header to ads



Cirkusen fortsätter


Bild: Topshop höst

Nej, det här inte en bild av Miu Mius vårkollektion, det är Topshops höst. Jag vet inte... jag borde nog sätta mig ner och skriva något mer fokuserat i ämnet istället för att svamla fritt här (och nu), men jag kan inte låta bli att haspla ur mig något. Hela budgetkedjor-som-kopierar-designers-grejen börjar i min mening gå lite väl långt. Jag är helt klart en vän till teorin: "kopiering - en avgörande orsak till den ökade konsumtions- och trendhysterin". Självklart tröttnar man snabbt på något när det körs ner i halsen på en på detta sätt.
Det här är ju bara ett övertydligt exempel i raden, ett annat är ju
den brutala Margiela rip-offen som jag skrev om för ett tag sen.

Nej, tacka vet jag den tiden (my god, hur gammal är jag egentligen?) när man fick leta och leta i second hand-affärer, på vinden och i "exotiska butiker" på utlands-semestern för att lyckas hitta det perfekta plagget som man tyckte påminde om YSLs eller Pradas senaste visning (fast på den tiden var det snarare Gucci man ville efterlikna)... Den tiden då de enda uppenbara kopiorna man kunde hitta var de i China Town, New York. Nu när allt serveras på ett fat med extra allt, lika snabbt som det går att köpa en hamburgare på McDonalds, känns allt bara.. tragiskt och väldigt oinspirerande. Eller så är det bara jag som vaknade på fel sida imorse - min man är Cannes (och jag fick inte följa med).

Vill ni se resten av "Topshops" höst gör ni det här. Den här gången fick Topshop statuera exempel nästa gång ger jag mig på Forever21 eller någon annan budgetkedja... Stay tuned! Ha ha!


Bild: Margiela? Nej, Topshop

Kommentarer
Postat av: Tove

Oh, hej, jag längtar till hösten!

Postat av: Anna

Jag är nog villig att hålla med dig. Visst är det kanske bra att trenderna blir mer lättillgängliga, eller? Nä, det är nog inte lika roligt längre... Det är ju mycket roligare om man kämpat lite och sedan känner att man verkligen lyckats få till det! Eller så har jag också vaknat på fel sida, dock var det inte pojkvännen som drog till Cannes utan chefen... Ha det så gott!

2008-06-18 @ 15:43:19
Postat av: Fashiondarling

Jag tycker helt klart att Topshop har gått för långt. När jag såg den stela Balenciaga kjolen och toppen, höll jag på att sätta i halsen. Likaså när jag såg dessa höstplagg. Jag tycker att det är helt ok (och självlart) att budgetkedjorna följer trenderna, men inte kopierar så precist som Topshop gör...

2008-06-18 @ 15:47:07
URL: http://fashiondarling.blogg.se/
Postat av: Lina

Men herre gud, vad har Topshop gjort? Dom har gått på tok för långt. Även om jag gillar Topshop, bl a för att man kan hitta en "kopia" av ett designerplagg som inte är För likt, För kopierat, men detta gör att jag ryggar tillbaka och funderar över varför ska jag gå till Topshop när dom gör sådär. Undra vart all "kopiering" ska sluta?

2008-06-18 @ 15:54:55
URL: http://lastyle.blogg.se/
Postat av: effu

om det är nån tröst så var ju just detta ganska fult, och inte fult för att det är plagierat utan för att det faktiskt är fula kläder(en del, inte allt) som inte heller stylas speciellt tilltalande.

allt är ju rätt och det är också det som är prolemet. det är så förutsägbart att jag äcklas. dels av plagiatet, dels av utförandet.

2008-06-18 @ 15:55:41
Postat av: bellezza

nja, jag kan till viss del hålla med dig men du skriver förbannat roligt i det här inlägget. cred till dig!)

