header to ads



Trendspaning - avancerade tekniker

Copy this!


Vad gör man när lågpriskedjorna konstant flåsar en i nacken och tar död på trender innan de ens borde ha introducerats för marknaden? Jo, man tar in det tunga artelleriet och höjer det tekniska hantverket till en nivå som kräver enorma resurser, tillgångar och kunnande. Specialtillverkade material, avancerad sömnadsteknik, markbrytande mönsterkonstruktion - allt för att plaggen ska bli omöjliga att kopiera för de massproducerande kedjorna.
Balenciaga gör vegetabiliskt färgat läder som vid en första anblick ser ut som denim och formpressade läderhuvor med vävd jersey och nylonskum. Lanvin introducerar en ny typ av polyester som han låter drapera och plissera på ett sätt som är närmast tekniskt omöjligt. Synd bara att modehusens nya vapen är något som majoriteten inte bryr sig ett skvatt om - hantverk, innovationer och material.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det här tycker jag är en väldigt intressant, och korrekt observation. Jag tror det här är den enda vägen nu med ändrad (ekonomisk) inställning från konsumenter - istället för att snabbare och snabbare trycka ut nya kollektioner så produceras färre men speciellare. Och din sista mening. Det är ju en av poängerna, varför det är ett "vapen" än så länge... Ghesquiere och hans jelikar designar inte för majoriteten. Utan för en liten grupp som börjat uppskatta hantverk och longevity, itället för logor, och som inte bryr sig om vad majoriteten inte bryr sig om.

2009-10-03 @ 11:50:08
Postat av: claudia

demokratisera modet och konsten. det är den här sidan av modet som jag avskyr faktiskt. att det är bara den privilegierade klassen som har råd att köpa kvalité,mönsterkonstruktion osv ..skillnaden är att vanligt folk har inte RÅD att tänka i såna termer.

Postat av: hotspot

claudia: Kvalitet, hantverk och yrkesskicklighet kostar pengar, det är oundvikligt. Själv tror jag dock att fler personer har råd att tänka kvalitet än vad de tror. Det handlar mycket om prioriteringar och synsättet man har på kläder. Visst, köper du ett par dyra handsydda läderskor så kanske du bara har råd att köpa de skorna på ett par år men då håller de i decennier om man sköter de rätt. Jag upplever det dock som att väldigt få vill göra det valet, man vill istället köpa 3 nya skor/år på Deichman eller liknande och det blir nödvändigt att göra det då de slits ut väldigt fort. I tex Italien är välsydda kläder i bra material ingenting som bara är tillgängligt för de rika, även folk med helt vanliga jobb inom tex statliga verk väljer att prioritera cashmeretröjor och läderskor istället för polyester och fejkläder. Som sagt var, jag tror att det handlar om inställning. Jag säger dock inte att alla kan/ska köpa Balenciaga eller Lanvin men det finns andra kvalitetsalternativ.

2009-10-03 @ 14:54:28
URL: http://hotspot.webblogg.se/
Postat av: Anki

Håller med Claudia, trist inställning att det bara

ska vara de privilegierade som skall ha råd att

köpa dessa kvalitetskläder. Tror jag hinner

lessna rejält på mina dyra, handsydda läderskor

efter ett par år, men några nya skor kan jag inte

köpa pga de dyra läderskorna.

2009-10-03 @ 17:35:48
Postat av: hotspot

Anki: Nu är det (tyvärr) så att producera de här kläderna är betydligt mer kostsamt än att producera (fler arbetstimmer, mer komplicerade metoder, dyrare material att ta fram och arbeta med etc) stapelvaror till tex H&M, att de kostar mer är med andra ord en realitet som det inte går att göra något åt. Men om du ändå tror att du kommer tröttna på något inom ett år eller två så är ju den typen av kvalitet inte nödvändig , vilket är precis vad jag skriver ovan. De flesta vill ha kvalitet men vill inte prioritera det framför att kunna köpa nya saker ofta.

2009-10-03 @ 18:11:36
URL: http://hotspot.webblogg.se/
Postat av: Sofia

Att mode (och konst) är dyrt och därmed inte kan köpas av gemene man betyder inte att det inte kommer flertalet till godo. Jag skulle vilja påstå att vad denna spjutspetskultur skapar ger effekt långt utanför den världen. I det här fallet tror jag att modehusens fokus kan hjälpa till med att få upp folks ögon för kvalité, plagg som till och med kan gå i arv och där det emotionella värdet får större plats. Vilket i sin tur kan bidra till att vi får se fler personliga outfits och en hållbar utveckling.

2009-10-04 @ 20:41:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:


URL:


Kommentar:

Trackback
Links