenet. Castor oil är nämligen inte bäverolja utan kommer från ett träd:)Shenet rekommenderar jag verkligen, det är en jättebra källa till information om tillsatser och diverse förkortningar! Där har jag lärt mig mycket.

2006-04-25 @ 17:56:08
Postat av: hotspot

Vivvi: Nej men usch!!! Nu blir jag helt nojig och måste gå igenom alla mina produkter som används dagligen...
Alexandra: Åh så kan det gå, tack för info iallafall. Nu ska jag in på shenet och kolla upp alla mina produkter! ;)

2006-04-25 @ 18:13:03
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Helena

Jag vill peka på en annan sida av ämnet mineralolja också, att det finns vissa krämer som innehåller det av en anledning (annat än att det är billigt). Mineralolja lägger sig ovanpå huden och kan då täppa till porerna, men just att det lägger sig som en skyddande hinna är ibland en bra idé.
Jag använder t ex diverse krämer mot psoriasis, och mineraloljan i dessa lägger sig som ett skydd så att huden inte påverkas utifrån utan de läkande ämnena får vara ifred och göra sitt jobb. Andra exempel är munsårsalva och diverse salvor man kan ha på insektsbett, småsår osv.
Nåt man ska passa sig för är när det enda mjukgörande ämnet i krämen/ceratet är mineralolja, då funkar det bara kortsigtigt och kan rent av vara uttorkande i längden.

2006-04-25 @ 18:46:36
URL: http://lipglossbitch.se
Postat av: Karolina

En annan ganska viktig och ibland avgörande aspekt i mineroljans vara eller icke vara är hur pass förfinad den är. Oftast brukar priset på produkten avslöja oljans "förfining". Inte alltid, alla vet att vissa märken är betydligt bättre på överpriser och humbug än kvalitet och skäl för namnet...


Annars har jag precis upptäckt Burt's Bees när det gäller "naturliga" organiska märken. Deras Repair Serum, en supervårdande/läkande olja, är GULD! Finns på eleven. se eller för halva priset i exempelvis USA.

2006-04-25 @ 19:06:22
Postat av: hotspot

Helena: Jo det är ju klart men det känns ju som om det är ett helt annat syfte med den typen av produkter än vanliga återfuktande ansiktskrämer, men det tåls ju ändå att nämna så att folk inte skyr det som pesten i alla lägen.

2006-04-25 @ 19:07:23
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: hotspot

Karolina: Ja det är verklgien en djungel därute, jag vet varken ut eller in vid det här laget...

2006-04-25 @ 19:10:21
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Glamourbibliotekaren

Mario Badescu er bra! Jeg har hans aloe vera moisturizer med spf15.

2006-04-25 @ 19:33:39
URL: http://glambibliotekaren.blogspot.com
Postat av: Lisa

Ett problem med många naturliga oljor är att de har dålig hållbarhet och härsknar. Härsken olja är mycket dåligt för huden.
Jag håller med om att salt är ett dåligt exempel. Men faktum är att du kan dö av saltbrist.
Ibland är det naturliga bra. Ibland är artificiella lösningar det bästa. Men vad som är "naturligt" kan alltid ifrågasättas.
Personligen går jag mer på befintlig forskningsinformation än magkänsla eftersom magkänslan lätt påverkas av reklam och mina egna fördomar. Jag brukar köra HTH (med karbamid som är bevisat bra) och blandar upp den med jungfrulig olivolja. Som ju i alla fall inte är omedelbart dödande.

2006-04-25 @ 20:19:06
URL: http://matalskaren.blogspot.com
Postat av: Lisa

PS. Castor oil är naturligtvis inte bäverolja utan hederlig gammal ricinolja (som förut användes som laxermedel). Det är en växtolja med mjukgörande egenskaper.
En sajt som hävdar att det är olja från bäver är helt opålitlig.

2006-04-25 @ 20:22:25
Postat av: vardag

Hmm efter att nu ha läst igenom alla kommentarer ovan blir jag inte ett dyft klokare... av någon anledning så tror jag att om någon som arbetar inom kosmetikaindustrin läste alla dessa kommentarer skulle de småle och säga till sina kollegor... "se vad var det jag sa - ju fler obegripbara "hitte-på" namn vi använder dessto svårare för konsumenterna att veta vad de köper..."