2008-06-18 @ 15:56:47
URL: http://bellezzas.blogg.se/
Postat av: frida

kunde inte sagt det bättre själv! minns, precis som du, också tiden när man fick leta sig galen efter plagg som påminde ngt om favoritmärkets plagg.. och nånstans finns det en härlig tjusning med det! :)

2008-06-18 @ 16:24:20
Postat av: Käthes blogg mode & skönhet hos Amelia

2008-06-18 @ 16:26:08
Postat av: Jasmin

Topshop kopierar iallafall inte Margielas tryck rakt av... Som Mr. M Margiela själv gjorde... Om man nu ska försöka se något positivt i det hela.



Jag är bara glad att jag får råd. Men det där med upphovsrätt verkar nästan omöjligt i modevärlden.



http://www.rodeo.net/agnes-b/2008/05/26/margiela-piratkopierar-ocksaa/

2008-06-18 @ 16:28:11
URL: http://jaja.webblogg.se/
Postat av: Käthes blogg mode & skönhet hos Amelia

Ojdå, jag hann visst trycka iväg innan jag ens var halvfärdig. :)

Jag tycker det är OK att budgetkedjor inspireras av designers, men det ska vara en skillnad på plaggen så att det inte är exakt likadant. Det ska tydligt synas att det inte är samma plagg. Jag tror inte att de som shoppar mycket på Topshop hade lagt sina pengar på lika många designerplagg, och därför tror jag inte att designers tar skada av det. Egentligen är det synd att man påverkas av vad andra har på sig (jag gör det själv!), egentligen spelar det ju ingen roll om så tusentals andra har samma plagg så länge det är rätt för en själv. Jag tror det är trendhysterin och märkeshysterin som gör att det blir så här.

2008-06-18 @ 16:30:43
URL: http://www.amelia.se/kathe
Postat av: Emma B.

En fråga bara, är det lagligt? Jag menar, att kopiera designernas kläder - nästan rakt av?



> Emma B.

2008-06-18 @ 16:32:04
URL: http://palladog.blogg.se/
Postat av: Anette

Men Margiela hade ju i sin tur snott motivet dem med...

2008-06-18 @ 16:42:59
URL: http://nettansliv.blogg.se/
Postat av: hotspot

Tove: Ja alla tycker vi ju olika :)

Anna: Ja och jag inbillar mig att man då var intresserad av saker längre, letade man efter något kunde jakten pågå i ett par år nu är det mer mars - stjärnor, april - blommor. Typ

Fashiondarling: Ja det känns tråkigt när allt bara är uppenbara rip offs och ingenting "eget"

Lina: Jag gillar ju också topshop i grunden och självklart tycker jag precis som så många andra att det är kul med trendiga billiga kläder men jag vet inte, det här känns inte roligt bara deppigt.

effu: Huruvida det är fult eller inte är ju väldigt subjektivt så det lämnar jag utanför den här diskussionen

Belezza: Tack!

frida: Ja eller hur! Jag tycker bara allt känns så trist när det smackas upp på det här oglamourösa sätt. Jag vill ju att mode ska vara eftertraktansvärt, speciellt och lite magiskt. Det här känns allt annat än magiskt...

Jasmin: Ja det är ju verkligen en intressant diskussion i sig, liknande den med Marc Jacobs och scarfen, något som jag också finner märkligt!

Käthe: Jag köper inte riktigt argumentet att "folk som köper topshop ändå inte skulle köpa Miu Miu så det spelar ingen roll för modehusen". Självklart påverkar "kopiorna" ens syn och uppfattning av orginalet. Se till Louis Vuitton-väskorna som tappat massor av sin ursprungliga glamour och lyx på grund av alla knock-offs. Naturligtvis blir det samma sak här när man kan få Miu Mius kompletta kollektion på Topshop till en struntsumma. Mode handlar för mig till viss del om att drömma om en ouppnålig värd, att eftertrakta saker även fast man vet att man aldrig kommer att äga det. Tjusningen kan ligga i det ouppnåliga. Det här tar enligt mig död på all den mystiken och exklusiviteten.

