header to ads



På scenen Marc Jacobs!

Marc Jacobs S/S 10


Marc Jacobs säger sig vara trött på allt svart och nitat - och det är sannerligen jag också. När Marc bjuder på ett skådespel som S/S 10-kollektionen önskar man att alla inser att den svarta och rockiga tiden är förbi (iallafall för den här gången). Inspirerad av opera, balett och teater har han skapat en, vad som vid en första anblick upplevs som en fantastisk kollektion. Jag tolkar den som en mer bärbar förlängning av hans surrealistinspirerade S/S 08-kollektion.
Jag har kommit fram till att Marc Jacobs är något av ett varannan-säsongs-geni - F/W 09 katastrof, S/S 09 mästerverk, F/W 08 intetsägande, S/S 08 beautiful (eller så kan han bara göra vårkollektioner...). Nyckeln till en bra Marc Jacobs-kollektion (jag har sagt det förr) är när han på sitt unika sätt lyckas blanda diverse brokiga referenser på ett sätt som tillsammans skapar något nytt och unikt. Det ser ut som om han har lyckats med det i denna kollektion, till skillnad från hans katastrofala höstkollektion där den enda (tråkiga och fantasilösa) inspirationen var 80-tal.
Nu måste jag detaljgranska och läsa lite om kollektionen! Åh, det är verkligen härliga modetider just nu!

Kommentarer
Postat av: Josephine Aune

Kollektionen var en riktig höjdare, jag älskar alla ljusa och krispiga looks! Blir sugen på en ljusare färgskala men kan nog ändå inte släppa det svarta...

Postat av: Elisabet

Underbart, nu längtar jag till våren! Och jag instämmer i att höstens 80-talskramande är hur trist som helst - inte minst för mig som var med då.

2009-09-15 @ 10:28:53
Postat av: Mimo (fashion stylist i Paris)

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv!!

2009-09-15 @ 10:55:15
URL: http://mimostyle.webblogg.se/
Postat av: Agnes

Å jag älskade den också! Och har alltid hatat det rockiga haha. Tycker det är på tiden för SAMTLIGA (nåja inte alla-alla får då blir det ju inget kul) att klä sig i CdG. Fast en sån här Marc det går bra det med!

2009-09-15 @ 13:36:09
URL: http://www.rodeo.net/agnes-b/
Postat av: Ida

Hela den där kollektionen får mig att tänka på porslinsfigurer gamla tanter (hm och jag) har överallt. Fina små vita porslinsfigurer med handmålade detaljer ;) Vilket också är lite 80-tal i sig. 80-talet är nästan aldrig fel enligt mig.. fast jag är ju en obotlig 80-talsromantiker

2009-09-15 @ 13:52:38
URL: http://www.fashionnerds.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:

Trackback
Links