2006-04-25 @ 21:33:05
URL: http://vardagsont.blogspot.com
Postat av: Christina

Hm, är inte weleda organiskt? Tror det i alla fall, det går ju att få tag i i sverige för en billig slant dessutom. Vet att min kompis blev rekommenderad weleda där hennes plånbok inte räckte till för dermalogica.

2006-04-26 @ 08:47:56
Postat av: Anna St

Själv är jag allergisk mot just parabener, och det är sorgligt att det är så många tillverkare som använder just dem som konserveringsmedel. Men, det lustiga är att jag faktiskt kan använda Dermalogicas produkter (men mest tack vare min underbara hudterapeut som plockar ut det hon tror jag kan ha).
Hotspot, vet du vad du är allergisk mot i Dermalogicas produkter?

2006-04-26 @ 09:02:09
Postat av: hotspot

glamourbibliotikarien: Åh vad roligt att du provat Marios produkter och gillar dem!
Lisa: Ja, det är verkligen en djungel och jag känner verkligen att jag måste få lite proffesionell vägledning... Alla alla har olika uppfattning och olika undersökningar visar på olika resultat... Ja man får väl söka upp en hudterapeut och sedan försöka bilda sig en uppfattningoch försöka hitta fram till något som passar en själv...
vardag: Jag håller helt med, jag vet varken ut eller in längre... Det blir nog ett besök hos en hudterapeut som krävs för att reda ut det här men antagligen finns det "olika skolor" även inom de proffestionella så det kan nog skilja beroende på vem man träffar...
Christina: Hm, det vet jag tyvärr inte... Någon annan?
Anna St: Tyvärr har jag ingen aning om vad det var i dermalogica som jag reagerade på... Jag måste nog söka upp en hudterapeut för jag känner att det är omöjligt att navigera sig själv genom denna djungel av produkter och motstridiga åsikter...

2006-04-26 @ 09:35:39
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Li

På www.mariobadescu.com kan man fylla i ett formulär så skickar dom prover på produkter som kan passa ens hy. Men det tar ganska länge innan det kommer fram. Deras produkter är faktiskt inte helt naturliga. Många innehåller alkohol, mineraloljor och portäppande ämnen.
Karbamid som är en vanlig fuktbindare i hudkrämer står i innehållsförteckningen som Urea. Och ja, det är urinämne.

2006-04-26 @ 11:35:21
Postat av: Anna

Alexandra, oj då, men det var ju tur att det inte var bäver... Det hade säkert kunnat vara det, med tanke på vad produkter innehåller... :-)

2006-04-26 @ 13:38:14
Postat av: Mathilda

Md fprmulations då? Är de bra för huden:/ blir ju nervös jue:P

2006-04-26 @ 13:54:20
Postat av: hotspot

LI: Nej men usch! Vad besviken jag blir för alla produkter som utger sig för att vara något de inte är... Hm, nu vet jag verkligen inte vad man ska tycka och tänka...
Anna: Jo, fast ajg vet inte om ricinolja är så mycket bättre...
Mathilda: sorry cant help you, men det verkar ju som inga går säkra...

2006-04-26 @ 17:20:45
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Bex

Dermanord är en jättebra svensk hudvårds- och sminkserie. Innehåller inte några mineraloljor! Sedan är de även väldigt duktiga på att förklara sina ingredienser, översätter de kemiska betäckningarna till svenska, förklarar var de kommer ifrån o.s.v.. :)

2006-04-26 @ 18:50:32
Postat av: Bex

( www.dermanord.se )

2006-04-26 @ 18:51:44
Postat av: hotspot

Bex: tack för tipset! Känner mig helt förvirrad just nu men det är alltid bra att få rekommendationer!

2006-04-27 @ 06:59:21
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Sass

Oriflame är svenskt, testar inte på djur i nägot led,har eget laboratorium och använder främst naturliga produkter.De få produkter som innehåller mineralolja är då för att behålla fukten och lägger sig då som en skyddande hinna, som Helena beskrev så bra.Dessutom är varje produkt försedd med längsta hållbarhet när produkten öppnats, och även hållbarhet när burken inte öppnats.Full innehållsförteckning på varje produkt finns på hemsidan www.oriflame.se. Man vet att man får kvalitetsprodukter och har 30 dagars öppet köp, eller du får prova 1/3 av produkten. Är man inte nöjd får man byta eller pengar tillbaka.Märks att jag är nöjd som kund va?!!