Emma B: Nej det är inte lagligt men det är tydligen svårt att driva såna här mål i rätten. Jag kan tänka mig att det är omöjligt att ha resurser som kan driva alla dessa oändliga fall där det handlar om tveksam till uppenbara plagiat

Nettan: Som jag skrev tidigare. Det är ett annat (visserligen sjuk) ämne!

2008-06-18 @ 16:44:58
URL: http://hotspot.webblogg.se/
Postat av: Anna Klara

Men sen blir det ju dubbelt knorkigt när modehusen själva kopierar, Margiela var ju som sagt ovan ingalunda först med kitschtrycken....likadant med Marc Jacobs som kopade rakt av, och det finns säkerligen hur många omvända exempel som helst som jag inte är medveten om.



Men jag håller med, det är trist med ogenerad plagiarism. Och ännu tristare att vi kanske mer och mer närmar oss en tid där nya idéer är en bristvara.



Det här du nämner med "mars - stjärnor, april - blommor" tycker jag är väldigt påtagligt och nästintill plågsamt, faktiskt. Fastän jag varken vill eller borde påverkas av modemåsten och no-nos så GÖR jag det, och de växlar alldeles för snabbt.

2008-06-18 @ 16:50:09
URL: http://annaklara.karlsson-online.com/
Postat av: hotspot

Anna Klara: Jag har märkt att min "mot-reaktion" till hela trendköret (där trender byts lika ofta som underkläder) är att jag knappt köper några kläder alls längre. Gör jag det blir det mest plagg som jag genuint gillar och mes stor sannolikhet kommer att använda till och från i många, många år framöver. Jag är helt enkelt otrendig som någon form av motreaktion.

2008-06-18 @ 16:52:47
URL: http://hotspot.webblogg.se/
Postat av: Chris

Jag tycker det är underbart att du vågar vara kritisk! Det skiljer dig från en hel del andra modebloggare. Inte konstigt att DN har snappat upp dig. Jättefint jobb i söndags för övrigt!

2008-06-18 @ 17:00:34
Postat av: kvalitè framfòr kvantitè

àhhh!! du àr verkligen sà bra o tràffar sà ràtt. Làser mànga, mànga bloggar varje dag men ingen àr s bra, intelligent och intressant som din. Jag hàller med dig till 100% och tycker det hàr kànns totalt urflippat. Nej, jag vàntar till rean drar igàng hàr, jag bor utomlands, dà ska jag satsa pà bra grejjer i bra kvalitè!

Tack fòr en underbar bra blogg och fortsàtta skriva dessa insàndare!

2008-06-18 @ 17:08:22
Postat av: target

"Mode handlar för mig till viss del om att drömma om en ouppnålig värd, att eftertrakta saker även fast man vet att man aldrig kommer att äga det. Tjusningen kan ligga i det ouppnåliga. Det här tar enligt mig död på all den mystiken och exklusiviteten."

Med ovanstående citat så tolkar jag det som att du här säger att enbart plagg/designers med dyra prislappar skulle vara mode? Det stämmer ju inte någonstans? Trodde att den villfarelsen hade alla förstått vid detta laget är ogrundad.. Och på något sätt tror jag och hoppas jag att du inte riktigt menar det som man kan tro när man läser det du skrev...

2008-06-18 @ 17:10:52
Postat av: hotspot

Chris: Tusen tack! DN känns fantastiskt - utmanande och lite nervöst och helt rätt!

Kvalitet framför kvantitet: Jag jobbar precis som du köper vissa väl valda plagg på rean :)

target: Självklart är det inte bara dyra kläder från Paris som kan vara mode, absolut inte, jag jobbar ju med mode och har väldigt sällan (om någonsin) något att göra med den lilla exklusiva värld där kläder för tusentals kronor är vardag.. Men för mig är det en del av mode, de legendariska modehusen med dess karaktärer, historia och ja... oupnålighet en väldigt stor och härlig del av mode. Jag förstår inte riktigt varför det skulle vara anstötande? Det är ju modets ursprung och nav.

