header to ads



Dalís Vogueomslag

Salvador Dalís omslag för Vogue


Utställningen
Dalí Dalí på Moderna var helt klart värd ett besök. Som så många andra fascineras jag av surrealismen men smakmässigt är det långt ifrån min stil. Det är dock alltid intressant att se en stor samling av en ikonisk konstnär. Självklart fann jag det extra intressant att se hans kopplingar till modevärlden. De minst sagt spektakulära Vogueomslagen och förstås Elsa Schiaparellis kräfklänning. Kopplingen till Francesco Vezzoli gjorde utställningen extra intressant. Väldigt bra curerat!

Kommentarer
Postat av: Sara

En inte så relevant fråga under detta inlägg, men ändå...



Vilka acnejeans-modeller och tvättar tycker du är snyggast?



Hälsningar

Sara



ps. Kan du inte visa ännu fler bilder från ditt hem samt börja skriva lite om inredning också :-) Du har ett sinne för estetik i allmänhet tycker jag.

2009-09-25 @ 10:39:36
Postat av: annika

Schiaperellis och Dalis samarbeten sträckte sig längre än till den berömda hummerklänningen. De skapade 'tårklänningen' med slöja, skelettklänningen, aftonkappan med det kyssande paret och den ökända sko-hatten tillsammans. Dalis skapade också flera textila tryck som hon använde till sina kläder.

Schiaparelli samarbetade med fler av de stora surrealisterna som formgav broderier på flera av hennes mest berömda plagg.

Schiaparellis surrealistiska period är verkligen spännande och skiljer sig lite från det hon skapade innan och efter. Hennes arbeten var konst och på sin tid 'chocking'.

Hon designade ett par skor med appäls på under 1930-talet, som Marc Jacobs gjorde ett plagiat på för några säsonger sedan.

Nu fattas det bara att Schiaparelli väcks till liv på riktigt, att en desinger rekryteras som kan ta stafettpinnen och fortsätta. Namnet Schiaparelli ägs ju redan och en liten hemsida finns, nu fattas bara resten.

2009-09-25 @ 11:17:07
Postat av: hotspot

annika: Tack för Schiaparelli-lektionen, he he. Jag är medveten om att schiaparelli och dali hade fler beröringspunkter än bara hummerklänningen, jag har skrivit om Schiaparelli ett flertal gånger här på bloggen tidigare och tyckte bara att det var kul att få se hummerklänningen på riktigt igår på utställningen.

Här är ett urval av inlägg om Schiaparelli:

http://hotspot.webblogg.se/2007/september/hotspot-fashion-school-the-excentric-elsa-schiapar.html



http://hotspot.webblogg.se/2006/october/wall-of-fame-kvinnliga-modeskapare.html



http://hotspot.webblogg.se/2007/november/aret-som-gatt-2007-nostalgi.html

2009-09-25 @ 11:31:15
URL: http://hotspot.webblogg.se/
Postat av: hotspot

Annika: För övrigt: Du borde verkligen se utställningen, även tårklänningen och några av tygerna visas!

2009-09-25 @ 11:35:09
URL: http://hotspot.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Annika: Så pinsamt att försöka "sätta dit" Hotspot, som om hon inte skulle veta det!

2009-09-25 @ 11:36:19
Postat av: annika

jag måste verkligen det, Dali utställningen står högt upp på listan nu i höst. Jag visste inte alls att Moderna hade med berörningspunkten med Schiaparelli, nu blir det extra roligt att se utställningen.

Jag skall läsa dina tidigare schiaparelli inlägg igen :)

2009-09-25 @ 11:58:45
Postat av: Utlandssvenskan

Utställningen låter jätteintressant. Jag ska verkligen göra allt för att hinna se den. Jag älskar Dalí, men nu gjorde ni, Karolina och Annika, den ännu mer intressant. Tack!

2009-09-25 @ 12:04:23
Postat av: Johanna - MyShoebox.se

Åh, älska Dalí!

2009-09-27 @ 14:21:24
URL: http://myshoebox.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:

Trackback
Links