2006-04-28 @ 20:56:22
Postat av: hotspot

Sass: Ha ha ha, ja verkligen! Hm, av någon anöedning klingar oriflame inte så bra i mina öron men efter din postitiva beskrívning kanske man borde ge det ett försök :)

2006-04-29 @ 00:39:06
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Sass

Förr var det mest äldre som sålde.(tyckte jag iallafall). Men nu är det många yngre som blivit säljare- speciellt hårfrisörer och hudterapeuter och nageltecknologer säljer i min stad. Vi lite yngre efterfrågar mycket mer om naturliga produkter, dermatologiskt testat, vi efterfrågar information om våra produkter mer än vad man gjorde förr. Vi är mer medvetna om miljön också.
Oriflame har fått bra recensioner i tidningar också. Testa annars vet man inte. ett stort plus är priserna.

2006-04-30 @ 01:31:47
Postat av: hotspot

Sass; Hm, jag får nog helt enkelt försöka pröva! Det låter ju onekligen intressant och om det inte är svindyrt är det naturlgitvis ett plus :)

2006-04-30 @ 10:24:38
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Johanna

Jag försöker också undvika mineraloljor men det är klart det är svårt att vara konsekvent. Det är inte heller lätt att hålla reda på alla beteckningar på ingredienser. jag rekommenderar också Shenet som några andra gjort här. Själv använder jag produkter från Dermosil som inte innehåller mineraloljor och har ett bra pris på produkterna. (www.dermoshop.se) Kollade upp Oriflames produkter och dom innehåller mineraloljor. Naturliga produkter har många olika betydelser/definitioner...

2006-05-01 @ 23:55:52
Postat av: hotspot

Johanna: Ja det verkar som om naturliga produkter inte är någon garanti för något... Jag har blivit lite beroende av shenet dr jag sitter och kollar upp typ alla mina produkter som jag har hemma, ha ha ha

2006-05-02 @ 07:25:39
URL: http://www.hotspot.webblogg.se
Postat av: Bella

JAg var inne å kollade på dermoshop, men konstaterade att även de använder lite väl många parabener.. Det är ju bla dem man vill undvika!
Jag kan tipsa om "rosen" serien som är verkligen fri från allt sådant,dock reagerar jag på den iaf då den innehåller naturliga växtparfymer vilka kan kännas lite "tunga" för parfym allergiker. Annars är de helt fria från konstiga preparat och när man läser innehållsförteckningen förstår man vad det är de innehåller! Det tycker jag är bra!
Jag letar efter ljus och lykta efter produkter utan parfym för känslig hud som inte innehåller några parabener eller mineraloljor.. Någon sem vet nåt sånt märke?
Förresten så har jag efter att ha noga studerat innehålls förteckningen på mina produkter kastat alltihop! Det förstör ju bara för huden mer än det gör nytta.

2008-04-26 @ 00:26:56
Postat av: Rocketqueen

Du vet väl att silikon och mineralolja inte är samma sak? Och att det inte finns någon studie som stöder det du säger om mineralolja? :) Bara nyfiken på var du hämtat "informationen" från.



Mina favoritekomärken är Pai, REN och Juice Beauty! the Organic Pharmacy är också kanon!

2009-01-13 @ 12:14:00
URL: http://rocketqueens.blogg.se/
Postat av: vibram

Any winds, the fifth brother, and small wind a few people are on deck, surrounded by dozens of brilliant clothing of the man in black, people's eyes focused on one

2011-04-07 @ 09:25:05
URL: http://www.vibramfivefingers.us.com
Postat av: troubles du sommeil

Beneficial information and facts here, This is what i’m in search of. thanks, i have bookmark your web-site.

2011-04-15 @ 13:55:29
URL: http://troublesdusommeil.info
Postat av: juicy couture

juicy couture is good

2011-05-04 @ 08:59:59
URL: http://www.juicy-couture.us.com
Postat av: sarah

Very excellent information can be found on blog.