2008-06-18 @ 17:20:36
URL: http://hotspot.webblogg.se/
Postat av: Emma

Håller helt klart med dig. Tycker dessutom att varken kläderna eller stylingen är särskilt tilltalande. Konstigt att inte fler såna här fall tas upp i rätten. Förra året stämde ju See by Chloe Topshop för plagiatet av den gula hängselklänningen, och det gick ju igenom. Men det kan ju vara svårt att bedöma när det inte är kopierat precis rakt av.

Bra att du tog upp ämnet, och tack för Sveriges, i särklass, bästa modeblogg!

2008-06-18 @ 17:55:31
URL: http://toofunkyforfashion.blogspot.com
Postat av: knaskatt

Vad tråkigt och oförutsägbart. När de kopierar så där rakt av blir det bara trist - inget mer.

2008-06-18 @ 18:52:14
URL: http://knaskatt.webblogg.se/
Postat av: donnasandra

Det högra plagget känns ju lite för kopierat, annars kan jag tycka att det är ok att ha liknande modeller på plagg som kommer från designermärkensom exempelvis H&M har till hösten. Det är värre att som ASOS nu gjort ha en klänning som har lite för stor inspiration från Miu Mius klänning med ränder på kjoldelen, mönsterkopiering känns värre tycker jag. En intressant aspekt är dock att Topshop tidigare stämts för mindre, de hade en gul byxdress liknande en som Chloé haft. Den drogs tillbaka och fick inte säljas efter ett kort tag, då var den enda egentliga likheten färgen.

2008-06-18 @ 20:13:15
URL: http://www.donnasandra.se
Postat av: lisa

Jag har inga problem med det här. Designa en ful clowndräkt för 25 000 spänn...då borde du bli glad om nån ids kopiera den. Finns det några större modehus som fått lägga ner pga plaggdesignskopiering? Har de själva inte snott från nån annan? Sedan kan man ju tycka att det borde avvika några % mellan original och kopia, men det är väl snarare en juridisk fråga.

2008-06-18 @ 20:22:40
Postat av: The City

Jag håller fullständigt med dig, det börjar gå för långt nu - man undrar hur länge modehusen egentligen kommer att överleva när det bara blir brutalare och brutalare kopior, för dom står ju inte pall hur länge som helst.

Det är lite sorgligt egentligen, som en långsam död för modehusen. Med risk för att låta lite väl dramatisk då ;)

2008-06-18 @ 21:30:56
URL: http://thecity.blogg.se/
Postat av: Josephine Aune

Klockrent Karolina!

2008-06-18 @ 23:45:02
URL: http://cestchic.devote.se
Postat av: lovisa

Men sy egna i andra färger? sjukt lätt om man bara vill!

och varför är storlek 6 på topshop så stor :(? var är 4:an?

2008-06-19 @ 00:08:48
URL: http://cancerboy.blogg.se/
Postat av: Frida

Okej, nu får det vara nog av mitt läsande på den här bloggen. Jag har varit inne här nu några gånger, och varje gång har det varit en besvikelse. Bara foton på dig eller på modeller men de mest svindyra plagg. "Här är jag med skor från gucci, blus från marc jacobs" bla bla kul att alla kan hitta insperation ur din blogg.



Kan ingen tycka att det är bra att något företag gör modekläder som alla kan ha? I alla storlekar inte bara size 0? Som inte är från märken vars smink oftast testar på djur? Vars mode inte bara är till för den som har hur mycket pengar som helst? Att alla går runt och ser lika ut är ju inte sant, vi är ju alla olika individer med olika smak och olika stilar.



Så när ett "budgetkedja" (tack för komplimnagen till alla oss som handlar där) gör kopior så hängs de ut som sämre än allas vår kära marc jacobs och hans scarfs?



Alla designers kopierar alla, 80-talet kommer tillbaka eller blommigt är inne i år igen!



Jag blir så trött!



2008-06-19 @ 00:11:20
Postat av: Ida

Kopiering är ju iofs en form av smicker. Men jag stör mig så totalt när man kopierar så rakt av. Okej om man vill inspireras av samma stil och gör något med samma tema men varför samma snitt och samma modeller. Det gör mig lite frusterad. Vill inte designers på ex top shop visa att de kan något annat än kopiera?? .. fast det är klart det säljer ju...

2008-06-19 @ 08:51:40
URL: http://www.fashionnerds.se
Postat av: hotspot

Ida: Jag kunde inte ha sagt det bättre själv!

2008-06-19 @ 09:10:02
URL: http://hotspot.webblogg.se/
Postat av: Erika

Det roliga med plagg som stora modehus som Miu Miu gjort är ju att inspireras och skapa något eget av det. Inte kopiera rakt av. Jag skulle inte vara det minsta intresserad av att köpa något som är så kopierat. Ett "orginalplagg" som man tyckte var väldigt fint känns väldigt trist och tjatigt som kopierad variant. Jag tycker att budgetkedjorna borde inspiraras och skapa egna plagg istället..

2008-06-19 @ 15:25:53
URL: http://aakire.blogspot.com
Postat av: Lisa

Jag är rätt kluven till det här. Å ena sidan älskar jag att man kan hitta sina favoritplagg på kedjor som Topshop och HM för alternativen känns inte ekonomiskt hållbara någonstans (jag tycker tex att Filippa K, som en del tidningar benämner som budget, är lite väl dyra), å andra sidan var det som du säger roligare förr, när man kunde hitta riktiga fina secondhandfynd (det var innan det kallades vintage att handla på uff) och kombinera med mormors eller mammas gamla grejor. Det låg något väldigt magiskt över de oåtkomliga designermärkena som YSL och Lanvin, och nu kan man hitta liknande väldigt billigt på Topshop. Jag vet inte, det är lite samma sak som med nedladdning av musik-tillgängligheten är grymt bra, men charmen och magiken med att bära hem en ny cd(el lp) och lyssna på hela skivan med texthäfte och allt har gått förlorad någonstans. Men mer mode åt folket, det borde ändå vara grundtesen, för någonstans tror jag ändå att det är folket som bestämmer modet, och inte de dyra modehusen.

2008-06-22 @ 15:19:41
Postat av: felicia

alla kopierar alla. ska hela white trash-kulturen i sin tur stämma margiela för hästtröjan? den har blivigt sagd att vara mode, därför är den det. dock-harlequin-stilen ägs knappast av miu miu, men de valde den inriktningen i sin kollektion. sen "råkar" givetvis topshop göra något liknande. men deras mål är inte att vara nytänkande eller fräscha, de vill tjäna pengar. och ge allmänheten det de söker, för att tjäna pengar. finns ingenting att göra åt eftersom alla förutom finkänsliga, renblodiga, RIKTIGA modevetare gillar det. alla vill ha miumiu, några få har råd. finns det pengar att tjäna så finns det inga gränser. det påvisar topshops "kopior" och miumiu's priser. allt är galet, och jag bryr mig inte, så länge det är för en överkomlig summa och rättvist tillverkat. den stora massan bryr sig inte, vad ska man säga till dem? "nej, topshop har kopierat det där. köp originalet istället, det kostar en månadshyra, men vi måste vårda våran modekultur!". världen växer, modeindustrin växer, kopior växer (naturligt nog eftersom under/medelklass inte har råd med originalen, samtidigt som under/medelklass är den största mest världsomfattande majoriteten i hela världen).. och det är ganska lönlöst att bry sig/göra något åt det utav massvis med skäl. anser jag.



jag tror också att om man letar tillräckligt i alla kollektioner 30 år bakåt så kommer allt bara vara ett stort spindelnät av "inspiration" som i sin tur är inspirerat av flera 100 år av mode!

2008-06-26 @ 04:26:18
URL: http://cecilia-felicia.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:

Trackback
Links