Postat av: coach factory outlet

coach factory outlet is famous for the discounts it offers. Latest coach purses and sunglasses can be purchased at discounted rates from this coach outlet store.You can find all kinds of coach bags whatever you chose which one in coach factory outlet online will never be out of fashion. Not only they have many nice and design styles, but also made from the finest leather and fabric.

2011-12-28 @ 03:19:50
URL: http://www.coachfactoryoutletonlinecool.com
Postat av: louis vuitton uk

More and more people can afford louis vuitton uk, not to say they are on sale. Price is not equivalent with value,they own classical style, fine materials, elaborate technique.If you want to catch up to the latest vogue, having louis vuitton Handbags of the latest styles can absolutely satisfy you.Just visit LV outlet webpage and select the most suitable products for yourself.

2011-12-28 @ 03:25:51
URL: http://www.louisvuitton-days.org.uk
Postat av: coach outlet store

In my experience, most people adore Coach Outlet Store or they hate it, there's not much of an in-between. And that's true of most lines that really go for it when it comes to having a point of view-the more personality a bag has, the wider the gulf between the lovers and the haters becomes. If you need to acquire the focus, you need to sustain the coach outlet store online, which with stylish components that will immediately concoct you appreciably more attracting and outstanding.



2011-12-28 @ 04:18:14
URL: http://www.coachoutletstoreonlinelove.com
Postat av: coach outlet

Attention! coach outlet is offering new products at favorable prices for August. Brighter colors, finer looks and newer designs, all bring you a whole new summer. As a fashion and modern lady, you can never have too many bags but Coach, Coach is a great leather handbags brand. coach outlet store online have different look according to different designer concept.



2011-12-28 @ 04:23:27
URL: http://www.coachoutletcoach-outlet.com
Postat av: louis vuitton outlet

The choices are likely to be basically countless seeing that

louis vuitton outlet



occurs with the help of completely new and also incredible concepts once in a while.Fashionable, classical and unique,

louis vuitton bags



are really beautiful. The quantity is limited, hurry to buy one for yourself.

2011-12-28 @ 04:32:33
URL: http://www.louisvuittonoutletbagso.com
Postat av: louis vuitton sale

Successfully buying products from the louis vuitton sale online now, people can even have handbags as gifts. Time is limited. Just seize the chance.The choices are likely to be basically countless seeing that louis vuitton outlet occurs with the help of completely new and also incredible concepts once in a while.

2011-12-28 @ 04:51:07
URL: http://www.louisvuittonoutletsaletime.com
Postat av: coach factory outlet

No one can deny the shopping at the coach factory outlet is satisfactory. For the low prices and good quality.Coach handbags from the coach factory online are popular now because of the colorful fabric. It is fashionable and beautiful. You can see the opening of the bag like wave, which is its special design.

2011-12-28 @ 04:51:26
URL: http://www.coachfactoryoutletday.com
Postat av: coach outlet

If you have been to the mall lately and browsed

coach outlet



you may find that a high price tag goes along with just about everything in the mall.You might have seen plenty of greatest quality bags into your entire life span but when it comes to the

coach outlet store online



they are remarkably efficient, versatile and carved bags beyond your imaginations.

2011-12-28 @ 06:16:39
URL: http://www.coachoutletonlinestoretime.com
Postat av: coach outlet

If you have been to the mall lately and browsed

coach outlet



you may find that a high price tag goes along with just about everything in the mall.You might have seen plenty of greatest quality bags into your entire life span but when it comes to the

coach outlet store online



they are remarkably efficient, versatile and carved bags beyond your imaginations.

2011-12-28 @ 06:24:15
URL: http://www.coachoutletonlinestoretime.com
Postat av: louis vuitton uk

The latest fashion collection contains those bags suitable to be worn in both casual and formal environment. We provide the best quality

louis vuitton uk



with the most reasonable price we can offer as you see in our online store.If you want to catch up to the latest vogue, having

louis vuitton



Handbags of the latest styles can absolutely satisfy you.Just visit LV outlet webpage and select the most suitable products for yourself.

2011-12-28 @ 07:41:50
URL: http://www.louisvuittonuk-outlets.org.uk
Postat av: Michael Jordan Jersey

the Lakers 88-85 win over the



Hornets. Bryant 3 of 21 shots, 15 shots all missed, let us look at an interview after the game both players.

2012-04-06 @ 14:47:38
URL: http://www.jerseysbirds.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:

Trackback
Links